quote:
Hoe kan ik deze motivatie terug opkrikken, ben ten einde raad, enige wat ik doe is op pc zitten, film kijken, eten,... alles om niet te studeren
Op korte termijn -voor dat aankomende tentamen dus- kun je alleen jezelf bijeenrapen, alles dat afleidt tot verboden terrein verklaren (niet computeren, niet voor de tv, etc) en hard blokken, of het nu meteen gaat of niet. Als je je daar niet zelf toe kunt zetten kan Mmach je misschien met je boeken in een kamer opsluiten en er op toezien dat je, afgezien van enkele pauzes, niet weer aan het treuzelen slaat.
Maar meer in het algemeen... ik zou me afvragen of dat concentratieprobleem veroorzaakt wordt doordat het studieonderwerp me tegenstaat, of doordat mijn gedachten teveel door zorgen in beslag worden genomen. Aan je 'vluchtgedrag' te zien denk ik vooral dat laatste? In dat geval kun je de problemen die je het meest bezighouden misschien op een oplossingsgerichte manier met iemand bespreken (of dat desnoods hier doen?) om wat meer helderheid te krijgen. Meestal is er flink wat tijd nodig om grote zorgen weg te werken, maar als je antwoord vindt op vragen waar je misschien mee zit, of een andere manier om naar de problemen te kijken, zou dat toch wat rust moeten terugbrengen.