abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 december 2006 @ 12:09:44 #256
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44532981
quote:
Op maandag 18 december 2006 12:07 schreef Keiichi het volgende:

[..]

/tmp misschien?
Nee, ook niet

Maar ik zoek eigenlijk ook een iets betere oplossing

[edit] Ik kom er net achter dat je aan "quota -v" nog een username kunt toevoegen. Maar helaas, als ik vanuit PHP het commando "quota -v mijnaccount" uitvoer, zegt 'ie "no quotas for mijnaccount"

[ Bericht 21% gewijzigd door Tijn op 18-12-2006 12:17:01 ]
pi_44533155
Laat maar, je had hem al.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_44533177
Waarom niet quota -v > $HOME/quota-file (of $WEBSPACE_LOC/quota)

Anders: quota -v | mail -s 'Quota mailtjes' tijn@school.nl,project_lid@school.nl

Krijg je het per mail.
  maandag 18 december 2006 @ 12:23:11 #259
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44533295
quote:
Op maandag 18 december 2006 12:18 schreef slakkie het volgende:
Omdat m'n restricted shell access dat niet toelaat (zie boven)
quote:
Anders: quota -v | mail -s 'Quota mailtjes' tijn@school.nl,project_lid@school.nl

Krijg je het per mail.
Ah, dit is al aardig tof, dit werkt wel Nu nog even bedenken of ik dit handig in kan zetten.
  maandag 18 december 2006 @ 12:40:16 #260
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_44533752
Kun je niet kijken of je het systeem kunt root-en?

Limieten op een shell
pi_44533971
quote:
Op maandag 18 december 2006 12:23 schreef Tijn het volgende:
Omdat m'n restricted shell access dat niet toelaat (zie boven)
Dat zag ik, maar wellicht zat je in een verkeerde dir, en zou het wel mogelijk geweest zijn om het te redirecten naar je webspace dir. Blijkt van niet dus.
  maandag 18 december 2006 @ 13:32:45 #262
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44535265
Ik heb inmiddels ook de netwerkbeheermensen maar even gemaild... misschien hebben ze gewoon een hele handige diskquota-checker online staan
pi_44537207
quote:
Op maandag 18 december 2006 12:18 schreef slakkie het volgende:

Krijg je het per mail.
Kun je het dan niet gelijk pipen naar de site via ftp?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 18 december 2006 @ 14:55:36 #264
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_44537790
Ik heb een vraag waarmee ik minimaal op de goede weg gestuurd zou willen worden
Om via een frontend de amiga emulator aan te sturen moet ik config bestandjes maken voor ieder spel, zodat ik van te voren de juiste diskettes kan inladen en de juiste geheugeninstellingen enzo kan maken. Nu is dat een beetje vervelend werk om dat voor ieder spel te doen als je er veel hebt, dus nu doe ik het iedere keer als ik een bepaald spel wil spelen.
Hoe kan ik via de terminal nou bestandsnamen met pad invoegen in zo'n config bestand op een specifieke plek en dat dan voor een hele folder.

Ik zal het even specificeren. Ik heb de folder games en in de folder zit er een folder voor iedere game waar zijn .adf bestanden instaan (de diskettes) en het .uae (het config bestand) moet komen staan. Nu wil ik graag dat dus voor iedere game op de plek van 'disk1=' in het configbestand de eerste diskette komt te staan (laten we er even vanuit gaan dat die op 1.adf eindigt in het geval van meerdere diskettes en op een letter in het geval van maar 1 diskette) en dat er op de plek 'disk2=' disk 2 komt te staan etc.

Er moet dus gekeken worden naar de naam van het bestand, de folder waar het zich in bevind en hoe dit op een specifieke plek wordt ingevoerd.

Beetje uitgebreid uitgelegt voor zoiets eenvoudigs, meer beter te compleet dan onvolledig lijkt me.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_44540641
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:55 schreef kingmob het volgende:

[verhaal]
Kun je iets duidelijker zijn over wat die emulator nodig heeft aan argumenten/parameters?

Kun je bijvoorbeeld zo'n scriptje maken?

