abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41522587
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:14 schreef missblack het volgende:

[..]

Nou het is meer dat die gedachte door m,n hoofd gaat.
Op je rijexamen zak je als het je gebeurt
Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karren )
pi_41522648
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:26 schreef BazzieK het volgende:

[..]

ik poste hier iets wat totaal niet hier bedoeld was dus zsm geedit, kon niets beters bedenken
pi_41522701
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:17 schreef rena het volgende:
Mijn les ging lekker! Ik heb weer een beetje vertrouwen in mezelf, ook wat betreft de bijzondere verrichtingen. Nog 1,5 week en dan mag ik weer Ga nog 4 keer lessen in die tijd, waarvan ik ook een keer naar Utrecht ga. (Les normaal in Tiel)
ik les ook in tiel. rotondes
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_41522768
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:26 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karren )
Dat heb ik tijdens mijn TTT geprobeerd, ging niet echt goed

Fijn dat je weer wat zelfvertrouwen hebt rena Veel succes met je laatste paar lessen
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:36:38 #230
88233 Steve
Still the best.
pi_41522893
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:26 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karren )
Hier hellingproef in z'n twee. Al ging het wel goed. .
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_41522985
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:28 schreef Robin__ het volgende:

[..]

ik poste hier iets wat totaal niet hier bedoeld was dus zsm geedit, kon niets beters bedenken
pi_41523013
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:32 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dat heb ik tijdens mijn TTT geprobeerd, ging niet echt goed

Fijn dat je weer wat zelfvertrouwen hebt rena Veel succes met je laatste paar lessen
Bij jou ook al niet

Tis me daarna ook nog keer gebeurt in de auto van een vriend zn ouders.. dat ding had zo'n stomme versnellingsbak.. de 1 en 2 waren haast onmogelijk dus ik zat steeds in zn 3 na 5 keer afslaan en een check of we niet mega veel zooi achterin de bus hadden liggen kwam ik alsnog weg in zn 3.. en toen reden we 50 in zn '1' toen begon er iets te daagen

Nog stommer was trouwens dat als je het hendeltje voor achteruit NIET optilde dat ie gewoon vooruit reed. (om maar even terug te komen op die blunders van missblack iemand uit zn bed trekken en zeggen dat hun auto vooruit rijd in zn achteruit valt daar ook wel onder denk ik )
pi_41523421
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:30 schreef Yankee_One het volgende:

[..]

ik les ook in tiel. rotondes
Ik haat sommige rotondes daar echt. Vooral die als je richting de Mac bij de snelweg rijd, ik haat, haat, haat dat ding met dat rare in en uitvoegen. Weet je welke ik bedoel?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_41524217
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:54 schreef rena het volgende:

[..]

Ik haat sommige rotondes daar echt. Vooral die als je richting de Mac bij de snelweg rijd, ik haat, haat, haat dat ding met dat rare in en uitvoegen. Weet je welke ik bedoel?
met die 2 rijstroken?

ik onthoud nooit hoe we precies zijn gereden. alleen af en toe een punt van herkenning
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_41524550
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:40 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Bij jou ook al niet

Tis me daarna ook nog keer gebeurt in de auto van een vriend zn ouders.. dat ding had zo'n stomme versnellingsbak.. de 1 en 2 waren haast onmogelijk dus ik zat steeds in zn 3 na 5 keer afslaan en een check of we niet mega veel zooi achterin de bus hadden liggen kwam ik alsnog weg in zn 3.. en toen reden we 50 in zn '1' toen begon er iets te daagen

Nog stommer was trouwens dat als je het hendeltje voor achteruit NIET optilde dat ie gewoon vooruit reed. (om maar even terug te komen op die blunders van missblack iemand uit zn bed trekken en zeggen dat hun auto vooruit rijd in zn achteruit valt daar ook wel onder denk ik )
Wat ik vaak meemaak is dat je nog door wilt schakelen op de snelweg ofzo.
Terwijl 'ie dus in 5 staat.

Gelukkig heb ik nu een automaat.
Al bedenk ik me dat m'n hand nog steeds automatisch richting pook gaat als ik af wil remmen.
Ik heb zelfs met links los in de lucht getrapt. laat daar nu net de rem zitten. Ik heb het stuur gekust. Niet tof. (moet je eens proberen voor de gein, met links remmen.)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41524920
23 oktober mag ik op voor de TTT
pi_41525138
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:40 schreef Robin__ het volgende:

Nog stommer was trouwens dat als je het hendeltje voor achteruit NIET optilde dat ie gewoon vooruit reed. (om maar even terug te komen op die blunders van missblack iemand uit zn bed trekken en zeggen dat hun auto vooruit rijd in zn achteruit valt daar ook wel onder denk ik )
pi_41525352
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:55 schreef missblack het volgende:

[..]

dat toch kut, gaat dat ding gewoon vooruit, en hij stond al 10cm van de muur.. als ie er nou niet in wil ga ik wel zoeken naar een hendetje, knopje of kijken of ik die pook in kan duwen (handrem naast je koppeling is ook leuk trouwens) gaar ding

En over doorschakelen als je in zn 5 zit je zal maar een 6 bak gewend zijn en eens een keer in een auto met 'normale' 5 bak, waar de R naast de 4 en onder de 5 zit, rijden en m vol in zn achteruit jensen met 120 (zeg alsjeblieft dat dat beveiligd is.. geen zin om t te proberen ookal houd ik de koppeling in )
pi_41525489
[quote]Op dinsdag 5 september 2006 20:01 schreef Robin__ het volgende:

[..]

dat toch kut, gaat dat ding gewoon vooruit, en hij stond al 10cm van de muur.. als ie er nou niet in wil ga ik wel zoeken naar een hendetje, knopje of kijken of ik die pook in kan duwen (handrem naast je koppeling is ook leuk trouwens) gaar ding

En over doorschakelen als je in zn 5 zit je zal maar een 6 bak gewend zijn en eens een keer in een auto met 'normale' 5 bak, waar de R naast de 4 en onder de 5 zit, rijden en m vol in zn achteruit jensen met 120 (zeg alsjeblieft dat dat beveiligd is.. geen zin om t te proberen ookal houd ik de koppeling in )
[/quote

Ja ik moet zo lachen, omdat mijn opeltje dat ook heeft. Kreeg hem de eerste keer ook niet in z,n achteruit. Dus elke keer kopeling beetje omhoog ging ie weer vooruit.
En m,n vriend maar lachen hahahaha (nergens tegenaan geknald hoor ).
pi_41525825
Het is een pijnlijke herinnering..

Voor de duidelijkheid, ik heb die muur ook niet geraakt
pi_41525914
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:01 schreef Robin__ het volgende:

[..]

dat toch kut, gaat dat ding gewoon vooruit, en hij stond al 10cm van de muur.. als ie er nou niet in wil ga ik wel zoeken naar een hendetje, knopje of kijken of ik die pook in kan duwen (handrem naast je koppeling is ook leuk trouwens) gaar ding

En over doorschakelen als je in zn 5 zit je zal maar een 6 bak gewend zijn en eens een keer in een auto met 'normale' 5 bak, waar de R naast de 4 en onder de 5 zit, rijden en m vol in zn achteruit jensen met 120 (zeg alsjeblieft dat dat beveiligd is.. geen zin om t te proberen ookal houd ik de koppeling in )
Ook al hou je de koppeling in, de achteruit is een ongesynchroniseerde versnelling. Het zal eerder tandjespoetsen worden dan dat je 'm in z'n achteruit krijgt.
Niet proberen (het kost je je bak) maar zelfs vooruit rollend in z'n 1 krijg je 'm moeilijk in R.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41526059
Ok.. ik dacht dat gesynchroniseerd betekende dat je van iedere versnelling naar iedere versnelling kon zegmaar (ik snap dat de achteruit daar buiten kan vallen) maar vanuit welke versnelling 'hoort' ie dan in zn achteruit te gaan.. of boeit dat niet zo lang je maar stil staat, en word het hoe harder je gaat moeilijker? (hoe de fuuuck werkt dat )

hoezo offtopik
pi_41526720
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:21 schreef Robin__ het volgende:
Ok.. ik dacht dat gesynchroniseerd betekende dat je van iedere versnelling naar iedere versnelling kon zegmaar (ik snap dat de achteruit daar buiten kan vallen) maar vanuit welke versnelling 'hoort' ie dan in zn achteruit te gaan.. of boeit dat niet zo lang je maar stil staat, en word het hoe harder je gaat moeilijker? (hoe de fuuuck werkt dat )

hoezo offtopik
In principe is het hoe sneller, hoe moeilijker in achteruit.

Vanuit stilstand is idd het beste, het maakt dan niet uit in welke versnelling je aan komt rijden.

Hoe het werkt is een heel technisch verhaaltje, ik zal het proberen uit te leggen.
Synchronisen betekent dat je versnellingsbak z'n tandwielen met gelijke snelheid probeert te laten draaien op het moment dat je schakelt. Het tandwiel van de eerste versnelling draait bijvoorbeeld veel sneller dan die van de vijfde. Dat is merkbaar door het schakelen. Op het moment dat je de pook in een versnelling duwt voel je dat 'ie even blijft steken (een fractie maar) en daarna erin 'klikt'.
Dat 'steken'is de tijd die de versnellingsbak nodig heeft om de tandwielen gelijk te zetten. Dàt is synchronisatie.

Vroeger (plm 40 jaar terug) waren versnellingsbakken nog ongesynchroniseerd. Dan moest je zelf de versnellingen synchroniseren. Opschakelen is dan niet zo moeilijk, want dan valt het toerental toch terug als je je gas loslaat. Terugschakelen is een heel ander verhaal. Dan moest je tussengas geven (in vrij, koppeling los, even gas geven, koppeling in, en dan pas naar een lagere versnelling)
want de tandwielen van de lagere versnelling draaien sneller, dus moest je de motor ook sneller laten draaien vòòrdat je schakelt. Dat noemt men double-clutchen. Dubbel-koppelen dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 05-09-2006 20:52:11 (typo's) ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41528082
Begin al langzaam kriebels te krijgen voor donderdag
pi_41529594
Yes vandaag mn vrijstelling gehaald voor bijzondere verrichtingen, toch wel een wonder als ik bekijk hoe belabberd ik gisteren reed. Was wel dik en dik verkouden gisteren, maar vandaag ging bijna alles goed. Straatje keren en file parkeren gingen bijna vlekkeloos. Zelfs mn instructeur was er verbaasd over

Nu een maandje wachten totdat ik op mag voor mn examen.
pi_41529838
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

In principe is het hoe sneller, hoe moeilijker in achteruit.

Vanuit stilstand is idd het beste, het maakt dan niet uit in welke versnelling je aan komt rijden.

Hoe het werkt is een heel technisch verhaaltje, ik zal het proberen uit te leggen.
Synchronisen betekent dat je versnellingsbak z'n tandwielen met gelijke snelheid probeert te laten draaien op het moment dat je schakelt. Het tandwiel van de eerste versnelling draait bijvoorbeeld veel sneller dan die van de vijfde. Dat is merkbaar door het schakelen. Op het moment dat je de pook in een versnelling duwt voel je dat 'ie even blijft steken (een fractie maar) en daarna erin 'klikt'.
Dat 'steken'is de tijd die de versnellingsbak nodig heeft om de tandwielen gelijk te zetten. Dàt is synchronisatie.
ok.. de enige manier waarop een versnellingsbak mij ooit is uitgelegt is als een bak met 2 assen erdoor, 1 bevestigt aan de aandrijfas, 1 aan de koppeling en dus motor. Om die assen zitten de tandwielen met de gewenste ratio, aan 1 as zit dit vast, om de andere as kunnen ze vrij draaien (dus een andere snelheid als de as, wel zelfde richting) en door te schakelen bevestigde je 1 van die losse tandwielen aan de as (en ontkoppelde je een andere) Ik begrijp dus dat dit NIET is wat ik zal aantreffen als ik er 1 openmaak ?

Dubbel clutchen is een term die ik mn moeder ooit wel eens heb horen gebruiken toen ik mn rijbewijs had begon ze er weer over, heb het principe wel eens geprobeerd. Best hinderlijk, maar niet echt dramatisch verder..
pi_41530189
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:04 schreef missblack het volgende:


Hebben jullie ( voor de al-geslaagde onder ons ) soms ook nog van die gruwelijk schaam-momenten? Dat je moter soms afslaat? Of zoals ik net bij een kleine kruising vergeten terug te schakelen naar z,n 1 en dat m,n moter begint te loeien en m,n auto te hobbelen op het moment dat ik wil wegrijden haha snel terugschakelen maarja dat komen er al net weer allemaal auto,s aan. En ben ik daar een beetje aan het stuntelen. Kortom rooie boei en een vrouw achter mij met een schuddend hoofd.
Het gebeurt niet vaak maar op dat moment schaam ik me dood en trek het me best wel aan ( zulke foutjes mogen toch niet meer als je je rijbewijs hebt ???).

Dus ben benieuwd of meer pas-beginnende-automobilisten hier ook wel eens last van hebben ( ben ik ook weer gerustgesteld ).
Ja hoor. Ik heb nu bijna 2 maanden m'n rijbewijs en anderhalve maand een auto, en daarnet nog sloeg m'n motor 2 keer af op een drempeltje waar ik stil moest staan. Ach, tuurlijk loop ik dan op mezelf te mopperen, en ''schaam'' ik me een beetje, maar aan de andere kant heb ik er schijt aan. kan iedereen gebeuren.
Ik heb trouwens vorige week al m'n 1e boete binnengekregen! Weliswaar voor niet betaald parkeren, maar toch! Is weer 48,25 weg voor niks. Eigen schuld.

Enne Sylvana, leuk dat je rijtest zo goed ging! Je gaat gewoon binnenkort de weg op met een roze papiertje op zak. Ik weet het zeker. De rest ook veel succes! Autorijden is tof!
Back in business.
  dinsdag 5 september 2006 @ 22:39:17 #248
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_41531801
heb nog steeds niks gehoord van mn rijschool... ik wacht nog 1 dag en dan ga ik aan de telefoon hangen...
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_41539343
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:54 schreef Robin__ het volgende:

[..]

ok.. de enige manier waarop een versnellingsbak mij ooit is uitgelegt is als een bak met 2 assen erdoor, 1 bevestigt aan de aandrijfas, 1 aan de koppeling en dus motor. Om die assen zitten de tandwielen met de gewenste ratio, aan 1 as zit dit vast, om de andere as kunnen ze vrij draaien (dus een andere snelheid als de as, wel zelfde richting) en door te schakelen bevestigde je 1 van die losse tandwielen aan de as (en ontkoppelde je een andere) Ik begrijp dus dat dit NIET is wat ik zal aantreffen als ik er 1 openmaak ?
Jep, gewoon een bak waar twee assen uitsteken, 1 aan de koppeling, 1 aan de wielen.
Voor een indruk wat je erin aan zult treffen:

Dit is een gewone moderne 4-versnellingsbak, gesynchroniseerd en met achteruit. (nouja, moderne 4-bak )
Een vijfbak heeft gewoon een stuk of 3 tandwielen erbij. (2 voor de overbrenging, 1 voor synchronisatie). En zo zit de boel dus in elkaar.
quote:
Dubbel clutchen is een term die ik mn moeder ooit wel eens heb horen gebruiken toen ik mn rijbewijs had begon ze er weer over, heb het principe wel eens geprobeerd. Best hinderlijk, maar niet echt dramatisch verder..
In een gesynchroniseerde bak is het idd makkelijk om te oefenen. Het wordt pas anders als je echt in een kale 4-bak zit te roeren. In het begin is het alleen tandenpoetsen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41539357
Ik ben er vroeg uit omdat ik nog even ga leren enzo.
Ben straks dus naar Spijkenisse, CCV-B Administratie. Moet er om 8 uur zijn. van hieruit (Bergen op Zoom) ongeveer een uurtje rijden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')