TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:46 |
Als parallel op mijn Kleine dieselmotoren topic: Een kleine gasturbines topic. Zoals sommigen van jullie weten speel ik met de gedachte om een eigen auto te gaan ontwerpen en bouwen en dat ding gaat mogelijk hybride rijden. Voor de stroomvoorziening zou een zuigermotor de meest makkelijke optie zijn, maar een turbine zou mogelijk ook kunnen. Een turbine heeft als voordeel dat deze normaliter lichter is per kW, een hoger rendement heeft (mits goed gebruikt) en hoogtoeriger is. Door de hoge toeren is het ook makkelijker om er een hoogtoerige dynamo aan te koppelen, die ook weer veel lichter is. Nu heb ik voor modelbouw wel een en ander aan straalmotoren gevonden, maar die hadden vaak geen uitgaande as. Wat ik zoek is het volgende: -Turbine met uitgaande as -Minimaal vermogen 10-15kW -Rendement minstens plm 40% -Lichter dan 60kg (anders kan ik beter een zuigermotor nemen) -Betaalbaar (max prijs plm 6k Euri, mag evt tweedehands) -Te stoken met makkelijk verkrijgbare brandstof (benzine, diesel, aardgas, LPG, bio-ethanol, etc) -Eventueel is het niet erg als er lichte aanpassingen moeten gedaan om de brandstofsoort aan te passen. Er zijn turbines die op verpoederde steenkool lopen, dus de brandstof is an sich niet zo kritisch. Turbines die op kerosine lopen doen het waarschijnlijk ook zonder veel problemen op diesel voor zover ik weet. -Als de motor duurder is dan genoemd maar de verwachte brandstof/onderhoud besparing hier tegenop weegt mag het ietsje meer zijn. Edit: De genoemde brandstof soorten zijn suggesties, ga aub vooral in op de turbines en vermeld -als je er eentje weet- op wat voor brandstof die loopt. Of het verkrijgbaar is zien we wel. Dank ![]() Edit 2: De turbine komt NIET via een versnellingsbak aan de wielen te hangen. De turbine gaat stroom maken, dus er komt een dynamo aan te hangen. De dynamo komt ofwel direct op de as, of met een vaste reductie. Edit 3: Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1154380/ [ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 22-08-2006 11:25:28 ] | |
menmul | dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:54 |
maar zover ik weet is bio ethanol toch niet echt algemeen verkrijgbaar, in brazilie rijden een heleboel auto's op ethanol, heb er wel eens aan gedacht om een keer een projectje te starten en het spul te testen maar ik kan het nergens kopen voor een normale prijs enige ideeen waar het spul verkrijgbaar is | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:58 |
Nope, maar het gaat me ook vooral om de turbines en niet zozeer om de brandstof. Hoewel ik er zelf geen ervaring in heb heb ik wel hier en daar gelezen en gehoord dat het aanpassen van de brandstofsoort voor een turbine op zich goed te doen is. | |
errorken | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:11 |
Hobby turbine motortjes kosten al makkelijk 1500 euro (en dan spreken we over 10 op 10cm) ik denk dat je zo'n grotere turbine nooit voor 6k hebt. Denk verder ook na bij de versnellingsbak die je gaat nodig hebben, zo'n turbine loopt nominaal op 50.000 rpm ofzoiets, kan je niet zomaar een standaard 5 bak aanhangen. Turbines zijn een van de eenvoudigste verbrandings motoren maar door de enorme hitte die ze ontwikkelen (en de rotatie snelheid van de onderdelen) hebben ze wel veel onderhoud nodig. Heb je ook al eens nagedacht over het verbruik ? Een turbine heeft zijn maximale rendement maar op een bepaald toerental. Zoals je wel weet rijd je met een auto niet altijd tegen 120km/h. Je turbine zal dus veel in minder rendablee gebied opereren en dus meer verbruiken. Misschien zijn er wel systemen die de turbine op een vaste snelheid laten draaien en dmv reductie toch een lager eindtoerental kunnen bereiken, maar dan verspil je alsnog brandstof en dat system zal erg $$$ zijn. Kort samengevat: een turbine is verre van optimaal voor een wagen (voor doorsnee gebruik dan) | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:15 |
Het idee is om stroom op te wekken met de turbine en voor de vraag die ik hier stel neem ik even aan dat het gaat lukken om hem continue optimaal te belasten. Er komt dus geen getrapte versnellingsbak aan maar een dynamo die ofwel vast op de as zit, of met een enkele vaste reductie. Van "doorsnee gebruik" is dus geen sprake ![]() Of dat uiteindelijk lukt is een grote vraag die in maart beantwoord gaat worden ![]() Tot die tijd hoop ik hier met wat hulp van jullie een kleine verzameling turbines te vinden die technisch voldoen, mede als hulp bij het beantwoorden van die vraag. | |
errorken | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:19 |
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ? | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:23 |
quote:Sorry maar ga alsjeblieft in op de vraag met het zoeken naar turbines ipv het plan af te kraken. Ik zit nu in de "zoek turbines" fase en ga na nieuwjaar in die verzameling kijken naar "is er een te koop die handig is". Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf. | |
pinguin.tk | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:28 |
quote:aanschafkosten, onderhoudskosten, uniformering(alles hetzelfde) geen gewichtsprobleem, aantal jaar geleden nog geen betrouwbaar turbinesysyteem. | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:39 |
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn? | |
geelhoed | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:05 |
http://amt.kpnis.nl/web/s(...).html/contentid=3058 | |
errorken | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:20 |
quote:ercmarket.com heeft er een paar (onderaan: "turbines"), voor modelbouw heli's & vliegers | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:34 |
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens ![]() | |
Viper_74 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:40 |
zoiets http://www.engadget.com/2(...)takes-to-the-street/ | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:43 |
Die turbine weegt eerder 600kg dan 60 vrees ik ![]() En hij maakt geen stroom. Maar gaaf is ie zeker ![]() | |
Viper_74 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:53 |
http://cgi.ebay.com/ebaym(...)Z26437QQcmdZViewItem ? | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:05 |
Aardig ding, wel 160shp (zal wel 160pk op de as zijn), dus 10x te sterk. Geeft wel een mooie schatting van hoe groot een 15kW turbine wordt, die zal ongeveer in een schoenendoosje gaan passen en 10kg max wegen ![]() | |
Viper_74 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:08 |
http://www.rcturbine.com/html/turbines.html deze zijn weer veel te klein rond de 1 tot 2 kg ![]() | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:12 |
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor ![]() Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur ![]() www.jetcatusa.com | |
geelhoed | dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:04 |
quote:Ja,.... In hetzelfde lab als jij.... ![]() | |
Viper_74 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:38 |
quote:Details details ![]() | |
geelhoed | dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:02 |
quote:He je zit ook nog op mijn pc te rekenen ook! ![]() | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:05 |
Haha ja ![]() ![]() Binnenkort ga ik testen met een nieuw grid, die is in een paar dagen minder klaar. Geelhoed en een zeeuws artikel kon er maar 1tje zijn he ![]() | |
errorken | dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:30 |
http://www.ronpatrickstuff.com/ haha die kerel is gekker dan gek | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:47 |
Een scooter met turbines ook ![]() | |
TR08 | dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:46 |
Als je googlet op "small gas turbines" krijg je trouwens veel interessante resultaten. Er worden heel veel micro turbines gemaakt van gerecyclede auto turbo's, waaronder ook turbines die gebruikt worden om vermogen te leveren ![]() Echt koel om te zien, met name dat heel veel dingen met hobby werk gewoon netjes draaiend te krijgen zijn ![]() Die auto turbo's zijn op zich wel leuk en waarschijnlijk ook een stuk onderhouds armer dan die modelbouw dingen waar je elke 25 uur bij moet. | |
TR08 | donderdag 7 september 2006 @ 07:26 |
Binnenkort heb ik een afspraak met een prof op mijn faculteit die veel bezig is met (micro) turbines. Hij vond het leuk dat ik erover wilde praten, dus er zijn waarschijnlijk/hopelijk toch mogelijkheden om zoiets handig te implementeren in een auto. Mocht iemand voor volgende week vrijdag nog tips/artikelen hebben dan hou ik me aanbevolen, ik breng na die meeting zsm verslag uit. | |
Blackheart | zondag 10 september 2006 @ 05:08 |
Effe gekeken naar de RC turbines. Nadelen, zonder de intensive onderhoudsbeurten mee te tellen. 35-125K rpm. Stel dat je er ergens tussenin gaat zitten voor het optimate toerental. Dan zit je op 80K rpm . dan heb je een dubbeltraps reductie nodig, die als je planetair gaat, een efficiencie haalt van 95%. Prijskaartje +/- ¤3500 per stuk. Maar ze zijn wel lekker licht. Verbruik, 360 ml/min. Toch lekker 21.6L / uur | |
TR08 | zondag 10 september 2006 @ 10:20 |
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen. | |
Ridocar | zondag 10 september 2006 @ 12:23 |
quote:Kleinere motoren (rc-spul enzo) hebben al niet zo'n hoog rendement. Of het gewoon op de as is aangedreven of door stuwing. | |
Blackheart | maandag 11 september 2006 @ 03:07 |
Ridocar, het hangt er van af welke motoren in welke tak van het RC gebeuren gebruikt worden. Mijn Malankaia Baba Jaga heeft een 75W 18 gram lichte 3faze motor, die tot 94% efficient is. maar da's ook de meest gegeerde motor in onze afdeling- antweights, 150 gram lichte Robot Wars machines- Deze motoren kan je ook vinden in pico helicoptertjes enzo. Overal waar laag gewicht noodzakelijk is. Maar kleine gasturbines zijn volgens mij niet de optie om efficient een generator in een hybride aan te drijven. Ik blijf erbij, een Stirling motor heeft volgens mij de meeste kansen, in een hybride wagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine Wat helemaal grappig is, En van het nadeel van een stirling motor een voordeel zou maken, is het feit dat ie niet gemakkelijk van poweroutput veranderd. Je rijd naar huis, sluit de aardgas aan, steekt de stekker in, en laat de wagen je electriciteit leveren. Op zijn minst handig om de basisbehoeften van een moderne woning te leveren. | |
geelhoed | maandag 11 september 2006 @ 08:10 |
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto! ![]() | |
TR08 | maandag 11 september 2006 @ 10:21 |
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert ![]() | |
Ridocar | maandag 11 september 2006 @ 10:59 |
quote:Dan valt de stirling waarschijnlijk af, maar je zou het kunnen proberen. Zo'n motor is niet hoogtoerig, en gewicht/koppel-verhouding is ook niet zo best. Ze hebben wel een hoog rendement, echter bij een vast toerental. Je zou misschien een generator aan kunnen sluiten en de aandrijving via een elektromotor doen. | |
Orthello | maandag 11 september 2006 @ 11:02 |
zonder even het topic te lezen... je kan van een turbo (die op zuiger motoren zitten) ook een turbine motor maken door de turbine kamer met de compressor kamer te verbinen. http://www.asciimation.co.nz/turbine/ | |
Blackheart | dinsdag 12 september 2006 @ 02:42 |
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn. Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij. In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen. Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne... | |
Ridocar | dinsdag 12 september 2006 @ 11:37 |
quote:Ik weet ook niet zoveel van Stirling-motoren af. Hoeveel toeren draait zo'n helium-stirling? En hoeveel koppel geeft zoiets? Ik kon niks vinden op google, vandaar. Ik dacht dat een gewone stirling maximaal 2000 rpm kon halen ofzo. Over de chili con carne gestookte machine, daar zou ik niet achter willen rijden... ![]() | |
TR08 | dinsdag 12 september 2006 @ 11:40 |
Verbrande scheten ruik je niet ![]() | |
Ridocar | dinsdag 12 september 2006 @ 11:42 |
quote:Al is het voor het idee, iemands verbrande kontadem inademen. ![]() Als het goed is ruik je er idd niks van. | |
cheukert | donderdag 14 september 2006 @ 21:49 |
quote:Lees de draad voor je blaat... | |
TR08 | vrijdag 15 september 2006 @ 11:42 |
quote:Weet je een voorbeeld van zo'n ding dat geschikt is en ik off the shelf zou kunnen kopen? | |
geelhoed | vrijdag 15 september 2006 @ 11:49 |
http://www.sunpower.com/index.php?pg=48 | |
geelhoed | vrijdag 15 september 2006 @ 11:52 |
http://www.stirling-engine.de/engl/index.html | |
TR08 | vrijdag 15 september 2006 @ 11:53 |
1000Watt per 35 kg, dat gaat hem niet worden. Voor 15kW heb je dan ruim 500kg aan de motor alleen. Die 2e is net zoiets. | |
geelhoed | vrijdag 15 september 2006 @ 13:10 |
daarom geef ik je de link ook! ![]() | |
TR08 | vrijdag 15 september 2006 @ 14:55 |
Nou je wordt bedankt ![]() Het gasturbines gesprek was leuk net trouwens. Commerciele turbines zijn wel duur, maar er is denk ik wel een en ander te hobbyen, qua rendement moet het goed komen en mogelijk vloeit er uit dit gesprek een baan voort ![]() Gasturbines gaan dus zeer zeker verder onderzocht worden, helemaal als ik bij een gasturbine bedrijf werk krijg ![]() | |
TR08 | donderdag 21 september 2006 @ 08:41 |
Ik lees net dat Hammond uit Top Gear verongelukt is met een auto met een gasturbine, ik laat me daardoor niet van mijn plannen afbrengen mocht iemand dat denken ![]() | |
TR08 | dinsdag 21 november 2006 @ 16:06 |
Even een linkje erbij ![]() Deze pagina heeft nog meer interessante links onderin. http://www.rcdon.com/html/gr-5_turboshaft_engine_project.html | |
zBus | dinsdag 21 november 2006 @ 16:45 |
zoiets? http://www.marineturbine.com/motorsports.asp Je kan zo'n motor kopen daar de turbine uitslopen en dan in je eigen bak plakken ![]() | |
zBus | dinsdag 21 november 2006 @ 16:46 |
kijk alleen ff niet naar de prijs onderaan de pagina ![]() | |
MikeyMan | dinsdag 21 november 2006 @ 16:48 |
Wat wordt eigenlijk de beoogde prijs van de uiteindelijke 'auto'? Als ik 6k zie staan voor een motor, wordt dat niet echt een budget-apparaat... Of wordt dat gezien als ontwikkelingskosten...? | |
TR08 | dinsdag 21 november 2006 @ 16:49 |
Hehe ja die is wel wat zwaar vrees ik ![]() | |
Robin__ | dinsdag 21 november 2006 @ 17:15 |
quote:Een extra stage erachter monteren? Het enige wat ik me daarbij voor kan stellen is nog een free-turbine idee dr achter.. maar dan zit je dus sowieso al met 2 of meer assen die je aan je dynamo wilt gaan koppelen (met verschillende toerentallen) Het modificeren van een turbine zelf is eigenlijk gewoon onmogelijk, het frezen van schoepen is ongelovelijk kostbaar en dan komen daar ook nog eens de kosten van het balanceren bij.. dan is het sowieso al te hopen dat je veel gegevens over je turbine hebt, anders kan een kleine rekenfout eerder je askracht verlagen dan verhogen.. Ik ben bang dat dit gewoon niet echt haalbaar is.. ten eerste zijn gasturbines gewoon niet effecient genoeg, ja in combinatie met een gigantische stoomketel om de hitte van je uitlaatgassen ook nog te kunnen benutten en dan ook nog eens een stoomturbine er achter kan je leuke rendementen halen. Niet echt mobiel, niet echt ligt, vooral niet goedkoop. De tijd die in het onderhoud gaat zitten is enorm, gereedschappen die je nodig zult hebben zijn ook heel erg duur. Enige kans is, lijkt mij, een afgeschreven turbine ergens vandaan zien te halen.. maar waar vind je die 'toevallig' en dan ook nog eens 1 die voldoet aan jou eisen.. | |
TR08 | woensdag 22 november 2006 @ 07:56 |
Het idee van zo'n vrije extra turbine is JUIST dat je alleen de laatste aan je last (in mijn geval dynamo) koppelt. De compressor en de turbine zijn dan redelijk perfect op elkaar afgestemd en de freepower stage (dat losse ding) laat je draaien op een toerental dat je zelf het beste uit komt. Daarbij zijn gasturbines met recuperator best efficient. De hitte van de uitlaat gassen wordt dan terug gevoerd naar de lucht die uit de compressor komt. dan hoeft er nog maar een klein beetje gas bij om de boel weer heet te krijgen. Maar ik denk ergens ook wel dat dit niet echt haalbaar wordt allemaal, toch blijft het leuk om er over te brainstormen ![]() Ik ga vanaf nieuwjaar trouwens werken bij een bedrijfje waarvan de directeur professor in de gasturbines is op de TU Delft, misschien dat dat e.e.a toch iets haalbaarder maakt ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 22 november 2006 @ 08:42 |
Leuk topic. Lijkt me een leuk experiment. Maar als het om rendament gaat lijkt me een gasturbinen idd wat lastig. Er wordt aan dieselmotoren gewerkt met homogene ontbranding, en die zijn vaak alleen maar optimaal bij bepaalde toerengetal. Doe lijken me erg geschik voor een hybride aandrijving. (Bij deze dieselmotoren wordt het brandstof/luchtmengsel gemengt voor dat het de cilinder in gaat, en de ontbranding is dan homogeen en gelijkmatig, ipv rond het injectiepunt. Hierdoor wordt de verbranding optimaler en kan je met minder brandstof uit, en er ontstaan geen stikstofoxiden.) | |
TR08 | woensdag 22 november 2006 @ 08:43 |
Die truuk werkt zeker vooral bij diesels met een enorm zwaar vliegwiel? Omdat je vast voor het BDP al ontbranding krijgt. | |
vlad | woensdag 22 november 2006 @ 09:26 |
quote:ja, maar dan moet die techniek wel beschikbaar zijn, en dat is ie tot op heden niet. ![]() Al is het wel zeer interessante techniek ![]() | |
Ridocar | woensdag 22 november 2006 @ 10:17 |
quote:Groot vliegwiel is idd hogere kinetische energie, dus ook bruikbaar voor vaste toerentallen. Als je zorgt dat de compressie niet te hoog is maar zo hoog is dat het mengsel gecontroleerd ontbrandt (in het ideale geval een paar graden voor het BDP) of dan lijkt een hoog rendement goed haalbaar met een pre-mixed-diesel/luchtmengsel. | |
Pietverdriet | woensdag 22 november 2006 @ 10:18 |
quote:Zoals ik al zei, er wordt aan gewerkt. De "diesel" is nog zeker niet uitontwikkeld quote:Hoe bedoel je? Het idee is nu juist de homogene zelfontbranding van de brandstof, de ottomotor is dat niet. | |
vlad | woensdag 22 november 2006 @ 10:48 |
quote:de HCCI beperkt zich zeker niet alleen tot de diesel motor. Ze (lees "GM en Bosch") zijn ook bezig om het HCCI principe toe te passen op benzinemotoren. | |
Robin__ | woensdag 22 november 2006 @ 17:17 |
quote:Dat snap ik.. maar dan moet je er dus 1 vinden die al gemaakt is voor het 'free turbine' principe (een hoop 'trust' maar alle as kracht gaat in de compressor zitten.) En natuurlijk kan je er dan intercoolers (als je er 1 hebt met high pressure en low pressure compressor)recuperator's en re-heaters (extra verbrandingskamer tussen de trappen van je turbine in) etc 'aan gaan hangen' maar feitelijk is het zelf aanpassen van een turbine onbegonnen werk, dat was alles wat ik aan wou geven, je zult er dus 1 moeten vinden die al geschikt over dit soort 'gadgets' maar ik betwijfel of die bestaan op het formaat dat je zoekt.. (en volgens mij is het rendement dan nog steeds geen 40%.. al kan ik daar geen exacte (en vooral recente) gegevens over vinden) Brainstormen mag altijd, turbines zijn toch een soort porno voor techneuten hehe.. de power to weight ratio is (met dezelfde duurzaamheid) ongeevenaard, maar de efficientcy is gewoon niet al te best (zeker niet voor mobiele toepassingen) ook erg onderhouds gevoelig en vooral duur (zijn er uberhaupt turbine aangedreven autos die niet puur voor de snelheid gebouwt zijn?) Mag ik vragen waar dat bedrijf gevestigt is (plaats) ik loop op het moment stage bij een bedrijf dat stoom en gas turbines onderhoud/reviseert ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2006 @ 08:12 |
quote:Een Dieselmotor is een motorprincipe van zelfontbrandende brandstof door compressie, benzine is een brandstof, benzinemotoren is een "foute" naam voor de ottomotor. | |
TR08 | donderdag 23 november 2006 @ 08:20 |
quote:Jij hebt het hier over een axial flow turbine (denk ik), ik zou meer gaan voor een radial flow turbine met enkele compressor stage en enkele turbine stage, met daarachter evt een freepower stage of hoe dat ook heet. quote:Turbines zijn inderdaad behoorlijk geil ![]() ![]() General motors heeft ooit een elektrische auto gebouwd. Daarbij is later een microturbine ontwikkeld waarmee ze 1 op 50 reden als ik me goed herinner. Het model heette de EV1. Op het moment wordt er trouwens door veel autofabrikanten geexperimenteerd (o.a. Volvo en ik dacht ook wat Japanners) met microturbines voor hybride voertuigen. quote:In Goor (vlakbij Almelo). Maar dat bedrijf doet geen revisie, zij hebben een hele installatie (waar onder andere een turbine in zit) waarmee restwarmte omgezet wordt in stroom. Die units verkopen en verhuren ze. Ze zijn nu echt aan het opstarten, hopelijk begint er over een jaar of zo serieuzere productie gedraaid te worden. Ik zie trouwens dat je in Almere woont. Bouwt dat bedrijf waar je zit ook de schoepenwieltjes voor auto turbo's? Of zit je bij Stork. [ Bericht 3% gewijzigd door TR08 op 23-11-2006 08:49:12 ] | |
vlad | donderdag 23 november 2006 @ 09:34 |
quote:klopt, maar bij gebruik van de term "benzinemotor" snapt iedereen hier wat er bedoeld wordt, bij "ottomotor" zijn er genoeg die afhaken | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2006 @ 09:42 |
quote:Je kan geen ottomotor maken met homogene ontbranding, hij heeft namelijk een vlampunt en een bougie. Je kan wel een homogeen ontbrandende motor maken met benzine, maar dat is dan een Dieselmotor. | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2006 @ 09:46 |
Het voordeel van een hybride aandrijving met een turbine is natuurlijk wel dat de turbine altijd op zijn optimale toerental draaien kan, de verbranding is dan optimaal. Nu nog een lichte opslag voor stroom en je kan een hele lichte hybride bouwen. Zouden condensatoren wat zijn? BMW werk daaraan afaik | |
vlad | donderdag 23 november 2006 @ 09:53 |
quote:nee, dan is het een HCCI motor met benzine. Het HCCI pricipe wordt (in testfase) ook toegepast op een bestaande benzine/otto motor. Maar goed, we kunnen hier gaan azijnpissen wat we willen, maar bedoelen hetzelfde. en het heeft ook niets met gasturbines te maken, dus past ook niet in dit topic ![]() | |
vlad | donderdag 23 november 2006 @ 09:55 |
quote:dat geldt ook voor de verbrandingsmotor quote:(bijna) elke hybride maakt al gebruik van (super)condensatoren, om de levensduur van de accu's te bevorderen (accu's worden niet te snel op en ontladen). Hier wordt o.a. de remenergie in opgeslagen. | |
TR08 | donderdag 23 november 2006 @ 09:56 |
quote:Condensatoren zijn vooral handig voor "peak shaving" naast een accu. Dus je neemt van een accu die de auto een poosje kan laten rijden en de pieken van remmen en optrekken vang je op met de condensatoren. Lithium accu's zijn erg goed aan het worden de laatste tijd, als lithium-sulphur richting zijn theoretische max gaat heb je echt mooie lichte accu's. Het rendement van de turbines hangt voor zover ik weet trouwens vooral af van het schoepenrendement. Dat varieert nogal met de drukval en de doorstroom. Schoon en volledig verbranden lukt meestal toch wel omdat de verbrandingskamer vrij groot is. | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2006 @ 10:16 |
quote:Een optimale verbranding kent natuurlijk binnen de verbrandingskamer geen (grote) temperatuursverschillen, en daar zit het probleem in de klassieke verbrandingsmotoren zoals de otto en dieselmotor met inspuiting, De vlamgrens zit dan of rond de inspuitpunten ´(dieselinjectie) of rond de vonk van de bougie (Otto) en de vlam (ontbranding) verplaatst zich van daar in de rest van de kamer. Daar je een vlamgrens hebt is daar de temperatuur hoog (op dat grenspunt ontstaan stikstofoxiden) en daarbuiten is de verbranding niet optimaal (roet, koolwaterstoffen). Nu is een en ander te ondervangen door een katalysator, maar het blijft een suboptimale oplossing, Bij een turbine motor heb je ook vlamgrenzen, daar waar het brandstof/luchtmengsel verbrand heb je een temperatuurverschil, op het grenspunt is de temperatuur hoog, en zullen stikstofoxiden ontstaan. Je zou (theoretisch) een homogeen ontbrandende ramjet motor kunnen bouwen, maar dat ligt niet in het pratische gebied, en je hebt daar geen draaiende turbine die een generator aandrijft. | |
Sterke_Yerke | donderdag 23 november 2006 @ 11:36 |
Je hoeft in principe de turbine as niet te down gearen, er bestaan nu ook turbine's waarbij de generator rechtstreeks op de as zit. Ik las daarover laatst een artikel, maar kan het niet meer vinden ![]() | |
TR08 | donderdag 23 november 2006 @ 12:11 |
Klopt er zijn dynamo's die op 150.000 toeren kunnen draaien, hoger ook nog wel. Volgens mij zelfs commercieel redelijk goed te krijgen. Niet voor weinig geld, maar ze zijn wel beschikbaar. | |
Robin__ | donderdag 23 november 2006 @ 18:08 |
quote:stork dus ![]() ![]() Ik weet dat mitsubishi over het algemeen niet erg behulpzaam is wat betreft leerprojecten.. klasgenoten van mij krijgen als dank voor 10 weken stagelopen een voetbal die na 3 keer schoppen lek was ![]() radial flow turbines heb ik nooit gezien (toevallig ook van de week pas over gehoord ![]() Begin volgend jaar ga ik eens kijken naar een gasturbine in actie (de marine heeft in den helder een testbank voor hun astazou turbines, die ze op mijnenjagers hebben staan als generator.. 320kW @ 43500rpm fap fap fap hehe.. en die worden dus door stork onderhouden.. zijn ook gelijk de kleinste gasturbines die ze onderhouden inprincipe) | |
TR08 | donderdag 23 november 2006 @ 19:35 |
Microturbines is tot zeg 100kW geloof ik. Voor zo ongeveer elk vermogen is wel iets te krijgen natuurlijk, maar ik dacht dat ze onder de 100kW "micro" noemen. Radial flow turbines zijn er ook in alle soorten en maten. Sommige lijken op de pomp die je uit je afwasmachine haalt, andere voorbeelden zijn de turbo's in auto's. Met microturbine waarvan de wielen zo groot zijn als in een turbo uit een auto kun je dacht ik zo'n 15kW opwekken bij een redelijk OK rendement. Vrachtwagen turbo's doen ongeveer 30. Maar de echte grootte van de hele installatie zit uiteindelijk in de warmtewisselaars, elektronica, verbrandingskamer en behuizing. Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over de 30kW "micro" turbines die in een behuizing zitten die zo ongeveer manshoog is. Voor elke verhouding tussen drukval en doorvoer heb je verschillende "optimale" vormen. Dat varieert van windturbines (gewoon propellors dus) tot de axiale flow turbines waar jij mee werkt tot nog weer wat andere zut en uiteindelijk heb je ook nog de turbo's die je in auto's ziet. | |
TR08 | donderdag 23 november 2006 @ 19:42 |
Hier nog effe wat pics: 30kW Capstone "micro" turbine: http://jcwinnie.biz/wordpress/?p=1073 ![]() Niet erg klein, wel erg efficient. Waarschijnlijk door vrij enorme warmtewisselaars. 70% rendement claimen ze. Plaatje van het binnenwerk: ![]() Een auto turbo wieltje met wat andere plaatjes: http://aeroastro.t.u-tokyo.ac.jp/research/micro/mgt.htm ![]() Iets vergelijkbaars zit waarschijnlijk in die Capstone dingen. Dit wieltje zelf kon trouwens wel eens precies bij je buren vandaan komen. Ik heb er hier in elk geval een in huis liggen die praktisch identiek lijkt. Leuke wiki: http://peswiki.com/index.php/PowerPedia:Gas_turbine Plaatje van PowerMEMS: Zie de auto-turbo gelijkende wieltjes ![]() ![]() http://www.powermems.be/gasturbine.html Dit is een nog kleiner ding, ze zeggen "in de cm range" te zitten, vermogen is ongeveer 100Watt. | |
TR08 | vrijdag 24 november 2006 @ 08:14 |
Ik vind net wel een interessante link op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_turbine Dit is een turbine met schijven ipv schoepenwieltjes. Hij is ook behoorlijk makkelijker thuis te bouwen naar het schijnt en de drukval over een enkele stage is ook erg hoog ![]() |