------------------------
cd directory_$1
amigaemulator disk1=disk_$1.adf configfile=config_$1.conf
-----------------------

Je spellen staan in 'directory_naamvanhetspel'.
Je diskfiles staan in die directory en heten 'disk_naamvanhetspel.adf', je configfiles heten 'config_naamvanhetspel.conf'

en dan opstarten met:

'handigscriptje naamvanhetspel'

'Naamvanhetspel' komt dus in het 1e argument te staan en wordt gebruikt om naar de juiste dir te gaan en wordt ook gebruikt om de namen van je disk+configbestanden aan te vullen.

Met dit scrippie kun je trouwens ook alles in één directory zetten (even het cd-commando weglaten).
En je kunt ook de namen van de disks en de configfiles altijd hetzelfde laten zijn; dan bepaalt alleen de directory om wel spel het gaat en heten alle disk-files in alle verschillende dirs gewoon 'disk.adf'.

Is het zo simpel of begrijp ik je probleem niet?
  maandag 18 december 2006 @ 17:23:42 #266
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44543367
quote:
Op maandag 18 december 2006 12:23 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ah, dit is al aardig tof, dit werkt wel Nu nog even bedenken of ik dit handig in kan zetten.
Ha, het is inmiddels gelukt Het bleek dat als ik een mailtje verstuurde op deze manier, er een file in m'n home-directory werd geschreven met de inhoud van het laatst verstuurde mailtje. Deze file heb ik gechmod zodat 'ie world-readable is, zodat de webserver-user erbij kan. En die file lees ik nu met PHP in en geef ik weer op de website

Nu heb ik een cron job draaien die elke minuut zo'n mailtje naar een bogus-adres verstuurt, zodat de website redelijk up-to-date is
  maandag 18 december 2006 @ 21:04:32 #267
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44551375
Ik ben momenteel aan het spelen met de Live DVD van Sabayon Linux. Ik had er nog nooit van gehoord, tot vorige week. Toen de dvd maar eens gedownload, maar toen duurde het booten me te lang. Maar vandaag had ik meer geduld en dat is het wel waard ook. Al is het alleen maar vanwege GLX dat direct werkt, best tof.

Verder ziet het er leuk uit. Gebaseerd op Gentoo trouwens. Misschien straks of later deze week maar eens over Ubuntu heen zetten, die doet het toch niet sinds ik wilde updaten.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_44552030
quote:
Op maandag 18 december 2006 17:23 schreef Tijn het volgende:
Nu heb ik een cron job draaien die elke minuut zo'n mailtje naar een bogus-adres verstuurt, zodat de website redelijk up-to-date is
Denk niet dat de admins daar blij mee zijn.. Verstuur je mail gewoon naar een echt adres, redirect het daar naar /dev/null
  maandag 18 december 2006 @ 21:28:11 #269
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44552165
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:24 schreef slakkie het volgende:

[..]

Denk niet dat de admins daar blij mee zijn.. Verstuur je mail gewoon naar een echt adres, redirect het daar naar /dev/null
Ja, ik heb het nu zo dat 'ie naar m'n eigen adres mailt, van waar ik het met een rule de prullenbak in dirigeer.

Zou het trouwens niet werken om direct naar /dev/null te mailen?
pi_44552588
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:28 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, ik heb het nu zo dat 'ie naar m'n eigen adres mailt, van waar ik het met een rule de prullenbak in dirigeer.

Zou het trouwens niet werken om direct naar /dev/null te mailen?
Dev null mailen kan, in je aliases file:

devnull: /dev/null

newaliases en klaar.

Ahh, ok, met bogus begreep ik niet bestaand adres.
  maandag 18 december 2006 @ 21:43:28 #271
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_44552726
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:40 schreef slakkie het volgende:

[..]

Dev null mailen kan, in je aliases file:

devnull: /dev/null

newaliases en klaar.
Ok. Maar waarom aliassen? Ik krijg op m'n eigen Linux-machine geen foutmelding als ik direct "mail /dev/null" intyp.
quote:
Ahh, ok, met bogus begreep ik niet bestaand adres.
Zou de server dan niet nog dagen lang blijven proberen om al die mailtjes proberen te bezorgen? Ik kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn
pi_44552878
Halo beste mensen.
Ik heb nu Linux linespire.
Ik heb dus een draadloze netwerk.
Maar met de beveiling Wpa maar ik kan alleen Wep vinden in het menu van Netwerken.
Iemand ervaring?
Alvast bedankt.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_44552971
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:43 schreef Tijn het volgende:
Ok. Maar waarom aliassen? Ik krijg op m'n eigen Linux-machine geen foutmelding als ik direct "mail /dev/null" intyp.
ja kan het ook direct /dev/null'en ja, de exitcode is netjes 0.
pi_44553023
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:47 schreef Slappy het volgende:
Ik heb dus een draadloze netwerk.
Maar met de beveiling Wpa maar ik kan alleen Wep vinden in het menu van Netwerken.
Welke networkmanager gebruik je?
pi_44553222
hallo, ik heb weer eens een klein meerdelig vraag je,

ik laatst het moederbord van mijn server vervangen.
het huidige bord heeft een aantal temperatuur sensoren. is er een programma wat die sensoren kan uitlezen, en is er daarnaast dan ook de mogelijkheid om dit op een webpagina te plaatsen zodat ik dit altijd kan inzien?

mochten jullie nog meer willen weten dan lees ik dat graag en alvast bedankt voor de kennis
  maandag 18 december 2006 @ 22:01:06 #276
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44553461
Ik heb eens zulke gegevens op mijn website gehad. Ik weet alleen niet meer of ik dat in Windows 2003 Server deed of in Ubuntu Linux. Het was wel wat gekloot. Eens kijken binnenkort of ik er nog iets van terug kan vinden op de schijf waar Linux nu op staat, al vermoed ik dat ik die tussendoor wel eens geformatteerd heb.
pi_44553562
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:55 schreef tactic_to het volgende:
een aantal temperatuur sensoren. is er een programma wat die sensoren kan uitlezen, en is er daarnaast dan ook de mogelijkheid om dit op een webpagina te plaatsen zodat ik dit altijd kan inzien?
lm-sensors
pi_44554225
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:51 schreef slakkie het volgende:

[..]

Welke networkmanager gebruik je?
Geen idee ik zal morgen wel weer het bericht posten aangezien ik nu op een andere Pc zit.
Maar moet je niet gewoon drivers van die draadloze netwerk kaart proberen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_44554660
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:55 schreef tactic_to het volgende:
hallo, ik heb weer eens een klein meerdelig vraag je,

ik laatst het moederbord van mijn server vervangen.
het huidige bord heeft een aantal temperatuur sensoren. is er een programma wat die sensoren kan uitlezen, en is er daarnaast dan ook de mogelijkheid om dit op een webpagina te plaatsen zodat ik dit altijd kan inzien?

mochten jullie nog meer willen weten dan lees ik dat graag en alvast bedankt voor de kennis
Kijk eens naar phpsysinfo
Welke distro gebruik je?
Powered by Janetje®
pi_44555181
als distro een aangepaste versie van CentOS release 4.
bij phpsysinfo heb ik al verder alle info behalve temps.

lm-sensors ziet er wel leuk uit maar ook lastig om het te installeren.
pi_44555459
Je kan gewoon met 'yum -i lm-sensors' installeren, daarna draai je 'sensors-detect". De output hiervan zet je in je /etc/modules of dat heeft hij al gedaan. Daarna de modules activeren, en in de configfile van phpsysinfo 'lmsensors' als detectieprogramma aangeven. Mocht je zaken willen aanzetten of uitzetten dan kan je een hoop vinden in /etc/sensors.conf
Powered by Janetje®
  dinsdag 19 december 2006 @ 01:11:31 #282
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_44559058
quote:
Op maandag 18 december 2006 16:15 schreef mgerben het volgende:

[..]

Kun je iets duidelijker zijn over wat die emulator nodig heeft aan argumenten/parameters?

Kun je bijvoorbeeld zo'n scriptje maken?

------------------------
cd directory_$1
amigaemulator disk1=disk_$1.adf configfile=config_$1.conf
-----------------------

Je spellen staan in 'directory_naamvanhetspel'.
Je diskfiles staan in die directory en heten 'disk_naamvanhetspel.adf', je configfiles heten 'config_naamvanhetspel.conf'

en dan opstarten met:

'handigscriptje naamvanhetspel'

'Naamvanhetspel' komt dus in het 1e argument te staan en wordt gebruikt om naar de juiste dir te gaan en wordt ook gebruikt om de namen van je disk+configbestanden aan te vullen.

Met dit scrippie kun je trouwens ook alles in één directory zetten (even het cd-commando weglaten).
En je kunt ook de namen van de disks en de configfiles altijd hetzelfde laten zijn; dan bepaalt alleen de directory om wel spel het gaat en heten alle disk-files in alle verschillende dirs gewoon 'disk.adf'.

Is het zo simpel of begrijp ik je probleem niet?
Het probleem is dat de frontend dat niet snapt (mythtv). Hij kan enkel die configfile aan en de meeste spellen hebben meerdere disks, dus renamen gaat niet. Althans, als ik dat doe, kan ik net zo goed het in de config file zetten denk ik en wil ik ook liever niet. Ik zal er niet te veel op ingaan, maar dat zou niet handig zijn.
De emulator is E-UAE

Mythtv ziet alle bestanden als een appart spel en is voor de rest daarin niet te tweaken. Het bestand kan je dan dmv '$' in een commandline zetten. Door hem alleen uae bestanden te laten indexeren met de juiste naam (belangrijk, anders weet ik niet om welk spel het gaat) pakt hij elk spel maar 1 keer en kan ik ook nog individuele settings gebruiken en gelijk alle diskettes laden (zodat ik niet moeilijk moet doen met disk swappen, wat vervelend is bij een HTPC). Bij andere emus is hij wat geavanceerder, maar bij E-UAE helaas niet.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 19 december 2006 @ 16:11:55 #283
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44571716
Ik heb besloten vanavond maar eens Sabayon te installeren. Ik vraag me alleen af wat een handige manier zou zijn om dit te doen, mijn huidige situatie is nogal een bende eigenlijk. De situatie:

Ik heb 2 schijven in mijn computer.

1: 160 GB Maxtor SATA schijf. Hierop staat Windows op C:, muziek op D:, Andere troep op E:. Ook heb ik Ubuntu erop staan, maar die heb ik al in geen tijden meer gebruikt (zou best nog eens 5.04 kunnen zijn ofzo). Op deze schijf staat Grub, maar ik boot niet van deze schijf. Deze Grub kent alleen Windows XP en de Ubuntu op deze schijf.

2: 40 GB Seagate PATA schijfje. Hierop stond altijd Ubuntu 6.06. Die heb ik via apt proberen te updaten naar 6.10, maar dat is mislukt. Ubuntu boot niet meer. Niet erg, ik deed er sowieso vrij weinig mee de laatste tijd. Ook staat op deze schijf Grub, ik boot van deze schijf. In Grub staan Windows XP en 2 versies van Ubuntu.

Wat ik wil? De eerste schijf wordt weer helemaal voor Windows. De tweede helemaal voor Sabayon.

Nu zat ik de denken dat het misschien het handigste is om met Partition Magic de Ubuntu partities te verwijderen en even te booten met de Windows cd om mijn MBR te fixen. Dan booten van de SATA schijf naar Windows, dus even de boot sequence aanpassen.

Vervolgens installeer ik Sabayon Linux op de PATA schijf. Grub laat ik ook op die schijf zetten en ik pas wederom de boot sequence aan. Op die manier kan ik gewoon door even de boot sequence aan te passen van Linux af, zonder het MBR weer te moeten fixen.

En al typende heb ik eigenlijk wel een beetje mijn vraag zelf beantwoord, realiseer ik me. Tips zijn uiteraard wel welkom. Ook wat betreft de indeling van die 40 GB schijf in partities in Sabayon.
  dinsdag 19 december 2006 @ 17:45:37 #284
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_44574690
Angel_of_Dth, het omzetten van je bootvolgorde is inderdaad slim om je bootloaders netjes te houden, dat is dus the way to go...

Over de indeling van je HD, als ik weet dat ik een machine misschien later weer herinstalleer (een test-install dus) maak ik een aparte partitie voor /home aan... Dan hou je in ieder geval je documenten en je profiel intact. Je zou dus het volgende kunnen doen:

/dev/hda1 size 10GB, mount naar /
/dev/hda2 size 0.5GB, mount naar <SWAP>
/dev/hda3 size 29.5GB, mount naar /home

Dit werkt voor mij altijd perfect...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 19 december 2006 @ 18:32:35 #285
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44576024
Mooi, de SATA schijf is klaar. MBR is gefixt en Linux partities zijn verwijderd en aan E: toegevoegd.

Nu dan maar booten van DVD en Sabayon installeren. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren. Bij Ubuntu ging dat altijd lekker vlot en simpel.
  dinsdag 19 december 2006 @ 18:56:28 #286
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44576806
Ok, van het partitioneren snapte ik even helemaal niks, dus dat doet 'ie zelf. Zal dus niet de indeling zijn die je suggereerde. Misschien kan ik het later nog aanpassen, even kijken.

Verder gaat het zo te zien prima. het gaat wel even duren. Hij staat al even dingen te kopieren, maar is nog niet verder dan 3%. En het booten duurde een eeuwigheid omdat eerst ongeveer het complete live-dvd systeem geladen werd. Dat lijkt me nou ook weer nergens voor nodig.
  dinsdag 19 december 2006 @ 19:19:36 #287
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44577520
Installing Gentoo sources. Ik moet misschien maar eens beginnen me in te lezen in Gentoo, nog 25% en dan kan ik ermee spelen.

Ik heb het wel eens geprobeerd, de normale Gentoo, maar ik snapte lang niet alles van de installatie en het compilen van de kernel duurde me veel te lang. Ik hoor er wel vaak goede dingen over, vooral wat betreft recente software installeren. Nog Gentoo gebruikers in dit topic?
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:24:21 #288
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44579527
Ok, geen succes, dit gaat er weer vanaf.

Alleen de snelheid (of eigenlijk het gebrek eraan) waarmee de computer opstart is reden genoeg om dit weer te verwijderen. Ik zit zeker 5 a 6 minuten te wachten. En daarna reageren programma's ongeveer net zo vlot als wanneer je met de Live DVD werkt. Mijn oude servertje (550 MHz, 384 MB ram) is nog sneller met Ubuntu dan deze pc (2,8 GHz, 1024 MB ram).

Het ziet er verder leuk uit, maar als het zo beroerd werkt heb je daar niet veel aan.
pi_44580616
Ik gebruik ook Gentoo en ik heb er geen problemen mee. Installatie en zo duurt inderdaad wel lang en is nogal een gepiel, maar als dat eenmaal gedaan is loopt het goed. Misschien doe je iets fout?
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:07:05 #290
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44581060
Ik heb nog niet de tijd gehad om iets fout te doen.

De eerste keer booten duurde al een eeuwigheid, maar dat kan te maken hebben met enkele laatste dingetjes van de installatie ofzo. Daarna heb ik alleen enkele programma's opgestart en enkele programma's afgesloten (waarbij ik ook gelijk heb aangegeven dat die niet meer hoeven te starten als KDE start). Daarna een reboot en nog steeds duurde het ruim 5 minuten om op te starten.

Dit was dus geen Gentoo, maar Sabayon, wat op Gentoo gebaseerd is. En inmiddels is het verwijderd ook trouwens.
pi_44655573
Ik moet even kwijt dat ik definitief van gnome ga afstappen en mijn bakken alleen nog maar KDE te zien krijgen.

Veel makkelijker te configgen, heb het nu precies zo ingesteld zo als het ik wil. Heb wel het idee dat het allemaal net iets zwaarder is dan Gnome, maar dat mag de pret niet drukken.

Onder de motorkap draait nog wel GDM (thuis) aangezien Konquerer eruit knalt onder kdm. Misschien dat ik het nog ga proberen met xdm, kijken of dat wat sneller gaat dan of gdm of kdm.
Op werk draai ik KDE met kdm, daar heb ik geen problemen mee (met Konquerer die eruit klapt).
pi_44658026
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:57 schreef slakkie het volgende:
Ik moet even kwijt dat ik definitief van gnome ga afstappen en mijn bakken alleen nog maar KDE te zien krijgen.

Veel makkelijker te configgen, heb het nu precies zo ingesteld zo als het ik wil. Heb wel het idee dat het allemaal net iets zwaarder is dan Gnome, maar dat mag de pret niet drukken.

Onder de motorkap draait nog wel GDM (thuis) aangezien Konquerer eruit knalt onder kdm. Misschien dat ik het nog ga proberen met xdm, kijken of dat wat sneller gaat dan of gdm of kdm.
Op werk draai ik KDE met kdm, daar heb ik geen problemen mee (met Konquerer die eruit klapt).
We zijn allemaal heel blij voor je