Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerdquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef TR08 het volgende:
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef vlad het volgende:
[..]
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te makenhooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Realtime enzoquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:35 schreef vlad het volgende:
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd![]()
och, er zullen wel een aantal zaken handig zijn idd, maar ik denk zoiezo dat er twee losse systemen in moeten. een voor de motor an sich, en een voor de aandrijving in het algemeen. De overal computer die de motor elektromotor aanstuurt. Aan die tweede worden iets minder hoge eisen gesteld wat betreft snelheid, dus die zou zulke taken voor z'n rekening kunnen nemenquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
waarom willen jullie het gekoppeld hebben aan een grote pc? ik zie daar geen voordelen inquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:43 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Realtime enzoMaar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.
(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
Niet direct altijd aan de bestuurder, maar het is zeker handig om alles "toonbaar" te maken voor tijdens het testen, in het begin dus waarschijnlijk via een 2e scherm voor de bijrijder.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]-knip-Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:54 schreef Skinkie het volgende:
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
mja, maar dat is alleen een dealertool. daarmee is een auto te kalibreren en het diagnose systeem uit te lezen. Er kan daar geen software in geschreven worden tot zover ik weetquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef TR08 het volgende:
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?
ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:03 schreef vlad het volgende:
[..]
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
jepquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:12 schreef TR08 het volgende:
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
Ik denk dat dat voor dit project eigenlijk alleen maar een voordeel is, dan kan alles beter naar eigen hand gezet worden vanaf het beginquote:
klopt. daar kwamen wij destijds ook op uit.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.
Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
stroomvoorziening naar de motorquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:27 schreef TR08 het volgende:
Koeling kan geregeld.
Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
wie heeft het over remmen?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:35 schreef TR08 het volgende:
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.
Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?
Ik vind remmen in deze context niet het juiste woord, maar ik snap wat je bedoeld. Maar hij werkt wel degelijk als generator, door die permanente magneten.quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef TR08 het volgende:
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto).
Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator.
maar dan praat je over een AC motor?quote:Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
Wij kwamen voor ons hybride voertuig ook uit op borstelloze dc motoren, en werden door een professor van de uni gewezen op dit feit. (de generator werking + gevaren indien een kabel stuk gaat).quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:15 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb
Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |