abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:11:57 #1
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_41022380
Het vorige topic verzandde af en toe in slowchat en in welles-nietes-geneuzel.

Hieronder de citaten die er tussen stonden:
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:16 schreef descendent1 het volgende:
Ezechiel 25-17

Ik zal mij meedogenloos op hen wreken, in mijn toorn zal ik hen straffen, en dan, als mijn wraak hen treft, zullen ze weten dat ik de HEER ben.

(Overigens wordt de exactheid van de tekst betwist)
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:36 schreef Doffy het volgende:
1.
"God schiep de mens
en de mensen schiepen zich een god.
Zo gaat het in de wereld:
de mensen scheppen zich goden
en vereren hun scheppingen.
Waarlijk! Zo zouden de goden
de mensen moeten vereren!"

- Evangelie van Filippus, vers 84-85

2.
"De leerlingen zeiden tegen hem:
Wanneer zal het Koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het komt niet door het te verwachten;
zij zullen niet zeggen: Zie hier, of: Zie daar.
Maar het Koninkrijk van de Vader
is uitgespreid over de aarde
en de mensen zien het niet."

- Evangelie van Thomas, logion 113

3.
"Zalig de eenvoudigen van geest
want voor hen is het Koninkrijk der Hemelen"

- Mattheüs 5,2
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:39 schreef onemangang het volgende:
"En God zag dat het goed was"

Gen 6:12 "ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen want door hen is de aarde vol onrecht"

Lev 24:16 "Wie de naam van de HEER lastert moet ter dood gebracht worden, die moet door de voltallige gemeenschap worden gestenigd"

GODVERDOMME.

(zomaar een greepje)
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:50 schreef JufJoop het volgende:
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen

Omdat dit de enige is die ik ken en m net in de quiz heb gehoord :S
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 21:17 schreef Paddokingnr1 het volgende:
Een Engelse versie:
Revelations ch. xiii v. 18 (openbaringen 13 v.18)

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the beast
with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the beast
for it is a human number, its number is Six hundred and sixty six."

De kenners weten waarvan.
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 21:29 schreef onemangang het volgende:
Lev 11:4 dieren die alleen herkauwen of alleen gespleten hoeven hebben, mag je niet eten.
Lev 11:22 veldsprinkhanen, sabelsprinkhanen, krekels en dwergsprinkhanen. Die mag je wel eten.
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 21:33 schreef onemangang het volgende:
Deut 13:7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen.

quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 21:43 schreef gebruikersnaam het volgende:
aangezien ik alcoholist ben, en alcohol mijn ergste vijand is.
Is mijn favo citaat : Heb u vijand lief als u zelf.
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:07 schreef Shark.Bait het volgende:
2Je navel lijkt op een sierlijke kelk, waar een heerlijke wijn in hoort. Je buik lijkt op een schoof tarwe, versierd met lelies.

3Je borsten zijn zo mooi als twee jongen van de gazellen.

(uit het hooglied)
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:11 schreef Viperen het volgende:
Mat 11:25

In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:15 schreef corc het volgende:
Onderzoek alles, behoud het goede (1tes5:21)
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:17 schreef corc het volgende:
Mattheüs 5 vers 28
‘Maar Ik (Jezus) zeg: Wie met begerige ogen naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’

Ogen thuis dus, lieve fokkindertjes! En iedereen in US en B&H gaat naar de hel.
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:04 schreef onemangang het volgende:
Deut 28:15 Maar als u de HEER, uw God, niet gehoorzaamt en zijn geboden en wetten, zoals ik ze u vandaag heb voorgehouden, niet nauwkeurig naleeft, zullen deze vervloekingen u treffen:

22 De HEER zal u treffen met tering en ontstekingen, met koorts en waanzin, met droogte, korenbrand en meeldauw, die u zullen achtervolgen en te gronde richten.
26 Vogels en roofdieren zullen zich aan uw lijken te goed doen, zonder dat iemand ze verjaagt.
28 De HEER zal u treffen met krankzinnigheid, blindheid en verstandsverbijstering
34 U zult gek worden van alles wat u voor uw ogen ziet gebeuren.
35 De HEER zal u treffen met vreselijke, ongeneeslijke zweren aan knieën en dijen, die u ten slotte van voetzool tot kruin bedekken.

1 Joh 4,8 God is liefde.

quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:20 schreef Vandeplato het volgende:
Gensis 1

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Grootheidswaanzin ten top.
We bedenken een almachtige god die dan ons naar zijn evenbeeld geschapen heeft.

"Eli, Eli, Lama Sabachtani?"
"Eli, Eli, Lama azavani?"
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 23:56 schreef floppie86 het volgende:
"En er was licht en God zag dat 't goed was!"
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:22 schreef onemangang het volgende:
Matt 22:39 heb uw naaste lief als uzelf.

welke naasten bedoelt Jezus?

Mat 15,24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’

en hoe denkt Paulus over al die andere naasten?

Romeinen 1:29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig.

Waarom?

Luc 12,51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 09:48 schreef buachaille het volgende:
Spreuken 21:19: 19 Het is beter te wonen in een woest land, dan bij een zeer kijfachtige en toornige huisvrouw.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 09:54 schreef Haushofer het volgende:
Deze is wel mooi:

Spreuken 18:22

Hij die een vrouw vindt,
Vindt geluk

(Matza ieshja, matza tov )

Al zal ie niet voor iedereen opgaan
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 10:23 schreef Bigfoot het volgende:
Mijn dooptekst toen ik mijzelf liet dopen toen ik 16 was.

Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Handelingen 1:8
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 11:24 schreef exec het volgende:
"Ik die blind was, kan nu zien"

Volgens mij Johannes 25:9
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 11:42 schreef Iblis het volgende:
Psalm 137: Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt en op de rotsen verplettert.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:01 schreef Pracissor het volgende:
De wijsheid Gods is niet de wijsheid van deze wereld.

Weet niet meer welk vers en of dit de juiste bewoording is.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:12 schreef onemangang het volgende:
Jakobus 4:4 Wie bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God.

quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:26 schreef Oud_student het volgende:
Na 9/11 moest ik aan deze tekst denken uit openbaringen 18:

“Wee! Wee Babylon, grote, sterke stad! In één uur tijd is je vonnis voltrokken! De handelaars op aarde treuren en rouwen om haar"
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:36 schreef Oud_student het volgende:
Uitermate krachtig en troostend is de volgende tekst (openbaringen 21)

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:43 schreef Geartsjuh het volgende:
Psalm 23:4 (op z'n mooist in het Engels):

'Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for you are with me.'
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:55 schreef onemangang het volgende:
Ex 20:25 Als je voor mij een stenen altaar wilt bouwen, gebruik dan geen gehouwen stenen, want door de stenen met een beitel te bewerken ontwijd je ze. 26 En breng geen treden aan, want als je daarlangs omhoog zou gaan, zou men je geslachtsdelen zien.’
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:00 schreef WeirdMicky het volgende:
Spreuken 11:22

'Schoonheid bij een vrouw zonder verstand is als een gouden ring door de neus van een varken.'
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:42 schreef SpecialK het volgende:
-------
Mark 3:29
But he that shall blaspheme against the Holy Ghost hath never forgiveness, but is in danger of eternal damnation.
-------

Die's leuk om jehova getuigen kwijt te raken. Je bent toch al eeuwig verloren dus wat heeft het voor hun dan nog voor nut om je te bekeren.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:16 schreef Armalite het volgende:
De korte beschrijving van het leven:

Psalm 90:10 Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:21 schreef The.Lizard.King het volgende:
En, om zelf ook een duit in het zakje te doen:

'Geeft uw oog u aanstoot, ruk het uit: het is beter voor u met een oog het Rijk Gods binnen te gaan dan ik het bezit van twee ogen in de hel te worden geworpen, waar hun worm niet sterft en het vuur niet gedoofd wordt.'

Marcus 9:46 -48

Men zal begrijpen dat het geen favoriet citaat is omdat het me opfleurt of omdat het een diepe wijsheid bevat. Ik houd ervan omdat het zo haaks staat op mijn eigen levensopvatting. Ook vat het de essentie van het christendom heel aardig samen, vind ik.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

Een beetje als dt bedoel je?

Gen 3:3 God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten

Gen 3:6 De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken.

(Dat God wijsheid beschouwd als iets waar mensen maar beter vanaf moeten blijven) ?
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 11:19 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vind Spreuken echt een geweldig boek. Ik heb geen absolute top-3, maar er staan veel leuke dingen in

Even inspelen op de huidige Fok! crisis:

Spr. 28:21

Partijdig zijn is slecht, maar men is het al voor een stuk brood. (ergo, modrechten).

verder:

Spr 20:29

De pracht van jonge mensen is hun kracht, de sier van oude mensen is hun grijze haar

verder: Joh 3:16

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:59 schreef Isegrim het volgende:
"Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze."
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 20:22 schreef Isegrim het volgende:
Maar goed, ik zal er dan eentje nemen die ik wél echt goed vind:

"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet."

Tevens de enige wet die ik nodig acht.
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 11:07 schreef Iblis het volgende:
Lukas 19:27 (Jezus vertelt een gelijkenis.)

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 15:56 schreef marhil het volgende:
"Wees in plaats daarvan vriendelijk en liefdevol voor elkaar. Vergeef elkaar, zoals God jullie je zonden heeft vergeven om wat Jezus Christus voor je heeft gedaan." (Efeze 4, vers 32).
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:05 schreef onemangang het volgende:
Lucas 14:26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Lucas 14:33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:11 schreef tudoros het volgende:
Pred 1:1Lucht en leegte, zegt Prediker,
lucht en leegte, alles is leegte.

Och.. er zijn zoveel mooie bijbelse gezegden.. Genenis 1 vind ik mooi geschreven, Prediker hou ik van en het evangelie volgens Johannes en Psalm 90 doen mij ook veel. Maarja, voordat ik het weet wordt deze lijst wel heel lang

Leuk om te lezen dat er hier meer niet-christenen wel mooie teksten in de bijbel vinden. Ook leuk dat er net zoals altijd atheïsten zijn die de teksten pakken die volgens hen hun weerzin tegen het geloof bevestigen. Maar ja,

Pred 3:15 Wat er is, was er al lang; wat zal komen, is er altijd al geweest. God haalt wat voorbij is altijd weer terug.

Dus het was te verwachten Er zullen altijd mensen zijn die niet zoveel kunnen met teksten uit een voorbijgegane tijd, omdat ze niet volgens de taal en omgang van nu geschreven zijn...
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 23:16 schreef Napalm het volgende:
Lev 20
13 Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.

maar dat was primair om mijn politiek correcte leraren te irriteren.

Desondanks zijn de stukken met de wetten en voorschriften wel mn favo delen.
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 12:29 schreef buachaille het volgende:

[..]

Mattheüs 7:3
En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 13:17 schreef onemangang het volgende:

[..]

Wat ook gewoon klopt:

Mat 10,34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 20:55 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Ontopic dan maar weer:
Fillipenzen 4:8

Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 22:11 schreef ondeugend het volgende:

Ezechiël 25 : 17 ( Quote van Jules in Pulp Fiction )

"The path
of the righteous man is beset on
all sides by the inequities of the
selfish and the tyranny of evil
men. Blessed is he who, in the
name of charity and good will,
shepherds the weak through the
valley of darkness, for he is truly
his brother's keeper and the finder
of lost children. And I will
strike down upon thee with great
vengeance and furious anger those
who attempt to poison and destroy
my brothers. And you will know my
name is the Lord when I lay my
vengeance upon you."
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 23:09 schreef Kebab het volgende:
Matthew 6:25-34 (New King James Version)

• “Therefore I say to you, do not worry about your life, what you will eat or what you will drink; nor about your body, what you will put on. Is not life more than food and the body more than clothing?

• Look at the birds of the air, for they neither sow nor reap nor gather into barns; yet your heavenly Father feeds them. Are you not of more value than they?

• Which of you by worrying can add one cubit to his stature?

• “So why do you worry about clothing? Consider the lilies of the field, how they grow: they neither toil nor spin;

• and yet I say to you that even Solomon in all his glory was not arrayed like one of these.

• Now if God so clothes the grass of the field, which today is, and tomorrow is thrown into the oven, will He not much more clothe you, O you of little faith?

• “Therefore do not worry, saying, ‘What shall we eat?’ or ‘What shall we drink?’ or ‘What shall we wear?’

• For after all these things the Gentiles seek. For your heavenly Father knows that you need all these things.

• But seek first the kingdom of God and His righteousness, and all these things shall be added to you.

• Therefore do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about its own things. Sufficient for the day is its own trouble.

Gospel of Thomas Saying 22

Jesus saw some infants who were being suckled.

He said to his disciples: These infants being suckled are like those who enter the kingdom.

They said to him: If we then become children, shall we enter the kingdom?

Jesus says to them: "When you make the two one, and when you make the inside like the outside and the outside like the inside, and the upper like the lower. And if you make the male and female one, so that the male is no longer male and the female no longer female, and when you put eyes in the place of an eye, and a hand in the place of a hand, and a foot in the place of a foot, and an image in the place of an image, then you will enter the Kingdom!"

• [ Bericht 64% gewijzigd door NT-T.BartMan op 21-08-2006 10:35:35 ]
    pi_41022424
    tvp
      maandag 21 augustus 2006 @ 10:24:18 #3
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_41022644
    Exodus 34:6-7

Het laat zo goed zien dat de christelijke god zo'n absurd kleinzielig mannetje is

[ Bericht 29% gewijzigd door SpecialK op 21-08-2006 10:46:39 ]
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_41022853
    de overbekende:

Gaat heen en vermenigvuldig U
    The fact that Faith moves mountains is wonderful
    but whose mountains does it move and for what reason is more important....
    pi_41023233
    Ik ben deze reeks gestart omdat ik zelf een interviewserie schrijf voor een blad waarin ik telkens drie bijbelcitaten voorleg aan de geinterviewde, voor de geinteresseerden: http://www.ncrvgids.nl/hoogstewoord/?menuItem=5&subMenuItem=35
      maandag 21 augustus 2006 @ 10:51:46 #6
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_41023309
    Nog even de laatste citaten uit het vorige deel:
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 10:21 schreef appelsientje het volgende:
    En nu weer on Topic
    Romeinen 8:28

Wij weten dat God alles tot een goed einde brengt voor wie hem liefhebben, voor hen die hij besloten heeft te roepen

EN een mooi stukje dat voor veel Christenen geldt (ook voor mij)
    Romeinen 14: 1- 4

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen.
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 10:34 schreef onemangang het volgende:
    Fijne opvoedkundige 'wijsheid':

Spreuken 23:13 Onthoud een kind geen onderricht,
    van stokslagen gaat het niet dood.
    14 Sla het met de stok,
    en je redt het van het dodenrijk.
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 11:04 schreef onemangang het volgende:

[..]

Nee, in deze parabel maakt Jezus duidelijk dat bezittingen eigenlijk beter aan God besteed kunnen worden:

Lucas 12:16 En hij vertelde hun de volgende gelijkenis: ?Het landgoed van een rijke man had veel opgebracht, 17 en daarom vroeg hij zich af: Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte om mijn voorraden op te slaan. 18 Toen zei hij bij zichzelf: Wat ik zal doen is dit: ik breek mijn schuren af en bouw grotere, waar ik al mijn graan en goederen kan opslaan, 19 en dan zal ik tegen mezelf zeggen: Je hebt veel goederen in voorraad, genoeg voor vele jaren! Neem rust, eet, drink en vermaak je. 20 Maar God zei tegen hem: ?Dwaas, nog deze nacht zal je leven van je worden teruggevorderd. Voor wie zijn dan de schatten die je hebt opgeslagen?? 21 Zo vergaat het iemand die schatten verzamelt voor zichzelf, maar niet rijk is bij God.?

Het zijn de apostelen die de conclusie trekken Jezus = God, dus wij, als vertegenwoordigers van Jezus, moeten dat geld ontvangen. Overigens stelt Jezus elders dat alle bezittingen aan de armen gegeven moeten worden. Zie ik weinig Christenen doen.

Marc 10:21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ?Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.?
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 19:17 schreef Silentium het volgende:
    Prediker 11:7 - Het licht is zoet en het is aangenaam voor de ogen de zon te zien
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 13:59 schreef NT-T.BartMan het volgende:
    En weer een ontopickompoging:

Jesaja 2:4
    Hij zal rechtspreken tussen de volken,
    over machtige naties een oordeel vellen.
    Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers
    en hun speren tot snoeimessen.
    Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk,
    geen mens zal meer weten wat oorlog is.
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 18:58 schreef VonHinten het volgende:
    Als een gouden ring in een varkensneus,
    is een schone vrouw zonder verstand.

- Spreuken 11:22
    pi_41023828
    Dit fragment schetst een eigenaardig beeld van Jezus:

Marc 11:12 Toen ze de volgende dag uit Betanië vertrokken, kreeg hij honger. 13 Hij zag in de verte een vijgenboom die in blad stond en ging erheen in de hoop iets eetbaars te vinden, maar toen hij bij de boom gekomen was, vond hij geen vruchten; het was namelijk nog niet de tijd voor vijgen. 14 Hij zei tegen de boom: ?Nooit ofte nimmer zal er nog iemand vruchten van jou eten!? Zijn leerlingen hoorden dit.

Zou zo een fragment van een Monty Python film kunnen zijn. Jezus, een doodgewone vent, achternagezten door een horde goedgelovige groepies die in hem de Verlosser zien, valt even uit zijn rol. Hij probeert zich ongelukkig te herstellen door een volstrekt onschuldige boom te vervloeken die geen vruchten draagt omdat het het seizoen nog niet is en zo de indruk te wekken bij zijn groepies dat hij echt wel wonderen kan verrichten...

Het grappige is dat de later geschreven Matteüs dit voorval probeert te redden door er een wonder bij te schrijvenr: Matt 21:19 Ogenblikkelijk verdorde de vijgenboom.

Nog later probeert Lucas er tevergeefs nog iest zinvols van te brouwen door het als een 'parabel' te vertellen:

Lucas 13:6 Hij vertelde hun deze gelijkenis: ?Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7 Hij zei tegen de wijngaardenier: ?Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij dient tot niets en put alleen de grond uit.? 8 Maar de wijngaardenier zei: ?Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, 9 misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.??

Maar helaas... het is een volslagen nietszeggend verhaaltje geworden.

Johannes krabte na het lezen van deze tekst achter zijn oren en besloot dit voorval maar te negeren.
    Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
    Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
      maandag 21 augustus 2006 @ 11:18:36 #8
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41024002
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 10:48 schreef SCH het volgende:
    Ik ben deze reeks gestart omdat ik zelf een interviewserie schrijf voor een blad waarin ik telkens drie bijbelcitaten voorleg aan de geinterviewde, voor de geinteresseerden: http://www.ncrvgids.nl/hoogstewoord/?menuItem=5&subMenuItem=35
    ik weet niet wat die geinterviewde voor achtergrond hebben... maar voor bekeerde Christenen is Titus 2 vers 11 en 12 wel aardig om ze bevragen over de effecten van de genade in hun leven.

11 Gods genade is openbaar geworden tot redding van alle mensen. 12 Ze leert ons dat we goddeloze en wereldse begeerten moeten afwijzen en bezonnen, rechtvaardig en vroom in deze wereld moeten leven, 13 in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus

een geloof zonder daden is dood staat in de bijbel, via dit vers blijkt dat dit zeer waarschijnlijk komt omdat een oprechte acceptatie van de genade in je leven zal leiden tot een innerlijke motivatie het kwade af te leggen en het goede te doen.

ik denk dat voor dit doel psalm 139 ook wel goed is, daar staan een heleboel discussie punten in (persoonlijk & ethisch)
    quote:
    139 \d 1 Voor de koorleider. Van David, een psalm.
    HEER, u kent mij, u doorgrondt mij,
    2 u weet het als ik zit of sta,
    u doorziet van verre mijn gedachten,

3 ga ik op weg of rust ik uit, u merkt het op,
    met al mijn wegen bent u vertrouwd.

4 Geen woord ligt op mijn tong,
    of u, HEER, kent het ten volle.
    5 U omsluit mij, van achter en van voren,
    u legt uw hand op mij.
    6 Wonderlijk zoals u mij kent,
    het gaat mijn begrip te boven.

7 Hoe zou ik aan uw aandacht ontsnappen,
    hoe aan uw blikken ontkomen?
    8 Klom ik op naar de hemel – u tref ik daar aan,
    lag ik neer in het dodenrijk – u bent daar.

9 Al verhief ik mij op de vleugels van de dageraad,
    al ging ik wonen voorbij de verste zee,
    10 ook daar zou uw hand mij leiden,
    zou uw rechterhand mij vasthouden.

11 Al zei ik: ‘Laat het duister mij opslokken,
    het licht om mij heen veranderen in nacht,’
    12 ook dan zou het duister voor u niet donker zijn –
    de nacht zou oplichten als de dag,
    het duister helder zijn als het licht.

13 U was het die mijn nieren vormde,
    die mij weefde in de buik van mijn moeder.
    14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
    wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
    Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
    kunstig geweven in de schoot van de aarde,
    was mijn wezen voor u geen geheim
    .

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
    alles werd in uw boekrol opgetekend,
    aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

17 Hoe rijk zijn uw gedachten, God,
    hoe eindeloos in aantal,
    18 ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn.
    Ontwaak ik, dan nog ben ik bij u.

19 God, breng de zondaars om,
    – weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
    20 ze spreken kwaadaardig over u,
    uw vijanden misbruiken uw naam.

21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
    niet verachten wie tegen u opstaan?
    22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
    ze zijn mijn vijand geworden.

23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
    peil mij, weet wat mij kwelt,
    24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
    en leid mij over de weg die eeuwig is
    .
    Challenge thinkers to believe and believers to think.
    ?Porque no te calles?
      maandag 21 augustus 2006 @ 11:24:26 #9
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_41024173
    The Ten Commandments
    (A Man recounts the decalogue to Her Pinkness.)

---
    The Holy IPU raised her eyebrows. "Sin? Oh, how handy. Let me guess: I bet there's been some coveting, and some bearing of false witness, and perhaps some harsh words by teenagers to their parents, so conveniently enough, your Invisible Pal doesn't have to shower you with bounty. How beautifully done: set you up for failure, then get you to blame yourselves. I love it!"
    ---
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:01:04 #10
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_41025265
    Deze vind ik zelf ook erg mooi, kwam het zondag toevallig tegen toen ik mijn bijbel aan het door kijken was
    Jesaja 43: 1-4
    quote:
    1 Welnu, dit zegt de HEER,
    die jou schiep, Jakob, die jou vormde, Israël:
    Wees niet bang, want ik zal je vrijkopen,
    ik heb je bij je naam geroepen, je bent van mij!
    2 Moet je door het water gaan – ik ben bij je;
    of door rivieren – je wordt niet meegesleurd.
    Moet je door het vuur gaan – het zal je niet verteren,
    de vlammen zullen je niet verschroeien.
    3 Want ik, de HEER, ben je God,
    de Heilige van Israël, je redder.
    Voor jou geef ik Egypte als losgeld,
    Nubië en Seba ruil ik in tegen jou.
    4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
    zo waardevol, en ik houd zo veel van je
    dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
    ja alle volken om jou te behouden.
    To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
    pi_41025318
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:01 schreef appelsientje het volgende:
    Deze vind ik zelf ook erg mooi, kwam het zondag toevallig tegen toen ik mijn bijbel aan het door kijken was
    Jesaja 43: 1-4
    [..]
    Is mooi, maar het 4e vers is wel weer wat extreem.
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:03:50 #12
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_41025353
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja daar heb je een punt en kan zeker heel verkeerd gebruikt worden.

zeg (het is offtopic) SCH wat ik altijd wilde vragen, ben jij Christen?
    pi_41025458
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:03 schreef appelsientje het volgende:

[..]

Ja daar heb je een punt en kan zeker heel verkeerd gebruikt worden.
    Daarom ben ik ook zo tegen het 'gebruiken' van bijbelteksten in algemene en politieke discussies, ook van koranteksten trouwens. Teksten zijn mooi voor individuele inspiratie
    quote:
    zeg (het is offtopic) SCH wat ik altijd wilde vragen, ben jij Christen?
    Ik ben journalistiek (en ook wel persoonlijk) zeer geinteresseerd in veel zaken die met religie en levensbeschouwing te maken hebben maar hang zelf geen religie aan.
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:20:44 #14
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41025754
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Daarom ben ik ook zo tegen het 'gebruiken' van bijbelteksten in algemene en politieke discussies, ook van koranteksten trouwens. Teksten zijn mooi voor individuele inspiratie
    het kan voor mij persoonlijk aan een ander illustreren hoe ik erbij kom om iets te geloven. bijv uit psalm 139, zie boven, dat je vanaf het allereerste, vormloze begin in de buik van de moeder al gekend bent als creatie en dus als waardevol. dat je dan tegen abortus bent volgt daar vrijwel automatisch uit. dus het is GEEN argument, het is een illustratie (ter beter begrip).
    ?Porque no te calles?
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:21:49 #15
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41025780
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:02 schreef SCH het volgende:

[..]

het is identiek aan de allergorie van het verloren schaap. de herder laat zijn kudde achter om het ene weggelopen schaap te zoeken/redden.
    ?Porque no te calles?
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:24:10 #16
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_41025849
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:09 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]
    Grappig daar had ik het gisteren nog over met iemand, dat je tegenwoordig dat gewoon niet meer kan gebruiken in Nederland, je kan wel je standpunten in 1 lijn brengen. Maar om als je met bijbelcitaten gaat werken, tja dan is het eind zoekt (omdat ze ook in een bepaalde context geplaats moeten worden)
    quote:
    Ik ben journalistiek (en ook wel persoonlijk) zeer geinteresseerd in veel zaken die met religie en levensbeschouwing te maken hebben maar hang zelf geen religie aan.
    Dat viel me al op, dus vandaar dat ik het vroeg. Ook wel eens naar kerkdiensten enzo geweest?
    pi_41025861
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:20 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het kan voor mij persoonlijk aan een ander illustreren hoe ik erbij kom om iets te geloven. bijv uit psalm 139, zie boven, dat je vanaf het allereerste, vormloze begin in de buik van de moeder al gekend bent als creatie en dus als waardevol. dat je dan tegen abortus bent volgt daar vrijwel automatisch uit. dus het is GEEN argument, het is een illustratie (ter beter begrip).
    Als je het zo gebruikt, is dat prima maar dan nog vind ik het tricky. Het gaat toch een beetje in de richting van een dogma. Zo staat het er, dus ik moet het zo geloven. Nee, jij kiest ervoor omdat citaat zo uit te leggen en er op die manier voor je zelf consequenties aan te verbinden. Dat is prima en als je het zo als illustratie gebruikt dan snap ik dat maar er wordt natuurlijk veel te vaak gezegd: "Het stat nou eenmaal zo in de bijbel".

Een ander overtuigd christen kan natuurlijk hetzelfde citaat op een heel andere manier uitleggen en die ruimte moet er ook zijn vind ik.
    pi_41026038
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:24 schreef appelsientje het volgende:
    Dat viel me al op, dus vandaar dat ik het vroeg. Ook wel eens naar kerkdiensten enzo geweest?
    Ja man, vanaf mijn geboorte heb ik kerkdiensten bijgewoond tot ik de uitputting nabij was. Nu bezoek ik zelden meer een kerkdienst of andere bijeenkomst maar lees en praat er vooral veel over. Tot voor een jaar geleden was levensbeschouwing ongeveer 80 procent van mijn werk en zat ik er midden in, dat is nu tot 10 procen gereduceerd, dat krijg je als je zo nodig hogerop moet
      maandag 21 augustus 2006 @ 12:38:27 #19
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41026383
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Als je het zo gebruikt, is dat prima maar dan nog vind ik het tricky. Het gaat toch een beetje in de richting van een dogma. Zo staat het er, dus ik moet het zo geloven. Nee, jij kiest ervoor omdat citaat zo uit te leggen en er op die manier voor je zelf consequenties aan te verbinden. Dat is prima en als je het zo als illustratie gebruikt dan snap ik dat maar er wordt natuurlijk veel te vaak gezegd: "Het stat nou eenmaal zo in de bijbel".

Een ander overtuigd christen kan natuurlijk hetzelfde citaat op een heel andere manier uitleggen en die ruimte moet er ook zijn vind ik.
    het is niet zo interessant of jij dat vind, want ik dat geval is het een theologische discussie geworden. wij hadden het over een maatschappelijk/politieke discussie.
    ?Porque no te calles?
    pi_41026547
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:38 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het is niet zo interessant of jij dat vind, want ik dat geval is het een theologische discussie geworden. wij hadden het over een maatschappelijk/politieke discussie.
    Ik heb het ook over een maatschappelijk/politieke discussie. Het bijbelcitaat dat jij noemde kan daarin op heel tegenovergestelde manier gebruikt worden, dus vind ik dat je daar terughoudend in moet zijn.
    pi_41026610
    Wat een Startpost zeg.
      maandag 21 augustus 2006 @ 13:30:40 #22
    127813 Zombine
    pok, pok, pok, pok
    pi_41028397
    tvp!!!!!!!!!!!!!!
    pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
      maandag 21 augustus 2006 @ 13:48:46 #23
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41028970
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 12:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb het ook over een maatschappelijk/politieke discussie. Het bijbelcitaat dat jij noemde kan daarin op heel tegenovergestelde manier gebruikt worden, dus vind ik dat je daar terughoudend in moet zijn.
    moeten is dwang en schrijen is kindergezang
    ?Porque no te calles?
    pi_41029101
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 13:48 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

moeten is dwang
    Jammer dat je niet reageert.
    pi_41031422
    Hooglied
    Zij
    2:3 Als een appelboom tussen de bomen van het bos,
    zo is mijn lief tussen de jongens.
    Ik verlang in zijn schaduw te zitten,
    met mijn tong wil ik zijn zoete vruchten proeven.

maandag 21 augustus 2006 @ 15:53:25 #26
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_41032516
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 15:13 schreef onemangang het volgende:
    Hooglied
    Zij
    2:3 Als een appelboom tussen de bomen van het bos,
    zo is mijn lief tussen de jongens.
    Ik verlang in zijn schaduw te zitten,
    met mijn tong wil ik zijn zoete vruchten proeven.

Ik krijg der een harde van.
    Misschien moeten ze dat boek maar eens buiten bereik van kinderen houden dan als er dit soort dingen in staan. Eigenlijk sowieso we een goed idee met al die absurditeiten en het geweld wat er in gepredikt wordt.
    pi_41032976
    Och, er staan ook wel goed dingen in hoor. Er staan zelfs typisch atheïstische stukjes in, neem nou deze:

Prediker 9:10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg.

Hier wordt feitelijk gezegd dat er geen leven is na de dood... !
      maandag 21 augustus 2006 @ 16:14:44 #28
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_41033198
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 16:08 schreef onemangang het volgende:
    Och, er staan ook wel goed dingen in hoor. Er staan zelfs typisch atheïstische stukjes in, neem nou deze:

Prediker 9:10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg.

Hier wordt feitelijk gezegd dat er geen leven is na de dood... !
    Ik denk dat dat eerder een verwijzing is naar het "feit" <-- hehe ... dat je in het hiernamaals niet verder groeit met je geest ofzo. Aangezien je leven als persoon op aarde bedoeld is om je ziel te ontwikkelen bla bla bla...
    pi_41034686
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 16:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat dat eerder een verwijzing is naar het "feit" <-- hehe ... dat je in het hiernamaals niet verder groeit met je geest ofzo. Aangezien je leven als persoon op aarde bedoeld is om je ziel te ontwikkelen bla bla bla...
    Ja okay, maar geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid... da's toch geen leven? Heb je een hiernamaals om je dierbaren weer eens te ontmoeten, staat iedereen elkaar als een stelletje stomme zombies aan te gapen. En dat noemen ze dan 'verlossing' en 'een blijde boodschap'
      maandag 21 augustus 2006 @ 17:10:48 #30
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_41034950
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 17:02 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ja okay, maar geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid... da's toch geen leven? Heb je een hiernamaals om je dierbaren weer eens te ontmoeten, staat iedereen elkaar als een stelletje stomme zombies aan te gapen. En dat noemen ze dan 'verlossing' en 'een blijde boodschap'
    Tsja als het wel zo is dat de boodschap is dat er echt niks na het leven meer is dan zou dat weer een van de vele contradicties zijn die je in het OT en NT kan vinden.

En wat je zegt over de hemel... ik stel me er altijd zoiets bij voor:

pi_41047223
    Het vierde gebod. Exodus 20:10:
    quote:
    Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
    En wat moeten we doen met mensen die het overtreden? Exodus 31:15:
    quote:
    Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
    Genocide bij Wal-Mart.

Het eerste gebod, exodus 20:3:
    quote:
    Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben
    Wat moeten we doen met mensen die het overtreden? Deuteronomium 17:2-7:
    quote:
    2 Wanneer in het midden van u, in een uwer poorten, die de HEERE, uw God, u geeft, een man of vrouw gevonden zal worden, die doen zal, dat kwaad is in de ogen des HEEREN, uws Gods, overtredende Zijn verbond;

3 Dat hij heengaat, en dient andere goden, en buigt zich voor die, of voor de zon, of voor de maan, of voor het ganse heir des hemels, hetwelk ik niet geboden heb;

4 En het wordt u aangezegd, en gij hoort het; zo zult gij het wel onderzoeken; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in Israël gedaan;

5 Zo zult gij dien man of die vrouw, die ditzelve boze stuk gedaan hebben, tot uw poorten uitbrengen, dien man zeg ik, of die vrouw; en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven.

6 Op den mond van twee getuigen, of drie getuigen, zal hij gedood worden, die sterven zal; op den mond van een enigen getuige zal hij niet gedood worden.

7 De hand der getuigen zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
    En slavernij, altijd leuk. Leviticus 25:44:
    quote:
    Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen.
    Aha, slaven uit het buitenland halen. De definitie van slaven? Titus 2:9:
    quote:
    Vermaan den dienstknechten, dat zij hun eigen heren onderdanig zijn, dat zij in alles welbehagelijk zijn, niet tegensprekende;
    Wat mag je met slaven doen? Exodus 21:20-21:
    quote:
    20 Wanneer ook iemand zijn dienstknecht of zijn dienstmaagd met een stok slaat, dat hij onder zijn hand sterft, die zal zekerlijk gewroken worden.

21 Zo hij nochtans een dag of twee dagen overeind blijft, zo zal hij niet gewroken worden; want hij is zijn geld.
    Meppen, maar niet fataal...

De goede heer heeft ook al een voorschotje gedaan op het Verdrag van Geneve, de bijbel over oorlog: Jesaja 13:15-16:
    quote:
    15 Al wie gevonden wordt, zal doorstoken worden, en al wie daarbij gevoegd is, zal door het zwaard vallen.

16 Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.
    Numeri 31:17-18:
    quote:
    17 Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.

18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.
    De maagden houden we voor ons eigen pleziertje
      dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:23:37 #32
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41055962
    quote:
    Op maandag 21 augustus 2006 13:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Jammer dat je niet reageert.
    ik reageerde. ik vind niet dat je in deze kunt spreken over moeten. het is aan de zender en ontvanger om heldere communicatie te bedrijven, daarin kan zo'n verheldering van een standpunt een middel zijn. dit hoeft uiteraard niet, integendeel, maar dat ligt maar net aan de persoon.
    ?Porque no te calles?
    pi_41060288
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 00:01 schreef Autodidact het volgende:
    ...
    Lees ook eens De brief van de apostel Paulus aan de Hebreeën, http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebreeen.html
    En dan met name hoofdstuk 8,
    quote:
    In hoofdstuk 8 wordt het verbond tussen God en het volk van Mozes tot oud verklaard (8:13). Met de komst van Jezus is een nieuw verbond gevormd; men kan dus maar beter de leer van Jezus volgen dan die van de joodse hogepriesters.
    pi_41064461
    Daar dacht Jezus anders over...Mattheüs 12:14 over het verhaal uit het OT over Jona..."neem het letterlijk!":
    quote:
    Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.
    Lukas 17:26-28
    quote:
    26 En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen.

27 Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen.

28 Desgelijks ook, gelijk het geschiedde in de dagen van Lot; zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden;
    Verder, Hebreeën bevestigt zelf dat de verhalen over helden uit het Oude Testament letterlijk genomen moeten worden: en somt ze nog even op. Tevens moet je Paulus niet serieus nemen, hij is een nietsnut. In Romeinen 7:18 schijft Paulus over zichzelf:
    quote:
    Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
    Ook een der favorieten, goed dat je me aan Jezus herinnert. Lukas 14:26:
    quote:
    Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
    Family values

Johannes 3:4:
    quote:
    3 En als er wijn ontbrak, zeide de moeder van Jezus tot Hem: Zij hebben geen wijn.

4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u te doen?
    Lekker puberen....

Mja, wat gaan we met zo'n vervelend joch doen? Mattheüs 8:34
    quote:
    En ziet, de gehele stad ging uit, Jezus tegemoet; en als zij Hem zagen, baden zij, dat Hij uit hun landpalen wilde vertrekken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Autodidact op 22-08-2006 16:14:52 ]
    pi_41065119
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 16:09 schreef Autodidact het volgende:
    Daar dacht Jezus anders over...Mattheüs 12:14 over het verhaal uit het OT over Jona..."neem het letterlijk!":
    [..]
    blahblah
    Ach, zo kun je ook zinnen uit het nieuwe verkiezingsprogramma van de CDA trekken waaruit blijkt dat het geschreven is door de Josti-band.
    quote:
    Als zekerheid bieden het doel is, kan de oplossing niet in onzekerheid gezocht worden.Spaarloon gelijk aan levensloop. Daarnaast krijgen gezinnen een hogere tegemoetkoming in de kosten van kinderen via verhoging van de kinderbijslag en de kindertoeslag. Het CDA speelt zo ¤ 500 mln. vrij.
    Daarnaast krijgen gezinnen een hogere tegemoetkoming in de kosten van kinderen via verhoging van de kinderbijslag en de kindertoeslag. We zadelen komende generaties niet op met onze schulden.
    pi_41065224
    Het CDA meent dit stukje tekst, net zoals de bijbel de tekst meent. Dat het van de jostiband lijkt te komen zijn jouw woorden .
    pi_41065546
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 16:34 schreef Autodidact het volgende:
    Het CDA meent dit stukje tekst, net zoals de bijbel de tekst meent. Dat het van de jostiband lijkt te komen zijn jouw woorden .
    Ik hoop dat je het stukje tekst wat ik heb gequote hebt gelezen?
    pi_41066406
    mijn favoriete citaat is dat waarin jezus toegeeft dat hij hardstikke gek is. johannes 10:7; ik ben de deur
    zelfs een stistaande klok geeft twee keer per dag de juiste tijd
    pi_41066917
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 16:46 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ik hoop dat je het stukje tekst wat ik heb gequote hebt gelezen?
    Ja, dat is politiek. Wil je het hier over politiek hebben?
    pi_41067722
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 13:44 schreef buachaille het volgende:

[..]

Lees ook eens De brief van de apostel Paulus aan de Hebreeën, http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebreeen.html
    En dan met name hoofdstuk 8,
    [..]
    Vandaar dat men tot 16 eeuwen na Jezus in alle vrolijkheid heksen verbrandde en ongelovigen een staaf door de tong sloeg... Naar aanleiding van een regel in het Oude Testament. Dus de mens begreep de bijbel voor al die tijd niet?
    En nu wel?

Goh.

Zou wel liggen aan het feit dat men na de 16e eeuw ineens deze regels niet meer zag staan met betrekking tot de wetten in het OT:

Mat 5,18
    Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
    Luc 16,17
    Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.
    pi_41067889
    quote:
    Prediker 11:6a

"Zaai uw zaad in de morgen en laat uw hand tegen de avond niet rusten."

(NBG-vertaling)
    Onaneren is okay.
    pi_41068073
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 18:07 schreef onemangang het volgende:
    Mat 5,18
    Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
    tittel en jota
      dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:13:12 #43
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41069474
    Jezus' wet, de wet van de liefde, behelst in feite de wet van Mozes: wie vol is van de liefde zal absoluut niet iemand vermoorden bijvoorbeeld. Verder zou je zelfs kunnen claimen dat Jezus' wet zelfs strenger is in het uiteindelijke resultaat omdat het om je hart gaat (zoals bij het overspel in het hart).
    Jezus' wet kun je dus alleen met je hart vervullen, liefde is de vervulling van de wet van Mozes.
    ?Porque no te calles?
      dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:13:29 #44
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_41069482
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 18:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Onaneren is okay.
    ?Porque no te calles?
      dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:22:05 #45
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_41071809
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 18:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Onaneren is okay.
    Genesis 38:9:
    quote:
    9 Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. 10 Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven.
    fapfapfap
    pi_41073580
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 18:07 schreef onemangang het volgende:

[..]

Vandaar dat men tot 16 eeuwen na Jezus in alle vrolijkheid heksen verbrandde en ongelovigen een staaf door de tong sloeg... Naar aanleiding van een regel in het Oude Testament. Dus de mens begreep de bijbel voor al die tijd niet?
    En nu wel?

Goh.

Zou wel liggen aan het feit dat men na de 16e eeuw ineens deze regels niet meer zag staan met betrekking tot de wetten in het OT:

Mat 5,18
    Luc 16,17
    Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.
    Euhh, ja. Het is geen toeval dat weldra nadat het gewone volk kennis kon nemen van de inhoud van de Bijbel in het Nederlandsch (en niet meer alleen in het Latijn) het snel over was. Maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien door te zeggen dat toen het klimaat aanwezig was voor een statenvertaling.
    pi_41076935

Het evangelie volgens Matteüs

Hoofdstuk 6
    De Vader ziet in het verborgene
    [1] Pas op dat jullie je gerechtigheid* niet doen voor het oog van de mensen, om door hen gezien te worden. Anders wacht je geen loon bij jullie Vader in de hemel. [2] Dus wanneer je barmhartig bent, loop er dan niet mee te koop, zoals de schijnheiligen dat doen in de synagogen en op straat, om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. [3] Maar als jij barmhartig bent, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechter doet, [4] opdat je barmhartigheid in het verborgene* gebeurt; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen.
    [5] En wanneer je bidt, wees dan niet als de schijnheiligen; zij staan graag in de synagogen en op de hoeken van de straten te bidden, om op te vallen bij de mensen. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. [6] Maar als je bidt, ga dan je binnenkamer in, doe de deur dicht, bid tot je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen. [7] Gebruik bij het bidden geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want die menen dat ze vanwege hun talrijke woorden verhoord zullen worden. [8] Neem daar geen voorbeeld aan, want jullie Vader weet wat je nodig hebt, voordat je het Hem vraagt. [9] Jullie moeten zo bidden:

Onze Vader in de hemel,
    uw naam worde geheiligd,

[10] uw koninkrijk kome,
    uw wil geschiede,
    op aarde zoals in de hemel.

[11] Geef ons vandaag het nodige* brood,

[12] en vergeef ons onze schulden,
    zoals ook wij hebben vergeven wie schulden heeft bij ons.

[13] En breng ons niet in beproeving*,
    maar red ons van het kwaad.

[14] Want als jullie de mensen hun overtredingen vergeven, zal je hemelse Vader ook jullie vergeven. [15] Maar als jullie de mensen niet vergeven, zal je Vader jullie overtredingen ook niet vergeven.
    [16] Wanneer je vast, zet dan geen somber gezicht zoals de schijnheiligen, want zij vertrekken hun gezicht om met hun vasten op te vallen bij de mensen. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. [17] Maar als jij vast, zalf dan je hoofd en was je gezicht, [18] opdat het bij de mensen niet opvalt dat je vast, maar wel bij je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen.

Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
    pi_41079228
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 22:43 schreef Ludger het volgende:[5] En wanneer je bidt, wees dan niet als de schijnheiligen; zij staan graag in de synagogen en op de hoeken van de straten te bidden, om op te vallen bij de mensen. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. [6] Maar als je bidt, ga dan je binnenkamer in, doe de deur dicht, bid tot je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen. [7] Gebruik bij het bidden geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want die menen dat ze vanwege hun talrijke woorden verhoord zullen worden.
    Leuk fragment om ten gehore te brengen op pasen vanaf het bordes van het Vaticaan of vanaf het podium op EO-jongerendag. Gigantische biddende menigtes die dit stukje tekst kennelijk nooit hebben gelezen?

En dat gedemoniseer over 'heidenen' of 'de schijnheiligen' weer... Heb je er wel eens bij stil gestaan dat dit soort demoniserende teksten aanzienlijk vaker in de bijbel staan dan 'keer uw vijand de andere wang toe'? Hoezo hypocriet. Heb alleen uw naaste Christen lief.
      woensdag 23 augustus 2006 @ 01:07:19 #49
    127813 Zombine
    pok, pok, pok, pok
    pi_41081577
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 23:52 schreef onemangang het volgende:

[..]

Leuk fragment om ten gehore te brengen op pasen vanaf het bordes van het Vaticaan of vanaf het podium op EO-jongerendag. Gigantische biddende menigtes die dit stukje tekst kennelijk nooit hebben gelezen?

En dat gedemoniseer over 'heidenen' of 'de schijnheiligen' weer... Heb je er wel eens bij stil gestaan dat dit soort demoniserende teksten aanzienlijk vaker in de bijbel staan dan 'keer uw vijand de andere wang toe'? Hoezo hypocriet. Heb alleen uw naaste Christen lief.
    Zucht je leert het ook nooit he
    pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')