omdat ten eerste de eerste BR-schijfes maar 25 GB zullen worden (toch?)quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:24 schreef P-Style het volgende:
Ach we kunnen wel allemaal de semi-expert uithangen en steeds maar weer opnieuw beweren dat games voorlopig genoeg zullen hebben aan de 9GB die een DVD biedt, maar de geschiedenis heeft geleerd dat als de extra ruimte eenmaal beschikbaar is (hetzij RAM, HDD-ruimte, optische media, etc.) er snel genoeg gebruik van gemaakt zal worden. En waarom zou Resistance niet 35GB kunnen zijn?
BR-discs zijn dual-layer (54 GB), Toshiba heeft volgens mij al quadruple-layered BD-ROMS gemaakt (maar nog te duur voor consumer) en er wordt in 2007 naar verwachting octal-layer bereikt. Maar de PS3 zal "maar" 2 lagen ondersteunen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:27 schreef kepler het volgende:
[..]
omdat ten eerste de eerste BR-schijfes maar 25 GB zullen worden (toch?)
en de sprong van 9GB nu, naar 35 GB wel erg groot is. Hoe groot worden de tweede en derde generatie games dan wel niet? Die passen niet eens meer op een BR-schijfje dan
35 GB aan data (dus plaatjes/textures/geluid) is gewoon heeeeeel erg veel en extreem duur om te maken.
kortom lijkt me erg onwaarschijnlijk, zeker voor een launchgame
Dat geldt alleen voor recordable media, de geperste (rom-) schijfjes kunnen vanaf het begin al twee lagen bevatten.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:27 schreef kepler het volgende:
omdat ten eerste de eerste BR-schijfes maar 25 GB zullen worden (toch?)
De sprong van 650MB naar 9GB was relatief gezien groter dan die van 9GB naar 50GB. Verder weet ikzelf natuurlijk ook niet precies waar ze die 35GB mee vullen. Maar dit kan van alles zijn. Hoge resolutie textures, maar wellicht ook gewoon hele diverse textures (zodat je minder herhaling ziet in de omgevingen), hoge kwaliteits on-/minder gecomprimeerde audiobestanden, misschien is er wel héél veel gesproken text. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat zodra je developers veel vrijheid geeft (en in dit geval veel vrijheid in de opslagruimte voor de game) ze er dankbaar gebruik van zullen maken.quote:en de sprong van 9GB nu, naar 35 GB wel erg groot is. Hoe groot worden de tweede en derde generatie games dan wel niet? Die passen niet eens meer op een BR-schijfje dan
35 GB aan data (dus plaatjes/textures/geluid) is gewoon heeeeeel erg veel en extreem duur om te maken.
kortom lijkt me erg onwaarschijnlijk, zeker voor een launchgame
Hehe... Toshiba staat aan het hoofd van het HD-DVD kamp, dus die zullen geen quadruple-layered BD-ROMS gemaakt hebben.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:34 schreef SocialDisorder het volgende:
BR-discs zijn dual-layer (54 GB), Toshiba heeft volgens mij al quadruple-layered BD-ROMS gemaakt (maar nog te duur voor consumer) en er wordt in 2007 naar verwachting octal-layer bereikt. Maar de PS3 zal "maar" 2 lagen ondersteunen.
ik dacht ergens gelezen te hebben dat er op de PS3 voorlopig alleen 25 GB schijfjes zouden komen... Zal eens gaan zoekenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:40 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor recordable media, de geperste (rom-) schijfjes kunnen vanaf het begin al twee lagen bevatten.
[..]
De sprong van 650MB naar 9GB was relatief gezien groter dan die van 9GB naar 50GB. Verder weet ikzelf natuurlijk ook niet precies waar ze die 35GB mee vullen. Maar dit kan van alles zijn. Hoge resolutie textures, maar wellicht ook gewoon hele diverse textures (zodat je minder herhaling ziet in de omgevingen), hoge kwaliteits on-/minder gecomprimeerde audiobestanden, misschien is er wel héél veel gesproken text. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat zodra je developers veel vrijheid geeft (en in dit geval veel vrijheid in de opslagruimte voor de game) ze er dankbaar gebruik van zullen maken.
En dat games deze generatie duurder worden om te maken was al duidelijk.
[..]
Mja het is nog steeds voordeliger om alles gecomprimeerd op de schijf te zetten. Dat scheelt inlezen en de PS3 is toch wel snel genoeg om die bestanden weer te decomprimeren. .quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:40 schreef P-Style het volgende:
De sprong van 650MB naar 9GB was relatief gezien groter dan die van 9GB naar 50GB. Verder weet ikzelf natuurlijk ook niet precies waar ze die 35GB mee vullen. Maar dit kan van alles zijn. Hoge resolutie textures, maar wellicht ook gewoon hele diverse textures (zodat je minder herhaling ziet in de omgevingen), hoge kwaliteits on-/minder gecomprimeerde audiobestanden, misschien is er wel héél veel gesproken text. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat zodra je developers veel vrijheid geeft (en in dit geval veel vrijheid in de opslagruimte voor de game) ze er dankbaar gebruik van zullen maken.
Je hebt ook zoiets als dual-layer BR schijfjes van 50gig hequote:Op woensdag 23 augustus 2006 09:58 schreef kepler het volgende:
[..]
uit dat verhaal komt ook dat de game 35 GB groot zal worden, maar zover ik weet komen er voorlopig alleen 25 GB BR-schijfjes uit... Aangezien Resistance een launch-game wordt, komt de game dan op 2 BR-schijfjes?Dat zou een mooie grap zijn
![]()
kortom, ik geloof dat artikel niet zo
Als de PS3 hooguit enkellaags BR-ROM schijfjes zou kunnen lezen, dan zou het nooit een volwaardige BD-Video speler kunnen zijn, aangezien alle BD-Video spelers dubbellaags BD-ROM schijfjes moet kunnen lezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:52 schreef kepler het volgende:
ik dacht ergens gelezen te hebben dat er op de PS3 voorlopig alleen 25 GB schijfjes zouden komen... Zal eens gaan zoeken
Tja.. ik ben het wel met je eens dat 35GB best veel is voor een launchgame hoor.quote:en nog vind ik 35 GB voor een game extreem veel hoorIk haal nogmaals het voorbeeld van Oblivion erbij
Dat de games groter worden met de tijd en uiteindelijk niet meer op DVD passen geloof ik best (de vraag is hoeveel tijd dit kost), maar 35 GB aan data is volgens mij echt heel erg veel. Lijkt mij goedkoper voor de ontwikkelaars als ze tools gebruiken zoals Speedtree.
en dat de serie Witchblade bij The Darkness geleverd wordtquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:02 schreef P-Style het volgende:
[..]
Als de PS3 hooguit enkellaags BR-ROM schijfjes zou kunnen lezen, dan zou het nooit een volwaardige BD-Video speler kunnen zijn, aangezien alle BD-Video spelers dubbellaags BD-ROM schijfjes moet kunnen lezen.
(in het PS3-release-persbericht staat overigens ook gewoon dat 'ie een Blu-Ray drive krijgt die dual-layer schijfjes kan lezen)
[..]
Tja.. ik ben het wel met je eens dat 35GB best veel is voor een launchgame hoor.Maar hé, misschien zijn die lui van Insomniac wel heel fanatieke programmeurs. Verder denk ik dat het niet heel veel zin heeft om de (vermoedelijke) grootte van PS3 games te vergelijken met die van games van nu. Het is tenslotte een nieuwe generatie
Wees liever blij dat de Blu-Ray drive meteen nuttig wordt gebruikt voor games.
ik bedoel ook niet dat de PS3 ze niet zou kunnen lezen, maar dat ze voorlopig nog veel te duur zijn om te gebruiken om een game uit te brengenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:02 schreef P-Style het volgende:
[..]
Als de PS3 hooguit enkellaags BR-ROM schijfjes zou kunnen lezen, dan zou het nooit een volwaardige BD-Video speler kunnen zijn, aangezien alle BD-Video spelers dubbellaags BD-ROM schijfjes moet kunnen lezen.
(in het PS3-release-persbericht staat overigens ook gewoon dat 'ie een Blu-Ray drive krijgt die dual-layer schijfjes kan lezen)
[..]
de programmeurs vullen de ruimte natuurlijkquote:Tja.. ik ben het wel met je eens dat 35GB best veel is voor een launchgame hoor.Maar hé, misschien zijn die lui van Insomniac wel heel fanatieke programmeurs. Verder denk ik dat het niet heel veel zin heeft om de (vermoedelijke) grootte van PS3 games te vergelijken met die van games van nu. Het is tenslotte een nieuwe generatie
Wees liever blij dat de Blu-Ray drive meteen nuttig wordt gebruikt voor games.
misschien op xbox360fanboy.com misschien?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:07 schreef kepler het volgende:
[..]
ik bedoel ook niet dat de PS3 ze niet zou kunnen lezen, maar dat ze voorlopig nog veel te duur zijn om te gebruiken om een game uit te brengenIk kan het echter niet vinden, maar ik zou toch zweren dat ik dit laatst heb gelezen ergens
Goed punt, het scheelt zeker in laadtijd.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:54 schreef Tain het volgende:
Mja het is nog steeds voordeliger om alles gecomprimeerd op de schijf te zetten. Dat scheelt inlezen en de PS3 is toch wel snel genoeg om die bestanden weer te decomprimeren.
Een compressie met factor 10 is toch wel te horen hoor bij audio, factor 4 is goed te doen. Maar het kan best zo zijn dat toekomstige games hogere resolutie samples gaan gebruiken. Dus ipv de gebruikelijke 44,1Khz of 48Khz 16bit samples eerder 96Khz of zelfs 192Khz 24bit samples die ook ondersteund worden in de nieuwe Dobly True-HD en DTS-HD formaten surround formaten die de PS3 ook gaat ondersteunen.quote:Textures zijn goed te comprimeren zonder verlies
Audio is goed te comprimeren (denk maar aan verschil MP3 en WAV, dat scheelt een factor 10)
quote:All Blu-ray movies currently released (as of 2006) have been on single-layer 25 GB discs. Sony's goal is to reach the standard of 50 GB dual-layer discs capable of storing four hours of high-definition MPEG-2 video content, but up to this point in time the cost of mass producing dual-layer Blu-ray discs has been too high. Alternatively, studios releasing movies on Blu-ray may choose to switch to VC-1 or H.264/AVC in the future, allowing four hours of high-definition content to fit on a single layer BD disc.
OGG encoding komt vrij dicht in de buurt bij de bestandsgrote van MP3, maar is toch een stuk betere geluidskwaliteitquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:11 schreef P-Style het volgende:
[..]
Goed punt, het scheelt zeker in laadtijd.
[..]
Een compressie met factor 10 is toch wel te horen hoor bij audio, factor 4 is goed te doen. Maar het kan best zo zijn dat toekomstige games hogere resolutie samples gaan gebruiken. Dus ipv de gebruikelijke 44,1Khz of 48Khz 16bit samples eerder 96Khz of zelfs 192Khz 24bit samples die ook ondersteund worden in de nieuwe Dobly True-HD en DTS-HD formaten surround formaten die de PS3 ook gaat ondersteunen.
zie je wel, ik ben niet gekquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:14 schreef Tain het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
[..]
Dat snap ik trouwens niet, waarom doen ze onderzoek naar 8 lagen, terwijl 2 de max is volgens de officiele standaard. Dan heb je straks 8-laags blu-ray schijfjes die niet in elke blu-ray speler zullen werken...quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:41 schreef SocialDisorder het volgende:
stel je voor: 8 laags BD-ROMBand of Brothers op één disc, in 1080p
BD-ROM drives in PC's wellicht? Alleen in de film-standaard is opgenomen dat het dual-layer max is.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:26 schreef Tain het volgende:
[..]
Dat snap ik trouwens niet, waarom doen ze onderzoek naar 8 lagen, terwijl 2 de max is volgens de officiele standaard. Dan heb je straks 8-laags blu-ray schijfjes die niet in elke blu-ray speler zullen werken...
Dat lijkt me ook niet handig als dat een aparte standaard is...quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:35 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
BD-ROM drives in PC's wellicht? Alleen in de film-standaard is opgenomen dat het dual-layer max is.
waarom niet? Hoe meer ruimte hoe beter. En ja, als je die disc uit wilt lenen of uit wilt wisselen zul je even moeten checken of diegene wel zoveel lagen kan lezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:43 schreef Tain het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet handig als dat een aparte standaard is...
Daarom dus, krijg je hetzelfde gezeik mee als met DVD+ en DVD- schijfjesquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:46 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
waarom niet? Hoe meer ruimte hoe beter. En ja, als je die disc uit wilt lenen of uit wilt wisselen zul je even moeten checken of diegene wel zoveel lagen kan lezen.
nou iedereen zeurt al over het eventuele feit dat er misschien HD-DVD games komen op de 360... Met films zijn er nog veel meer consumenten, en de verwarring zal alleen maar groter worden als bepaalde BR-spelers films niet kunnen afspelen... Dat is namelijk totaal niet goed voor het vertrouwen van de consument in BRquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:46 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
waarom niet? Hoe meer ruimte hoe beter. En ja, als je die disc uit wilt lenen of uit wilt wisselen zul je even moeten checken of diegene wel zoveel lagen kan lezen.
Dat stukje gaat voornamelijk over films op Blu-ray. Of die kosten hetzelfde zijn voor games weet je niet. Als dat spel echt 35GB zou zijn dan lijkt het dat de productie kosten voor games niet te hoog zijn. betwijfel trouwens of eerste generatie spellen echt al zo groot worden. Al kan het flink oplopen als je meerdere talen op een disc zet in DD,DTS en dergelijke.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:14 schreef Tain het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
[..]
ik heb over data-BD's, niet over films cq games. Die moeten gewoon op één standaard (dual layer) blijven.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:52 schreef kepler het volgende:
[..]
nou iedereen zeurt al over het eventuele feit dat er misschien HD-DVD games komen op de 360... Met films zijn er nog veel meer consumenten, en de verwarring zal alleen maar groter worden als bepaalde BR-spelers films niet kunnen afspelen... Dat is namelijk totaal niet goed voor het vertrouwen van de consument in BR
het branden van een BR-disc zal niet duurder of goedkoper zijn voor een game lijkt mequote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:52 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Dat stukje gaat voornamelijk over films op Blu-ray. Of die kosten hetzelfde zijn voor games weet je niet. Als dat spel echt 35GB zou zijn dan lijkt het dat de productie kosten voor games niet te hoog zijn. betwijfel trouwens of eerste generatie spellen echt al zo groot worden. Al kan het flink oplopen als je meerdere talen op een disc zet in DD,DTS en dergelijke.
ow okquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:54 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
ik heb over data-BD's, niet over films cq games. Die moeten gewoon op één standaard (dual layer) blijven.
Voor data-BD's ga je wel dezelfde problemen krijgen dat anderen jou schijfjes niet kan afspelen omdat zijn BD-speler maar 2 laags ondersteund en je 4 laags schijfjes hebt.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:54 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
ik heb over data-BD's, niet over films cq games. Die moeten gewoon op één standaard (dual layer) blijven.
Dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Die meerlaags Blu-rays zullen voorlopig echt nog niet komen. Het zou technisch mogelijk zijn om meer dan 2 lagen te maken. Maar dat doen ze echt nog niet. Helemaal niet voor films, daar is dubbellaags meer dan voldoende voor.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:52 schreef kepler het volgende:
[..]
nou iedereen zeurt al over het eventuele feit dat er misschien HD-DVD games komen op de 360... Met films zijn er nog veel meer consumenten, en de verwarring zal alleen maar groter worden als bepaalde BR-spelers films niet kunnen afspelen... Dat is namelijk totaal niet goed voor het vertrouwen van de consument in BR
Bron: http://uk.ps3.ign.com/articles/727/727456p1.htmlquote:PS3 to Take Over Tokyo
Sony announces 27 playable titles for the September Tokyo Game Show.
August 23, 2006 - We had a hunch that Sony's presence at the September Tokyo Game Show was going to be big, and now we have confirmation. Sony Computer Entertainment Japan announced today that 27 PS3 games will be playable at the show.
Here's a list of 19 of 27 confirmed playable PS3 titles. The publisher for each game is listed in parentheses.
Railfan (Ongakukan)
Devil May Cry 4 (Capcom)
Fatal Inertia (Koei)
Blade Storm (Koei)
Mahjong Taikai IV (Koei)
Coded Arms Assault (Konami Digital Entertainment)
Genji (SCEJ)
Formula One World Championship (SCEJ)
Heavenly Sword (SCEJ)
Lair (SCEJ)
MotorStorm (SCEJ)
Resistance Fall of Man (SCEJ)
The Eye of Judgment (SCEJ)
Warhawk (SCEJ)
Gran Turismo Series (SCEJ)
Minna no Golf 5 (aka Hot Shots Golf, SCEJ)
Ridge Racer (Bandai Namco Games)
Gundam Target in Sight (Bandai Namco Games)
Armored Core 4 (From Software)
All but the first game were previously announced. Given its publisher (and title), the first game is likely a train simulation game of some form.
The remaining 8 titles are currently a mystery, so we encourage wild speculation.
Sony will also have a theater in its booth which will show video footage of a total of 35 titles. We presume there will be some overlap with the playable titles and the video-only titles, but Sony wasn't clear about the matter.
TGS kicks off September 22nd. IGN will, of course, be in attendance bringing you full coverage of all things PS3.
DMC4 speelbaarquote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:25 schreef SToRM81 het volgende:
[..]
Bron: http://uk.ps3.ign.com/articles/727/727456p1.html
weet je wat nog erger is (nou jah eigenlijk nietquote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:39 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
DMC4 speelbaar
kan iemand mij vertellen waarom ik ook al weer niet in Tokyo zit volgende maand?
I know how you feel, ik ben een maand te vroeg in Londen voor het Londen Games Festivalquote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:41 schreef kepler het volgende:
[..]
weet je wat nog erger is (nou jah eigenlijk niet), ik zit precies een maand later wel in Tokyo
![]()
dat is maar een uurtje vliegenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 13:45 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
I know how you feel, ik ben een maand te vroeg in Londen voor het Londen Games Festival
Ja idd, maar mis wel spellen van de andere studios van Sonyquote:
Oh... zo ja. Eigenlijk staat het niet helemaal goed aangegeven, want die titels van de niet-Japanse Sony studios (namelijk Formula One World Championship, Heavenly Sword, Lair, MotorStorm, Resistance Fall of Man, Warhawk) staan er weldegelijk tussenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:29 schreef Tain het volgende:
Ja idd, maar mis wel spellen van de andere studios van Sony
Dat kan ook ja, maar ik geloof dat ze van die afzonderlijke namen af wilden en voortaan alle studios met SCEWWS aan wilden duiden.quote:
Hehe.. heb 'm net bekeken, Ik blijf erbij dat dit de meest angstaanjagende Metal Gears zijn uit de hele reeks. Alleen het allerlaaste stukje van dat filmpje snap ik niet zo... staan die Metal Gears nou ineens met z'n allen te poepen ofzo?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:40 schreef SocialDisorder het volgende:
mensen ik zit me het heen-en-weer te F5-en om die MGS4 ASAP te melden, en dan geen reactie?
ik zal nog eens m'n best doen![]()
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=66873quote:Real news at last! PES6 and FIFA 360 will be next-gen exclusives for 12 months. That'll put the killer pigeon among the cats! "Xbox 360 owns football," intones Lewis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |