quote:Bijlmer probleemjeugd naar Tunesië
Bron : Argopress
AMSTERDAM – ,,Ik ben op alles voorbereid,” zegt Roy Hofwijks. Volgende week vertrekt hij met een groep van zo’n 80 achterstandsjongeren uit Zuidoost voor een week naar Tunesië.
Hofwijks is directeur van jongerenwerkplaats PEWA, waar vroegtijdige schoolverlaters worden begeleid. ,,De jongeren hier zitten aan de onderkant van de samenleving,” vertelt Hofwijks. In de jongerenwerkplaats in het troosteloze Klieverink krijgen de jongeren computerlessen, sollicitatie en discipline training, met als doel om ze terug naar school of werk te krijgen.
Ooit ontsloeg hij een medewerker op staande voet omdat hij de jongeren ‘klerelijers’ noemde. ,,Maar ze zitten hier juist omdat iedereen ze klerelijers vindt,” roept Hofwijks. ,,Wij proberen ze te helpen. 40 Procent van de jongeren kwamen als moeilijk lerende kinderen op het vmbo terecht, waarna ze het zonder begeleiding niet redden.”
Volgende week vertrekt de PEWAdirecteur met een groep van 88 – één begeleider op elke zeven jongeren – naar Tunesië. Hij moet velen teleurstellen, want binnen een paar dagen kwamen ruim 200 aanmeldingen binnen. Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt.
,,De jongeren moeten het idee krijgen dat er veel meer mogelijk is dan die beperkte blik op het leven in Zuidoost,” stelt Hofwijks. ,,Als hun ouders het over vakantie hebben, gaat dat meestal om familiebezoek aan Suriname of de Antillen. Dat is geen vakantie. Tunesië is goedkoop en veilig. En het ligt in Afrika, voor veel jongeren liggen daar uiteindelijk toch hun roots. Ze kunnen zich realiseren dat het ook anders kan. Daarnaast gaat het ook om de onderlinge band. Als ze zo lang samen weggaan, breiden ze hun netwerk uit, en kunnen blijvende vriendschappen ontstaan.”
Hofwijks is niet bang dat mensen vraagtekens zullen plaatsen bij het ‘belonen van kansarme jongeren.’ ,,Kortzichtigheid zal er altijd zijn. Ja, we nemen deze jongeren mee op vakantie voor maar 75 euro per persoon. Maar zij hebben geen puinhoop van hun leven gemaakt. Het leven is zo op hun af gekomen. Deze jongeren verdienen ook vakantie.”
,,Veel mensen trekken hun handen af van dit soort jongeren. Natuurlijk is het een flink risico om met deze groep naar Tunesië gegaan. Maar ik heb ze uitgelegd hoe een Tunesische politiecel eruit ziet en dat is niet niks. Met zo’n grote groep kan je er donder op zeggen dat er wel eens wat zal gebeuren. Maar niemand die mee gaat is echt crimineel.”
,,Ze hebben gewoon problemen. Zoals één-ouder gezinnen, armoede, uitsluiting en fysieke of lichamelijke beperkingen. Ik ben op alles voorbereid. Maar wat er ook gebeurt: het blijven wel ónze jongeren.”
Welkom en welterusten!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 00:15 schreef kLowJow het volgende:
Gezellige boel!
Blijkbaar. Er zijn toch wel mindere topics geweest, die enkel op het woord 'neger' in de TT een stormloop veroorzaakten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 00:19 schreef kLowJow het volgende:
Er moet naast "Medelanders" en "Bijlmer" ook nog "neger" bij? Denk je dat dat echt nodig is?
Moenie worry nie alles sal reg kom maar die tyd is nog nie daar nie.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 00:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Blijkbaar. Er zijn toch wel mindere topics geweest, die enkel op het woord 'neger' in de TT een stormloop veroorzaakten.
Dan ek wens u 'n baie goed nag.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 00:24 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Moenie worry nie alles sal reg kom maar die tyd is nog nie daar nie.
iedereen is zich aan het rukken op dat smoeltje die je hier als laatste hebt geplaatstquote:Op maandag 28 augustus 2006 22:31 schreef LXIV het volgende:
Hé, moeten links enthousiasme en rechtse verontwaardiging nu niet op de vuist gaan in dit topique?
"Wat een goed initiatief..."
"Van onze belastingcenten..."
"Van het geld van de JSF kunnen we de hele Bijlmer 20 jaar op vakantie sturen."
"Dan kunnen we ze beter meteen deporteren."
et cetera, et cetera.
Komop jongens -en meisjes-, zo moeilijk is het toch niet. Dit kunstje hebben jullie al vaker gedaan.![]()
die gast ken ik! dat is Def Rhymz, een aan lager wal geraakte rapperquote:Op maandag 28 augustus 2006 20:39 schreef LXIV het volgende:
[afbeelding]
Cool blijven bij hoge temperaturen![]()
Nou, van dat strafblad is ongefundeerd populisme, dat is namelijk eis noch pré.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 06:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht eerst dat het een onzintopic was, maar dit is dus echt? Met een strafblad voor 25 piek op vakantie?Alleen in Nederland
![]()
Het op het VMBO nog niet kunnen redden - hoe initiatiefloos en lam ben je dan wel niet?quote:Bijlmer probleemjeugd naar Tunesië
Bron : Argopress
AMSTERDAM – ,,Ik ben op alles voorbereid,” zegt Roy Hofwijks. Volgende week vertrekt hij met een groep van zo’n 80 achterstandsjongeren uit Zuidoost voor een week naar Tunesië.
Hofwijks is directeur van jongerenwerkplaats PEWA, waar vroegtijdige schoolverlaters worden begeleid. ,,De jongeren hier zitten aan de onderkant van de samenleving,” vertelt Hofwijks. In de jongerenwerkplaats in het troosteloze Klieverink krijgen de jongeren computerlessen, sollicitatie en discipline training, met als doel om ze terug naar school of werk te krijgen.
Ooit ontsloeg hij een medewerker op staande voet omdat hij de jongeren ‘klerelijers’ noemde. ,,Maar ze zitten hier juist omdat iedereen ze klerelijers vindt,” roept Hofwijks. ,,Wij proberen ze te helpen. 40 Procent van de jongeren kwamen als moeilijk lerende kinderen op het vmbo terecht, waarna ze het zonder begeleiding niet redden.”
Een ramp inderdaad, de zielepieten. Hoeveel mensen willen niet naar de Antillen of Suriname op vakantie? Maar voor deze heertjes is dat natuurlijk niet goed genoeg.quote:Volgende week vertrekt de PEWAdirecteur met een groep van 88 – één begeleider op elke zeven jongeren – naar Tunesië. Hij moet velen teleurstellen, want binnen een paar dagen kwamen ruim 200 aanmeldingen binnen. Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt.
[quote]
Op kosten van de belastingbetaler dus natuurlijk weer... een ander betaalt wel. Een ander die werkt en zelf ook wel op vakantie wil, maar zijn geld ingepikt ziet door de overheid. Die het vervolgens aan "kansarme" jochies geeft. Och wat zijn ze toch kansarm, met hun gouden kettingen, scooters, de nieuwste mobieltjes en leren jasjes. U ziet het: werken loont niet!
[quote],,De jongeren moeten het idee krijgen dat er veel meer mogelijk is dan die beperkte blik op het leven in Zuidoost,” stelt Hofwijks. ,,Als hun ouders het over vakantie hebben, gaat dat meestal om familiebezoek aan Suriname of de Antillen. Dat is geen vakantie.
Met andere woorden, ze vinden zichzelf helemaal geen Nederlander en deze geitewollensokken sukkel vindt dat nog best ook. Moedig ze vooral aan in hun ik-ben-geen-Nederlander, dan weet je zeker dat ze goed integreren!quote:Tunesië is goedkoop en veilig. En het ligt in Afrika, voor veel jongeren liggen daar uiteindelijk toch hun roots.
Dat komt ze vast goed van pas bij hun nevenactiviteiten op straat... sjiek hendig man, zo'n netwerk!quote:Ze kunnen zich realiseren dat het ook anders kan. Daarnaast gaat het ook om de onderlinge band. Als ze zo lang samen weggaan, breiden ze hun netwerk uit, en kunnen blijvende vriendschappen ontstaan.”
Het is inderdaad niet hun schuld, het is mijn schuld. En jouw schuld. Smerige racisten die we zijn! We gunnen ze gewoon niets, we maken het er gewoon naar. Die zielepieten kunnen gewoon niet anders. Het is onze schuld dat hun ouders niet om ze geven, ze niet opvoeden, dat ze niet naar school willen, dat ze een IQ van 80 hebben, dat ze liever op hun scooter br33z4hs scoren in plaats van iets van hun leven te maken. Jezus zeg, dat er nog zulke naievelingen als die Hofwijks rondlopen zeg.quote:Hofwijks is niet bang dat mensen vraagtekens zullen plaatsen bij het ‘belonen van kansarme jongeren.’ ,,Kortzichtigheid zal er altijd zijn. Ja, we nemen deze jongeren mee op vakantie voor maar 75 euro per persoon. Maar zij hebben geen puinhoop van hun leven gemaakt. Het leven is zo op hun af gekomen. Deze jongeren verdienen ook vakantie.”
Ah, ze hebben dus wel respect voor een Tunesische politiecel? Direct hier invoeren dus, want voor onze normen, waarden en wetten hebben ze geen respect en voor onze "cellen" al helemaal niet! Toch nog iets goeds aan dit initiatief dus - keihard aanpakken, dat werkt blijkbaar wel.quote:,,Veel mensen trekken hun handen af van dit soort jongeren. Natuurlijk is het een flink risico om met deze groep naar Tunesië gegaan. Maar ik heb ze uitgelegd hoe een Tunesische politiecel eruit ziet en dat is niet niks. Met zo’n grote groep kan je er donder op zeggen dat er wel eens wat zal gebeuren. Maar niemand die mee gaat is echt crimineel.”
Ahgossie, nog even vooral benadrukken dat het zielepietjes zijn wiens schuld het vooral niet zelf is. Het is de samenleving! Wij! Jij! Ik! Hoe durven we!quote:,,Ze hebben gewoon problemen. Zoals één-ouder gezinnen, armoede, uitsluiting en fysieke of lichamelijke beperkingen. Ik ben op alles voorbereid. Maar wat er ook gebeurt: het blijven wel ónze jongeren.”
Het doel heeft volgens mij weinig te doen met integratie. Met wat wel? Tja...quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 06:43 schreef Isabeau het volgende:
Ik zie het verband tussen buitenlanders en op vakantie gaan naar het buitenland om te integreren in Nederland niet zo.
Ik ook niet. En als ze dan zonodig een andere cultuur moeten opsnuiven, hadden ze dan niet ergens anders heen gekund dan naar zo'n islamitisch land? Als integratie in Nederland het doel is, had je verdikkie nog beter naar het Drentse platteland kunnen sturenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 06:43 schreef Isabeau het volgende:
Ik zie het verband tussen buitenlanders en op vakantie gaan naar het buitenland om te integreren in Nederland niet zo.
Het bericht is nu ook in de reguliere media verschenen.quote:CDA woedend over snoepreisje jongeren
Uitgegeven: 30 augustus 2006 08:16
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2006 08:16
AMSTERDAM - Het CDA in Stadsdeel Zuidoost in Amsterdam is boos over een snoepreisje naar Tunesië, dat zo'n tachtig kansarme jongeren uit het stadsdeel kregen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad woensdag.
De jongeren zouden op kosten van de gemeente een week op vakantie zijn geweest. Ze verbleven all-inclusive in een Tunesisch hotel met zwembad, privé-strand en spa- en wellnescenter. De jongeren betaalden zelf 25 euro per persoon aan het reisje.
Het reisje zou zijn georganiseerd door het Amsterdamse re-integratiebedrijf PEWA (Participatie Educatie en Werk Amsterdam). Het bedrijf begeleidt vroegtijdige schoolverlaters bij het vinden van een opleiding of werk. Maar ook jongeren uit Zuidoost die niets met PEWA hadden, konden zich aanmelden.
De CDA-fractie roept de verantwoordelijke PvdA-wethouder tot de orde. "We gunnen deze jongeren best een snoepreisje, maar niet op kosten van de belastingbetaler. Dit voorstel is er zonder ons medeweten doorgeduwd. Het was een keer, maar nooit weer", zegt CDA-fractievoorzitter Henk de Boer.
Volgende week komt de stadsdeelraad Zuidoost terug van zomerreces.
Kansarm waren ze niet, en wordt ook nergens beweerd. Ze kwamen uit die buurt.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:08 schreef remlof het volgende:
Goed dat die kansarme jongeren ook eens een pleziertje gegund wordt!
In Amsterdam Zuidoost woon je niet voor je plezierquote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kansarm waren ze niet, en wordt ook nergens beweerd. Ze kwamen uit die buurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |