VAK 410 op pad met Gryga en Mauro Rosales.
BRON:
www.VAK410.NL ![]()
Nadat aan het einde van het vorige seizoen er een interview was gehouden met Rosenberg en Grygera, was het nu tijd voor opnieuw Grygera en Rosales. De Tsjech en de Argentijn hadden tijd gemaakt om onze vragen te beantwoorden en bij te praten over andere dingen in het leven want buiten Ajax wordt de band ook steviger steeds.
Mauro Rosales
De Argentijnse buitenspeler van onze club is een grote liefhebber van gekte op de tribunes. In zijn geboorteland is de massale gekte op de tribunes niet meer dan normaal, daar staan ze 90 minuten lang gepassioneerd te zingen en te springen. Mauro vindt het heerlijk om in een dergelijke sfeer te spelen. Bij zijn oude club, Newell’s Old Boys, was het ook altijd een indrukwekkende sfeer, zijn oude club is nog steeds zijn favoriete club en hij is er ook fanatiek supporter van, als het moet springt en zingt hij mee. Volgens hem gaat er niets boven duizenden mensen te keer zien gaan en met shirtjes te zien zwaaien. Hij laat ook duidelijk merken dat hij de gebeurtenissen op de tribunes overal volgt, zo verteld hij over de verhalen van de Argentijnse supporters die het afgelopen WK in Duitsland waren, bekende groepen zoals “Los Borrachos del Tablon” van River Plate waren daar aanwezig. Tijdens het WK was hij zelf in zijn geboorteland, hij liet filmpjes zien vanaf zijn balkon met uitzicht op een uitzinnige massa tijdens de wedstrijden van Argentinië. Daarnaast keek hij ook veel filmpjes van sfeer op internet.
“Niks is groter dan Argentinië, de sfeer zoals daar is niet te evenaren.”, aldus Mauro. Volgens hem is derby van Buenos Aires, tussen River Plate en Boca Juniors, het gekste wat er is.” Het is niet normaal hoe dat beleefd wordt. Je moet niet met een geel shirt in rood gebied lopen anders ga je eraan of moet je shirtje inleveren,dus altijd jas dicht ritsen. Mensen leven voor deze wedstrijd,alleen deze derby telt,de rest maakt niks uit. “
Toen hij naar Nederland ging merkte hij al snel dat de beleving hier heel anders is, daarom is hij ook blij dat VAK 410 er is. “Mijn familie was hier ook en die vonden Vak 410 net Argentinië in het klein”,vertelt Mauro. Hij vind de vlaggen, de doeken, het vuurwerk, het gezang en het gespring ook allemaal prachtig. Laatst zag hij een doek met zijn hoofd er op, dat bezorgde hem kippenvel en wil binnenkort zijn handtekening er op zetten. Hij houdt van langdurige songs,die stimuleren hem het meest,als die op het veld staat en hij is bezig dan sluit hij alles van zich af,maar zodra hij naar de cornervlag gaat en hij hoort fans zingen dan hoort ie ut wel en klapt Mauro soms. De Argentijn neemt ook verbetering waar qua sfeer: “In het begin vond ik het maar stil om eerlijk te zijn, soms een megadoek en vlaggen, het wordt steeds beter, jullie worden steeds groter en groter”. Rosales herkende af en toe bekende melodieën uit Argentinië. “AJAX UIT MOKUM” op de melodie “SOS CAGON” van River Plate vond hij geweldig, ook hoorde hij Mauro Mauro Mauro Rosales op de manier van “Dale Boca”. Hij vertelde ons dat hij erg graag de volgende song zou horen: olee olee olee olee Mauro Mauro, deze melodie is vaak keihard in het San Siro te horen door de Interisti.
Tot slot vertelt hij over zijn huidige club Ajax:”Ik speel met alle liefde in het witroodwitte shirt,ik speel met mijn hart. Ik geef altijd 100% ook al ben ik niet altijd goed,heb ook me slechte wedstrijden maar ik geef dan wel 100 procent, want ik geef alles voor Ajax,jullie betalen veel geld. Als jullie slecht voetbal zien, dan moeten we strijden en dan ga ik ervoor,ik voetbal met al me liefde en trots voor jullie jongens. We verliezen samen en we winnen samen.”
Zdenek Grygera
De Tsjechische verdediger maakt een moeilijke tijd bij Ajax door nu hij geen basisplek meer heeft en binnenkort wel eens zou kunnen vertrekken.”Zo is professioneel voetbal, ik moet er leren mee omgaan en me terug knokken om weer in de basis te komen”,zegt hij er over. “Over 5 dagen sluit de transfermarkt en het kan nog alle kanten op”, meer kan hij er niet over zeggen.
Gryga ziet ook wel vooruitgang in 410, als hij het vergelijkt met een jaar geleden. De Tsjech hoort veel meer non-stop gezang en ook veel harder. Hij zegt dat ie sommige uitwedstrijden ook vet vond, zoals Thun en de Bekerfinale. Over andere delen van het stadion zegt hij: “Jammer dat het voor de rest zo doodstil is, dan hoor je opeens vanaf Zuid 1e ring keihard “Ajax, Ajax, Ajax” en dan is het weer 20 minuten stil”. Zdenek vertelde dat een van zijn beste vrienden vele derby’s heeft bezocht in Europa: derby van Rome, Manchester, Milaan en Real-Barca vond ie allemaal niks, dè derby vond ie de derby van Belgrado: Partizan tegen Rode Ster. Die wedstrijd was het gekste en had alles: tifosi, zang, vuurwerk en rellen.
Tijdens het debacle tegen Kopenhagen zat hij op de tribune, hij vertelde dat ie ons goed kon horen en dat hij het vuurwerk mooi vond, net als de vele liederen.