Freeflyer | maandag 28 augustus 2006 @ 20:45 |
Via een vriendin ben ik erachter gekomen dat in September een akkoord ondertekent zal worden waarin besloten staat dat het speciaal onderwijs stap voor stap afgeschaft wordt. Dit betekent voor gehandicapte* kinderen dat zij in het normaal onderwijs in zullen moeten stromen. De gedachtengang erachter is dat de gehandicapte* zich aan de "normale" op zal trekken. Leuk verpakt zeg ik dan maar uiteindelijk zal het waarschijnlijk niks meer en minder betekenen dan dat er bezuinigd moet worden. Volgens mij komt dit niet goed en kost deze stap meer dan dat het zal opleveren. Voor gehandicapte* kinderen zullen er door dit initiatief ongetwijfeld (dure) oplossingen komen doordat er particulieren zich gaan bemoeien met de problematiek. Het speciale onderwijs gaat commercieel! * gehandicapt is in deze niet per definitie lichamelijk, het geldt bijvoorbeeld ook voor autistische kinderen. | |
Lord_Vetinari | maandag 28 augustus 2006 @ 20:57 |
Bron? "Via een vriendin" vind ik niet echt overtuigend. Een vriend van mij beweert ook al jaren dat de Koningin eigenlijk een buitenaards wezen is. | |
Freeflyer | maandag 28 augustus 2006 @ 21:17 |
ik snap wat je bedoelt, kan er helaas niets over vinden, het wordt uitermate goed stil gehouden door de overheid. over een maand weten we meer, dan zal het ook wel in de media verschijnen | |
DropjesLover | maandag 28 augustus 2006 @ 21:18 |
vind het eingelijk helemaal geen slecht idee. ik ben autistisch en ben altijd naar een normale school gegaan en vind mezelf redelijk "normaal". ik heb ook 5 jaar op n internaat gezeten voor autistische kinderen, en daar waren ze en zullen ze altijd autistisch blijven. de hele tijd blijven bemoederen maakt ze alleen maar afhankelijk. bijv. op je 15e voor het eerst (natuurlijk onder begeleiding) de straat af fietsen naar de supermarkt ![]() wel een voorwaarde is dat er streng gelet wordt op pesten. gehandicapten hebben vaak maximaal mavo -> veel eikels en pesters (ervaring van vwo -> havo). en natuurlijk genoeg extra begeleiding zodat ze het ook wel kunnen. maar dat zie ik niet gebeuren, met alle huidige bezuinigingen en stress bij leraren en dergelijke... | |
Skinkie | maandag 28 augustus 2006 @ 21:21 |
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft. | |
_-rally-_ | maandag 28 augustus 2006 @ 21:22 |
Ik heb gehoord dat er in september een accoord ondertekend wordt dat iedereen met een IQ < 100 niet meer naar de middelbare school mag. | |
wendytje | maandag 28 augustus 2006 @ 21:27 |
Dit is al jaren aan de gang en heet WSNS (weer samen naar school). Dat betekent dat je, waar mogelijk, kinderen binnen het regulier onderwijs opvangt. Zo'n kind wordt een rugzakleerling genoemd. Voor dit kind krijgt de school extra geld om het kind te begeleiden en ook speciale hulp vanuit het speciaal basisonderwijs. Iemand komt de leerkracht vertellen hoe hij/zij met het kind om moet gaan. | |
DropjesLover | maandag 28 augustus 2006 @ 21:28 |
quote:doet me denken aan een processor ![]() aandacht is zowiezo ver te zoeken tegenwoordig in de klaslokalen... | |
timp0e | maandag 28 augustus 2006 @ 21:47 |
quote:Jepz! Ik ben nu ook rugzakleerling. Ik heb me hele leven op speciale scholen gezeten omdat ik slechthorend ben, en nu ga ik naar het Albeda College, naar het MBO dus. En omdat dat een reguliere school is, heb ik ook een rugzak, alleen hoeft er niet echt veel voor me aangepast te worden. Maar het kan handig zijn voor bepaalde situaties. | |
wendytje | maandag 28 augustus 2006 @ 22:12 |
quote:Voor sommige kinderen is het een ideale oplossing.... maar niet voor alle Als school moet je ook oppassen hoeveel rugzak leerlingen je aan kan | |
wendytje | maandag 28 augustus 2006 @ 22:13 |
quote:In principe dus niet, ivm extra geld en begeleiding van buiten | |
Skinkie | maandag 28 augustus 2006 @ 22:19 |
quote:Je denkt niet echt bijster ver he? Waar zijn nu de tekorten in het onderwijs... | |
wendytje | dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:02 |
quote:Ik ZIT in het onderwijs en maak het dagelijks mee. Ik heb 3 rugzakleerlingen, die dezelfde aandacht krijgen als de anderen. Ik heb kinderen die VEEL meer aandacht vragen dan die 3 | |
woutabest | dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:05 |
quote:Maar het is wel zo ![]() | |
murp | dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:12 |
dus de zmlk en de mlk scholen gaan dicht? | |
Silmarwen | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:14 |
Ik zou wel een bron willen zien. Ik werk zelf in het onderwijs en heb nog niets gehoord. | |
pmb_rug | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:21 |
quote:als iets een vaag begrip is is het wel autisme. je hebt 100 en 1 vormen. dat hoef ik jouw neit uit te leggen. het aller grootste probleem van dit plan is dat docenten die bewust NIET voor speciaal onderwijs hebben gekozen en er NIET voor zijn opgeleid nu dit soort leerlingen in de klas krijgen. | |
Gia | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:08 |
Aanmoedigen dat ouders voor hun kind voor een 'normale' school kiezen, prima, maar het speciaal onderwijs helemaal afschaffen.....nee, niet prima. Niet elk kind gedijt goed in zo'n grote klas. Oh, ja, dan willen ze natuurlijk klasseverkleining. Kom op, daar zijn ze al 10 jaar mee bezig. Mijn kinderen zijn inmiddels van de basisschool af en zaten in grote klassen. (Jongste op het laatst niet meer, omdat er kinderen van school gehaald werden, van 34 in groep 3 naar 20 in groep 8) Ik vind eigenlijk dat er een uitbreiding op het speciaal onderwijs moet komen voor hoogbegaafde kinderen. In de klas van mijn oudste zaten twee kinderen die zich totaal niet konden ontplooien en nu, op de middelbare school, vwo-plus, genieten van de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgen. Ze verslinden alles, hongerig naar kennis. Toch zonde dat dit niet op de basisschool al is aangepakt. | |
wendytje | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:06 |
quote:Gelukkig is daar nu op school wel oog voor. Ik heb 2 kinderen met rekenen ++. Zij zijn in 10 min klaar, waar de klas een uur nodig heeft. Ze krijgen op 2 soorten uitdaging. 1 op niveau van de groep, maar uitbreiding, som op andere manier 2 op een niveau hoger dan de klas Met nr 2 zijn we iets voorzichtiger, omdat een kind dan helemaal het "contact" met de klas verliest. Nr 1 is bijvoorbeeld..... nu hebben we staartdelingen..... dan krijgen zij een heel verhaal waar zij zelf staartdelingen in moeten ontdekken en maken. Of een puzzel die alleen op te lossen is door ingewikkelde staartdelingen | |
mr.vulcano | dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:50 |
Graag de openingspost aanpassen, zodat een discussie gestart kan worden of het speicaal onderwijs afgeschaft moet worden. Het wordt namelijk helemaal niet afgeschaft. Het is zelf zo dat er sprake van is dat het speciaal onderwijs dezelfde budgetten (dus grotere) krijgt als het praktijk onderwijs. Dus discussie voeren over het feit dat speciaal onderwijs afgeschaft zou worden door de overheid is COMPLETE ONZIN! Ik ben voor behoud van speciaal onderwijs. En ik ben er ook voor om kinderen met een kleine afwijking, naar een gewone school te laten gaan, mits dit het beste voor het kind is. Uiteraard zal dit per geval bekeken moeten worden. | |
wendytje | dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:35 |
quote:Voor het behoud van SBO/SO Het ligt geheel aan kind/ouders/aard en heftigheid van de aandoening of het kind zich zal redden op een "normale school". | |
Skinkie | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:11 |
quote:Je kunt de twee kinderen ook abstractie leren. Letter rekenen... | |
Skinkie | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:13 |
quote:Lol! Dus jij hebt liever 10 rugzakleerlingen + 20 gewone leerlingen om het te kort op te vangen ![]() | |
wendytje | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:20 |
quote:Nee..... want er zijn ook rugzakjes die veel tijd kosten.... maar mijn rugzakjes worden twee keer per week een half uur uit de klas genomen...... de andere kinderen "moet" ik zelf doen..... maar ik heb een erg leuk beroep, dat ik met veel liefde doe | |
Skinkie | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:48 |
quote:En het eerste wat ze voor jullie moeten doen is meer betalen, betere selectie aan de poort (op de pabo dus, slechte studenten direct er uit), en meer nascholing. Zeker op onderwijs pedagogisch niveau en de ontwikkelingen er in. | |
wendytje | woensdag 30 augustus 2006 @ 07:41 |
quote:HELEMAAL mee eens.... vooral de eerste twee..... laatste ben je zelf verantwoordelijk voor | |
r_one | woensdag 30 augustus 2006 @ 08:15 |
Wendytje, REC (rugzakje) en WSNS is niet hetzelfde hoor. WSNS geeft lang niet altijd ambulante begeleiding, is vaak IB-gekliek en lopen de gelden buiten ouders om. Met REC krijgen ouders een budget toegewezen in het "rugzakje" van hun kind en kunnen zij zelf kiezen waar ze dat spenderen; dat is iets van de laatste 3 jaar, WSNS bestaat al véél langer. | |
#ANONIEM | woensdag 30 augustus 2006 @ 11:20 |
Het volgende bericht staat nu op NOS Teletekst:quote:Wat mij eigenlijk nog meer interesseert dan het subsidievraagstuk is hoe het kan dat het aantal kinderen met gedragsproblemen stijgt... - Is dat wellicht toch een kwestie van opvoeding? | |
Skinkie | woensdag 30 augustus 2006 @ 12:11 |
quote:Of een kwestie van verkeerde stoffen in voedingsmiddelen? | |
Gia | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:41 |
quote:Misschien ligt het wel aan het eet- en vooral drinkgedrag van de ouders bij conceptie. Gebruik van drugs of sigaretten, zou ook kunnen. Kind op latere leeftijd schijnt ook al niet zo goed te zijn. Kunnen allemaal oorzaken zijn van het ontstaan van storingen in de groei en ontwikkeling van de foetus. Vroeger, vóór 1955 of zo, waren er niet veel vrouwen die rookten of alcohol dronken. Dat hoorde gewoon niet. Tegenwoordig komt dat veel meer voor. Ook zijn er meer mensen dan we denken die drugs gebruiken als cocaïne, zonder in de verloedering te raken. Die gewoon banen hebben en van wie je dat niet zou denken. En dan hebben ze ineens een gehandicapt kind en snappen niet dat hún dat moet overkomen. Ja, ik denk zeker dat er meer kinderen met gedragsproblemen zijn. En dan dient er juist meer aandacht te zijn voor de opvoeding, wat tegenwoordig vaak minder is, omdat pa en ma beiden werken. | |
emmy | woensdag 30 augustus 2006 @ 17:21 |
Op www.volkskrant.nl stond vanochtend: Minister wil groei speciaal onderwijs aanpakken Van onze verslaggever Robin Gerrits AMSTERDAM - Minister Van der Hoeven van Onderwijs komt met maatregelen om de explosieve groei van het speciaal onderwijs aan banden te leggen. Vooral de stijging van het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden baart haar zorgen. In een brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat de aanvragen voor de leerlinggebonden financiering (het zogenaamde ‘rugzakje’) per direct veel strenger moeten worden beoordeeld. Scholen moeten hun zorgstructuur verbeteren, om zelf meer kinderen te kunnen ondersteunen zonder tussenkomst van speciale scholen. Daarnaast stelt Van der Hoeven de vaste bedragen voor de rugzakjes ter discussie. Niet elk probleemgeval is even zwaar, en hoeft dus ook niet even veel ondersteuning te krijgen. Ze speelt ook met de mogelijkheid het rugzakgeld niet meer rechtstreeks aan ouders en scholen uit te keren, maar aan hogere instellingen. Vooral het aantal kinderen met ernstige gedragsmoeilijkheden is snel gestegen – een vertienvoudiging in vijf jaar. Als niets helpt om deze stijging de kop in te drukken, wil de minister mogelijk afstappen van de automatische financiering van alle toegekende aanvragen voor ondersteuning. De deelname aan het speciaal onderwijs is tussen 2000 en 2005 gestegen van 53.203 tot 78.163. Het gaat dan zowel om kinderen in een rolstoel en dove en blinde kinderen, als om kinderen met gedragsmoeilijkheden of het syndroom van Down. Die toename is niet alleen vervelend voor de overheid, die steeds meer geld moet uittrekken, maar ook voor scholen en ouders. Veel kinderen staan maandenlang op een wachtlijst voor ze terechtkunnen op een speciale school of deskundige begeleiding kunnen inroepen. | |
Freeflyer | donderdag 31 augustus 2006 @ 00:12 |
quote:in september wordt er het eea ondertekend. in dit geval heb ik het uit eerste hand aangezien mijn bron uitgenodigd was voor een debat met de staatssecretaris of minister (weet niet meer wie) hierover. het was aangekondigd als een discussiestuk en gaandeweg bleek dat het besluit al genomen was... | |
KWAKje | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:38 |
over bron: op de site van het betreffende ministerie staat informatie over speciaal onderwijs en acceptatieplicht. uiteraard is (zijn) er op internet veel meer informatie en inzichten te vinden. overigens denk ik dat hier een ordinaire bezuinigingsmaatregel verkocht wordt met eufemismen. kwalitatief goed onderwijs en gericht op specifieke behoeften van speciale (eigenlijk alle) kinderen kinkt goed maar wil al een jaar of 164 niet van de grond komen. alle goede bedoelingen van leerkrachten ten spijt. | |
Freeflyer | dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:43 |
en langzamerhand wordt er meer duidelijk Basisscholen zien niets in zorgplicht | |
mr.vulcano | dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:35 |
Degene die denkt dat een gewone school kinderen op het speciaal onderwijs prima kan opvangen, raad ik aan om een keer mee te lopen op het speciaal onderwijs. En zijn grensgevallen, maar er zijn genoeg kinderen die bijna één-op-één begeleiding nodig hebben. | |
Evil_Jur | dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:54 |
Slechte ontwikkeling, elke leraar in het gewoon onderwijs kan je vertellen dat het ondoenlijk is om les te geven aan groepen met verschillende leerbehoeftes. Het kost tijd, moeite en werk dat ten koste gaat van de leerlingen. |