Dus als je afslaat moet je al het verkeer achter je voor laten gaan?quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:05 schreef -JMM- het volgende:
A zit fout, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, maar A had moeten wachten tot B voorbij was. Het klinkt erg onwaarschijnlijk, maar toch is het zo. M'n pa heeft verzekeringen gedaan enzo en heeft al met meerdere van deze situaties te maken gehad en altijd kwam er bij zulke situaties uit dat A fout is, hoe onwaarschijnlijk ook.
Nee, maar als je afslaat zal je er toch voor moeten zorgen dat er niemand naast je rijd he....Ik zeg al, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, wat ik wel weet is dat A fout zit.quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:07 schreef Thieske het volgende:
[..]
Dus als je afslaat moet je al het verkeer achter je voor laten gaan?
Zal lastig worden op een smalle weg....
Die auto zit er achter, niet ernaast staat in de OP. Op een eenbaansweg hoor je dan ook achter elkaar te rijden:')quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:10 schreef -JMM- het volgende:
[..]
Nee, maar als je afslaat zal je er toch voor moeten zorgen dat er niemand naast je rijd he....Ik zeg al, hoe het precies inelkaar steekt weet ik niet, wat ik wel weet is dat A fout zit.
Maar op het moment van raken, zit B er naast, hij wil immers inhalen. Klink erg onwaarschijnlijk, maar voor de verzekering had A eerst B voorbij moeten laten gaan.quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:11 schreef Thieske het volgende:
[..]
Die auto zit er achter, niet ernaast staat in de OP. Op een eenbaansweg hoor je dan ook achter elkaar te rijden:')
dan is het altijd nog een 1 baans weg met 2 stroken of een 2 baans weg met 2*1 stroken....quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:04 schreef Equinix het volgende:
Even een Vraagje,.
Is het een 2 baans éénrichting straat of is elke baan een andere kant op ?
Als het een 2 baans met verschillende richtingen is, heb je natuurlijk gewoon gelijk
En als het een éénrichtingsweg is kan je vriendin geen auto rijden ( kan het me haast niet voorstellen dat het een éénrichtings weg is eigenlijk ) en is het haar fout.
de maximaal toegestane snelheid is 30km/h dus B reedt gewoon te hard. B had rechts in moeten halen en niet links ( ervan uitgaande dat zijn vrienden op tijd heeft aangegeven dat ze naar links wou gaan )quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:15 schreef -JMM- het volgende:
[..]
Maar op het moment van raken, zit B er naast, hij wil immers inhalen. Klink erg onwaarschijnlijk, maar voor de verzekering had A eerst B voorbij moeten laten gaan.
Als het een 2 baans éénrichtings weg was dan had de vriendin van de TS op de linker helft moeten voorsorteren ( behoorlijk verschil met een 2 baans weg met beide kanten verschillende richtingen )quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:24 schreef Tique3 het volgende:
[..]
dan is het altijd nog een 1 baans weg met 2 stroken of een 2 baans weg met 2*1 stroken....
Snelheid zal weing terzake doen, vermoed ik, knipperlicht aan en netjes gespeigeld ook niet. B had rechts moeten inhalen? Door de berm ofzo? Verder is het wat Bushmaster zegt...quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:28 schreef Equinix het volgende:
[..]
de maximaal toegestane snelheid is 30km/h dus B reedt gewoon te hard. B had rechts in moeten halen en niet links ( ervan uitgaande dat zijn vrienden op tijd heeft aangegeven dat ze naar links wou gaan )
Politie doet niets meer of minder dan de situatie bekijken en hetgeen zij zien op papier zetten bij enkel materiele schade...quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:00 schreef Herkauwer het volgende:
50/50 schuld denk ik zo. Beide bezig met een bijzondere verrichting. A verleent geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer en B houdt niet genoeg afstand en rijdt te hard.
En erg dom van A om er geen politie bij te halen.
ja dat dus....quote:Op woensdag 6 september 2006 12:15 schreef Argento het volgende:
A is fout.
Als afslaand verkeer moet A op grond van 18 RVV het verkeer dat op dat moment inhaalt, voor laten gaan. Gezien de situatieschets mag A bewijzen dat B op het moment dat A aan zijn afslaande manoeuvre begon, zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet.
Tevens moet A zonodig bewijzen dat tijdig richting aan werd gegeven en dat B uit het rijgedrag van A had kunnen opmaken dat A voornemens was links af te slaan (voorsorteren, sterk vaart verminderen).
Indien A dat kan bewijzen (met name het richting aangeven en linksvoorsorteren), had B rechts moeten passeren ipv links (artikel 11 lid 2 RVV), maar ook dan blijft het feit dat A op grond van 18 RVV B voor had moeten laten gaan. 50/50 is in zon geval het hoogst haalbare.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat A volledig aansprakelijk is voor de schade van B.
De opmerking over achteropkomend verkeer snijdt geen hout. Er ís nu eenmaal geen sprake van een zuivere kop/staartaanrijding. De schets spreekt boekdelen.
En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.quote:
de auto is feitelijk niet aan het afslaan, maar het parkeren. Immers, de auto gaat op de oprit gezet worden. In dat geval heeft dus al het overige verkeer voorrang.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:08 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.
Nee. Inhalen is hooguit een (in beginsel) gevaarzettende verrichting. Daarom kan sprake zijn van aansprakelijkheid aan de zijde van de inhaler, indien hij links inhaalt terwijl hij wist of moest weten dat zijn voorganger voornemens was links af te slaan (zie art 11 lid 2 RVV en jurisprudentie).quote:Op woensdag 6 september 2006 13:08 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En wat doen we dan met de persoon die besluit een afslaande auto in te halen ? Dat mag evenmin, want ook inhalen is een bijzondere verrichting.
I agree!quote:Op woensdag 6 september 2006 12:15 schreef Argento het volgende:
A is fout.
Als afslaand verkeer moet A op grond van 18 RVV het verkeer dat op dat moment inhaalt, voor laten gaan. Gezien de situatieschets mag A bewijzen dat B op het moment dat A aan zijn afslaande manoeuvre begon, zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet.
Tevens moet A zonodig bewijzen dat tijdig richting aan werd gegeven en dat B uit het rijgedrag van A had kunnen opmaken dat A voornemens was links af te slaan (voorsorteren, sterk vaart verminderen).
Indien A dat kan bewijzen (met name het richting aangeven en linksvoorsorteren), had B rechts moeten passeren ipv links (artikel 11 lid 2 RVV), maar ook dan blijft het feit dat A op grond van 18 RVV B voor had moeten laten gaan. 50/50 is in zon geval het hoogst haalbare.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat A volledig aansprakelijk is voor de schade van B.
De opmerking over achteropkomend verkeer snijdt geen hout. Er ís nu eenmaal geen sprake van een zuivere kop/staartaanrijding. De schets spreekt boekdelen.
Kennelijk zat meneer er voldoende dicht achter om met zijn voorligger in aanrijding te komen toen laatstgenoemde afsloeg. De voorligger had zijn manoeuvre nog nauwelijks ingezet, dus op het moment dat deze aan zijn manoeuvre begon, was de achterligger in ieder geval voldoende genaderd om deze, alvorens af te slaan, voor te laten gaan. Dat is nou eenmaal de verplichting die op afslaand verkeer rust. Je kunt er allerlei rekensommen op loslaten, feit blijft dat de tegenpartij, toen hij zich schuinachter het afslaande voertuig bevond, door dat voertuig werd geraakt.quote:Op woensdag 6 september 2006 20:11 schreef GerjoZ het volgende:
Argento,
wat is in Artikel 18 jouw definitie van "dicht achter"?
Er is een getuigenverklaring die het remspoor van 8m bevestigt. Conform berekening is de dan gereden snelheid minimaal 50 km/h geweest. Omgerekend is dat afgerond 14 meter per seconde. 1 seconde reactietijd (dus 14 meter) + 8 meter, geeft mij een afstand tussen beide voertuigen van minimaal 20 m.
Is 20m "dicht achter"?
Tijdig richting aangeven kan dus niet bewezen worden. Saillant detail, artikel 11 lid 2 RVV heeft het over 'te kennen geven links af te willen slaan' en stelt op zichzelf geen vereisten met betrekking tot 'tijdigheid' (als dat een Nederlands woord is tenminste).quote:Met betrekking tot de richtingaanwijzer. Direct na de klap keken de buren uit het raam, zagen de voertuigen en zagen ook dat het knipperlicht van mijn auto knipperde. Het zou toch wel een behoorlijke koelbloedigheid vereisen om het knipperlicht aan te zetten NA de klap. Blijft een feit dat het daadwerkelijke moment van richting aangeven niet te bewijzen is.
De rekensom berust zich op de vraag wanneer inhalen nu daadwerkelijk begint. Je kan wel harder rijden dan toegstaan, maar je zal ook moeten opletten op het verkeer en conform Art. 11 lid 2 moet het dus helder voor hem geweest zijn dat mijn ex niet de intentie heeft gehad om linksaf te slaan. Dit wordt dan echt een kwestie voor de rechtbank om uit te vissen wie de meeste en zwaarste bewijzen heeft.quote:Kennelijk zat meneer er voldoende dicht achter om met zijn voorligger in aanrijding te komen toen laatstgenoemde afsloeg. De voorligger had zijn manoeuvre nog nauwelijks ingezet, dus op het moment dat deze aan zijn manoeuvre begon, was de achterligger in ieder geval voldoende genaderd om deze, alvorens af te slaan, voor te laten gaan. Dat is nou eenmaal de verplichting die op afslaand verkeer rust. Je kunt er allerlei rekensommen op loslaten, feit blijft dat de tegenpartij, toen hij zich schuinachter het afslaande voertuig bevond, door dat voertuig werd geraakt.
Je hebt hier helemaal gelijk, dat is ook mijn standpunt. Dat probeer ik dus ook met die rekensom te benadrukken/bewijzen. Spreek je al van inhalen of inhaalmanoeuvres als je meer dan 20m achter iemand rijd in een 30-zone?quote:Als de stelling is dat de achterligger op het moment van afslaan zijn inhaalmanoeuvre nog niet had ingezet, denk ik toch dat de voorligger die stelling zal moeten bewijzen. Deze tracht immers met het innemen van deze stelling het rechtsgevolg te creeren dat moet worden vastgesteld dat artikel 18 RVV niet van toepassing is en dat de aanrijding geheel en al is ontstaan omdat de tegenpartij niet in staat was zijn voertuig tijdig tot stilstand te brengen (19 RVV).
je moet er (als afslaand verkeer) altijd rekening meehouden dat je wordt ingehaald of dat achteropkomend verkeer op het punt staat jou te gaan inhalen. Links inhalen wordt pas onevenredig gevaarlijk, indien je dat doet terwijl je redelijkerwijs kon weten dat de voorliggende partij voornemens was linksaf te slaan. Het ligt voor de hand dat de afslaande partij stelt en bewijst dat de inhalende partij die wetenschap daadwerkelijk had of (bij voldoende oplettendheid) had kunnen hebben. Heel concreet zal deze moeten bewijzen dat sprake was van duidelijke snelheidvermindering en tijdig richting aangeven. Voorsorteren is dan nog van ondergeschikt belang, zeker voorzover de weginrichting niet echt de gelegenheid tot voorsorteren biedt.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:24 schreef GerjoZ het volgende:
[..]
De rekensom berust zich op de vraag wanneer inhalen nu daadwerkelijk begint. Je kan wel harder rijden dan toegstaan, maar je zal ook moeten opletten op het verkeer en conform Art. 11 lid 2 moet het dus helder voor hem geweest zijn dat mijn ex niet de intentie heeft gehad om linksaf te slaan. Dit wordt dan echt een kwestie voor de rechtbank om uit te vissen wie de meeste en zwaarste bewijzen heeft.
Maar we kunnen ook bij het begin beginnen van de wetgeving. Let even op Artikel 5 en 6:
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een verkeersongeval plaatsvindt.
Het lijkt me niet dat je als je (niksvermoedend) linksaf slaat, dat je dan gevaar veroorzaakt op de weg, noch dat je de intentie hebt om een ongeval te veroorzaken. Als je claimt dat je een poging tot inhalen doet, dan voer je volgens mij wel bewust een gevaarlijke actie uit. Helemaal als het niet te verwachten is dat je wordt ingehaald.
De mate van gevaarzetting is niet hetzelfde als de mate van aansprakelijkheid, noch is gevaarzetting de uitsluitende bepalende factor. De afslaande partij dient hoe dan ook voorrang te verlenen. Van enige eigen schuld (of aansprakelijkheid) aan de zijde van de tegenpartij is pas sprake indien vast komt te staan dat hij met zijn inhaalmanoeuvre een onacceptabel risico op een aanrijding heeft genomen. Zie hierboven.quote:Hier ontstaat dus de vraag: Wat is gevaarlijker, inhalen of afslaan?
Antwoord: de roekeloosheid van de gedraging doet niets af aan zijn voorrangsrecht. Daarnaast staat die roekeloosheid niet vast. Het komt vaker voor dat verkeer sneller rijdt dan ter plaatse is toegestaan. Het is maar de vraag of 50 km/u waar 30 km/u is toegestaan, zoveel te snel is, dat jouw ex daar, in de nakoming van haar voorrangsverplichting, geen rekening mee had kunnen houden. Het standpunt dat zij de tegenpartij nooit heeft gezien, acht ik onwaarschijnlijk. Als zij voldoende gebruik van haar spiegels had gemaakt, had zij enerzijds de tegenpartij moeten opmerken, anderzijds moeten opmerken dat hij haar met het nodige snelheidsverschil naderde. Niets staat haar in de weg haar afslaande manoeuvre op te schorten tot het moment dat de tegenpartij gepasseerd is. Sterker nog, daar was zij toe verplicht.quote:Ik vermoed dat inhalen gevaarlijker is dan afslaan. Helemaal in 30 km/h-zones waar het verre van gebruikelijk is om iemand in te halen. Immers, deze zones zijn ingericht om auto's te vertragen en niet om te versnellen. Daarbij is aangetoond dat de man sneller reed dan toegestaan (min 50 tegenover max 30). Ook dan ontstaat door meneers roekeloosheid een gevaarlijke situatie.
Nieuwe vraag: Ben ik verantwoordelijk voor de roekeloosheid van meneer?
Nee, maar de aanrijding vond nu eenmaal niet plaats toen de tegenpartij nog 20 meter verwijderd was. Evenmin is sprake van een klassieke kop/staart aanrijding. Uit de schets lijkt juist expliciet te volgen dat de tegenpartij op het moment van de aanrijding gebruik maakte van de linkerrijstrook. Of de tegenpartij dat deed in een uiterste poging het voertuig van je ex te ontwijken, of om deze te passeren, zal moeten blijken uit de verklaringen van de tegenpartij zelf. Er is immers maar 1 die kan verklaren met welk motief de tegenpartij naar de weghelft uitweek. Die verklaring ken ik echter niet.quote:Je hebt hier helemaal gelijk, dat is ook mijn standpunt. Dat probeer ik dus ook met die rekensom te benadrukken/bewijzen. Spreek je al van inhalen of inhaalmanoeuvres als je meer dan 20m achter iemand rijd in een 30-zone?
Het gaat om de voorrangsverplichting. Indien je in de hoedanigheid van voorrangsplichtige partij bij een aanrijding betrokken raakt, heb je de schijn tegen. Het is dan heel verleidelijk om aan te nemen dat de aanrijding het gevolg is van de voorrangsfout van de voorrangsplichtige partij. Wellicht gaat het te ver om een schuldvermoeden bij de voorrangsplichtige partij te leggen, in die zin dat diens aansprakelijkheid vaststaat, behoudens het bewijs dat de aanrijding ook zou zijn ontstaan indien wel voorrang verleend was (en de voorrangsfout dus niet de oorzaak van de aanrjiding is), maar ondenkbaar is het niet.quote:Wat ik al eerder zei, je verklaart anders dan echt elke linksafslaande vogelvrij.
Zeker, maar zonder concreet bewijs in rechte waardeloos. Maar goed, je hebt, naar ik begrepen heb, een advocaat die jou hierin bijstaat. Die kent het dossier en het recht, dus dat moet wel loslopen.quote:Ik weet dat ik niet sterk sta, maar mijn argumenten zijn toch wel helder?
Tsja... lees ook ff die post boven de jouwe, van die 50/50.quote:Op zaterdag 9 september 2006 00:50 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar persoonlijk vind ik je ex schuld hebben. Had ze maar beter moeten spiegelen. Dus niet alleen kijken of er iets rijdt, maar ook nog eens hoe hard het rijdt. Even kijken en de auto op een andere baan gooien is dom, ook al rijdt de ander te hard,
Ga jij nog maar eens terug je theorie boeken in.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:47 schreef Chinless het volgende:
Inderdaad, na het lezen van eerste gedeelte (eigenlijk de afbeelding al) zie je dat B fout zit!
Ik weet niet of er nog een doorgetrokken streep op de weg zat? of een 30km zone.
Eigenlijk is inhalen sow ie sow niet toegestaan (ook nie mogelijk) als iemand afslaat.
Ik snap dus niet wat er zo moeilijk is
Lees jij het hele topic nog maar eens door. Zij slaat af, maar B haalt in. Zoek de schuldige.quote:Op donderdag 14 september 2006 20:59 schreef DRA het volgende:
[..]
Ga jij nog maar eens terug je theorie boeken in.
Het lijkt me dat je vrienin trouwens fout zat. Zij slaat af.
Nou ja, de vraag is een beetje of persoon B ging inhalen terwijl A aan het afslaan was of dat persoon A ging afslaan terwijl B aan het inhalen was.quote:Op dinsdag 19 september 2006 09:51 schreef Fryslan het volgende:
De vriendin in schuldig. Ze slaat af en bij afslaan moet je iedereen voorrang verlenen ook auto's die je in halen. Klinkt onlogisch maar als verkeerskundig ingenieur kan ik vertellen dat dit gewoon zo is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |