Had het gesprek van Etienne,Tijn en Egbert vannacht opgenomen en heb het zo'n beetje letterlijk overgetypt wat ze zeiden
Gesprek begon over in het marokkaans of turks praten als je onder de nederlanders bent
Egbert:Ik vind dat heel respectloos
Etienne:En dat is....... (niet te verstaan bijna wat hij zegt)en dat is het probleem waar ik me aan erger.
Egbert:Bij mij op mijn werk stuur ik ze dan weg,linea recta naar hun kamer...wegwezen.
Tijn:Toen ik,zeg maar,aan het reizen was,toen had ik wel 's,als ik dan in gezelschap was van medereizigers,dan zei ik zo af en toe sorry in het engels,ff gewoon nederlands ouwehoeren,want dan kan ik me beter uitdrukken als in het engels...
Egbert: ja,natuurlijk,maar dan zonder je je toch even af van die groep,dan blijf je daar dan toch niet tussen zitten...of zie ik dat nou zo verkeerd?
Etienne:Nou,stel je voor...er is nog een andere turk in dit huis(Ali zegt Etienne)en we zitten hier met z'n vijfen en Semih dat gaat ineens turks praten....whuhuhuhuhu....nou echt dat ik woest wordt hoor...
Egbert:Nou,dat vind ik ook niet kunnen hoor
Etienne:Sommige mensen...nou...dan ga je maar daar zitten of daar,maar niet in de groep.
Tijn:Hé,zolang ze het niet tegen mij zeggen,nou,als ze tegen mij iets zeggen wat ik niet versta,nou,komop peer,zeg het dan even zo dat ik het begrijp,dan kan ik iets terug zeggen,maar als mensen onderling zo praten zeg maar,wat maakt dat uit...
Etienne:(Op en harde toon)Nou,ik vind dat doe je gewoon niet,als iedereen gaat lopen fluisteren,ook voor de gein in de groep,niet iedereen hoeft alles te weten van elkaar natuurlijk,je kan het natuurlijk best hebben over dingen...maar
Tijn:Nou,ik vond het heerlijk toen ik op reis was dat ik nederlands kon praten...stel dat ik wil zeggen..."Ik heb toch een schrale zak,volgens mij heb ik ratteluis of zo"...dan stoort dat niemand
Etienne:Ja,dat begrijp ik wel,dat begrijp ik wel...op een hoge toon"ik vind dat als je in een gezelschap bent dan praat je gewoon de taal die in dat gezelschap wordt gesproken en anders dan zonder je je even af"
Tijn:Ik snap ook wel,de moedertaal zeg maar,of dat nou Nederlands is of Frans of Italiaans...of Swahilli...dat ik af en toe gewoon zie dat ze dat niet bewust doen
Etienne:Dat zeg ik ook niet,ik zeg ook niet dat ze dat bewust doen,maar dan doe je dat maar ergens anders
Egbert:Als je de taal ook kent hé,allebei ken je Nederlands,dan blijf je in gezelschap Nederlands praten...
Etienne:Ja
Egbert:Tis wat anders als je de taal niet kent,dan kan ik het begrijpen,ff met elkaar ouwehoeren,maar als je gewoon nederlands kan spreken dan moet je niet ineens plotseling in een andere taal gaan spreken.
Etienne:Semih zei,dat vond ik wel mooi dat hij die opmerking maakte,want dan mooi in vergelijking,ik als turkse in de bus met een andere turkse en we gaan....whuhuhuhu in het turks praten...twee meter verder op zitten twee Italianen Italiaans te praten dan zou Semih zeggen "Mooie taal hé" nou zegt Etienne..."Zo,zou ik dat niet vinden"
Maar dat is wel zo hé...dat hele Turken en Marokkanen verhaal....
Tijn:Nou,dat is hetzelfde als ik naar een Chinees ga,en ik bestel daar iets,dan zegt hij echt niet in het Nederlands tegen die kok,ik moet drie keer dit en dat in het nederlands,maar tegen mij wel,moet er sambal bij?Ik maak mij daar eige niet zo druk om hoor.Pas als mensen tegen mij iets aan het vertellen zijn,en als ze het wel in mijn taal kunnen en ze doen dat expres niet,dan vind ik dat wel een beetje lullig
Egbert:Dat bedoel ik dus,dat bedoel ik dus,als je de taal niet kunt dan kan dat niet maar als je de taal wel kunt
Tijn:Het is dan net of er altijd iets negatiefs gezegd moet,weet je,als ik op vakantie ben,met een vriend van mij hé,en wij komen op vakantie,ik noem maar iets,twee meisjes tegen uit uuuh Groenland en zij praten Engels en wij ook,dan zei ik ook liever in het Nederlands tegen hem..."Zijn wel lekkere tieten of nie?"snap je?
Etienne:uuuuuh....ja,ik begrijp het ook wel
Tijn:Waarom is het altijd zo negatief?
Etienne:ja,ja....ik begrijp wel wat je bedoelt,maar ik ben het er niet mee eens....voordat we zijn verhuisd,daarvoor woonden we in een straat,daar woonde een nederlandse vrouw en die was getrouwd met een turkse man....ja,oké....maar op een gegeven moment een straatbarbeque (heel moeilijk te verstaan) echte vrienden allemaal,maar hun kenden we niet,die nederlandse vrouw,maar goed,was ook een kennis van hun bij,een marokkaanse jongen,eerste probleem wat ik al had was dat ik die jongen een keer finaal in elkaar had geslagen,ik kende hem nog en hij kende mij,maar oké,zitten daar aan een hele lange tafel,en zij zitten daar met z'n twee,in het turks of marokkaans te praten,eerst wacht ik even af,niet gelijk en zo,maar lachen en zo,toen keken ze mij zo aan,ik ben ook weleens met iemand aan het praten,maar op een gegeven moment begon het mij te irriteren,sorry dat ik het zeg,maar ik wil wel dat we gewoon in het nederlands praten,en als je iets wil vertellen wat niemand anders mag horen dan moet je dat even ergens anders doen(aan de toon te horen die etienne gebruikt bedoelt hij eigenlijk,doe dat maar in het land waar je vandaan komt)mijn vader ook,die vindt dat ook...maar goed...toen werd ik op een gegeven moment voor een nazi uitgemaakt,en maar zuigen,die discussie ging nog veel verder,ging over die hele mentaliteit van sommige marokkaanse mensen....en,weet je wat het is,je kan er tegenwoordig ook helemaal niks meer over zeggen want dan ben je gelijk een racist,je accepteert de andere culturen niet,maar weet je wat het wel is,zij komen in nederland,nou,oké,eerste generatie,om te werken,kosten niks,maar uuuh,geen respekt voor jullie cultuur?sorry...hallo...waar is het respekt van jullie voor onze cultuur dan?is er vaak ook niet hoor
Tijn:Weet je wat het is,wat ik vind dat nou heel erg is is dat jullie moeten ons accepteren hoe wij zijn maar dan zeggen anderen maar jullie accepteren niet dat wij niet accepteren dat jullie zo zijn
Etienne:het is een over en weer spelletje
Tijn:Ik heb wel zoiets van,denk ff na,je hebt een land met mensen,met voornamelijk christenen,en daar gaan wij andere mensen naar toe halen,want die willen werken,goedkoper voor ons,die mensen willen hier dan blijven wonen zeg maar,mensen die er anders uitzien,mensen die anders leven,anders denken,die anders eten en dan gaan wij met ons allen lopen zeiken dat hun niet met ons meelopen
Etienne:met verheven stem...maar ze mogen ook wel hun eigen cultuur houden maar wel aangepast aan onze cultuur,ik bedoel dat er allemaal moskeeen worden gebouwd,ik bedoel,volgens mij zijn er tegenwoordig meer moskeeen dan kerken....
Tijn:Heb jij behoefte aan kerken?
Etienne:ja,hallo,zo werkt dat hier in nederland niet,en dan heb ik het vooral over,als ik dan kijk naar die jongeren van 15 tot 25 jaar,die generatie,dan denk ik van,ik kom er minder vaak een tegen die zich goed gedraagt dan een die zich slecht gedraagt,ik merk in zwolle dat gewoon,ik weet niet wat dat is...
Tijn:Als dat een persoonlijke ervaring is dan kan ik er weinig over zeggen,maar weet je,dat mensen heel erg,meningen van andere mensen aannemen,die hebben geen mening en dan denken ze doe mij die mening maar..snap je wat ik bedoel?
Egbert:Mensen die zich misdragen die vallen veel meer op en daar ben je erg gefocust op
Etienne:Als je kijkt naar Semih..die valt er net iets buiten,26 is die,maar die is ook van die generatie in wezen,hij is gewoon in nederland geboren,sommigen mensen die denken ik zie toch wel een stukje turkse mentaliteit,maar...
Tijn:Weet je wat het is hé,toen ik in opleiding zat bij de politie,kregen we opdrachten en onderzoeken en zo,er zijn gewoon heel veel verschillende soorten type mensen,maar wat voor jou persoonlijk is qua normen en waarden,bij nederlandse mensen,in het algemeen hé,ik wil niet al te generaliserend zijn,maar in het algemeen is bij nederlandse mensen eerlijk zijn heel belangrijk,eerlijk,geld is ook belangrijk,salaris,familie,vrienden,en bij mensen van noord-afrikaanse komaf zeg maar staat eigenlijk trots en familie veel hoger,zijn gewoon andere normen en waarden,zet dat maar allemaal bij elkaar,dat kan toch niet anders dan een keer escaleren
Etienne:Maar....ja,zou krom zijn als ik racist zou zijn,maar ik maak me wel zorgen hoe dat in de toekomst moet
Tijn:Weet je wat ik heb,ik voel me eigen meer mens van de wereld als nederlander
Etienne:Maar ik een echte nederlander...
Tijn:Maar waarom?Als je hoort hoeveel slavenhandel...nou...lekker dat je uit nederland komt hoor...ja,zo is het toch...zo achterlijk daar in amerika jongen die lui,die mensen hebben daar afrikanen verscheept als koeien...onder in het ruim van een schip...en dan gaan een aantal van die randdebielen lopen roepen,dit is van ons,wij waren hier het eerste...nou,lees de geschiedeninsboeken nog maar een keer na van de basisschool
daar zitten akelige lui tussen,,,egbert:wat zijn die eng,echt eng...Tijn:jonge jonge wat een verstand hebben die(amerikanen)ze zijn gewoon dom,weet je wat het mooie is,ik zeg niet dat ze allemaal dom zijn hoor,maar dat er daar een paar tussen zitten die het geen hol interesseert dat de buurman een neger is maar die zijn dan net iets slimmer dan die anderen
met het iq van een zeeanemoon,en die roepen dan dingen iets gestructueerder,dat zijn de wizards hé,die vreten zich rijk onder de kleren,dikke auto zeg maar,die lachen hun eigen een krul in de lul.
Weet je wat het is...mensen hebben allemaal de behoefte om bijzonder te zijn maar ze willen alllemaal ergens bij horen en dat zal altijd zo blijven,klinkt heel nuffig,maar ik hoop echt dat we een keer aangevallen worden door een ufo en dan is het wij met z'n allen tegen iets anders in plaats van de hele tijd onderling liggen stronten de hele dag,ik kan me geen tijd herinneren behalve met de dinosaurussen en een knuppel en ik ga een vrouw zoeken in het bos periode dat er geen oorlog was
Etienne:Laatst was ik met een vriend en dat hele gedoe in Libanon en zo...ik maak me er niet eens druk om,interesseert me helemaal geen fuck wat daar gebeurt,ga maar eens na waar gaan de mensenoorlogen over...over het geloof....adolf hitler...die oorlog ging over het geloof
Tijn:Misbruik van het geloof,denk dat er veel fanatiekelingen zijn die gewoon willen knokken, en dan onder het motto jezus of allah beginnen zeg maar. Maakt mij niet uit welk boek jij leest maar daar staat volgens mij nergens schiet die ander maar kapot als de ander er niet zo over denkt als jij
Egbert:Nostradamus zegt dat we in 2007 de derde wereldoorlog krijgen
Etienne:Wie...wie is dat?
Egbert:de eerste wereldoorlog heeft die goed voorspeld,de tweede wereldoorlog heeft die goed voorspeld,hij heeft ook gezegd dat de mensen ooit zouden kunnen vliegen,mensen konden zich verplaatsen via de lucht....later is die gewoon verkettert zegt Egbert....zelfs jaartallen,bijna alles is uitgekomen
Etienne:Nou ja,het kan op dit moment zo gebeuren
Tijn:ik geloof daar dus niet in...ik hoor dat mensen praten over nostradamus maar het wordt iedere keer spannender...volgens mij heeft iedereen wel eens een keer een oorlog voorspeld...ik heb zoiets als je dat maar lang genoeg doet dan komt het vanzelf eens een keer uit
Daarna gaar het gesprek nog door over nostradamus en wanneer die leefde en wat voor beroep hij had en zo
[ Bericht 0% gewijzigd door riri op 27-08-2006 14:02:09 ]
alleen met je hart kun je goed zien; het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar