Succes met de lange OP
![]()
Ik heb al sinds kindsaf oor problemen en heb meerdere operaties ondergaan. Meeste zonder succes. Mijn gehoor is, zeker rechts, matig. Ik heb af en toe een oorontsteking met soms permanente gevolgen: De laatste heeft een gaatje in het trommelvlies achtergelaten. Deze heelt niet meer.
De problemen zijn niet echt ernstig;, permanente onderdruk in middenoor, verz(w)akte trommelvlies, slecht aansluitende keten van gehoorbeentjes. Verder kan ik ab-so-luut niet onder water, zelfs geen 10cm, dan heb ik onmiddelijk problemen en vliegen was een drama met niet kunnen klaren. Doordat er nu een gaatje in zit is dat inmiddels geen probleem meer, naja, behalve het gaatje zelf dan.
Toen ik 12 was heb ik zo'n "gehoorverbeterende ingreep" gehad. Die heeft dus niet geholpen en de tweede die ik aan het andere oor zou ondergaan heb ik nooit meer gehad.
Mijn huidige arts raad mijn weer zo'n "gehoorverbeterende ingreep" aan. Maar ik weet het niet. Een jaar geleden riep ik al: ik doe het niet, maar het word best wel slechter. Mijn vriend is een engel, maar ik drijf 'm soms tot wanhoop met mijn oren. Anderen in mijn omgeving hebben er ook wel last van, maar ik zelf het meest.
Ook ben ik best bang voor de ingreep zelf, ik ben al eens wakker geworden uit een algehele narcose, ik ben een week verrot vanwege evenwichtsproblemen, misschien houd ik (weer) een slechter oor over dan voor de ingreep, maar ik ben ook best bang als de operatie slaagt. Misschien schrik ik me wezenloos van het geluid!
Nu is een slecht oor soms best handig: tikkende klok? slaap ik toch gewoon op mijn goede oor... zoiets bijv.
Maar veel geluid wordt ik ook niet blij van, nou denk ik dat volgende trouwens iets "psychologisch" kan zijn, want mijn moeder heeft het ook, en die heeft geen gehoorproblemen:
In drukke situaties ben ik, net als mijn moeder, de klos. Als er verschillende geluiden zijn, dan kan ik geen onderscheid meer maken: ik hoor een gesprek bijv. niet meer. Dus praat ik niet meer zo veel, gesprekken volgen gaat ook niet zo goed. Ik moet me er behoorlijk voor inspannen. Op een gegeven moment ervaar ik dan een soort overload: alles wordt een (geluids)waas en ik ben totaal "outgetuned". Koppijn en frustraties zijn dan het resultaat.
Nou kunnen er 2 situaties zijn:
ÓF het is idd iets tússen de oren en niets iets mét de oren: een ingreep zal dan het gehoor wel verbeteren, maar niet de psychologische beleving, in zo'n situatie. (verjaardag, visite, feestje) zal dus de overload alleen maar sneller komen.
ÓF het is wel iets mét de oren: de slechte oren zorgen voor gebrek aan onderscheid, waardoor de overload ontstaat. De ingreep zorgt voor beter onderscheidingsvermogen dus (hopelijk) geen overload.
Het klinkt misschien allemaal is gemeier, maar voor mij is het echt. Ik heb er met de arts over gesproken, maar hij vindt het "gewoon" een routine ingreep en niets bijzonders. En vindt het zonde als ik het niet doe. That's it.
Het zal ook best routine zijn, maar het is altijd iets minder gewoon als je zelf de patient bent.
1. Zijn er hier mensen die dergelijke ingreep gehad hebben, of juist niet, en wat is je ervaring er mee?
2. Ken je het "overload" probleem en hoe ga je er mee om?Bedankt alvast voor je geduld.