Ik ben me (een klein beetje) aan het verdiepen in de Aziatische keuken, dat wil zoveel zeggen als: eigenlijk vind ik koken best leuk en dan maar beginnen bij de keuken die mij het meest aanspreekt, de Aziatische.
Dat betekent dus rijst. Veel & vaak rijst.
Ik ben de standaard snelkookprut van AH gewend, incl. afgieten maar dat schijnt een absolute no-go te zijn.
![]()
Er zijn zoveel andere soorten, met allemaal een eigen smaak, geur, uiterlijk. Basmati en Pandan zijn heel bekend, maar vraag me niet naar de verschillen.
In mijn keukenkastje vond ik een pak 'biologische rijst' van de AH.
![]()
De kleur was, ook na koken, bruingeel, de korrel hardig en glanzend, tamelijk droog, & ik vond de smaak wat muffig. Lijkt op zilvervliesrijst, ook zo'n matig alternatief voor mensen die liever gezond eten dan lekker.
Sommige mensen kopen van die enorme zakken Surinaamse rijst. Behalve dat ik die zakken zéér onpraktisch vind, schijnt die rijst ook heel anders te smaken dan de meeste rijst uit Azië.
Ik ben zelf dol op iets kleverige rijst, helderwit, met zo'n volle smaak; zó lekker dat je geneigd bent om de rest van het eten maar te laten schieten.
Ook lekker, als je bijvoorbeeld niet veel geld hebt:
quote:
Olie in de pan, paar versnipperde rawits fruiten (niet te lang, mag niet verbranden), beetje trassi erbij; daarna de rijst, rustig opbakken, en afmaken met wat ketjap en evt. sambal.
Zijn er hier mensen die voor elk gerecht een andere soort rijst gebruiken? Welke?
En is afgieten nou echt zo'n doodzonde?