abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41479772
quote:
AMSTERDAM - De Amsterdamse politiek wil het woord 'allochtoon' schrappen uit de Nederlandse taal. Het mag niet meer opduiken in welk gemeentelijk stuk dan ook.

Dit voorstel komt van de PvdA-gemeenteraadsfractie. Manon van der Garde, fractieleider, heeft goede hoop dat de raad het voorstel woensdag bij het programma Wij Amsterdammers II voegt, als vervolg op het integratieplan van Amsterdam na de moord op Theo van Gogh. Van der Garde concludeert uit overleg met GroenLinks dat zich een meerderheid aftekent.

Wel rekent Van der Garde nog wel op 'veel gedoe' in de raad. ''Het is voor politici en ambtenaren niet gemakkelijk een woord te moeten omzeilen. Maar uiteindelijk tellen argumenten.''

De PvdA-politica vindt het hard nodig het vocabulair aan te passen. ''Het begrip allochtoon leidt tot discriminatie en misverstanden. Vaak gaat het om derdegeneratieimmigranten die nog steeds allochtoon genoemd worden. Hun ouders zijn hier geboren, zij zijn gewoon Amsterdammers zoals ik. ''

Moeite om alternatieven te vinden heeft ze niet. ''Relletjes in West? Dat zijn dus Amsterdamse rotjongens. Als het nodig is, moet je mensen maar aanduiden met de omgeving waar ze vandaan komen. Zoals Irakese Amsterdammers.''

Van der Garde erkent dat het mijden van het woord allochtoon taalkundige lenigheid zal vergen. ''Er wordt gezegd dat ambtenaren het zwaar krijgen. Mij lijkt het een voordeel; het houdt ze scherp.''

Judith Sargentini van GroenLinks loopt niet warm. ''Dit is spelen met woorden, maar ik ga er niet heel moeilijk om doen.''
bron: http://www.parool.nl/nieuws/2006/SEP/04/p1.html
Aangezien half Nederland tegenwoordig allochtoon is kan ik me het wel een beetje voorstellen omdat het tegenwoordig gebruikt wordt als afkorting van "niet-westerse allochtoon", maar wat willen ze nou? Gastarbeider weer?
pi_41479999
Ze willen gewoon weer de kop in het zand steken en weer negeren dat er problemen zijn met bepaalde groepen. Hoe zit het eigenlijk met de mensen met een dubbele nationaliteit? Die zijn toch altijd deels allochtoon daardoor?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 4 september 2006 @ 13:24:22 #3
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41480041
Wat ze zeggen is geen onzin. Maar het is wel een kwestie van slecht onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Vampire Romance O+
  maandag 4 september 2006 @ 13:26:04 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_41480093
Heerlijk hoe de politiek "politiek correct gedrag" wil opdringen, en de werkelijke problemen zo laat!
"Allochtoon" staat simpelweg voor "vervelende buitenlander"! Niemand die de vriendelijke Chinees op de hoek tijdens het bestellen van een portie babi pangang "allochtoon" zal noemen! En ook die Duitse toerist of dat groepje Canadese vrienden met die enorme rugzakken...
Als deze linkse knuffelpolitici woorden gaan verbieden, komt er wel weer een ander woord met een negatieve klank. Die negatieve klank komt namelijk niet door het woord, maar door de mensen waar het woord op slaat...
censuur :O
pi_41480132
Wat een onzin, dit is gewoon een ideetje om problemen (al dan niet incidenteel) met allochtonen structureel in de doofpot te stoppen door het beestje niet meer bij de naam te noemen.

Dit is een omslachtige manier om communicatie en commotie omtrend de multiculti-problematiek te vermijden.
pi_41480165
quote:
Op maandag 4 september 2006 13:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Die negatieve klank komt namelijk niet door het woord, maar door de mensen waar het woord op slaat...
Precies! Als onze 'allochtonen' enkel uit beschaafde westerse landen kwamen was de bijklank ongetwijfeld anders geweest.
  maandag 4 september 2006 @ 13:39:29 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41480365
de pvda is weer ergens aan de macht hoor
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 4 september 2006 @ 13:41:31 #8
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41480399
Deze discussie is gewoon nooit opgehouden he?

Misschien is het wel een goed idee om in plaats van Marokkanen eens gewoon Amsterdammer te zeggen. Dat scheelt een beetje in het wij-zij denken
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_41480406
Wij zeiden Buite'n'lander, de PvdA kwam met het woord Allochtoon, totdat ze van iemand - van hier van het Forum - vernamen dat een Allochtoon een plant is (lekker denigrerend)

Het blijft nu gewoon mooi Allochtoon

Dankzij de PvdA hebben wij nu die wij-zij-cultuur en niet anders!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 4 september 2006 @ 14:10:29 #10
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41481009
Ziet u, kiezer, hoe de pvda de intergratieproblemen wil oplossen?!

De pvda heeft nog helemaal niets geleerd en is nog steeds daar waar ze stond onder Melkert!

Wouter Bos is de vlag op het strontschip nieuwe zak vol met oude wijn.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41481018
De snelheid waarmee de diverse weblogs dit bericht overnemen is trouwens wel frappant. Op geenstijl wordt er zelfs nog een foto van Meki bijgezet.
  maandag 4 september 2006 @ 14:17:27 #12
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_41481156
quote:
Op maandag 4 september 2006 13:22 schreef wonko het volgende:
Ze willen gewoon weer de kop in het zand steken en weer negeren dat er problemen zijn met bepaalde groepen. Hoe zit het eigenlijk met de mensen met een dubbele nationaliteit? Die zijn toch altijd deels allochtoon daardoor?
quote:
Moeite om alternatieven te vinden heeft ze niet. ''Relletjes in West? Dat zijn dus Amsterdamse rotjongens. Als het nodig is, moet je mensen maar aanduiden met de omgeving waar ze vandaan komen. Zoals Irakese Amsterdammers.''
Ja joh, spreken over Irakese (of Marokkaanse of wat dan ook) Amsterdammers is nu echt een vorm van de kop in het zand steken .

Volgens mij duid je het probleem daar juist een stuk correcter mee aan...
quote:
Heerlijk hoe de politiek "politiek correct gedrag" wil opdringen, en de werkelijke problemen zo laat!
"Allochtoon" staat simpelweg voor "vervelende buitenlander"! Niemand die de vriendelijke Chinees op de hoek tijdens het bestellen van een portie babi pangang "allochtoon" zal noemen!
Mail je dit ook even naar het CBS en overheid? Want zij gebruiken in hun onderzoek en stukken de term allochtoon wel degelijk voor die vriendelijke Chinees op de hoek. En ik durf te wedden dat zij niet de enige zijn.

Dat iets wellicht in jouw vriendenkring / bepaalde omgevingen een bepaalde betekenis heeft gekregen wil niet zeggen dat dit automatisch overal geldt.
Krekker is de bom!
  maandag 4 september 2006 @ 14:17:58 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_41481171
ik hoop dat met deze politieke correctheid niet voorbij gegaan wordt aan het doel om probleemgroepen te kunnen benoemen.

lijkt me heel onhandig om alleen maar te spreken over amsterdammers, waardoor een grote probleemgroep niet duidelijk herkend wordt. lijkt me voor veel problemen zorgen. maar ja, daar heeft pvda amsterdam toch wel lak aan.

succes weer met symptoombestrijding. anonieme sollicitatieplicht lijkt me al een hele handreiking. daarnaast zijn de 3e generatie jongeren ook heel vaak in het bezit van ouders die uit het buitenland komen. dus allochtoon.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Donald Duck held maandag 4 september 2006 @ 14:19:35 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_41481206
walgelijk weer. en dit geeft maar precies aan waarom ze geen landelijke macht moeten krijgen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 4 september 2006 @ 14:23:16 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_41481260
quote:
.
quote:
"Allochtoon" staat simpelweg voor "vervelende buitenlander"!
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 4 september 2006 @ 14:24:10 #16
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41481286
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:23 schreef Posdnous het volgende:

[..]

.
[..]

.
PN!
Laat ze maar, ze kennen geen Grieks
pi_41481327
Wat een onzin weer, typisch zo`n PVDA oplossing; laten we vooral niet kijken waarom het woord zo negatief klinkt, maar hup we verbieden het woord
pi_41481433
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:24 schreef Aoristus het volgende:

[..]

PN!
Laat ze maar, ze kennen geen Grieks
Gelukkig kent van Dale dat wel: allochtoon'(<GR.), bn., van elders aangevoerd;niet-inheems; vreemd;-gevormd uit van elders aangevoerd materiaal; vgl. autochtoon.
pi_41481798
quote:
Die negatieve klank komt namelijk niet door het woord, maar door de mensen waar het woord op slaat...
Yup, en daarom is het slimmer om alles weer op afkomst letterlijk te benoemen, dan is het argument van "se negeruh in De Haag gewaun dattut die buitenlanders sijn" ook weer van de wereld.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_41481874
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:32 schreef buachaille het volgende:

[..]

Gelukkig kent van Dale dat wel: allochtoon'(<GR.), bn., van elders aangevoerd;niet-inheems; vreemd;-gevormd uit van elders aangevoerd materiaal; vgl. autochtoon.
Wat dus in veel gevallen de lading niet dekt: veel allochtonen (de meeste zelfs) zijn helemaal niet van elders aangevoerd.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_41481987
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:26 schreef Scorpie het volgende:
Wat een onzin weer, typisch zo`n PVDA oplossing; laten we vooral niet kijken waarom het woord zo negatief klinkt, maar hup we verbieden het woord
Nee, "we" vervangen het omzeilende woord "allochtoon" door het directere en dus correctere beestje-noemen-bij-de-naam. Dus: criminele Ghanezen, rotMarokkaantjes, bezopen Drenthen etc.
  maandag 4 september 2006 @ 14:57:46 #22
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41481996
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:32 schreef buachaille het volgende:

[..]

vooruit joh, Het woord allochtoon betekent letterlijk "uit een ander land" (Gr. allos anders, vreemd, en chtonos, land)
  maandag 4 september 2006 @ 14:57:48 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_41481997
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:51 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Wat dus in veel gevallen de lading niet dekt: veel allochtonen (de meeste zelfs) zijn helemaal niet van elders aangevoerd.
is dat zo? volgens mij moeten je ouders uit het buitenland komen en is dat in heel veel gevallen juist wel zo. toch?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 september 2006 @ 14:58:59 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41482033
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:51 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Goed plan; we noemen ze gewoon weer "neger", "koelie" etc...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41482167
quote:
Op maandag 4 september 2006 14:57 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

is dat zo? volgens mij moeten je ouders uit het buitenland komen en is dat in heel veel gevallen juist wel zo. toch?
Ja, wat dus wil zeggen dat jij als DNA of als zygoot ooit ingevoerd bent?
Volgens de huidige definitie ben ik ook allochtoon, namelijk. Nou, blanker en Hollands/truttiger zul je ze niet tegenkomen. Maar mijn papa is nog uit "de Oost".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')