abonnement Unibet Coolblue
pi_41366843
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:00:36 #2
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_41366936
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:03:05 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_41367013
Groepsgevoel, saamhorigheid, doorbijten, het bekende blabla-riedeltje.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:05:14 #4
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367075
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41367093
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367113
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef boekenworm het volgende:
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367175
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan. Heeft niets met vriendschap te maken, maar met het vermogen tot samenwerking en saamhorigheid zelfs als je met volslagen idioten en eikels moet leven.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367196
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan.
In welke zin 'sterker'?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:10:12 #9
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367235
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:06 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41367265
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:10 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367269
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Isegrim het volgende:
In welke zin 'sterker'?
Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen. Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:12:18 #12
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367291
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
Alleen een psycholoog is bevoegd om te testen doormiddel van vragenlijsten en observatie (tenminste het laatste geval bij kiddo's).
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41367343
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen.
Grappig. Ik zou het juist als zwakker betitelen wanneer je eerder dingen doet die je afkeurt.
quote:
Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.
Ik vraag me af of mijn weerzin veel te maken heeft met het feit dat iedereen je uitlacht. Ik zou die dingen ook niet willen doen als er niemand bij was. Als het om dingen gaat die mij gewoon tegenstaan dan. Met naakt over de bar lopen heb ik geen moeite, maar ik heb sowieso geen moeite met naakt zijn waar anderen bij zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367361
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 16:57 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
Zo moeilijk is-ie niet hoor. Mensen zijn sociale dieren, en de meesten willen dan ook graag bij een groepje horen.
pi_41367422
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:16:24 #17
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_41367426
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
Het is ook primitief, dat is juist gezien!

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:18:52 #18
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_41367500
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Pesten is anders, omdat de insteek anders is. Bij een ontgroening is het de bedoeling om toe te treden tot een anders "exclusieve" groep. Je krijgt er ook wat voor.
Als je gepest wordt is dat enkel en alleen om jou kut te laten voelen, niet omdat je daarna een andere sociale kring mag betreden.
pi_41367504
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367616
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Hoezo? Dit topic gaat niet over de vraag waarom ik me niet wil laten ontgroenen. Het gaat over de vraag waarom er mensen zijn die het wel willen laten doen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367629
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
pi_41367666
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Sorry?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_41367677
Het is heel simpel. Als je te onzelfverzekerd bent om gewoon op iemand af te stappen en er een gesprek mee aan te gaan om in de verdere toekomst diegene als eventuele vriend te beschouwen, ga je bij dit soort clubjes. Mensen die zelf geen vrienden kunnen/durven te vinden joinen dit soort clubjes.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_41368125
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
My kingdom for a kiss upon his shoulder...
pi_41369451
Mensen die nooit ontgroening hebben gelopen zijn sowieso niet te overtuigen van het gelijk van de ontgroenden.


Ik ben wel ontgroend en heb er totaal geen spijt van. Het waren 2 intensieve weken met vervelende puntjes maar zeker ook met zeer leuke dingen. Nee het is geen vakantiekamp nee, maar dat moet je niet verwachten.

Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.

Nee als ik weer mocht kiezen zou ik het zo weer doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')