FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Lijntoestel neergestort in Kentucky
Omahazondag 27 augustus 2006 @ 15:00
Lijntoestel neergestort in Kentucky

Uitgegeven: 27 augustus 2006 14:31

WASHINGTON - Een lijntoestel met ongeveer vijftig inzittenden is zondag neergestort in de Amerikaanse staat Kentucky.

Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN crashte het toestel kort nadat het van het vliegveld in Lexington was opgestegen voor een vlucht naar Atlanta.
Mr.Millszondag 27 augustus 2006 @ 15:01
Hoorde het idd op Radio 1 net
Mr.Millszondag 27 augustus 2006 @ 15:02
quote:
'Multiple fatalities' in Kentucky plane crash

Sunday, August 27, 2006; Posted: 8:49 a.m. EDT (12:49 GMT)

(CNN) -- A Delta commuter flight -- en route from Lexington, Kentucky, to Atlanta, Georgia -- crashed just after take-off from Blue Grass Airport on Sunday, and airlines and airport officials reported "multiple fatalities."

Federal Aviation Administration officials said Delta Flight 5191 -- which was operated by Delta's commuter carrier, Comair -- crashed around 7 a.m. ET in a wooded area about a mile from the Lexington airport on its way to Atlanta's Hartsfield-Jackson International Airport.

At least 50 people were aboard the flight and it is not known if anyone survived, the officials said.

Delta Flight 5191 was scheduled to land at Atlanta's Hartsfield-Jackson Airport at 7:18 a.m.

The aircraft was a Bombardier Canadian Regional Jet (CRJ) 100, FAA officials said.

The cause of the crash is under investigation. There were no reports of bad weather in the Lexington area.
Godtjezondag 27 augustus 2006 @ 15:03
'Multiple fatalities' in Kentucky plane crash

There are "multiple fatalities" after a 50-seat Delta commuter flight, en route from Lexington, Kentucky, to Atlanta's Hartsfield Airport, crashed this morning near Kentucky's Blue Grass Airport, airline and airport officials told CNN. Federal Aviation Administration officials said Delta Flight 5191 -- which was operated by Delta's commuter carrier, Comair -- crashed shortly after take-off in a wooded area about a mile from the airport.

http://www.cnn.com/
Omahazondag 27 augustus 2006 @ 15:13
FAA: All 50 on Plane That Crashed in Kentucky Believed Killed [foxnews]
2609zondag 27 augustus 2006 @ 15:20
kankerterroristen
Dagonetzondag 27 augustus 2006 @ 15:21


Het type vliegtuig.
Libriszondag 27 augustus 2006 @ 15:48
Volgens CNN is er een man die de crash overleefd heeft, maar in kritieke toestand in the ziekenhuis ligt.
Roel_Jewelzondag 27 augustus 2006 @ 16:15
Telegraaf (for what it's worth) zegt dat alle passagiers en bemanningsleden zijn omgekomen.
-skippybal-zondag 27 augustus 2006 @ 16:22
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:21 schreef Dagonet het volgende:
[afbeelding]

Het type vliegtuig.
Gezellig vliegtuigje
Libriszondag 27 augustus 2006 @ 16:28
CNN:
A Delta commuter flight carrying 50 people crashed near Lexington's airport shortly after take-off today, airport and airline officials said. One person is known to have survived. Delta Flight 5191 -- which was operated by Delta's commuter carrier, Comair -- crashed about a mile from the airport.
Toadzondag 27 augustus 2006 @ 16:53
Bizar, als die persoon het overleefd. Doet me denken aan een film... maar weet even de titel niet meer.
Monidiquezondag 27 augustus 2006 @ 16:54
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 16:53 schreef Toad het volgende:
Bizar, als die persoon het overleefd. Doet me denken aan een film... maar weet even de titel niet meer.
Unbreakable.
Jordy-Bzondag 27 augustus 2006 @ 16:58
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:20 schreef 2609 het volgende:
kankerterroristen
Ja hoor... alsof er alleen maar vliegtuigen met terroristen neerstorten...
-skippybal-zondag 27 augustus 2006 @ 17:12
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 16:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja hoor... alsof er alleen maar vliegtuigen met terroristen neerstorten...
Serieus ingaan op 2609
#ANONIEMzondag 27 augustus 2006 @ 18:17
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 17:12 schreef -skippybal- het volgende:
Serieus ingaan op 2609
ja he
Martijn_77zondag 27 augustus 2006 @ 19:42
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 16:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

Unbreakable.
Ja, maar dat was met een treinongeluk toch?
Yildizzondag 27 augustus 2006 @ 19:49
Pas ook al 1 in Rusland...
poohyzondag 27 augustus 2006 @ 20:18
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 16:53 schreef Toad het volgende:
Bizar, als die persoon het overleefd. Doet me denken aan een film... maar weet even de titel niet meer.
Final Destination (deeltje 1)?
Fir3flyzondag 27 augustus 2006 @ 20:32
Waar blijven de complottheoriën ?
-skippybal-zondag 27 augustus 2006 @ 20:34
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 20:32 schreef Fir3fly het volgende:
Waar blijven de complottheoriën ?

ZOMG!!!1 Ik zie hier geen brokstukken heur!!! Tomahawk !!
Fir3flyzondag 27 augustus 2006 @ 20:36
Inderdaad! De VS wil vast weer een nieuwe dosis angst zaaien!
Dagonetzondag 27 augustus 2006 @ 21:04
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:49 schreef Yildiz het volgende:
Pas ook al 1 in Rusland...
De vliegtuigen val vroeg dit jaar, het wordt een koude winter.
Public_NMEmaandag 28 augustus 2006 @ 00:34
Best lullig, piloot vergist zich in de net ge-asfalteerde runway... Hij neemt dus de nieuwe ipv de oude die de heflt van de normale runway is en stallled zijjn CRJ dik. (te weinig snelheid, te snel klimmen)
Best kut als je erachter komt na V1 dat de runway (dan kan je al amper afbreken, na V2 zeker niet1) tekort is en er bomen in de buurt staan.... De first officer heeft het overleeft, maar of hij het gaat overleven is de vraag.

Lijkt me vooralsnog een blunder van de piloot en de ATC... Misschien oordeel ik te vroeg.

Two sources told CNN that radar identifying the plane's location shortly before it crashed indicates that it took off from the wrong runway -- one that was 3,500 feet shorter than the other.
quote:
The Bombardier Canadian Regional Jet (CRJ)-200 was cleared to take off from runway 22, which is more than 7,000 feet long, the sources said.

Instead, it took off from runway 26, which is 3,500 feet long, the sources said.

That length is "pretty short for that type of aircraft," former National Transportation Safety Board Vice Chairman Bob Francis told CNN.

Lanter confirmed that the crash site was at the end of runway 26 but would not speculate from which runway the flight took off.
Nu ook een bevestiging bij de NTSB, de piloten hebben idd de 3,500 feet rwy gebruikt (Daardoor stall)

Rust in vrede

[ Bericht 24% gewijzigd door Public_NME op 28-08-2006 01:02:41 ]
ThinkTankmaandag 28 augustus 2006 @ 01:50
quote:
The 3,500-foot-long strip, unlit and barely half the length of the airport's main runway, is not intended for commercial flights. The twin-engine CRJ-100 would have needed 5,000 feet to fully get off the ground, aviation experts said.
heiden6maandag 28 augustus 2006 @ 01:56
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 00:34 schreef Public_NME het volgende:
Best lullig, piloot vergist zich in de net ge-asfalteerde runway... Hij neemt dus de nieuwe ipv de oude die de heflt van de normale runway is en stallled zijjn CRJ dik. (te weinig snelheid, te snel klimmen)
Best kut als je erachter komt na V1 dat de runway (dan kan je al amper afbreken, na V2 zeker niet1) tekort is en er bomen in de buurt staan.... De first officer heeft het overleeft, maar of hij het gaat overleven is de vraag.

Lijkt me vooralsnog een blunder van de piloot en de ATC... Misschien oordeel ik te vroeg.

Two sources told CNN that radar identifying the plane's location shortly before it crashed indicates that it took off from the wrong runway -- one that was 3,500 feet shorter than the other.
[..]

Nu ook een bevestiging bij de NTSB, de piloten hebben idd de 3,500 feet rwy gebruikt (Daardoor stall)

Rust in vrede
Verkapte ik-ben-een-piloot-post.

(Ik snap er geen zak van.)
SunChasermaandag 28 augustus 2006 @ 01:57
Zijn er al filmpjes?
Public_NMEmaandag 28 augustus 2006 @ 08:17
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 01:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Verkapte ik-ben-een-piloot-post.

(Ik snap er geen zak van.)
Ik ben zeker geen piloot (I'd wish!).

Uitleg van stall (wikipedia):
quote:
Overtrek is het proces waarbij, door vergroting van de invalshoek van een vliegtuig, de luchtstroom het profiel van de vleugel niet meer kan volgen. De vleugel verliest dan zijn lift, waardoor het vliegtuig - indien de piloot niet ingrijpt - hard naar beneden zal gaan (aangezien het vliegtuig op dat moment niet meer 'vliegt')
V2 is 'the point of no return' oftewel het moment dat het vliegtuig zijn vlucht inzet. (dus dat de piloot de knuppel 10-15graden omhoog trekt;'rotation'.
Bekend geval was met de Concorde crash, ze wisten al via de ATC (Air Traffic Controller) dat ze in de fik stonden maar ze waren al zover dat ze de take-off niet meer konden afbreken. (Ze zaten al op punt V2)

NTSB= National Transportation Safety Board, die doen onderzoek naar dit soort ongevallen.

Dus in gewoon Nederlands, piloot neemt verkeerde baan waarvan normaal gesproken alleen kleine vliegtuigen opstijgen. (cessna's etc.)
Deze baan schijnt net opnieuw ge-asfalteerd te zijn en daardoor kan hij zich vergist hebben.
Bottomline is dat hij zijn CRJ (vliegtuig-type; Canadair Regional Jet) nooit van de grond heeft gekregen omdat de baan extreem kort was voor dat vliegtuig. (helft van de andere baan en hij zat helemaal vol!)
Piloot trekt de knuppel omhoog omdat de baan ophoudt, terwijl hij gewoonweg niet genoeg snelheid had. Het schijnt dat het vliegtuig amper van de grond is geweest. (getuige dat het binnen 1mile van het eind van de baan lag)

http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536918217&filename=11567237064eAPaF.bmp

Plaatje van airliners.net, je ziet duidelijk dat het toestel nooit helemaal 'airborne' is geweest. (zie cirkels om sporen landingsgestel)

[ Bericht 13% gewijzigd door Public_NME op 28-08-2006 08:53:57 ]
poohymaandag 28 augustus 2006 @ 09:29
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 01:57 schreef SunChaser het volgende:
Zijn er al filmpjes?
Ja, op CNN staan er een aantal.
Haushofermaandag 28 augustus 2006 @ 10:40
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 01:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Verkapte ik-ben-een-piloot-post.

(Ik snap er geen zak van.)
Moet je es een flightsim spelen
newsmanmaandag 28 augustus 2006 @ 23:59
De luchthaven van Kentucky in de VS meldt dat het toestel dat gisteren verongelukte, de verkeerde startbaan heeft gekozen. 49 mensen kwamen om.

Bron : Nos.nl

-------------------------------------

Een hele domme menselijke fout dus
Lucifer_Doosjedinsdag 29 augustus 2006 @ 11:47
Maar aan wie ligt het dan, ga je je afvragen?

  • Er zit 2 man in de cockpit die toch zou moeten weten waar op een luchthaven ze zijn. Ze hebben beide een set kaartjes van de luchthaven incl. een plattegrond.

  • Ze volgen een door de verkeersleider opgedragen route. Deze route kunnen ze op de kaart volgen, door de bordjes te volgen die naast de taxibaan staan.

  • De luchtverkeersleider kan ook zien waar een bepaalde kist zich op de grond bevind. Dat kan visueel, maar ook volgens de grondradar.

  • En aan het begin van de startbaan staan borden met daarop de lengte van de baan die je vanaf dat punt nog hebt.

    Lijkt me toch dat minstens 1 ding iemand moet opvallen.
  • Public_NMEdinsdag 29 augustus 2006 @ 12:59
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 11:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
    Maar aan wie ligt het dan, ga je je afvragen?

    [quote]
  • Er zit 2 man in de cockpit die toch zou moeten weten waar op een luchthaven ze zijn. Ze hebben beide een set kaartjes van de luchthaven incl. een plattegrond.
  • Er zat zelfs nog een extra piloot van AirTran in de cockpit die op weg was naar zijn werk in Atlanta! (jumpseater)
    quote:
  • Ze volgen een door de verkeersleider opgedragen route. Deze route kunnen ze op de kaart volgen, door de bordjes te volgen die naast de taxibaan staan.
  • Het ziet er naar uit dat de piloten de bordjes 22 en 26 hebben verward...
    quote:
  • De luchtverkeersleider kan ook zien waar een bepaalde kist zich op de grond bevind. Dat kan visueel, maar ook volgens de grondradar.
  • Ik heb gelezen dat dit kleine vliegveld geen grondradar tot de beschikking had. Het was tevens donker... En er was maar 1 ATC in de toren.
    quote:
  • En aan het begin van de startbaan staan borden met daarop de lengte van de baan die je vanaf dat punt nog hebt.
  • Klopt! En sowieso, ook al zie je die niet op je instrumenten moet de runway heading ingesteld staan. Moet toch een lampje gaan branden dat je op de verkeerde koers zit aangezien de banen niet parallel lagen...
    quote:
    Lijkt me toch dat minstens 1 ding iemand moet opvallen.
    Ja idd, er zijn een paar stevige blunders gemaakt, maar ik denk dat het vooral bij de piloten ligt. De ATC is geen baby-sitter en heeft de juiste instructies gegeven. Toch is het wel kwalijk dat hij take off clearance geeft terwijl hij dus niet zeker weet of ze op de goede baan staan.

    Wat ook een probleem kan zijn is de verlichting van de runway. Het schijnt dat eerst alleen de lange baan verlichting had, maar sinds kort ook de korte baan. Sowieso is het raar dat die aanstaat, hoewel ik niet weet of het waar is...
    LasTeRdinsdag 29 augustus 2006 @ 13:00
    Mac Donalds Mac Donalds Kentucky Broken Plane en de Pizza Hut
    Public_NMEdinsdag 29 augustus 2006 @ 13:11
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 13:00 schreef LasTeR het volgende:
    Mac Donalds Mac Donalds Kentucky Broken Plane en de Pizza Hut
    Vandaag weer eentje naar beneden in Kentucky, alleen geen lijntoestel. (op ong. 160km van deze plek)