Goed, het Dirk-Jan en Jean-Paul verhaal. Dirk-Jan verzocht op he einde van de meeting om een gesprek met Jean-Paul. Ik kan redelijk met Dirk-Jan overweg en hij vindt het ook heerlijk om erkenning te krijgen voor zijn streken, dus hij heeft me in geuren en kleuren verteld wat ze daar hebben besproken. Voor de goede orde, dit vond dus vanmorgen voor het sixpack en kroonkurkenincident plaats.
Het vond plaats in het kantoor van Jean-Paul. Dirk-Jan begon het gesprek. "Tja, jean-Paul, ik weet niet goed hoe ik het je moet zeggen... maar ik kan jou als manager wel in vertrouwen nemen?" vroeg hij met een bezorgde blik. "Dat weet je, Dirk-Jan, daar ben ik voor in het crisiteam geplaatst he. Vertel, wat is er?" zei Jean-Paul terwijl hij een slok van zijn koffie naar binnen slurpte. "Ik weet niet zo goed waar te beginnen," roerde Dirk-Jan in zijn kopje, "Het gaat tenslotte wel om collega's he... Maar goed. Je weet dat Sjaak een, laten we zeggen, redelijk drankprobleem heeft he?" - "Dat is bekend." - "Nou, dan weet je mischien ook dat dat voortkomt uit zijn relationele sfeer." - "Hoe bedoel je?" Vroeg Jean-Paul verbaasd. "Je weet dat Sjaak niet getrouwd is en geen vriendin heeft." antwoordde Dirk-Jan "Ja dat klopt, ik heb hem ook nooit horen praten over zoiets als een relatie ofzo." - "Nee, nou goed," vervolgde Dirk-Jan zijn verhaal met een sombere ondertoon, "Nu wil het feit dat Sjaak en Diane een kortstondige, maar heftige relalie hebben gehad." Jean-Paul verslikte zich in zijn koffie. "Pfrt, wat? Die twee? Een relatie zeg je?" - "Jazeker wel. Afgelopen zomer. Toen het zulk lekker weer was buiten en we dat uitstapje naar de efteling hadden. Weet je nog?" - "Ja, maar Diane is getrouwd! Dus daar geloof ik niets van!" - "Geloof het maar," ging Dirk-Jan met zijn verhaal, "Je weet toch nog wel dat we hun een tijdje hebben lopen zoeken? Tot we hen samen tussen de boskabouters uit zagen komen lopen." Jean-Paul zat aan zijn kin en fronste zijn wenkbrouwen. "Ga door." - "Okee. We waren allemaal verbaasd dat Sjaak ineens zo vrolijk deed, zo was hij anders nooit." - "Nee, inderdaad." - "En dat zou ook verklaren waarom Sjaak afgelopen maandag zo om de nek van Diane heeft gehangen, hij kan haar blijkbaar nog steeds niet vergeten, die arme ziel." - "Nou vraag ik je... Sjaak en Diane samen..." fluisterde Jean-Paul terwijl hij steeds verder voorover gebogen ging zitten. "En," vervolgde Dirk-Jan zijn verhaal, "dat zou ook verklaren waarom Diane zo heftig reageert op Sjaak. Die wil haar relatie beschermen!"
Jean-Paul zweeg en veegde het zweet van zijn voorhoofd. "Diane en Sjaak... Wie had dat gedacht... Bedankt dat je me dit verteld hebt, Dirk-Jan, dat maakt de zaak een stuk duidelijker. Ik zal beide personen straks spreken en dan zullen we er vast uit komen." Dirk-Jan verliet het kantoor.
Ik kwam Dirk-Jan bijna proestend op de gang tegen. "En, salarisverhoging gehad?" grapte ik. "Nee" zei hij, en hij vertelde me het hele verhaal. Dat dus compleet gelul van Dirk-Jan is, maar straks als Sjaak en Diane bij elkaar geplaatst worden weer waarschijnlijk voor de nodige sensatie gaat zorgen. Ik hoorde Dirk-Jan met open mond aan. "Man, ben je wel goed snik?" - "Geen probleem, er zullen geen dooien vallen, dat beloof ik." Lachend liep hij verder naar zijn kantoor. Ik staarde hem verbijsterd na. Voordat ik er ook de enorme humor van begon in te zien