abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41455262
Vanmiddag geconstateerd. Een paar weken geleden was dit nog niet.

De balk aan de achterkant is helaam doorgescheurt e ook van begin ot einde en kan je hand tussen door omdat de scheur helemaal ver open staat. Het onderste stuk staat helemaal los en kun je zo bewegen en is zeker 1/3 van de dikte van de balk.

De balk aan de voorkant en het rechtopstaande stuk is ook helemaal doorgescheur maar staat niet centimeters open.

De nok balk heeft ook een scheur aan de bovenkant zitten maar deze is niet geheel door.

In de kamer aan de voorkant kun je nu duidelijk de naden van de platen tegen het plafond zien.

Deze balk zit midden onder de balk die van helemaal voor tot achter loopt. Deze kier zat er eerst niet.

Dit is een balk die door lekkage heel erg nat is en behoorlijk aan het door rotten achter de vef die er nu af is.

Dit is de construie van het dak. De rode gekleurde delen zijn de kanten waar een scheur in het hout loopt. De blauwe balk is die rotte.

Alle vef heb ik er nu afgekrabt en gestoken ging zeer makkelijk er af. Het kan nu goed drogen zodat het minder hard verder achter uit gaat.

Maandag ga ik kijken of het nodig is er wat stempels onder te zetten.

En dat ontdek je dus op je verjaardag
pi_41455430
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/908022/1/50#41455262]zondag 3 september 2006 17:24

En dat ontdek je dus op je verjaardag
BUT BUT BUT wat een ongelooflijke tegenvaller ! * treurt mee

nou ja... eerder gecondoleerd dan gefeliciteerd !
.
pi_41455579
Gefeliciteerd

Ik zou het onmiddelijk proberen te stutten idd, het waait nogal flink.

De balken zou je kunnen fixeren door er stalen platen tegenaan te schroeven met flink dikke bouten.

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon een aannemer laten komen om je advies te geven.
pi_41455684
Wat een kutzooi dan zeg.
pi_41455927
Ga je pics posten als het is ingestort?
  zondag 3 september 2006 @ 17:57:48 #6
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41456191
Gefeliciteerd !
Maar damn wat een ernstig probleem. Ik hoop dat je er iets op vindt en u kennende zal dat wel.
  Moderator zondag 3 september 2006 @ 18:16:02 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_41456531
Ik zou er zo ie zo hoe dan ook een aannemer bij laten komen.
Dit zijn geen dingen waar je risico's bij wilt nemen
pi_41458602
Gefeliciteerd en sterkte met je dak, zoals conflict al zegt, aangevuld door de gehele naad op te vullen met een goede constructielijm.
Maar een aannemer kan je inderdaad het beste advies geven.
pi_41462281
TY. Ja dat gaat ook zo snel mogelijk gebeuren om eriemand met verstand van zaken naar te laten kijken. Ik heb op school wel wat constructies gehaad maar dat is maar basis, lang geleden en niet mijn kennis gebied. Wat ik er van weet isda de kant waar het scheurd de kant is waar het uitgerekt wordt. Of te wel de voorste balk wordt het op de tekening meest linker gedeelte naar beneden gebruikt. De staande balk wordt aan de bovenkant naar de voorkant getrokken. De achterste balk wordt in het middel het huis ingedrukt. Als deze bewegingen kloppen met elkaar als het dak naar op de tekinging links weg aan het zakken is of te wel de straat in komt zetten. ovg staat de wind richting ook die kant op maar dat kan de oorzaak niet zijn het waait wel hard maar niet zo hard.

Er is al een boel gewicht van de vloer van de zolder verdieping dus die hele lange bak over het huis heen wordt nu minder belast. Morgen direct een aantal stempels onder die lange balk en tussen die balk en de spanten.

Dit heb ik momenteel in gedacht om het te ondersteunen. Zal zeker ook nog overlegt over moeten worden.

pi_41463779
Pfff tnimble.... Het zit je niet mee. Repareren is 1, maar de oorzaak zoeken lijkt me in elk geval belangrijker. Daarmee kun je het probleem kundig (laten) aanpakken.

Heel veel succes met de reparatie. Ik hoop niet dat dit door het prutswerk van de aannemer is gekomen. Want dan ben je nog niet klaar...

Trouwens van harte gefeliciteerd, je bent gelijk jarig met ArtyShock
pi_41463900
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:59 schreef Marsepein het volgende:
Pfff tnimble.... Het zit je niet mee. Repareren is 1, maar de oorzaak zoeken lijkt me in elk geval belangrijker. Daarmee kun je het probleem kundig (laten) aanpakken.

Heel veel succes met de reparatie. Ik hoop niet dat dit door het prutswerk van de aannemer is gekomen. Want dan ben je nog niet klaar...
Ja en nee. Als alles goed was gedaan waren deze constructie weg en een iets andere spanten
constructie die wat hoger is er. Dus inderect wel.
quote:
Trouwens van harte gefeliciteerd, je bent gelijk jarig met ArtyShock
Ow wat leuk!
  zondag 3 september 2006 @ 22:45:11 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41465689
Hangt die lekkage ook samen met de gescheurde balk?

Dat is voor mij niet helemaal duidelijk uit je verhaal
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41466192
Mijn vermoedes gaan daar van uit. Maar omdat die balk niet echt door is weet ik dit niet zeker. Die balk zit niet zo direct in de draagconstructie maar rust daar op. Maar schien drukt ie wel wat weg omdat ie opgezwollen is daar de lekkage.
pi_41471273
First things first....

Gefeliciteerd met je verjaardag man!

Daarna:

balen dat je uitgerekend op je verjaardag moet constateren dat je kap aan het werken is, ik kan nl. niks anders bedenken dat e.e. a aan het verzakken is ( ? ) Tijdens de slechte verbouwing door de aannemer is dit hout toch niet nieuw erin gekomen? Zo ja dan kan het zijn dat het hout niet goed gedroogd is en dat het nu omdat je huis droger wordt gaat werken en dus scheuren.

Hoe het ook zij, ik leef met je mee, omdat als je dit weer in hout wil laten uitvoeren een pakkie geld mag meenemen nl. En geld groeit zoals we allemaal weten niet op onze rug
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_41474052
Nee dit hout zit er al meer dan honderdjaar en mag dus niet zomaar gaan scheuren omdat het droger wrodt na de warme maanden. Als het nieuw gren hout was zou dit wel kunnen maar opok dan mogen er geen hele stukken los komen te zitten.
  maandag 4 september 2006 @ 09:42:27 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41474869
Verkapte tvp!~

Tnimble, het zit je echt niet mee hoor! Zal zometeen eens alles aandachtig lezen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_41476917
Aardig balen dit, ik kan niet helemaal wijs worden uit de foto's waar de scheuren zitten, maar als er binnen een paar weken fikse scheuren in de draagconstuctie komen, betekent het meestal dat er ergens iets fout zit. Hopelijk kan je snel de oorzaak vinden en een goede oplossing bedenken (die hopelijk niet teveel kost qua moeite en geld)
pi_41481091
He, tnimble, Kun je hulp gebruiken ? Dan moet je het even zeggen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  Moderator maandag 4 september 2006 @ 17:23:25 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_41491469
Morgen gaan er stempel onder, het zal niet direct inzakken maar is wel een risico dak nu.. ls het gestemld is de grote scheur dicht drukken en vast zetten.
pi_41507347
Er staan nu stemples in de kamers: Vannavond maak ik nog een foto van de balk waar die grote scheur in zit hoe dat nu dicht zit.

pi_41507436
Als je overigens nog stempels nodig hebt. Ik heb e.e.a. staan. Die kun je zo lenen!
pi_41507543
Bedankt voor het aanbod! ze zijn voor lange tijd nodig. Er staan er nu een 2 tal onder dat moest genoeg zijn. Het er onderzetten was ovg best eng. Bij het aandraaien zodra de stempel de balk een klein beetje raakte begon het heledak direct te kraken. Die grote scheur staat oook nu veel minder open dus dat is ook een goed teken.
pi_41507600
OK, ik heb ze heel niet nodig en staan in mijn garage te roesten. Als je ze nodig hebt trek je maar aan de bel, of duw je maar tegen de mail!
pi_41507686
Hier staan ze trouwens ongeveer. Ik had er veel te veel ingedachte was overkill.

pi_41511232
Wat is nu de planning ? Bedoel, ik kan me zo voorstellen dat er nu ergens een prio wijziging heeft plaatsgevonden. Is dit iets waar je wat mee kan bij je verzekering ?

Stel, let wel stel!, dat de boel in elkaar donderd, kun je dan een beroep doen op je verzekering? Er is toch iets als herbouwwaarde enzo ??

Dit is topch best wel iets angstig zeg. Je MOET er iets aan doen denk je dan als je naar je bankrekening kijkt.... en je bankrekening schud van niet...

Hoe ga je zoiets dan oplossen ?
pi_41513230
Nog niet,is nog even wachten tot het hout allemaal droog is. Ik ga binnenkort even kiken naar het zinken dak waar het vocht vandaan komt. Ik weet niet of de verzekering hierwek wat mee doet. Als het droog is en er geen echte rotteplekken zijn moet dat goed zijn. Het zinkendak valt waarschijnlijk gewoon onder onderhoud. Als er verder niet is en de gescheurde balk zit weer dicht en is versterkt is het in orde. Momenteel blijven de kosten onder de 100 euro. Maar eerst even anakijken. En ja over een paar jaar gaat het er toch af en eerst de nieuwe gevel en dak plaatsen en dan de vloer er uit halen die tegen de gevels is aan gestort en achter onder de gevel doorloopt?
pi_41513440
TS
Op de plek waar je de stempels plaatst. Staan ze daar op een balk oid?
Als je ze namelijk op een willekeurige plek neerzet zal de stempel geen hulp zijn.
Persoonlijk zou ik een horizontale balk op de vloer leggen en daarop de stempels plaatsen om het gewicht te verdelen.
Profiel opgeheven.
pi_41513522
Aangezien er op die plaats ook een spant staat, ga ik er vanuit dat er of een moerbalk, of een dragende muur onder zit
pi_41513581
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 13:26 schreef Gurb het volgende:
Aangezien er op die plaats ook een spant staat, ga ik er vanuit dat er of een moerbalk, of een dragende muur onder zit
Wellicht. Maar zou je dat risico willen nemen als het te voorkomen is?
Profiel opgeheven.
pi_41514821
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 13:28 schreef Bierie het volgende:

[..]

Wellicht. Maar zou je dat risico willen nemen als het te voorkomen is?
Mij viel het idd ook op. Meestal zie je een plaat onder een stempel staan, of balk, om de krachten te verspreiden.
pi_41515238
Heb even de balklaag er onder getekent.

De reden dat er geen verdeel balk onder zit omdat het en vlak naast een draag muur die in de lengre van het huis benedenen loopt en de vloer niet alleen uit een planken laag bestaat.
pi_41515365
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 13:26 schreef Gurb het volgende:
Er zit op ongeveer 1 meter afstand een draag muur een verdieping lager. De draag balken van de vloer zijn ongeveer 90x240. Wat is precies een moerbalk?
pi_41519086
Een moerbalk is een hoofdbalk die je onder de normale vloerbalken neerlegt.

Dus om het even in stappen te zeggen:

- je hebt een moerbalk, die draagt van dragende muur naar dragende muur
- op de moerbalk liggen de vloerbalken, die van moerbalk naar moerbalk (of van moerbalk naar dragende muur) lopen
- op de vloerbalken liggen je vloerdelen

Ik denk dat je het wel begrijpt, en de moerbalk kent onder een andere naam
pi_41519566
OK begrijp wat je bedoelt zo balk zat midden onder de vloerbalken van de beganegornd. Van dit soort dingen heb ik zelf wienig kennis. Wel van berekeningen aan balken maar geen bouwkundige constrcuties.
pi_41663398
Ok heeft even geduurt maar dan hier de fotos van afgelopen week.

Dit is de stempel op de zolder. Hij staat er vrij los tussen. Net zo vast gedraait dat ie blijft liggen. De onderkant steun op een stuk hout wat met een paar schroeven vast zit.

Hier de wat duidelijkere foto's van de grote scheur.

Ter vergelijking (ik heb behoorlijke kolenschoppen) hoe groot de scheur is.

De pen gat verbinding is ook helemaal opengescheurd

De scheur in de nok balk is groter geworden en loopt nu helemaal door. Eerst was het maar aan 1 kant te zien.

Ook een andere balk heeft nu scheuren. Deze ligt hotizontaal van zijmuur tot zijmuur aan deachterkant van de woning waar het dakbeschot op rust.

Naar advies van het bedrijf dat is wezen kijken constructie lijm er in gedaan en met klemmen weer dicht gedrukt. Heeft behoorlijk wat kracht gekost. was een kwestie van lijmklem er op heel goed aan draien, volgende er op en dan kan de eerste weer pas verder worden aangedraait. Het gelige is de constructielijm die er uit komt.

Ik heb maar een overhemd over mijn houtvoorraadje gelegt. Ik wil geen constructielijm druppel op het rest hout van de binnenluiken en de horretjes.

Volgende week wordt het dak nogmaals bekeken en wordt er wat aan het zinbkendak van de dakkapel gedaan zodat er geen vocht meer op het dakbeschot en de (in de tekening blauw gekleurde) balk aan de voorkant kan komen.
pi_41668424
Jeetje, tnimble...
Gelukkig heb je het op tijd geconstateerd.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_41670982
Misschien kan je een metalen U-Profiel maken die je dan om de houten balk schuift.
Dan goed vast zetten met dikke bouten.

zondag 10 september 2006 @ 13:31:19 #39
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41672877
Heeft dat niet iets te maken met 't gedoe met die aannemer die je eerst had, die je vloer had gestort?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_41674455
Vandaag de klemmen er afgehaalt (spannend) en de lijm resten weggestoken. Ziet er nu weer deftig uit die ene balk.

@gronk: Die heeft gelukkig niets aan het dak gedaan. Hij heeft wel een kozijn van de openslaande tuindeuren vervangen omdat die te breedt en te hoog was heeft ie ook de stenen naast het kozijn en boven het kozijn vervangen door anderen. Dit zit op de tekening rechts direct onder de dakconstructie. Alleen rust deze dus niet op de gevel maar op de zijmuren en op 2 balken die ook in deze zijmuren zitten. Mischien dat tijdens zijn werkzaamheden zo'n balk los gekomen is ofzo. Maar dat is zonder te sloten niet zichtbaar. Het plafond beneden wat ook an diezelfde balken zit heeft geen scheuren zo te zien.
  zondag 10 september 2006 @ 14:53:06 #41
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41675089
Ah, OK. 't feit dat je eerst bij een balk, en later ook bij de tegenoverliggende balk problemen krijgt doet mij heel erg vermoeden dat er iets aan 't verzakken is. Of stevig aan het werken is. Maar goed, daar zou je dus echt een aannemer/constructeur voor moeten laten komen, denk ik.

BTW, wordt er bij jou in de buurt nog iets gebouwd/geheid/leeggepompt ofzo? Zeg maar, iets als dit http://www.refdag.nl/oud/vp/010618vp03.html ?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_41675287
De aamnemer komt volgende week nog een keer kiken en in de directe buurt wordt niets gebouwd/geheid/leeggepompt. Alleen een groot bouwproject dat al heel lang loopt maar dat is toch redelijk ver weg (straat of 5). Het heien en pompen is daar al weer zo'n jaar geleden klaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door tnimble op 10-09-2006 20:40:32 ]
pi_41781570
Ok the storie continues.

Vandaag heeft het andere bedrijf het zinkendak van de dakkapel gerepareerd. We hadden het er alleen nog over gehad en nog geen datum geprikt. Tot mijn verbazing lag er in de brievenbus een rekening en was het dakweer netjes. Kosten totaal 27,50 incl. natuurlijk niet voor een compleet nieuw zinkendak maar voor het repareren van de slechte stukken.

Het vermoeden gaat nu ook verder uit naar achterkant waar die ##@%#@%#@ een stuj van de achtergevel heeft afgebroken omdatzijn verkeerde kozijn niet paste..

Ben vandaag ook op het dakgeweest om zelf ook te kiken n foto's te maken. Als boeiboord heeft de $%$#%$# 1 te korte en onbehandelde plank gebruikt en het laatste stuk opgevult met een 2de plank die voor de ander lansgeschoven zit en geen eens is afgezaagt maar gebroken!

Dit 'verleng stuk' zat met 1 schroef links en wat teer rechts vast. De nieuwe stenen die hij daar heeft neer gesmeten lopen niet door tot onder de goot. Deze hangt dan ook helemaal door naar beneden en naar voren. De originele gevel liep tot vlakonder de goot. de goot zelf stond op kleine blokjes hout en een stukje lood. Dit lood zorgt er voor dat vocht van uit de stenen niet in het hout kan trekken.

Zo heeft die gast de aansluiting met de buren gemaakt. de stnene lopen niet netjes in 1 lijn. De naad tussen de gevels is niet met kalkmortel zoals dit eerst zat gevult of met dilatatievoegkit zoals dit tegenwoordig gedaan wordt maar met een kledder teer. Hoe ga ik dit ooit nog netjes maken zonder een stuk muur van de buren te (laten) herstellen met nieuwe stenen en voegwerk.

De achterkant en een stuk onderkant van de ziken goot uitloop is met purschuim afgedicht. Op deze plek zit ook een vochtplek in het stucwerk en schimmel in de kamer. Ook zit het nieuwe stukwerk hier helemaal los en is raar bros en papperig.

Hier zie je 1 van de 2 balken lopen waar het dak op rust. De nieuwe gevel is halfsteens ipv steens zoals dit was. Er zit nog 1 oude steen rechts maar deze ligt gewoon los en je hand kan tussen deze steen en de balk. Deze balk kan nu vrij over de zijmuren schuiven.

Ook zit het lood met de aansluiting naar de buren helemaal los. Heeft hij er vast uitgetrokken om te kijken hoe hij het lood bij de aansluiting van het plattedak naar de achtergevel moest maken ofzo.

Ook vandaag zou de %@#@%$@ moeten komen. Hij kwam niet opdagen. Toen de advocaat hem belde nam iemand anders zijn telefoon aan om te zeggen dat die %#%$#%$# wegens wegens prive problemen in dernte was. Jaja
  woensdag 13 september 2006 @ 20:43:30 #45
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41781724
quote:
Ook vandaag zou de %@#@%$@ moeten komen. Hij kwam niet opdagen. Toen de advocaat hem belde nam iemand anders zijn telefoon aan om te zeggen dat die %#%$#%$# wegens wegens prive problemen in dernte was. Jaja
De %@#@%$@ ruikt nattigheid?
pi_41783564
Dat van die half steens muur begrijp ik niet helemaal. Is ook moeilijk te zien op de foto.
Normaal gesproken bij deze dak constructies heb je een halfsteense buitenmuur/ halfsteense binnen muur met muurankers. Hier bovenop dient een muurplaat te zitten welke bevestigd is met muurplaatankers aan de binnenmuur.
Daarbovenop rust de dakconstructie. Maar ik heb het idee dat jouw dak zweeeeeeft. Of rust dat alleen maar op die ene steen. Ligt er niks achter die buitenmuur???????

Verder wil ik je nog de volgende tip geven.....

Gooi die aanemer er uit. Als ik al die topics van jou lees dan ben jij de aannemer. Er is geen aannemer die het beter kan dan jij kunt. Kost je veel te veel tijd en geld. En wat te denken van die advokaat kosten. Doe het lekker zelf
Trouwens heb je mijn mail ontvangen????

[ Bericht 30% gewijzigd door Solingjan op 13-09-2006 21:39:49 ]
pi_41784510
Tja... er wordt wat afgeprutst door "vaklieden" als ik jouw foto's zo zie.
Ik probeer een idee te krijgen hoe de woning er uit ziet, maar dat is nog best lastig aan de hand van deze detailfoto's.
Een vraag die ik heb: komt de uitloop van die goot op een stuk plat dak uit?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_41788264
Als het niet om heel erg veel geld ging had ik die gast allang links laten liggen en solo verder gegaan.

De goot uitloop komt inderdaad op een plat dak uit zo'n 40cm er onder.

Ik heb een schets gemaakt van de originele situatie links en zijn creatie rechts.

Het is een oud huis en dus geen spouwmuren. Het formaat van de stenen is ook anders geen 210 x 100 x 50 maar ongeveer 220 x 130 x 55. De originele muur bestaan uit een eensteensverband is is dus +/- 28 cm dik. Over de hele lengte heeft hij zo'n 40cm van de bovenkant van de gevel gesloopt een een strook langs het kozijn helemaal weg. Hiervoor in de plaats heeft hij langs het kozijn een eensteens verband stuk opgemetsel. Echter het stuk waar hij aan de bovenkant die 40cm heeft afgesloopt heeft hij halfssteens opgemetselt en is dus nu 10cm dik ipv 28cm dik.

De muurplaat die in de zijmuren vastzit stak 5cm vanaf de achter gevel dit en zat met klosjes ook daar aan vast. Er zit nu ca 20cm tussen deze balk en de nieuwe halfsteens stuk gevel. De steen rechts op die foto is een oude steen in de zijmuur vertande steen die is blijven zitten maar zit los. De balk ligt daarmee dus ook los op de zijmuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door tnimble op 14-09-2006 00:12:16 ]
pi_42071705
Heb je al een lat op de vloer gelegd onder de gescheurde balk, van muur tot muur? Kijk is of er niets met de vloer is gebeurd.
pi_42290078
The story conrinues

Van het weekeinde druk bezig geweest om de goot te reconstueren. Deze bouwval staat voor een deel van de goot en daar wirf ik niet op te staan dus eerst slopen en dat is altijd leuk behalve nu.

Wij hadden gevraagt voor een beloopbaar keukendak, de ramen in de achter slaap kamer worden 2 hoog dan kun je 1tje makkelik gebruiken om op het keukendak te komen altijd handig voor de was enzo. Maar die gast heeft er grind op gegooit. Als er iets is wat ik er niet op wil hebben is dat grind. Al heel lang geleden hebben we het grind van de vorige bewoners van het oude keukendak gehaalt en vervangen voor leislag.

Waarom geen grind? Katten zijn lieve beesten maar r zijn katten die dat grind als kattebak gebruiken en dat is verschrikkelijk! Binnenkort gaat dit grind er af en dat mag hij terug hebben inclusief de poep en urine.

De achterste plaat moet er dus af. Normaliter geen probleem. De platen zitten op speciale metalen T profielen. In dit T profiel zit een kunsof afdichting geschoven die de plaat vast houd. Nou deze profielen zijn 2de hads ofzo en helemaal op en kapot. Dus alle profielen los schroeven van onderen en allees inclusief profielen verwijderen terwijl je bijna van je stokkie gaat van de pope en plas lucht.

Maar eerst wat foto's van het bouwsel.

Achtelijke kozijn constructie. Zomaak je geen sponning! De bovenkant gaat altijd de verf scheuren als je hout op zo'n manier op elkaar maakt. De onderkant van de sponning is tevens het afdakt dit zuigt water op.

Hier zit nogeen stikkertje op het hout, dit is dus gewoon geschaaft vuren met afgeronde hoeken. Dat gebruik je niet voor een kozijn. Te slechte kwaliteit hout wat zo weg rot ook al schilder je het wat hij geen eens gedaan heeft. Vuren moet voor kozijenen gevingelast zijn ivm krom trekken en zijn verduurzaamd. Er steken ook zo van deze balken onbehandeld in de grond die zijn al weggerot. (zie bovenste foto van deze post)

De verrotte onderkant van die sponning

Een schimmel in de bovenkant

Ook is niets netjes afgezaagt op de juiste maat en dit is geen manier waarop je dit maakt.

Kapotte profielen

De platen kieren en zijn scheef gemonteerd ook zijn hier schimmelvorming en houtrot te zien.

Die profielen zijn helemaal smerig en zitten vol met beschadigingen

pi_42290227
damn, dat is echt een bokkie bokkie aannemer geweest.

Maare, was je er zelf niet bij toen meneer bezig was? Want dit zijn toch dingen die je eigenlijk wel op zouden moeten vallen....
pi_42290959
De eerste 2 profielen zijn los en de eerste plaat ligt klaar om er af te tillen (zijn nog best zwaar, maar geen probleem voor een gezonde hollandse jongen )

Alle profielen en platen zijn er af. De laatste vuren balk zit zo ongehandeld en zonder iets van folie tegen de gevel aan geschroeft. En is waterdicht gemaakt met purschuim!!!! Zit dan ook met schimmel en houtrot en versteende stukken door het er in trekken van de zueren uit de stenen muur.

De uiteinden van de balken zijn nu goed te zien die zijn bijna weg. De daktrim zit ook niet goed en vol met gemorste bitumen.

Nu kun je dit stukje voor het eerst goed bekijken, wederom geen aansluiting met de muur anders dan wat purschuim en allemaal optrekkend vocht.

De vanaf het eerste moment dat we de platen zagen waren ze al zo vies en met krassen en de vieze en beschadigde profielen, rijp voor de vuilstort.

pi_42291249
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:34 schreef _VoiD_ het volgende:
damn, dat is echt een bokkie bokkie aannemer geweest.

Maare, was je er zelf niet bij toen meneer bezig was? Want dit zijn toch dingen die je eigenlijk wel op zouden moeten vallen....
Nee want je kon er bijna niet bij omdat allees vol met troep stond. Daarom zie je maar een fractie van wat er aan de hand is, en er is ook geklaagd vele malen zelfs over van alles en nog wat, dit zou hij verhelpen en je zag dan ook dat hij daar wat gedaan had maar wat kon je weer niet echt zien.

Dit is zo ongeveer het laatste waar hij mee bezig is geweest op het door anderen voor de 3de keer stucadoren omdat we steeds klaagden dat het er vreselijk uit zag. Hij zei dat het nog niet klaar was. Ja dat kun je duidelijk zien maar hij heeft het dus ook nooit afgemaakt. En tussen kerst en oud en nieuw zijn we lang bezig geweest om op te ruimen terwijl hij al een heleboel had opgeruimt voor de poolse stucadoors die er net voor kerst waren die het stucwerk nog een beetje fatsondelijk hebben gekregen.
pi_42291981
Wanneer is dit afdak eigenlijk gemaakt?
Trouwens heb je nog een lat op de vloer gelegd op zolder van de ene naar de andere kant?
pi_42292589
De roofing hier is een beetje te kort waardoor het dakbeschot bloot ligt, kan daar meteen wat aan gedaan worden.

Aan dezekant heeft die gast dus wel 1 steens dikke muur gemetseld, maar omdat de stenen smaller zijn zit er nog een behoorlijke ruimte achter zonder ankers of opvul houtjes.

Ook is dit dus geen 1 steens metsel verband! Aan de buiten kant zie je al dat de stenen recht boven elkaar gemetselt zijn. Maar dus achtnog eens recht achter elkaar!

Kijk maar aan de bovenkant (Een van de weinige foto's dat er fatsoendelijk achter buiten gekomen kon worden.)

Niet alleen heeft hij de goot zonder onderstuning achter gelaten maar ook 1 klos kapot en 1tje mist compleet.

Het lood wat opzij gebogen en de pannen omhoog

De onderste panlat en een stuk roofing verwijderd.

Het eerste stuk zit nu al met DPC folie

Alles zit nu met de folie en de nieuwe panlat zit er op

Als je iets moet verlenen altijd een paar millemeter er tussen laten zodat het kan werken

pi_42292806
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:16 schreef Solingjan het volgende:
Wanneer is dit afdak eigenlijk gemaakt?
Trouwens heb je nog een lat op de vloer gelegd op zolder van de ene naar de andere kant?
November 2003, na de dag voor kerst hebben we hem niet meer gezien hij had gezegt over een paar mannden te binnen met de gevel want dan was er geen last meer van regen en vorst. Januarie kregen we opeens die meerwerkfactuur en kort daarna hebben we contact gezocgt met een advocaat.

Die lat heeft weinig zin. De vloerplanken zijn al in die richting en zitten goed vast. Geheel van voren tot achter kunnen we toch niet omdat er dan 2 houtskelet muren in de weg zitten.
pi_42294158
Dan nu het grote probleem dat ik zaterdag avond heb ontdekt.

Op de plek waar in de kamer een behoorlijke natte lek plek zit nadat die gast aan de gevel metselen bezig is geweest. Daar hebben we meteen wat aan gezegt hij zou er wat aan doen en die plek zou dan na een paar maanden wel opgedroogt zijn en konder we het schilderen.

Er zit een of ander stuk doek en purschuim in die hoek en een boel teer. (dat staat al eerder in deze topic.)

Die stukken stof komen er vochtig uit en de laatste stukken drijf nat.

Na het verwijderen kun je de muurplaat zien. Het dakbeschot verstoft als je er aan zit en ook de achterkant van de goot om timmering verstoft wel. De muur plaat zitten een paar boor gaten in en is ook verder helemaal zacht en weg gerot.

Die gaten in de muurplaat komen hiervan dit stuk steen zat er nog half losjes in.

Om de muur te kunnen afbreken heeft hij een aantal grote gaten geboort door de stenen heen, en dus ook door de muurplaat. Om dit weer weg te stoppen heeft hij in de gaten door het hout een paar stukken stof geduwt en wat purschuim om het af te dekken.

Omdat de loodstrip uit de gevel van de buren is getrokken en niet goed is terug gezet is het gaan lekken. Ook via deze doeken en de purschuim is er water vanuit de goot opgezogen naar het hout toe.

De muurplaat zit dus aan 1 kant practies los en daardoor zakt het dak in. De achtergevel moet gesloopt worden en de achterkamer moet ook het plafond er weer uit, al het stukwerk overneuw inclusief de sierlijsten en rosetten, de vloer in de achterslaap kamer moet er uit enz.
pi_42294459
tnimble ... word je niet moedeloos .... ik weet gewoon niet wat ik schrijven moet om je op te beuren.

Is er geld bij die malloot te halen? Is jezelf laten uitkopen door hem (Als dat rechttechnisch gaat) niet zo langzamerhand een betere oplossing.

Man o man, ik leef echt met je mee

* Marsepein 'Heel veel goede woorden en succes wenst' aan tnimble.
pi_42294761
Onder alle gootsteunklossen strookjes lood gelegt en wiggetjes van de juiste dikte gezaagt.

De gehele goot staat nu weer netjes recht en wordt deftig ondersteunt. (wel natuurlijk rekening gehouden met een beetje afschot dat het hoort te hebben)

Over de gehele lengte grenen houten latten gemonteerd en vast getacked. Nu komt de afdichtplaat weer keurig een einde van de muur af zodat de ventulatie in orde is.

Deze afstand van +/- 1.5cm zorgt voor een stevige tocht over het plafond. Hierdoor kan vocht weg en vinden de meeste ongedierte het er niet erg prettig.

En een nieuwe klos gemaakt zodat dit geen los einde is.

Ik heb toen de zinken goot er weer in geschoven en net toen ik met de loodslabben bezig was ging het donderen, bliksemen en regenen. Dus to be continued.

In de huis kamer moeten nu ook stempel komen te staan. En je kunt je niet voorstellen hoe ontzettend pissed ik ben.
pi_42295041
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:28 schreef tnimble het volgende:
In de huis kamer moeten nu ook stempel komen te staan. En je kunt je niet voorstellen hoe ontzettend pissed ik ben.
Nou, een beetje kan ik het me toch wel voorstellen hoor. Het werk dat je er zelf als reparatie aan hebt uitgevoerd is eigenlijk zoals het hoort. Maar het moet enorm frustrerend en ontmoedigend zijn. Je hebt het gevoel dat de ontdekkingstocht naar slechte dingen nooit is afgelopen.

Nogmaals, veel succes met de afwikkeling hiervan!
pi_42295094
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:22 schreef Marsepein het volgende:
tnimble ... word je niet moedeloos .... ik weet gewoon niet wat ik schrijven moet om je op te beuren.

Is er geld bij die malloot te halen? Is jezelf laten uitkopen door hem (Als dat rechttechnisch gaat) niet zo langzamerhand een betere oplossing.

Man o man, ik leef echt met je mee

* Marsepein 'Heel veel goede woorden en succes wenst' aan tnimble.
Nee en het gaat mij allang niet meer om het geld. tuurlijk wil ik dat terug want dat heb ik hard nodig om de schade te verhelpen en het huis weer netjes te maken. Er in komt die gast niet meer althans als de hele boel nu op hem instort dan mischien en ook geen vriendjes van die gast.
pi_42295211
Succes met de restauratie, en hou ons op de hoogte. (Kan er weinig zinvols aan toevoegen, tenzij je nog behoefte hebt aan meehuilende fokkers over zoveel prutswerk. )
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_42295570
Jezus miena wat een prutser. Ik dacht eerst dat dat afdak een jaar of 25 was.
En wat die gast daar in die hoek gedaan heeft. Je maag zal wel behoorlijk gerommeld hebben bij die ontdekking.
Maar gelukkig heb je het probleem gevonden. Ik had het je toch gezegd het dak zweeeeeft.
Heb je loodproppen gebruikt om het lood in de voegen vast te zetten?
De muurplaat kun je van binnenuit misschien vastzetten met muurplaatankers. Daar moet toch nog een nieuw stuk opgemetseld worden.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:45:48 #64
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42295629
Hoe staat 't eigenlijk met de juridische kant van de zaak? Heb je 'm ondertussen al goed in de tang, en valt er nog wat te halen, of is dat net zo'n ellendig verhaal als dit topic?

Heb wel eens in het VEH-blaadje 'n soortgelijk verhaal gelezen waarbij de beun in kwestie iedere keer failliet ging...
pi_42296912
Het lood heb ik ook weer netjes zoals het hoort in de uigeslepen naad gestop en vast geslagen met stukjes opgerolt lood.

Of die muurplaat gerepareerd kan worden weet ik nog niet, feit blijft dat er veel voorgesloopt kmoet worden.

juridisch is erg lastig, failliet laten gaan heeft weinig zin, zo ie zo is dan niet iets wat hij kan doen maar iets dat gedaan wordt door de schuldeisers als er meerdere zijn. Hij heeft een eenmans zaak dus hij is persoonlijk overal voor aansprakelijk. Naast niet goed werk afleveren is er nog verduidetering, bedrijging en nog wat andere zaken zoals vaslheid in geschriften adverteren en offertreren zonder kvk enz.

Maar op de een of andere manier wordt er heel erg makkelijk met hem mee gegaan want ja hij zegt dat en hij moet daar toch verstand van hebben, hij is och een bouwbedrijf dus hij zal het wel juist hebben. Dan moeten wij weer het tegendeel bewijsen en dat wordt dan maar weer moeilijk gelooft. Ook de zaken als bedrijging, dat hij in 1 brief zegt niets te hebben anders dan een afgekeurde bus en een schade auto en een paar regels er onder dat hij omkomt in het werk en zijn personeel het dan maar moet laten afmaken, terwijl niemand gegevens heeft over zijn personeel wordt terzeide gelegt want hij moet het maar af komen maken. Dan ben je weer maanden bezig om aan te toenen dat er eeerst gerapareerd moet worden, en dat hij er niets van kan en zelfs niet de verplichte papieren heeft. Als dat dan duidelijk is, zijnze dat een volgende keer weer vergeten en begint het overnieuw.
pi_42297661
Je bent in iedergeval nu gerustgesteld dat het degelijk gerepareerd is door een VAKMAN en niet meer kan zakken en niet meer lekt. Die muurplaat van binnen komt dadelijk wel.
Vergeet die hele gast, die vreet te veel energie van je. Richt je op je verbouwing. Je bent nu net goed bezig.
pi_42297774
Ik hoop voor jou dat hij niet nog meer van dit prutswerk heeft afgelevrd. De kans dat een lotgenoot hem de nek omdraait neemt dan behoorlijk toe en das slecht voor jou verhaal kansen.

Hoe zit het trouwens met die werkzaamheden die jij uitvoert? Bemoeilijkt dat niet de bewijslast ? Met een beetje pech gata hij roepen dat jij die teringzooi ervan gemaakt heeft.. ( neem me niet kwalijk , ik ga m'n mond spoelen)

Wat de vaklui betreft..... Het huis dat ik gekocht heb is 10 jaar bewoond door iemand die een eigen onderhoudsbedrijf heeft... Nou.... daar ben ik hier en daar ook niet vrolijk van geworden hoor. Als hij dat bij zijn klanten ook zo doet...

Het is gewoon triest.
bv. Ik had een raam dat niet lekker sloot en wat beter moest wordne afgehangen.
Een profi heeft dat raam eruit gehaald en een paar klappen op het scharnier gegeven met een moker.... Loste weinig op, wilde wel geld hebben. Ik heb 'm alleen aangekeken en gevraagd of hij altijd zo grappig was en vervolgens gevraagd heel rap te vertrekken.

Datzelfde raam is daarna door een echte Pro onder handen genomen. Een pro met liefde voor hout en zijn vak. De sponingen stonden uit het lood tegengesteld van elkaar. Hij pakte zo'n klassiek schaaf, oude waterpas en een 30 minuten later was het als NIEUW. Kosten ? Niks!!! Hij vond het mooi dat ik graag het op de oude manier hersteld wilde hebben en dat moest beloond worden!!!
pi_42303560
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:32 schreef Gompy58 het volgende:
Ik hoop voor jou dat hij niet nog meer van dit prutswerk heeft afgelevrd. De kans dat een lotgenoot hem de nek omdraait neemt dan behoorlijk toe en das slecht voor jou verhaal kansen.
Oh dat zou ik geen eens erg vinden, weet je ook dat jij niet de enige is waar hij het zo erg bij geflikt heeft. Niet dat ik denk dat ik de enige bent, maar ondertussen is wel duidelijk dat heeel veel mensen prutswerk wel erg vinden maar er verder geen werk van (durven) te maken.
quote:
Hoe zit het trouwens met die werkzaamheden die jij uitvoert? Bemoeilijkt dat niet de bewijslast ? Met een beetje pech gata hij roepen dat jij die teringzooi ervan gemaakt heeft.. ( neem me niet kwalijk , ik ga m'n mond spoelen)
Daarom is er een (zeer dik) bouwtechnisch raport gemaakt. En wordt allees vast gelegt op de foto en allees wat gesloopt moet worden gedocumenteerd (en dan bedoel ik niet deze topics) en waarnodig sloopmaterialen opgeslagen.
quote:
Wat de vaklui betreft..... Het huis dat ik gekocht heb is 10 jaar bewoond door iemand die een eigen onderhoudsbedrijf heeft... Nou.... daar ben ik hier en daar ook niet vrolijk van geworden hoor. Als hij dat bij zijn klanten ook zo doet...

Het is gewoon triest.
Een profi heeft dat raam eruit gehaald en een paar klappen op het scharnier gegeven met een moker.... Loste weinig op, wilde wel geld hebben. Ik heb 'm alleen aangekeken en gevraagd of hij altijd zo grappig was en vervolgens gevraagd heel rap te vertrekken.

Datzelfde raam is daarna door een echte Pro onder handen genomen. Een pro met liefde voor hout en zijn vak. De sponingen stonden uit het lood tegengesteld van elkaar. Hij pakte zo'n klassiek schaaf, oude waterpas en een 30 minuten later was het als NIEUW. Kosten ? Niks!!! Hij vond het mooi dat ik graag het op de oude manier hersteld wilde hebben en dat moest beloond worden!!!
Dat is nog eens leuk, zo zie je maar dat er wel mensen rondlopen die van hun werkhouden en het goed doen.
pi_42306601
Wat een prutswerk zeg met dat houtwerk en die PUR, zo'n vent zouden ze zijn handen moeten afhakken, zodat je zeker weet dat ie nooit meer bij andere mensen hetzelfde aanricht.

Als ik het goed begrijp, ligt je muurplaat los van de muur, en is ie naar buiten gekomen, samen met je dakspanten?

Toch lijkt me dit geen uniek probleem, er zijn denk ik talloze expertisebureau's die voor je uit kunnen zoeken wat er aan moet gebeuren. Ik zou het eens met je verzekeringsmaatschappij opnemen, die hebben meestal vaste relaties die dat voor hun doen, hiermee heb je een goede basis voor het herstel
pi_42308965
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:32 schreef Gompy58 het volgende:

Het is gewoon triest.
je kan zeggen wat je wilt, maar gevoel voor humor heeft ie wel... Ik ga ook zo'n bedrijf beginnen. Als iemand een probleem heeft geef ik een paar klappen met een moker erop, werkt het niet dan vraag ik toch gewoon geld
quote:
en zo hoort het
pi_42310822
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:48 schreef Gurb het volgende:
Als ik het goed begrijp, ligt je muurplaat los van de muur, en is ie naar buiten gekomen, samen met je dakspanten?
Aanvankelijk lag hij door prutswerk alleen los, nu blijkt hij niet alleen los te liggen (dan vast op zijn plaats brengen en vast zetten voldoende) maar nu blijkt hij door nog meer pruts werk aan 1 kant voor de helft weg geboort te zijn en het restje weggerot.
pi_42344255
Druk bezig geweest met verwijderen van het grind heb daar echt schoon genoeg van. Het heeft uren gekost de tuin en keuken weer proper te krijgen. Net zoals de platen kan meneer deze zakken ook komen op halen.

Ik ben dol op katten (en andere dieren) maar een dak vol met sh*t, nee daar pas is voor.

Het dak is nu voor ongeveer de helft leeg, maar het een en al ellende die dakdekking.

Allemaal diepe plassen op het dak, een rare grauwe waas over de bitumen, die ook niet goed zit die brandrollen zijn niet warm genoeg geweestt. Links boven in ligt allemaal cement op het dak.

Dit is de niet goed werkende ventulatie van de WC / Douche. Dit is een Ubbink Ventub wat dus de verkeerde is.

Een ventub is voor droge ruimtes, de pijp moet minstens 1 meter boven het dak uitsteken (doet hij ook niet) en blaast verselucht de ruimte in als er omhoog gaande wind langs de ventub gaat.

Er had een MultiVent 131 op gemoeten.

Die is wel geschikt door vochtige ruimtes en onttrekt de vochtige lucht uit de ruimte onafhankelijk van de windrichting en hoek.

• Ventilatie voor droge ruimten, Multivent: Geschikt Ventub: Geschikt
  • Ventilatie van natte ruimten, Multivent: Zeer geschikt Ventub: Niet geschikt
  • Mechanische ventilatie, Multivent Geschikt Ventub: Geschikt
  • Condensafvoerend, bovendaks: Multivent: Ja Ventub: Nee
  • Vlekvorming rond doorvoer op het dakvlak, Multivent: Nee Ventub: Enigzins

Ik heb nu prachtige Dorische zuilen in de kamer. Nu alleen nog de timpaal terug (ja die heet er echt gezeten) wat kapitelen er bij en het is compleet

• pi_42345003
    Je komt van de ene ellende in de ander! Hoe hou je het vol?
    Als je dat dak nog wild repareren denk je dan aan het slechter worden weer.
    pi_42347241
    Nee dat dak wordt niet gerepareerd, het lekt NU nog niet zover zichtbaar is. Lekt het toch dan pecht want deze hele achterbouw (die nieuw is) moet gesloopt worden omdat de fundering niet goed is (te smal) de muren ongeisoleerd en halfsteens zijn en niet op de koppenmaat is gemeteld, 1 grote koude burg is omdat de muren op de vloer staan en deze ongeisoleerd weer op de fundering steekt.

pi_42347639
    Als een dak niet lekt. Afblijven. Veel mensen laten een dak wat niet lekt vernieuwen. Waarom weten zel zelf niet.
    Maar gewis daarna gaat het lekken.
    Trouwens je gebruikt in jouw tekening wel mijn Veldbrandstenen Handgemaakt 26 x13 x6
    Heb je trouwens mijn mail nog ontvangen met de foto's?
    pi_42348425

het dak vernieuwen is een hoop ellende te besparen. en niet eroverheen plakken, [ plat dak, dat wel] alles eraf, en meteen goed isoleren, met nieuwe licht koepel, dit dak lekt niet meer de eerste 20 jaar

De Puta Madre
    pi_42349967
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 00:41 schreef Solingjan het volgende:
    Als een dak niet lekt. Afblijven. Veel mensen laten een dak wat niet lekt vernieuwen. Waarom weten zel zelf niet.
    Trouwens je gebruikt in jouw tekening wel mijn Veldbrandstenen Handgemaakt 26 x13 x6
    Heb je trouwens mijn mail nog ontvangen met de foto's?
    Dat is gewoon een stnadaard texture van Sketchup daar zitten geen roze handvorm steen waalformaat is. Heb wel 10cm dikte aan gehouden in de tekening.

Je foto's heb in ontvangen is een mooi huis!
    pi_42350277
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 00:41 schreef Solingjan het volgende:
    nee jij bent lekker bij je hoofd. nooit gehoord van het feit dat een dak aan slijtage en veroudering onderhevig is? De vroegere mastiekdaken zijn nu ca. 30-40 jaar oud en kunnen niet meer worden gerepareerd. Bij deze daken is het zowiezo beter om ze te vervangen vóórdat ze gaan lekken.

Nieuwere daken gaan ca. 20-25 jaar mee en kunnen aan het eind van de levensduur van een nieuwe laag worden voorzien.

Geen probleem, gewoon een kwestie van een goede dakdekker kiezen.
    Single ply roofing, pay less, worthless.
    pi_42350437
    Even voor de goede orde, mijn dak is nog geen 3 jaar oud.
    pi_42350801
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 09:16 schreef tnimble het volgende:
    Even voor de goede orde, mijn dak is nog geen 3 jaar oud.
    Solingjan zal in jouw geval ook wel gelijk hebben, maar dit geldt dan toch niet voor alle gevallen?
    pi_42350815
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 00:23 schreef tnimble het volgende:
    Nee dat dak wordt niet gerepareerd, het lekt NU nog niet zover zichtbaar is. Lekt het toch dan pecht want deze hele achterbouw (die nieuw is) moet gesloopt worden omdat de fundering niet goed is (te smal) de muren ongeisoleerd en halfsteens zijn en niet op de koppenmaat is gemeteld, 1 grote koude burg is omdat de muren op de vloer staan en deze ongeisoleerd weer op de fundering steekt.

[afbeelding]
    ga je nou je hele achter-bouw slopen en opnieuw opbouwen? kolere wat een werk Ik neem aan dat je die aannemer die het gebouwd heeft flink de balletjes uit zn broek schopt zodra je em ziet.... da's toch niet normaal meer dat je alles tot op de grond toe moet afbreken. die mafklapper heeft daadwerkelijk NIETS goed gedaan als ik het zo lees...
    pi_42351178
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

ga je nou je hele achter-bouw slopen en opnieuw opbouwen? kolere wat een werk Ik neem aan dat je die aannemer die het gebouwd heeft flink de balletjes uit zn broek schopt zodra je em ziet.... da's toch niet normaal meer dat je alles tot op de grond toe moet afbreken. die mafklapper heeft daadwerkelijk NIETS goed gedaan als ik het zo lees...
    In laten slapen die hap.
    pi_42351620
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 10:00 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

In laten slapen die hap.
    nog suggesties voor hoe in te laten slapen???
    pi_42352415
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 10:20 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

nog suggesties voor hoe in te laten slapen???
    vanaf de euromast aan een touw naar beneden gooien?

en damn, je verbouwing kan je weer gaan verbouwen :/ :/
    pi_42352662
    Zo, klagen over de aannemer van tnimble kan en mag, doodverwensingen echter niet. Dus vanaf nu weer ontopic.
      woensdag 4 oktober 2006 @ 11:15:13 #86
    65960 sanger
    pi_42352889
    Ik snap die hele juridische gang van zaken ook niet helemaal. Het lijtk wel alsof ze die aannemen in bescherming nemen of intepreteer ik jouw verhaal verkeert?
    pi_42353233
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 11:15 schreef sanger het volgende:
    Ik snap die hele juridische gang van zaken ook niet helemaal. Het lijtk wel alsof ze die aannemen in bescherming nemen of intepreteer ik jouw verhaal verkeert?
    Zo gaat het wel lijkt het.
      woensdag 4 oktober 2006 @ 11:39:34 #88
    65960 sanger
    pi_42353491
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef tnimble het volgende:

[..]

Zo gaat het wel lijkt het.
    Wat voor actie neemt je advocaat daar dan op?
    pi_42354250
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 11:39 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat voor actie neemt je advocaat daar dan op?
    Het zijn 2 advocaten, de ene die wordt daar heel erg kwaad over en heeft dit nog nooit mee gemaakt, de andere vind het een erg lastige zaak en is bang dat het nog zeker 5 jaar gaat duren omdat rechters er geen enkel verstand van hebben, afbouwen is dan nog de makkelijkste optie
      woensdag 4 oktober 2006 @ 13:14:10 #90
    65960 sanger
    pi_42355934
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 12:09 schreef tnimble het volgende:

[..]

Het zijn 2 advocaten, de ene die wordt daar heel erg kwaad over en heeft dit nog nooit mee gemaakt, de andere vind het een erg lastige zaak en is bang dat het nog zeker 5 jaar gaat duren omdat rechters er geen enkel verstand van hebben, afbouwen is dan nog de makkelijkste optie
    Dat lijkt me lastig als de advocaten er allebei anders over denken!

Maar je hebt toch een rapport van een onafhankelijk bouwbedrijf waarin de schade wordt weergegeven? Eventueel kun je de rechtbank een expert laten aanwijzen die het dan ook beoordeeld. De uitkomst hiervan zou je dan in de rechtbank kunnen gebruiken? Of is dat al gebeurt?
      woensdag 4 oktober 2006 @ 13:21:20 #91
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_42356149
    Precies. 't eerste wat ik zou doen is de twijfelende advocat vervangen door een advocaat die er voor gaat.
    pi_42369192
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 13:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat lijkt me lastig als de advocaten er allebei anders over denken!

Maar je hebt toch een rapport van een onafhankelijk bouwbedrijf waarin de schade wordt weergegeven? Eventueel kun je de rechtbank een expert laten aanwijzen die het dan ook beoordeeld. De uitkomst hiervan zou je dan in de rechtbank kunnen gebruiken? Of is dat al gebeurt?
    Ja iderdaad zo'n raport is er waain bijna 100 gebreken staan die zonder te slopen direct zichtbaar zijn. Daar ziijn inmiddels (ook na noodzakelijk slopen) veel meer punten bijgekomen en er is een 2de raport. Wat het lastig maakt is dat er in Nerderland van uit gegaan wordt dat er fouten zijn gemaakt, maar dat omdat er garantie bestaat dat de eerste (en uit gewoonte zoongeveer de enige) oplossing is. Immers het gaat meestal om een normaal bedrijf waar 1 of meeerdere personeel een fout hebben gemaakt, het kan dan over nieuw gedaan worden door b.v. de andere timmerman. Ook is dit geval zo dermate extreem dat eigenlijk niemand dit nog zo heeft meegemaakt.
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 13:21 schreef gronk het volgende:
    Precies. 't eerste wat ik zou doen is de twijfelende advocat vervangen door een advocaat die er voor gaat.
    Twijfelen is niet het goede woord, andere kijk door meer ervaring.
      woensdag 4 oktober 2006 @ 21:22:46 #93
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_42370368
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 20:46 schreef tnimble het volgende:

Wat het lastig maakt is dat er in Nerderland van uit gegaan wordt dat er fouten zijn gemaakt, maar dat omdat er garantie bestaat dat de eerste (en uit gewoonte zoongeveer de enige) oplossing is.
    Niet om op de stoel van op je advocaat te gaan zitten (d'r zitten in WGR mensen die dat veeeel beter kunnen, onder andere omdat ze zelf in die sector werken): Ik geloof dat dat enigszins een non-argument is. Als ik me goed herinner heb je die prutser behoorlijk veel mogelijkheden gegeven om dingen te herstellen. Op een gegeven moment houdt 't 'n keer op. Zeker als je merkt dat die prutser helemaal niet in staat is om dingen goed te doen.

Het zou me niets verbazen als daar wel degelijk jurisprudentie over is. Ga eens langs in WGR met je verhaal.
    quote:
    Twijfelen is niet het goede woord, andere kijk door meer ervaring.
    Als je d'r rotsvast van overtuigd bent dat je een tweetal goede jongens (m/v) in de arm hebt genomen, dan zou ik me niet druk maken. Maar ik wil je wel op 't hart drukken dat de dienstensector minstens net zo verrot is als de bouwsector, en dat daar ook de nodige beunen en prutsers in rond lopen. Je kunt geluk hebben dat je tegen een goede jurist aanloopt, maar 't kan zeker geen kwaad om ze kritisch te volgen, en niet alles voor zoete koek te slikken.
    pi_42372012
    heb je huur of koop huis?

en als je huur hebt gewoon de gemeente inlichten..
    slechte contructie van het dak dan..
    Back to the 70's
    pi_42372792
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 22:09 schreef arnold-d het volgende:
    heb je huur of koop huis?

en als je huur hebt gewoon de gemeente inlichten..
    slechte contructie van het dak dan..
    Ik zal niet zeggen dat je vraag dom is, maar je advies neigt daar wel naar.

Stel dat iemand tig-duizend eigen geld in een huurhuis steekt er zoveel misgaat als TS hier beschrijft. Als je het dan alsnog bij de gemeente (als eigenaar) neerlegt ben je alle controle over de afhandeling kwijt. Voor je het weet komt er een hele horde adviesburo's en andere dure jongen op jouw kosten even vertellen hoe e.e.a. opgelost moet worden. Uiteraard wordt er bij die oplossingen ook niet op een paar stuivers gekeken.
    Dus beter ff low profile blijven in zo'n geval.
    pi_42373017
    @Quo_ hier had je niet op moeten reageren. Laat hem eerst de topic lezen.
    pi_42373449
    ja... zal wel koop zijn..

maar is dit niet zoiets wat je bij de gemeente beter kan melden,,,.... of dat er een fout in het dak zit ofzo
    Back to the 70's
      woensdag 4 oktober 2006 @ 22:41:44 #98
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_42373540
    Ja, en dan zegt de gemeente 'deze woning is onbewoonbaar', totdat een duur adviesbureau zegt wat er moet gebeuren. Of dat 't wel meevalt. Maar daar doen ze dan een half jaar over
    pi_42373792
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 22:39 schreef arnold-d het volgende:
    ja... zal wel koop zijn..

maar is dit niet zoiets wat je bij de gemeente beter kan melden,,,.... of dat er een fout in het dak zit ofzo
    Koop of huur lijkt me wel duidelijk, als je een huis huurt ga je natuurlijk hele dure verbouwingen aan, als je koopt natuurlijk niet

Aan de ene kant heb je er een belangrijke en zwaar wegende partij bij die vind dat dit niet kan. Aan de andere kant je moet er niet aan denken dat je er uitgezet wordt (onteigend) omdat de gemeente van mij als eigenaar eist het op te lossen wat ik zonder enige hulp van de nep aannemer niet snel kan doen. Maar als de gemeente achter zijn vodden aan gaat zitten
    pi_42373941
    Pas maar op dadelijk krijg je nog een advocaat van de gemeente aan je broek
    pi_42375242
    Vanavond ook nog even gehaalt; hout voor de nieuwe omtimmering van de goot:

Was te laat om nu heel veel lawaai te gaan maken voor het afwater randje wat gefreest moet worden. Dat dat doe ik morgen direct als ik uit mijn werk kom en wat gegeten heb. Ik ga 's morgens om 07:15 de deur uit en ben 18:30 weer terug thuis. Dus heb je niet zoveel tijd voor zulkse dingen door de weeks.
      woensdag 4 oktober 2006 @ 23:44:30 #102
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_42375700
    Ik vind 't uberhaupt wel een prestatie dat je nog de puf hebt om dingen gedaan te krijgen. Mij lukt dat lang niet altijd, en dan heb ik nog kortere dagen (8.30 tot ~18.00)
    pi_42405580
    Ik ben niet zo'n lange slaper, maar de laatste tijd ben ik wel vaak doodop, lig uren wakker te piekeren over het hoe en wat met het huis te doen of wakker te schrikken omdat het dak naar beneden komt of het huis in de grond zakt. Maar gelukkig ook weer veel afleiding in met hout werken, programeren, fotograferen en muziek.

Met deze 3 freesjes ben ik vandaag aan de slag geweest. Een fase frees voor het grof voor frezen van de bolling die met de 2de frees wordt gemaakt, en de 3de frees voor het schuine randje.

Dit zijn de neuslatten voor de betimmering, Deze zitten aan de onderkant er zorgen er voor dat de druppels die op de betimmering komen niet langs de muur kunnen gaan lopen.

Deze vorm heb ik gefreest, decoratief maar vooral goed afwaterend.

Dit zijn de planken voor de booiboorden. Daaraan zit ook 1 zo'n afwaterend randje aan de achterkant. Hierdoor wordt al het water dat onverhoopt bij een hoge waterstand in de zinken binnengoot net afgevoert.

Zo wordt hij ongeveer in elkaar gelijmt. Op die lat die wat naar achteren op de foto staat komt het zink op de rusten. Op de voorgrond de neuslat. Deze komt verzinkt in het boeiboort maar het was e laat om verder te frezen.

Die lat waar het zink op komt te rusten, ga ik muschien nog schulpen zodat hij wat dikker en minder hoog wordt. En komt dan ook een beetje verzonken in het boeiboord. Dit hangt af van hoe het uitkomt.
    pi_42406592
    Die freestafel komt nu wel mooi van pas
    Doe je dit hout nog impregneren/behandelen?
    pi_42406853
    Ja, de achterkant wordt alleen 2x gegrond, de voorkant, bovenkant, onderkant en zijkanten 2maal met een highsolid EPS verf gebroken wit die ik nog heb staan van de raam kozijnen.

Nog even in sketchup getekent:

Van links naar echts: zoals het nu op de freestafel ligt, zoals het af is manier 1, zoals het afis manier 3

donderdag 5 oktober 2006 @ 22:41:02 #106
    122173 MMach
    met Fok-pensioen
    pi_42406883
    Jesus Christ, ik heb even niet in dit topic gekeken en heb nu alles weer bijgelezen. wat ik er van denk? ...O_o...
    Niet normaal wat een amateur dat was, en respect voor de nauwgezette en degelijke manier je te werk gaat. Dat huis mag blij zijn met u. En uiteraard blijven doorgaan. Uitzichtloze situaties zijn er pas als er geen hoop op beterschap meer is .
    pi_42407488
    Dat wordt mooi.
    Kun je bij Bouwmaat in Haarlem kopen?
    Daar hebben SPS lakken. Uitstekende kwaliteit. En... zeer voordelig.
    pi_42407722
    TY MMach! en Solingjan.

Ja daar kan ik kopen heb ik pasje van enzo, bedankt voor de tip, als ik weer eens verf nodig heb ga ik daar eens naar kijken.
      vrijdag 6 oktober 2006 @ 07:56:14 #109
    65960 sanger
    pi_42413718
    En Tnimble gaat gestaag door!

Zoals gewoonlijk ziet ook dit er allemaal weer keurig uit!
    pi_42414152
    Waarom heb je gekozen voor vuren/grenen ipv merbau/meranti, dat is toch veel duurzamer?
    pi_42414509
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 08:48 schreef Gurb het volgende:
    Waarom heb je gekozen voor vuren/grenen ipv merbau/meranti, dat is toch veel duurzamer?
    Het nieuwe regelwerk is van grenen (had ik nog zelf opvoorraad (rest hout) en dit is nieuw gekocht vuren.

Omdat dit een tijdelijke oplossing is voor enkele maanden tot jaren afhankelijk hoe het gaat lopen. Als er een uiteindelijke difinitieve nieuwe goot komt wordt deze van b.v. eiken dat is nog een stuk duurzamer dan merbau/meranti. De kozijnen en oude boeiboorden en goten zijn allemaal van eiken maar de oude heeft die %$@#%$#@#$ weggegooit.
    pi_42414549
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 09:09 schreef tnimble het volgende:
    Het nieuwe regelwerk is van grenen (had ik nog zelf opvoorraad (rest hout) en dit is nieuw gekocht vuren.

Omdat dit een tijdelijke oplossing is voor enkele maanden tot jaren afhankelijk hoe het gaat lopen. Als er een uiteindelijke difinitieve nieuwe goot komt wordt deze van b.v. eiken dat is nog een stuk duurzamer dan merbau/meranti. De kozijnen en oude boeiboorden en goten zijn allemaal van eiken maar de oude heeft die %$@#%$#@#$ weggegooit.
    Duidelijk!
    pi_42543920
    Gisteren avond laat de Multivent 131 uitgeprobeerd. Hij koste mij 45 euro dus dat valt reuze mee. Deze past precies over de buis heeft van de Ventub als je het bovenste deel er af trekt. Hoeft het gat in het dak niet groter gemaakt te worden en geen nieuwe plak plaat van 131mm ipv 110mm gemonteerd te worden. Hij staat nu wel zo''n 30cm hoger dan normaal maar wel stevig.

Bij deze dakdoorvoer voel je wel als je je hand bij het rooster houdt een stroming. Vanmorgen hoefde je tijdens het douchen ook niet op de tast de sjampoo te zoeken je kon zelfs de vloer normaal zien. En het was praktisch wind stil!

Voor het verschil dit is dus de verkeerde de ventub:
    pi_42546853
    Das dan weer een meevaller bij de enorme stapel tegenvallers
    pi_42956611
    Vandaag is Jaap Overdevecht Aanneming en Realisatie langs geweest om ook nar het dak en dan met name naar de muurplaat te kijken. Ook hebben we de rest laten zien (hij kon bij wijze van spreken wel janken wat hij allemaal aantrof en hij vond dat we zker de rechtgang helemaal tot op de bodem moeten door zetten) en verschillende oplossingen besproken.

Dat de spant is gaan splijten en de nok- en andere nalken zijn gan inscheuren komt inderdaad door de muurplaat. Zoals het nu is zal het niet gaan instorten en kunnen het het zonder verdere problemen nog wel een jaartje laten zitten. Om de muurplaat nu direct te vervangen zodat het in de toekomst ook goed blijft gaan kan van bovenaf gedaan worden. Het onderste stuk van het dak gaat er dan af om er bij te kunnen. De indicatie hiervoor is dat je zeker op 5.000,00 euro moet rekenen.

Hij heeft onze schtsen mee en gaat aan de slag om voor het herstel van de schade en herbouw een mooie oplossing te bedenken.

Van het weekeinde kan ik dus weer verder om het allemaal netjes te maken voor de winter die er aan komt. Hij heeft ook heel kort naar mijn werken gekeken en hij vond het heel mooi en hij heeft nog wat tips gegeven voor de goot.

To be continued
    pi_42959330
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 16:17 schreef tnimble het volgende:

Dat de spant is gaan splijten en de nok- en andere nalken zijn gan inscheuren komt inderdaad door de muurplaat. Zoals het nu is zal het niet gaan instorten en kunnen het het zonder verdere problemen nog wel een jaartje laten zitten. Om de muurplaat nu direct te vervangen zodat het in de toekomst ook goed blijft gaan kan van bovenaf gedaan worden. Het onderste stuk van het dak gaat er dan af om er bij te kunnen. De indicatie hiervoor is dat je zeker op 5.000,00 euro moet rekenen.
    Dat maak je mij niet wijs 5000,00 euro
    Een muurplaat kost 100 euro( verguld)
    400 stenen(binnenmuur) a 20c 80 euro
    Muurplaatankers 4 stuks RVS 40 euro
    Kepers voor kepers te verlengen 40 euro
    Isolatie/dakplaat ???? 100 euro

Totaal 500euro en das nog aan de hogekant

Leg over de breedte van de zolder een balk welke opde de vloerbalken rust.
    Bevestig/schroef aan de bestaande kepers over de breedte dus van muur naar muur een strook van +- 20 cm
    OSB
    Maak kepers met schuine kanten en zet/schroef deze boven op de plaat en onder op de balk vast.
    Voila Je dak wordt ondersteund.
    Sloop de onderkant van je dak.
    Metsel de binnenmuur op met de muurplaatankers erin
    Leg de muurplaat erop en bevestig
    Verleng de bestaande kepers tot de juiste lengte op of oiver de muurplaat
    Bevestig de goot en het boeiboord.
    KLaar is Tnimble
      donderdag 26 oktober 2006 @ 18:11:32 #117
    65960 sanger
    pi_42960261
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 16:17 schreef tnimble het volgende:
    Vandaag is Jaap Overdevecht Aanneming en Realisatie langs geweest om ook nar het dak en dan met name naar de muurplaat te kijken. Ook hebben we de rest laten zien (hij kon bij wijze van spreken wel janken wat hij allemaal aantrof en hij vond dat we zker de rechtgang helemaal tot op de bodem moeten door zetten) en verschillende oplossingen besproken.

Hij heeft onze schtsen mee en gaat aan de slag om voor het herstel van de schade en herbouw een mooie oplossing te bedenken.

Van het weekeinde kan ik dus weer verder om het allemaal netjes te maken voor de winter die er aan komt. Hij heeft ook heel kort naar mijn werken gekeken en hij vond het heel mooi en hij heeft nog wat tips gegeven voor de goot.

To be continued
    Wat ik even gemist heb is of dit een gevolg is van de werkzaamheden van die aannemer......:@

En krijg je de resultaten nu in een rapportje?
    pi_42960507
    Interessant verhaal, woon zelf in een huis van meer dan 100 jaar oud dus vind t wel interessant/leerzaam
    Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
    pi_42964117
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 18:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat ik even gemist heb is of dit een gevolg is van de werkzaamheden van die aannemer......:@

En krijg je de resultaten nu in een rapportje?
    Ja en ja Die %#@%$#@$ heeft voor het plaatsen van een kozijn met openslaande deuren de bovenste paar rijen stenen van de achtergevel (omdat het kozijn wat hij had bestelt 3 meter 5 is en de kamer zelf 2 meter 91 en hij dat maar tot in het plafond wilde laten door lopen) gesloopt. Daarna heet hij maar 60cm van het kozijn agfgezaagt en de achtergevel met andere stenen weer opgemetselt. Voor dit slopen heeft hij om een begin te hbben eerst een paar stenen boven elkaar weggeboort. Daarbij heeft hij zodiep geboort dat hij door achterliggende muurplaat heen gegaan is.

Om het nog erger te maken heeft hij hier doeken in gepropt. Boven de goot heeft hij purschuim gespoten om de goot vast te zetten. Daarbij heeft hij de loodstrip tussen ons schuinde dak en de rechte muur van de buren los getrokken. Het water wat doordoor op het dakbeschot kwam werdt door dat purschuim geleid naar die doeken die zich lekker volgezogen hebben met water.

Om de houtrot nog meer te bespoedigen heeft hij aan de uiteinden van de muurplaat (waar deze in de zijmuren rust) puin en metselspecie gebrukt. Hierdoor heeft het hout en steen fysiek contact. Bij elke regenbui zuigen de stenen water op en geven dit aan het hout af. (halfsteens opgemetselt dat stukje)

De laatste doodsteek is dat hij het oude buitenbooiboord heeft vervangen door een onbehandelde vurenhouten plank die strak tegen de muur aanzat waardoor de ventulatie van het dak geblokeert was.

De indicatie enzo komt over ongeveer een weekje if 3.
    pi_42964606
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 17:37 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Dat maak je mij niet wijs 5000,00 euro
    Een muurplaat kost 100 euro( verguld)
    400 stenen(binnenmuur) a 20c 80 euro
    Muurplaatankers 4 stuks RVS 40 euro
    Kepers voor kepers te verlengen 40 euro
    Isolatie/dakplaat ???? 100 euro

Totaal 500euro en das nog aan de hogekant

Leg over de breedte van de zolder een balk welke opde de vloerbalken rust.
    Bevestig/schroef aan de bestaande kepers over de breedte dus van muur naar muur een strook van +- 20 cm
    OSB
    Maak kepers met schuine kanten en zet/schroef deze boven op de plaat en onder op de balk vast.
    Voila Je dak wordt ondersteund.
    Sloop de onderkant van je dak.
    Metsel de binnenmuur op met de muurplaatankers erin
    Leg de muurplaat erop en bevestig
    Verleng de bestaande kepers tot de juiste lengte op of oiver de muurplaat
    Bevestig de goot en het boeiboord.
    KLaar is Tnimble
    Jij gaat uit van een andere bouwstijl waarbij de muurplaat bovenop het metselwerk van de gevel ligt en vast zit met muurplaatankers.

Het gaat hier om een zogenaamde keulsegoot. Daarbij heb je geen muurplaat die bovenop de gevel rust waar aan de goot hangt. Daarbij zit de muurplaat enkele centimeters achter het metsel werk van de gevel. Om 80cm zit een strookje lood en een houtenklos en een muuranker. Een muuranker is een smeedijzeren pen van ca 50cm lang met aan het uiteinde een oog. Deze wordt door de muurplaat, de klos , het lood en de stenen gestoken. Aan de buitenkant zit een roset. Door het oog wordt een smeedijzeren stift geslagen die het anker vast ze. Wij hebben echter een versie gehad die netzoals een kozijn ankel meegemetlt wordt en dus aan de buitenkant niet zichtbaar is.
    pi_42965910
    en nog gevaarlijker is de Keulse goot, die het water binnendoor over de zolder afvoert. ???

http://www.documentatie.org/uds4/dbdropdownvolgende.asp?search=Keulse%20goot&start=0&zoekmethode=6

Kan jouw hemelwater dan niet via het platdak??

http://www.ikob-bkb.nl/pdf/URL%20Maasdekking.pdf
    vanaf pag 27 meerdere constructies

Zoals ik op de door jouw gemaakte tekening zie op pag 1 moet het toch mogelijk zijn om in de muur muurplaatankers te metselen, zodat boven op de muur een muurplaat gelegd kan worden.
    Op deze muurplaat kan het dak dan/kepers toch rusten en eventueel de goot.

Muurankers heb ik hier ook die zijn bij mij wel 100cm lang Heb ik destijds weer meeingebouwd in de eiken balken.
    Meer voor de sier, want door de veranderde konstruktie binnen/spouwmuren waren ze eigenlijk overbodig.

[ Bericht 46% gewijzigd door Solingjan op 26-10-2006 21:57:04 ]
    pi_42967165
    Dat is een kilgoot die loopt onder de naad van de pannen in een binnen hoek.

Of bij grote daken heb je 2 puntdaken achter elkaar in het midden loopt dan een kiln goot naar de zijkant toe.

Bij daken die ronsom schuin lopen, loopt er een kiln goot zoals op jouw foto. Die loopt binnen in het huis en verbind de klin goot zoals hier boven naar een goot aan de buitenkant van het pand.

Helemaal achter in de goot op deze foto zie je een opening aan het einde zitten die komt uit op en koker in het huis zoals op jouw foto.

Een keulse goot is een goot die net onder de ondersterij pannen door loopt. Een soort bakgoot die niet vuiten de gevel steekt en aan de muurplaat hangt maar volledig boven op de gevel staat zodat de gevel vlak blijft en alleen het buiten boeiboor zichtbaar is als een omlijsting langs het pand.
    pi_42967504
    [quote]Op donderdag 26 oktober 2006 21:50 schreef tnimble het volgende:

Dus als ik het goed begrijp zit (behoord) bij jou de muurplaat aan de binnenzijde. En heeft die koekebakker dat ding gewoon weggehaald
    Trouwens als ik naar die tekening op pag 1 kijk met de orginele situatie en wat hij er van gefabriceerd heeft.
    Dan breekt mij het zweet uit.
    Hoe heeft hij die muur toen trouwens gemetseld. Onder een zwevend dak??

[ Bericht 36% gewijzigd door Solingjan op 26-10-2006 22:21:13 ]
    pi_42968910
    Ja, maar je hebt wel gelijk dat het de situatie moelijker maakt met zo'n type goot. In dat document kun je op pagina 28 in detail 1d zien hoe een standaard bak goot er uit ziet. De muurplaat zit daar gewoon boven op de muur. Als het zo was, kon je simpel weg dak extra steunen, goot er af halen, balk af nemen, nieuwe balk inschuiven, goot heronteren en klaar. (in grovelinen dan he)

Mijn goot was / is zo:

De muurplaat loopt een stukje achter de gevel en is een stuk zwaarder dan een normale vloerbalk omdat alleen de koppen van het hout in een lodenschoen vast gemetlselt in de 2 zijmuren zitten en hij ook overspannend is ipv de hele gevel heeft om op te rusten.
    pi_42969083
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 21:58 schreef Solingjan het volgende:
    [quote]Op donderdag 26 oktober 2006 21:50 schreef tnimble het volgende:

Dus als ik het goed begrijp zit (behoord) bij jou de muurplaat aan de binnenzijde. En heeft die koekebakker dat ding gewoon weggehaald
    Daar komt het bijna op neer.ja hij heeft de muurplaat losgehaalt van de ankers die er voor moeten zorgen dat de balk niet horizontaal kan gaan schuiven weggehaalt en de rechter balkkop bijna helemaal weg geboort met een rij gaten.
    quote:
    Trouwens als ik naar die tekening op pag 1 kijk met de orginele situatie en wat hij er van gefabriceerd heeft.
    Dan breekt mij het zweet uit.
    Hoe heeft hij die muur toen trouwens gemetseld. Onder een zwevend dak??
    Ja feitelijk wel, en tot een paar weken geleden (totdat de stempel er onder gingen) heeft een deel van het dak nog steeds gezwoven.
    pi_42969310
    Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
    pi_42969535
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 22:44 schreef quo_ het volgende:
    Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
    Hij loopt inderdaad iets schuin naar buiten af, het binnen booiboord en zink aan die kant zijn ook hoger dan die aan de voorkant. Ik gok dat hij ongeveer een halve centimeter afschot naar de buiten zijde heeft gehad. Maar dat is wat ik zag een jaar of 10 geleden bij de vorige schilder beurt. Op de tekening in de originale sitautie had ik dat idd niet geteknt die paar mm vallen toch zoongeveer weg en het is niet echt belangrijk. (voor de werkng natuurlijk wel)

Dit is de huidige situatie met stempels:

pi_42970126
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 22:38 schreef tnimble het volgende:

[..]

Daar komt het bijna op neer.ja hij heeft de muurplaat losgehaalt van de ankers die er voor moeten zorgen dat de balk niet horizontaal kan gaan schuiven weggehaalt en de rechter balkkop bijna helemaal weg geboort met een rij gaten.
    [..]

Ja feitelijk wel, en tot een paar weken geleden (totdat de stempel er onder gingen) heeft een deel van het dak nog steeds gezwoven.
    Van dat zweven had ik je toen ook al geschreven. Als je nl achter je huis staat dan is het dak rechts ingezakt, waarschijnlijk door die rotte balk. Daardoor is het dak in het midden omhoog gegaan. Vandaar ook die scheur naar boven. Want die balk die gescheurd is is niet gezakt maar naar boven gescheurd. Hoe is het met je nok pannen in het midden??
    Nog een geluk dat je een tussen woning hebt. Anders was de catastrofe helemaal niet te overzien geweest.
    pi_42976637
    Ik heb alle pannen gecontroleert en er aantaaltal recht gelegt. Er hele rij net iets uit het midden van het dak lag iets schhef. De nokpannen zitten nog goed vast gemetselt.
    pi_43362022
    Even een tijd geen updates geweest door al het gedoe maar wel werkzaamheden al zijn die ook wat vertraagt.

Omdat het boeiboord niet uit 1 lengte kan moet er aan elkaar verbonden worden. De planken zaag ik onder een hoek van iets van 20 graden schuin af. Hierdoor heb je meer lijm oppervlak en wordt de krachten van het werken van het hout beter verdeelt.

Ook nog een drie tal lamello's er in en op 2 stalen hoekprofielen uitgelijnt.

pi_43362134
    De goot is ook wat opgelapt. Er zaten wat scheurtjes waar de goot vastgespijktert heeft gezeten. Die zijn weer met wat soldeer behandelt.

Ook aan 1 kant hebben de buren opgetrokken. ipv dat ze de goot netjes hebben afgeknipt en een net uiteinde er op gesoldeert hebben hebben ze het verbogen en ingescheurt.

Van een oudt bovendeel hebben ze er een stuk ingezet en met cement vstgezet. Ook hier kun je goed zien dat ze het niet geknipt of gezaagt hebben. Al het cement is er uitgebikt en de naden gesoldeert.

pi_43362638
    Na het drogen van de lijm de overtollige lijm afgestoken en daarna de plank vlak geschaaft met een scraapstaal.

Ook de neuslat is schuin afgezaagt

En op de plank gelijmt

Met een kantenfrees met het wieltje aan de onderkant is de neuslat geheel vlak met de plank gemaakt.

En met een 3mm afrondfrees zijn de randen afgerond zodat de verf daar goed op houdt.

pi_43362916
    Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
    1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
    1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

pi_43363003
    Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

Daarna de bovenrand er op gelijmt.

pi_43363096
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 16:38 schreef Gompy58 het volgende:
    Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
    1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
    1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
    pi_43363152
    Mooie vorderingen! Heb je ook al een plan hoe je gaat oplossen dat je dak zweeft?
    pi_43363614
    Er is meer gedaan maar die foto's kan ik niet bij van af mijn werk. Het isi nu reeds 2 maal geschildert.

Het lijmen van de spant en het opvangen van de muurplaat met stempels en de reparaties van de goot is volgens jodv voorlopig genoeg daar vertrouw ik op. Om het jaren goed te houden kan de helft van het dak aan de achterkant e goot en een stukje muur gesloopt worden de spant ondervangen worden om de muurplaat via de buitenkant er tussen uit te halen en een nieuwe in te brengen. Maar dit is voorals nog niet nodig.
    pi_43363807
    Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
    pi_43363880
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 17:07 schreef Gurb het volgende:
    Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
    Yes sir
    pi_43363972
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 16:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
    gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
      woensdag 8 november 2006 @ 17:28:23 #141
    65960 sanger
    pi_43364527
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 17:11 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
    Ik voel een K&W meet aankomen!
      woensdag 8 november 2006 @ 17:30:21 #142
    65960 sanger
    pi_43364601
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 16:41 schreef tnimble het volgende:
    Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

[[url=http://tnimble.nl/construction/dak/88_thn.jpg]afbeelding][/url]
    Ziet er als gewoonlijk weer super uit!

1 vraagje over deze geul. Was het niet nog effectiever geweest als je daar een overhang in gecreerd had? Druppels glijden toch altijd iets verder dan het verste punt, om wat voor reden dan ook. Dan zouden ze nog tegen de lijmlaag aan kunnen komen.
    pi_43370115
    De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
    pi_43370428
    De uiteinden moeten natuurlijk een beetje deftig afgewerkt worden, het boeiboord kan niet opeens spontaan ophouden.

pi_43380527
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 19:57 schreef tnimble het volgende:
    De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
    Je kunt er ook de tuin slang op zetten

Dus als ik goed begrijp zit het al. Ben benieuwd naar dat vakwerk.
      donderdag 9 november 2006 @ 08:55:36 #146
    65960 sanger
    pi_43385120
    Tuinslang is een goede test indd SJ.

Ziet er echt weer heel mooi afgewerkt uit hoor Tnimble!
    pi_43385203
    Dat is nu nog het enige wat moet gebeuren, het gevaarte het dak optillen en vast schroeven. Gaat zaterdag gebeuren.
    pi_43439431
    Tnimble als je nu voorlopig als hulp een lat /balkje met een viertal schroeven in de voegen vastzet gelijk met de onderkant van het boeiboord. Dan kan het daar mooi op steunen. Of mss een cm of twee lager om hem met klosjes/spie pas te stellen.
    En als hij zit. die lat weer weg halen.
    pi_43444429
    Keks idee, over een paar uurtjes ga ik hem ophangen! Maar nu eerst
      zaterdag 11 november 2006 @ 23:57:08 #150
    27167 SuperWeber
    Heeft de afslag gemist...
    pi_43466179
    Sjeminee, wat een verhaal, wat een prutser...

Ga je ons de afloop (dit gaat heel lang duren) ook vertellen (als hij er ook komt...) Heel veel succes!!
    3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
    pi_43466477
    tnimble is nu wel een perfectionist

niks mis mee, t wordt er zeker mooier op
    pi_43470993
    Waar woon je?
    pi_43473872
    Het dorpje Oudt Schoten maar dat is (helaas) al jaren geleden opgeslokt door Haarlem.
    pi_43474230
    Het boeiboord hangt trouwens gisteren middag op ge hangen na eerst het raggel werk af gemaakt te hebben. Waar bij ik met de tacker zo'n T-nagel van 2 cm door mijn linker middelvinger heb geschoten De nagel kwam aan de achterkant uit de raggel in mijn vinger ipv 5mm hoger waar de plank zit waar hij eigenijk in moest. Zat goed vast en je voelt alleen een klein kort prikje bloode als een rund na het los trekken van de vinger maar na een paar minuen over en heb erverder geen last van. Na het eten ga ik zo wat nieuw lood in de muren inslijpen
      zondag 12 november 2006 @ 13:32:00 #155
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_43474421

't erge is natuurlijk wel dat je nog moet uitkijken ook, want anders dan lek je je halve huis onder het bloed, en dan kun je dat dan weer allemaal gaan schoonmaken (wat natuurlijk niet lukt). En de EHBO-doos openmaken met een lekkende vinger is ook heel fijn
    pi_43475642
    quote:
    Op zondag 12 november 2006 13:26 schreef tnimble het volgende:
    Het boeiboord hangt trouwens gisteren middag op ge hangen na eerst het raggel werk af gemaakt te hebben. Waar bij ik met de tacker zo'n T-nagel van 2 cm door mijn linker middelvinger heb geschoten De nagel kwam aan de achterkant uit de raggel in mijn vinger ipv 5mm hoger waar de plank zit waar hij eigenijk in moest. Zat goed vast en je voelt alleen een klein kort prikje bloode als een rund na het los trekken van de vinger maar na een paar minuen over en heb erverder geen last van. Na het eten ga ik zo wat nieuw lood in de muren inslijpen
    een tetanus injectie ? en anders even vragen telefonisch bij eerste hulp of morgen huisarts (= te laat ?)

Oef. Nou ik lurk met bewondering in je topic en heb er verder weinig toe te voegen.
    het is wel zo, als ik over de ellende lees en zie hoe jij het zó vakkundig analyseert en herstelt !! dan snap ik niet hoe de @#$%^&* binnen is gekomen . Sorry .
    pi_43486737
    @gronk, Valt wel mee hoor gaatje dicht drukken en het druipt niet meer. Wel eerst even schoonmaken en tot die tij vinerg op elkaar of enven in de mond.. Is natuurlijk wel effe anders als het b.. een complete arm is ofzo

@AnneX, tetanus kan geen kwaad ik heb een doorlopende vaccinatie Nee seriouly z' prik gaat een tijdje mee en heb de afgelopen jaren een aantal keren wat kleine en minder kleine dingen gehad dus dat is niet echt nodig.

En ja hoe die @#$%^&* binnen is gekomen? Onder tussen weer een paar jaar gelenden ondertussen veel gelezen ivm met eze ellende en een restauratie meegemaakt = veel contact met echte specialiseten. En ik heb mijn achergrond mee opa was schrijnwerker, vader heeft een atelier gehad, moeder was coupeuse, en ontwerpster ik heb zelf LTS en MTS electrotechniek gedaan en daarnaast 'stiekem' meegelopen bij de houtbewerking- en kunstrichting en daarvoor op de basisschool (veel) hadnvaardigheid gehad van een echte kunstenares. Door anderen wordt ik daar ook ondergeschaart als homo universalis al vind ik het zelf meer ambachten. Ik kan tekenen, olieverf schilderen, aquareleren, glas-in-lood, tiffany, brandschilderen, graveren en etsen, (sinds kort) 3D schilderen met Liquid Glass, houtdraaien, houtsnijden, siersmeden, glasblazen, emaileren, (jaren geleden) klassiek en jazz piano en nog veel meer.

Als je dat allemaal kunt heb je niet de waan dat je een huis kunt verbouwen daar weet je gewoon zeer weinig van af. Ja je weet hoe je een tafeltje kunt maken, en hoe je hout kunt buigen en fineren. Maar dat weet je niet hoe je een dak timmert. Dus teken je een ontwerp en vraag je dar mensen voor. Als dat dan fout afloopt ga je er op studeren je contacten raadplegen en na een paar jaar weet je zo ongeveer alles. En dan kom je op een punt dat je deuren, booiboorden, luiken en straks keuken, trappen, daken, ramen enz enz enz gaat maken. En door je achtergrond en omdat je dat leuk vind wordt dat heel ambachtelijk gedaan
      zondag 12 november 2006 @ 20:33:28 #158
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_43487199
    quote:
    Op zondag 12 november 2006 20:20 schreef tnimble het volgende:
    @gronk, Valt wel mee hoor gaatje dicht drukken en het druipt niet meer. Wel eerst even schoonmaken en tot die tij vinerg op elkaar of enven in de mond.. Is natuurlijk wel effe anders als het b.. een complete arm is ofzo
    Ik heb wel eens m'n knokkels opengehaald aan een stuk rvs buis (heel suf,naar achteren grijpen en dan precies in die buis terecht komen). Bloeden als een rund, maar dat ging wel alle kanten op. Na afloop nog een half uur staan schoonmaken -- 't ging ook over m'n halve voorraad metaal heen.

Tetanus is trouwens nog knap naar:
    quote:
    Zonder behandeling is tetanus vrijwel altijd dodelijk. Bij een goede behandeling ligt de sterfte in Nederland rond de 20%.

Overigens kan ik me jouw keuze voor die prutser nog wel voorstellen; je wilt ook niet alles zelf hoeven doen. En je kunt alles wel leren, maar 't kost je wel tijd.En niet iedereen heeft zin om in 9 muren te leren hoe je nu precies moet stuccen.
    pi_43489952
    Een spuit zou voor jou ansich geen kwaad kunnen gezien de aard van de werkzaamheden die je nog voor de boeg hebt.
    Ben je voorlopig voor de komende twee jaar daar van gevrijwaard.
    Heb zelf bloefvergiftiging gehad, bij mij liep al een roode ader van mijn hand tot aan mijn borst! was kantje boord. Dus uitkijken daarmee
    pi_43490118
    Tnimble : leuk en dank je voor je uitgebreide antwoord.
    Ik snap nu wel hoe het zo is gelopen.

In ieder geval bewonder ik je ambachtelijke universele creatieve handvaardigheden.

* blijft lurken in je topic.
    pi_43496867
    Ik heb juni afgelopen jaar nog een shot gehad dus die is nog actueel. Dat was ivm een ongeluk met een haakseslijper waarvan de schijf opeens uitelkaar ging en de machine in mijn linker voet lanceerde. Dat was toen idd de vloeren, de muren en de plafond dwijlen. :$ (ovg een paar maanden slecht kunnen lopen er door en weken lang pijn gehad)

En Tetanus moet je idd mee uitkijken daarom wordt er bij ehbo enzo altijd gegeven bij een verwonding. Over bloedvergiftiging enzo weet ik ook alles dat is niet prettig en gelukkig nooit gehad. Omdat ik ook veel met lood werk bij glas-in-lood (loodprofielen he je veel vast om ze open te strijken, te buigen, glas er in te frotten, dicht strijken, solderen enz)neem je voorzorgs maatregelen en controleer je af en toe op lood vergiftiging.

Ook met schilderen moet je op letten. De verf die je voor je huis gebruikt moet aan allerlij eisen voldoen dat er van alles niet in mag zitten en heeft zo ie zo weinig pigment. Kunstschilderen verf is dat niet zo daar wil je de meest mooie en heldere kleuren hebben en ja dan schilder je dus met cadnium, lood wit, chroomoxide enz. En een beetje schilder gebruikt losse pigmenten en dei kunnen stuifen.
      Moderator maandag 13 november 2006 @ 10:25:02 #162
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_43500534
    quote:
    Op zondag 12 november 2006 13:26 schreef tnimble het volgende:
    *schreeuwd heel hard auw*

Maar heb je hem dan door je nagel heen geschoten ?
    Klein momentje van onoplettendheid en je hebt het zo voor elkaar hoor
    pi_43503472
    Welke nagels/nieten gebruik je
    Ik gebruik die van UNION J nagels Goldlook
    Deze zijn voorzien van een harslaagje. Dit zorgt voor een betere hechting. Door de wrijvingswarmte bij het inschieten word de hars heet en versmelt zich.
    pi_43503865
    Ik gebruik dezelfde ook van union er zijn ook her en der in mijn projecten wat foto's van de union tacker. Waar koop jij ze? ik ben er bijna doorheen.
    pi_43504193
    Bij van Enckevort BV Venlo 5000 st incl 20,22
    pi_44378191
    Ben benieuwd naar je nieuwe goot en boeiboord?

Heb het idee, uit je posts te lezen dat je wat tot rust bent gekomen van al dat ge&^%*$
    pi_44382699
    Het hangt ondertussen al weer een tijdje dus even een update:

De 1ste voeg boven de goot uitgeslepen omdaar een loodslap in te kunnen maken zodat de goot netjes waterdicht is met de muren.

Ok het zit wat aan de hoge kant maar dan hadden de buren maar een andere maat steen moeten nemen die niet een stuk dunner is dan de origele. Dan had het beter uitgekomen. En om nu in de helft dan de steen te gaan slijpen vond ik ook niets. Uiteindelijk komt de goot een verdieping hoger. Nu kun je het weer net afvoegen.

Bij de buren aan de andere kant zit er nog een groter verschil tussen omdat hun weer een mengeling van verschillende maten stenen hebben.

De loodslabben aan deze kant ben ik ook helemaal niet happie over deze wateren meer in het dak en tussen de muur af dan dat ze water daar uit halen. Ook ziet het er niet uit. Omdat het bij de buren steeds lekte is die lange strook lood er met teer tegen de muur aan over heen geplakt. Dat werkt natuurlijk al helemaal niet.

Vanavond zal ik even thuis kijken daar heb ik nog een paar foto's vn het totaal beeld
    pi_44382792
    Kijk uit met lood. De spelregels:

• goed lood begint bij 18 ponds
  • metselwerk uithakken en lood doorzetten tot tegen het binnenspouwblad en het metselwerk herstellen heeft altijd de voorkeur voor inslijpen van voetlood
  • bij inslijpen voetlood minimaal 40 mm diep inslijpen
  • lood omfelsen (gedeelte wat in de muur verdwijnt) en borgen met Bora loodklemmen (géén loodproppen!)
  • lood in maximale lengtes van 1.250 mm toepassen
  • Single ply roofing, pay less, worthless.
    pi_44412460
    Bij deze de laatste foto's:

Het monteren van een PCV vergaarbak als uitloop om het spetteren tegen de gevel op tegen te gaan

Netjes met nylon ringetjes vast zetten en de naadjes dicht kitten zodat er geen water tussen kan:

Het oude lood wat de %#%$%@#% heeft losgetrokken weer vast gezet met loodproppen. Zit zeer stevig vast weer. Alleen geen zin om het ook nog te gaan voegen. Moet wel goed gaan zo.

Dit is zo'n beetje het eind resultaat de schroeven (inox) waarmee het vast zit ga ik niet wegsmeren, heel erg vallen ze niet op en nu kan het er weer makkelijk af als er wat met de muurplaat moet gaan gebeuren.

pi_44412899
    Dit is echt gaaf. Heel mooi gemaakt.
    Die goot. Dat boeiboord. En zeker die afvoerbak. Knap
    Leg een stoeptegel onder de afvoer op het grind dan spetterd het niet zo en word het dakleer niet aangetast.
    Die @%(&+_)& schrikt zich te pletter als hij dit knap staaltje ziet.
    pi_44417514
    Weer een fikse verbetering zo!

Heb je die PVC bak te groot uitgezaagd, of zit die ruimte onder je lood-uitloop er met een reden?
    pi_44418292
    Die ruimte er onder is omdat de zinken uitvoer niet recht loopt en het niet te doen was de exacte vorm er uit te zagen. Heel veel is het ook weer niet. Totaal zit hij links en rechts bij elkaar 3mm vrij voor uitzetten. onder tussen de 1.5cm en 2mm.

Als het ding verstopt raak door blaren en het water over deze rand zal gaan stromen loopt hij vrij achter de bak langs. De naar voren stekende bovenrand van boeiboord zit nl een stuk hoger.
    pi_44468000
    http://www.tuerlings.de/

Wil je wat leesvoer en echt genieten.
    Is een Nederlander die jaren geleden naar Duitsland is verhuisd.
    Een bouwverslag met eenj eigen forum.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')