Met het gevaar dat het op een flamewar eindigt... maar hier komt mijn verhaal, waarom ik voor de PS3 kies en niet voor de Xbox360.
Overigens is het natuurlijk een beetje oneerlijk vergelijken aangezien de PS3 nog niet uit is en nog niet alle details bekend zijn, maar goed. Daarnaast heb ik zelf geen Xbox360, maar ik heb er ondertussen aardig wat ervaring mee, aangezien een aantal vrienden van mij wel zo'n ding hebben staan en er (met uitzondering van 1) flink op gegamed wordt.
Allereerst begin ik met de reden waarom ik
niet voor een X360 kies:
* Het huidige aanbod spellen voor de Xbox360 spreekt me niet in het bijzonder aan. Er is eigenlijk geen titel op dit moment waarvan ik zeg: "Hebben! Hebben! Hebben!"
* De spellen die nu uit zijn hebben naar mijn idee af en toe behoorlijk de neiging mij iets te veel bij de hand te nemen. Te veel visuele informatie over welke knop (en in welke kleur die is) ik in moet drukken om iets op te pakken, te openen, etc. Daarnaast staat er redelijk vaak (meer dan ik gewend ben van de PS2) een melding in beeld van "saving, loading, don't switch off console, etc. etc.)
* Technische onvolkomenheden. Iedereen die ik persoonlijk ken met een Xbox360 heeft dat ding al minimaal 1x omgeruild voor een ander exemplaar. Een maat van mij heeft 'm al 3x omgeruild en gebruikt sinds dien z'n Xbox360 niet meer. Z'n favoriete spel was Oblivion. Door z'n eerste model X360 ontstonden krassen op de DVD. Navraag bij MS Support leverde op dat je dan de disc er uit moet halen als je klaar bent met spelen. WTF?!? Anywayz, het laatste model heeft nu wederom krassen gemaakt in z'n 2e aangeschafte Oblivion disc. X360 staat dus nu stof te happen.
* Xbox live. Een prima functie en redelijk opzet. Alleen jammer dat je zelfs voor het spelen van een demo, een friggin' demo, ook Xbox Live Gold moet hebben. Dat vind ik gewoon te bizar voor woorden.
* Vooralsnog weinig innovatief. MS heeft met de Xbox360 een prima next-gen console neer gezet. Maar er is op gameplay weinig nieuws toegevoegd, vooralsnog. Ik vind het altijd wel leuk als een nieuw apparaat ook daadwerkelijk iets nieuws toevoegd en dat doet de X360 voor mij op dit moment te weinig.
Vind ik de Xbox360 dan volledig ruk? Nee, het is een prachtig apparaat met prima games. Ook het dashboard ziet er zeer gelikt uit. En met de games kan ik me wel aardig vermaken. Maar er is geen 'klik'. Niets (vooralsnog) dat mij naar de winkel doet rennen.
Redenen waarom ik
wel voor een PS3 kies:
* Sony zelf heeft een aantal ontwikkel-studios die prachtige games maken. Kort gezegd komen er voor mij zeker weten titels aan die ik graag zou willen spelen en alleen op de Playstation uitkomen. Heavenly Sword, God of War, Getaway. Daarnaast natuurlijk de mogelijkheid om al m'n PS2 games te kunnen spelen.
* Gratis online. Ik vind het op zich niet erg om te moeten betalen om online te kunnen, maar dan wel indien ik daar zelf voor kies. De optie om gratis online te kunnen gamen spreekt me wel enorm aan.
* De toevoeging van de motionsensor (al dan niet gejat van Nintendo) voegt voor mij wat extra's toe. Indien dit goed wordt verwerkt in games, ga ik hier heel veel lol mee hebben. Tenslotte zijn er natuurlijk nog de geruchten zoals de 3D-camera. Maar dat is vooralsnog onduidelijk.
* Compleet. Een PS3 is voor mij compleet. Geen gezeur van achteraf dingen moeten aanschaffen zoals een harddisk of een HD-DVD / Blu-Ray drive. (Tuurlijk zit dat in de prijs verwerkt, maar wel meteen compleet).
Helaas zijn er ook voor de PS3 wel nadelen/onzekerheden:
* Ik vind het verlies van de rumble-functie erg jammer.
* Blu-Ray hieft niet persé het nieuwe HD-formaat te worden.
* Hogere aanschafprijs.
+
Alle onzekerheden van een nieuwe console: geluid/warmte-productie, uitval, verkrijgbaarheid, grafische pracht, etc. Zeg maar alles wat nog niet zeker is tot dat de PS3 een aantal maanden verkrijgbaar is.
Uiteindelijk denk ik dat je gewoon moet kijken naar welke games je leuk vindt. Een console is uiteindelijk niets meer dan het apparaat dat die game moet draaien. Alles er omheen is uiteindelijk een beetje geneuzel. Tenzij een bepaalde feature de gameplay beinvloed (positief dan wel...). Een eye-toy (zowel voor de PS2/3 als de Xbox360) kan voor leuke dingen zorgen en valt een beetje tussen 'gadgetgeneuzel' en 'nuttige toevoeging' in.
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.