Die totaal niets met de werkelijkheid te maken heeft..quote:Op maandag 4 september 2006 12:48 schreef Kogando het volgende:
Heb je de film It's all gone Pete Tong gezien? Niet echt een antwoord op je vraag, maar voor iemand die zelf gehoorproblemen heeft waarschijnlijk een boeiende film.
Nou en..quote:Op maandag 4 september 2006 12:55 schreef Omkron het volgende:
Die totaal niets met de werkelijkheid te maken heeft..
Zit je ook te dubben of je wel of niet onder het mes wil?quote:Op maandag 4 september 2006 12:52 schreef Omkron het volgende:
tvp.. same same hier..
had overigens een audio test cd in mijn handen vannochtend.. 13khz was nog te horen.. de 14e niet meer.. :|
Alleen als je chirurg bentquote:Op maandag 4 september 2006 13:00 schreef mcDavid het volgende:
Ik heb wel een keer met een wattenstaafje wat oorsmeer verwijderd. Telt dat ook?
Ik heb geen suizen gelukkig, ik hoor alleen af en toe mijn hartslagquote:Op maandag 4 september 2006 13:06 schreef soylent het volgende:
Hoi!
Ik heb ook kut oren dus ik leef met je mee, mijn gehoorverlies is niet zo heel erg (10dB overall, een 'hap' van 40dB in de hoge frequenties) maar ik heb veel oorsuizen.
Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik een test had, het was niet zo heel slecht, maar wel duidelijk verminderd. Ik had de indruk dat het gelijkmatig en all-over minder dan "normaal" was.quote:Ik ken wel enigszins het overload-gevoel in rumoerige ruimten. Ik verdraag het sowieso niet goed vanwege mijn oorsuizen, dat kan dan nog dagen verhoogd zijn dus ik vermijd 't meestal, wel jammer met uitgaan maar ja ik heb genoeg drank drugs en seks gehad in m'n jongere jaren dus ik neem liever geen risico meer. Ik heb wel eens gelezen dat in complexe rumoerige geluidssituaties hoge frequenties erg belangrijk zijn. Heb je gehoorverlies in dat frequentiegebied? Het beeld wat je schetst komt heel erg overeen met wat veel slechthorenden zeggen.
Mmmm.. zo sterk is het niet geloof ik, ik kan het alleen niet langdurig filteren. Het is niet zo dat geluid pijnlijk is of dat ik negatieve asociaties met (hard) geluid heb. Ik heb alleen moeite met "volle" (complexe?) geluiden, het lukt op een bepaald moment niet meer... gewoon een vorm van "geluids"vermoeidheid denk ik.quote:De psychologische beleving is inderdaad ook een belangrijke component. Je hebt zoiets als hyperacusis, je kent de term waarschijnlijk wel. Dit komt redelijk vaak voor bij gehoorschade. Ik heb het in lichte vorm. Dit kan pijnlijk en vervelend zijn bij hoge geluidsterkte. Daarnaast heb je het fenomeen "phonophobia" wat ook een rol kan spelen. Een slechte ervaring met hard geluid, negatieve denkbeelden erover, de angst dat je weer last krijgt, etc. kan een soort syndroom worden en steeds meer aandacht richten naar de gehoorproblemen. Er zijn audiologisch psychologen die zich hiermee bezighouden. Misschien kan het geen kwaad om daar eens naar te kijken.
Het is idd geleidings-gehoorverlies; ik heb een naar binnen verzakt (hol ipv bol dus) trommelvlies wat te dun is en poreus, verder is de keten van beentjes niet goed. Trillingen komen dus al slecht aan bij het slakkenhuis. Slakkenhuis zelf is wel in orde.quote:Gehoorverbeterende ingrepen zeggen me helemaal niets: ik ben best benieuwd wat ze hiermee bedoelen. Ik neem aan dat je dan een geleidings-gehoorverlies hebt en dat ze op chirurgische wijze iets doen aan het oorkanaal om de geleiding te verbeteren? Heb je een zoekterm?
groets,
soylent
niet leuk, niet klikken.quote:Op maandag 4 september 2006 14:23 schreef grindtegel het volgende:
http://www.liquidgeneration.com/sabotage/hearing_sabotage.asp
sjah, dat ligt er nauurlijk aan wat je zelf wilt. Maar kan "mijn" operatie bij "jou" dan?quote:Op vrijdag 29 september 2006 12:16 schreef Koewam het volgende:
Hey, vanaf hoeveel manco is zo'n operatie aan te raden? Want meestal moet ik 3 keer vragen wat iemand zegt en dan versta ik het nog niet... (ook gehoorapparaat gehad)
Dat ligt er een beetje aan, in de sloot zwemmen zou ik niet doen, maar douchewater geeft niet.quote:Op vrijdag 29 september 2006 12:16 schreef kanovinnie het volgende:
ik heb nu ook een oorontsteking (anders nooit)
ik ben stoom af en toe, en gebruik neusdruppels (verstuift, met een soort systeempje), en ik heb druppels.
en, is zwemmen echt not done?
Vraag het dan even aan je huisarts. Die kan je misschien een zinniger antwoord geven.quote:Op vrijdag 29 september 2006 15:08 schreef kanovinnie het volgende:
ik ga dus "kanopoloen", daarbij mag je omgeduwd worden, en dit gebeurd (uiteraard) in de sloot. ik ga al alleen mee voor de belangrijke wedstrijden.
quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:31 schreef kanovinnie het volgende:
ik heb het niet gedaan, lekker op de kant gezeten in het zonnetje met een pilsje, en onder de plu in de regen, ook gezellig!
ik was de coach
Oeh, da's best apart. Sindsdien nooit meer problemen gehad?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:08 schreef Renesite het volgende:
Ik was vanaf mijn geboorte tot mijn 3e doof. Na testen in het ziekenhuis konden ze niets vinden en na een aantal buisjes in mijn gehoorkanaal kon ik weer horen en reageerde ik op de testen. na logopedie kon ik ook praten.
Echte ingrepen heb ik niet gehad.
Wie stelde de operatie voor? Jij of de KNO-arts? En kan je de "heeeel veel maar's" toelichten, ik bedoel zijn ze specifiek voor jou, of is het algemener? Als het in het algemeen er "veel maar's" aan hangen, waarom houden onze artsen dan zo een verschillende mening erop na?quote:Op maandag 2 oktober 2006 08:07 schreef _Alain_ het volgende:
ik heb het met KNO-arts over zo'n gehoorverbeterende ingreep (trommelvlies trachten te dichten dus) gehad, maar hetgene wat ik eruit opmerkte is dat er wel heeeel veel maar's aan kleefden, en dat verbetering dus absoluut niet gegarandeerd was. Aangezien ik er verder prima mee kan leven, en ik toch niet zo'n fan ben van operaties enzoheb ik het maar afgewezen :p
Nope, ik ben alleen teveel gaan praten volgens mijn oudersquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:18 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Oeh, da's best apart. Sindsdien nooit meer problemen gehad?
dat doe ik ook al jarenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:02 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nope, ik ben alleen teveel gaan praten volgens mijn ouders
tjah is alweer bijna een jaar geleden maargoed, ik kwam daar dus bij die chick uit nadat mn huisarts me had doorverwezen, omdat hij zelf constateerde dat die trommelvliesperforatie niet dichtgroeide (dat was zegmaar 6 weken na mn laatste oorontsteking, waarbij die perforatie duidelijk werd)quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:25 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Wie stelde de operatie voor? Jij of de KNO-arts? En kan je de "heeeel veel maar's" toelichten, ik bedoel zijn ze specifiek voor jou, of is het algemener? Als het in het algemeen er "veel maar's" aan hangen, waarom houden onze artsen dan zo een verschillende mening erop na?
Dat is dus ook mijn mislukte ingreep geweest. Ze pakken schijnbaar een vliesje van spierweefsel en plaatsen die over/tegen het trommelvlies.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:46 schreef maok het volgende:
8 jaar geleden hebben ze dat gat dicht gemaakt met een stukkje (donor?) huid. Er werd toen gezegt dat mijn gehoor na een paar maanden weer goed moest zijn maar dat gebeurde niet. Ik heb te veel lidtekenweefsel op mijn trommelvlies. Ik heb niet veel last gehad van de operatie zelf, ik moest een week thuis blijven maar liep na 2 dagen al weer over straat.
Dat herken ik en het is erg frustrerend.quote:n drukke situaties ben ik, net als mijn moeder, de klos. Als er verschillende geluiden zijn, dan kan ik geen onderscheid meer maken: ik hoor een gesprek bijv. niet meer.
Als je een hoorapparaat moet dragen heb je volgens mij precies hetzelfde probleem, dus een gehoortest is nutteloos. Mijn moeder doet in drukke situaties zelfs haar hoorapparaten uit, omdat die haar op zo'n moment alleen maar tegenwerken. Een cursus spraak-afzien(liplezen) is in zo'n geval misschien nuttiger.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:30 schreef DFDuo het volgende:
[..]
Dat herken ik en het is erg frustrerend.
Voor mij was het nooit zo'n probleem, behalve de laatste jaren.
Mijn huidige vriend wordt er namelijk knettergek van en hij wil dat ik een gehoortest laat doen.
Het kan geen kwaad om dat te doen vind ik zelf ook, maar alsnog zie ik zelf het probleem niet zo in, volgens mij heeft namelijk iedereen dit wel?
Ik betrapte mij zelf er laatst op dat ik ook een beetje liplees. Ik sliep met iemand op een kamer en ik had mijn bril al af gedaan. Toen zei ze wat tegen me en toen zette ik m'n bril weer op om haar te kunnen verstaanquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Als je een hoorapparaat moet dragen heb je volgens mij precies hetzelfde probleem, dus een gehoortest is nutteloos. Mijn moeder doet in drukke situaties zelfs haar hoorapparaten uit, omdat die haar op zo'n moment alleen maar tegenwerken. Een cursus spraak-afzien(liplezen) is in zo'n geval misschien nuttiger.
Dat doe ik elk half jaar...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:39 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb al wat keren m'n oren laten uitspuiten.
Wat zeggie?quote:Op maandag 4 september 2006 12:27 schreef jack4ya het volgende:
Succes met de lange OP
Ik heb al sinds kindsaf oor problemen en heb meerdere operaties ondergaan. Meeste zonder succes. Mijn gehoor is, zeker rechts, matig. Ik heb af en toe een oorontsteking met soms permanente gevolgen: De laatste heeft een gaatje in het trommelvlies achtergelaten. Deze heelt niet meer.
De problemen zijn niet echt ernstig;, permanente onderdruk in middenoor, verz(w)akte trommelvlies, slecht aansluitende keten van gehoorbeentjes. Verder kan ik ab-so-luut niet onder water, zelfs geen 10cm, dan heb ik onmiddelijk problemen en vliegen was een drama met niet kunnen klaren. Doordat er nu een gaatje in zit is dat inmiddels geen probleem meer, naja, behalve het gaatje zelf dan.
Toen ik 12 was heb ik zo'n "gehoorverbeterende ingreep" gehad. Die heeft dus niet geholpen en de tweede die ik aan het andere oor zou ondergaan heb ik nooit meer gehad.
Mijn huidige arts raad mijn weer zo'n "gehoorverbeterende ingreep" aan. Maar ik weet het niet. Een jaar geleden riep ik al: ik doe het niet, maar het word best wel slechter. Mijn vriend is een engel, maar ik drijf 'm soms tot wanhoop met mijn oren. Anderen in mijn omgeving hebben er ook wel last van, maar ik zelf het meest.
Ook ben ik best bang voor de ingreep zelf, ik ben al eens wakker geworden uit een algehele narcose, ik ben een week verrot vanwege evenwichtsproblemen, misschien houd ik (weer) een slechter oor over dan voor de ingreep, maar ik ben ook best bang als de operatie slaagt. Misschien schrik ik me wezenloos van het geluid!
Nu is een slecht oor soms best handig: tikkende klok? slaap ik toch gewoon op mijn goede oor... zoiets bijv.
Maar veel geluid wordt ik ook niet blij van, nou denk ik dat volgende trouwens iets "psychologisch" kan zijn, want mijn moeder heeft het ook, en die heeft geen gehoorproblemen:
In drukke situaties ben ik, net als mijn moeder, de klos. Als er verschillende geluiden zijn, dan kan ik geen onderscheid meer maken: ik hoor een gesprek bijv. niet meer. Dus praat ik niet meer zo veel, gesprekken volgen gaat ook niet zo goed. Ik moet me er behoorlijk voor inspannen. Op een gegeven moment ervaar ik dan een soort overload: alles wordt een (geluids)waas en ik ben totaal "outgetuned". Koppijn en frustraties zijn dan het resultaat.
Nou kunnen er 2 situaties zijn:
ÓF het is idd iets tússen de oren en niets iets mét de oren: een ingreep zal dan het gehoor wel verbeteren, maar niet de psychologische beleving, in zo'n situatie. (verjaardag, visite, feestje) zal dus de overload alleen maar sneller komen.
ÓF het is wel iets mét de oren: de slechte oren zorgen voor gebrek aan onderscheid, waardoor de overload ontstaat. De ingreep zorgt voor beter onderscheidingsvermogen dus (hopelijk) geen overload.
Het klinkt misschien allemaal is gemeier, maar voor mij is het echt. Ik heb er met de arts over gesproken, maar hij vindt het "gewoon" een routine ingreep en niets bijzonders. En vindt het zonde als ik het niet doe. That's it.
Het zal ook best routine zijn, maar het is altijd iets minder gewoon als je zelf de patient bent.
1. Zijn er hier mensen die dergelijke ingreep gehad hebben, of juist niet, en wat is je ervaring er mee?
2. Ken je het "overload" probleem en hoe ga je er mee om?
Bedankt alvast voor je geduld.
Cochleaire Implantatiequote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:19 schreef -jos- het volgende:
Ik heb zelf al vanaf mijn geboorte ongeveer 60dB verlies aan beide oren en draag dan ook hoorapparten, ik heb eigenlijk nog nooit van een 'gehoorverbeterende ingreep' gehoord, volgens mij kan dat bij mij ook niet want bij mij zit de oorzaak in mijn slakkenhuis.
Is het voor jou geen idee om hoorapparaten (in je oor?) te nemen, dan heb je toch ook geen last meer van neer binnen zuigend trommelvlies, het zal wel niet kunnen want dan had je arts het wel voorgesteldik zou toch voor die operatie gaan...
Gehoorapparaat vaak nog taboequote:Op vrijdag 6 oktober 2006 07:19 schreef -jos- het volgende:
Mensen, echt, neem een gehoorapparaat, tegenwoordig is dit niet meer dan normaal, het is gewoon hetzelfde als een bril...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |