Hij was weer fijn
![]()
Vrijdag om 14uur bij de Alpha begonnen om
Wolfmother te zien. Ik had me er al lang op verheugd en het was bijzonder goed te doen. De nummers zijn sowieso al tof, maar het uitrekken ervan was erg welkom. Het gejam werd ook niet al te veel overdreven gelukkig.
Vervolgens blijven hangen om in dezelfde tent
Orson te zien. Dat had ik na een klein half uurtje echter wel gezien dus gingen we de Essent tent in waar
A Balladeer optrad en dat bleek een goede keuze te zijn. Erg leuke band en een geinig concept met die koptelefoons. Die tent had ik de voorgaande jaren best wat beter in de gaten mogen houden.
Voor de
Fun Lovin’ Criminals konden we wederom in de buurt blijven. Gave band The Criminals, maar het deed me niet zo bijzonder veel. Al is een springende Alpha tijdens Scooby Snacks natuurlijk altijd leuk.
The Magic Numbers, waar ik vervolgens als een speer naartoe ben gegaan, konden mij wel overtuigen. De leuke, frisse liedjes hebben me op de CD nooit echt overtuigd, maar na dit optreden ben ik om. Na The Magic Numbers ben ik met een zomerse glimlach naar de Bravo gegaan om nog een half uurtje van
Opgezwolle mee te pakken. Ik heb ze een jaar geleden al eens hier in Dordt gezien en hoopte dit keer dus veel van het nieuwe album te horen te krijgen. Maar waarschijnlijk had ik dan een half uur eerder moeten komen want voor nummers als Sjappies en Mammies of Strik Je Veter was ik niet gekomen.
Vervolgens weer terug naar de Grolsch waar
Bloc Party zou spelen en dat was ook wel leuk maar niet meer dan dat.
Na Bloc Party wéér terug naar de Grolsch om
DJ Shadow mee te pakken. Eenmaal aangekomen stond er een zanger (voor mij nog onbekend wie dat was) waar ik niet echt om gevraagd had. Gelukkig ging die na twee nummers weg waarna het toch nog erg gaaf werd. Vooral Giving Up The Ghost was tof en bij Orgon Donor was het wel vermakelijk om te zien hoe de beste man tijdens het nummer pauzeerde en nonchalant treuzelde met een lolly in z’n mond. Voldaan maakte ik mij op voor
Placebo waar ik vervolgens maar een half uurtje van heb gezien. Niet dat de muziek niet mooi was, integendeel zelfs, maar ik had er gewoon effe geen zin in meer.
De zaterdag uiteraard brak begonnen en wel bij
Coolpolitics. Niet echt een spectaculair of heftig debat als je het mij vraagt, maar ach het was wel aardig. Daarna maar richting de Alpha om
Urban Dance Squad te aanschouwen en dat hebben m’n oortjes geweten ook. Bijna helemaal vooraan gestaan en het daarom niet tot het einde volgehouden ondanks dat het optreden wel oke was.
Mastodon was dat niet écht. Een van de weinige acts die me is tegengevallen deze editie. Ik had het toch wat heftiger verwacht en dat had de rest van de Grolsch waarschijnlijk ook want er zat haast geen beweging in, jammer want het album Remission vind ik toch best goed te doen.
Na een uitstapje richting het eigen tentje om de pinpas te halen kwam ik nog even langs
Seven wat ik niet kende. En dat klonk zeker niet onaardig maar het was te kort om een goed oordeel over kwijt te kunnen. Over
The Frames kan ik dat wel… dat was erg goed en werd steeds beter naarmate ze bezig waren. Het enige wat ik niet zo op prijs stelde was de regendans die meneer Hansard deed want me moesten nog anderhalve dag
Daarna had ik Michael Franti & Spearhead nog willen zien.. maar dat ging niet door vanwege uhm, eten ofzo.. geen zin.. geen idee eigenlijk. In plaats daarvan ben ik maar wat boodschapjes gaan doen bij de Boudisque. Weer eenmaal richting tent om de aankopen weg te leggen liep ik langs
Mocky die er naast in de Lima speelde. Ik heb een keertje een album van hem gehoord en vond daar vrij weinig aan. Maar dit optreden aan het begin van de avond met een combinatie van poppy rap liedjes en soul was toch verrassend leuk.
Vervolgens bij gebrek aan beter en aandringende vrienden een kijkje wezen nemen bij
The Streets en dan merk je toch dat het niet altijd leuk is om gelijk te hebben. Mijn vermoeden dat er geen zak aan zou zijn bleek namelijk helemaal terecht. Vervolgens niet snel genoeg naar de India gegaan om
Dirty Pretty Things te zien en dat was wel gaaf, helemaal niks mis mee die energieke punkliedjes.
Vanaf het podium van de Grolsch kwam daarna nog veel meer energie, bij
Iggy & The Stooges. Ik heb op zich niet zo heel veel met The Stooges maar het was wel goed en ook erg leuk om die oude meneer en een stuk of 8 fans op het podium te zien springen en rollen. Dat ging er bij
Massive Attack heel anders aan toe maar desalniettemin was dit ontzettend mooi. Een heerlijk mysterieus en duister sfeertje om af en toe de oogjes bij dicht te doen, lekker mee te waggelen en eventjes weg te dromen.
Daarna traditiegetrouw nog naar
90s Now gegaan wat uiteraard weer erg leuk was.
Zondag had ik een druk schema. Té druk aldus sommigen waardoor ik, ook mede door de buien, veel alleen op stap ben geweest. Voor Nizlopi lag ik echter nog te gaar te wezen in m’n tentje dus begon ik de dag helaas (want Nizlopi leek me wel leuk) met
¡Forward Russia!. Dat was geslaagd maar meer ook niet eigenlijk.
Broken Social Scene was dat wel. Ondanks dat het publiek in de India door het weer niet echt in de stemming leek ofzo, zetten ze er een heel mooi optreden neer. Mooi genoeg om het eerste kwartier van
Pete Philly & Perquisite en de New Generation Big Band te missen. Hen had ik sowieso al 3 keer eerder gezien, waarvan 1 keer met NGBB, en dat was ook wel een beetje te merken want ondanks dat het weer erg goed in elkaar zat deed het me toch minder dan andere keren.
!!! was vervolgens in dezelfde tent wel weer een topper. Snel, hyperactief, krachtig en toch catchy. Erg goed.
Na !!! was ik van plan eventjes te gaan kijken bij Joan As Police Woman. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat er bij de Juliet een heuse wachtrij is waarbij je pech hebt als je niet vooraan genoeg staat. En dat stond ik niet, kuttent. Dan maar een goed plekje bij
Morningwood in de India tent wat ongetwijfeld veel toffer was. Erg leuke band, leuke muziek, tof optreden en een nog toffere zangeres.
Vanwege een gebrek aan zin en sterke benen heb ik in plaats van een half uurtje Wir Sind Helden een goed plekje gezocht voor
Belle & Sebastian. En dat was mooi, erg mooi, maar wel precies zoals verwacht. Daarna met een slakkengangetje richting
Muse gegaan om daar nog een goede drie kwartier van mee te pakken. En met deze band heb ik dus helemaal niets, maar toegegeven… erg tof optreden.
Kortom, bijna beetje alles gezien wat ik wilde zien en slechts een enkele act die me tegenviel. Geslaagd dus. Hoogtepunten qua bands, in willekeurige volgorde:
- Morningwood
- Massive Attack
- The Magic Numbers
- Broken Social Scene
- !!!
- The Frames
- Wolfmother