FOK!forum / Gaming / Adventure games...bestaan ze nog?
Nembrionicmaandag 4 september 2006 @ 23:03
Dus zoals je ze vroeger had, maar dan in een nieuw jasje?
Monkey Island, Leisure Suit Larry, Space Quest etc etc.


Hier graag geen terugbliktopic van maken met plaatjes en complete anekdotes

Wordt het nog gemaakt? Of is alles 3D shoot 'm up, MMORPG en simulatie?
Tuvai.netdinsdag 5 september 2006 @ 00:24
quote:
Op maandag 4 september 2006 23:03 schreef Nembrionic het volgende:
Of is alles 3D shoot 'm up, MMORPG en simulatie?
Ben bang van wel.

Heb me een paar maanden terug Leisure Suite LArry voor op de PS2 gehaald en daar was, zoals je wel kon verwachten, geen ruk aan.

Die oude adventure games rocken. Phantasmagoria, Gabriel Knight, Kyrandia, King's Quest, Leisure Suit Larry, Monkey Island, Lure of the Temptress, etc.
Jordy-Bdinsdag 5 september 2006 @ 00:27
Ze bestaan zeker nog wel en er komen er een aantal nieuwe aan. Onder andere het tweede deel van Sam & Max.
Nembrionicdinsdag 5 september 2006 @ 00:38
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 00:27 schreef Jordy-B het volgende:
Ze bestaan zeker nog wel en er komen er een aantal nieuwe aan. Onder andere het tweede deel van Sam & Max.
Ik ben benieuwd. Enig idee of het dezelfde werkwijze krijgt? Dus met 'open' enz?
dontcaredinsdag 5 september 2006 @ 04:35
Uiteraard bestaat het nog
http://www.adventuregamers.com/

Ik heb me dit jaar wel vermaakt met Benoit Sokal's: Paradise
Dreamfall the longest journey en Barrow Hill

maar vroeger was alles uiteraard beter
Nembrionicdinsdag 5 september 2006 @ 04:40
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 04:35 schreef dontcare het volgende:
Uiteraard bestaat het nog
http://www.adventuregamers.com/

Ik heb me dit jaar wel vermaakt met Benoit Sokal's: Paradise
Dreamfall the longest journey en Barrow Hill

maar vroeger was alles uiteraard beter
Dit ga ik allemaal eens uitzoeken als ik terug ben van vakantie

Ik heb al snel even gekeken en er zitten hier en daar enkele mooie dingen tussen. En dat is eigenlijk een beetje het knelpunt: tegenwoordig moeten spellen vooral mooi zijn.
Isabeaudinsdag 5 september 2006 @ 04:40
Ik zou graag meer spellen in de vorm van Phantasmagoria zien
Jordy-Bdinsdag 5 september 2006 @ 09:33
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 00:38 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. Enig idee of het dezelfde werkwijze krijgt? Dus met 'open' enz?
Sam & Max wordt een Point & Click (wel met een 3D-omgeving)...

Het grootste nadeel van dat spel is dat het uit episodes gaat bestaan en daardoor (als je het koopt) waarschijnlijk best wel duur wordt om te spelen.
Fliepkedinsdag 5 september 2006 @ 09:47
Ze komen nog zeer regelmatig uit.

Overclocked <- Zie hier een preview van vandaag
Hou FOK!games dus in de gaten, want we hebben regelmatig nieuws en previews van adventuregames
ToMaSZdinsdag 5 september 2006 @ 10:01
Agatha Christie, Syberia I en II, Secrets of da Vinci, Keepsake, Post Mortem, Still Life gespeeld dit jaar... wacht met smart nog op Broken Sword 4, die ergens dit najaar nog zou moeten komen. Adventures zijn zeker niet dood... gelukkig
CoolGuydinsdag 5 september 2006 @ 10:18
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:33 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Sam & Max wordt een Point & Click (wel met een 3D-omgeving)...

Het grootste nadeel van dat spel is dat het uit episodes gaat bestaan en daardoor (als je het koopt) waarschijnlijk best wel duur wordt om te spelen.
Ik dacht dat Sam & Max al lange tijd geleden gestopt was door de ontwikkelaar? Er waren toen wel screenshots van, maar op een gegeven moment was daar het nieuws dat S&M niet uitgebracht zou worden.

Heb jij nu nog oude info of ikke? Want ik ben er wel voor om S&M 2 uit te brengen. Het eerste deel was geweldig vroeger.
Desdinovadinsdag 5 september 2006 @ 10:55
tvp
Trance_Xdinsdag 5 september 2006 @ 10:56
King's Quest 1+2 remake
King's Quest 3 remake

Jordy-Bdinsdag 5 september 2006 @ 11:05
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik dacht dat Sam & Max al lange tijd geleden gestopt was door de ontwikkelaar? Er waren toen wel screenshots van, maar op een gegeven moment was daar het nieuws dat S&M niet uitgebracht zou worden.

Heb jij nu nog oude info of ikke? Want ik ben er wel voor om S&M 2 uit te brengen. Het eerste deel was geweldig vroeger.
idd... lucasarts heeft S&M 2 laten vallen, omdat het niet voldeed aan de kwaliteitseisen van lucasarts (om dezelfde reden hebben ze Full Throttle 2 ook laten vallen). Een andere ontwikkelaar/uitgever heeft het project toen overgenomen om er een episode-based spel van te maken.
Jordy-Bdinsdag 5 september 2006 @ 11:24
Volgens iemand op de site van de nieuwe ontwikkelaar (telltale games) gaat een episode ongeveer 2-3 uur duren..

laten we hopen dat dat niet helemaal klopt, want dan kon het nog wel eens een prijzige hobby zijn. (Full Throttle liet me ook al in de steek... Het ding was honderd gulden, maar bood slechts een uur of 8 speeltijd... en nog minder als je het arcadedeel skipte).

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 05-09-2006 15:07:29 ]
Filatelistfetisjistdinsdag 5 september 2006 @ 11:30
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 04:40 schreef Isabeau het volgende:
Ik zou graag meer spellen in de vorm van Phantasmagoria zien
Ik ook wel, maar full-motion video in spellen is al doodverklaard en begraven voor het idee echt goed toegepast kon worden. Naast Phantasmagoria had je ook alleen maar Gabriel Knight 2 en The Seventh Guest die van enige kwaliteit waren. Wel jammer, want Phantasmagoria om 12 uur 's nachts spelen heeft me echt twee jaar van mijn leven gekost
Freddinsdag 5 september 2006 @ 11:34
DIG >> GAM
Tuvai.netdinsdag 5 september 2006 @ 12:10
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:30 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ik ook wel, maar full-motion video in spellen is al doodverklaard en begraven voor het idee echt goed toegepast kon worden. Naast Phantasmagoria had je ook alleen maar Gabriel Knight 2 en The Seventh Guest die van enige kwaliteit waren. Wel jammer, want Phantasmagoria om 12 uur 's nachts spelen heeft me echt twee jaar van mijn leven gekost
Ik speelde Phantasmagoria altijd toen ik nog een kleine dreumes was en ik heb ook nachten wakker gelegen door dat spel, omdat ik 't toen nog zo eng vond.

Zelfde met dat Gabriel Knight spel (weet niet meer precies welke) met die weerwolf-mensen. Dat je op een gegeven moment in zo'n grotje bent waar je gesmak hoort en dat, wanneer je licht vind, je zo'n geflipte vent aan een lijk ziet knagen.
Tijndinsdag 5 september 2006 @ 12:16
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 10:56 schreef Trance_X het volgende:
King's Quest 3 remake
Jammer dat ze het voor Windows hebben gemaakt

Ach, ik ben niet ontevreden over het originele KQ3 eigenlijk.
Tijndinsdag 5 september 2006 @ 12:21
Echte aanraders zijn wat mij betreft trouwens Frederik Pohl's Gateway en Gateway 2: Homeworld. Misschien wat minder bekend dan de Sierra en Lucas-games, maar echt te gek om te spelen.
Tuvai.netdinsdag 5 september 2006 @ 12:35
Ooh, een Kingdom Hearts 3 remake.

* Tuvai.net downloadt
Nembrionicdinsdag 5 september 2006 @ 13:05
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:47 schreef Fliepke het volgende:
Ze komen nog zeer regelmatig uit.

Overclocked <- Zie hier een preview van vandaag
Hou FOK!games dus in de gaten, want we hebben regelmatig nieuws en previews van adventuregames
Zal ik doen
Alhoewel Overclocked in eerste instantie ook weer lijkt te draaien op de graphics.
Maar daar kom ik natuurlijk maar op 1 manier achter
lizardtattoodinsdag 5 september 2006 @ 13:18
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 04:40 schreef Isabeau het volgende:
Ik zou graag meer spellen in de vorm van Phantasmagoria zien
De Hongaarse developer Private Moon Studio's heeft pas een FMV-adventure uitgebracht: "Yoomurjak's Ring" ( website in het Hongaars )


Daarvan schijnt ook een Engelse versie gemaakt te worden. Zodra daar meer nieuws over is, lees je het op FOK!games.
Evertjandinsdag 5 september 2006 @ 18:09
Zelda?
Nembrionicdinsdag 5 september 2006 @ 18:10
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef Evertjan het volgende:
Zelda?
Heb ik nooit leuk gevonden eerlijk gezegd. Is een adventure maar past naar mijn smaak niet in het rijtje Dott, Space Quest, Monkey Island etc.
Tijndinsdag 5 september 2006 @ 21:23
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:10 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Heb ik nooit leuk gevonden eerlijk gezegd. Is een adventure maar past naar mijn smaak niet in het rijtje Dott, Space Quest, Monkey Island etc.
Zelda is helemaal geen adventure. Het is een actiespel met RPG-elementen.
Marbledinsdag 5 september 2006 @ 21:47
Met toppers als Another Code en Phoenix Wright (al uit) en Hotel Dusk en Touch Detective (komen eraan) is de DS naast de PC hét nieuwe bastion van de adventuregame.
Marbledinsdag 5 september 2006 @ 21:55
Oh, en dan vergeet ik bijna nog Project Hacker. Dat wordt ook een onwijs coole en intrigerende DS-titel.
Nembrionicdinsdag 5 september 2006 @ 22:45
Ik wil PC spellen..geen DS
Isabeaudinsdag 5 september 2006 @ 23:57
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:30 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

