Lak. Want het ging over auto's.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:43 schreef Etcetera het volgende:
dat hangt er geloof ik vanaf wel kleurenspectrum je gebruikt
Volgens mij wordt wit nergens gedefiniëerd als een kleur. Het wordt wel zo benoemd, maar is het volgens mij niet.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:43 schreef Etcetera het volgende:
dat hangt er geloof ik vanaf wel kleurenspectrum je gebruikt
quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef Tinuva het volgende:
[..]
Volgens mij wordt wit nergens gedefiniëerd als een kleur. Het wordt wel zo benoemd, maar is het volgens mij niet.
quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef Orealo het volgende:
Wit is de verzameling van alle kleuren.
Dus wit is kleuren..
Wit is het ontbreken van kleur, niet alle kleuren bij elkaar.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef slindenau het volgende:
Ga dat vragen in Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing ofzo.
Wit is een samenraapsel van alle kleuren...dus dan is het de vraag of je zoiets een kleur wilt noemen.
Mwa, ontbreken is toch zwart bij mij.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:48 schreef NanKing het volgende:
[..]
Wit is het ontbreken van kleur, niet alle kleuren bij elkaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witquote:Wit is geen kleur zoals de kleuren uit het spectrum: het is geen bonte kleur. Licht wordt als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit alle kleuren van het spectrum bestaat.
klopt, my badquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef Tinuva het volgende:
[..]
Volgens mij wordt wit nergens gedefiniëerd als een kleur. Het wordt wel zo benoemd, maar is het volgens mij niet.
quote:Wit is geen kleur zoals de kleuren uit het spectrum: het is geen bonte kleur. Licht wordt als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit alle kleuren van het spectrum bestaat.
Bij wit komen alle kleuren (het gehele spectrum) terug in je oog.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:48 schreef NanKing het volgende:
[..]
Wit is het ontbreken van kleur, niet alle kleuren bij elkaar.
Wit en Zwart staan nergens in de kleur codes. En mogen daarom geen kleuren genoemd worden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef Tinuva het volgende:
[..]
quote:
Volgens mij werkt dat alleen bij licht zo...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:46 schreef Orealo het volgende:
Wit is de verzameling van alle kleuren.
Dus wit is kleuren..
Wat hij zegt...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:50 schreef Orealo het volgende:
[..]
Bij wit komen alle kleuren (het gehele spectrum) terug in je oog.
Als dat gebeurd is het voor jou wit, dus als je wit ziet, zie je eigenlijk alle kleuren bij elkaar.
Is het zwart, dan komt er geen een kleur in je oog, en zie je dus zwart.
Dus ligt eraan hoe je het bekijkt, zwart houdt alle kleuren vast 'en je ziet dus 'niks', wit stoot af en je ziet 'alle kleuren'..
Dan zijn er maar 3 kleuren, de primaire kleuren? En alle andere (meng)kleuren een verzameling van de primaire kleuren dus ook geen kleuren?quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:49 schreef Geeranne het volgende:
Wit is geen kleur inderdaad, het is een verzameling van alle kleuren en weerkaatst alle kleuren. Geen natuurkunde gehad?![]()
je doet me denken aan mn tekendocentquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:50 schreef Orealo het volgende:
[..]
Bij wit komen alle kleuren (het gehele spectrum) terug in je oog.
Als dat gebeurd is het voor jou wit, dus als je wit ziet, zie je eigenlijk alle kleuren bij elkaar.
Is het zwart, dan komt er geen een kleur in je oog, en zie je dus zwart.
Dus ligt eraan hoe je het bekijkt, zwart houdt alle kleuren vast 'en je ziet dus 'niks', wit stoot af en je ziet 'alle kleuren'..
lak is geen kleurenspectrum he...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:45 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Lak. Want het ging over auto's.
Wit is geen kleur.
je hebt 3 primaire kleuren.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:53 schreef deedeetee het volgende:
Als wit geen kleur is wat is dan wél een kleur ? Andere kleuren zijn immer ook combinaties van kleuren?
Andere kleuren komen bij Rood Blauw en Geel vandaan. (de BasisKleuren)quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:53 schreef deedeetee het volgende:
Als wit geen kleur is wat is dan wél een kleur ? Andere kleuren zijn immer ook combinaties van kleuren?
inderdaad...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:53 schreef deedeetee het volgende:
? Wit is geen mengeling van kleuren.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:54 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
lak is geen kleurenspectrum he...
En nogal kort door de bocht om te zeggen dat als het niet zo te mengen is; het maar meteen geen kleur is...
Ook het artikel van wikipedia (hoewel ook dat niet als feit gekenmerkt kan worden) zegt "het is geen kleur zoals alle andere kleuren" en niet "het is geen kleur"...
Ik blijf er; gesteund door mijn natuurkundeboek bij dat wit; aangezien het een menging van alle kleuren is; een kleur is...
In dat soort wit zit altijd een tint in. Je hebt geen wit-wit.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:49 schreef Scorpie het volgende:
Tja, maar hoe krijg je dan een auto "wit"Ze worden niet zo geboren ofzo
![]()
Wanneer licht op een voorwerp valt en dit licht wordt volledig teruggekaatst, dan zien wij dit voorwerp wit. Bij zwart is het net omgekeerd. Wanneer er licht valt op een voorwerp en dit voorwerp kaatst geen licht terug, dan zien wij het voorwerp zwart. Puur zwart is dus in feite onzichtbaar. Wit is de tegenpool van zwart.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:54 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
En nogal kort door de bocht om te zeggen dat als het niet zo te mengen is; het maar meteen geen kleur is...
Ook het artikel van wikipedia (hoewel ook dat niet als feit gekenmerkt kan worden) zegt "het is geen kleur zoals alle andere kleuren" en niet "het is geen kleur"...
Ik blijf er; gesteund door mijn natuurkundeboek bij dat wit; aangezien het een menging van alle kleuren is; een kleur is...
Ik vind dat je een slecht natuurkundeboek hebtquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:54 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Koop een blik verf met kleurcode RAL9000, smeer 't op je wagen en hij is wit hoor...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:56 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
In dat soort wit zit altijd een tint in. Je hebt geen wit-wit.
wit absobeerd alle kleuren denk ik dat hij bedoeltquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
? Wit is geen mengeling van kleuren.
Zeker wel.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:55 schreef TheThirdMark het volgende:
Andere kleuren komen bij Rood Blauw en Geel vandaan. (de BasisKleuren)
Met die kleuren kan je alle andere kleuren maken.
Echter: Wit en Zwart kan je niet maken met deze combinatie.
Nee, nietquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
? Wit is geen mengeling van kleuren.
quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:58 schreef Tinuva het volgende:
[..]
Koop een blik verf met kleurcode RAL9000, smeer 't op je wagen en hij is wit hoor...
Dat zal in autolak toch ook wel te krijgen zijn...
Een wolk? Een sneeuwvlok? Een ster?quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:56 schreef ijsmeis het volgende:
In dat soort wit zit altijd een tint in. Je hebt geen wit-wit.
quote:Wit is geen kleur zoals de kleuren uit het spectrum: het is geen bonte kleur. Licht wordt als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit alle kleuren van het spectrum bestaat.
Zuiver wit bestaat in de praktijk niet. Elk wit heeft een bepaalde tint, die zichtbaar wordt als er een ander wit voorwerp naast wordt gehouden. Dit blijkt bijvoorbeeld door een wit vel papier te houden naast het beeldscherm waar u nu naar kijkt. Dit wordt uitgedrukt in de witheid
absoluut onjuist. Ik heb het geprobeert op verzoek van de docent. Het is niet gelukt. Je kan geen wit en zwart makenquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:58 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Zeker wel.
Voor zwart gebruik je geen één van de basiskleuren. Je gebruikt helemaal niets. (Vooropgesteld dat de omgeving en het "papier" waarop je tekent standaard zwart is.)
Voor wit gebruik je alle basiskleuren door elkaar.
Dus laat die extra chemicalien weg en je hebt wel zuiver wit RAL9000?quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:59 schreef TheThirdMark het volgende:
In autolak zitten diverse chemicalien die ervoor zorgen dat het metaal onder de lak beschermd wordt. Die chemicalien hebben altijd wel de een of anderek kleur/tint.
edit : verkeerd gelezen. Er had bij moeten staan dat je geen zwart kan maken met primaire kleuren.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:01 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
absoluut onjuist. Ik heb het geprobeert op verzoek van de docent. Het is niet gelukt. Je kan geen wit en zwart maken
Dat is dan te wijten aan het feit dat je te weinig kleur-variaties hebt... In het geval van wit, that is...quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:01 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
absoluut onjuist. Ik heb het geprobeert op verzoek van de docent. Het is niet gelukt. Je kan geen wit en zwart maken
wit is geen kleur. Want zoals hier al 10x is gezegd,je kan de primaire kleuren met elkaar mengen wat je wil,die 3 primaire kleuren vormen nooit witquote:Op vrijdag 1 september 2006 16:01 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En de rest is een combi net als wit
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Witquote:Wit is geen kleur zoals de kleuren uit het spectrum: het is geen bonte kleur. Licht wordt als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit alle kleuren van het spectrum bestaat.
Het zonlicht bestaat uit alle kleuren van het spectrum, hetgeen al door Isaac Newton is ontdekt toen hij licht door een prisma liet vallen. Voor die tijd dacht men dat wit licht de fundamentele kleur was, en dat de andere kleuren licht ontstonden door iets aan wit licht toe te voegen, net alsof wit licht een soort verf is. Wit licht krijgt echter juist een andere kleur als een deel van het spectrum wordt weggenomen.
Tijdens mijn natuurkundelessen enkele decennia terug toonde de leraar een schijfje met de drie basiskleuren in spiraal die hij heel snel liet ronddraaien. Zag er aardig wit uitquote:Op vrijdag 1 september 2006 16:01 schreef Zwaffel het volgende:
\quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:09 schreef r_one het volgende:
Definieer eerst eens "kleur" voordat je kunt bepalen of wit wel of niet aan die definitie voldoet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur
Wolken zijn de laatste tijd vooral grijs, sneeuwvlokken zijn (als je ze van dichtbij bekijkt) lichtblauw/transparant en sterren zijn rood, geel, blauw etc...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Een wolk? Een sneeuwvlok? Een ster?
Is onzin, dat is net als die mensen die zeggen dat een beeldscherm alle kleuren kan maken. Met de primaire kleuren kan je alleen kleuren binnen de kleuren driehoek maken, en niet alle kleuren in het hele spectrum. Ik heb b.v. nog niemand ultraviolet of goud kleur zien mengen ...quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Denk dat we er wel uitzijn dat zwart iig geen kleur is...quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
\
Zoals ik al zei: Vogens die Definitie zijn Wit en Zwart géén kleuren.
Welnee. De primaire additieve kleuren (van licht dus) zijn rood, groen en blauw. Wit licht is opgebouwd uit deze drie kleuren. Door één van deze kleuren uit te schakelen krijg je drie secundaire kleuren, namelijk cyaan (opgebouwd uit blauw en groen licht), magenta (rood + blauw licht) en geel (groen + rood). Als je alledrie de kleuren uitschakelt, krijg je zwart, dit is het ontbreken van licht.quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dan lees jij een andere definitie dan ik.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
\
Zoals ik al zei: Vogens die Definitie zijn Wit en Zwart géén kleuren.
Hiermee zijn zwart en wit wél kleuren.quote:De term kleur wordt ook gebruikt voor de eigenschap van voorwerpen die door een weerkaatsing van een gedeelte van het elektromagnetische spectrum deze interactie veroorzaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |