abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41550541
Onder alle politieke nieuwkomers zit één partij die misschien wel potentie heeft: de Sociaal-Liberale Partij. De website is wat onoverzichtelijk en warrig ingedeeld, maar het lijkt erop dat deze partij is voortgekomen uit onvrede over D66-beleid.

In dit topic: (sprekend als lid) D66 moet zichzelf opheffen! wordt ook al melding gemaakt van het voornemen om een nieuwe Sociaal-Liberale Partij te vormen. Die partij lijkt nu te zijn opgestaan, wellicht? De roots van de partij liggen in Leiden en de partij is in december 2005 bij de Kiesraad geregistreerd.

De website is erg wollig en warrig, maar ik heb geprobeerd om de programmapunten van de partij een beetje samen te vatten.

Hoofdpunten Sociaal-Liberale Partij

Streven naar een sociale en liberale maatschappij waarvan de overheid transparant en democratisch is ingericht
Een cultureel ontwikkeld en sociaal voelend Nederland, goed verankerd is in een Europese Unie die zowel een industriële als financiële gemeenschap is als de grondrechten van de burgers waarborgt, een rechtvaardig sociaal stelsel nastreeft en de culturele diversiteit van de lidstaten eerbiedigt. Nederland moet eerst cultureel tot zelfverzekerheid komen (eerst onze eigen tuin aanharken).

De idealen Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap moeten eindelijk worden gerealiseerd. Alleen dan kunnen de grote dreigende problemen van sociale ongelijkheid, milieuverontreiniging en opwarming, terrorisme en epidemieën nog in deze eeuw worden aangepakt en opgelost. Nadrukkelijk niet neo-liberaal, maar op economisch terrein beperkt door sociale eisen. Neo-liberalisme is een heilloze weg die leidt naar opheffing van de verzorgingsstaat. Het is een illusie te denken dat de individuen tot materiële en geestelijke ontplooiing kunnen komen zonder bescherming en steun van de Staat; de Staat verliest zijn bestaansrecht wanneer hij niet voor alle burgers gelijkelijk opkomt.

Weg met de 'Nieuwe Groezeligheid' en het Neo-Liberalisme, die de solidariteit met zwakke en achtergestelde groepen verwaarloost en de tegenstellingen vergroot in plaats van oplost
Met Nieuwe Groezeligheid bedoelen wij de verhullende mentaliteit van de bestuurders en het hele complex van ondoorzichtige en ongecontroleerde, alleen op eigen continuïteit gerichte overheidsmaatregelen dat eruit voortvloeit, zoals afschuiven van de centrale overheid van taken naar lagere overheden zonder delegatie van voldoende geld om die taken goed, democratisch en efficient uit te voeren, of verzelfstandigen of privatiseren zonder voldoende democratische waarborgen.

Bewaren van positieve historische waarden van de Nederlandse maatschappij
... zoals het grote traditionele goed van een ruim asielrecht en religieuze tolerantie, menend dat inburgering en acculturatie noodzakelijk zijn voor sociaal-culturele samenhang.
... zoals het in de loop der eeuwen gevormde groene, landschappelijke en gebouwde milieu als onvervangbare componenten van onze cultuuromgeving.
.... zoals goed onderwijs van de basis tot wetenschappelijk en technisch onderzoek, en technische innovatie, waarvoor veel grotere geestelijke inspanning en financiële injecties dan een paar honderd miljoen nodig zijn.

Oonderwijs dat zowel cultureel als wetenschappelijk een hoog peil bereikt
Geen verspilling van intellect, noch in de alpha-, noch in de bètavakken, maar brede investeringen in cultuur zowel als technisch-wetenschappelijke innovatie en research.

Geleidelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek

Geclausuleerd passief kiesrecht voor alle volksvertegenwoordigers
Voor gemeenteraadsleden en wethouders een examen in de plaatselijke geschiedenis (niet alleen politiek maar ook maatschappelijk en cultureel), Nederlands en wiskunde, een examen dat met goed gevolg moet zijn afgelegd voordat men zich kandidaat mag stellen.
Bovendien verhoging van de leeftijdsgrens tot 24 jaar om te voorkomen dat studenten met alleen maar belangstelling in de Haagse politiek of mensen zonder enige maatschappelijke ervaring raadslid worden. Voor leden van de Provinciale Staten en de Volksvertegenwoordiging vergelijkbare examens.

Gekozen Informateur, Commissaris van de Koningin en Burgemeester
De Sociaal-Liberale Partij is voor gekozen Burgemeesters, maar wel indien de kandidaten een additioneel examen bestuurskunde hebben afgelegd en indien eerst het ambt beter wordt afgebakend. Voor de Commissarissen van de Koningin vergelijkbare verkiezingen en goede definitie van het ambt. De Sociaal-Liberale Partij is voor een voor telkens vier jaar gekozen informateur. Deze termijn wordt met ten hoogste twee jaar verlengd indien er binnen die tijd landelijke verkiezingen zullen worden gehouden. De informateur treedt op bij kabinetsformaties en desgevraagd bij constitutioneel moeilijke toestanden. Zo dient de informateur advies te geven bij het houden van referenda.

Referendum slechts ultieme volksraadpleging, direct gekozen Eerste Kamer
De Sociaal-Liberale Partij is hoe dan ook niet gecharmeerd van referenda/ Zij meent dat op alle niveaus referenda slechts een ultieme volksraadpleging kunnen zijn bij plotseling optredende, onvoorziene situaties, die zich bovendien moeten lenen voor een heldere vraagstelling.
De Sociaal-Liberale Partij meent dat de Eerste Kamer direct gekozen moet worden volgens het stelsel van evenredige vertegenwoordiging en dat haar functie om wetten algemeen en niet op politieke opportuniteit te toetsen moet worden versterkt. Indien dat niet lukt kan ze beter worden afgeschaft.

Voor de Tweede Kamerverkiezingen een gemengd direct en districtenstelsel
Voor de Volksvertegenwoordiging een kiesstelsel dat zoveel mogelijk de voordelen van een districtenstelsel met dat van algemene vertegenwoordiging verenigt. Het districtenstelsel geeft een directe band met de vertegenwoordiger, algemene vertegenwoordiging zorgt ervoor dat de kleine partijen ook aan bod komen. Wij zijn erg verontrust over ideeën om de grote partijen te bevoordelen en de voorkeur voor een tweepartijensysteem. Zowel Engeland als de Verenigde Staten zijn afschrikwekkende voorbeelden.

Investeren in cultuur en onderwijs
Cultuur en goed onderwijs zijn verenigende factoren die het gevoel van welzijn in de mensen verhogen. Bij een bloeiende cultuur hoort een zekere mate van ontwikkeling, die niet zonder investeringen valt te bereiken. De Sociaal-Liberale Partij is voor meer subsidies voor kunst en onderwijs, allereerst voor verbetering van het onderwijs voor onderwijzers (de Pabo’s). Het Ministerie van Onderwijs kan hierbij worden gemist als kiespijn.

Vorming van een Provincie Midden-Holland
Incompetente Provincies op de Schop en niet terugschrikken voor radicaal andere Provinciale indelingen. Vorming van een grote provincie Midden-Holland te vormen, bestaande uit Utrecht en de dichtst bij het Groene Hart van Holland (dat nationale bescherming verdient) liggende gedeelten van Noord- en Zuid-Holland, zodat de volgende Provincies ontstaan: Noord-Holland met Haarlem als hoofdstad, Midden-Holland met de diensten gevestigd in Utrecht en Woerden en met als voornaamste steden Utrecht, Amersfoort, Amsterdam, Leiden, ’s-Gravenhage, Delft en Rotterdam, en Zuid-Holland met Dordrecht als hoofdstad.

Solidariteit met zwakke groepen
De Sociaal-Liberale Partij komt op voor alle groepen die sociaal-economisch of cultureel achtergesteld worden. Bij de ouderen kunnen we een goede fysieke verzorging noemen, maar ook de culturele en financiele verzorging dient bij te blijven. Zo dient bekeken te worden of zij die hun pensioen geheel of gedeeltelijk voor de invoering van de Euro hebben opgebouwd, compensatie dienen te krijgen voor de ongunstige wisselkoers van de gulden bij de invoering van de Euro. Soortgelijke overwegingen voor AOW-trekkers.

Turkije bij de Europese Unie
De Sociaal-Liberale Partij is onomwonden voor aansluiting van Turkije bij de Europese Unie. Een grotere handelszone is voordelig voor de Unie, zeker tussen veel grotere blokken als Amerika, Indië en China; wat economische achterstand betreft: West-Europa was er na de Tweede Wereldoorlog veel erger aan toe dan Turkije nu en Turkije is hard bezig zijn achterstand in te halen. Alleen reële vooruitgang met het waarborgen van democratische rechten voor alle burgers van Turkije, inclusief de Koerden en Armeniërs, alsmede handhaven van de scheiding van kerk en staat mogen criteria zijn bij de toelating van Turkije. De Unie dient een voorbeeld te worden van een pluriforme, multiculturele gemeenschap.

Vergeten: de link naar hun website: http://www.sociaal-liberalepartij.nl

- - - - -

Tot zover het programma. Maakt deze partij wellicht kans op één of meer zetels?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2006 11:46:03 (toevoeging link) ]
pi_41550890
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:15 schreef dVTB het volgende:
Tot zover het programma. Maakt deze partij wellicht kans op één of meer zetels?
Nee het publiek dat zo'n partij aan kan spreken gaat niet voor de nieuwe weinig bekende splinters denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41551134
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:25 schreef du_ke het volgende:
Nee het publiek dat zo'n partij aan kan spreken gaat niet voor de nieuwe weinig bekende splinters denk ik.
Geen idee... - Feit is en blijft dat D66 acht jaar geleden nog 24 zetels had, nu nog 1 tot 2 in de peilingen. Er is dus een grote groep sociaal-liberale kiezers die naar andere partijen is vertrokken.

De Sociaal-Liberale Partij zal zichzelf alleen veel beter moeten presenteren dan ze nu doen. De website moet minder wollig worden, dat vooral. Teksten moeten puntiger.
pi_41551273
Dat is het punt. De verschuiving van dit soort kiezers gaat niet zo hard. Denk niet dat ze op de eerste de beste met een paar leuke ideeen maar zonder organisatie of serieuze achterban zullen stemmen.
pi_41551274
edit dubbel
pi_41551441
klinkt niet beroerd, maar wat is hun meerwaarde? krijg je straks niet zo beleid door coalitievorming?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 6 september 2006 @ 17:19:25 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_41554440
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:33 schreef dVTB het volgende:

[..]

Geen idee... - Feit is en blijft dat D66 acht jaar geleden nog 24 zetels had, nu nog 1 tot 2 in de peilingen. Er is dus een grote groep sociaal-liberale kiezers die naar andere partijen is vertrokken.

De Sociaal-Liberale Partij zal zichzelf alleen veel beter moeten presenteren dan ze nu doen. De website moet minder wollig worden, dat vooral. Teksten moeten puntiger.
Ik denk dat de verkiezingen te kort dag zijn voor deze partij om te scoren. Sowieso vind ik de sprong vanuit het niets naar de kamer te groot. Een nieuwe partij kan lastig tegen de rest opboksen. Zeker als ze genuanceerd zijn. D66 was daar in 1966 eigenlijk de enige uitzondering op. Maar of dat nu nog zou lukken weet ik niet.

In mijn ogen kunnen partijen het best beginnen in de gemeenteraden. Laat ze de komende 4 jaar maar eens een netwerkje opbouwen. Dan kunnen ze proberen om in zoveel mogelijk gemeentes van Nederland een plek op te eisen in de raad. Misschien bestaan er ook al vergelijkbare gemeenteraadsfracties waarmee ze kunnen gaan samenwerken. Als ze dat lukt dan kunnen ze zelfs eind 2010 nog proberen door te stoten tot de kamer. Het hangt er trouwens wel vanaf hoe het met D66 gaat lopen. Gaat de partij ten onder dan is de weg vrij en kunnen ze de bestaande D66 netwerken prima overnemen naast afgebrokkelde stukken VVD. Als D66 toch weer kan herstellen in de oppositie (en dat is meerdere malen gebeurt) dan denk ik niet dat er plaats is voor deze partij.
pi_41572072
Ik weet het niet Hexagon, vergeet niet dat D66 in het verleden nog teerde op de uitstraling van mensen als Van Mierlo. De laatste jaren heeft de partij toch erg aan geloofwaardigheid ingeboet en een echt duidelijke politieke kleur nemen ze nou ook niet in. Deze Sociaal-Liberale Partij geeft tenminste in zijn naam al duidelijk een richting aan.

Ik denk dat alles staat of valt met een goede presentatie. De naam is goed, de punten zijn grotendeels ook wel in orde, maar ze moeten echt onmiddellijk hun site op de schop nemen en hun verhaal tekstueel en visueel beter presenteren, is mijn mening.
pi_41578176
Hmm, de partijnaam is een behoorlijke contradictio in terminis, niet? Traditioneel is sociaal immers het tegenovergestelde van liberaal. ("Links-liberaal" betekent ook niet sociaal-liberaal, maar progressief-liberaal.) Zie ook hier.

Daarnaast lijken hun standpunten verdacht veel op die van D66. Bestuurlijke vernieuwing, pro-Europa, etc.

Wellicht een uitkomst voor de mensen die wel D66's mening delen, maar zich niet (meer) willen associëren met die partij. Het lijkt me niet dat de SLP veel zwevende kiezers zal aantrekken.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_41578307
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:28 schreef m021 het volgende:
Hmm, de partijnaam is een behoorlijke contradictio in terminis, niet? Traditioneel is sociaal immers het tegenovergestelde van liberaal. ("Links-liberaal" betekent ook niet sociaal-liberaal, maar progressief-liberaal.) Zie ook hier.
Daarnaast lijken hun standpunten verdacht veel op die van D66. Bestuurlijke vernieuwing, pro-Europa, etc.

Wellicht een uitkomst voor de mensen die wel D66's mening delen, maar zich niet (meer) willen associëren met die partij. Het lijkt me niet dat de SLP veel zwevende kiezers zal aantrekken.
Of ze daar meteen bij deze verkiezingen al in slagen, betwijfel ik inderdaad ook. Maar 1 zetel lijkt me niet onmogelijk. En vergeet niet dat D66 ooit 24 zetels haalde. Bij mijn weten was D66 destijds toch wel een sociaal-liberale partij.

Ik vind het trouwens geen contradictio in terminis. De SLP is feitelijk liberaal, waar de sociale factor de grens is. Dus niet liberaal ten koste van alles, maar liberaal zo lang het ook sociaal blijft. Een mooie balans, die mij als zwevende kiezer erg aanspreekt, moet ik zeggen. (Al ben ik het niet met al hun standpunten eens).
pi_41578578
Klinkt best aardig. De vraag of ze een kans hebben is imho wel erg afhankelijk van hoe de campagne vormgegeven gaat worden en wie er op de lijst komen.
Zo'n 2000 jaar geleden was heel gallië (zo heette Frankrijk toen) bezet door soldaten van Caesar, de Romeinse veldheer. Héél Gallië ? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen
pi_41578702
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:33 schreef dVTB het volgende:

Ik vind het trouwens geen contradictio in terminis. De SLP is feitelijk liberaal, waar de sociale factor de grens is. Dus niet liberaal ten koste van alles, maar liberaal zo lang het ook sociaal blijft. Een mooie balans, die mij als zwevende kiezer erg aanspreekt, moet ik zeggen. (Al ben ik het niet met al hun standpunten eens).
Toch zitten er ook standpunten tussen die je moeilijk als liberaal kunt classificeren, zoals afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Het lijkt me dat ze hiermee een hoop potentiële (liberale) kiezers afschrikken, want voor de rest neigt het inderdaad naar een liberale partij.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_41578835
Hoezo is afschaffing van de HRA niet liberaal? Liberalen zijn toch zo van de marktwerking? De HRA is een kunstmatig instrument dat de markt beïnvloedt. Lijkt me allesbehalve liberaal.
pi_41579024
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:51 schreef dVTB het volgende:
Hoezo is afschaffing van de HRA niet liberaal? Liberalen zijn toch zo van de marktwerking? De HRA is een kunstmatig instrument dat de markt beïnvloedt. Lijkt me allesbehalve liberaal.
Precies. Zelfs binnen de VVD zijn het eerder de rechtsconservatieven die de HRA in stand houden dan de liberalen.

Voor de rest, op zich een heel aardig programma (waarbij ik vooral erg nieuwsgierig ben hoe ze de balans tussen districtenstelsel en geen grote partijen bevoordelen gaan leggen, waar een districtenstelsel in combinatie met een first-past-the-post in de USA en UK juist voor het bevoordelen van grote partijen en een "volksvertegenwoordiger met kennis van de regio is beter dan een volksvertegenwoordiger met gedeelde ideologie" heeft geleid).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_42071911
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:58 schreef Litpho het volgende:

[..]

Precies. Zelfs binnen de VVD zijn het eerder de rechtsconservatieven die de HRA in stand houden dan de liberalen.

Voor de rest, op zich een heel aardig programma (waarbij ik vooral erg nieuwsgierig ben hoe ze de balans tussen districtenstelsel en geen grote partijen bevoordelen gaan leggen, waar een districtenstelsel in combinatie met een first-past-the-post in de USA en UK juist voor het bevoordelen van grote partijen en een "volksvertegenwoordiger met kennis van de regio is beter dan een volksvertegenwoordiger met gedeelde ideologie" heeft geleid).
gemengd kiesstelsel van Tom de Graaf zoals voorgesteld in 2005. Kiezer krijgt twee stemmen: 1 landelijk, 1 regionaal. landelijk stemmen bepalen zetelverdeling, regionale lijstopvulling. Als je meer wil weten, ik heb er een referaat over geschreven wat ik je wel wil toesturen Iig : evenredigheid blijft gehandhaafd + deel van de zetels wordt opgevuld door districtskandidaten.
pi_42326155
Als deze partij ook maar één zetel wil halen, wordt het hoog tijd voor campagne en voor een facelift van de website
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 01:47:35 #17
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_42442656
hmm, erg aantrekkelijk programma in ieder geval Maar zolang er niet groot uitgepakt wordt, zal ik gewoon voor D66 gaan.

Overigens is dit programma wel zoals ik D66 graag zou willen zien. Vooral de democratiestandpunten komen veel sterker overeen met mezelf bij deze partij. D66 vind ik weer sterker in het reduceren van managers en tussenlagen, dat zie ik hier niet echt goed terug. En ik mis milieu.

Maar ik onthoud het
pi_42454017
Gaat er ook nog een echte liberale partij mee doen?
pi_42454113
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef m021 het volgende:

[..]

Toch zitten er ook standpunten tussen die je moeilijk als liberaal kunt classificeren, zoals afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Het lijkt me dat ze hiermee een hoop potentiële (liberale) kiezers afschrikken, want voor de rest neigt het inderdaad naar een liberale partij.
Dat is juist wel liberaal. Alleen moet dan naar mijn mening de huursubsidie ook afgeschaft worden en de belastingen verlaagd worden.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 15:11:49 #20
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42454183
Ben het wel met redelijk wat punten eens. Maar als je er op stemt gooi je in feite je stem weg. Te weinig aandacht om meer mensen te trekken.
pi_42458297
Ach, wat is een stem weggooien? Als een partij 40 zetels heeft, heb je er ook een X-aantal nodig voordat dat er 41 worden. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Het sociaal-liberale kiezerspotentieel in Nederland is erg groot, getuige de 24 zetels die D66 in 1994 haalde. De SLP moet zich alleen veel beter presenteren dan ze nu doen. Die website is bagger.
pi_42519054
Klinkt op zich heel interessant, ik ben het dan ook met een redelijk aantal punten eens. Ik denk niet dat ik er op ga stemmen, laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze een serieus alternatief zijn voor de bestaande partijen.
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
pi_42521883
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:47 schreef _RaZoRBlaDe_ het volgende:
Klinkt op zich heel interessant, ik ben het dan ook met een redelijk aantal punten eens. Ik denk niet dat ik er op ga stemmen, laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze een serieus alternatief zijn voor de bestaande partijen.
Als iedereen zo denkt kunnen ze dat moeilijk gaan bewijzen
pi_42522126
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:09 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als iedereen zo denkt kunnen ze dat moeilijk gaan bewijzen
Ok maar zo lijkt de PvdD het wel te gaan redden. Vorige keer wel meegedaan maar net geen zetel en nu wel dikke kans op een zetel.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:17:09 #25
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_42529769
zoals uit de reacties ook wel blijkt, een echte sociaal liberale partij (minder democratie-kroonjuwelen van d66 fixatie dus) heeft wel potentieel volgens mij. Alleen het opzetten ervan is het grootste probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')