quote:Op dinsdag 27 februari 2007 15:00 schreef star_gazer het volgende:
Wow, Carbon Based Lifeforms - World of sleepers is echt een briljant album
dan zou ik een ander woord kiezen.quote:een·to·nig (bn.)
1 zonder veel verscheidenheid van toon => monotoon
2 saai
Hydrophonic garden is ook goed te pruimen overigens. Ben benieuwd wanneer die lui met iets nieuws komen, ze behoren echt tot de beteren van dit moment.quote:
Hoeveel albums hebben ze nu....3quote:Op zondag 15 juli 2007 14:32 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Hydrophonic garden is ook goed te pruimen overigens. Ben benieuwd wanneer die lui met iets nieuws komen, ze behoren echt tot de beteren van dit moment.
je krijgt er een handgeschreven bedankbriefje en wat stokjes wierrook bijquote:Op vrijdag 13 juli 2007 02:20 schreef star_gazer het volgende:
*kick* Ik lusiter nog steeds naar die muziek van Carbon Based Lifeforms. Volgens mij is alle muziek van ultimae records wel goed te pruimenIk denk dat ik zowaar eens een CD ga
kopen
van die lui
Haha, wierrook gaat me weer net iets ver. Zo zweverig ben ik nietquote:Op maandag 16 juli 2007 16:49 schreef tripslipkip het volgende:
[..]
je krijgt er een handgeschreven bedankbriefje en wat stokjes wierrook bij
Als je ze niet kent dan kan ik ze je van harte aanbevelen, vooral Klimek maakt zeer toegankelijke ambient (met meestal tracks van hem op de Pop Ambient verzamelserie op Kompakt), Murcof en Shuttle 358 zijn ook zeer fijn, maar een tikje minimalistischer en zwaarder (met name Murcof) dan Klimek.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 23:57 schreef star_gazer het volgende:
Geen idee wie het zijn, maar op zich lijkt het me best wel leuk, zo'n ambient feestje. Zouden ze daar van die mooie loungebanken hebben?
quote:Klaus Schulze – Kontinuum [cd, SPV / Bertus]
Mon, 09.07.2007
Met veertig albums op je naam zijn een paar missers niet uitgesloten. Bij Klaus Schulze stapelen de slechte platen zich sinds begin jaren tachtig echter wel erg snel op. De ooit zo vooruitstrevende synthesizerkoning die de droneachtige ambient begin jaren zeventig eigenhandig uitvindt, wordt een decennium later ingehaald door zijn eigen vooruitstrevendheid. Op zijn nieuwe album Kontinuum doet Schulze succesvol een greep naar zijn eigen troon.
Wanneer de befaamde Moogs in de jaren tachtig worden vervangen door simpel bedienbare computergestuurde synthesizers is er geen houden meer aan. Elke tweederangs producer fleurt zijn producties op met een waas van elektronica. Klaus Schulze heeft er niks mee en voelt zich zelfs bedonderd. ‘Weekend amateurs’ noemt hij de stroom aan niet creatieve synthesizermisbruikers. En geef hem eens ongelijk.
Feit is echter dat hij in die tijd zelf ook weinig presteert. Albums als Interface (‘85) en Dreams (‘86) zijn zelfs onherkenbaar voor de verstokte Schulze-liefhebbers. De eindeloze klankstapelingen, de klassiek gearrangeerde Moogsolo’s en de hypnotiserende lengtes van zijn composities zijn ver te zoeken. Hij stort zich liever in een nieuw avontuur dat hem leidt naar meer dancegeoriënteerd werk. Een recent concert in Poznan (Polen), te vinden op YouTube en hiernaast, laat zien dat hij de ronkende beats maar moeilijk achter zich kan laten.
Het probleem schuilt echter in het feit dat Schulze op dancevlak een marginale rol speelt. In tegenstelling tot klassiek ambientwerk als Timewind (’74) Moondawn (’75) en X (‘78) komt Schulze door zijn jaren tachtig en negentig werk vooral bekend te staan als een nukkige Duitser die constant achter de muzikale feiten aanloopt.
Op Kontinuum gaat Schulze weer eens volgens eigen blueprint te werk. De oeroude Moogs weer van zolder getrokken en de drumcomputers heeft Schulze godzijdank bij het chemisch afval gezet. Het resultaat mag er dan ook voor het eerst sinds vijfentwintig jaar weer helemaal zijn. Qua sound grijpt Schulze terug op de geruisloze, maar oorstrelende tintelende jaren zeventig synthambient. Ditmaal alleen nog overweldigender. Vooral productioneel is Kontinuum een plaat uit de buitenklasse. De opeenstapeling van minuscule sounds creëert een ondoordringbare laag van geluid waarin het oorspronkelijk idee onherkenbaar en onbelangrijk is geworden. Er woelt van alles op de achtergrond, maar te definiëren valt het niet.
Toch zijn de drie composities op Kontinuum wel degelijk te onderscheiden. De eerste track Sequenzer, From 70 To 07 (toepasselijke titel) vertoont sterke overeenkomsten met de opener van het eerder genoemde en geroemde album Timewind, terwijl het New Age-achtige Euro Caravan zo op Mirage (’77) had kunnen staan. De laatste compositie Thor is een soort samensmelting van veertig jaar Klaus Schulze. Lichte beats komen hier na een minuutje of tien toch om de hoek kijken, maar niet op de stampende technomanier van de laatste jaren.
Kontinuum is een uitzonderlijk goede plaat waar op dit moment weer helemaal de ruimte voor is. Krautrock lijkt immers aan een heuse comeback bezig. Acts als 120 Days, Fujiji & Miyagi, maar ook ambient acts als Klimek of de minimal producer Gui Boratto flirten opzichtig met het verleden van Schulze. Luister alleen al naar de overeenkomsten tussen Boratto’s Scene 1 van zijn soloplaat Chromophobia (’06) en Sequenzer van Kontinuum. Niet alleen de melodie vertoont grote gelijkenissen. Ook de gehele atmosfeer van de opnames komt overeen. Het is voor Schulze te hopen dat het hippe publiek deze zestig jaar oude baas opnieuw in haar armen wil sluiten, want een ding is zeker: als Kontinuum door een jonge Duitser van vijfentwintig zou zijn gemaakt werd nu nergens anders over gesproken.
Bron: http://www.cut-up.com/reviews/detail.php?id=595
Heb me er ook onwijs goed vermaakt. Vond alle acts eigenlijk retestrak. Vooral Klimek heeft me in positieve zin verrast, de platen die hij opgevoerd heeft leken in geen velden of wegen op het materiaal dat staat op albums van hem zoals Milk&Honey en Music to fall asleep to. Bij tijd en wijle vond ik de muziek zelfs freaky worden. Die laatste plaat van hem was trouwens mooi man, met op de achtergrond die afbeeldingen van ijskristallen in de Barentszee.quote:Op maandag 1 oktober 2007 12:33 schreef Faxie het volgende:
Ben zaterdag naar Kikkert geweest, en was best goed bevallenWas vooral gecharmeerd van Shuttle 358 en Murcoff. Jessica Bailley vond ik een klein beetje tegenvallen... volgens mij was ze heel nerveus ofzo, want d'r stem wilde weleens overslaan en ze mistte soms was snaren. De nummers zelf vond ik wisselend. Ene was heel lekker, ander beduidend minder. Wel een leuke meid verder trouwens
Volgende keer ga ik wel weer denk ik.
Trouwens, ik had zo'n CD+DVD combi gekocht, maar bleek toen ik thuiskwam dat er 2 DVD's inzaten.... wat nu? Interzone mailen, of het label mailen? (Miles-Plateaux dacht ik).
Afgelopen weekend is er een ambient festival gehouden in Theater Kikker te Utrecht op zowel zaterdag als zondag. Was erg leuk! Houd dit topic in de gaten, want meestal als ik weet dat er ergens iets leuks is dan post ik het hier wel. Wat ik je verder kan aanbevelen is om lid te worden van Last.fm. Door daar je muziekvoorkeuren te laten bijhouden krijg je op de mogelijkheid om feestjes e.d. te zien die overeenkomen met je muzieksmaak. Zo kwam ik er dus achter dat dat ambient festival gehouden werd.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:16 schreef Agatorgother het volgende:
Anyway. Nog een reden waarom ik in dit topic reageer, is omdat jullie kenners misschien weten of er ergens avonden worden georganiseerd met ambient muziek?
Het lijkt me cool om er een keer 1 te bezoeken en een vriend van mij er kennis mee te laten maken.
Ik herken het wel een beetje. Als ik goede ambient hoor dan wil ik af en toe ook wel eens in hogere sferen getrokken worden. Je hebt er niet eens drugs voor nodig.quote:ik ben hier vooral benieuwd naar omdat ik ooit Substrata van Biosphere zat te beluisteren en (zonder drugs) letterlijk in hogere sferen terecht kwam. Onbeschrijvelijk gevoel, ik zal het nooit vergeten!
Thanks voor de informatie. Beetje jammer dat dat festival net geweest isquote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:42 schreef Detroit het volgende:
[..]
Afgelopen weekend is er een ambient festival gehouden in Theater Kikker te Utrecht op zowel zaterdag als zondag. Was erg leuk! Houd dit topic in de gaten, want meestal als ik weet dat er ergens iets leuks is dan post ik het hier wel. Wat ik je verder kan aanbevelen is om lid te worden van Last.fm. Door daar je muziekvoorkeuren te laten bijhouden krijg je op de mogelijkheid om feestjes e.d. te zien die overeenkomen met je muzieksmaak. Zo kwam ik er dus achter dat dat ambient festival gehouden werd.
Verder wil er in het programma X-rated op Kink FM (zondag van 9 tot 12) nog wel eens verteld worden als er ergens ambient, experimentele muziek of electronica te bewonderen is.
[..]
Ik herken het wel een beetje. Als ik goede ambient hoor dan wil ik af en toe ook wel eens in hogere sferen getrokken worden. Je hebt er niet eens drugs voor nodig..
Bij mij houdt het muzikaal gezien ook niet op bij ambient, maar desondanks staan er altijd wel wat leuke events bij! Inderdaad jammer dat je het gemist hebt, maar hopen dat er snel weer iets nieuws komt.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:32 schreef Agatorgother het volgende:
[..]
Thanks voor de informatie. Beetje jammer dat dat festival net geweest is
Last FM heb ik al. Probleem is dat ik niet alleen ambient luister. Maar goed, ik hou het alsnog in de gatenEn zal ook ff Kink FM luisteren.
Ik kom even langs om dat te beamen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 01:41 schreef star_gazer het volgende:
Zit ff lekker te chillen met sync24 - source. Heerlijk album
Das inderdaad een zeer okay album, al moest ik bij de eerste keer luisteren wel even wennen omdat het heel wat anders was dan ik eigenlijk van Helios gewend was omdat er zoveel gitaarinvloeden in dit album verwerkt zijn.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 22:11 schreef star_gazer het volgende:
Hmmm... Ben het album Eingya van Helios aan het downloaden'kopen'. Het wordt overal zwaar goed gereviewd, dus ik ben erg benieuwd
quote:The fifteen contributors to this compilation were asked to create works invoking “senses of disconnection, isolation and solitude”. While I’m by no means certain that I could have guessed such had I lacked this information—there’s nothing as overtly referential to same as was heard in the mid 90s “Isolationism” quasi-movement—I’m happy to report that there’s not a seriously weak track to be found here (though a couple verge on the overly ambient) as well as a handful of excellent ones.
The first cut causing my ears to perk up is David Toop’s “Chair Creaks, Though No One Sits There”, an eerie piece with a group including Rhodri Davies, Miya Masaoka, Stefano Tedesco (vibes) and Emi Watanabe (Japanese flutes); a wonderful combination of instruments creating a breathing, expansive sound world. One of several lovely field recordings is encountered with Richard Chartier’s soft, deep exploration, “A Field for Recordings.3”, containing faraway booms and wind whorls alongside closer clicks and crackles. Hadn’t heard anything by Scanner in quite a while, but he serves up an intriguing mix of found sounds and piano, leading into the first of two real stunners, Jeph Jerman’s “Albuquerque Hotel Room”. Isolative? I suppose so but for this listener, more beautifully evocative of a specific place, of the hum that pervades enclosed spaces. It seems to be purely found sound; if so, it’s a very well chosen, subtly haunting sample.
An enjoyable, if Eno-esque track by Zane Trow (“Bryry”) and a fine troubled work by Janek Schaefer that mixes natural sounds with swelling, organ-like drones lead into another beaut, “untitled III” by Ben Owen, a low-level, metallic friction-sounding piece that seems just on the other side of being clearly heard, as though clarity is being frustrated by some unseen barrier. If any of the cuts here achieve success in that initial charge, it’s this one. Ben Frost’s lovely piano (with some electronics) composition, “4 Good Reasons to Leave All This Behind”, evokes Satie and early Bryars and precedes perhaps my favorite of the disc, the concluding “Riwalla Farm (Excerpt)” by Greg Davis. All but silent, my guess is that it involves a nighttime field recording at said farm where an exceedingly gentle rainfall is in progress accompanied by the odd low rumble and animal cry (bird? goat?). Beautifully realized.
Overall, I received more a sense of peacefulness and acceptance than isolation (at least in its pejorative meaning). In any event, “On Isolation” is a tasty compilation, well chosen and sequenced and worth everyone’s time.
De nieuwe Pop Ambient van Kompakt. Hebben!quote:The more experimental membership of the Kompakt roster reconvene for another instalment in the Pop Ambient series, always one of the highlights in Kompakt's year. This time round contributions come from Klimek, DJ Koze, The Field and Wolfgang Voigt among others, and as ever the dominant aesthetic is one of luscious, effulgent soundscaping. Markus Guenter opens the record up with the cinematic expanses of 'Oceans Day', loaded with panning acoustic guitar and thick synth string chords. Next, Wolfgang Voigt assumes his All moniker for 'Sag Alles AB' which gravitates around a rhythmic CD skipping impulse that sounds like a macrocosm of a Shuttle358 track. Triola's 'In Lourdes' finds Jorg Burger producing a similarly lavish sound world, loaded with watery effects, delayed guitar strings and some gentle cymbal taps. It's actually quite reminiscent of Biosphere's Dropsonde. Thomas Fehlmann's 'Camila' adds a firmer rhythmic component to the compilation's flow. Production-wise it's a real auricular massage and the warm, padded 4/4 beat gives the compilation a heightened sense of direction. Possibly best of all is Klimek's magnificent 'The Ice Storm' which achieves the kind of electronic/orchestral ambience you might find on a Marsen Jules or Deaf Center release. There really isn't anything here that dips below excellence, in fact, 2008's edition of Pop Ambient is a particularly strong entry into the reliably outstanding series.
quote:InterZone presents Stars of the Lid.
Wij zijn er trots op om op 21 december Stars of the Lid te mogen presenteren.
Deze amerikaanse band staat al jaren op eenzame hoogte als het om gitaar-drones gaat. In 1995 is de eerste plaat verschenen op het illustere Kranky label.
Hun laatste en zevende plaat is overweldigend goed ontvangen en nu komen ze voor enkele live optredens naar Europa. De band speelt met een strijkkwartet en eigen visuals.
http://www.interzone-festival.com
ik ben daar van plan heen te gaan jaquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:48 schreef Detroit het volgende:
Gaan er nog Fok!ertjes naar Stars of the Lid deze vrijdag, 21 december? Het gaat denk ik weer een lekker stukje ambient worden voor de aldaar aanwezigen..
[..]
Steve Roach is een meester. Als je van Steve Roach houdt, kun je ook Pete Namlook eens proberenquote:Op maandag 6 april 2009 01:23 schreef ehqo het volgende:
Vette kick omdat Steve Roach mijn brein heeft gesmolten met Distant Signals.
Even opzoeken op last.fm of er wat tussen zitquote:Op maandag 6 april 2009 11:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind zelf onderstaande ambient/drone releases van de laatste maanden de moeite waard:
Mokira - Persona
Quosp - Soundscapes II
Asher - Landscape Studies
Thisquietarmy - Transmissions to 3774379 258421 13s
Eluder - Warm Warning
Sleepy Town Manufacture - No Traces
Thisquietarmy heeft laatst ook een album met Aidan Baker gemaakt. A Picture of a Picture heet'ie.quote:Op maandag 6 april 2009 11:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind zelf onderstaande ambient/drone releases van de laatste maanden de moeite waard:
Mokira - Persona
Quosp - Soundscapes II
Asher - Landscape Studies
Thisquietarmy - Transmissions to 3774379 258421 13s
Eluder - Warm Warning
Sleepy Town Manufacture - No Traces
Dit is echt een mooi album.quote:Op maandag 6 april 2009 18:13 schreef On het volgende:
Één van mijn favorieten.
[ afbeelding ]
James Kirby's work as The Caretaker has always dealt with the suggestion of haunted memory and the obscuring of temporal motion, and this latest album makes that more explicit than ever, with titles that reference amnesia, Alzheimer's, past life regression and other such memory misfires and short circuits. Musically, this album might be compared to Philip Jeck's manipulated vinyl tracts, featuring similarly oceanic swells of crackle and dust, with faded pianos or big band sounds wafting wraith-like across the mix. After conjuring the sinister atmospherics of The Shining with his debut album Selected Memories From The Haunted Ballroom, The Caretaker has been chasing this idea of sound leaving its indelible mark on a space and time, so consequently these creepy, semi-dissolved musical passages sound no more tangible than shadows, and the album for the most part comes across as some sort of séance held via wax cylinder. Arguably the most accomplished and rewarding Caretaker album to date, Persistent Repetition Of Phrases is an album you'll want to snap up fast
Vooral de titel track is erg hypnotiserend. Hij heeft nog meer toffe dingen uitgebracht, zoals een box die je zou helpen om je herinneringen op te halen, en laatst ook nog een ander nieuw album.
Die bedoelde ik ja. Hier een review.quote:Op maandag 6 april 2009 19:30 schreef Faxie het volgende:
Ik kan Theoretically Pure Anterograde Amnesia wel waarderen
Lijkt me leuk om zoiets op vinyl te hebben.quote:Op maandag 6 april 2009 21:28 schreef Faxie het volgende:
Er komt een repressing van die 6 CD's uit.... zou rond deze tijd uit moeten komen, dus ik houd die wel in de gaten denk ik voor 20 dollar
Wehehe, net de laatste Silent Hill zitten spelen, dacht daarna voor de afwisseling maar eens dit spul binnen te halen, lijkt het haast wel de soundtrack de zijn. Creepy stuff ...quote:Op maandag 6 april 2009 19:30 schreef Faxie het volgende:
Ik kan Theoretically Pure Anterograde Amnesia wel waarderen
Unmastered versie van de 6 CD's is gratis te downloaden...
Gisteren wat van Mokira geluisterd (Cliphop). Echt vreselijk afgemixt en "gemasterd".quote:Op maandag 6 april 2009 11:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind zelf onderstaande ambient/drone releases van de laatste maanden de moeite waard:
Mokira - Persona
Tof! Welke dag? Check ook zijn andere pseudoniem 'The Stranger'. Bleaklow is een goed album.quote:Op woensdag 8 april 2009 20:05 schreef trebremmit het volgende:
The Caretaker komt op ZXZW festival in Tilburg.
Last.fm zit wel vaker mis dus dan ga ik ook voor de 20e. Komt ook beter uit voor mij.quote:Op woensdag 8 april 2009 20:31 schreef Faxie het volgende:
Volgens de ZXZW site de 20e....
jazeker maar ik wist niet dat er iets nieuws uit was, de cover ziet er vet uit.. snel even binnen halen danmaar!quote:Op woensdag 8 april 2009 23:08 schreef trebremmit het volgende:
Ken je Svarte Greiner ook, on? Is de helft van het duo van Deaf Center en heeft net een nieuwe plaat uit.
Allemaal nog wat donkerder en zwaarder als Deaf Center, zelfs angstaanjagend.
Svarte Greiner - Kappe
[ afbeelding ]
Klinkt wel chillquote:Op donderdag 9 april 2009 03:40 schreef star_gazer het volgende:
Iemand hier die het album Northern Rooms van mindtrap heeft? Ik zit er aan te denken het te kopen, maar wil graag weten wat een ander van de volledige versie vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |