Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karrenquote:Op dinsdag 5 september 2006 17:14 schreef missblack het volgende:
[..]
Nou het is meer dat die gedachte door m,n hoofd gaat.
Op je rijexamen zak je als het je gebeurt![]()
ik poste hier iets wat totaal niet hier bedoeld was dus zsm geedit, kon niets beters bedenkenquote:
ik les ook in tiel. rotondesquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:17 schreef rena het volgende:
Mijn les ging lekker! Ik heb weer een beetje vertrouwen in mezelf, ook wat betreft de bijzondere verrichtingen.Nog 1,5 week en dan mag ik weer
Ga nog 4 keer lessen in die tijd, waarvan ik ook een keer naar Utrecht ga. (Les normaal in Tiel)
Dat heb ik tijdens mijn TTT geprobeerd, ging niet echt goedquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:26 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karren)
Hier hellingproef in z'n twee. Al ging het wel goed.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:26 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nee hoor (vond mn examen HET moment om eens te proberen in zn 3 weg te karren)
quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:28 schreef Robin__ het volgende:
[..]
ik poste hier iets wat totaal niet hier bedoeld was dus zsm geedit, kon niets beters bedenken![]()
Bij jou ook al nietquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:32 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dat heb ik tijdens mijn TTT geprobeerd, ging niet echt goed
Fijn dat je weer wat zelfvertrouwen hebt renaVeel succes met je laatste paar lessen
Ik haat sommige rotondes daar echt.quote:
met die 2 rijstroken?quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:54 schreef rena het volgende:
[..]
Ik haat sommige rotondes daar echt.Vooral die als je richting de Mac bij de snelweg rijd, ik haat, haat, haat dat ding met dat rare in en uitvoegen. Weet je welke ik bedoel?
![]()
Wat ik vaak meemaak is dat je nog door wilt schakelen op de snelweg ofzo.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:40 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Bij jou ook al niet
Tis me daarna ook nog keer gebeurt in de auto van een vriend zn ouders.. dat ding had zo'n stomme versnellingsbak.. de 1 en 2 waren haast onmogelijk dus ik zat steeds in zn 3na 5 keer afslaan en een check of we niet mega veel zooi achterin de bus hadden liggen kwam ik alsnog weg in zn 3.. en toen reden we 50 in zn '1'
toen begon er iets te daagen
Nog stommer was trouwens dat als je het hendeltje voor achteruit NIET optilde dat ie gewoon vooruit reed. (om maar even terug te komen op die blunders van missblackiemand uit zn bed trekken en zeggen dat hun auto vooruit rijd in zn achteruit valt daar ook wel onder denk ik
)
quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:40 schreef Robin__ het volgende:
Nog stommer was trouwens dat als je het hendeltje voor achteruit NIET optilde dat ie gewoon vooruit reed. (om maar even terug te komen op die blunders van missblackiemand uit zn bed trekken en zeggen dat hun auto vooruit rijd in zn achteruit valt daar ook wel onder denk ik
)
quote:
Ook al hou je de koppeling in, de achteruit is een ongesynchroniseerde versnelling. Het zal eerder tandjespoetsen worden dan dat je 'm in z'n achteruit krijgt.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:01 schreef Robin__ het volgende:
[..]dat toch kut, gaat dat ding gewoon vooruit, en hij stond al 10cm van de muur.. als ie er nou niet in wil ga ik wel zoeken naar een hendetje, knopje of kijken of ik die pook in kan duwen (handrem naast je koppeling is ook leuk trouwens) gaar ding
![]()
En over doorschakelen als je in zn 5 zitje zal maar een 6 bak gewend zijn en eens een keer in een auto met 'normale' 5 bak, waar de R naast de 4 en onder de 5 zit, rijden en m vol in zn achteruit jensen met 120
![]()
![]()
(zeg alsjeblieft dat dat beveiligd is.. geen zin om t te proberen ookal houd ik de koppeling in
)
In principe is het hoe sneller, hoe moeilijker in achteruit.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:21 schreef Robin__ het volgende:
Ok.. ik dacht dat gesynchroniseerd betekende dat je van iedere versnelling naar iedere versnelling kon zegmaar (ik snap dat de achteruit daar buiten kan vallen) maar vanuit welke versnelling 'hoort' ie dan in zn achteruit te gaan.. of boeit dat niet zo lang je maar stil staat, en word het hoe harder je gaat moeilijker? (hoe de fuuuck werkt dat)
hoezo offtopik
ok.. de enige manier waarop een versnellingsbak mij ooit is uitgelegt is als een bak met 2 assen erdoor, 1 bevestigt aan de aandrijfas, 1 aan de koppeling en dus motor. Om die assen zitten de tandwielen met de gewenste ratio, aan 1 as zit dit vast, om de andere as kunnen ze vrij draaien (dus een andere snelheid als de as, wel zelfde richting) en door te schakelen bevestigde je 1 van die losse tandwielen aan de as (en ontkoppelde je een andere) Ik begrijp dus dat dit NIET is wat ik zal aantreffen als ik er 1 openmaakquote:Op dinsdag 5 september 2006 20:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
In principe is het hoe sneller, hoe moeilijker in achteruit.
Vanuit stilstand is idd het beste, het maakt dan niet uit in welke versnelling je aan komt rijden.
Hoe het werkt is een heel technisch verhaaltje, ik zal het proberen uit te leggen.
Synchronisen betekent dat je versnellingsbak z'n tandwielen met gelijke snelheid probeert te laten draaien op het moment dat je schakelt. Het tandwiel van de eerste versnelling draait bijvoorbeeld veel sneller dan die van de vijfde. Dat is merkbaar door het schakelen. Op het moment dat je de pook in een versnelling duwt voel je dat 'ie even blijft steken (een fractie maar) en daarna erin 'klikt'.
Dat 'steken'is de tijd die de versnellingsbak nodig heeft om de tandwielen gelijk te zetten. Dàt is synchronisatie.
Ja hoor. Ik heb nu bijna 2 maanden m'n rijbewijs en anderhalve maand een auto, en daarnet nog sloeg m'n motor 2 keer af op een drempeltje waar ik stil moest staan.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:04 schreef missblack het volgende:
Hebben jullie ( voor de al-geslaagde onder ons ) soms ook nog van die gruwelijk schaam-momenten? Dat je moter soms afslaat? Of zoals ik net bij een kleine kruising vergeten terug te schakelen naar z,n 1 en dat m,n moter begint te loeien en m,n auto te hobbelen op het moment dat ik wil wegrijden haha snel terugschakelen maarja dat komen er al net weer allemaal auto,s aan. En ben ik daar een beetje aan het stuntelen. Kortom rooie boei en een vrouw achter mij met een schuddend hoofd.![]()
![]()
Het gebeurt niet vaak maar op dat moment schaam ik me dood en trek het me best wel aan ( zulke foutjes mogen toch niet meer als je je rijbewijs hebt ???).
Dus ben benieuwd of meer pas-beginnende-automobilisten hier ook wel eens last van hebben ( ben ik ook weer gerustgesteld ).
Jep, gewoon een bak waar twee assen uitsteken, 1 aan de koppeling, 1 aan de wielen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:54 schreef Robin__ het volgende:
[..]
ok.. de enige manier waarop een versnellingsbak mij ooit is uitgelegt is als een bak met 2 assen erdoor, 1 bevestigt aan de aandrijfas, 1 aan de koppeling en dus motor. Om die assen zitten de tandwielen met de gewenste ratio, aan 1 as zit dit vast, om de andere as kunnen ze vrij draaien (dus een andere snelheid als de as, wel zelfde richting) en door te schakelen bevestigde je 1 van die losse tandwielen aan de as (en ontkoppelde je een andere) Ik begrijp dus dat dit NIET is wat ik zal aantreffen als ik er 1 openmaak?
In een gesynchroniseerde bak is het idd makkelijk om te oefenen. Het wordt pas anders als je echt in een kale 4-bak zit te roeren. In het begin is het alleen tandenpoetsen.quote:Dubbel clutchen is een term die ik mn moeder ooit wel eens heb horen gebruikentoen ik mn rijbewijs had begon ze er weer over, heb het principe wel eens geprobeerd. Best hinderlijk, maar niet echt dramatisch verder..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |