Het is goed Nederlands, maar het is wel een opmerkelijke constructie. Het 'ze' heeft een vage, niet verwijzende betekenis. En de werkwoordsvorm (de gebiedende wijs) is niet bedoeld als gebod of bevel, maar een soort 'succeswens'. Het is ook opvallend dat deze vorm zich alleen leent voor werkwoorden die geen lijdend voorwerp hebben en niet wederkerend zijn. En de constructie heeft altijd een 'habitueel aspect': het verwijst naar gebeurtenissen die een gewoonte zijn (dus niet naar toevallige gebeurtenissen).quote:Op woensdag 30 augustus 2006 08:05 schreef Isabeau het volgende:
Werk ze hè
Is dat eigenlijk goed Nederlands? Al die werkwoord-ze's? Lienekien?
Douche ze
Sport ze
Studeer ze
Fiets ze
Raar Nederlands.
Kun je die uitspraak objectiveren?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:19 schreef muhammad_ali het volgende:
Het vullen van een LPT topic neemt steeds meer tijd in beslag, ik denk dat we daar wat aan moeten doen, jongens en meisjes....
Hey, bedankt! Ik vond het altijd als slecht Nederlands klinken en omdat het vooral spreektaal is (was) is het heel erg vreemd om het te typen.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:19 schreef Lienekien het volgende:
Het is goed Nederlands, maar het is wel een opmerkelijke constructie. Het 'ze' heeft een vage, niet verwijzende betekenis. En de werkwoordsvorm (de gebiedende wijs) is niet bedoeld als gebod of bevel, maar een soort 'succeswens'. Het is ook opvallend dat deze vorm zich alleen leent voor werkwoorden die geen lijdend voorwerp hebben en niet wederkerend zijn. En de constructie heeft altijd een 'habitueel aspect': het verwijst naar gebeurtenissen die een gewoonte zijn (dus niet naar toevallige gebeurtenissen).
Peter-Arno Coppen schreef hierover een interessant artikel in Onze Taal, jaargang 1998, nummer 7/8.
Moet hij nou met statistieken komen met daarin de duur van open zijn van elk in het verleden vol geschreven LPT?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:30 schreef Lienekien het volgende:
Kun je die uitspraak objectiveren?
Neequote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kun je die uitspraak objectiveren?
Ja, ik kan moeilijk op mijn werk gaan zitten posten he!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:19 schreef muhammad_ali het volgende:
Het vullen van een LPT topic neemt steeds meer tijd in beslag, ik denk dat we daar wat aan moeten doen, jongens en meisjes....
Oh ja, ik ben nog aan het werk...quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, ik kan moeilijk op mijn werk gaan zitten posten he!
Ik doe het toch ookquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:42 schreef Isabeau het volgende:
Hey, wat ik kan zou jij ook moeten kunnen, DaMart![]()
Roken: slecht voor de gezondheid en de snelheid waarmee de LPT's volgepost worden.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:43 schreef muhammad_ali het volgende:
Maar ben nu wel even gaan roken...
1-0quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:44 schreef DaMart het volgende:
Roken: slecht voor de gezondheid en de snelheid waarmee de LPT's volgepost worden. [afbeelding]
Nee hoor, zijn weer 2 posts. 1tje dat verteld dat ik ga, en 10 minuten later eentje waarin ik meld dat ik terug benquote:
Stuur je prutswerk in voor de TTK-wedstrijd 'rommel'quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:47 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik probeer te schilderen trouwens..., maar ik zit te prutsen
En 10 minuten verspild waarin je toch minimaal wel 5 posts had kunnen maken. Dus uiteindelijk kost het ons 3 posts!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:53 schreef muhammad_ali het volgende:
[..]
Nee hoor, zijn weer 2 posts. 1tje dat verteld dat ik ga, en 10 minuten later eentje waarin ik meld dat ik terug ben![]()
Absoluut nietquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:54 schreef DaMart het volgende:
[..]
Stuur je prutswerk in voor de TTK-wedstrijd 'rommel' [afbeelding]
Het levert iig spreekstof op voor de minuten daarnaquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:55 schreef DaMart het volgende:
[..]
En 10 minuten verspild waarin je toch minimaal wel 5 posts had kunnen maken. Dus uiteindelijk kost het ons 3 posts!
Nee, geen webcamquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
hmm, misschien moed ik dan wel een model gebruiken...
Heb jij een webcam Isa???
1-1quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:56 schreef muhammad_ali het volgende:
Het levert iig spreekstof op voor de minuten daarna![]()
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:57 schreef Isabeau het volgende:
En 'moed ik'Dat is nog erger dan 'ik vondt'! Of was het een psychische typefout omdat je hersensen bij het typen bedachten dat je er wel moed voor moest hebben om dat te vragen?
smoesjes, smoesjesquote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:04 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
ik zit er met m'n gedachten niet bij....
Ja, zo kan je ook niet schilderen hèquote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:04 schreef Automatic_Rock het volgende:
ik zit er met m'n gedachten niet bij....
Ik kan zo idd niet schilderen..., vandaar het prutswerk....quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, zo kan je ook niet schilderen hèDan moet je maar hier blijven
Het is een charme-offensief, AR. Om die smiley op Fok! te krijgen!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:20 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ga je die smiley nu achter elke zin zetten DM??
Ik geloof dat die charne me nu al tegen begint te staan.....quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:22 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is een charme-offensief, AR. Om die smiley op Fok! te krijgen!![]()
Ja idd...quote:
Maar jij bent dan ook heel erg liefquote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wel van mij!
Dan kun je het altijd en overal wel gebruiken.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 17:33 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik weet nooit wat er mee bedoeld wordt.
Hectisch, druk maar ook heel gezellig!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 16:49 schreef muhammad_ali het volgende:
hoi! hoe was je dag?
En wat "Are you like a crazy person" daar tussen doet is me ook een raadselquote:IMITATIVE BEHAVIOR
Phrases: "F*cking hell," "Big f*cking man," "You f*cking little whore," "Give me the f*cking money," "Jesus f*cking Christ," "Oh sh*t," "Someone who doesn't give a sh*t about you," "Bullsh*t," "Who's bloody with me?" "Load of bollocks," "Piece of ass," "What the hell /is this?" "Are you like a crazy person?" "Balls" (testicles), "What the bloody hell is going on?" "Bloke," "You're insane," "Bleeding sod," "Screwed up," "You little bitch," "Shut up" and "Bollocksed up."
quote:PROFANITY
At least 5 "f" words, 8 "s" words, 1 slang term each using female and male genitals ("c*nt" and "rod"), 6 bollocks, 6 hells, 2 asses, 2 damns, 1 crap, 1 S.O.B., 1 sod, 6 uses of "God," 4 uses of "Oh my God," 3 each of "Jesus Christ" and "Oh God," 2 uses each of "G-damn," "Christ," "Good God," "Jesus" and "My God," and 1 use each of "For God's sakes" and "Holy Christ."
Jesus Christ Superstar.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben op een christelijke site een filmreview aan het lezen (per ongeluk heengeklikt), maar wat ik me dan afvraag hè. Als je het woord fuck met een sterretje schrijft, is het dan minder fuck?
[..]
En wat "Are you like a crazy person" daar tussen doet is me ook een raadsel
(rarara welke film)
Zo iemand die dat doet intrigeert me ontzettend.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:38 schreef Lienekien het volgende:
Soms tref je wel eens een bibliotheekboek waarin iemand met pen alle vloeken heeft doorgekrast.
Ik gok op gereformeerd.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo iemand die dat doet intrigeert me ontzettend.
Maar dan nog...woorden doorstrepen in een boek dat niet van jou is is niet echt gezagsgetrouw.quote:
Kleinburgerlijke ongehoorzaamheid.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 21:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar dan nog...woorden doorstrepen in een boek dat niet van jou is is niet echt gezagsgetrouw.
"Er is een rechtbank die boven de uwe staat, en die spreekt mij vrij!"quote:Op woensdag 30 augustus 2006 21:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar dan nog...woorden doorstrepen in een boek dat niet van jou is is niet echt gezagsgetrouw.
Uit welk laatje haal je dat ineens tevoorschijn?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
"Er is een rechtbank die boven de uwe staat, en die spreekt mij vrij!"![]()
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 22:30 schreef wyccie het volgende:
Normaal bijten ze je hand er af?
Uit een laatje dat na al die jaren flink uitpuilt!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 21:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Uit welk laatje haal je dat ineens tevoorschijn?
quote:Oh, en alvast succes morgen.![]()
quote:Op donderdag 31 augustus 2006 01:54 schreef Blackhouse het volgende:
Ik heb hier nog een aantal (goedkope) meubels die ik graag wil houden maar waarvan de kleur nou niet echt meer juf en het is. Nu vroeg ik mij of er een manier is (misschien met speciale grondverf) om deze meubels te schilderen? Of moet ik eraan geloven en ze gewoon weggooien?
Volgens mij hebben ze goed geluisterd naar je!quote:Op donderdag 31 augustus 2006 01:19 schreef broer het volgende:
Posten jullie vannacht niet het hele topic vol?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |