Zijn er hier mensen die voor elk gerecht een andere soort rijst gebruiken? Welke?quote:Olie in de pan, paar versnipperde rawits fruiten (niet te lang, mag niet verbranden), beetje trassi erbij; daarna de rijst, rustig opbakken, en afmaken met wat ketjap en evt. sambal.![]()
Mooi!quote:
Dat is de Lidl.quote:Op vrijdag 1 september 2006 19:17 schreef Ringo het volgende:
En basmati is idd stervensduur, beetje jammer. Bij de Aldi (of de Lidl, 1 van de 2) verkopen ze kilopakken jasmijnrijst, die is ook erg lekker.
Volgens mij is het meer een kwestie van 'Hoe hoort het nu eigenlijk?'. Het is ook een doodzonde als je je spaghetti breekt voordat je hem in de pan doet of doorsnijdt voordat je hem opeet, maar of dat echt effect heeft op de smaak......Lijkt mij niet.quote:En over de kwestie afgieten-droogkoken: ik kook graag op gevoel, meet niet zo snel dingen af. Vandaar mijn voorkeur voor afgieten, dan kan je tenminste niet de fout ingaan.Maar scheelt het echt veel qua smaak?
Omdat ik altijd eerst een pan water op zet, en de rijst er pas bij gooi als het water kookt. De hoeveelheid rijst is ook altijd maar een beetje gokken, ligt er ook aan hoeveel honger ik heb.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:15 schreef Wakey het volgende:
Ik kook ook op gevoel, maar hoef nooit af te gieten en mijn rijst lukt altijd. Het verschil in smaak tussen droogkoken en afgieten is miniem (tenzij je echt liters afgiet) maar ik snap niet waarom mensen moeten afgieten... hoe moeilijk is het om de juiste verhouding rijst/water te gebruiken? Het is 1 kopje rijst op 1,5 kop water, oftewel een vingerkootje water in de pan bovenop een bodem rijst.
quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat ik altijd eerst een pan water op zet, en de rijst er pas bij gooi als het water kookt. De hoeveelheid rijst is ook altijd maar een beetje gokken, ligt er ook aan hoeveel honger ik heb.
Ja zo staat het dus niet op het pakquote:Op vrijdag 1 september 2006 22:51 schreef Wakey het volgende:
[..]
rijst is geen pasta hoor
![]()
Je moet eerst de rijst in de pan doen, dan water erbij en samen aan de kook brengen
It feels good to be stupid in company of others.quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:58 schreef Curiosity het volgende:
Ik kook altijd eerst het water.
quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
It feels good to be stupid in company of others.
*Serendips the club joins...quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:59 schreef Ringo het volgende:
It feels good to be stupid in company of others.
Huh?quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:51 schreef Wakey het volgende:
[..]
rijst is geen pasta hoor
![]()
Je moet eerst de rijst in de pan doen, dan water erbij en samen aan de kook brengen
Ik vind het een hele prestatie als je rijst kan laten mislukken.quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:54 schreef Wakey het volgende:
Ja het werkt uiteindelijk ook wel als je het water eerst aan de kook brengt, maar de 'bedoeling' is dat je rijst en water samen aan de kook brengt. Misschien dat bij veel mensen daarom de rijst 'mislukt', omdat ze verkeerd beginnen?![]()
Pasta: water eerst koken dan pasta toevoegen en tot slot afgieten
Rijst: water en rijst samen aan de kook brengen, en droog laten koken (niet afgieten)
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit algemeen bekend was...![]()
En wat wassen betreft... soms doe ik het wel, soms niet. Als het water heel troebel is was ik voordat ik het aan de kook breng. Vooral bij Surinaamse rijst is dat wel nodig, Surinamers doen het ook maar er is idd een discussie over wat nou gezonder is: wel of niet wassen.
Als je niet aan afgieten doet is het proces een stuk bewerkelijker, volgens mij. Teveel water, te lang laten doorkoken.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:36 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik vind het een hele prestatie als je rijst kan laten mislukken.
Met waterquote:Op zondag 10 september 2006 22:27 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat is trouwens de beste methode om de rijst te wassen?
En dan als topickicker ook helemaal niets meer toevoegen.quote:
als je rijst met ruim water kookt moet je wel het water eerst laten koken en dan de rijst erbij doen, dan weer koken, en daarna afgieten en laten uitstomen....quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:54 schreef Wakey het volgende:
Ja het werkt uiteindelijk ook wel als je het water eerst aan de kook brengt, maar de 'bedoeling' is dat je rijst en water samen aan de kook brengt. Misschien dat bij veel mensen daarom de rijst 'mislukt', omdat ze verkeerd beginnen?![]()
Pasta: water eerst koken dan pasta toevoegen en tot slot afgieten
Rijst: water en rijst samen aan de kook brengen, en droog laten koken (niet afgieten)
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit algemeen bekend was...![]()
En wat wassen betreft... soms doe ik het wel, soms niet. Als het water heel troebel is was ik voordat ik het aan de kook breng. Vooral bij Surinaamse rijst is dat wel nodig, Surinamers doen het ook maar er is idd een discussie over wat nou gezonder is: wel of niet wassen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |