NU.nlquote:'Theo van Gogh stuurde dreigbrieven'
Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12
AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.
Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.
Ook Hoffman zelf zegt dreigbrieven te hebben ontvangen. Van Gogh was een jeugdvriend van de acteur. Samen maakten zij hun eerste film, 'Luger' uit 1982. Al snel kregen de vrienden uit Wassenaar echter ruzie.
Krentenkakker
Over één van zijn brieven aan Hoffman schepte Van Gogh op in zijn columns. Omdat hij nog een schuld bij de acteur had uitstaan, stuurde de filmmaker hem een emmer met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes waar hij overheen had geplast. "Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen", luidde het begeleidende briefje.
De ruzie lag niet aan Hoffman, zegt de acteur. "Theo had wel veel ruzie met mensen", zegt hij in het tijdschrift. "Er hoefde maar weinig te gebeuren of hij voelde zich verraden." Toch denkt Hoffman niet op een negatieve manier terug aan de gezette provocateur. "Van de goede kant van dat hele extreme van Theo heb ik intens genoten, maar de slechte kant ervan is voor mij een zwarte bladzijde geweest."
Hoffman is donderdag niet bereikbaar voor een toelichting.
Waar lees jij dat dan?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:23 schreef franske19 het volgende:
Dus als dit waar is rechtvaardigd dit de beestachtige wijze waarop hij vermoord is?
LOL. Oke, dus we houden op met biografieën schrijven? Die verschijnen over het algemeen altijd na iemand's dood, hoor.quote:Toch wel toevallig dat dit soort dingen altijd openbaar worden als personen zichzelf niet meer kunnen verdedigen. What is the f*cking point?
Echt niet, de meeste biografieen verschijnen tijdens iemands leven, meerdere vaak ook. Ongeauthoriseerd, dat wel.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
dus we houden op met biografieën schrijven? Die verschijnen over het algemeen altijd na iemand's dood, hoor.
De biografieën van echt belangrijke mensen verschijnen meestal pas jaren na zijn dood omdat dan de persoonlijke archieven pas beschikbaar komen. Van politici zelfs pas tot een halve eeuw later, omdat dan de staatsarchieven pas openbaar worden.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:41 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Echt niet, de meeste biografieen verschijnen tijdens iemands leven, meerdere vaak ook. Ongeauthoriseerd, dat wel.
Bij belangrijke mensen verschijnen er ook biografieen tijdens het leven hoor, belangrijke mensen krijgen wel 20 biografieen ofzo.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De biografieën van echt belangrijke mensen verschijnen meestal pas jaren na zijn dood omdat dan de persoonlijke archieven pas beschikbaar komen. Van politici zelfs pas tot een halve eeuw later, omdat dan de staatsarchieven pas openbaar worden.
Idd!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 22:41 schreef Pony-Lover het volgende:
hij had iig wel gevoel voor humor.
lol, anders probeer je even zo hypocriet mogelijk te zijn in 3 zinnen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 22:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
"Verzonnen door de linkse media. Is niks van waar."
Zo, hebben we dat vast gehad.
Het verbaast me overigens niks. Zo'n type leek het me wel, ja.
dat staat ook overduidelijk in het stuk hoor.quote:Op zondag 20 augustus 2006 11:32 schreef SunChaser het volgende:
Die Jessica Durlacher is toch de vrouw van Leon de Winter?
Ja oke, maar Theo had toch jarenlang ruzie met De Winter tot ze beiden Ayaan als vriend kregen?quote:Op zondag 20 augustus 2006 11:38 schreef Tokus het volgende:
[..]
dat staat ook overduidelijk in het stuk hoor.
quote:
Second that.quote:Op zondag 20 augustus 2006 11:41 schreef 7th_wave het volgende:
[..]ik begrijp het doel van dit soort berichten niet helemaal. het was toch al wel bekend dat het een eikel was? dat kan niemand ontgaan zijn.
Lijkt me een broodje aap verhaal. 20.000 kwartjes pastten echt niet in een emmer.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 22:39 schreef tong80 het volgende:
Een emmer met voor 5 duizend gulden aan kwartjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |