Eenden en pepermunt kruiden Kamper derby
Goede en slechte humor wisselen elkaar af voor de Kamper voetbalderby, die voor morgenavond op het programma staat. Bij Go Ahead werden zaterdag twaalf eenden in de kantine aangetroffen. Duidelijk afkomstig van DOS, ofwel de poelenten. Het spervuur van pepermuntjes in de nek door jeugdige heethoofden vond Go Ahead-doelman Kees Kostwinder minder prettig. ‘Ik heb liever drop.’.
Wat er na een goed verlopen derby gebeurt, kan doelman Nick Karel van DOS zich wel indenken. ‘Dan blijf je hangen en is de kans op koppijn zondag groot. Zo’n wedstrijd winnen is misschien nog wel beter dan een kampioensfeestje. Tenminste, dat vinden sommige supporters.’ Kostwinder: ‘Ze zijn er, die alleen deze twee duels belangrijk vinden. Dan heb je alleen maar zes punten, da’s niet veel.’
Gezien de barre weersomstandigheden houden de goalies terdege rekening met een verkapte waterpolowedstrijd. Maar dat is geen belemmering bij de voorpret. Kostwinder moest hartelijk lachen om de actie met de eenden in de Go Ahead-kantine. ‘Er is niks kapot gemaakt, er moet dus ergens binnen de club een mol zijn die de deur heeft geopend.’ Karel was de dader in ieder geval niet. ‘Go Ahead heeft een sfeercommissie, bij DOS bedenken mensen van de Duckside leuke dingen.’
Kostwinder (24) gaat voor zijn vierde burenruzie. ‘De vorige drie zijn niet zonder opstootjes verlopen. Ik loop stage op het Ichthus College, daar lopen DOS-leden en Go Ahead-mensen door elkaar heen. Het leeft enorm.’ Dat de rivaliteit zich in vorige edities uitte door het gooien van pepermuntjes richting doelman, vond Kostwinder niet zo geslaagd. ‘Dat begon met opgeschoten jochies, maar werd aangewakkerd door ouderen. Een slechte zaak.’
Als icoon van de club en onbesproken eerste doelman sinds twaalf jaar is Karel (30) gepokt en gemazeld. In het hoofd is voor sentimenten echter weinig plaats, punten moeten er komen. DOS heeft met 34 treffers in twaalf duels de meest instabiele defensie van de hoofdklasse C en staat voorlaatste. ‘Dit is een kippenvelwedstrijd. De laatste tijd gaat ‘t redelijk. Vier keer niet verloren, maar vijf goals tegen. We hadden alleen een paar keer moeten winnen. Met gelijkspelletjes schiet het niet op.’
De achterhoede van Go Ahead is met dertig tegentreffers ook geen baken van zekerheid. Kostwinder deelde het leed evenwel met Barry Reijs, beide keepers speelden zes keer. ‘Over die rivaliteit is wel voldoende gezegd, vind ik. Ik vond het opvallend dat Reijs erbij kwam. Buiten het veld kan ik het prima met hem vinden, concurrentie is ook goed. Na drie wedstrijden ben ik uit het elftal gehaald. Ik kreeg als uitleg dat ik scherpte miste, daaraan heb ik gewerkt. Nu speel ik weer. Maar voor hetzelfde geld zit hier de reservekeeper van zaterdag, haha.’
In de derby tellen alleen de punten. Hoe ze vergaard worden, zal iedereen snel vergeten. Karel: ‘We moeten het op basis van voetbal winnen, niet de fysieke duels opzoeken.’ Kostwinder: ‘We moeten het doen als collectief. Als het voetballend niet wil, moet de beuk erin.’
Bron: De Stentor
Hopelijk gaat het ondanks het slechte weer door!