Ik ook wel, maar full-motion video in spellen is al doodverklaard en begraven voor het idee echt goed toegepast kon worden. Naast Phantasmagoria had je ook alleen maar Gabriel Knight 2 en The Seventh Guest die van enige kwaliteit waren. Wel jammer, want Phantasmagoria om 12 uur 's nachts spelen heeft me echt twee jaar van mijn leven gekost
Gabriel Knight en Seventh Guest heb ik ook gespeeld

Het mooiste aan een spel als Phantasmagoria is misschien wel dat het ook leuk is om naar te kijken als iemand anders aan het spelen is Net alsof je zelf de loop van de film bepaalt.
sannydudewoensdag 6 september 2006 @ 00:02
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Gabriel Knight en Seventh Guest heb ik ook gespeeld

Het mooiste aan een spel als Phantasmagoria is misschien wel dat het ook leuk is om naar te kijken als iemand anders aan het spelen is Net alsof je zelf de loop van de film bepaalt.
Ik had phantasmagoria laatst nog gedownload, maar hij loopt vast op m'n pc !! ik wou em zo graag uitspelen

btw, probeer 11th hour, wat het vervolg op the 7th guest is
Isabeauwoensdag 6 september 2006 @ 00:05
11th Hour heb ik ook al gespeeld. Ik denk dat er weinig games zijn uit die periode die ik niet heb gespeeld (muv alle sport en racegames)

Wat ik bijvoorbeeld ook leuk aan games als Monkey Islands vond was het veranderen van de afgebeelde taal. Was best leuk om je Frans te oefenen
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 00:07
En Little Big Adventure was ook een wereldspel. Beste ooit, voor mij.

Maar we verzanden nu dus in het ophalen van oude herinneringen...en dat was nou net niet de bedoeling van dit topic
sannydudewoensdag 6 september 2006 @ 00:55
morrowind valt toch nog onder adventures, of niet meer? Dat is namelijk zeker weten dan de grootste van het afgelopen decennium
dontcarewoensdag 6 september 2006 @ 01:01
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:55 schreef sannydude het volgende:
morrowind valt toch nog onder adventures, of niet meer? Dat is namelijk zeker weten dan de grootste van het afgelopen decennium
Neuh, is een RPG
sannydudewoensdag 6 september 2006 @ 01:42
the longest journey
Syberia 1&2

vallen deze toppers er dan wel onder?
Isabeauwoensdag 6 september 2006 @ 01:51
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:55 schreef sannydude het volgende:
morrowind valt toch nog onder adventures, of niet meer? Dat is namelijk zeker weten dan de grootste van het afgelopen decennium
Als ik jou was zou ik dan Oblivion eens gaan bekijken als je Morrowind al zo goed ond

Oblivion valt zeker ook niet echt onder adventures?
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 01:55
quote:
Op woensdag 6 september 2006 01:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik dan Oblivion eens gaan bekijken als je Morrowind al zo goed ond

Oblivion valt zeker ook niet echt onder adventures?
Nee...
Isabeauwoensdag 6 september 2006 @ 01:55
Wat maakt een game precies een adventuregame eigenlijk?

Van Wiki:
quote:
In games, the term is less consistently applied: the term "adventure game" is used in reference to computer and video games that make use of exploration, interaction, and problem solving, while role-playing games use the term "adventure" in reference to specific pre-planned segments of gameplay
Doe ik allemaal in Oblivion...
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 02:25
quote:
Op woensdag 6 september 2006 01:55 schreef Isabeau het volgende:
Wat maakt een game precies een adventuregame eigenlijk?

Van Wiki:
[..]

Doe ik allemaal in Oblivion...
Klopt..maar dat is een RPG adventure
Mr.Noodlewoensdag 6 september 2006 @ 02:25
Er komt nog een nieuwe Broken Sword uit en Runaway 2 is in de maak. Vergeet verder niet Sam & Max 2 maar dat is nog even de concrete vraag of ie nu echt wel uit komt.
Isabeauwoensdag 6 september 2006 @ 02:27
En een RPG adventure is niet wat je bedoelt (ook al is het wèl een adventure ).
Andere adventures ken ik momenteel helaas niet en ik mis ze wel heel erg. Het is net alsof de markt verschoven is. Vroeger hadden alleen nerds en hoger opgeleiden een pc waar ze nerdspelletjes op speelden (zoals de adventures). Nu heeft bijna iedereen wel een pc en is de markt anders geworden en worden er veel meer sportgames en vechtgames gemaakt. Althans, dat is mijn beeld.
Mr.Noodlewoensdag 6 september 2006 @ 02:34
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:27 schreef Isabeau het volgende:
En een RPG adventure is niet wat je bedoelt (ook al is het wèl een adventure ).
Andere adventures ken ik momenteel helaas niet en ik mis ze wel heel erg. Het is net alsof de markt verschoven is. Vroeger hadden alleen nerds en hoger opgeleiden een pc waar ze nerdspelletjes op speelden (zoals de adventures). Nu heeft bijna iedereen wel een pc en is de markt anders geworden en worden er veel meer sportgames en vechtgames gemaakt. Althans, dat is mijn beeld.
Sinds wanneer moet je hoog-opgeleid zijn om adventures te spelen? Ik was godverdomme 8 toen ik m'n eerste Larry speelde in groen/zwart later VGA en het was echt tof. Vervolgens ben ik gaan houden van al die Lucas Arts Adventures. Full Throttle, Sam & Max, Monkey Island en Day of the Tentacle zijn me nog het beste bijgebleven. En ik dank degene op m'n knieën die Scummvm bedacht heeft zodat ik nog m'n oude spellen kan spelen...

Tegenwoordig is het wat minder, maar er komen weer leuke spellen uit naar wat ik denk.
Runaway 2 lijkt me dan ook wel leuk om te spelen.
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 02:35
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:27 schreef Isabeau het volgende:
En een RPG adventure is niet wat je bedoelt (ook al is het wèl een adventure ).
Andere adventures ken ik momenteel helaas niet en ik mis ze wel heel erg. Het is net alsof de markt verschoven is. Vroeger hadden alleen nerds en hoger opgeleiden een pc waar ze nerdspelletjes op speelden (zoals de adventures). Nu heeft bijna iedereen wel een pc en is de markt anders geworden en worden er veel meer sportgames en vechtgames gemaakt. Althans, dat is mijn beeld.
De markt is inderdaad verschoven.
Waarschijnlijk omdat adventures vroeger de markt domineerden en ze vervelend werden.

Toen kwam Doom ook nog eens aanzetten en sindsdien is het 3D shoot-em-uppen met mooie graphics belangrijk geworden.

Men is dus van "denk" naar "actie" over gegaan. Iedere debiel kon zich uitleven op van alles en nog wat. Uiteindelijk werd het steeds belangrijker dat games er goed uitzagen en de gameplay ging er onder leiden (dit is nog steeds vaak zo denk ik)

Dit verveelde ook weer want alles werd een Doomkloon en dus verschoof het weer naar RPG/MMORPG etc. Daar is men over het algemeen dus weer van "actie" naar "denk" overgegaan, of een combinatie daarvan eigenlijk.

Dat men niet meer teruggaat naar puur "denk" heeft er volgens mij mee te maken dat "actie" of een combinatie van "actie" en "denk" KAN.

Alsof je een hele luxe auto maakt zonder stuurbekrachtiging. Die koop je ook niet.
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 02:35
Ik was ook een jaar of 8 denk ik inderdaad Misschien 10.
Mr.Noodlewoensdag 6 september 2006 @ 02:38
Iets zegt me dat ik er behoorlijk vroeg bij was met m'n 8 en die vrouwtjes in Larry maar het leven zuur of plezierig maakte..
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 02:39
Wehehe ja
Isabeauwoensdag 6 september 2006 @ 02:47
Je hebt wel gelijk, Nembrionic. Maar helaas zie ik liever een spel met wat mindere graphics waarbij het verhaal voorop staat dan een spel met super graphics waarbij de graphics voorop staan. Al te veel spellen gekocht waarbij de graphics subliem waren, maar het spel snel uitgespeeld (en dat voor 50 euro). En ik ben bang dat veel van de hierboven genoemde nieuwe adventures ook last hebben van de super-graphics-val.
Mr.Noodlewoensdag 6 september 2006 @ 02:50
Nieuws over Sam & Max 2

En de nieuwe Trailer is hier te vinden..

http://www.telltalegames.com/sam_and_max?nid=88429
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 02:56
quote:
Op woensdag 6 september 2006 02:47 schreef Isabeau het volgende:
Je hebt wel gelijk, Nembrionic. Maar helaas zie ik liever een spel met wat mindere graphics waarbij het verhaal voorop staat dan een spel met super graphics waarbij de graphics voorop staan. Al te veel spellen gekocht waarbij de graphics subliem waren, maar het spel snel uitgespeeld (en dat voor 50 euro). En ik ben bang dat veel van de hierboven genoemde nieuwe adventures ook last hebben van de super-graphics-val.
Dat is nu PRECIES het punt wat ik bedoelde en waar ik over viel

Drizzt_DoUrdenwoensdag 6 september 2006 @ 03:00
quote:
Op woensdag 6 september 2006 01:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik dan Oblivion eens gaan bekijken als je Morrowind al zo goed ond

Oblivion valt zeker ook niet echt onder adventures?
persoonlijk vind ik dat er meer sfeer in Morrowind zit dan in Oblivion

Morrowind heeft zo'n heerlijke uitheemse cultuur

Dat intromuziekje van Morrowind alleen al!!

*zet morrowind title.mp3 op*
lizardtattoowoensdag 6 september 2006 @ 07:44
Lijstje van adventures van de afgelopen jaren waar je eens naar zou kunnen kijken of het iets voor je is:

Adventures of Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy
Adventures of Sherlock Holmes: The Silver Earring
Agatha Christie: And Then There Were None
Ankh
Aura: Fate of the Ages
The Black Mirror
Broken Sword: The Sleeping Dragon (plus eerdere Broken Sword games)
The Cameron Files: Secret At Loch Ness/Pharaoh's Curse
Chameleon: Mysterious Journey II
Crime Stories (Martin Mystere)
Crystal Key II: The Far Realm
CSI 3 Dimensions of Murder (en de andere CSI games)
Dark Fall II: Lights Out
Dark Fall: The Journal
Dreamfall: The Longest Journey
ECHO: Secrets of the Lost Cavern
Jack the Ripper
Journey to the Center of the Earth
Keepsake
Law & Order 3 Justice is Served
Law & Order 4 Criminal Intent
The Longest Journey
The Moment of Silence
Myst IV Revelation
Myst V: End of Ages
NIBIRU: Age of Secrets
Paradise
Post Mortem
Return to Mysterious Island
Runaway: A Road Adventure
Secrets of Da Vinci (NIET the Da Vinci Code)
Still Life
Syberia/Syberia II

Lijstje van adventures die de komende twee jaar (ongeveer) uit gaan komen:
Agatha Christie: Orient Express
Al Emmo and the Lost Dutchman's Mine
Aquarica
Barrow Hill
Belief & Betrayal
Broken Sword 4 Angel of Death
Carte Blanche
Dead Mountaineer's Hotel
Dead Reefs
Experience112
Gray Matter
HCA - The Ugly Prince Duckling
Heavy Rain
The Island: The Earthling
Jack Keane
Limbo
The Lost Crown
Metronome
Overclocked
Reprobates
Runaway 2
Sacred Rings (Aura 2)
Safecracker: The Ultimate Puzzle Adventure
Sam & Max 2
Sam Suede: Undercover Exposure
Scratches
Secrets of Atlantis
Secret Files: Tunguska
Sherlock Holmes: Awaken
Simon the Sorcerer 4
Sinking Island
Tanita: Plasticine Dream
Theseis
Tony Tough 2
Undercover: Operation Wintersun
A Vampyre Story
Yoomurjak's Ring
Nembrionicwoensdag 6 september 2006 @ 07:52
Kijk, daar hebben we wat aan

Dank u!
NutKeeswoensdag 6 september 2006 @ 08:39
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:44 schreef lizardtattoo het volgende:
Lijstje van adventures die de komende twee jaar (ongeveer) uit gaan komen:
Scratches
Scratches is al uit, toch?
lizardtattoowoensdag 6 september 2006 @ 10:12
quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:39 schreef NutKees het volgende:

[..]

Scratches is al uit, toch?
In de USA wel, in Europa in diverse landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Griekenland (nagesynchroniseerde versies ). De Engelse (Britse) versie echter nog niet. Ik heb hem ook nog nergens kunnen kopen.
Tijnwoensdag 6 september 2006 @ 12:51
quote:
Op woensdag 6 september 2006 01:55 schreef Isabeau het volgende:

Wat maakt een game precies een adventuregame eigenlijk?
- EGA graphics
- PC speaker sound
- speelbaar zonder muis
- bij gesprekken kunnen kiezen uit meerdere dingen om te zeggen
- een oneindige inventory
Mr.Noodlewoensdag 6 september 2006 @ 12:57
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:51 schreef Tijn het volgende:

[..]

- EGA graphics
- PC speaker sound
- speelbaar zonder muis
- bij gesprekken kunnen kiezen uit meerdere dingen om te zeggen
- een oneindige inventory
Of je eigen vragen of antwoorden intypen zoals bij King's Quest
lizardtattoowoensdag 6 september 2006 @ 13:21
- niet of zeer beperkt zelf vechten/sluipen/rennen/rollen/ontwijken/schieten
- puzzels gaan verder dan 'zoek de rode sleutel om de rode deur open te maken'
- verhaal is belangrijkste onderdeel
Boschkabouterwoensdag 6 september 2006 @ 14:17
Verdulle. Ik heb nu zin om DOS te installeren op een pc en daar Monkey Island op te gaan spelen.
NutKeeswoensdag 6 september 2006 @ 15:09
Dan kan je beter ScummVm installeren, is minder omslachtig.
Ku_Klux_Kloondonderdag 7 september 2006 @ 06:32
quote:
woei ! Die ga eens binnenhalen. Ik vond alleen al de intro van KQ3 vroeger altijd geweldig

Hebben ze eigenlijk toestemming gevraagd om dat spel te mogen remaken of hoe zit dat
dontcaredonderdag 7 september 2006 @ 06:34
quote:
Op donderdag 7 september 2006 06:32 schreef Ku_Klux_Kloon het volgende:

[..]

woei ! Die ga eens binnenhalen. Ik vond alleen al de intro van KQ3 vroeger altijd geweldig

Hebben ze eigenlijk toestemming gevraagd om dat spel te mogen remaken of hoe zit dat
Is door de makers zelf gedaan afaik.....
lizardtattoodonderdag 7 september 2006 @ 06:35
Voor zover ik begrepen heb, hebben ze een zogenaamde 'fan-licentie' gekregen, wat inhoudt dat je gebruik mag maken van personages en verhaallijnen zoveel je wilt, zolang je er maar geen geld mee verdient (of andere commerciele belangen mee nastreeft) en netjes vermeldt bij wie de copyrights liggen.
dontcaredonderdag 7 september 2006 @ 06:37
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:44 schreef lizardtattoo het volgende:
Lijstje van adventures van de afgelopen jaren waar je eens naar zou kunnen kijken of het iets voor je is:
Bone er niet bij ? is ook een adventure en best wel leuk .....
http://www.telltalegames.com/products/bn0102

edit : van de meeste games uit dat lijstje staat dus een review op http://www.adventuregamers.com/reviews.php
Altijd handig
lizardtattoodonderdag 7 september 2006 @ 06:51
Ik heb de demo van de eerste Bone gespeeld en vond dat hele "wegrennen voor de locusts"-gedoe zo verschrikkelijk, dat ik het inderdaad niet opgenomen heb in mijn lijstje. Bovendien lees ik overal dat het heel erg kort is (weinig value-for-money) en dat is nou net wat Nembrionic niet wil.
dontcaredonderdag 7 september 2006 @ 07:46
quote:
Op donderdag 7 september 2006 06:51 schreef lizardtattoo het volgende:
Ik heb de demo van de eerste Bone gespeeld en vond dat hele "wegrennen voor de locusts"-gedoe zo verschrikkelijk, dat ik het inderdaad niet opgenomen heb in mijn lijstje. Bovendien lees ik overal dat het heel erg kort is (weinig value-for-money) en dat is nou net wat Nembrionic niet wil.
Komen meerdere delen nog , zijn er nu 2 van
Plus mischien moet je de strips kennen om hem te waarderen ....
lizardtattoodonderdag 7 september 2006 @ 09:44
Ik heb de strip gelezen, maar ik vond het spel toch maar niks (de demo). Puzzels te simpel, 'racen' past niet in adventures.
#ANONIEMdonderdag 7 september 2006 @ 09:51
Tunguska komt zeer binnenkort uit, demo's zijn al te downloaden.

Eindelijk weer een vette adventure na The Black Mirror
-Yuna-donderdag 7 september 2006 @ 12:07
Ik wacht nu op Broken Sword 4 en Secret Files Tanguska. Eindelijk weer wat toffe adventures
HeatWavedonderdag 7 september 2006 @ 12:11
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:09 schreef NutKees het volgende:
Dan kan je beter ScummVm installeren, is minder omslachtig.
En dat werkt zelfs op mijn GSM .

Heb de hele speelbare MI serie en aanverwanten op mijn Vario .

EN voor Sierra spellen is er iets vergelijkbaars.
Shakedonderdag 7 september 2006 @ 12:12
Ik ben nu met The Dig bezig van lucasarts, ca. 1995. Hij is anders als de andere lucasarts adventures, minder humor maar maakt het goed met een overdaad aan sfeer
SCUMM
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 12:40
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:11 schreef HeatWave het volgende:

EN voor Sierra spellen is er iets vergelijkbaars.
Zoals? Toch niet dosbox hè, daar heb ik al best wel vaak ruzie mee gehad. Met name Sq4 en Qfg4 blijft een drama vanwege die processor-cycles.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 12:53
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:40 schreef NutKees het volgende:

[..]

Zoals? Toch niet dosbox hè, daar heb ik al best wel vaak ruzie mee gehad. Met name Sq4 en Qfg4 blijft een drama vanwege die processor-cycles.
Hoezo dan? Space Quest 4 werkt hier prima in Dosbox, met geluid, muis en alles.
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 13:06
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:53 schreef Tijn het volgende:

[..]

Hoezo dan? Space Quest 4 werkt hier prima in Dosbox, met geluid, muis en alles.
Heb je hem ook gespeeld? Het is namelijk vrijwel onmogelijk om het ruimteschip in te komen ergens in het begin van het spel.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 13:09
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:06 schreef NutKees het volgende:

[..]

Heb je hem ook gespeeld? Het is namelijk vrijwel onmogelijk om het ruimteschip in te komen ergens in het begin van het spel.
Nee, ik heb het alleen even opgestart. Het is alweer een tijdje geleden dat ik SQ4 voor het laatst heb uitgespeeld, ik zal weer eens een poging wagen.
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 13:13
Doe maar niet al teveel moeite want je gaat geheid problemen krijgen met een aantal bugs waardoor je'm niet/nauwelijks uit kan spelen
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 13:27
Ik ga het toch ff proberen
HeatWavedonderdag 7 september 2006 @ 13:29
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:40 schreef NutKees het volgende:

[..]

Zoals? Toch niet dosbox hè, daar heb ik al best wel vaak ruzie mee gehad. Met name Sq4 en Qfg4 blijft een drama vanwege die processor-cycles.
PocketSarien heet het, en is voor Windows Mobile .
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 13:47
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:29 schreef HeatWave het volgende:

[..]

PocketSarien heet het, en is voor Windows Mobile .
Voor Windows Mobile en hij speelt alleen AGI. Niet helemaal wat ik zocht.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 14:43
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:06 schreef NutKees het volgende:

[..]

Het is namelijk vrijwel onmogelijk om het ruimteschip in te komen ergens in het begin van het spel.
Bedoel je het ruimteschip van de badguys waarin je moet meeliften in het landingsgestel?

Dat is me namelijk zojuist bij de eerste poging gelukt.

[edit] Of bedoel je het kleine 1-persoonsruimteschip waarmee je door de tijd kunt reizen? Want daar zit ik nu in

[ Bericht 17% gewijzigd door Tijn op 07-09-2006 14:49:03 ]
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 14:57
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:43 schreef Tijn het volgende:

[..]

Bedoel je het ruimteschip van de badguys waarin je moet meeliften in het landingsgestel?

Dat is me namelijk zojuist bij de eerste poging gelukt.

[edit] Of bedoel je het kleine 1-persoonsruimteschip waarmee je door de tijd kunt reizen? Want daar zit ik nu in
WTF mate? Welke dosbox instellingen heb je gebruikt (of kan je me het profiel even mailen)? Ik snap er namelijk niks van...
Gamer_Vdonderdag 7 september 2006 @ 15:02
Er zaten timingbugs in, onder windows. Hij bleef hangen als je in het motorgestel zat, of die schietgrage ventjes kwamen meteen aanlopen en knalden je meteen neer. Maar de dos versie onder dos-box werkte geloof ik wel. Alleen de windows versie niet.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 15:04
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:57 schreef NutKees het volgende:

[..]

WTF mate? Welke dosbox instellingen heb je gebruikt (of kan je me het profiel even mailen)? Ik snap er namelijk niks van...
Ik gebruik gewoon de default settings (CPU Cycles 3000, Frameskip 0). In SQ4 gebruik ik de SoundBlaster-driver voor het geluid.

Ik draai DOSBox 0.65 onder Mac OS X.
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 15:10
quote:
Op donderdag 7 september 2006 15:04 schreef Tijn het volgende:

Ik draai DOSBox 0.65 onder Mac OS X.
Mac hè? Dat zou een hoop kunnen verklaren... Maar ik ga het toch eens proberen binnenkort. Laat het vooral even weten, als je hem helemaal uit hebt, of je nog problemen bent tegengekomen.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 15:13
quote:
Op donderdag 7 september 2006 15:10 schreef NutKees het volgende:

[..]

Mac hè? Dat zou een hoop kunnen verklaren...
Het lijkt me eerlijk gezegd niet dat er veel verschil zit tussen de releases van DOSBox voor Windows, Linux of Mac.

Misschien dat het nog uitmaakt, maar ik draai Space Quest 4 versie 1.052.
NutKeesdonderdag 7 september 2006 @ 15:19
quote:
Op donderdag 7 september 2006 15:13 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het lijkt me eerlijk gezegd niet dat er veel verschil zit tussen de releases van DOSBox voor Windows, Linux of Mac.

Misschien dat het nog uitmaakt, maar ik draai Space Quest 4 versie 1.052.
*noteert*

Denk dat ik het vanavond gelijk even ga checken, ik ben nu wel erg benieuwd.
Tijndonderdag 7 september 2006 @ 18:49
Kut, ik ben vergeten de eerste code op te schrijven van het tijdreis ruimteschip. Nu kan ik niet terug naar Space Quest XII
SebasCvrijdag 8 september 2006 @ 02:21
Mocht je je vervelen dan kan je je eigen adventure games maken (A la Lesuire Suit Larry, Space Quest etc.) met SciStudio:

http://www.bripro.com/scistudio/index.php
Trance_Xvrijdag 15 september 2006 @ 11:29
[edit] weggehaald

[ Bericht 94% gewijzigd door Trance_X op 15-09-2006 11:56:32 ]
Jordy-Bvrijdag 15 september 2006 @ 11:49
nope, maar een modje haalt hem vanzelf weg.
Trance_Xvrijdag 15 september 2006 @ 11:57
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:49 schreef Jordy-B het volgende:
nope, maar een modje haalt hem vanzelf weg.
Heb het zelf maar weggehaald, ik wist niet dat abandonware ook niet mocht...
Isabeauvrijdag 15 september 2006 @ 11:58
Och, zelfs het vragen van mij om een spel werd verwijderd
(was een spel wat ik had gehad, had uitgeleend en nooit terug gekregen, niet meer te verkrijgen via de normale weg en ik wilde betalen voor een originele versie...mocht niet)
lizardtattoovrijdag 15 september 2006 @ 12:16
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:58 schreef Isabeau het volgende:
Och, zelfs het vragen van mij om een spel werd verwijderd
(was een spel wat ik had gehad, had uitgeleend en nooit terug gekregen, niet meer te verkrijgen via de normale weg en ik wilde betalen voor een originele versie...mocht niet)
Dan heeft iemand je vast verkeerd begrepen, natuurlijk mag je wel om originelen vragen.
Isabeauvrijdag 15 september 2006 @ 12:19
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:16 schreef lizardtattoo het volgende:
Dan heeft iemand je vast verkeerd begrepen, natuurlijk mag je wel om originelen vragen.
Nu misschien wel. Bij een vorige mod niet.
Smotsvrijdag 15 september 2006 @ 12:26
Ik vond Sanitarium destijds een erg leuk spel:
http://www.adventuregamers.com/article/id,66
(al uit 1998, maar toch...)

Enneh... is Fahrenheit al genoemd? (In de VS bekend als 'Indigo Prophecy')
Smotsvrijdag 15 september 2006 @ 12:27
In Memoriam van Ubisoft was een vreemde eend in de bijt van het adventure genre, maar ik vond het wel een cool spelleke.
lizardtattoovrijdag 15 september 2006 @ 12:34
Fahrenheit is in mijn ogen ook geen echte adventure, daarvoor was je te veel afhankelijk van je reflexen om het tot een goed einde te brengen.
Er komt binnenkort een vervolg op In Memoriam (in Frankrijk en de USA is er ook een soort uitbreiding verschenen).
mesecinavrijdag 15 september 2006 @ 12:56
Al even geleden dat ik ze gespeeld heb, maar met Myst, Riven en Myst III was ik elke keer toch ook een paar maanden zoet!
lizardtattoovrijdag 15 september 2006 @ 13:06
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:56 schreef mesecina het volgende:
Al even geleden dat ik ze gespeeld heb, maar met Myst, Riven en Myst III was ik elke keer toch ook een paar maanden zoet!
Inmiddels zijn deel IV en V uit (en zag ze zelfs al in de budgetbak liggen afgelopen week) en een paar 'spin-offs' zoals URU / Path of the Shell. Met deel V is wel definitief een einde aan de reeks gekomen.
mesecinavrijdag 15 september 2006 @ 13:46
En zijn die vierde en vijfde versie van Myst even verslavend en indrukwekkend dan de voorgaande? In dat geval zal ik mij weer even moeten opsluiten!
lizardtattoovrijdag 15 september 2006 @ 13:53
Mijn reviews van IV Revelation en V End of Ages
mesecinavrijdag 15 september 2006 @ 16:03
oké ... ga nog eens op zoek naar Exile. Als ik dat nog eens doorkruis en de zin om verder te spelen overvalt mij weer, dan zit de kans er dik in dat ik 4 en 5 uit de koopjesbakken ga vissen!
Smotsvrijdag 15 september 2006 @ 17:05
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 16:03 schreef mesecina het volgende:
oké ... ga nog eens op zoek naar Exile. Als ik dat nog eens doorkruis en de zin om verder te spelen overvalt mij weer, dan zit de kans er dik in dat ik 4 en 5 uit de koopjesbakken ga vissen!
Ik heb deze game volgens mij nog liggen. (nieuw in seal)
Als je interesse hebt: laat maar weten
ToMaSZvrijdag 15 september 2006 @ 17:12
Druk bezig met Broken Sword IV - the angel of death... ik kon niet wachten...

Heerlijk spel tot zover!
Chr1st1aanvrijdag 15 september 2006 @ 20:18
Zeker zeker:)
tvp
Karinavrijdag 15 september 2006 @ 20:28
Off topic eigenlijk, maar n.a.v. dit topic Kings Quest III gedownload, 1 en 2 heb ik ooit al gespeeld, toch wel weer leuk dat geklik en gekijk. Mochten er op de Wii dit soort spellen uitkomen, ga ik ze denk ik wel kopen.
Everettmaandag 22 januari 2007 @ 12:28
tvp
Jordy-Bmaandag 22 januari 2007 @ 12:46
Na een halfjaar een tvp plaatsen zonder iets aan het topic toe te voegen...
Everettmaandag 22 januari 2007 @ 13:05
quote:
Op maandag 22 januari 2007 12:46 schreef Jordy-B het volgende:
Na een halfjaar een tvp plaatsen zonder iets aan het topic toe te voegen...
Bedankt voor je mening
n00cL30nmaandag 22 januari 2007 @ 13:49
quote:
Op maandag 22 januari 2007 12:46 schreef Jordy-B het volgende:
Na een halfjaar een tvp plaatsen zonder iets aan het topic toe te voegen...
Bij deze .......


tvp
BobbyBmaandag 22 januari 2007 @ 14:11
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:30 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ik ook wel, maar full-motion video in spellen is al doodverklaard en begraven voor het idee echt goed toegepast kon worden. Naast Phantasmagoria had je ook alleen maar Gabriel Knight 2 en The Seventh Guest die van enige kwaliteit waren. Wel jammer, want Phantasmagoria om 12 uur 's nachts spelen heeft me echt twee jaar van mijn leven gekost
Je vergeet toch echt de Tex Murphy serie. Wel jammer dat het is doodverklaart, maar op zich ook wel logisch want ik denk dat het maken van zo'n spel velen malen duurder is dan wanneer er gewoon een variabel poppetje wordt gebruikt. Denk alleen al aan scenes die meerdere keren opgenomen moeten worden omdat de gebruiker meerdere kanten op kon.
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Gabriel Knight en Seventh Guest heb ik ook gespeeld

Het mooiste aan een spel als Phantasmagoria is misschien wel dat het ook leuk is om naar te kijken als iemand anders aan het spelen is Net alsof je zelf de loop van de film bepaalt.
Dat was inderdaad het leuke aan die adventures. Als ik nu iemand zo'n shoot spel zie spelen vind ik er weinig aan, terwijl ik vroeger met mijn broer dagen van die adventures heb zitten bekijken terwijl hij het zat te spelen. Later heb ik ze ook zelf gespeeld.

Ik heb zelfs een oude computer helemaal ingericht om deze oude adventures te kunnen spelen. Phantasmagoria I + II, Gabriel Knight 2, Kings Quest, Monkey Island etc. Geweldig deze spellen.

Maar ik hoop hoe dan ook dat zoiets ooit nog een keer gemaakt wordt, zo'n interactieve film bedoel ik dan.