abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41528578
Ik probeer al gedurende bijna 1jaar mijn schade vergoed te krijgen (+/- ¤ 2000,-) die ontstaan is na een aanrijding op 12 sep 2005.

Wat is er gebeurd? Mijn toenmalige vriendin reed in mijn auto naar haar ouders toe. Mooi weer, 12 uur 's middags. Toen ze het huis van haar ouders naderde, gaf ze richting aan, minderde snelheid, had ze gespiegeld en gekeken, niks gezien en toen sloeg ze linksaf. Gedurende die afslaande beweging rijdt een achteropkomende auto tegen het linkerachterscherm aan met een fikse deuk tot gevolg. Diegene die achterop kwam verontschuldigde zich en wist te melden dat hij het niet gezien had en haast had.

Onderstaand een schets van de situatie ten tijde van het ongeval.



Aanvullende gegevens:
- Mijn auto is A, tegenpartij is B.
- Het remspoor dat B achterlaat is +/- 8m, waarvan 4-5m duidelijk zichtbaar.
- A reed 20 km/h ten tijde van afslaan en gaf keurig richting aan, etc.
- B reed minimaal 30 km/h.
- Bij een remspoor van 8m is de berekende gereden snelheid (remvertraging etc) voor het remmen ongeveer 50 km/h. Berekend conform het rekenmodel van de Stichting Rechtsbijstand.
- A had nagenoeg de afslaande beweging voltooid toen de aanrijding plaats vond. M.a.w. de voorwielen stonden nagenoeg op het pad.
- A gaf tijdig richting aan, had gespiegeld etc.
- Mijn (inmiddels ex-)vriendin reed in de auto en was op weg naar haar ouders.
- Weer was goed, tijdstip rond 12 uur 's middags.
- Max. toegestane snelheid ter plaatse is 30 km/h.
- Er is een getuigeverklaring (klapgetuige, de buren) die de aanwezigheid van het remspoor bevestigd en dat de richtingaanwijzer aanstond na de klap. Ze keken immers direct naar buiten na de klap.

Gezien de eerste overtuiging dat het hier om een aanrijding van achteren ging, hebben mijn ex en de tegenpartij er geen politie bijgehaald. Gewoon simpel schadeformuliertje ingevuld en daarmee de zaak afgedaan en ingediend bij de verzekering. Toen begon het getouwtrek.

De hele zaak hangt naar alle waarschijnlijkheid om de definitie van inhalen. Het getouwtrek ontstond doordat de tegenpartij op de achterkant van het schadeformulier ingevuld had dat mijn ex plotseling linksaf sloeg terwijl hij aan het inhalen was.

Dus wat is de definitie van inhalen?

In mijn beleving begint inhalen vlak achter of naast je voorligger om met een hogere snelheid diegene voorbij te gaan. De afstand tussen beide voertuigen kan dan volgens mij nooit meer dan 10 meter zijn (zie ook op de snelweg enzo).
Daarom pleitte ik ook voor het feit dat als meneer 50 km/h reed, dat hij dan ook ongeveer 14 m/s (50/3,6) reed. 1 seconde reactietijd + het remspoor geeft een totale afstand van ongeveer 22-23m.

Ik denk dat als inhalen begint op afstand van rond de 22m, dat er niemand meer linksaf kan slaan...

De zaak is inmiddels bij een advocaat en het wachten is op mijn advocaat om een "conclusie van repliek" op te stellen.
Echter, ik kan niemand vinden die me een juridische definitie van inhalen kan geven.

Dus, spui je mening, stel vragen, whatever. Ik wil gewoon graag weten wat ik eventueel nog als slaghout kan gebruiken om mijn gelijk te krijgen.

Ik weet dat dit een heel verhaal is, maar ik hoop dat iemand me kan helpen.


De tegenpartij beweert overigens het volgende in reactie op de dagvaarding onder andere:
- niet harder gereden dan 30 km/h.
- afstand tussen beide voertuigen niet meer dan 6m.
- Remspoor niet meer dan 4m en daarbij is het niet officieel bewezen dat het remspoor niet al op de weg stond.

Dus ik gooi het op dit moment hierop met betrekking tot bovenstaand:
De afstand tussen de voertuigen zoals beweerd door de tegenpartij was maximaal 6 meter. Het remspoor aldus de tegenpartij was 4 a 5 meter. Als deze meneer een dusdanige reactiesnelheid heeft over 1 a 2 meter met een beweerde snelheid van 30 km/h (wat overigens een 1e inschatting was en derhalve als zodanig ingevuld op het schadeformulier) dan heeft hij het gepresteerd om binnen 0,12 - 0,24 seconden de hersenspinsel te hebben om te zien dat mijn auto afsloeg, de reactie met zijn voet te maken en het rempedaal dermate fors in te trappen dat de remmen ook binnen die tijd zo klemden dat de banden ook direct stilstonden, met het remspoor tot gevolg. Dit lijkt me allemaal nagenoeg onmogelijk.


Wie helpt me....
Drommels...!
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:44:11 #2
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_41529402
Ik heb het hele onderste stuk niet gelezen, maar hij kwam van achter, dus heeft hij schuld, helemaal omdat er duidelijk richting aangegeven was en de auto al bijna op de andere weg stond.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_41529573
Inderdaad, na het lezen van eerste gedeelte (eigenlijk de afbeelding al) zie je dat B fout zit!

Ik weet niet of er nog een doorgetrokken streep op de weg zat? of een 30km zone.
Eigenlijk is inhalen sow ie sow niet toegestaan (ook nie mogelijk) als iemand afslaat.

Ik snap dus niet wat er zo moeilijk is
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:54:48 #4
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_41529874
B zit hoe dan ook fout, achter op komende partij zit ALTIJD fout.
De snelheid van B was te hoog of de volgafstand van B was te kort.
Ook als A ineens afgeslagen zou zijn had B vrijwel meteen stil kunnen staan als de snelheid hoger dan 30 km/h per uur was.

Maar goed, dat zijn de antwoorden die logisch zijn en zoals het in aparte gevallen beoordeeld wordt..
Jij zal moeten wachten op je advocaat en de uitspraak...

Ik neem trouwens aan dat 'het pad' een oprit is, inhalen zou anders niet toegestaan zijn op een kruispunt.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_41529895
als de situatie die schets inderdaad klopt is B inderdaad fout. Ook zeg je dat je vriendin niets gezien had (een auto 20 meter achter je zie je toch niet over het hoofd?). B was waarschijnlijk van plan in te gaan halen en zag niet dat je vriendin wilde afslaan.

Ik weet niet wat de definitie van inhalen hier mee te maken heeft, maar volgens mij is achteropkomend verkeerd sowieso fout. En het inhalen van een afslaand voertuig ook (aan de kant waar die naar afslaat uiteraard). Dat je vriendin niet gezien heeft dat ze bijna ingehaald zou worden is ook niet handig, maar lijkt me verder niet zo relevant...

juridisch onderbouwen kan ik het niet, maar dit zegt m'n gevoel
succes ermee!
pi_41530283
Even een Vraagje,.

Is het een 2 baans éénrichting straat of is elke baan een andere kant op ?

Als het een 2 baans met verschillende richtingen is, heb je natuurlijk gewoon gelijk

En als het een éénrichtingsweg is kan je vriendin geen auto rijden ( kan het me haast niet voorstellen dat het een éénrichtings weg is eigenlijk ) en is het haar fout.
pi_41530285
A doet een bijzondere verrichting (afslaan) en B rijdt gewoon rechtdoor.

Dan is A dus fout en moet dokken.
Bovendien slaat het voorsorteren nergens op.
pi_41530342
A zit fout, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, zal inderdaad iets met bijzondere verrichting te maken hebben, maar A had moeten wachten tot B voorbij was. Het klinkt erg onwaarschijnlijk, maar toch is het zo. M'n pa heeft verzekeringen gedaan enzo en heeft al met meerdere van deze situaties te maken gehad en altijd kwam er bij zulke situaties uit dat A fout is, hoe onwaarschijnlijk ook.
In the Court of the Crimson King
pi_41530439
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:05 schreef -JMM- het volgende:
A zit fout, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, maar A had moeten wachten tot B voorbij was. Het klinkt erg onwaarschijnlijk, maar toch is het zo. M'n pa heeft verzekeringen gedaan enzo en heeft al met meerdere van deze situaties te maken gehad en altijd kwam er bij zulke situaties uit dat A fout is, hoe onwaarschijnlijk ook.
Dus als je afslaat moet je al het verkeer achter je voor laten gaan?

Zal lastig worden op een smalle weg....
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:10:07 #10
128384 mcwops
gat in je glas
pi_41530540
het hele verhaal lezen is met te lang(dradig)
een aantal opmerkingen.
-doorgetrokken middenstreep mag je NIET overheen met je voertuig , is verkeersovertreding!
en mag B dus ook NIET inhalen daar
-heeft voertuig A uberhaupt voorgesorteerd, zodanig TEGEN de as van de weg?
-heeft voertuig A TIJDIG richting aangegeven.
-verhaal over remspoor.....Shake it. het is zoals het is....don't be a mythbuster. je moet je gelijk ergens anders vandaan halen
- hier is zat jurisprudentie over te vinden over deze verkeerssituatie, is geen uniek ongeval. laat de juristen maar zoeken.
eind van het liedje: kosten delen
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_41530561
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:07 schreef Thieske het volgende:

[..]

Dus als je afslaat moet je al het verkeer achter je voor laten gaan?

Zal lastig worden op een smalle weg....
Nee, maar als je afslaat zal je er toch voor moeten zorgen dat er niemand naast je rijd he....Ik zeg al, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, wat ik wel weet is dat A fout zit.
In the Court of the Crimson King
pi_41530611
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:10 schreef -JMM- het volgende:

[..]

Nee, maar als je afslaat zal je er toch voor moeten zorgen dat er niemand naast je rijd he....Ik zeg al, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, wat ik wel weet is dat A fout zit.
Die auto zit er achter, niet ernaast staat in de OP. Op een eenbaansweg hoor je dan ook achter elkaar te rijden:')

Ik vraag me sowieso af wat die auto[b] op de andere weghelft doet.....
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:14:08 #13
152870 spliffy
cogito ergo sum
pi_41530699
Dat het knipperlicht aanstond zegt niets. Er zijn genoeg bejaarden die hun knipperlicht pas aanzetten op het moment van afslaan.

Ik zou ook zeggen dat A fout zit, omdat A afslaat. Auto B zou ondanks de 'hoge' snelheid ook gezien kunnen zijn door de bestuurder van A gezien de wegsituatie op het plaatje
Op woensdag 8 november 2006 19:14 schreef Alicey het volgende:
Stelletje kutmods, zelfs een topic in het goede subforum plaatsen kunnen jullie niet. :r
pi_41530743
Er gaat bij de meeste mensen iets fout. Bij een eenvoudige kop-staart is de achterop rijdende partij fout, daar deze de afstand in acht had moeten nemen om tijdig te remmen voor zijn voorganger welke om wat voor een reden dan ook stopt.
Afslaan is echter een bijzondere manouvre waarbij het overig verkeer de vrije doorgang verleend dient te worden. Op die simpele reden is A dus fout. Echter A kan natuurlijk niet alles voorkomen, als B met 80 kilomer binnen de bebouwde kom rijdt, dan is dit A niet t everwijten. Het korte remspoor van B, waaruit kennelijk blijkt dat hij niet harder heeft gereden dan de terplaatse geldende 50 kilometer, maakt het voor A erg lastig. De stand van voertuig A is weer in het voordeel. Als de voorwielen bijna op de oprit staan..... tja dan is B misschien toch wat roekeloos geweest. Denk dat het een gedeelde aansprakelijkheid wordt.
pi_41530764
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:11 schreef Thieske het volgende:

[..]

Die auto zit er achter, niet ernaast staat in de OP. Op een eenbaansweg hoor je dan ook achter elkaar te rijden:')
Maar op het moment van raken, zit B er naast, hij wil immers inhalen. Klink erg onwaarschijnlijk, maar voor de verzekering had A eerst B voorbij moeten laten gaan.
In the Court of the Crimson King
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:24:28 #16
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_41531082
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:04 schreef Equinix het volgende:
Even een Vraagje,.

Is het een 2 baans éénrichting straat of is elke baan een andere kant op ?

Als het een 2 baans met verschillende richtingen is, heb je natuurlijk gewoon gelijk

En als het een éénrichtingsweg is kan je vriendin geen auto rijden ( kan het me haast niet voorstellen dat het een éénrichtings weg is eigenlijk ) en is het haar fout.
dan is het altijd nog een 1 baans weg met 2 stroken of een 2 baans weg met 2*1 stroken....
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_41531264
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:15 schreef -JMM- het volgende:

[..]

Maar op het moment van raken, zit B er naast, hij wil immers inhalen. Klink erg onwaarschijnlijk, maar voor de verzekering had A eerst B voorbij moeten laten gaan.
de maximaal toegestane snelheid is 30km/h dus B reedt gewoon te hard. B had rechts in moeten halen en niet links ( ervan uitgaande dat zijn vrienden op tijd heeft aangegeven dat ze naar links wou gaan )
pi_41531283
Ik ken deze situatie met een motor die inhaalde terwijl ik had voorgesorteerd om linksaf te slaan. Ondanks dat ik m'n richting al had aangegeven zat de motor opeens naast me en reed dus opgeveer op dezelfde hoogte het portier binnen. Ik zat fout omdat ik geen voorrang verleende aan een inhalende weggebruiker. Daar kun je lang om touwtrekken maar zo zit de wegenverkeerswet nu eenmaal in elkaar: je ex zat fout. Ze mag het rechtdoorgaand verkeer niet hinderen. De toegestane snelheid is een ander verhaal. Mij overkwam het op een weg buiten de bebouwde kom waar 80 mag worden gereden.
Eigen brokjes eerst.
pi_41531420
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:24 schreef Tique3 het volgende:

[..]

dan is het altijd nog een 1 baans weg met 2 stroken of een 2 baans weg met 2*1 stroken....
Als het een 2 baans éénrichtings weg was dan had de vriendin van de TS op de linker helft moeten voorsorteren ( behoorlijk verschil met een 2 baans weg met beide kanten verschillende richtingen )

Ik kan me dat scenario haast niet voorstellen ( zeker niet bij een 30km/h zone ) maar er zijn van die ambtenaren die zoiets heel normaal vinden *kuch*.
pi_41531965
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:28 schreef Equinix het volgende:

[..]

de maximaal toegestane snelheid is 30km/h dus B reedt gewoon te hard. B had rechts in moeten halen en niet links ( ervan uitgaande dat zijn vrienden op tijd heeft aangegeven dat ze naar links wou gaan )
Snelheid zal weing terzake doen, vermoed ik, knipperlicht aan en netjes gespeigeld ook niet. B had rechts moeten inhalen? Door de berm ofzo? Verder is het wat Bushmaster zegt...
In the Court of the Crimson King
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:43:33 #21
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_41531977
Bushmaster, je mag ook niet iemand inhalen die afslaat
Equinix, ik ook niet daarom vond ik het leuk om te verbeter wat betreft rijbaan->rijstrook

Een 30 km zone zal nooit 2*1 rijstroken in dezelfde richting hebben.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:53:13 #22
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_41532415
Even voor de volledigheid, wat had JIJ (of je vriendin) achterop ingevuld?

(Afslaand verkeer zit eerder fout, maar de term plotseling afslaan met knipperlicht maakt de zaak plausibel in jouw voordeel)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:00:13 #23
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_41532753
50/50 schuld denk ik zo. Beide bezig met een bijzondere verrichting. A verleent geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer en B houdt niet genoeg afstand en rijdt te hard.

En erg dom van A om er geen politie bij te halen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:48:17 #24
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_41534674
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:00 schreef Herkauwer het volgende:
50/50 schuld denk ik zo. Beide bezig met een bijzondere verrichting. A verleent geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer en B houdt niet genoeg afstand en rijdt te hard.

En erg dom van A om er geen politie bij te halen.
Politie doet niets meer of minder dan de situatie bekijken en hetgeen zij zien op papier zetten bij enkel materiele schade...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_41535190
Ok. Bedankt voor de reacties! Even wat antwoorden geven op de vragen:

1. Het is een 30 km/h ZONDER belijning (het is een klinkerweg) en in 2 richtingen (heen en weer dus en niet 2 banen in 1 richting).

2. Het pad is een oprit inderdaad en geen andere weg. De dunne grijze strook is een voetpad.

3. In antwoord op Flappy en -JMM-: Dat is inderdaad waar wat jullie zeggen. Er schijnt een verkeerswet te zijn die dit inderdaad aangeeft, maar is meer bedoeld (denk ik) voor op de snelweg enzo. En Xcalibur: daarom is de definitie van inhalen zo belangrijk. De vraag is dus dan ook, ben je aan het inhalen als je ongeveer 22 m achter een andere auto rijdt in een 30 km/h zone? Ik denk dus van niet.

4. MWCops: Ja, er is voorgesorteerd, de weg is 5 meter breed overige details staan hierboven. En Ja er is ook tijdig richting aangegeven al kan het niet bewezen worden. er waren geen verdere getuigen.

5. Thieske: De auto zat er inderdaad ACHTER en niet ernaast. Er zit slechts een deuk in het linkerachterscherm (VW Golf 4 3-deurs). Als hij ernaast gereden zou hebben, dan had het schadebeeld anders moeten zijn. Zijn auto, een Mitsubishi Lancer, had niks overigens. Hij is er met de rechtervoorpunt van zijn bumper tegenaangereden.

6. Skull-splitter: wij hadden ingevuld dat wij afsloegen en toen van achteren zijn aangereden door de tegenpartij. De tegenpartij heeft klaarblijkelijk geprobeerd in te halen terwijl dat niet kon. Op het schadeformulier is ook aangegeven dat wij richting hebben aangegeven.


Het bijzondere is dus de vraag of hij al aan het inhalen was ja of nee.

Zij beweren nu dus max 30 km/h te hebben gereden, dat de afstand tussen beide voertuigen max 6m was en dat het remspoor niet meer was dan 4m. Maar dat kan helemaal niet. dat krijg je niet voor elkaar in 0,24 seconden.

En als laatste wil ik reageren op wat Thieske als 1e zei: Als je al het achteropkomend verkeer eerst moet laten gaan, verklaar je de linksafslaande met andere woorden dus gewoon vogelvrij. Iedereen die achteropkomend verkeer is en een nieuwe bumper zoekt, kan hem dan gewoon schaamteloos erin rijden.

Oh ja, er is hier nog niet ingegaan op jurisprudentie. Als dat ergens te vinden is, dan hou ik me aanbevolen.
Drommels...!
pi_41545494
A is fout.

Als afslaand verkeer moet A op grond van 18 RVV het verkeer dat op dat moment inhaalt, voor laten gaan. Gezien de situatieschets mag A bewijzen dat B op het moment dat A aan zijn afslaande manoeuvre begon, zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet.

Tevens moet A zonodig bewijzen dat tijdig richting aan werd gegeven en dat B uit het rijgedrag van A had kunnen opmaken dat A voornemens was links af te slaan (voorsorteren, sterk vaart verminderen).

Indien A dat kan bewijzen (met name het richting aangeven en linksvoorsorteren), had B rechts moeten passeren ipv links (artikel 11 lid 2 RVV), maar ook dan blijft het feit dat A op grond van 18 RVV B voor had moeten laten gaan. 50/50 is in zon geval het hoogst haalbare.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat A volledig aansprakelijk is voor de schade van B.

De opmerking over achteropkomend verkeer snijdt geen hout. Er ís nu eenmaal geen sprake van een zuivere kop/staartaanrijding. De schets spreekt boekdelen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41546216
Ik zou het erop gooien dat aangezien de inhalende auto slechts het achterscherm heeft geraakt, deze nog *achter* de afslaande auto moet hebben gereden toen deze begon met afslaan.

Ze erkennen tenslotte zelf dat er een remspoor stond. Zou de inhaler geremd hebben terwijl hij naast de afslaande auto reed, dan zou de schade veel verder naar voren hebben moeten zitten.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 6 september 2006 @ 12:47:14 #28
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_41546403
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:15 schreef Argento het volgende:
A is fout.

Als afslaand verkeer moet A op grond van 18 RVV het verkeer dat op dat moment inhaalt, voor laten gaan. Gezien de situatieschets mag A bewijzen dat B op het moment dat A aan zijn afslaande manoeuvre begon, zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet.

Tevens moet A zonodig bewijzen dat tijdig richting aan werd gegeven en dat B uit het rijgedrag van A had kunnen opmaken dat A voornemens was links af te slaan (voorsorteren, sterk vaart verminderen).

Indien A dat kan bewijzen (met name het richting aangeven en linksvoorsorteren), had B rechts moeten passeren ipv links (artikel 11 lid 2 RVV), maar ook dan blijft het feit dat A op grond van 18 RVV B voor had moeten laten gaan. 50/50 is in zon geval het hoogst haalbare.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat A volledig aansprakelijk is voor de schade van B.

De opmerking over achteropkomend verkeer snijdt geen hout. Er ís nu eenmaal geen sprake van een zuivere kop/staartaanrijding. De schets spreekt boekdelen.
ja dat dus....


(U()&*&(&()#&$ net helemaal opgezocht...
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_41546968
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:47 schreef avotar het volgende:

[..]

ja dat dus....
En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 6 september 2006 @ 13:48:57 #30
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_41548135
quote:
Op woensdag 6 september 2006 13:08 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.
de auto is feitelijk niet aan het afslaan, maar het parkeren. Immers, de auto gaat op de oprit gezet worden. In dat geval heeft dus al het overige verkeer voorrang.

wat die dus had moeten doen was of dermate voorsorteren dat ie rechts gepasseerd kon worden, of gewoon moeten wachten.

punt is dat vriendinnetje niet goed genoeg heeft opgelet.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_41548327
ALS meneer B echt aan het inhalen was, dan had je vriendin hem voor moeten laten gaan. Rechtdoorgaand verkeer gaat voor. Ook inhalend.
Trotse mamma :)
pi_41549005
quote:
Op woensdag 6 september 2006 13:08 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.
Nee. Inhalen is hooguit een (in beginsel) gevaarzettende verrichting. Daarom kan sprake zijn van aansprakelijkheid aan de zijde van de inhaler, indien hij links inhaalt terwijl hij wist of moest weten dat zijn voorganger voornemens was links af te slaan (zie art 11 lid 2 RVV en jurisprudentie).

Bewijslast ligt in principe bij de afslaande partij, die op grond van 18 RVV ten opzichte van inhalend verkeer voorrangsplichtig is.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41549132
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:15 schreef Argento het volgende:
A is fout.

Als afslaand verkeer moet A op grond van 18 RVV het verkeer dat op dat moment inhaalt, voor laten gaan. Gezien de situatieschets mag A bewijzen dat B op het moment dat A aan zijn afslaande manoeuvre begon, zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet.

Tevens moet A zonodig bewijzen dat tijdig richting aan werd gegeven en dat B uit het rijgedrag van A had kunnen opmaken dat A voornemens was links af te slaan (voorsorteren, sterk vaart verminderen).

Indien A dat kan bewijzen (met name het richting aangeven en linksvoorsorteren), had B rechts moeten passeren ipv links (artikel 11 lid 2 RVV), maar ook dan blijft het feit dat A op grond van 18 RVV B voor had moeten laten gaan. 50/50 is in zon geval het hoogst haalbare.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat A volledig aansprakelijk is voor de schade van B.

De opmerking over achteropkomend verkeer snijdt geen hout. Er ís nu eenmaal geen sprake van een zuivere kop/staartaanrijding. De schets spreekt boekdelen.
I agree!
pi_41560131
Argento,

wat is in Artikel 18 jouw definitie van "dicht achter"?

Er is een getuigenverklaring die het remspoor van 8m bevestigt. Conform berekening is de dan gereden snelheid minimaal 50 km/h geweest. Omgerekend is dat afgerond 14 meter per seconde. 1 seconde reactietijd (dus 14 meter) + 8 meter, geeft mij een afstand tussen beide voertuigen van minimaal 20 m.

Is 20m "dicht achter"?

Graag jouw reactie hierop.

PS.
Met betrekking tot de richtingaanwijzer. Direct na de klap keken de buren uit het raam, zagen de voertuigen en zagen ook dat het knipperlicht van mijn auto knipperde. Het zou toch wel een behoorlijke koelbloedigheid vereisen om het knipperlicht aan te zetten NA de klap. Blijft een feit dat het daadwerkelijke moment van richting aangeven niet te bewijzen is.
Drommels...!
pi_41563308
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:11 schreef GerjoZ het volgende:
Argento,

wat is in Artikel 18 jouw definitie van "dicht achter"?

Er is een getuigenverklaring die het remspoor van 8m bevestigt. Conform berekening is de dan gereden snelheid minimaal 50 km/h geweest. Omgerekend is dat afgerond 14 meter per seconde. 1 seconde reactietijd (dus 14 meter) + 8 meter, geeft mij een afstand tussen beide voertuigen van minimaal 20 m.

Is 20m "dicht achter"?
Kennelijk zat meneer er voldoende dicht achter om met zijn voorligger in aanrijding te komen toen laatstgenoemde afsloeg. De voorligger had zijn manoeuvre nog nauwelijks ingezet, dus op het moment dat deze aan zijn manoeuvre begon, was de achterligger in ieder geval voldoende genaderd om deze, alvorens af te slaan, voor te laten gaan. Dat is nou eenmaal de verplichting die op afslaand verkeer rust. Je kunt er allerlei rekensommen op loslaten, feit blijft dat de tegenpartij, toen hij zich schuinachter het afslaande voertuig bevond, door dat voertuig werd geraakt.

Als de stelling is dat de achterligger op het moment van afslaan zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet, denk ik toch dat de voorligger die stelling zal moeten bewijzen. Deze tracht immers met het innemen van deze stelling het rechtsgevolg te creeren dat moet worden vastgesteld dat artikel 18 RVV niet van toepassing is en dat de aanrijding geheel en al is ontstaan omdat de tegenpartij niet in staat was zijn voertuig tijdig tot stilstand te brengen (19 RVV).
quote:
Met betrekking tot de richtingaanwijzer. Direct na de klap keken de buren uit het raam, zagen de voertuigen en zagen ook dat het knipperlicht van mijn auto knipperde. Het zou toch wel een behoorlijke koelbloedigheid vereisen om het knipperlicht aan te zetten NA de klap. Blijft een feit dat het daadwerkelijke moment van richting aangeven niet te bewijzen is.
Tijdig richting aangeven kan dus niet bewezen worden. Saillant detail, artikel 11 lid 2 RVV heeft het over 'te kennen geven links af te willen slaan' en stelt op zichzelf geen vereisten met betrekking tot 'tijdigheid' (als dat een Nederlands woord is tenminste).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41568556
quote:
Kennelijk zat meneer er voldoende dicht achter om met zijn voorligger in aanrijding te komen toen laatstgenoemde afsloeg. De voorligger had zijn manoeuvre nog nauwelijks ingezet, dus op het moment dat deze aan zijn manoeuvre begon, was de achterligger in ieder geval voldoende genaderd om deze, alvorens af te slaan, voor te laten gaan. Dat is nou eenmaal de verplichting die op afslaand verkeer rust. Je kunt er allerlei rekensommen op loslaten, feit blijft dat de tegenpartij, toen hij zich schuinachter het afslaande voertuig bevond, door dat voertuig werd geraakt.
De rekensom berust zich op de vraag wanneer inhalen nu daadwerkelijk begint. Je kan wel harder rijden dan toegstaan, maar je zal ook moeten opletten op het verkeer en conform Art. 11 lid 2 moet het dus helder voor hem geweest zijn dat mijn ex niet de intentie heeft gehad om linksaf te slaan. Dit wordt dan echt een kwestie voor de rechtbank om uit te vissen wie de meeste en zwaarste bewijzen heeft.

Maar we kunnen ook bij het begin beginnen van de wetgeving. Let even op Artikel 5 en 6:

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een verkeersongeval plaatsvindt.

Het lijkt me niet dat je als je (niksvermoedend) linksaf slaat, dat je dan gevaar veroorzaakt op de weg, noch dat je de intentie hebt om een ongeval te veroorzaken. Als je claimt dat je een poging tot inhalen doet, dan voer je volgens mij wel bewust een gevaarlijke actie uit. Helemaal als het niet te verwachten is dat je wordt ingehaald.

Hier ontstaat dus de vraag: Wat is gevaarlijker, inhalen of afslaan?

