Maar ze kunnen toch ook onderhandelen? Vriend vraagt nou eenmaal dit salaris, ze kunnen het er mee eens zijn of niet. Naar oude salarisstrook vragen is naar mijn mening wantrouwend gedrag en kan je sowieso geen goede werkrelatie starten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:07 schreef Bunny_feet het volgende:
Gebeurt vaker hoor. Velen liegen tijdens de sollicatie over het loon bij de vorige werkgever teneinde een hoger salaris te krijgen.
Werkgevers zijn ook niet achterlijk en gaan dus dit soort dingen doen. Actie = reactie.
Als je vriend heeft gelogen over wat hij nu verdiend is dat ook niet echt een goede start toch?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:10 schreef poohy het volgende:
[..]
Maar ze kunnen toch ook onderhandelen? Vriend vraagt nou eenmaal dit salaris, ze kunnen het er mee eens zijn of niet. Naar oude salarisstrook vragen is naar mijn mening wantrouwend gedrag en kan je sowieso geen goede werkrelatie starten.
Nou ja .. ik denk als een bedrijf al zo begint dat het in de toekomst alleen maar erger wordtquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:22 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Als je vriend heeft gelogen over wat hij nu verdiend is dat ook niet echt een goede start toch?
Eisen mag niet, vragen staat vrij.
Sorry, ik ga niet zijn salaris op internet zettenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:27 schreef rieski het volgende:
Wat was het voor een functie en welk oneerbaar voorstel heeft hij aan die mensen gedaan?
Jij weet het toch ookquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:29 schreef poohy het volgende:
[..]
Sorry, ik ga niet zijn salaris op internet zetten![]()
Voor we verder praten, heeft die vriend van je zijn juiste salaris doorgegeven of niet?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:29 schreef poohy het volgende:
[..]
Nou ja .. ik denk als een bedrijf je vriend al liegend begint dat het in de toekomst alleen maar erger wordt![]()
Dat kan je nu wel zeggen maar om nou van de accountant een overtypmiepje te maken gaat mij te ver!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:34 schreef Thomasumo het volgende:
Then whats the problem? Stuur die gasten even dat strookje. Zij blij, hij een baan. Zo'n belachelijke vraag is het nu ook weer niet. Het zal waarschijnlijk gewoon een procedure zijn die bij iedereen word gevolgd.
Je moet niet alles geloven meisjequote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:42 schreef poohy het volgende:
[..]
Het lag trouwens nog ver onder van zijn hoogstverdiende salaris![]()
Ergo: Je zegt niks over je vorige salaris, je geeft alleen aan wat je salariseis is voor de nieuwe baan. Wat ik elders verdien(de) is toch niet van belang voor een nieuwe werkgever?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:07 schreef Bunny_feet het volgende:
Gebeurt vaker hoor. Velen liegen tijdens de sollicatie over het loon bij de vorige werkgever teneinde een hoger salaris te krijgen.
Werkgevers zijn ook niet achterlijk en gaan dus dit soort dingen doen. Actie = reactie.
En terecht, dat gaat die nieuwe werkgever immers geen flikker aan.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:07 schreef Bunny_feet het volgende:
Dat betekent bij mijquote:Werkgevers zijn ook niet achterlijk en gaan dus dit soort dingen doen. Actie = reactie.
Waarom zou je vriend daar nog willen werken?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:39 schreef poohy het volgende:
Nou, wij vinden het wel een belachelijke vraag. Ook omdat het gesprek ronduit onprettig en vreemd is verlopen.
Laat ze liever met een bod komen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ergo: Je zegt niks over je vorige salaris, je geeft alleen aan wat je salariseis is voor de nieuwe baan. Wat ik elders verdien(de) is toch niet van belang voor een nieuwe werkgever?
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:58 schreef dahei het volgende:
Wat maken jullie er een probleem van. Er zijn een aantal vragen die ik de TS wil stellen:
Wil hij er werken?
Heeft hij gelogen over zijn inkomsten?
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:32 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Voor we verder praten, heeft die vriend van je zijn juiste salaris doorgegeven of niet?
quote:
Verlangen mag natuurlijk altijd. Het aan is aan je vriend om er op in te gaan of niet. Als het hem niet aanstaat, neemt hij de baan toch niet? Of is dat te makkelijk gedacht?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 18:35 schreef poohy het volgende:
Onze vraag is nu of een werkgever dit zomaar mag verlangen?
quote:Persoonlijk zou ik er voor kiezen om die kopie te sturen met daarbij de mededeling dat er geen interesse is voor de baan. Dan zet je ze meteen mooi te kakken
Mijn hemel, waarom zou de wetgever over zoiets regels moeten stellen? De aspirant werkgever vraagt om een loonstrook, de aspirant werknemer wil het niet geven. De consequenties zijn voor aspirant werknemer. Prima, niks aan de hand.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 19:09 schreef poohy het volgende:
Daarom is hij benieuwd of het wettelijk vastgelegd ligt of werkgever niet naar oude loonstrook mag, of dat het alleen maar als onbeschoft gedrag kan worden weggeschreven.
Tsja, dat argument kan je ook gebruiken bij elke andere vraag, toch heeft de wetgever bepaald dat sommige vragen niet mogen worden gesteld en dat je volledig in je recht staat daarover niet naar waarheid te antwoorden als zo'n vraag toch gesteld wordt.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:47 schreef Argento het volgende:
Mijn hemel, waarom zou de wetgever over zoiets regels moeten stellen? De aspirant werkgever vraagt om een loonstrook, de aspirant werknemer wil het niet geven. De consequenties zijn voor aspirant werknemer. Prima, niks aan de hand.
Stel, de werkgever vraagt aan de aspirantwerknemer of zij van plan is binnen het jaar zwanger te worden. Een vraag die de werkgever niet ´mag´ stellen (of dat wettelijk bepaald is of uit jurisprudentie blijkt, laat ik even in het midden). Hij stelt hem toch. Wat dan?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:05 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Tsja, dat argument kan je ook gebruiken bij elke andere vraag, toch heeft de wetgever bepaald dat sommige vragen niet mogen worden gesteld en dat je volledig in je recht staat daarover niet naar waarheid te antwoorden als zo'n vraag toch gesteld wordt.
Ik zou gewoon liegen, hij mag die vraag immers niet stellen, dus elk antwoord in deze is correct.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:12 schreef Argento het volgende:
Stel, de werkgever vraagt aan de aspirantwerknemer of zij van plan is binnen het jaar zwanger te worden. Een vraag die de werkgever niet ´mag´ stellen (of dat wettelijk bepaald is of uit jurisprudentie blijkt, laat ik even in het midden). Hij stelt hem toch. Wat dan?
wat schiet je daar juridisch mee op?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:31 schreef DennisMoore het volgende:
Dan zeg je 'nee', en maak je een mentale notitie dat de werkgever zo'n 'verboden vraag' stelde.
Is een vraag waarmee je een compleet ander topic kunt vullen.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:12 schreef Argento het volgende:
[..]
Stel, de werkgever vraagt aan de aspirantwerknemer of zij van plan is binnen het jaar zwanger te worden. Een vraag die de werkgever niet ´mag´ stellen (of dat wettelijk bepaald is of uit jurisprudentie blijkt, laat ik even in het midden). Hij stelt hem toch. Wat dan?
Zelfde: wat schiet je daar juridisch mee op?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik zou gewoon liegen, hij mag die vraag immers niet stellen, dus elk antwoord in deze is correct.
Tja, zolang zwangerschap geen geldige grond voor ontslag is, is er niets aan de hand als een vrouw ondanks eerdere opmerkingen daarover toch zwanger wordt.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:38 schreef mgerben het volgende:
[..]
Is een vraag waarmee je een compleet ander topic kunt vullen.
Het interesseert me trouwens wel. Ik zou een vrouw aanraden om keihard te liegen dat ze nooit kinderen wil of onvruchtbaar is.
Wat zegt de jurisprudentie daarover?
In het kader van zwangerschap kan je dat juridisch aanvechten als je kan aantonen dat een zwangerschap de reden van baanweigering is (Dat dat lastig is aan te tonen is een tweede)quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:40 schreef Argento het volgende:
Zelfde: wat schiet je daar juridisch mee op?
Ik hoef geen baan waarbij een werkgever mij wil betalen conform mijn voorgaande werkgever. Ik wil een baan waarbij ik betaald krijg wat ik wil hebben, anders had ik wel bij die voorgaande werkgever kunnen blijven, dunkt mequote:Je wilt, neem ik aan, die baan hebben. De werkgever vraagt naar je meest recente loonstrook. Of hij dat nu ´mag´ vragen of niet, hij vraagt het. Jij weigert het te geven, de werkgever verbindt naar zijn conclusies aan en gaat in zee met een andere kandidaat, die wel medewerking bood.
Wat aantoont dat dit dus harder aangepakt zou moeten worden. De overheid wil deze vrouwen immers het liefst wel aan het werk.quote:De vrouw die een zwangerschap in de planning heeft staan, is voor een werkgever niet zo interessant als de vrouw die dat niet gepland heeft of een man. Dat criterium leidt echter tot ongelijke behandeling op grond van een verboden onderscheid (sexe, leeftijd) en dat is inderdaad in strijd met de wet. Maar wat moet de vrouw die om die reden de baan niet krijgt? Een klacht indienen bij de commissie gelijke behandeling? Dan is haar klacht in het beste geval gegrond, en dan? Daarmee heeft ze de baan nog niet, voorzover ze die uberhaupt nog had willen hebben.
Ik snap je vraag niet. Wat is 'juridisch ermee opschieten'?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:37 schreef Argento het volgende:
wat schiet je daar juridisch mee op?
en een derde is of het zin heeft om een baan te eisen bij een werkgever die jou toch niet wil. Of de reden om jou niet te willen een juridisch houdbare reden is, doet er dan niet zoveel toe.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
In het kader van zwangerschap kan je dat juridisch aanvechten als je kan aantonen dat een zwangerschap de reden van baanweigering is (Dat dat lastig is aan te tonen is een tweede)
Exact. Dus is er geen probleem als de werkgever een ontoelaatbare vraag stelt of een ontoelaatbaar verzoek doet. Als je daaraan niet voldoet en de consequentie dat je de baan niet krijgt aanvaardt, is er niets aan de hand. Wat zou de wetgever zich daarmee moeten bemoeien?quote:Ik hoef geen baan waarbij een werkgever mij wil betalen conform mijn voorgaande werkgever. Ik wil een baan waarbij ik betaald krijg wat ik wil hebben, anders had ik wel bij die voorgaande werkgever kunnen blijven, dunkt me
Dat ie dan voor een ander kiest, zal me dus worst zijn, dan zou ik wel verder zoeken.
Maar het sluiten van een arbeidsovereenkomst is een volledig private kwestie tussen werkgever en werknemer.quote:Wat aantoont dat dit dus harder aangepakt zou moeten worden. De overheid wil deze vrouwen immers het liefst wel aan het werk.
Juridisch ermee opschieten betekent in mijn beleving dat je er in je belang merkbaar op vooruit gaat.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:49 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet. Wat is 'juridisch ermee opschieten'?
Ik heb er ook geen probleem mee als je keihard beweert noooooit zwanger te zullen worden en drie maanden later met een dikke buik loopt.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:28 schreef Argento het volgende:
Exact. Dus is er geen probleem als de werkgever een ontoelaatbare vraag stelt of een ontoelaatbaar verzoek doet. Als je daaraan niet voldoet en de consequentie dat je de baan niet krijgt aanvaardt, is er niets aan de hand. Wat zou de wetgever zich daarmee moeten bemoeien?
Dat kan je niet aantonen. De werkgever hoeft geen (officiele) reden te hebben om een contract niet te verlengen. Het contract eindigt gewoon.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:37 schreef mgerben het volgende:
[..]
Die laatste vind ik wel interessant: Stel dat je op basis van halfjaarcontracten werkt (en nog geen recht op vaste aanstelling hebt verworven), en ten tijde van een verlenging ben je duidelijk zichtbaar 8 maanden zwanger.
Je contract wordt niet verlengd; en er zijn geen klachten over je functioneren.
Het mag niet, maar hoe toon je aan dat je vanwege je zwangerschap aan de kant bent gezet? Argento?
Bij tijdelijke contracten speelt het bewijsprobleem niet of in mindere mate. Het contract bestaat na ommekomst van de overeengekomen looptijd immers niet meer. Een opgaaf van redenen (van niet-verlenging) is dan ook overbodig en (voorzover ik weet en op grond van juridische logica kan inschatten) zeker niet verplicht.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:37 schreef mgerben het volgende:
Die laatste vind ik wel interessant: Stel dat je op basis van halfjaarcontracten werkt (en nog geen recht op vaste aanstelling hebt verworven), en ten tijde van een verlenging ben je duidelijk zichtbaar 8 maanden zwanger.
Je contract wordt niet verlengd; en er zijn geen klachten over je functioneren.
Het mag niet, maar hoe toon je aan dat je vanwege je zwangerschap aan de kant bent gezet? Argento?
Ok, en nu pakken we de situatie dat een tijdelijk contract niet verlengd wordt, en er een andere werknemer wordt aangenomen in plaats van de zwangere.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:59 schreef Argento het volgende:
[..]
Bij tijdelijke contracten speelt het bewijsprobleem niet of in mindere mate. Het contract bestaat na ommekomst van de overeengekomen looptijd immers niet meer. Een opgaaf van redenen (van niet-verlenging) is dan ook overbodig en (voorzover ik weet en op grond van juridische logica kan inschatten) zeker niet verplicht.
Als het gaat om de afwijzing van een sollicitatie om redenen van (vermoedelijk toekomstige) zwangerschap, dan ligt de bewijslast wel degelijk bij de aspirant werknemer.[...]
Heeft in jouw individuele geval inderdaad geen zin, echter is het wel goed om discriminatie in deze keihard aan te pakken. Mensen weigeren op basis van zwangerschap, geloof, huidskleur, etc etc is in mijn ogen gewoon onetisch en dient bestreden te worden.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:28 schreef Argento het volgende:
en een derde is of het zin heeft om een baan te eisen bij een werkgever die jou toch niet wil. Of de reden om jou niet te willen een juridisch houdbare reden is, doet er dan niet zoveel toe.
Dat moet de wetgever dan ook alleen doen als er sprake is van onetische praktijken, zoals bedoeld in eerder antwoord. Voor een salarisstrookje vind ik dat niet zo spannend, als een werkgever gewoon een bepaald loon niet wil betalen, dan houd het gewoon op. Wil ie dat wel, zal hij ook niet om een oud strookje vragen.quote:Exact. Dus is er geen probleem als de werkgever een ontoelaatbare vraag stelt of een ontoelaatbaar verzoek doet. Als je daaraan niet voldoet en de consequentie dat je de baan niet krijgt aanvaardt, is er niets aan de hand. Wat zou de wetgever zich daarmee moeten bemoeien?
Gezien het belang voor de overheid (uitkeringen!) ben ik het daar dus niet helemaal mee eens.quote:Maar het sluiten van een arbeidsovereenkomst is een volledig private kwestie tussen werkgever en werknemer.
Je moet het uiteraard aan kunnen tonenquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:11 schreef Neuralnet het volgende:
Na een tijdelijk contract lig je er gewoon uit. Klaar. Finito. Het is niet verboden de functie vervolgens op te vullen door iemand anders in te zetten.
Waarom zou je dat überhaupt ter discussie mogen stellen? Ik zou het bizar vinden als je door te roepen dat je gediscrimineerd wordt opeens recht krijgt op verlenging.
Ik weet niet of dat niet mag. Het wezen van het tijdelijk duurcontract, is dat het niet meer bestaat op het moment dat de beeindigingsdatum is bereikt. Het wordt niet opgezegd, dus hoeven er ook geen gronden voor opzegging te worden gegeven. Indien de werkneemster wiens tijdelijk contract niet wordt verlengd, zich op het standpunt stelt dat het niet is verlengd om de enkele reden dat zij zwanger is en zich dus op het standpunt stelt dat haar werkgever haar de facto dat contract de facto had moeten verlengen, gaat zij er kennelijk vanuit dat zij een recht op verlenging heeft. Dat recht bestaat echter niet. Nadat het tijdelijke contract van rechtswege is opgehouden te bestaan, is haar werkgever vrij om met wie dan ook een contract aan te gaan en ik ken geen rechtsregel die inhoudt dat de eerdere werknemer meer recht heeft op verlenging van haar contract, dan ieder ander op een geheel nieuw contract.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, en nu pakken we de situatie dat een tijdelijk contract niet verlengd wordt, en er een andere werknemer wordt aangenomen in plaats van de zwangere.
Er waren ook geen klachten over de zwangere, en de baan is dus niet verdwenen maar door een nieuwe werknemer ingevuld.
Volgens mij mag dat niet (ongelijke behandeling), maar hoe maak je het hard?
Net zoals bij een sollicitatie zal de werkgever in alle toonaarden ontkennen dat ze ook maar doorhadden dat ze (de werkneemster of sollicitante) zwanger was.
Zwangerschap vind ik niet onethisch. Een werkgever kan op zichzelf best goede gronden hebben om het risico van zwangerschap niet te willen dragen. Het zadelt hem immers op met een concreet risico, namelijk zwangerschapsverlof. Als er een kandidaat is die over exact dezelfde ervaring en kwalificaties beschikt, waarvan de kans op zwangerschap nul is, dan zou ik voor de tweede kiezen. En dan is de kans op zwangerschap inderdaad de bepalende factor geweest. Is dat onethisch of logisch, vanuit werkgeversperspectief?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:08 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Heeft in jouw individuele geval inderdaad geen zin, echter is het wel goed om discriminatie in deze keihard aan te pakken. Mensen weigeren op basis van zwangerschap, geloof, huidskleur, etc etc is in mijn ogen gewoon onetisch en dient bestreden te worden.
Het lijkt mij dat de overheid de voorwaarden moet creeeren waaronder werkgelegenheid kan floreren. Zij moet zich naar mijn idee niet tot op het niveau van de eigenlijke onderhandelingen met partijen gaan bemoeien. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting.quote:Gezien het belang voor de overheid (uitkeringen!) ben ik het daar dus niet helemaal mee eens.
Ja dat zijn wijquote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:20 schreef ROG het volgende:
Is TS niet diegene die met het vriendje naar Nieuw Zeeland is gegaan, daar niet aan de bak kwamen tussen de kiwi's en nu platzak terugkeerden?
Logisch, maar onetisch. Je dwingt hier immers mensen mee het "risico" op zwangerschap zoveel mogelijk te reduceren. Je bent dus eigelijk met een soort geboortebeperking bezig en daar ben ik op tegen. Verder is er een vergoeding voor salaris tijdens zwangerschap voor zover ik weet van het UWV, dus een financieel risico wordt ook niet gelopen, hooguit de extra moeite om een tijdelijke vervanger te vinden.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:05 schreef Argento het volgende:
[..]
Zwangerschap vind ik niet onethisch. Een werkgever kan op zichzelf best goede gronden hebben om het risico van zwangerschap niet te willen dragen. Het zadelt hem immers op met een concreet risico, namelijk zwangerschapsverlof. Als er een kandidaat is die over exact dezelfde ervaring en kwalificaties beschikt, waarvan de kans op zwangerschap nul is, dan zou ik voor de tweede kiezen. En dan is de kans op zwangerschap inderdaad de bepalende factor geweest. Is dat onethisch of logisch, vanuit werkgeversperspectief?
Als de basisrechten van een van de partijen in het gedrang is, vind ik dat dat dus wel moet kunnen.quote:Het lijkt mij dat de overheid de voorwaarden moet creeeren waaronder werkgelegenheid kan floreren. Zij moet zich naar mijn idee niet tot op het niveau van de eigenlijke onderhandelingen met partijen gaan bemoeien. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting.
correct.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:50 schreef mgerben het volgende:
Ik lees (over de zwangerschap en contractverlenging) 2 dingen van Argento die ik even samenvat:
1) het is begrijpelijk dat een werkgever geen zwangere vrouw in dienst wil nemen.
2) je hebt geen recht op verlenging, en dus kun je dat recht ook niet afdwingen.
Exact. Dat maakt het mijns inziens ook zo theoretisch. In juridisch opzicht dan.quote:Echter: De wetgever vindt het tegelijkertijd niet eerlijk omdat er dan onderscheid gemaakt wordt omdat iemand een vrouw is. Daarom is er een wet die zegt dat een WG dit onderscheid niet mag maken - al is het nog zo begrijpelijk.
Komen we op het 2e puntje: Bij een sollicitatie heeft de sollicitant ook geen 'recht' op de baan, maar mag de werkgever toch geen onderscheid maken tussen mannen (die niet zwanger kunnen worden) en vrouwen (die dat wel kunnen).
op de site van de commissie gelijke behandeling zijn wel wat uitspraken te vinden (ofschoon de commissie geen rechtsprekend orgaan is) maar dan gaat het veelal om vrouwelijke werkneemsters die gediscrimineerd worden. Dus niet om vrouwen die ergens aan de slag willen, maar vrouwen die al in dienst zijn.quote:Samenvattend: Het gaat er dus niet om of je recht hebt op de verlenging maar of de werkgever onderscheid maakt op basis van geslacht.
Dat kun je begrijpelijk vinden (vind ik ook) maar het is verboden.
Mijn vraag (aan Argento) is dus: hoe zou je zoiets aantonen, en is daar jurisprudentie over?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |