abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41387445

• Vraagjes!
    Wil je een operating systeem zonder spyware? Zonder serials? Zonder de noodzaak een firewall te draaien? Zonder de noodzaak een virusscanner te hebben draaien? Een OS met volledig gratis software? Ben je niet bang om eens een keer een opdracht in te geven in plaats van te klikken op een button?
    Dan kan Ubuntu iets voor jou zijn.

• en Ubuntu... wat is dat?
    Ubuntu is een compleet en gratis Linux besturingssysteem, vrij beschikbaar met zowel community als betaalde ondersteuning. Ubuntu is gebaseerd op Debian en om de 6 maanden wordt er een nieuwe versie uitgebracht. De volgende versie zal Ubuntu 6.10 Edgy Eft gaan heten en komt dus (als alles goed gaat) in maand 10 van 2006 uit. De vorige versies waren Breezy Badger 5.10, Hoary Hedgehog 5.04 en Warty Warthog 4.10.

• Ja, en wat betekent het woord 'Ubuntu'?
    "Ubuntu" is een oud Afrikaans woord. Het betekent "menselijk zijn voor anderen". Ubuntu betekent ook "Ik ben wat ik ben door wat wij zijn". De Ubuntu Linux distributie introduceert de gedachte achter Ubuntu in de wereld van software.

• Ja, allemaal erg leuk... maar waarom zou ik voor Ubuntu kiezen?
    Omdat Ubuntu voor de beginnende én voor de ervaren Linux/Unix gebruiker is.
    Net als bij andere Linux distro's heb je bij Ubuntu geen last van virussen, en heb je een grote community dus áls je eens in de problemen mocht komen met je OS, er altijd wel iemand is die je kan helpen.

In het Ubuntu manifest staat onder andere dat software zonder enige (betalings)verplichting beschikbaar zou moeten zijn, dat software door iedereen in zijn of haar taal bruikbaar zou moeten zijn, ook voor mensen met een handicap en dat iedereen de vrijheid moet hebben om software aan te passen naar zijn of haar wensen. Dat is toch iets wat alle Nederlanders aanspreekt? (opm: dit is ook de reden waarom MP3 en DVD playback niet standaard werken in Ubunut. Maar dat is met 2 commandoregels op te lossen ) Deze vrijheden maken Ubuntu fundamenteel anders dan traditionele 'gesloten' software: niet alleen zijn alle tools gratis beschikbaar, ook heb je de vrijheid om de software aan te passen zoals je zelf wilt.

Overigens herkent Linux veel hardware maar is het een ongeschreven regel dat als 2 of meer hardware onderdelen niet correct herkend worden die versie van Linux niet geschikt is voor jouw systeem. Ga dan niet vechten tegen je systeem maar kijk dan eens uit naar een andere Linux versie. Knoppix, Suse, Redhat, Mepis, Debian, Gentoo hebben een andere hardwareherkenning en zouden jouw systeem wel eens korrekt kunnen herkennen.

• Wat krijg ik dan?
    De standaardinstallatie van Ubuntu komt met Gnome als desktop manager, FireFox 1.5 als browser, Evolution als e-mailclient, Open Office.org 2.0, Gimp, Ekiga Softphone voor VOIP en videconferencing, Gaim als chatprogramma en bijna 20.000 andere programma's uiteenlopend van programmeertalen tot programma's om DVD's te backuppen. Wil je Opera of Epiphany als browser dan kan dat. Of Thunderbird als e-mail client dan kan dat. Er zijn verschillende CD spelers voor muziek (-> XMMS, Rythmbox, Amarok), dvd-spelers (-> XINE, Totem, VLC). Een lamp-installatie (apache2, mysql, php)?. Wil je spaanse werkwoorden leren (-> kverbos)? Of Kanji leren lezen! Dat kan. Er zijn zelfs speciale secties met spelletjes voor kinderen die zowel speels als educatief zijn (-> 'childsplay'). Leren coderen in Python? Perl? C? C++? Geen probleem! Er zijn genoeg speciale editors om snel te kunnen coderen.

• En waar kan ik het downloaden?
    Ubuntu (Gnome) Desktop/Live CD voor
    PC: ISO of Torrent Mac: ISO of Torrent AMD 64: ISO of Torrent
    Ubuntu (Gnome) Alternate CD voor
    kUbuntu (KDE) Desktop/Live CD voor
    kUbuntu (KDE) Alternate CD voor
    xUbuntu (XFCE) Desktop Live CD voor
    xUbuntu (XFCE) Alternate CD voor

• En wat zijn de kenmerken van Gnome, KDE en XFCE?
    Hier staat wat informatie over de verschillende desktop managers (DE):
    Gnome (nederlands)
    KDE (nederlands)
    XFCE (engels)

• Desktop? Alternate? Welke doet wat?
    Met de Desktop/Live CD kun je alles eerst eens bekijken zonder dat er wijzigingen aan je harde schijf plaatsvinden. Op je desktop komt wel een installatie-ikoontje om echt te installeren (via een grafische install). Netwerkinstellingen en dergelijke worden zelfs meteem overgenomen. De alternate CD is een directe installatie waarmee ook custom made installaties en OEM (pre-installed PC's zoals je ook Windows krijgt aangeleverd) installaties gemaakt kunnen worden.

• Moet ik een zware machine hebben?
    Voor een installatie met Gnome/KDE is minimaal nodig 192 Mb RAM en een minimale schijfruimte van 10 Gb. Voor XFCE is minimaal nodig 64 Mb RAM voor de alternate install en 128 Mb RAM voor een dekstop install met een minimale schijfruimte van 1.4 Gb.
    Ten opzicht van Windows XP hoef je dus zeker niet een zware machine te hebben.

• Handige websites met informatie en speciale tools/programma's
    Officiele website en wiki
    Er is een engelstalig Ubuntu forum dat ook door mensen bezocht worden die zelf software maken of pakketten beheren. Daarnaast is er ook een nederlandstalig Ubuntu forum. Hier wordt ook gewerkt aan vertalingen van nieuwe programma's om onze mooie taal een plaats te geven in Ubuntu.
    De beste guide vind je op Ubuntu Dapper Drake Guide. Een uitzonderlijk goede plek om rond te kijken naar hoe alles moet. Daarnaast is er ook een website met installatie als thema te vinden op:
    monkeyblog.org. Er staat een beschrijving om software te installeren met iets simpels als een 'add/remove programs' tot het intypen van commando's om software gemaakt voor een andere Linux te installeren.
    En mocht je nog niet vaarwel willen zeggen van je Windows kan dat door een Dual Boot op te zetten.
    Ubuntu kent een standaard driver voor je display, geen dvd playback, kan geen mp3 afspelen. Via wat extra commando's kan dit wel allemaal eenvoudig worden toegevoegd. Er zijn ook programma's gemaakt waarin zulke dingen aangevinkt kunnen worden. 2 hiervan zijn: EasyUbuntu en Automatix.
    Met Ubuntu Center kun je van je eigen muziekcollectie een audio stream maken. Files vanaf een andere locatie op jouw eigen systeem zetten, een vanaf het web toegankelijke kalender neerzetten, je bookmarks web-enabled maken. Hier staat wat screenshots.

• Wil je Ubuntu op CD thuis krijgen?
    Zelfs het bestellen van de installatie CD gebeurd zonder verzendkosten in rekening te brengen. Je kunt hier een GRATIS bestelling plaatsen. Let wel op: iedere 1 stuks heeft een waarde van 50 ct. Boven +- 22 euro dienen invoerrechten te worden betaald.

• En zijn er wat screenshots?
    Hier staan er een hoop met betrekking tot Ubuntu, kUbuntu en xUbuntu.

en hier vinden jullie Deel 1!
    hier Deel 2!
    en hier Deel 3!

WAARSCHUWING: voordat je met een installatie van een nieuw OS begint maak je EERST een backup van je huidige OS. Muziek, films en foto's doe je dus eerst op een DVD of op CD's zetten. En zorg er tevens voor dat je even nagaat dat jouw hardware werkt met Linux. Niets zo vervelend als erachter komen dat je niet op het web kunt komen omdat een of andere instelling niet goed staat en jij niet weet hoe het is op te lossen. Vooral als dit je enige systeem is.

[ Bericht 49% gewijzigd door LeisureSuitLarry op 01-09-2006 08:56:51 ]
  • pi_41387451
    quote:
    Op vrijdag 1 september 2006 05:44 schreef Boschkabouter het volgende:
    Hoi, ik heb geen idee of de vraag al gesteld is, maar ik ben dus nieuw in het hele kubuntu gebeuren en wil graag weten of het goed mogelijk is om dual screen te werken in (k)ubuntu.
    Ik gebruik overigens een ATi Radeon 9800XT,

(Ik ben dus echt nieuw en heb geen idee hoe ik de drivers moet installeren:\)
    Op Ubuntuforums.org heeft iemand een hele uitgebreide howto geschreven over dual screen met Nvidia en Ati. Als het niet wil lukken, kun je in het topic zelf nog je problemen posten. De TS lost deze meestal erg snel op is mijn ervaring.

Het topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

Zo te zien kun je het beste Twinview van Nvidia gebruiken. In de howto daarover staat ook hoe je NVidia drivers moet installeren. Het is waarschijnlijk wat knutselwerk, maar dan heb je ook wat
    pi_41389463
    quote:
    Op vrijdag 1 september 2006 08:37 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

Op Ubuntuforums.org heeft iemand een hele uitgebreide howto geschreven over dual screen met Nvidia en Ati. Als het niet wil lukken, kun je in het topic zelf nog je problemen posten. De TS lost deze meestal erg snel op is mijn ervaring.

Het topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

Zo te zien kun je het beste Twinview van Nvidia gebruiken. In de howto daarover staat ook hoe je NVidia drivers moet installeren. Het is waarschijnlijk wat knutselwerk, maar dan heb je ook wat
    Twinview van nVidea?
    Zelfs als ik, zoals in eerdere post aangaf, een ATi kaart gebruik?

Sowieso snap ik nog hoe ik de normale (recentere) drivers voor de kaart installeer.
      vrijdag 1 september 2006 @ 11:26:02 #4
    11697 Junkie
    VideoFreak :)
    pi_41390693
    http://tweakers.net/nieuw(...)dloze-netwerken.html
    quote:
    Hackende koffercomputer scant 300 draadloze netwerken
    Het ultieme WiFi-hackapparaat werd onlangs gepresenteerd op de Defcon-conventie in Las Vegas: de Janus Computer. Hij werd gemaakt en ontworpen door Kyle Williams van de Janus Wireless Security Research Group. Het toestel bestaat uit een waterdicht geel koffertje met daarin een moederbord met een 1,5GHz VIA C7-processor, acht draadloze netwerkkaarten, een 20GB harde schijf en een 17-inch lcd-scherm. Als OS wordt Ubuntu 6.06 Linux gebruikt. Om het bereik te vergroten bevat het apparaat twee 1W-versterkers met externe antenne-aansluitingen. De acht netwerkkaartjes scannen continu WiFi-kanalen en pikken het verkeer op, dat desgewenst op de harde schijf kan worden weggeschreven. Toen Williams het uitprobeerde vanuit zijn hotelkamer in Las Vegas met een 1W-versterker, kon hij 300 kanalen tegelijk scannen.

De meeste toegangspunten zijn onbeveiligd, maar met WEP-encryptie weet de Janus Computer ook wel raad. Desgewenst worden alle acht netwerkkaarten op hetzelfde toegangspunt gericht, waarna dit wordt gebombardeerd met verkeer van allerlei kraakprogramma's. Meestal is de sleutel binnen vijf minuten gevonden, maar Williams voegde toe dat sommige goedkope toegangspunten simpelweg crashen bij zoveel verkeer. De Janus Computer is zelf ook met encryptie beveiligd. Zowel het geheugen als de harde schijf worden voortdurend gecodeerd met AES 256-bits sleutels. De machine heeft een 'Instant Off' schakelaar die hem onmiddelijk uitzet, waarna de gegevens ontoegankelijk zijn geworden. Alleen met een 2000-bits usb-passkey plus een ingetikt wachtwoord wordt de computer weer toegankelijk. Williams is bezig de machine nog verder te verbeteren, zodat ook WPA en WPA2 ermee kunnen worden gekraakt. Hij heeft een paar duizend dollar besteed aan de bouw, maar hoopt dit geld te kunnen terugverdienen door Janus Computers te verkopen aan grote bedrijven en overheidsinstellingen.
    pi_41390763
    quote:
    Op vrijdag 1 september 2006 10:38 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Twinview van nVidea?
    Zelfs als ik, zoals in eerdere post aangaf, een ATi kaart gebruik?

Sowieso snap ik nog hoe ik de normale (recentere) drivers voor de kaart installeer.
    Lol, ik zat helemaal niet op te letten

Ik heb zelf een ATI 9800 Pro en heb de Big Desktop Howto geprobeerd, deze werkt bij mij prima. Ik kan zelfs 3D games draaien, iets wat met Xinerama niet werkt omdat dan de 3D rendering wegvalt.
      vrijdag 1 september 2006 @ 11:46:32 #6
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_41391147
    quote:
    Holy Shit. WTF.

Je moet maar een hobby hebben
    Of hij is wel erg veslaafd aan het permanent on-line zijn.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_41449995
    Ik zit te denken om ook over te stappen naar Ubuntu, alleen een ding houd me tegen op het moment. Ik kan nu met windows XP bestanden over en weer sturen van deze pc (windows xp) naar de pc in de werkkamer (windows xp) Maar wat nou als ik op deze pc Ubuntu ga installeren en op die andere pc gewoon xp laat staan, kan ik dan nog steeds bestanden doorsturen? En zo ja is dat een beetje makkelijk in te stellen?
    A fish may fall in love with a bird, but where will they build their nest?
    pi_41465458
    quote:
    Op zondag 3 september 2006 13:54 schreef Lanvin het volgende:
    Ik zit te denken om ook over te stappen naar Ubuntu, alleen een ding houd me tegen op het moment. Ik kan nu met windows XP bestanden over en weer sturen van deze pc (windows xp) naar de pc in de werkkamer (windows xp) Maar wat nou als ik op deze pc Ubuntu ga installeren en op die andere pc gewoon xp laat staan, kan ik dan nog steeds bestanden doorsturen? En zo ja is dat een beetje makkelijk in te stellen?
    Waarschijnlijk gebruik je gedeelde mappen op die Windows XP machines. In Ubuntu is het standaard al mogelijk om Windows-shares te benaderen en door Samba te installeren (op de wiki-pagina's van Ubuntu staat hoe), kun je ook de bestanden op jouw Ubuntu-machine delen met de computer met Windows XP.
    pi_41467404
    quote:
    Op zondag 3 september 2006 22:39 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

Waarschijnlijk gebruik je gedeelde mappen op die Windows XP machines. In Ubuntu is het standaard al mogelijk om Windows-shares te benaderen en door Samba te installeren (op de wiki-pagina's van Ubuntu staat hoe), kun je ook de bestanden op jouw Ubuntu-machine delen met de computer met Windows XP.
    Ik kon gewoon gelijk in de mappen van mijn gewone pc, en alles eraf halen wat ik wilde. Niks samba voor nodig (of t was al geïnstalleerd?)
    pi_41469483
    Gaat het trouwens werken om Ubuntu op een 400 MHz pc te installeren met 40 GB HD en 512 RAM?
    Of gaat dat zo traag dat ik beter een oudere/andere distro kan pakken?

Oh ja, en ik wil graag KDE gebruiken omdat ik nog niet goed ben met de Konsole.
    pi_41469664
    quote:
    Op zondag 3 september 2006 23:22 schreef JohanTop het volgende:

[..]

Ik kon gewoon gelijk in de mappen van mijn gewone pc, en alles eraf halen wat ik wilde. Niks samba voor nodig (of t was al geïnstalleerd?)
    Samba was bij mijn installatie gewoon geïnstalleerd. Kubuntu 6.06.
    pi_41470004
    quote:
    Op zondag 3 september 2006 23:22 schreef JohanTop het volgende:

[..]

Dat gedeelte was dan ook meer bedoeld voor het benaderen van bestanden op Ubuntu vanaf een Windows XP pc.
    pi_41470196
    quote:
    Op maandag 4 september 2006 00:20 schreef Boschkabouter het volgende:
    Gaat het trouwens werken om Ubuntu op een 400 MHz pc te installeren met 40 GB HD en 512 RAM?

Euhm, dat zal best goed gaan werken denk ik.

En waarom wil je per se KDE?

In Ubuntu (dus Gnome) zit een super makkelijk systeem om programma's te installeren.
    Genaamd: Synaptics package manager
    pi_41470505
    quote:
    Op maandag 4 september 2006 00:20 schreef Boschkabouter het volgende:

Op zich zal het wel lukken maar echt snel zal het niet gaan, KDE is toch best zwaar. Je zou kunnen overwegen om Xubuntu te installeren, daar zit XFCE bij als window manager en die is een stuk lichter dan KDE. Werkt ook erg fijn, is wel iets meer basic dan KDE maar het leeuwendeel kun je gewoon zonder de console instellen dmv duidelijke GUIs.
    Je kan ze ook naast elkaar installeren overigens, dan kan je ze vergelijken.
    Unox, the worst operating system.
    pi_41470738
    quote:
    Op maandag 4 september 2006 01:05 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Op zich zal het wel lukken maar echt snel zal het niet gaan, KDE is toch best zwaar. Je zou kunnen overwegen om Xubuntu te installeren, daar zit XFCE bij als window manager en die is een stuk lichter dan KDE. Werkt ook erg fijn, is wel iets meer basic dan KDE maar het leeuwendeel kun je gewoon zonder de console instellen dmv duidelijke GUIs.
    Je kan ze ook naast elkaar installeren overigens, dan kan je ze vergelijken.
    Ja aan Xubuntu had ik ook nog niet gedacht
    Mar ik zie het grote voordeel van KDE tov Gnome niet echt.
    Het ziet er mooier uit, maar dat is ook het enige imo.

(mijn kubuntu cd deugt trouwens niet, Adept werkt voor geen meter, net als meerdere andere dingen zoals Easyubuntu gewoon niet werken) Dat is eigenlijk de reden waarom ik Ubuntu draai,dit werkt ook gewoon goed, en het draait iets sneller..
    pi_41472408
    Xubuntu heb ik nog geen ervaring mee.
    Ik vind KDE mooier uitzien, maar ook werkt het fijner en is het voor een complete noob duidelijker.

Het is met mijn 400 MHz-pc trouwens de bedoeling dat ik (nadat ik er grondig mee gespeeld heb, en weet hoe het werk) er mijn mailserverprogramma op zet en Apache met mySQL voor testdoeleinden. Mogelijk ook nog met een muziekprogramma.
    Dàn heb ik dus geen KDE/Gnome of wat voor een desktop nodig en kan ik die dus gewoon weggooien of niet gebruiken(?)
    pi_41506247
    Probleem :!

http://primeserver.nl/media-archive/uploads/56845093.jpg

Dit heb ik nu al een week of 2? En ik snap even niet hoe ik het op moet lossen.
      dinsdag 5 september 2006 @ 08:10:07 #18
    91683 Blackhouse
    Only in Kenya...
    pi_41506417
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 07:43 schreef mistermaniac het volgende:
    Probleem :!

http://primeserver.nl/media-archive/uploads/56845093.jpg

Dit heb ik nu al een week of 2? En ik snap even niet hoe ik het op moet lossen.
    Probeer even je mirrors aan te passen. Om een of andere reden gebruik je nu de Australische mirrors.
    Dit kan je aanpassen door in het bestand /etc/apt/source.list alle au.archive.ubuntu.org door archive.ubuntu.org te vervangen, daarna een 'apt-get update' te doen.
    Oscar Mike Golf Whiskey Tango Foxtrot Bravo Bravo Quebec
    pi_41506497
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
    ## distribution.
    deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-updates main restricted
    deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-updates main restricted

## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe'
    ## repository.
    ## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
    ## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
    ## your rights to use the software. Also, please note that software in
    ## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
    ## team.
    # deb-src http://au.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe

## Uncomment the following two lines to add software from the 'backports'
    ## repository.
    ## N.B. software from this repository may not have been tested as
    ## extensively as that contained in the main release, although it includes
    ## newer versions of some applications which may provide useful features.
    ## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review
    ## or updates from the Ubuntu security team.
    deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-backports main restricted universe multiverse
    deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-backports main restricted universe multiverse

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
    deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
    # deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe
    # deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe
    deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper multiverse universe main restricted

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    ross@drainbamage:~$ sudo apt-get update
    Get:1 http://security.ubuntu.com dapper-security Release.gpg [189B]
    Get:2 http://archive.ubuntu.com dapper Release.gpg [189B]
    Get:3 http://archive.ubuntu.com dapper-updates Release.gpg [189B]
    Get:4 http://archive.ubuntu.com dapper-backports Release.gpg [189B]
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper Release
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security Release
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-updates Release
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports Release
    Get:5 http://archive.ubuntu.com dapper/main Sources [255kB]
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/main Packages
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/restricted Packages
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/main Sources
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/restricted Sources
    Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/multiverse Packages
    Get:6 http://archive.ubuntu.com dapper/restricted Sources [1478B]
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper/multiverse Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper/universe Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper/main Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper/restricted Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-updates/main Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-updates/restricted Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-updates/main Sources
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-updates/restricted Sources
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/main Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/restricted Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/universe Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/multiverse Packages
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/main Sources
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/restricted Sources
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/universe Sources
    Hit http://archive.ubuntu.com dapper-backports/multiverse Sources
    Get:7 http://au.archive.ubuntu.com dapper-updates Release.gpg [189B]
    Hit http://au.archive.ubuntu.com dapper-updates Release
    Hit http://au.archive.ubuntu.com dapper-updates/multiverse Packages
    Fetched 257kB in 1s (160kB/s)
    Reading package lists... Done

En nog die .au pakken?
    pi_41514237
    [4294667.296000] ACPI: Unable to locate RSDP.

Deze melding krijg ik dus als ik Linux probeer te installen op de 400MHz pc. Iemand een idee wat het betekent of waar ik het kan opzoeken?
      dinsdag 5 september 2006 @ 18:20:43 #21
    91683 Blackhouse
    Only in Kenya...
    pi_41522382
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 08:20 schreef mistermaniac het volgende:

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

En nog die .au pakken?
    Probeer even een nieuwe sources.list file te genereren met deze handige tool: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic
      dinsdag 5 september 2006 @ 18:24:00 #22
    91683 Blackhouse
    Only in Kenya...
    pi_41522482
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 13:52 schreef Boschkabouter het volgende:
    [4294667.296000] ACPI: Unable to locate RSDP.

Deze melding krijg ik dus als ik Linux probeer te installen op de 400MHz pc. Iemand een idee wat het betekent of waar ik het kan opzoeken?
    Meerdere mensen schijnen dat probleem te hebben, kijk even hier op het ubuntu forum: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=189190
    pi_41523729
    Ik krijg die melding volgens mij ook bij booten van een server van me, dat is een 1Ghz Athlon. Hij start wel gewoon door en doet het voor de rest ook zonder problemen.
      woensdag 6 september 2006 @ 09:41:29 #24
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_41541513
    Even een wat algemener vraagje: Ik wil meerdere users toevoegen aan mijn ubuntu systeem zodat ze met ssh kunnen inloggen en programma's kunnen draaien en zooi kunnen kopieren. Maar uiteraard mogen ze niet de belangrijke bestanden editten, ik heb zelfs liever niet dat ze uberhaupt de root / te zien krijgen. Nu kun je een aantal shells instellen als je een nieuwe user aanmaakt, en ik heb geen idee wat het verschil is (bin/bash. bin/sh, bin/false en dat soort dingen). Als ik probeer te zoeken dan vind ik vooral bash shell scripting zaken en dat wil ik (nog) niet weten
    pi_41544401
    Een standaard user kan alleen bestanden in de eigen homedir aanpassen, belangrijke bestanden kunnen ze niet bewerken en de echt belangrijke bestanden kunnen ze niet lezen (zoals /etc/password enzo). Ze hebben wel leesrechten in de root maar dat is ook nodig anders kunnen ze helemaal niks doen (commando's als ls en cp zijn gewoon programma's die ze uit moeten kunnen voeren). Dat is veilig genoeg op zich. Mappen die ze niet mogen zien (zoals bijv jouw eigen homedir of homedirs van andere users) kun je permissies 700 geven. Wil je ze toch beperken tot hun eigen homedir dan zul je een chroot op moeten zetten, maar dan moet je dus alle programma's en libs die ze nodig hebben ook in hun homedir zetten en dat kan wel wat gedoe zijn.

Zie: http://www.google.nl/search?q=shell+chroot
    pi_41549302
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 19:08 schreef Schorpioen het volgende:
    Ik krijg die melding volgens mij ook bij booten van een server van me, dat is een 1Ghz Athlon. Hij start wel gewoon door en doet het voor de rest ook zonder problemen.
    Als ik gewoon door blijf booten (met acpi=off) krijg ik de melding niet meer maar dan krijg ik uiteindelijk (na een kwartier/half uur) een Kernel panic. (en mijn boerenverstand zegt me dat dat niet goed is. )
      donderdag 7 september 2006 @ 00:01:22 #27
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_41570039
    quote:
    Op woensdag 6 september 2006 11:37 schreef Schorpioen het volgende:
    Een standaard user kan alleen bestanden in de eigen homedir aanpassen, belangrijke bestanden kunnen ze niet bewerken en de echt belangrijke bestanden kunnen ze niet lezen (zoals /etc/password enzo). Ze hebben wel leesrechten in de root maar dat is ook nodig anders kunnen ze helemaal niks doen (commando's als ls en cp zijn gewoon programma's die ze uit moeten kunnen voeren). Dat is veilig genoeg op zich. Mappen die ze niet mogen zien (zoals bijv jouw eigen homedir of homedirs van andere users) kun je permissies 700 geven. Wil je ze toch beperken tot hun eigen homedir dan zul je een chroot op moeten zetten, maar dan moet je dus alle programma's en libs die ze nodig hebben ook in hun homedir zetten en dat kan wel wat gedoe zijn.

Zie: http://www.google.nl/search?q=shell+chroot
    He, bedankt! Dan doe ik het gewoon op die manier
    pi_41886992
    Ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd op een andere pc, met draadloos internet en al.
    Alleen krijg ik geen verbinding met mijn Belkin draadloze router.
    Ik vermoed dat dat komt omdat deze een WPA key heeft, aangezien wlAssistant wel mijn draadloze modem zonder WPA ziet. (Echter is deze maar 11Mbps en de router 54 Mbps)
    Iemand een idee?
    pi_41934678
    Bestaat dit reeksje nog.
    pi_41934831
    Tuurlijk
    pi_41993261
    Zijn er hier mensen die al hebben geupgrade naar de beta van edgy, ubuntu 6.10? Over een maandje ofzo komt ie uit maar ik weet niet hoe klaar hij al is... ik wil er best aan proeven maar momenteel heb ik even geen zin in een uitelkaar vallend OS en het noodzakelijke gepiel om het weer te fixen.

edit - ik zie dat het nog maar een alpha is... ze mogen wel opschieten dan!

http://www.ubuntu.com/testing/knot3?highlight=%28edgy%29
    pi_41995748
    Als ze morgen echt de betafreeze hebben, is hij nog mooi op schema hoor:

https://wiki.ubuntu.com/EdgyReleaseSchedule
    pi_42240998
    Iemand die edge heeft draaien? Liefst kubuntu versie. Wil ff weten hoe hij is atm en of het de juiste richting in gaat.

Draai nu al tijdje mepis 6 en ben zeer tevreden. Tis een beetje saai atm, rete stabiel mis dan het beta testen wel een beetje dat ik deed met dapper.
      zaterdag 30 september 2006 @ 01:59:39 #35
    91683 Blackhouse
    Only in Kenya...
    pi_42250685
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 20:21 schreef dryfit het volgende:
    Iemand die edge heeft draaien? Liefst kubuntu versie. Wil ff weten hoe hij is atm en of het de juiste richting in gaat.

Draai nu al tijdje mepis 6 en ben zeer tevreden. Tis een beetje saai atm, rete stabiel mis dan het beta testen wel een beetje dat ik deed met dapper.
    Ga het zelfs testen dan, 2 vliegen in een klap
    pi_42255421
    Vanaf 6.10 ga ik waarschijnlijk weer meedoen met Ubuntu'en (Ben op het moment met Suse aan het kutten )
    pi_42292584
    quote:
    Op zaterdag 30 september 2006 01:59 schreef Blackhouse het volgende:

[..]

Ga het zelfs testen dan, 2 vliegen in een klap
    Zal best willen alleen heb het zeer druk met werk en ben bezig met A+ (makkie eigenlijk). Veel te weinig tijd atm. De dagen hebben meer uren nodig wil ik alles doen wat ik wil.

Oh boy kde 4 preview hoop ik deze maand.

Deze nieuwe kicker ziet er ook geil uit. http://home.kde.org/~binner/kickoff/sneak_preview.html
    pi_42336539
    Toch maar weer Ubuntu geinstalleerd na een crash van de pc. Ben van plan om een dual boot te maken met een uitgeklede windows xp verie. Maar vraag 1, na installatie van ubuntu had ik nog 33,5 gigabyte over (van de 40) is dat normaal? Of is er wat fout gegaan tijdens formatteren?

En vraag 2, hoe kan ik van breezy upgraden naar Dapper Drake, er is wel een engelse uitleg maar heb um liever in nl.
    A fish may fall in love with a bird, but where will they build their nest?
    pi_42475936
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 16:39 schreef Lanvin het volgende:
    Toch maar weer Ubuntu geinstalleerd na een crash van de pc. Ben van plan om een dual boot te maken met een uitgeklede windows xp verie. Maar vraag 1, na installatie van ubuntu had ik nog 33,5 gigabyte over (van de 40) is dat normaal? Of is er wat fout gegaan tijdens formatteren?

En vraag 2, hoe kan ik van breezy upgraden naar Dapper Drake, er is wel een engelse uitleg maar heb um liever in nl.
    sudo gwrite /etc/apt/sources.list
    En dan overal waar breezy staat veranderen in dapper.

sudo apt-get update
    sudo apt-get dist-upgrade

Beter is het om een /root partitie aan te maken en een /home partition. ALs een upgrade verkeerd gaat heb je tenminste je /home dir veilig en kan je rustig een nieuwe install doen met behoud van je /home partition.

Erg dom dat (k)ubuntu dit niet standaard doet.

Of gebruik http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic en knip en plak die lijst.
    pi_42569258
    Ben voor een school project bezig met Ubuntu.
    Ik heb samba geinstalleerd en wil mappen op een windows computer benaderen en andersom. Wil nog niet helemaal lukken. Ik haal mijn informatie uit: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper_nl
    Toch heb ik nog wat vragen waar een van jullie hopelijk antwoord op kan geven.

- Hoe kom ik in Ubuntu achter mijn ip adres?
    - De windows computer staat in het domein van school. Moet de Ubuntu pc ook in het domein aangemeld worden om gedeelde mappen tussen de pc's te kunnen benaderen?

Alvast bedankt.
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
    pi_42569512
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 10:00 schreef SHERMAN het volgende:
    Ben voor een school project bezig met Ubuntu.
    Ik heb samba geinstalleerd en wil mappen op een windows computer benaderen en andersom. Wil nog niet helemaal lukken. Ik haal mijn informatie uit: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper_nl
    Toch heb ik nog wat vragen waar een van jullie hopelijk antwoord op kan geven.

- Hoe kom ik in Ubuntu achter mijn ip adres?
    type ifconfig
    pi_42569664
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 10:13 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

type ifconfig
    Ubuntu herkend dat commando niet.
    pi_42569774
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 10:19 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Ubuntu herkend dat commando niet.
    ehm, mijn ubuntu wel. Weet je zeker dat je het goed intypt in console?

Je gebruikt toch wel Dapper Drake?
    pi_42569826
    Nope.. 5.10 zie ik nu.
    * SHERMAN Heeft u ubuntu op een hardeschijf staan?
    Docent: Ja hoor, hier heb je de schijf.
    * SHERMAN het is wel versie 6.06 he?
    Docent: Ja het is de laatste versie.

Niet dus.
    pi_42569871
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 10:28 schreef SHERMAN het volgende:
    Nope.. 5.10 zie ik nu.
    * SHERMAN] Heeft u ubuntu op een hardeschijf staan?[/me]
    Docent: Ja hoor, hier heb je de schijf.
    [me=SHERMAN het is wel versie 6.06 he?

Docent: Ja het is de laatste versie.

Niet dus.
    Nou, volgens mij werkt ifconfig ook al in Breezy (5.10).
    pi_42569914
    Nope, daar is het "ip addr".

Is het eenvoudig om 5.10 te updaten naar 6.06? Of is een cleaninstall beter?
    pi_42569970
    Upgraden moet wel gaan. Gewoon in /etc/apt/sources.list alle verwijzingen naar breezy vervangen door dapper.

En vervolgens sudo apt-get update
    en sudo apt-get dist-upgrade
    pi_42570154
    En dat werkt zeker? Niet dat ik de hele installa sloop.

* SHERMAN is nog redelijk groen wat met Linux betreft.
    pi_42570397
    quote:
    deb cdrom:[Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012)]/ breezy main restricted

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy main restricted
    deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
    ## distribution.
    deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted
    deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted

## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe'
    ## repository.
    ## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
    ## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
    ## your rights to use the software. Also, please note that software in
    ## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
    ## team.
    # deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy universe
    # deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy universe

## Uncomment the following two lines to add software from the 'backports'
    ## repository.
    ## N.B. software from this repository may not have been tested as
    ## extensively as that contained in the main release, although it includes
    ## newer versions of some applications which may provide useful features.
    ## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review
    ## or updates from the Ubuntu security team.
    # deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-backports main restricted universe multiverse
    # deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-backports main restricted universe multiverse

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted
    deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted

# deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security universe
    # deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security universe
    Gewoon over dapper van maken? De eerste regel ook veranderen naar 6.06 Dapper Drake?

Sorry voor de vele vragen. :$
    pi_42570804
    Geen probleem

Hier staat wat meer info over upgraden https://help.ubuntu.com/community/DapperUpgrades . Je kunt trouwens heel veel antwoorden op standaard vragen terugvinden op de http://wiki.ubuntu.com en http://help.ubuntu.com
    pi_42570810
    Hmm, Ubuntu klinkt erg interessant, moet me er toch maar eens meer in gaan verdiepen.
    pi_42571241
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 11:12 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Geen probleem

Hier staat wat meer info over upgraden https://help.ubuntu.com/community/DapperUpgrades . Je kunt trouwens heel veel antwoorden op standaard vragen terugvinden op de http://wiki.ubuntu.com en http://help.ubuntu.com
    Dankje.

Ik doe ene poging via update manager maar ik krijg een fout melding dat ie de cd-rom niet kan gebruiken.
    quote:
    cdrom:[Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012)]/dists/breezy/main/binary-i386/Packages.gz: Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
    cdrom:[Ubuntu 5.10 _Breezy Badger_ - Release i386 (20051012)]/dists/breezy/restricted/binary-i386/Packages.gz: Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
    Dus maar even met apt-get spelen neem ik aan.
    pi_42574393
    Zo, 6.06 helemaal geinstalleerd en up-to-date. Nu netwerk opzetten.
    pi_42574549
    Er staat nu 6.06 op maar het commando is nog steeds ip addr en niet ipconfig.
    pi_42575023
    Het is ook ifconfig, niet ipconfig...
    pi_42576019
    pi_42576895
    Ik kon me al niet voorstellen dat het command onder breezy niet werkte
    pi_42577197
    Sorry, windows gewent he.

Situatie nu.
    Windows >>> Ubuntu - werkt
    Ubuntu >>> Windows - werkt niet, kan niet inloggen. Ik vul wachtwoord van de gebruiker op de windows computer in. Maar op Ubuntu komt telkens het inlogscherm terug? Ik heb voor het account de zelfde naam en wachtwoord als op het windows account.
    Ubuntu <<<>>> Ubuntu - werkt, nog, niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door SHERMAN op 11-10-2006 22:14:51 ]
    pi_42587838
    Verwarrende pijltjes, wat werkt nou wel en wat werkt nou niet? Kun je vanuit windows je shares op je unix machine niet benaderen? Heb je de gebruiker wel toegevoegd met smbpasswd?
    pi_42592998
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 20:15 schreef devzero het volgende:
    Verwarrende pijltjes, wat werkt nou wel en wat werkt nou niet? Kun je vanuit windows je shares op je unix machine niet benaderen? Heb je de gebruiker wel toegevoegd met smbpasswd?
    Links is de client waarop ik werk, rechts is de share die ik probeer te benaderen. Heb de pijltjes wat duidelijker gemaakt.

smbpasswd ga ik morgen even naar kijken. Moet het thuis nog even installeren.
    pi_42593952
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 22:16 schreef SHERMAN het volgende:
    Links is de client waarop ik werk, rechts is de share die ik probeer te benaderen. Heb de pijltjes wat duidelijker gemaakt.
    Ok, dus je kunt niet bij de windows shares vanaf je ubuntu machine.
    quote:
    smbpasswd ga ik morgen even naar kijken. Moet het thuis nog even installeren.
    smbpasswd is voor de samba password file op je ubuntu machine. Als je vanaf windows bij je ubuntu shares kan komen, ligt daar het probleem dus niet.

Als je vanuit een shell/xterm het commando
    smbclient -U username -L windowsmachine
    uitvoert, krijg je dan een foutmelding na opgeven van je password of krijg je keurig een lijstje met shares van die machine?
    pi_42609307
    Zo was de situatie op school ja.
    Hier thuis kan ik wel vanaf Ubuntu op XP komen.
    Van XP naar Ubuntu gaat niet.
    pi_42616238
    Alle gebruikers die op de Samba-share moeten kunnen inloggen, moet via smbpasswd aan samba worden toegevoegd.

Misschien staat hier nog wat interessante info voor je: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
    pi_42631553
    -edit-
    Was niet helemaal wakker