Column van Hugo Borst:
quote:
Ik heb slecht nieuws. Vloet mag blijven, ook als hij verliest.
Wiljan Vloet. Je bent een fantastisch mens maar als trainer heb je hulp nodig. Het stinkt in de kelder van de eerste divisie.
Supporter, je bent het verdomme je hele leven. Tegen PSV verloren we voor de achtste keer. Dit keer met 7-0. Dat voelt erger dan dat het er staat. Na 2-0 heb ik scheldend de radio uit gezet. Zakkenwassers. Lamlullen. Losers. Ik denk wel eens dat ik Sparta meer haat dan liefheb, maar zoals iemand van de harde kern van mijn club het zei: ‘Nou en, als ik 1% liefde terugkrijg dan is dat al genoeg voor mij.’
Het is beschamend weinig, 1% liefde, vind ik. En 1 punt na negen wedstrijden is verrot weinig. Als supporter doe ik mijn beklag.
1) Is Wiljan Vloet gek geworden om tegen het oersterke en uitgenaste PSV zó aanvallend te spelen. Wat wilde hij in Eindhoven bewijzen met drie spitsen en Haris Medunjanin er kort achter? Dat hij helemaal geen verdedigende trainer is? (Ja, dat denk ik. Hij wil zijn imago veranderen. Prima, maar niet over mijn rug en andere supporters.) Het is Vloet een doorn in het oog dat hij wordt uitgemaakt voor een coach die alleen de nadruk legt op de defensie. Bij FC Den Bosch speelde hij betonvoetbal - en degradeerde. Bij Roda JC swingde het ook niet; drie keer op rij geen Europees voetbal. Hij kreeg een herkansing bij Sparta en prompt vierde Vloet een succesje door niet te degraderen. Toen werd hij overmoedig. Vloet ging Sparta eens lekker laten aanvallen. Eerlijk is eerlijk, de voorbije negen wedstrijden speelde zijn elftal in dat opzicht vaak goed. Met een beetje geluk hadden we op 4 punten gestaan; als de arbiters eerlijker en beter waren geweest hadden we 7 punten verzameld; en als Yannis Anastasiou, die Vloet per se moest hebben eens raak gaat koppen en schieten dan hadden we al 10 punten vergaard.
Onze Griekse playboy zit op de bank. Zo ook tegen PSV. Woensdagavond presteerde Vloet het om de tiener Marvin Emnes in de spits te zetten. Tegen Alex raakte het joch geen knikker natuurlijk.
Ik hoop maar dat Emnes, een groot talent, zijn zelfvertrouwen niet kwijt is geraakt, want morgen moet er gewonnen worden. Al hoopt een deel van Sparta’s harde kern (en dan bedoel ik niet het tuig dat zich misdroeg in Kerkrade) dat Willem II wint zondag. Dan zijn we van Vloet af, denken ze. Maar dan heb ik slecht nieuws. Vloet mag blijven, ook als hij verliest. Er is namelijk helemaal geen geld om de beste man af te kopen. Geen sponsor die nu aan Sparta verbonden is wenst dit seizoen ook nog maar een cent extra in Sparta te steken.
2) De spelers van Sparta wil ik alleen maar voorhouden dat het stinkt in de kelder van de eerste divisie. Misschien dat jullie volgend seizoen weer bij een andere club zitten, wij supporters niet. Wij zitten tot ons dood gevangen in het Kasteel, hou daar even rekening mee. Wij willen niet veel. Geen kampioenschap, geen Europees voetbal, geen linkerrijtje. Wij willen alleen in de eredivisie blijven. Daar gaan jullie vanaf nu voor zorgen. Niet zeiken maar voetballen. Niet lullen maar poetsen. Ook geen ruzie maken met elkaar. Vooral Polak niet. Kop dicht tegen Sir Obodai. Je prestaties rechtvaardigen dat niet, mannetje.
Ten slotte, een vriendelijk verzoek aan Wiljan Vloet. Je bent een fantastisch mens maar als voetbaltrainer heb je hulp nodig. Ga eens praten met Spartanen met voetbalverstand. Kijk, we hebben nu wel gezien dat je Sparta aanvallend goed kunt laten voetballen. Geweldig kerel, maar nu willen we punten. Vanaf nu spelen we degradatievoetbal. Begrepen?! Ik zeg dit namens alle Spartanen die het lijden zat zijn. Dus doe nou niet zo stronteigenwijs, hang niet de Adriaanse of Van Gaal uit maar versterk - zoals elke trainer in de eredivisie snapt - het middenveld. Zet Kaita (of Van Bueren) naast/achter Obodai, zodat niet elke tegenstander het middenveld kan oversteken alsof het licht van het zebrapad op groen staat. Jij bent volgend seizoen weg, dat weet je zelf ook wel, Wiljan. Gun ons en je opvolger, ik vermoed Gert Aandewiel, de eredivisie.
Deal?