abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42348425

het dak vernieuwen is een hoop ellende te besparen. en niet eroverheen plakken, [ plat dak, dat wel] alles eraf, en meteen goed isoleren, met nieuwe licht koepel, dit dak lekt niet meer de eerste 20 jaar

De Puta Madre
pi_42349967
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:41 schreef Solingjan het volgende:
Als een dak niet lekt. Afblijven. Veel mensen laten een dak wat niet lekt vernieuwen. Waarom weten zel zelf niet.
Maar gewis daarna gaat het lekken.
Trouwens je gebruikt in jouw tekening wel mijn Veldbrandstenen Handgemaakt 26 x13 x6
Heb je trouwens mijn mail nog ontvangen met de foto's?
Dat is gewoon een stnadaard texture van Sketchup daar zitten geen roze handvorm steen waalformaat is. Heb wel 10cm dikte aan gehouden in de tekening.

Je foto's heb in ontvangen is een mooi huis!
pi_42350277
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:41 schreef Solingjan het volgende:
Als een dak niet lekt. Afblijven. Veel mensen laten een dak wat niet lekt vernieuwen. Waarom weten zel zelf niet.
Maar gewis daarna gaat het lekken.
nee jij bent lekker bij je hoofd. nooit gehoord van het feit dat een dak aan slijtage en veroudering onderhevig is? De vroegere mastiekdaken zijn nu ca. 30-40 jaar oud en kunnen niet meer worden gerepareerd. Bij deze daken is het zowiezo beter om ze te vervangen vóórdat ze gaan lekken.

Nieuwere daken gaan ca. 20-25 jaar mee en kunnen aan het eind van de levensduur van een nieuwe laag worden voorzien.

Geen probleem, gewoon een kwestie van een goede dakdekker kiezen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_42350437
Even voor de goede orde, mijn dak is nog geen 3 jaar oud.
pi_42350801
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:16 schreef tnimble het volgende:
Even voor de goede orde, mijn dak is nog geen 3 jaar oud.
Solingjan zal in jouw geval ook wel gelijk hebben, maar dit geldt dan toch niet voor alle gevallen?
pi_42350815
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:23 schreef tnimble het volgende:
Nee dat dak wordt niet gerepareerd, het lekt NU nog niet zover zichtbaar is. Lekt het toch dan pecht want deze hele achterbouw (die nieuw is) moet gesloopt worden omdat de fundering niet goed is (te smal) de muren ongeisoleerd en halfsteens zijn en niet op de koppenmaat is gemeteld, 1 grote koude burg is omdat de muren op de vloer staan en deze ongeisoleerd weer op de fundering steekt.

[afbeelding]
ga je nou je hele achter-bouw slopen en opnieuw opbouwen? kolere wat een werk Ik neem aan dat je die aannemer die het gebouwd heeft flink de balletjes uit zn broek schopt zodra je em ziet.... da's toch niet normaal meer dat je alles tot op de grond toe moet afbreken. die mafklapper heeft daadwerkelijk NIETS goed gedaan als ik het zo lees...
pi_42351178
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

ga je nou je hele achter-bouw slopen en opnieuw opbouwen? kolere wat een werk Ik neem aan dat je die aannemer die het gebouwd heeft flink de balletjes uit zn broek schopt zodra je em ziet.... da's toch niet normaal meer dat je alles tot op de grond toe moet afbreken. die mafklapper heeft daadwerkelijk NIETS goed gedaan als ik het zo lees...
In laten slapen die hap.
pi_42351620
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:00 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

In laten slapen die hap.
nog suggesties voor hoe in te laten slapen???
pi_42352415
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:20 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

nog suggesties voor hoe in te laten slapen???
vanaf de euromast aan een touw naar beneden gooien?

en damn, je verbouwing kan je weer gaan verbouwen :/ :/
pi_42352662
Zo, klagen over de aannemer van tnimble kan en mag, doodverwensingen echter niet. Dus vanaf nu weer ontopic.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:15:13 #86
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42352889
Ik snap die hele juridische gang van zaken ook niet helemaal. Het lijtk wel alsof ze die aannemen in bescherming nemen of intepreteer ik jouw verhaal verkeert?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_42353233
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:15 schreef sanger het volgende:
Ik snap die hele juridische gang van zaken ook niet helemaal. Het lijtk wel alsof ze die aannemen in bescherming nemen of intepreteer ik jouw verhaal verkeert?
Zo gaat het wel lijkt het.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:39:34 #88
65960 sanger
pi_42353491
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef tnimble het volgende:

[..]

Zo gaat het wel lijkt het.
Wat voor actie neemt je advocaat daar dan op?
pi_42354250
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:39 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat voor actie neemt je advocaat daar dan op?
Het zijn 2 advocaten, de ene die wordt daar heel erg kwaad over en heeft dit nog nooit mee gemaakt, de andere vind het een erg lastige zaak en is bang dat het nog zeker 5 jaar gaat duren omdat rechters er geen enkel verstand van hebben, afbouwen is dan nog de makkelijkste optie
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:14:10 #90
65960 sanger
pi_42355934
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:09 schreef tnimble het volgende:

[..]

Het zijn 2 advocaten, de ene die wordt daar heel erg kwaad over en heeft dit nog nooit mee gemaakt, de andere vind het een erg lastige zaak en is bang dat het nog zeker 5 jaar gaat duren omdat rechters er geen enkel verstand van hebben, afbouwen is dan nog de makkelijkste optie
Dat lijkt me lastig als de advocaten er allebei anders over denken!

Maar je hebt toch een rapport van een onafhankelijk bouwbedrijf waarin de schade wordt weergegeven? Eventueel kun je de rechtbank een expert laten aanwijzen die het dan ook beoordeeld. De uitkomst hiervan zou je dan in de rechtbank kunnen gebruiken? Of is dat al gebeurt?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:21:20 #91
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42356149
Precies. 't eerste wat ik zou doen is de twijfelende advocat vervangen door een advocaat die er voor gaat.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42369192
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat lijkt me lastig als de advocaten er allebei anders over denken!

Maar je hebt toch een rapport van een onafhankelijk bouwbedrijf waarin de schade wordt weergegeven? Eventueel kun je de rechtbank een expert laten aanwijzen die het dan ook beoordeeld. De uitkomst hiervan zou je dan in de rechtbank kunnen gebruiken? Of is dat al gebeurt?
Ja iderdaad zo'n raport is er waain bijna 100 gebreken staan die zonder te slopen direct zichtbaar zijn. Daar ziijn inmiddels (ook na noodzakelijk slopen) veel meer punten bijgekomen en er is een 2de raport. Wat het lastig maakt is dat er in Nerderland van uit gegaan wordt dat er fouten zijn gemaakt, maar dat omdat er garantie bestaat dat de eerste (en uit gewoonte zoongeveer de enige) oplossing is. Immers het gaat meestal om een normaal bedrijf waar 1 of meeerdere personeel een fout hebben gemaakt, het kan dan over nieuw gedaan worden door b.v. de andere timmerman. Ook is dit geval zo dermate extreem dat eigenlijk niemand dit nog zo heeft meegemaakt.
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:21 schreef gronk het volgende:
Precies. 't eerste wat ik zou doen is de twijfelende advocat vervangen door een advocaat die er voor gaat.
Twijfelen is niet het goede woord, andere kijk door meer ervaring.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:22:46 #93
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42370368
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:46 schreef tnimble het volgende:

Wat het lastig maakt is dat er in Nerderland van uit gegaan wordt dat er fouten zijn gemaakt, maar dat omdat er garantie bestaat dat de eerste (en uit gewoonte zoongeveer de enige) oplossing is.
Niet om op de stoel van op je advocaat te gaan zitten (d'r zitten in WGR mensen die dat veeeel beter kunnen, onder andere omdat ze zelf in die sector werken): Ik geloof dat dat enigszins een non-argument is. Als ik me goed herinner heb je die prutser behoorlijk veel mogelijkheden gegeven om dingen te herstellen. Op een gegeven moment houdt 't 'n keer op. Zeker als je merkt dat die prutser helemaal niet in staat is om dingen goed te doen.

Het zou me niets verbazen als daar wel degelijk jurisprudentie over is. Ga eens langs in WGR met je verhaal.
quote:
Twijfelen is niet het goede woord, andere kijk door meer ervaring.
Als je d'r rotsvast van overtuigd bent dat je een tweetal goede jongens (m/v) in de arm hebt genomen, dan zou ik me niet druk maken. Maar ik wil je wel op 't hart drukken dat de dienstensector minstens net zo verrot is als de bouwsector, en dat daar ook de nodige beunen en prutsers in rond lopen. Je kunt geluk hebben dat je tegen een goede jurist aanloopt, maar 't kan zeker geen kwaad om ze kritisch te volgen, en niet alles voor zoete koek te slikken.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42372012
heb je huur of koop huis?

en als je huur hebt gewoon de gemeente inlichten..
slechte contructie van het dak dan..
Back to the 70's
pi_42372792
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:09 schreef arnold-d het volgende:
heb je huur of koop huis?

en als je huur hebt gewoon de gemeente inlichten..
slechte contructie van het dak dan..
Ik zal niet zeggen dat je vraag dom is, maar je advies neigt daar wel naar.

Stel dat iemand tig-duizend eigen geld in een huurhuis steekt er zoveel misgaat als TS hier beschrijft. Als je het dan alsnog bij de gemeente (als eigenaar) neerlegt ben je alle controle over de afhandeling kwijt. Voor je het weet komt er een hele horde adviesburo's en andere dure jongen op jouw kosten even vertellen hoe e.e.a. opgelost moet worden. Uiteraard wordt er bij die oplossingen ook niet op een paar stuivers gekeken.
Dus beter ff low profile blijven in zo'n geval.
-
pi_42373017
@Quo_ hier had je niet op moeten reageren. Laat hem eerst de topic lezen.
pi_42373449
ja... zal wel koop zijn..

maar is dit niet zoiets wat je bij de gemeente beter kan melden,,,.... of dat er een fout in het dak zit ofzo
Back to the 70's
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:41:44 #98
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42373540
Ja, en dan zegt de gemeente 'deze woning is onbewoonbaar', totdat een duur adviesbureau zegt wat er moet gebeuren. Of dat 't wel meevalt. Maar daar doen ze dan een half jaar over
pi_42373792
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:39 schreef arnold-d het volgende:
ja... zal wel koop zijn..

maar is dit niet zoiets wat je bij de gemeente beter kan melden,,,.... of dat er een fout in het dak zit ofzo
Koop of huur lijkt me wel duidelijk, als je een huis huurt ga je natuurlijk hele dure verbouwingen aan, als je koopt natuurlijk niet

Aan de ene kant heb je er een belangrijke en zwaar wegende partij bij die vind dat dit niet kan. Aan de andere kant je moet er niet aan denken dat je er uitgezet wordt (onteigend) omdat de gemeente van mij als eigenaar eist het op te lossen wat ik zonder enige hulp van de nep aannemer niet snel kan doen. Maar als de gemeente achter zijn vodden aan gaat zitten
pi_42373941
Pas maar op dadelijk krijg je nog een advocaat van de gemeente aan je broek
pi_42375242
Vanavond ook nog even gehaalt; hout voor de nieuwe omtimmering van de goot:

Was te laat om nu heel veel lawaai te gaan maken voor het afwater randje wat gefreest moet worden. Dat dat doe ik morgen direct als ik uit mijn werk kom en wat gegeten heb. Ik ga 's morgens om 07:15 de deur uit en ben 18:30 weer terug thuis. Dus heb je niet zoveel tijd voor zulkse dingen door de weeks.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 23:44:30 #102
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42375700
Ik vind 't uberhaupt wel een prestatie dat je nog de puf hebt om dingen gedaan te krijgen. Mij lukt dat lang niet altijd, en dan heb ik nog kortere dagen (8.30 tot ~18.00)
pi_42405580
Ik ben niet zo'n lange slaper, maar de laatste tijd ben ik wel vaak doodop, lig uren wakker te piekeren over het hoe en wat met het huis te doen of wakker te schrikken omdat het dak naar beneden komt of het huis in de grond zakt. Maar gelukkig ook weer veel afleiding in met hout werken, programeren, fotograferen en muziek.

Met deze 3 freesjes ben ik vandaag aan de slag geweest. Een fase frees voor het grof voor frezen van de bolling die met de 2de frees wordt gemaakt, en de 3de frees voor het schuine randje.

Dit zijn de neuslatten voor de betimmering, Deze zitten aan de onderkant er zorgen er voor dat de druppels die op de betimmering komen niet langs de muur kunnen gaan lopen.

Deze vorm heb ik gefreest, decoratief maar vooral goed afwaterend.

Dit zijn de planken voor de booiboorden. Daaraan zit ook 1 zo'n afwaterend randje aan de achterkant. Hierdoor wordt al het water dat onverhoopt bij een hoge waterstand in de zinken binnengoot net afgevoert.

Zo wordt hij ongeveer in elkaar gelijmt. Op die lat die wat naar achteren op de foto staat komt het zink op de rusten. Op de voorgrond de neuslat. Deze komt verzinkt in het boeiboort maar het was e laat om verder te frezen.

Die lat waar het zink op komt te rusten, ga ik muschien nog schulpen zodat hij wat dikker en minder hoog wordt. En komt dan ook een beetje verzonken in het boeiboord. Dit hangt af van hoe het uitkomt.
pi_42406592
Die freestafel komt nu wel mooi van pas
Doe je dit hout nog impregneren/behandelen?
pi_42406853
Ja, de achterkant wordt alleen 2x gegrond, de voorkant, bovenkant, onderkant en zijkanten 2maal met een highsolid EPS verf gebroken wit die ik nog heb staan van de raam kozijnen.

Nog even in sketchup getekent:

Van links naar echts: zoals het nu op de freestafel ligt, zoals het af is manier 1, zoals het afis manier 3

donderdag 5 oktober 2006 @ 22:41:02 #106
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42406883
Jesus Christ, ik heb even niet in dit topic gekeken en heb nu alles weer bijgelezen. wat ik er van denk? ...O_o...
Niet normaal wat een amateur dat was, en respect voor de nauwgezette en degelijke manier je te werk gaat. Dat huis mag blij zijn met u. En uiteraard blijven doorgaan. Uitzichtloze situaties zijn er pas als er geen hoop op beterschap meer is .
pi_42407488
Dat wordt mooi.
Kun je bij Bouwmaat in Haarlem kopen?
Daar hebben SPS lakken. Uitstekende kwaliteit. En... zeer voordelig.
pi_42407722
TY MMach! en Solingjan.

Ja daar kan ik kopen heb ik pasje van enzo, bedankt voor de tip, als ik weer eens verf nodig heb ga ik daar eens naar kijken.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 07:56:14 #109
65960 sanger
pi_42413718
En Tnimble gaat gestaag door!

Zoals gewoonlijk ziet ook dit er allemaal weer keurig uit!
pi_42414152
Waarom heb je gekozen voor vuren/grenen ipv merbau/meranti, dat is toch veel duurzamer?
pi_42414509
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 08:48 schreef Gurb het volgende:
Waarom heb je gekozen voor vuren/grenen ipv merbau/meranti, dat is toch veel duurzamer?
Het nieuwe regelwerk is van grenen (had ik nog zelf opvoorraad (rest hout) en dit is nieuw gekocht vuren.

Omdat dit een tijdelijke oplossing is voor enkele maanden tot jaren afhankelijk hoe het gaat lopen. Als er een uiteindelijke difinitieve nieuwe goot komt wordt deze van b.v. eiken dat is nog een stuk duurzamer dan merbau/meranti. De kozijnen en oude boeiboorden en goten zijn allemaal van eiken maar de oude heeft die %$@#%$#@#$ weggegooit.
pi_42414549
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 09:09 schreef tnimble het volgende:
Het nieuwe regelwerk is van grenen (had ik nog zelf opvoorraad (rest hout) en dit is nieuw gekocht vuren.

Omdat dit een tijdelijke oplossing is voor enkele maanden tot jaren afhankelijk hoe het gaat lopen. Als er een uiteindelijke difinitieve nieuwe goot komt wordt deze van b.v. eiken dat is nog een stuk duurzamer dan merbau/meranti. De kozijnen en oude boeiboorden en goten zijn allemaal van eiken maar de oude heeft die %$@#%$#@#$ weggegooit.
Duidelijk!
pi_42543920
Gisteren avond laat de Multivent 131 uitgeprobeerd. Hij koste mij 45 euro dus dat valt reuze mee. Deze past precies over de buis heeft van de Ventub als je het bovenste deel er af trekt. Hoeft het gat in het dak niet groter gemaakt te worden en geen nieuwe plak plaat van 131mm ipv 110mm gemonteerd te worden. Hij staat nu wel zo''n 30cm hoger dan normaal maar wel stevig.

Bij deze dakdoorvoer voel je wel als je je hand bij het rooster houdt een stroming. Vanmorgen hoefde je tijdens het douchen ook niet op de tast de sjampoo te zoeken je kon zelfs de vloer normaal zien. En het was praktisch wind stil!

Voor het verschil dit is dus de verkeerde de ventub:
pi_42546853
Das dan weer een meevaller bij de enorme stapel tegenvallers
pi_42956611
Vandaag is Jaap Overdevecht Aanneming en Realisatie langs geweest om ook nar het dak en dan met name naar de muurplaat te kijken. Ook hebben we de rest laten zien (hij kon bij wijze van spreken wel janken wat hij allemaal aantrof en hij vond dat we zker de rechtgang helemaal tot op de bodem moeten door zetten) en verschillende oplossingen besproken.

Dat de spant is gaan splijten en de nok- en andere nalken zijn gan inscheuren komt inderdaad door de muurplaat. Zoals het nu is zal het niet gaan instorten en kunnen het het zonder verdere problemen nog wel een jaartje laten zitten. Om de muurplaat nu direct te vervangen zodat het in de toekomst ook goed blijft gaan kan van bovenaf gedaan worden. Het onderste stuk van het dak gaat er dan af om er bij te kunnen. De indicatie hiervoor is dat je zeker op 5.000,00 euro moet rekenen.

Hij heeft onze schtsen mee en gaat aan de slag om voor het herstel van de schade en herbouw een mooie oplossing te bedenken.

Van het weekeinde kan ik dus weer verder om het allemaal netjes te maken voor de winter die er aan komt. Hij heeft ook heel kort naar mijn werken gekeken en hij vond het heel mooi en hij heeft nog wat tips gegeven voor de goot.

To be continued
pi_42959330
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 16:17 schreef tnimble het volgende:

Dat de spant is gaan splijten en de nok- en andere nalken zijn gan inscheuren komt inderdaad door de muurplaat. Zoals het nu is zal het niet gaan instorten en kunnen het het zonder verdere problemen nog wel een jaartje laten zitten. Om de muurplaat nu direct te vervangen zodat het in de toekomst ook goed blijft gaan kan van bovenaf gedaan worden. Het onderste stuk van het dak gaat er dan af om er bij te kunnen. De indicatie hiervoor is dat je zeker op 5.000,00 euro moet rekenen.
Dat maak je mij niet wijs 5000,00 euro
Een muurplaat kost 100 euro( verguld)
400 stenen(binnenmuur) a 20c 80 euro
Muurplaatankers 4 stuks RVS 40 euro
Kepers voor kepers te verlengen 40 euro
Isolatie/dakplaat ???? 100 euro

Totaal 500euro en das nog aan de hogekant

Leg over de breedte van de zolder een balk welke opde de vloerbalken rust.
Bevestig/schroef aan de bestaande kepers over de breedte dus van muur naar muur een strook van +- 20 cm
OSB
Maak kepers met schuine kanten en zet/schroef deze boven op de plaat en onder op de balk vast.
Voila Je dak wordt ondersteund.
Sloop de onderkant van je dak.
Metsel de binnenmuur op met de muurplaatankers erin
Leg de muurplaat erop en bevestig
Verleng de bestaande kepers tot de juiste lengte op of oiver de muurplaat
Bevestig de goot en het boeiboord.
KLaar is Tnimble
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:11:32 #117
65960 sanger
pi_42960261
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 16:17 schreef tnimble het volgende:
Vandaag is Jaap Overdevecht Aanneming en Realisatie langs geweest om ook nar het dak en dan met name naar de muurplaat te kijken. Ook hebben we de rest laten zien (hij kon bij wijze van spreken wel janken wat hij allemaal aantrof en hij vond dat we zker de rechtgang helemaal tot op de bodem moeten door zetten) en verschillende oplossingen besproken.

Hij heeft onze schtsen mee en gaat aan de slag om voor het herstel van de schade en herbouw een mooie oplossing te bedenken.

Van het weekeinde kan ik dus weer verder om het allemaal netjes te maken voor de winter die er aan komt. Hij heeft ook heel kort naar mijn werken gekeken en hij vond het heel mooi en hij heeft nog wat tips gegeven voor de goot.

To be continued
Wat ik even gemist heb is of dit een gevolg is van de werkzaamheden van die aannemer......:@

En krijg je de resultaten nu in een rapportje?
pi_42960507
Interessant verhaal, woon zelf in een huis van meer dan 100 jaar oud dus vind t wel interessant/leerzaam
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_42964117
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat ik even gemist heb is of dit een gevolg is van de werkzaamheden van die aannemer......:@

En krijg je de resultaten nu in een rapportje?
Ja en ja Die %#@%$#@$ heeft voor het plaatsen van een kozijn met openslaande deuren de bovenste paar rijen stenen van de achtergevel (omdat het kozijn wat hij had bestelt 3 meter 5 is en de kamer zelf 2 meter 91 en hij dat maar tot in het plafond wilde laten door lopen) gesloopt. Daarna heet hij maar 60cm van het kozijn agfgezaagt en de achtergevel met andere stenen weer opgemetselt. Voor dit slopen heeft hij om een begin te hbben eerst een paar stenen boven elkaar weggeboort. Daarbij heeft hij zodiep geboort dat hij door achterliggende muurplaat heen gegaan is.

Om het nog erger te maken heeft hij hier doeken in gepropt. Boven de goot heeft hij purschuim gespoten om de goot vast te zetten. Daarbij heeft hij de loodstrip tussen ons schuinde dak en de rechte muur van de buren los getrokken. Het water wat doordoor op het dakbeschot kwam werdt door dat purschuim geleid naar die doeken die zich lekker volgezogen hebben met water.

Om de houtrot nog meer te bespoedigen heeft hij aan de uiteinden van de muurplaat (waar deze in de zijmuren rust) puin en metselspecie gebrukt. Hierdoor heeft het hout en steen fysiek contact. Bij elke regenbui zuigen de stenen water op en geven dit aan het hout af. (halfsteens opgemetselt dat stukje)

De laatste doodsteek is dat hij het oude buitenbooiboord heeft vervangen door een onbehandelde vurenhouten plank die strak tegen de muur aanzat waardoor de ventulatie van het dak geblokeert was.

De indicatie enzo komt over ongeveer een weekje if 3.
pi_42964606
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 17:37 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Dat maak je mij niet wijs 5000,00 euro
Een muurplaat kost 100 euro( verguld)
400 stenen(binnenmuur) a 20c 80 euro
Muurplaatankers 4 stuks RVS 40 euro
Kepers voor kepers te verlengen 40 euro
Isolatie/dakplaat ???? 100 euro

Totaal 500euro en das nog aan de hogekant

Leg over de breedte van de zolder een balk welke opde de vloerbalken rust.
Bevestig/schroef aan de bestaande kepers over de breedte dus van muur naar muur een strook van +- 20 cm
OSB
Maak kepers met schuine kanten en zet/schroef deze boven op de plaat en onder op de balk vast.
Voila Je dak wordt ondersteund.
Sloop de onderkant van je dak.
Metsel de binnenmuur op met de muurplaatankers erin
Leg de muurplaat erop en bevestig
Verleng de bestaande kepers tot de juiste lengte op of oiver de muurplaat
Bevestig de goot en het boeiboord.
KLaar is Tnimble
Jij gaat uit van een andere bouwstijl waarbij de muurplaat bovenop het metselwerk van de gevel ligt en vast zit met muurplaatankers.

Het gaat hier om een zogenaamde keulsegoot. Daarbij heb je geen muurplaat die bovenop de gevel rust waar aan de goot hangt. Daarbij zit de muurplaat enkele centimeters achter het metsel werk van de gevel. Om 80cm zit een strookje lood en een houtenklos en een muuranker. Een muuranker is een smeedijzeren pen van ca 50cm lang met aan het uiteinde een oog. Deze wordt door de muurplaat, de klos , het lood en de stenen gestoken. Aan de buitenkant zit een roset. Door het oog wordt een smeedijzeren stift geslagen die het anker vast ze. Wij hebben echter een versie gehad die netzoals een kozijn ankel meegemetlt wordt en dus aan de buitenkant niet zichtbaar is.
pi_42965910
en nog gevaarlijker is de Keulse goot, die het water binnendoor over de zolder afvoert. ???

http://www.documentatie.org/uds4/dbdropdownvolgende.asp?search=Keulse%20goot&start=0&zoekmethode=6

Kan jouw hemelwater dan niet via het platdak??

http://www.ikob-bkb.nl/pdf/URL%20Maasdekking.pdf
vanaf pag 27 meerdere constructies

Zoals ik op de door jouw gemaakte tekening zie op pag 1 moet het toch mogelijk zijn om in de muur muurplaatankers te metselen, zodat boven op de muur een muurplaat gelegd kan worden.
Op deze muurplaat kan het dak dan/kepers toch rusten en eventueel de goot.

Muurankers heb ik hier ook die zijn bij mij wel 100cm lang Heb ik destijds weer meeingebouwd in de eiken balken.
Meer voor de sier, want door de veranderde konstruktie binnen/spouwmuren waren ze eigenlijk overbodig.

[ Bericht 46% gewijzigd door Solingjan op 26-10-2006 21:57:04 ]
pi_42967165
Dat is een kilgoot die loopt onder de naad van de pannen in een binnen hoek.

Of bij grote daken heb je 2 puntdaken achter elkaar in het midden loopt dan een kiln goot naar de zijkant toe.

Bij daken die ronsom schuin lopen, loopt er een kiln goot zoals op jouw foto. Die loopt binnen in het huis en verbind de klin goot zoals hier boven naar een goot aan de buitenkant van het pand.

Helemaal achter in de goot op deze foto zie je een opening aan het einde zitten die komt uit op en koker in het huis zoals op jouw foto.

Een keulse goot is een goot die net onder de ondersterij pannen door loopt. Een soort bakgoot die niet vuiten de gevel steekt en aan de muurplaat hangt maar volledig boven op de gevel staat zodat de gevel vlak blijft en alleen het buiten boeiboor zichtbaar is als een omlijsting langs het pand.
pi_42967504
[quote]Op donderdag 26 oktober 2006 21:50 schreef tnimble het volgende:

Dus als ik het goed begrijp zit (behoord) bij jou de muurplaat aan de binnenzijde. En heeft die koekebakker dat ding gewoon weggehaald
Trouwens als ik naar die tekening op pag 1 kijk met de orginele situatie en wat hij er van gefabriceerd heeft.
Dan breekt mij het zweet uit.
Hoe heeft hij die muur toen trouwens gemetseld. Onder een zwevend dak??

[ Bericht 36% gewijzigd door Solingjan op 26-10-2006 22:21:13 ]
pi_42968910
Ja, maar je hebt wel gelijk dat het de situatie moelijker maakt met zo'n type goot. In dat document kun je op pagina 28 in detail 1d zien hoe een standaard bak goot er uit ziet. De muurplaat zit daar gewoon boven op de muur. Als het zo was, kon je simpel weg dak extra steunen, goot er af halen, balk af nemen, nieuwe balk inschuiven, goot heronteren en klaar. (in grovelinen dan he)

Mijn goot was / is zo:

De muurplaat loopt een stukje achter de gevel en is een stuk zwaarder dan een normale vloerbalk omdat alleen de koppen van het hout in een lodenschoen vast gemetlselt in de 2 zijmuren zitten en hij ook overspannend is ipv de hele gevel heeft om op te rusten.
pi_42969083
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:58 schreef Solingjan het volgende:
[quote]Op donderdag 26 oktober 2006 21:50 schreef tnimble het volgende:

Dus als ik het goed begrijp zit (behoord) bij jou de muurplaat aan de binnenzijde. En heeft die koekebakker dat ding gewoon weggehaald
Daar komt het bijna op neer.ja hij heeft de muurplaat losgehaalt van de ankers die er voor moeten zorgen dat de balk niet horizontaal kan gaan schuiven weggehaalt en de rechter balkkop bijna helemaal weg geboort met een rij gaten.
quote:
Trouwens als ik naar die tekening op pag 1 kijk met de orginele situatie en wat hij er van gefabriceerd heeft.
Dan breekt mij het zweet uit.
Hoe heeft hij die muur toen trouwens gemetseld. Onder een zwevend dak??
Ja feitelijk wel, en tot een paar weken geleden (totdat de stempel er onder gingen) heeft een deel van het dak nog steeds gezwoven.
pi_42969310
Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
-
pi_42969535
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 22:44 schreef quo_ het volgende:
Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
Hij loopt inderdaad iets schuin naar buiten af, het binnen booiboord en zink aan die kant zijn ook hoger dan die aan de voorkant. Ik gok dat hij ongeveer een halve centimeter afschot naar de buiten zijde heeft gehad. Maar dat is wat ik zag een jaar of 10 geleden bij de vorige schilder beurt. Op de tekening in de originale sitautie had ik dat idd niet geteknt die paar mm vallen toch zoongeveer weg en het is niet echt belangrijk. (voor de werkng natuurlijk wel)

Dit is de huidige situatie met stempels:

pi_42970126
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 22:38 schreef tnimble het volgende:

[..]

Daar komt het bijna op neer.ja hij heeft de muurplaat losgehaalt van de ankers die er voor moeten zorgen dat de balk niet horizontaal kan gaan schuiven weggehaalt en de rechter balkkop bijna helemaal weg geboort met een rij gaten.
[..]

Ja feitelijk wel, en tot een paar weken geleden (totdat de stempel er onder gingen) heeft een deel van het dak nog steeds gezwoven.
Van dat zweven had ik je toen ook al geschreven. Als je nl achter je huis staat dan is het dak rechts ingezakt, waarschijnlijk door die rotte balk. Daardoor is het dak in het midden omhoog gegaan. Vandaar ook die scheur naar boven. Want die balk die gescheurd is is niet gezakt maar naar boven gescheurd. Hoe is het met je nok pannen in het midden??
Nog een geluk dat je een tussen woning hebt. Anders was de catastrofe helemaal niet te overzien geweest.
pi_42976637
Ik heb alle pannen gecontroleert en er aantaaltal recht gelegt. Er hele rij net iets uit het midden van het dak lag iets schhef. De nokpannen zitten nog goed vast gemetselt.
pi_43362022
Even een tijd geen updates geweest door al het gedoe maar wel werkzaamheden al zijn die ook wat vertraagt.

Omdat het boeiboord niet uit 1 lengte kan moet er aan elkaar verbonden worden. De planken zaag ik onder een hoek van iets van 20 graden schuin af. Hierdoor heb je meer lijm oppervlak en wordt de krachten van het werken van het hout beter verdeelt.

Ook nog een drie tal lamello's er in en op 2 stalen hoekprofielen uitgelijnt.

pi_43362134
De goot is ook wat opgelapt. Er zaten wat scheurtjes waar de goot vastgespijktert heeft gezeten. Die zijn weer met wat soldeer behandelt.

Ook aan 1 kant hebben de buren opgetrokken. ipv dat ze de goot netjes hebben afgeknipt en een net uiteinde er op gesoldeert hebben hebben ze het verbogen en ingescheurt.

Van een oudt bovendeel hebben ze er een stuk ingezet en met cement vstgezet. Ook hier kun je goed zien dat ze het niet geknipt of gezaagt hebben. Al het cement is er uitgebikt en de naden gesoldeert.

pi_43362638
Na het drogen van de lijm de overtollige lijm afgestoken en daarna de plank vlak geschaaft met een scraapstaal.

Ook de neuslat is schuin afgezaagt

En op de plank gelijmt

Met een kantenfrees met het wieltje aan de onderkant is de neuslat geheel vlak met de plank gemaakt.

En met een 3mm afrondfrees zijn de randen afgerond zodat de verf daar goed op houdt.

pi_43362916
Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_43363003
Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

Daarna de bovenrand er op gelijmt.

pi_43363096
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:38 schreef Gompy58 het volgende:
Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
pi_43363152
Mooie vorderingen! Heb je ook al een plan hoe je gaat oplossen dat je dak zweeft?
pi_43363614
Er is meer gedaan maar die foto's kan ik niet bij van af mijn werk. Het isi nu reeds 2 maal geschildert.

Het lijmen van de spant en het opvangen van de muurplaat met stempels en de reparaties van de goot is volgens jodv voorlopig genoeg daar vertrouw ik op. Om het jaren goed te houden kan de helft van het dak aan de achterkant e goot en een stukje muur gesloopt worden de spant ondervangen worden om de muurplaat via de buitenkant er tussen uit te halen en een nieuwe in te brengen. Maar dit is voorals nog niet nodig.
pi_43363807
Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
pi_43363880
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:07 schreef Gurb het volgende:
Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
Yes sir
pi_43363972
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 8 november 2006 @ 17:28:23 #141
65960 sanger
pi_43364527
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:11 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
Ik voel een K&W meet aankomen!
  woensdag 8 november 2006 @ 17:30:21 #142
65960 sanger
pi_43364601
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:41 schreef tnimble het volgende:
Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

[[url=http://tnimble.nl/construction/dak/88_thn.jpg]afbeelding][/url]
Ziet er als gewoonlijk weer super uit!

1 vraagje over deze geul. Was het niet nog effectiever geweest als je daar een overhang in gecreerd had? Druppels glijden toch altijd iets verder dan het verste punt, om wat voor reden dan ook. Dan zouden ze nog tegen de lijmlaag aan kunnen komen.
pi_43370115
De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
pi_43370428
De uiteinden moeten natuurlijk een beetje deftig afgewerkt worden, het boeiboord kan niet opeens spontaan ophouden.

pi_43380527
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:57 schreef tnimble het volgende:
De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
Je kunt er ook de tuin slang op zetten

Dus als ik goed begrijp zit het al. Ben benieuwd naar dat vakwerk.
  donderdag 9 november 2006 @ 08:55:36 #146
65960 sanger
pi_43385120
Tuinslang is een goede test indd SJ.

Ziet er echt weer heel mooi afgewerkt uit hoor Tnimble!
pi_43385203
Dat is nu nog het enige wat moet gebeuren, het gevaarte het dak optillen en vast schroeven. Gaat zaterdag gebeuren.
pi_43439431
Tnimble als je nu voorlopig als hulp een lat /balkje met een viertal schroeven in de voegen vastzet gelijk met de onderkant van het boeiboord. Dan kan het daar mooi op steunen. Of mss een cm of twee lager om hem met klosjes/spie pas te stellen.
En als hij zit. die lat weer weg halen.
pi_43444429
Keks idee, over een paar uurtjes ga ik hem ophangen! Maar nu eerst
  zaterdag 11 november 2006 @ 23:57:08 #150
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_43466179
Sjeminee, wat een verhaal, wat een prutser...

Ga je ons de afloop (dit gaat heel lang duren) ook vertellen (als hij er ook komt...) Heel veel succes!!
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')