quote:
Op maandag 18 september 2006 16:13 schreef tandpasta het volgende:Hoi Tissik,
Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Ik lees dat je afhankelijk bent van de huisarts voor de injecties. Heb je wel eens overwogen om zelf de B12 injecties te geven? Ik heb gelezen dat het vaker voorkomt dat mensen dat doen. Op die manier zijn ze niet afhankelijk van hun huisarts.
Zelf ben ik de laatste tijd een beetje gaan rondzoeken naar B12. Ik heb nu al bijna 9 jaar MS. Ik heb niet de illusie dat dat in werkelijkheid Addison-Biemer is. Als ik me niet vergis is een paar keer geprikt op B12 en dat was goed.
De reden dat ik ben gaan zoeken is dat ik pas te horen heb gekregen dat ik Hyperhomocysteinemie (hoop dat ik dat goed heb geschreven) heb. Daarbij kan B12 ook een belangrijke rol spelen. Maar op de een of andere manier hoef ik geen B12 te slikken, maar wel B6 en foliumzuur (B11).
Omdat ik nou wel nieuwsgierig was of mijn B12 gehalte goed was heb ik dat pas nog laten prikken. De waarde weet ik niet, wel zei de huisarts dat het zelfs aan de hoge kant was. Later las ik ergens dat de B12 waarde niet goed weergegeven kan worden als je foliumzuur slikt. Dus nu twijfel ik toch weer een beetje.
Het is niet zo dat ik perse wil bewijzen dat ik iets anders heb, maar ik snap het nu met die Hyperhomocysteinemie niet helemaal meer.
Helaas ontbreekt de energie om het helemaal tot op de bodem uit te zoeken. Als ik ooit weer energie heb ga ik er achteraan.
Hoi Tandpasta,
Helaas zijn er te weinig Addison-Biermer patiënten die prikles krijgen van hun behandelend arts. Het zou de behandeling zeker een stuk makkelijker maken!
Bij MS komt het wel eens voor dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld, maar ook een combinatie van MS met b12-tekort komt voor. Verder worden bij ziektebeelden als MS, fybromyalgie, ME/CVS en ook autisme ook ter ondersteuning b12-injecties gegeven (dus zonder dat er sprake is van een tekort), en dat blijkt tot goede resultaten te leiden.
Foliumzuur helpt bij de opname van vitamine b12, maar naar mijn weten verstoort dat niet de b12-bloedwaarde? Wel is het zo dat wanneer je een tekort hebt aan b12, het belangrijk is dat dat tekort eerst aangevuld wordt alvorens je foliumzuur gaat bijslikken. In het andere geval verergeren de klachten juist.
Het is inderdaad vrij complexe materie (ook homocysteïne en nog vele andere dingen kunnen een rol spelen). Je zou eens een proefbehandeling ter ondersteuning van je MS kunnen vragen aan je arts?
En ik ben blij om te lezen dat deze discussie tot verder onderzoek heeft geleid bij een aantal lezers! Het is bebslist jammer, dat dit een zo vaak vergeten ziektebeeld is.