abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43233806
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef TR08 het volgende:
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233984
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef vlad het volgende:

[..]

mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te maken hooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
pi_43234007
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:35 schreef vlad het volgende:
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd
Realtime enzo Maar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.


(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43234146
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
och, er zullen wel een aantal zaken handig zijn idd, maar ik denk zoiezo dat er twee losse systemen in moeten. een voor de motor an sich, en een voor de aandrijving in het algemeen. De overal computer die de motor elektromotor aanstuurt. Aan die tweede worden iets minder hoge eisen gesteld wat betreft snelheid, dus die zou zulke taken voor z'n rekening kunnen nemen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43234214
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:43 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Realtime enzo Maar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.


(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
waarom willen jullie het gekoppeld hebben aan een grote pc? ik zie daar geen voordelen in
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:53:09 #281
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234217
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:

[..]-knip-Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
Niet direct altijd aan de bestuurder, maar het is zeker handig om alles "toonbaar" te maken voor tijdens het testen, in het begin dus waarschijnlijk via een 2e scherm voor de bijrijder.
pi_43234254
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43234332
Dit is de midrange die we tot voor kort toepasten voor ons systeem. Op dit moment passen we een andere toe die niet op de site staat, maar dit ter beeldvorming
dit is alles.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:58:45 #284
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234378
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?

ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
pi_43234507
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:54 schreef Skinkie het volgende:
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43234549
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef TR08 het volgende:
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?

ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
mja, maar dat is alleen een dealertool. daarmee is een auto te kalibreren en het diagnose systeem uit te lezen. Er kan daar geen software in geschreven worden tot zover ik weet
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:12:36 #287
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234719
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:14:26 #288
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234753
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:03 schreef vlad het volgende:

[..]

hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.

Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
pi_43234760
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:12 schreef TR08 het volgende:
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
jep
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:16:24 #290
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234799
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef vlad het volgende:

[..]

jep
Ik denk dat dat voor dit project eigenlijk alleen maar een voordeel is, dan kan alles beter naar eigen hand gezet worden vanaf het begin
pi_43234958
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.

Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
klopt. daar kwamen wij destijds ook op uit.
(klein) nadeel van die motoren is dat ze niet te warm mogen worden, en daardoor meer eisen stellen aan de koeling.

Ook zou er eigenlijk een vrijloop op moeten komen (alleen weet ik niet hoe relevant dat is binnen dit project), omdat wanneer een kabel breekt, de motor als generator gaat werken en er zo gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:27:21 #292
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43235098
Koeling kan geregeld.

Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
pi_43235244
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:27 schreef TR08 het volgende:
Koeling kan geregeld.

Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
stroomvoorziening naar de motor
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:35:11 #294
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43235289
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.

Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 04-11-2006 16:55:44 ]
pi_43237575
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:35 schreef TR08 het volgende:
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.

Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?
wie heeft het over remmen?

als de motor niet meer elektrisch bekrachtigd wordt, maar wel aangedreven (door de wielen dus in dit geval), gaat de motor werken als generator door de permanente magneten. Dus als de kabel stuk is en tegen een metalen iets aankomt, bestaat de kans dat er brand uitbreekt en dergelijke
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 17:53:52 #296
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43237676
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto). Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator. Het enige dat dan gebeurt is wat ik eerder zei: De motor verliest alle mogelijkheid om koppel te leveren of te vragen en heeft dus geen invloed meer op de auto. Hij wordt dan ook niet heet, omdat hij geen energie opneemt/omzet.

De situatie wordt dan niet anders als bij een auto waarvan de versnellingsbak ineens in de vrij blijft hangen. Dat is althans mijn ervaring in de Nuna 2 toen de naafmotor tijdens het testrijden wel eens uit viel.

Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
pi_43237979
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef TR08 het volgende:
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto).
Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator.
Ik vind remmen in deze context niet het juiste woord, maar ik snap wat je bedoeld. Maar hij werkt wel degelijk als generator, door die permanente magneten.
heel simpel voorbeeld: kijk maar eens naar de oerdegelijke fietsdynamo

-edit-
quote:
Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
maar dan praat je over een AC motor?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:15:40 #298
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238266
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb

Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
pi_43238508
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 18:15 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb

Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
Wij kwamen voor ons hybride voertuig ook uit op borstelloze dc motoren, en werden door een professor van de uni gewezen op dit feit. (de generator werking + gevaren indien een kabel stuk gaat).
Maar misschien praten we idd over verschillende typen, geen idee.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:35:17 #300
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238760
Ik denk dat we het over dezelfde hebben. Ik maak trouwens een nieuwe OP voor deel 2, aangezien dit post 299 is in dit topic dus daar kunnen we verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')