Ik vermoed dat inhalen gevaarlijker is dan afslaan. Helemaal in 30 km/h-zones waar het verre van gebruikelijk is om iemand in te halen. Immers, deze zones zijn ingericht om auto's te vertragen en niet om te versnellen. Daarbij is aangetoond dat de man sneller reed dan toegestaan (min 50 tegenover max 30). Ook dan ontstaat door meneers roekeloosheid een gevaarlijke situatie.

Nieuwe vraag: Ben ik verantwoordelijk voor de roekeloosheid van meneer?
quote:
Als de stelling is dat de achterligger op het moment van afslaan zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet, denk ik toch dat de voorligger die stelling zal moeten bewijzen. Deze tracht immers met het innemen van deze stelling het rechtsgevolg te creeren dat moet worden vastgesteld dat artikel 18 RVV niet van toepassing is en dat de aanrijding geheel en al is ontstaan omdat de tegenpartij niet in staat was zijn voertuig tijdig tot stilstand te brengen (19 RVV).
Je hebt hier helemaal gelijk, dat is ook mijn standpunt. Dat probeer ik dus ook met die rekensom te benadrukken/bewijzen. Spreek je al van inhalen of inhaalmanoeuvres als je meer dan 20m achter iemand rijd in een 30-zone?

Wat ik al eerder zei, je verklaart anders dan echt elke linksafslaande vogelvrij.

Ik weet dat ik niet sterk sta, maar mijn argumenten zijn toch wel helder?
Drommels...!
pi_41569706
quote:
Op woensdag 6 september 2006 23:24 schreef GerjoZ het volgende:

[..]

De rekensom berust zich op de vraag wanneer inhalen nu daadwerkelijk begint. Je kan wel harder rijden dan toegstaan, maar je zal ook moeten opletten op het verkeer en conform Art. 11 lid 2 moet het dus helder voor hem geweest zijn dat mijn ex niet de intentie heeft gehad om linksaf te slaan. Dit wordt dan echt een kwestie voor de rechtbank om uit te vissen wie de meeste en zwaarste bewijzen heeft.

Maar we kunnen ook bij het begin beginnen van de wetgeving. Let even op Artikel 5 en 6:

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een verkeersongeval plaatsvindt.

Het lijkt me niet dat je als je (niksvermoedend) linksaf slaat, dat je dan gevaar veroorzaakt op de weg, noch dat je de intentie hebt om een ongeval te veroorzaken. Als je claimt dat je een poging tot inhalen doet, dan voer je volgens mij wel bewust een gevaarlijke actie uit. Helemaal als het niet te verwachten is dat je wordt ingehaald.
je moet er (als afslaand verkeer) altijd rekening meehouden dat je wordt ingehaald of dat achteropkomend verkeer op het punt staat jou te gaan inhalen. Links inhalen wordt pas onevenredig gevaarlijk, indien je dat doet terwijl je redelijkerwijs kon weten dat de voorliggende partij voornemens was linksaf te slaan. Het ligt voor de hand dat de afslaande partij stelt en bewijst dat de inhalende partij die wetenschap daadwerkelijk had of (bij voldoende oplettendheid) had kunnen hebben. Heel concreet zal deze moeten bewijzen dat sprake was van duidelijke snelheidvermindering en tijdig richting aangeven. Voorsorteren is dan nog van ondergeschikt belang, zeker voorzover de weginrichting niet echt de gelegenheid tot voorsorteren biedt.
quote:
Hier ontstaat dus de vraag: Wat is gevaarlijker, inhalen of afslaan?
De mate van gevaarzetting is niet hetzelfde als de mate van aansprakelijkheid, noch is gevaarzetting de uitsluitende bepalende factor. De afslaande partij dient hoe dan ook voorrang te verlenen. Van enige eigen schuld (of aansprakelijkheid) aan de zijde van de tegenpartij is pas sprake indien vast komt te staan dat hij met zijn inhaalmanoeuvre een onacceptabel risico op een aanrijding heeft genomen. Zie hierboven.
quote:
Ik vermoed dat inhalen gevaarlijker is dan afslaan. Helemaal in 30 km/h-zones waar het verre van gebruikelijk is om iemand in te halen. Immers, deze zones zijn ingericht om auto's te vertragen en niet om te versnellen. Daarbij is aangetoond dat de man sneller reed dan toegestaan (min 50 tegenover max 30). Ook dan ontstaat door meneers roekeloosheid een gevaarlijke situatie.

Nieuwe vraag: Ben ik verantwoordelijk voor de roekeloosheid van meneer?
Antwoord: de roekeloosheid van de gedraging doet niets af aan zijn voorrangsrecht. Daarnaast staat die roekeloosheid niet vast. Het komt vaker voor dat verkeer sneller rijdt dan ter plaatse is toegestaan. Het is maar de vraag of 50 km/u waar 30 km/u is toegestaan, zoveel te snel is, dat jouw ex daar, in de nakoming van haar voorrangsverplichting, geen rekening mee had kunnen houden. Het standpunt dat zij de tegenpartij nooit heeft gezien, acht ik onwaarschijnlijk. Als zij voldoende gebruik van haar spiegels had gemaakt, had zij enerzijds de tegenpartij moeten opmerken, anderzijds moeten opmerken dat hij haar met het nodige snelheidsverschil naderde. Niets staat haar in de weg haar afslaande manoeuvre op te schorten tot het moment dat de tegenpartij gepasseerd is. Sterker nog, daar was zij toe verplicht.
quote:
Je hebt hier helemaal gelijk, dat is ook mijn standpunt. Dat probeer ik dus ook met die rekensom te benadrukken/bewijzen. Spreek je al van inhalen of inhaalmanoeuvres als je meer dan 20m achter iemand rijd in een 30-zone?
Nee, maar de aanrijding vond nu eenmaal niet plaats toen de tegenpartij nog 20 meter verwijderd was. Evenmin is sprake van een klassieke kop/staart aanrijding. Uit de schets lijkt juist expliciet te volgen dat de tegenpartij op het moment van de aanrijding gebruik maakte van de linkerrijstrook. Of de tegenpartij dat deed in een uiterste poging het voertuig van je ex te ontwijken, of om deze te passeren, zal moeten blijken uit de verklaringen van de tegenpartij zelf. Er is immers maar 1 die kan verklaren met welk motief de tegenpartij naar de weghelft uitweek. Die verklaring ken ik echter niet.
quote:
Wat ik al eerder zei, je verklaart anders dan echt elke linksafslaande vogelvrij.
Het gaat om de voorrangsverplichting. Indien je in de hoedanigheid van voorrangsplichtige partij bij een aanrijding betrokken raakt, heb je de schijn tegen. Het is dan heel verleidelijk om aan te nemen dat de aanrijding het gevolg is van de voorrangsfout van de voorrangsplichtige partij. Wellicht gaat het te ver om een schuldvermoeden bij de voorrangsplichtige partij te leggen, in die zin dat diens aansprakelijkheid vaststaat, behoudens het bewijs dat de aanrijding ook zou zijn ontstaan indien wel voorrang verleend was (en de voorrangsfout dus niet de oorzaak van de aanrjiding is), maar ondenkbaar is het niet.
quote:
Ik weet dat ik niet sterk sta, maar mijn argumenten zijn toch wel helder?
Zeker, maar zonder concreet bewijs in rechte waardeloos. Maar goed, je hebt, naar ik begrepen heb, een advocaat die jou hierin bijstaat. Die kent het dossier en het recht, dus dat moet wel loslopen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41574041
Je punten zijn helder. Alleen is het volgens mij onmogelijk om continue in je spiegels te kijken etc voordat je daadwerkelijk afslaat. Het kan uiteraard zijn dat de tegenpartij zich in een dode hoek bevond, ook voor het kijken over de schouder, en dat zowel mijn ex als de tegenpartij tegelijk aan hun manoeuvre begonnen. De tegenpartij legt wel minimaal 14 meter per seconde af, dus die kan heel snel achter je rijden.

Mijn ex heeft verklaard dat zij wel iemand achter haar zag rijden, maar dat die niet de intentie had om in te halen. Er was ook geen overdreven snelheidsverschil. Dat was bij het spiegelen etc. Dus moet hij achter haar gereden hebben en niet al reeds op de linkerrijbaan. Dat maakt het helemaal denkbaar dat beide tegelijkertijd aan hun manoeuvre begonnen of dat daar maar een klein tijdsverschil tussen zat.

De schets daarentegen geeft de situatie weer ten tijde van de aanrijding. Ik ben niet kunstig genoeg met flash ofzo om er een mooie tekenfilm van te maken. Voor mij staat vast dat de tegenpartij achter haar reed en nog niet begonnen was met inhalen, terwijl zij al wel was begonnen met afslaan.

De enige verklaring van de tegenpartij over het zich bewegen op de linkerweghelft was deze: "Ik haalde in en toen sloeg tegenpartij plots links af".
Die verklaring is als enige terug te vinden op de achterkant van het schadeformulier. Diezelfde achterkant van het schadeformulier is met een ander handschrift ingevuld als aan de voorkant en ondertekend met "i/o".

Een additionele verklaring kwam dus recent als reactie op de dagvaarding en die staat onderaan in de openingspost. Echter, wat daar dan verklaard wordt, is in mijn ogen fysisch onmogelijk.

Ik heb inderdaad een advocaat die mij bijstaat, maar een extra mening/visie van een andere "expert(s)(?)" kan ik altijd goed gebruiken. Ik wil elke vorm van slaghout aangrijpen om mijn gelijk te krijgen. Daarom waardeer ik ook jouw reacties.

Mocht je eventueel iets hebben over jurisprudentie, dan hoor ik dat heel graag.
Vandaag gaat in elk geval de "conclusie van repliek" de deur uit en blijft het evengoed een wordt vervolgd verhaal.
Drommels...!
pi_41577263
Volgens mij ben je (TS) veel te diep in het probleem bezig.
Je verwacht nu dat de oplossing komt uit een definitie van het woord 'inhalen'. Want de tegenpartij heeft zijn handtekening onder het woord 'inhalen' gezet, dus als jij een definitie kunt vinden (die niet bestaat) die in jouw voordeel is en dan de tegenpartij kan dwingen of kan overhalen om jouw definitie te accepteren, dan ben je er.
Denk je.
En verder gaat het over remsporen die zo-en-zo lang zijn en wel of niet een centimeter langer en dat is allemaal heel belangrijk.

Toen B het formulier ondertekende, schreef hij zijn handtekening onder zijn definitie van inhalen; niet onder de definitie die jij er achteraf aan wilt hangen.


Waarom ga je niet terug naar de situatie? Daar vind je namelijk de enige feiten waarover beide partijen niet van mening verschillen.
Het gaat er namelijk over wat jullie (A en B) gedaan hebben; niet over wat een woordje betekent.


Op het plaatje dat jij hebt getekend staat B echt helemaal op de andere weghelft. Hij is dus wel degelijk bezig met inhalen.
Je moet je afvragen of dat wel een goed idee was van B.
Waarschijnlijk heeft hij de situatie verkeerd ingeschat; het knipperlicht niet gezien en jullie snelheid verkeerd ingeschat, waardoor hij dacht dat jullie langzaam reden, maar wel rechtdoor zouden gaan. Ook het feit dat je dat pad in ging draaien klopt daarmee, want dat verwacht je niet - de meeste auto's rijden nl rechtdoor.
En jullie sloegen niet 'plotseling' linksaf, jullie waren dat al een tijdje van plan en hadden dat aangegeven met de richtingaanwijzer, en verder had B zich kunnen afvragen waarom jullie daar zo langzaam reden.
Het is de perceptie van B dat jullie 'plotseling' afsloegen; waarschijnlijk omdat hij het lichtje niet heeft gezien. Dat lichtje stond wel aan, dus foutje van B. Kan gebeuren, iedereen maakt fouten, maar er moet wel betaald worden.
Dus: inschattingsfout van B.
pi_41631041
dus: B mag betalen?

We zullen zien, vandaag is de conclusie van repliek ingediend door mijn advocaat. Het zal wel 50/50 worden al denk ik dat mijn "bewijslast" en "argumenten" beter zijn dan die van de tegenpartij.

Ik hou jullie hier op de hoogte en bedankt voor alle reacties.
Drommels...!
pi_41632055
Ik heb ooit ook zo'n aanrijding gehad. Was op een 80 km weg, ik was partij B en reed op mijn motor met ongeveer die snelheid, A was bestuurder van een personenauto.
Het is uit eindelijk een 50/50 zaak geworden met als argumenten:
A mag niet afslaan als hij/zij ingehaald word door B.
en
B mag A niet inhalen als die aan het afslaan is.
Een soort kip en ei verhaal dus. Ik heb 50% van mijn schade vergoed gekregen van de tegenpartij's verzekering en hij 50% van mijn verzekering.
-
pi_41636425
Geen idee, maar persoonlijk vind ik je ex schuld hebben. Had ze maar beter moeten spiegelen. Dus niet alleen kijken of er iets rijdt, maar ook nog eens hoe hard het rijdt. Even kijken en de auto op een andere baan gooien is dom, ook al rijdt de ander te hard,
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_41642812
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 00:50 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar persoonlijk vind ik je ex schuld hebben. Had ze maar beter moeten spiegelen. Dus niet alleen kijken of er iets rijdt, maar ook nog eens hoe hard het rijdt. Even kijken en de auto op een andere baan gooien is dom, ook al rijdt de ander te hard,
Tsja... lees ook ff die post boven de jouwe, van die 50/50.
Het is hier natuurlijk zo dat beide partijen echt naar eer en geweten hebben gehandeld.
Die B auto dacht echt 100% zeker te weten dat A alleen maar afremde en dus veilig ingehaald kon worden. Vanuit zijn beleving slaat A dan 'plotseling' af, terwijl A dat niet had mogen doen omdat A ingehaald werd.

En evengoed kan A beargumenteren dat het afslaan duidelijk was aangegeven en dat eenieder die wil inhalen, zelf verantwoordelijk is voor het checken van de situatie. Dus vanuit de beleving van A had B gewoon het knipperlicht moeten zien (waar A natuurlijk een punt heeft) en nooit moeten inhalen.

Het is natuurlijk zo dat zowel inhalen als afslaan bijzondere maneuvres zijn waarbij ander verkeer gekruisd wordt, en waarbij degene die ze uitvoert 100% voorrang moet geven aan al het andere verkeer. Dat geldt voor zowel A als B, dus wat moet je als ze tegen elkaar klappen?

Al met al vind ik het (persoonlijk) nog steeds het meeste de fout van B, omdat de inhaalmaneuvre van A het eerst is ingezet. B heeft het afremmen van A verkeerd ingeschat want hij had een afslaande auto niet in mogen halen (laten we er vanuit gaan dat B het niet expres heeft gedaan).
A was dus eerder, en B heeft de situatie verkeerd ingeschat.
En dan kan ik er ook nog wel bij dat A inderdaad gekeken heeft. Ik kan me prima voorstellen dat toen A keek (voordat hij aan het afslaan begon) de situatie veilig was. Als je dan volledig dwars op de rijbaan bent is er ook erg weinig meer aan te doen.
pi_41808702
uiterlijk 9 oktober moet de tegenpartij een conclusie van dupliek indienen.

"to be continued"
Drommels...!
pi_41813614
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:47 schreef Chinless het volgende:
Inderdaad, na het lezen van eerste gedeelte (eigenlijk de afbeelding al) zie je dat B fout zit!

Ik weet niet of er nog een doorgetrokken streep op de weg zat? of een 30km zone.
Eigenlijk is inhalen sow ie sow niet toegestaan (ook nie mogelijk) als iemand afslaat.

Ik snap dus niet wat er zo moeilijk is
Ga jij nog maar eens terug je theorie boeken in.

Het lijkt me dat je vrienin trouwens fout zat. Zij slaat af.
pi_41943692
quote:
Op donderdag 14 september 2006 20:59 schreef DRA het volgende:

[..]

Ga jij nog maar eens terug je theorie boeken in.

Het lijkt me dat je vrienin trouwens fout zat. Zij slaat af.
Lees jij het hele topic nog maar eens door. Zij slaat af, maar B haalt in. Zoek de schuldige.
pi_41943952
De vriendin in schuldig. Ze slaat af en bij afslaan moet je iedereen voorrang verlenen ook auto's die je in halen. Klinkt onlogisch maar als verkeerskundig ingenieur kan ik vertellen dat dit gewoon zo is.
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:02:17 #48
121707 5112
Iedereens lievelingsgetal
pi_41944145
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 09:51 schreef Fryslan het volgende:
De vriendin in schuldig. Ze slaat af en bij afslaan moet je iedereen voorrang verlenen ook auto's die je in halen. Klinkt onlogisch maar als verkeerskundig ingenieur kan ik vertellen dat dit gewoon zo is.
Nou ja, de vraag is een beetje of persoon B ging inhalen terwijl A aan het afslaan was of dat persoon A ging afslaan terwijl B aan het inhalen was.
Someone you trust is one of us...
pi_41944379
Dat maakt niet uit. Beide gevallen is de vriendin schuldig
pi_41944424
-edit- Ho wacht, ik heb het plaatje gezien, dit is geen achteropbotsing, meer een zijdelingse aanrijding.
Ik weet niet of je vriendin schuldig is, maar als ze de weg overstak zonder dat ze die auto zag, dan kwam je vriendin van rechts. Je vriendin had dan dus voorrang.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')