quote:Je moet niet zoveel Christelijke onzin sites bezoeken . Daarbij worden er voor astronomische berekeningen natuurlijk geen radiometrische datering gebruikt.
Het is jammer, want na al die flinke tijd die je ermee bezig bent geweest weet je nog steeds helemaal niks, omdat je op alle verkeerde plekken hebt gekeken.
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:50 schreef beelz het volgende:
Gos is in ieder geval lui...
Als we stellen dat God almachtig is (volgens de grefo's dan he) dan wordt hij niet moe. God schiep in 6 dagen de aarde en alles erbij. Op de 7e dag rustte hij. Als je niet moe bent hoef je niet te rusten. God hoefde niet te rusten maar hij deed het toch. Conclusie: God is lui.
Geef eens een hard bewijs dat hij wel bestaat?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:36 schreef Flierp het volgende:
hoe wou je bewijzen dat iets niet bestaat ??
Sinds een god alles kunnend en alles wetend is vind ik de tijdspanne van 1 dag eigenlijk nog wel eeuwig lang. Meneer hoeft toch feitelijk alleen maar in z'n vingers te knippen... of nog niet eens.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:59 schreef metallicelmo het volgende:
Inderdaad... HOE kan een "god" een aarde creëren? HOE zorg je ervoor dat er ineens miljarden liters zout water vanuit het niets in de oceanen terecht komt bijvoorbeeld? En dat in 1 dag! Dat is knap![]()
Je denkt iets te simpel na over dit soort zaken. Er is op een aarde een constante strijd tussen mensen, we noemen ze in het uiterste geval oorlogen. Dit wordt gezien als een strijd tussen goed en kwaad, goed is dan God en kwaad is dan de duivel. God veroorzaakt de oorlogen niet, dat doen wij mensen die God uit het oog verliezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:02 schreef duckes het volgende:
Nog een voorbeeld:
De 10 geboden: Gij zult niet doden. Als hij bestaat, maakt hij zichzelf schuldig aan, want waarom zijn er dan zoveel oorlogen en slachtoffers? Om een overbevolkte wereld tegen te gaan?
Claim je daarbij dan ook dat "hoe meer een volk god uit het oog verliest hoe groter de kans is dat ze een oorlog beginnen" ?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:12 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je denkt iets te simpel na over dit soort zaken. Er is op een aarde een constante strijd tussen mensen, we noemen ze in het uiterste geval oorlogen. Dit wordt gezien als een strijd tussen goed en kwaad, goed is dan God en kwaad is dan de duivel. God veroorzaakt de oorlogen niet, dat doen wij mensen die God uit het oog verliezen.
Zoiets stel ik me erbij voor in elk geval.
Dat zou ik ook aan een Christen vragen als die dat zou zeggen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Claim je daarbij dan ook dat "hoe meer een volk god uit het oog verliest hoe groter de kans is dat ze een oorlog beginnen" ?
Precies.. en dat kan dus niet... En dus bestaat "hij" nietquote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sinds een god alles kunnend en alles wetend is vind ik de tijdspanne van 1 dag eigenlijk nog wel eeuwig lang. Meneer hoeft toch feitelijk alleen maar in z'n vingers te knippen... of nog niet eens.
Ah okquote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:19 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat zou ik ook aan een Christen vragen als die dat zou zeggen.Ik speel meer advocaat voor de duivel.
quote:In zijn Summa Theologiae geeft Thomas vijf bewijzen voor het bestaan van God, die hij aanduidt als ‘vijf wegen’. De godsbewijzen van Aquino hebben een empirisch karakter, het zijn zogeheten argumenten a posteriori, waarbij de kennis het resultaat is van de ervaring. De reden achter deze methodiek is dat in zijn visie de menselijke rede tekortschiet om deze vraag te kunnen beslechten. Met andere woorden, we zijn a priori niet in staat antwoord te krijgen op de waarheidsvraag naar Gods bestaan.
Zijn vijf argumenten gaan als volgt:
Het eerste argument betreft een concept van verandering. We kunnen simpelweg waarnemen dat tal van zaken in de wereld onderhevig zijn aan veranderingen. Deze veranderingen moeten wel het gevolg zijn van iets anders, aangezien iets niet uit zichzelf kan veranderen. Dit betekent echter dat de oorzaak van een verandering zelf ook weer door iets moet zijn veroorzaakt buiten zichzelf, enz, ad infinitum. Met andere woorden, er moet iets zijn wat het beginpunt vormt van een oneindige oorzaak-gevolg reeks, of, zoals Thomas het zelf zei, ‘als de hand de stok niet beweegt, zal de stok niet iets anders bewegen’. De eerste onbewogen beweger, concludeert hij, is God.
Het tweede argument zegt, vergelijkbaar met de redenering in het eerste argument, dat niets zichzelf kan veroorzaken. De eerste oorzaak is bijgevolg God.
Bij het derde argument gaat Thomas uit van het idee dat het onmogelijk is dat er een tijd is geweest waarin niets bestond. Want indien dit wel het geval was geweest, had er nooit iets kunnen ontstaan, aangezien iets niet uit het niets kan voortkomen. Dit betekent dat er iets moet zijn dat altijd heeft bestaan, en dat iets is wat mensen bedoelen met God.
Deze eerste drie argumenten vormen varianten op het zogeheten kosmologisch godsargument (zie ook verderop in dit artikel).
Het vierde argument begint met de hypothese dat sommige dingen in tal van kwaliteiten voorkomen. Die verschillen in kwaliteiten worden veroorzaakt door iets wat de grootste of perfecte hoeveelheid van die kwaliteit bezit. Er moet een volledig goed iets zijn dat alle andere dingen goed maakt. Dat wat de meeste goedheid bevat, is God. Dit argument is een variant op het ontologisch godsargument (zie ook verderop in dit artikel).
Het vijfde en laatste argument bevat de redenering dat alle dingen streven naar een ultieme bedoeling of verwezenlijking. Dit hebben van een doel impliceert een geest die het doel stelt. Deze geest is wederom God. Dit laatste argument is een variant op het teleologisch godsargument.
de mens, God vrezend of niet, is geneigd tot conflict.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:19 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat zou ik ook aan een Christen vragen als die dat zou zeggen.Ik speel meer advocaat voor de duivel.
Maar wij zijn gemaakt naar Gods evenbeeld. Hoe kan je dit dan verklaren?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:25 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
de mens, God vrezend of niet, is geneigd tot conflict.
helaas.
zijn slechte mensen dan meteen aanhanger van de duivel? En het bewijs dat de duivel bestaat? dat is ook een soort mythequote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:12 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je denkt iets te simpel na over dit soort zaken. Er is op een aarde een constante strijd tussen mensen, we noemen ze in het uiterste geval oorlogen. Dit wordt gezien als een strijd tussen goed en kwaad, goed is dan God en kwaad is dan de duivel. God veroorzaakt de oorlogen niet, dat doen wij mensen die God uit het oog verliezen.
Zoiets stel ik me erbij voor in elk geval.
Het is niet voor niets een geloof. En slechte mensen worden erger beïnvloed door de duivel, volgens veel christenen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:30 schreef duckes het volgende:
[..]
zijn slechte mensen dan meteen aanhanger van de duivel? En het bewijs dat de duivel bestaat? dat is ook een soort mythe
Je bent nu een beetje paradigmaverschuivingen aan het misinterpreteren, als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:24 schreef masterdave het volgende:
[..]
En dan kunnen er hier een paar bijzitten die echt standvast volhouden dat er genoeg bewijzen,theorien zijn wat het scheppingsverhaal totaal ontkracht, maar als ik zie hoe vaak wetenschappers weer iets "nieuws" hebben ontdekt wat een andere theorie weer ontkracht bladiebla. Ik denk over 50 jaar is alles weer helemaal verschoven qua theorieen, dus in hoeverre je zoiets serieus moet nemen weet ik ook niet.
De eerste 4 argumenten zijn logische fallacies en de laatste een soort antromorphisme dat het universum goede en perfecte kwaliteiten bezit. Alle argumenten zijn daarmee fout en verschuiven het probleem alleen maar naar een onbewezen wezen. Maargoed... wat verwacht ik ook eigenlijk van 13e eeuwse filosofie.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:24 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Op zoek naar het 'bewijs' van Thomas van Aquino kwam ik deze en deze pagina's op Wikipedia tegen. Op zich wel aardig om te lezen dat zoveel mensen door logisch te redeneren het bestaan van God proberen te bewijzen. Het bewijs van Thomas gaat als volgt:
[..]
Pascal's wager is weer zo'n wet bedacht vanuit de behoefte aan een gristelijke godheid met een hel en hemel. Wat nou als god mensen juist in de hel gooit als ze hun hele leven hebben verspilt aan het verafgoden van zijn idee dan zich zelf zo ver mogelijk te ontwikkelen. Dat's vast een optie die mijnheer Blaise Pascal niet in zijn arbitraire berekeningen heeft opgenomen.quote:Verder is het ook wel aardig om te verwijzen naar Blaise Pascal. Met Pascal's Wager (Nederlandse vertaling?) 'bewijst' hij met een soort van kansberekening (de kans op hel en de hemel) dat het rationeel is om te geloven in God en niet rationeel om niet te geloven in God.
Beide voorbeelden zijn al uitvoerig bekritiseerd, maar het is op zich wel aardig om wat historie in dit topic te verwerken.
Je moet maar zo denken, al ben je een goed mens, maar je geloofd niet in God, dan zal je als je dood gaat een kutter leven gaan krijgen als hitler, die waarschijnlijk op de troon in de hel zit. En jij omdat je goed bent geweest gestraft wordt daarvoor, God zal je hierbij niet kunnen helpen, dus zo zie je maar weer hoe onevenwichtig het allemaal is.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:30 schreef duckes het volgende:
[..]
zijn slechte mensen dan meteen aanhanger van de duivel? En het bewijs dat de duivel bestaat? dat is ook een soort mythe
Door Matisyahu?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:27 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Maar wij zijn gemaakt naar Gods evenbeeld. Hoe kan je dit dan verklaren?
King without a crown is trouwens een goed nummer
Als iemand beweert dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait (gelovig), en iemand anders vindt dat maar een onzinnig verhaal (ongelovig), kun je dan de theepotatheïst verdenken van bekrompenheid?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:37 schreef Goomba het volgende:
Er is niet te bewijzen dat God wel of niet bestaat.
Zwaar gelovigen zijn net zo bekrompen als de pure atheist.
Op zich jammer, want deze stellingen gaven wel iets concreets om op te schietenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De eerste 4 argumenten zijn logische fallacies en de laatste een soort antromorphisme dat het universum goede en perfecte kwaliteiten bezit. Alle argumenten zijn daarmee fout en verschuiven het probleem alleen maar naar een onbewezen wezen. Maargoed... wat verwacht ik ook eigenlijk van 13e eeuwse filosofie.
[..]
Pascal's wager is weer zo'n wet bedacht vanuit de behoefte aan een gristelijke godheid met een hel en hemel. Wat nou als god mensen juist in de hel gooit als ze hun hele leven hebben verspilt aan het verafgoden van zijn idee dan zich zelf zo ver mogelijk te ontwikkelen. Dat's vast een optie die mijnheer Blaise Pascal niet in zijn arbitraire berekeningen heeft opgenomen.![]()
Al deze argumenten zijn inmiddels al zwaar achterhaalt en worden zelfs door de meeste officiele christelijke instanties niet meer gebruikt als valide punten in een debat. Maar ze zijn wel grappig om te lezen. De mensheid is blijkbaar toch wel iets ontwikkeld in die honderden jaren.
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:37 schreef masterdave het volgende:
[..]
Je moet maar zo denken, al ben je een goed mens, maar je geloofd niet in God, dan zal je als je dood gaat een kutter leven gaan krijgen als hitler, die waarschijnlijk op de troon in de hel zit. En jij omdat je goed bent geweest gestraft wordt daarvoor, God zal je hierbij niet kunnen helpen, dus zo zie je maar weer hoe onevenwichtig het allemaal is.
I rest my case. Ik bedoel ieder voor zich, als jij daarin gelooft prima maar hoe is deze "denkwijze" ontstaan, als je een goed mens bent maar niet in god geloofd kom je in de hel? Wordt dit ook zo in de kerk vertelt?quote:Je moet maar zo denken....
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:48 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als iemand beweert dat er een onzichtbare theepot rond de zon draait (gelovig), en iemand anders vindt dat maar een onzinnig verhaal (ongelovig), kun je dan de theepotatheïst verdenken van bekrompenheid?
De bijbel is een oud boek en niet erg geloofwaardig als je er kritisch naar kijkt. Quantummechanica gaat eigenlijk ook ons bevattingsvermogen te boven, maar toch heeft men dit kunnen bedenken. Waarom zou dat niet met een God kunnen?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:26 schreef E-vangelist het volgende:
Waarom zou je willen bewijzen of God niet danwel wel bestaat? Dat getuigt van een Westerse denktrant dat alles wat gezegd word, aangetoont moet worden, en dan ook nog vanuit de zichtbare realiteit. God is Geest. Hij gaat buiten en boven ons bevattingsvermogen om en is niet wetenschappelijk te verklaren. Hij is het Andere. Hij is het metafysische waar we volgens Wittgenstein geen uitspraak over kunnen doen. Het enige dat we hebben is Zijn openbaring, aan mensen, in de natuur, door de Bijbel.
Predestinatie.. een gruwelijk moeilijk punt als je het mij vraagt. Maar kan het zijn dat jij zelf wél alle keuzes maakt, maar God ze van te voren al weet? Omdat God jouw keuzes dan al weet, betekent het dan dat hij ze 'neemt'? Nee, naar mijn mening.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:24 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat ik ook weer een onlogisch vind is dat ik uiteindelijk word beoordeeld om naar de hemel of de hel te gaan. Het gekke hieraan is is dat God al mijn keuzes al weet, zowel die in het verleden als in de toekomst. In principe ligt mijn pad al vast, al ben ik me daarvan niet bewust. Hoe kan God mij dan veroordelen terwijl hij mij heeft gemaakt en tijdens dat proces al wist dat ik zou resulteren in iemand die niet gelooft in God.
Volgens het christendom heeft god echter ook alles gemaakt.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:46 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Predestinatie.. een gruwelijk moeilijk punt als je het mij vraagt. Maar kan het zijn dat jij zelf wél alle keuzes maakt, maar God ze van te voren al weet? Omdat God jouw keuzes dan al weet, betekent het dan dat hij ze 'neemt'? Nee, naar mijn mening.
Stel dat er een God voor je staat als jij dood bent en hij zal je aanspreken op je goede en slechte gedrag, dan geloof ik dat je 100% eigenaar bent van beide. Ook al wist die God van elke keer al precies welke keuze jij zou gaan maken: je maakte die keuze zelf.
http://www.palmyra.demon.co.uk/humour/ipu.htmquote:The Holy IPU raised her eyebrows. "Sin? Oh, how handy. Let me guess: I bet there's been some coveting, and some bearing of false witness, and perhaps some harsh words by teenagers to their parents, so conveniently enough, your Invisible Pal doesn't have to shower you with bounty. How beautifully done: set you up for failure, then get you to blame yourselves. I love it!"
Gemaakt met een verstand om zelf keuzes te maken..quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens het christendom heeft god echter ook alles gemaakt.
De IPU heeft daar wel iets leuks op te zeggen:
[..]
http://www.palmyra.demon.co.uk/humour/ipu.htm
Het is altijd even aftasten met wat voor gelovige je temaken hebt. Ik snap dat dat een concept is die veel gristenen aan het wezen van de ziel wordt toegeschreven... maargoed... we gaan verder:quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:57 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Gemaakt met een verstand om zelf keuzes te maken..
Dat is niet vreemd. Als men iets beweert en niet hard kan maken, dan kan iedereen de grootste onzin uitkramen. Zo dient eerst iemand maar eens te bewijzen dat onzichtbare eenhoorns bestaan, voordat we erkennen dat ze bestaan. Hetzelfde geldt voor het bestaan van God.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:26 schreef E-vangelist het volgende:
Waarom zou je willen bewijzen of God niet danwel wel bestaat? Dat getuigt van een Westerse denktrant dat alles wat gezegd word, aangetoontd moet worden, en dan ook nog vanuit de zichtbare realiteit. God is Geest. Hij gaat buiten en boven ons bevattingsvermogen om en is niet wetenschappelijk te verklaren. Hij is het Andere. Hij is het metafysische waar we volgens Wittgenstein geen uitspraak over kunnen doen. Het enige dat we hebben is Zijn openbaring, aan mensen, in de natuur, door de Bijbel.
Ik maak zelf wel alle keuzes, maar God weet al waarom ik elke keuze maak. Hij is immers almachtig en wist al vóór mijn geboorte wat er met mij gaat gebeuren. Toch zette hij mij op aarde, ondanks dat ik later voor eeuwig zal branden in de hel. Aldus enkele christenen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:46 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Predestinatie.. een gruwelijk moeilijk punt als je het mij vraagt. Maar kan het zijn dat jij zelf wél alle keuzes maakt, maar God ze van te voren al weet? Omdat God jouw keuzes dan al weet, betekent het dan dat hij ze 'neemt'? Nee, naar mijn mening.
Stel dat er een God voor je staat als jij dood bent en hij zal je aanspreken op je goede en slechte gedrag, dan geloof ik dat je 100% eigenaar bent van beide. Ook al wist die God van elke keer al precies welke keuze jij zou gaan maken: je maakte die keuze zelf.
Yep, als je niets kunt zeggen over God kun je geen enkele eigenschap aan hem toeschrijven; het wordt een hol woord. In Herman Philipses Atheïstisch Manifest heeft hij een uitstekende (bijna wiskundigequote:Op woensdag 23 augustus 2006 19:34 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dat is niet vreemd. Als men iets beweert en niet hard kan maken, dan kan iedereen de grootste onzin uitkramen. Zo dient eerst iemand maar eens te bewijzen dat onzichtbare eenhoorns bestaan, voordat we erkennen dat ze bestaan. Hetzelfde geldt voor het bestaan van God.
Jij spreekt je hier bovendien enorm tegen. Je zegt zelf dat God het metafysische is waar we volgens Wittgenstein geen uitspraak over kunnen doen en wat doe jij zelf dan? God... is geest, is niet wetenschappelijk te verklaren, is het Andere en gaat boven ons bevattingsvermogen. Je doet legio uitspraken over God en daarover kun je - volgens Wittgenstein - helemaal niets over zeggen.
De islam staat anders juist heel goed op voet met wetenschap. Islam promote wetenschap. In de koran stond er al dat het heelal uit gassen is ontstaan. Moleculen staane r beschreven, embryo's. Bergplooien. Verder het besnijden van de voorhuid. Komen ze nu pas in 2006 dat het eigenlijk wel goed is in Candada op de aids conferentie. Dan moet ik erg lachenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 17:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent echt ver heen.![]()
Alles in jouw wereldje is islam islam islam. -Weldenkende- mensen echter, zien het grotere plaatje waar de islam, christendom en het jodendom eigenlijk op gelijke voet docterines voorstellen die niks met wetenschap te maken hebben.
het zou best kunnen inderdaad, maar waarom zeg je niets over de dingen die ik nog net tegen heb getypt. En het feit dat Islam de wetenschap promote. Het gaat hand in hand met elkaar.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:22 schreef Haushofer het volgende:
Ja, die Koran hé. Sommigen claimen zelfs dat de relativiteitstheorie erin wordt beschreven. Dan moet ik erg lachen.
whehe, nu moest ik even lachenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:22 schreef Haushofer het volgende:
Ja, die Koran hé. Sommigen claimen zelfs dat de relativiteitstheorie erin wordt beschreven. Dan moet ik erg lachen.
Dan is elke uitspraak erover per definitie waardeloos. Er worden door gelovigen altijd wel verdomd veel uitspraken gedaan omtrent het geloof die wèl te bevatten zijn. Hoe zit dát dan?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 17:20 schreef Autodidact het volgende:
Mijn theepot is ook onzichtbaar en kan niet aangetoond worden. Ik hoef het ook niet aan te tonen want het gaat buiten en boven ons bevattingsvermogen en is niet wetenschappelijk te verklaren (het is te klein en een te grote afstand).
Hou toch op man. Als de wetenschap de koran tegenspreekt, zoals het geval is met de evolutietheorie, dan is het snel over met de 'liefde voor de wetenschap'.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:18 schreef Burakius het volgende:
om door te gaan hier op het vorige topic
[..]
De islam staat anders juist heel goed op voet met wetenschap. Islam promote wetenschap.
Hier een stuk over de onzinstelling dat er in de koran wetenschap zou staan.quote:In de koran stond er al dat het heelal uit gassen is ontstaan. Moleculen staane r beschreven, embryo's. Bergplooien.
Verklaring: een besneden voorhuid maakt de eikel minder gevoelig en met name orale sex minder lekker. Ergo: minder sex, minder kans op geslachtziekte. Het schijnt dat onder gecastreerden helemaal geen aids voorkomt. Dus als we nu iedereen castreren, is aids direct opgelost. Overigens is iemand met een besneden voorhuid helemaal niet immuun voor geslachtsziektes, mocht je dat denken.quote:Verder het besnijden van de voorhuid. Komen ze nu pas in 2006 dat het eigenlijk wel goed is in Candada op de aids conferentie. Dan moet ik erg lachen
Owkay... Laten wij dan even gaan kijken hoe wetenschappelijk deze koran van jou wel niet is.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
De islam staat anders juist heel goed op voet met wetenschap. Islam promote wetenschap. In de koran stond er al dat het heelal uit gassen is ontstaan. Moleculen staane r beschreven, embryo's. Bergplooien. Verder het besnijden van de voorhuid. Komen ze nu pas in 2006 dat het eigenlijk wel goed is in Candada op de aids conferentie. Dan moet ik erg lachen
Conclusie: De aarde staat op een vast punt in het universum en al het andere draait daar dus omheen.quote:Is not He (best) Who made the earth a fixed abode, and placed rivers in the folds thereof, and placed firm hills therein, and hath set a barrier between the two seas ? Is there any God beside Allah ? Nay, but most of them know not!
De zon draait om een platte aarde en gaat onder in het meest westelijke punt in een modderpoel.quote:Till, when he reached the setting-place of the sun, he found it setting in a muddy spring, and found a people thereabout. We said: O Dhu'l-Qarneyn! Either punish or show them kindness.
Omdat het wishfull thinking is. De Koran is geschreven door een analfabeet, er staan allemaal wetenschappelijke feiten in "die ze toen nog niet konden weten"... hier een aardig voorbeeldjequote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
het zou best kunnen inderdaad, maar waarom zeg je niets over de dingen die ik nog net tegen heb getypt. En het feit dat Islam de wetenschap promote. Het gaat hand in hand met elkaar.
Het alternatief?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:40 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hou toch op man. Als de wetenschap de koran tegenspreekt, zoals het geval is met de evolutietheorie, dan is het snel over met de 'liefde voor de wetenschap'.
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 21:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het wishfull thinking is. De Koran is geschreven door een analfabeet, er staan allemaal wetenschappelijke feiten in "die ze toen nog niet konden weten"... hier een aardig voorbeeldje
Laat ik mijn oneindig wijze brein hier eens over schijnen.. Wie weet wil God oprecht door zijn schepping aanbeden worden. Geen voorgeprogrammeerde robots die 'ja' en 'amen' op alles zeggen, maar zelfdenkende en zelfbeslissende wezens die van Hem houden om wie hij is en wat hij doet. En dat lukt niet door jezelf elke 24 uur even op aarde te laten zien, want dan gaat iedereen 'geloven' en zijn met name geboden aanhangen omdat ze bang zijn voor de consequenties. Niet uit liefde.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 19:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is altijd even aftasten met wat voor gelovige je temaken hebt. Ik snap dat dat een concept is die veel gristenen aan het wezen van de ziel wordt toegeschreven... maargoed... we gaan verder:
Waarom zou god ons creeren met vrije wil alleen maar om te zien dat een groot deel regelrecht het hellevuur in wordt gekickt.
Een betere vraag is dan nog. Waarom heeft god behoefte aan levende wezens die zogenaamd in een stervelijke vorm worden gevormd om ze dan eeuwig als vrinden in zijn hemelrijk als een soort huisdieren ofzo te houden?
Als god allemachtig is dan kan hij toch gewoon precies die gehoorzame vrienden schapen die hij zelf wilt door in z'n vingers te knippen. Waarom dit uitgebreide mechanisme?
Wat is het probleem nou? Ook al wist God welke keuzes jij zou maken nog voordat jij bestond, dan heeft hij jou toch legio van beslissingen laten nemen. Het feit dat hij jou, ondanks dat je in zijn ogen misschien foute beslissingen neemt, tóch op aarde zet kan je hem toch niet kwalijk nemen? Is het dan zijn schuld dat jij die (in zijn ogen) fouten maakt?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 19:39 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ik maak zelf wel alle keuzes, maar God weet al waarom ik elke keuze maak. Hij is immers almachtig en wist al vóór mijn geboorte wat er met mij gaat gebeuren. Toch zette hij mij op aarde, ondanks dat ik later voor eeuwig zal branden in de hel. Aldus enkele christenen.
Hier ga je mij te ver. Ik kan op de regel hieronder een R of een K tikken. Ik weet nu nog niet wat ik ga doen. Ik draai op dit moment Dire Straits. Daar komt twee keer de R in voor... Oei kinkeuh, toch maar de R tikken?quote:Verder is het maar de vraag in hoeverre wij keuzevrijheid hebben. Al onze omgevingsfactoren die ons beïnvloeden en onze genen bepalen veel dingen onbewust. Hebben we wel daadwerkelijk keuzevrijheid, of zou elke keuze logischerwijs beschreven kunnen worden aan processen die eigenlijk geen keuze zijn.
Waarom heeft een oneindig wijs wezen liefde en aanbidding nodig? Waarom zou een oneindig wijs en potent wezen ueberhaupt willen creeeren?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 22:25 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Laat ik mijn oneindig wijze brein hier eens over schijnen.. Wie weet wil God oprecht door zijn schepping aanbeden worden. Geen voorgeprogrammeerde robots die 'ja' en 'amen' op alles zeggen, maar zelfdenkende en zelfbeslissende wezens die van Hem houden om wie hij is en wat hij doet. En dat lukt niet door jezelf elke 24 uur even op aarde te laten zien, want dan gaat iedereen 'geloven' en zijn met name geboden aanhangen omdat ze bang zijn voor de consequenties. Niet uit liefde.
Misschien zou je dat weten als je ook oneindig wijs was. Misschien heeft die het niet nodig als in: zonder aanbidding geen leven voor mij. Maar wie weet heeft die het graag.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 22:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom heeft een oneindig wijs wezen liefde en aanbidding nodig?
Als ik zo machtig was dat ik leven zou kunnen creeëren, zou ik het misschien ook doen.. Waarom zou die het niet doen?quote:Waarom zou een oneindig wijs en potent wezen ueberhaupt willen creeeren?
Nou, aangezien 99,9999999999999999999999999999999999999999% van het universum geen leven bevat maar zwarte gaten en andere troep zou je leven eerder als een foutje kunnen zien dan iets opzettelijks. Ga nou maar eens diep nadenken waarom God het veel nuttiger vindt om sterren en zwarte gaten te schapen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 22:56 schreef VonHinten het volgende:
Als ik zo machtig was dat ik leven zou kunnen creeëren, zou ik het misschien ook doen.. Waarom zou die het niet doen?
God is niet duidbaar.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:07 schreef Mas het volgende:
Trouwens, over argumentatie over het bestaan van God gesproken, het Ontologisch Godsbewijs vind ik nog altijd een elegante opzet.
1) Wat wij verstaan onder het begrip 'God' is een wezen dat perfect is.
2) Perfect wil zeggen: 'iets dat alle positieve eigenschappen bezit'.
3) 'Bestaan' is een eigenschap die positief is.
4) God bestaat dus.
Het is natuurlijk een duidelijke cirkelredering, maar het blijft slim gevonden.
offtopic, is verleden tijd van scheppen schapen?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:16 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou, aangezien 99,9999999999999999999999999999999999999999% van het universum geen leven bevat maar zwarte gaten en andere troep zou je leven eerder als een foutje kunnen zien dan iets opzettelijks. Ga nou maar eens diep nadenken waarom God het veel nuttiger vindt om sterren en zwarte gaten te schapen.![]()
Dat argument snap ik niet. Daarbij moet je geen getallen gebruiken als je ze verkeerd hebt. Het overgrote merendeel van het universum is simpelweg leeg.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:16 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou, aangezien 99,9999999999999999999999999999999999999999% van het universum geen leven bevat maar zwarte gaten en andere troep zou je leven eerder als een foutje kunnen zien dan iets opzettelijks. Ga nou maar eens diep nadenken waarom God het veel nuttiger vindt om sterren en zwarte gaten te schapen.![]()
Daar heb je wel een punt. Dat is ook de reden dat ik er toe geneigd ben om te denken dat God niet bestaat - maar je weet het nooit zeker. Ik blijf een voorstander van de discussie-spelregel die stelt dat wanneer je claimt dat iets bestaat, je het ook aannemelijk maken moet. Je moet de bewijslast niet omdraaien.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:17 schreef Autodidact het volgende:
Ben jij ook een agnost ten opzichte van mijn theepot, Mas?
Je argument gaat niet op, omdat wij niet kunnen inschatten waarom God, een wezen dat oneindig veel wijzer en intelligenter dan wij is, dingen doet.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:16 schreef onemangang het volgende:
[..]
Sterker nog, wat is er mis mee dat een x-tiljardste deel van het universum geschikt is voor leven? Je kunt dan net zo goed stellen dat een atoom voor maar een honderdste procent materieel gevuld is, en dat dat ook wel wat efficienter had gekund. Flauwekulredenatie.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:26 schreef Mas het volgende:
[..]
Je argument gaat niet op, omdat wij niet kunnen inschatten waarom God, een wezen dat oneindig veel wijzer en intelligenter dan wij is, dingen doet.![]()
Leuk gezegd.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:24 schreef Mas het volgende:
Maar het blijft altijd onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Om Descartes maar aan te halen: je kunt aan alles twijfelen, behalve aan je eigen vermogen om te twijfelen. "Ik denk dus ik ben" is dan ook eigenlijk "ik twijfel, dus ik ben".
Quote de post nog even die dit aantoont, heb ik denk ik nèt overheen gelezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:26 schreef Mas het volgende:
God, een wezen dat oneindig veel wijzer en intelligenter dan wij is
Oei, daar heb je me wel even te pakken. Maar ik denk niet dat ik aan hoef te tonen dat god oneindig wijs en intelligent is - het argument gaat al op als ik aannemelijk maken kan dat God niet hetzelfde denkt als ik (of als de persoon die het argument waarop ik een tegenargument trachtte te geven). Aangezien een God, wil hij een God zijn, over vermogens en krachten beschikt die wij niet begrijpen, gaat hij ons begrip te boven.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:40 schreef Modus het volgende:
[..]
Quote de post nog even die dit aantoont, heb ik denk ik nèt overheen gelezen..
Ja maar dat kán je niet aannemelijk maken. Dan heeft alles wat je vervolgens 'concludeert' toch 0,0 waarde?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:48 schreef Mas het volgende:
Oei, daar heb je me wel even te pakken. Maar ik denk niet dat ik aan hoef te tonen dat god oneindig wijs en intelligent is - het argument gaat al op als ik aannemelijk maken kan dat God niet hetzelfde denkt als ik (of als de persoon die het argument waarop ik een tegenargument trachtte te geven). Aangezien een God, wil hij een God zijn, over vermogens en krachten beschikt die wij niet begrijpen, gaat hij ons begrip te boven.
Je moet nu niet uit de context halen wat ik zeg. Ik probeer hier niet mee te bewijzen dat god niet of wel bestaat, dit is slechts een reactie op een argument. Ik herhaal:quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef Modus het volgende:
[..]
Ja maar dat kán je niet aannemelijk maken. Dan heeft alles wat je vervolgens 'concludeert' toch 0,0 waarde?
Uhm, je schrijfstijl is niet heel duidelijk, maar ik geloof dat je zeggen wilt dat iedereen iedereen het goede moet doen, of er nu wel of niet een god bestaat. En inderdaad, de bijbel bevat ook een hoop goede moraal, zeker wanneer je de zaken niet al te letterlijk neemt. Niets dan respect voor de mensen die zo proberen te leven - of ze nu wel of niet in God geloven. Wat we hier proberen te doen doet daar niets aan af - wij worstelen slechts met het filosofische aspect van een aantal religies, niet met de morele kanten.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:18 schreef Tatutatu het volgende:
Er zijn veel dingen in de bijbel, vooral bijvoorbeeld de levenslessen van Jezus die als wij die zouden volgen het leven zoveel beter zouden maken maar nee wij zijn enkel gefocused op kleine niet belangrijke details zoals, god die in een paar dagen de aarde en het heelal heeft geschapen of niet.
Rot toch op met je gelijk hebben, daar wordt toch niemand beter van. Het gaat niet om het bewijzen van maar om het houden van en om het goede doen en of je daarin geloofd of niet, that's it.
Goed doen is moeilijk? ja? oh ja omdat niemand in god geloofd?
God (het goede) is in jezelf of niet..
En als je het goede doet dan vind je god en die leeft niet in zo'n wereld met voor- oordelen om kleine niet belangrijke dingen of je nu zwart, blank, homo, rechts, links, zwerver of whatever bent.
Het gaat om het eind om jou en mij......
Daar is je god.
Ja en dat ''zonder eigenbelang'' wordt hedendaags steeds moeilijker en moeilijker omdat iedereen te druk is bezig met zichzelf en hun eigen leventje en om het economisch allemaal te bolwerken terwijl we nooit zoveel geld hadden, raar maar waar?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:32 schreef Mas het volgende:
[..]
Uhm, je schrijfstijl is niet heel duidelijk, maar ik geloof dat je zeggen wilt dat iedereen iedereen het goede moet doen, of er nu wel of niet een god bestaat. En inderdaad, de bijbel bevat ook een hoop goede moraal, zeker wanneer je de zaken niet al te letterlijk neemt. Niets dan respect voor de mensen die zo proberen te leven - of ze nu wel of niet in God geloven. Wat we hier proberen te doen doet daar niets aan af - wij worstelen slechts met het filosofische aspect van een aantal religies, niet met de morele kanten.
Het al dan niet bestaan van een God zou niets af moeten doen aan die morele aspecten van geloof. Sterker nog, als iemand alleen maar goede dingen doet omdat hij gelooft in Hemel en Hel, dan is dat in mijn boekje niet meer een goede daad - het gebeurd immers met het oog op een beloning. Het is pas echt een goede daad als iemand het doet zonder eigenbelang.
vanuit de perceptie van godsgeloof wel ja, want het is hetzelfde argument dat Christenen gebruiken om het belang van hun geloof te rechtvaardigen: het is de grootste godsdienst.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:22 schreef VonHinten het volgende:
[..]
OT: Dus hoe meer ergens van is, hoe belangrijker het is?
Wie naar het universum kijkt ziet dat dit universum zich voornamleijk bezighoudt met het voeden van zwarte gaten, niet met de aarde.quote:En hoe weet jij dat God sterren etc. 'nuttiger' vindt?
En jij claimt dat dat onmogelijk is? Over hoogmoed gesproken! En je argumenten over wat het universum doet - wat heeft dat met het al dan niet bestaan van God te maken? Sorry, maar je argumentatie is niet bepaald duidelijk.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:44 schreef onemangang het volgende:
[..]
vanuit de perceptie van godsgeloof wel ja, want het is hetzelfde argument dat Christenen gebruiken om het belang van hun geloof te rechtvaardigen: het is de grootste godsdienst.
[..]
Wie naar het universum kijkt ziet dat dit universum zich voornamleijk bezighoudt met het voeden van zwarte gaten, niet met de aarde.
Overigens bestaat God niet. De gedachte alleen al dat sommigen met de schepper van dat zwartegatenuniversum een direct lijntje menen te hebben...Wat een hoogmoed.
Heb jij die bron zelf ook aandachtig doorgenomen?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:40 schreef onemangang het volgende:
.........
Hier een stuk over de onzinstelling dat er in de koran wetenschap zou staan.
........
een besnedenhuid zorgt ervoor dat je makkelijk de eikel kan schoonmaken. Hygiënischer.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:40 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hou toch op man. Als de wetenschap de koran tegenspreekt, zoals het geval is met de evolutietheorie, dan is het snel over met de 'liefde voor de wetenschap'.
[..]
Hier een stuk over de onzinstelling dat er in de koran wetenschap zou staan.
[..]
Verklaring: een besneden voorhuid maakt de eikel minder gevoelig en met name orale sex minder lekker. Ergo: minder sex, minder kans op geslachtziekte. Het schijnt dat onder gecastreerden helemaal geen aids voorkomt. Dus als we nu iedereen castreren, is aids direct opgelost. Overigens is iemand met een besneden voorhuid helemaal niet immuun voor geslachtsziektes, mocht je dat denken.
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 20:18 schreef Burakius het volgende:
De islam staat anders juist heel goed op voet met wetenschap. Islam promote wetenschap. In de koran stond er al dat het heelal uit gassen is ontstaan. Moleculen staane r beschreven, embryo's. Bergplooien. Verder het besnijden van de voorhuid. Komen ze nu pas in 2006 dat het eigenlijk wel goed is in Candada op de aids conferentie. Dan moet ik erg lachen
Sterren zijn raketten tegen de duivels?quote:67:5 And verily We have beautified the world's heaven with lamps, and We have made them missiles for the devils, and for them We have prepared the doom of flame.
Wow, elf?quote:12:4 When Joseph said unto his father: O my father! Lo! I saw in a dream eleven planets and the sun and the moon, I saw them prostrating themselves unto me.
Is dat niet een beetje "meer is beter" tot in het absurde doortrekken?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:44 schreef onemangang het volgende:
[..]
vanuit de perceptie van godsgeloof wel ja, want het is hetzelfde argument dat Christenen gebruiken om het belang van hun geloof te rechtvaardigen: het is de grootste godsdienst.
[..]
Hoe kom je hierbij? Voeden van zwarte gaten? Ik kan net zo goed stellen dat het doel van het universum is om elementen te fuseren. Het is een beetje onzinnig om van een "doel" te spreken.quote:Wie naar het universum kijkt ziet dat dit universum zich voornamleijk bezighoudt met het voeden van zwarte gaten, niet met de aarde.
Ja, daar kan ik me ook wel over verwonderen. Het is ook 1 van de belangrijkste redenen dat ik niet geloof.quote:Overigens bestaat God niet. De gedachte alleen al dat sommigen met de schepper van dat zwartegatenuniversum een direct lijntje menen te hebben...Wat een hoogmoed.
Met God doel ik voor het gemak op de Christelijke versie van God: een entitiet die niet alleen het hele universum heeft geschapen, maar ook bij bepaalde mensen bepaalde zaken influistert. Het gaat met name om die link: hoe kan een van de vele organismes, wonende op een klein planeetje bij een doorsnee zonnetje waarvan er miljarden zijn in de melkweg, en de melkweg is ook maar een van de ontelbare sterrenstelsels de arrogantie en hoogmoed vandaan halen een direct lijntje met dat wat het universum zou hebben geschapen hebben? En dan ook nog menen dat dat universum voor hem geschapen zou zijn?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:46 schreef Mas het volgende:
[..]
En jij claimt dat dat onmogelijk is? Over hoogmoed gesproken! En je argumenten over wat het universum doet - wat heeft dat met het al dan niet bestaan van God te maken? Sorry, maar je argumentatie is niet bepaald duidelijk.
Okay, daar heb je gelijk in, het is slechts de waarneming dat als het universum door een intelligent schepsel gemaakt zou zijn die leven op aarde koestert, dat daarvan niets is te bespeuren is in het heelal, maar eerder het tegendeel.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 09:43 schreef Haushofer het volgende:
Hoe kom je hierbij? Voeden van zwarte gaten? Ik kan net zo goed stellen dat het doel van het universum is om elementen te fuseren. Het is een beetje onzinnig om van een "doel" te spreken.
Heel zwak puntquote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:44 schreef onemangang het volgende:
[..]
[..]
Je hebt het over jezelf?quote:Wie naar het universum kijkt ziet dat dit universum zich voornamleijk bezighoudt met het voeden van zwarte gaten, niet met de aarde.
Overigens bestaat God niet. De gedachte alleen al dat sommigen met de schepper van dat zwartegatenuniversum een direct lijntje menen te hebben...Wat een hoogmoed.
Nee natuurlijk niet. Het heelal heeft geen doel.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 11:52 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Heel zwak puntDan zou het christen-argument waar je het dus over hebt ('we zijn de grootste') dus ook waar zijn?
Als jij stelt dat Zeus en Hera niet bestaan, is dat hoogmoed?quote:Je hebt het over jezelf?
Vind ik een scheve vergelijking.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 11:59 schreef onemangang het volgende:
Als jij stelt dat Zeus en Hera niet bestaan, is dat hoogmoed?
In zoet water kan 0,023% zout zitten. Stel je dan dat het water zoet of zout is?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 12:11 schreef VonHinten het volgende:
Wat nou als die 0,023% (of hoe klein dan ook) kans dat er een God is ook daadwerkelijk waar is?
In mijn beleving zit er een groot verschil tussen de polytheïstische godenwereld van de Grieken en Romeinen en de monotheïstische God van de joden en christenen. Qua bewijs heb je gelijk, dat is er niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 12:18 schreef StupidByNature het volgende:
Waarom vind je dat een scheve vergelijking? Omdat dat een andere religie is dan degene die jij aanhangt? Voor beide is evenveel bewijs: geen.
Geweldige muziekquote:PS: grappig dat je Tool fan bent (aan je avatar te zien dan), een band waarvan de zanger grote kritiek heeft op het christendom en religie op zich. Zegt natuurlijk niets, maar is wel opvallend.
Dan stel je van te voren al dat het zoet is. Dat klopt niet. Want dat weet je niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 12:43 schreef onemangang het volgende:
[..]
In zoet water kan 0,023% zout zitten. Stel je dan dat het water zoet of zout is?
Ooit van afronden gehoord?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 13:11 schreef VonHinten het volgende:
Je ziet water en iemand vertelt je dat het 99,977% kans zoet is en 0,023% zout. Ga jij er dan 100% van uit dat het zoet is?
Beetje off topic, maar ik ben ook een behoorlijke Tool fan. Als je dat nummer niet luistert, dan zul je Opiate (juist, opiate for the people) ook wel niet luisteren.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 13:10 schreef VonHinten het volgende:
Geweldige muziekConcert in Duitsland was helemaal
![]()
![]()
Maar idd, ik ben op de hoogte van de kritiek van Maynard. Vind de ironie en het sarcasme in zijn teksten wel goed om te horen, omdat ik er vaak ook zo over denk. Dat maakt mij niet en minder gelovige.
Er is echter maar 1 nummertje wat ik oversla:
"Come down,
get of your fucking cross,
we need that fucking space,
to nail the next fool martyr."
[Eulogy, van album Aenima]
Daar heb je me toch wel een beetje. Ik had het over het 'Andere', een term van Sartre, waar je volgens hem idd ook geen uitspraak over kunt doen. Ik heb het echter ook over openbaring gehad en dat God zich zo wel laat zien. Welnu, ik geloof dat God Zich in de Bijbel openbaart. Daar had ik ook de term 'God is Geest' vandaan, zo wordt het letterlijk in de Bijbel gezegd. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat God niet te vatten is door het menselijk verstand. Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als 'voorzienigheid' of 'almachtigheid'. Wij kunnen ze alleen benoemen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 19:34 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dat is niet vreemd. Als men iets beweert en niet hard kan maken, dan kan iedereen de grootste onzin uitkramen. Zo dient eerst iemand maar eens te bewijzen dat onzichtbare eenhoorns bestaan, voordat we erkennen dat ze bestaan. Hetzelfde geldt voor het bestaan van God.
Jij spreekt je hier bovendien enorm tegen. Je zegt zelf dat God het metafysische is waar we volgens Wittgenstein geen uitspraak over kunnen doen en wat doe jij zelf dan? God... is geest, is niet wetenschappelijk te verklaren, is het Andere en gaat boven ons bevattingsvermogen. Je doet legio uitspraken over God en daarover kun je - volgens Wittgenstein - helemaal niets over zeggen.
Talkorigins is inderdaad een hele goede site. Een van de beste. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je daaruit je argumenten haalt om radioactieve datering af te keuren, of je leest te selectieef.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:24 schreef masterdave het volgende:
De meeste info haal ik uit http://www.talkorigins.org Dit vind ik een zeer betrouwbare site, en nu krijg ik een beetje het idee dat ik als Christen wordt aangezien, dat ben ik dus niet, maar ik ben wel net zo sceptisch over big bang theorie als over het scheppingsverhaal, alhoewel ik voorstander ben van de big bang theorie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |