Wat een krankzinnigheid allemaal weer. De problematiek wordt gewoon omgedraaid: "Anders komen ze de deur niet meer uit."quote:Uit Het Parool van vandaag
AMSTERDAM - De islamitische zwemvereniging De Waterlelie wil in het nieuwe zwembad Sportplaza Mercator weer beginnen met het gescheiden zwemmen voor vrouwen. Wie voor de kosten moet opdraaien van het afschermen van het bad, om inkijk van buitenaf te voorkomen, is onduidelijk.
''De vrouwen die bij De Waterlelie zwemmen zijn doorgaans erg gelovig,'' vertelt voorzitter Sedat Yüce van de zwemvereniging. De Waterlelie, die in 1993 werd opgericht, telt zo'n 150 leden. ''De vrouwen mogen vaak van hun mannen nergens anders zwemmen dan bij ons,'' zegt Yüce.
In het voormalige Sportfondsenbad West was het voor De Waterlelie zondagavond vaste prik. Het bad werd hermetisch van de buitenwereld afgesloten en de vrouwelijke leden konden ongestoord, zonder mannen in de buurt, zwemmen.
Het onlangs in De Baarsjes geopende zwembad Sportplaza Mercator is door de vele doorkijkjes in het complex en de grote ramen moeilijker af te sluiten. De Waterlelie wil na de ramadan, eind oktober, het bad weer op zondagavond huren. Dan mag er absoluut geen enkele man aanwezig zijn.
''In ons nieuwe bad is er door de architect heel veel glas gebruikt. Daar was de vereniging niet blij mee,'' zegt manager van Sportplaza Mercator, Menno Valk. ''Ze willen nu op die avonden gordijnen voor de ramen hangen, zodat het bad helemaal van de buitenwereld wordt afgesloten. Wij roosteren op onze beurt dan alleen vrouwen in, tot aan de schoonmakers toe.''
Voor het raam dat tussen het grote bad en de entree zit moet nog een oplossing worden gevonden. De Waterlelie wilde graag een elektrisch rolgordijn voor dit raam. ''Ik zei: dat is prima, maar ik betaal het niet,'' aldus Valk.
Het zwembad zelf organiseert ook een middag waar alleen vrouwen welkom zijn, onder wie veel dames van buitenlandse komaf. ''De vrouwen die hier komen zijn veel ontwikkelder en dus vrijer dan degenen die bij De Waterlelie zwemmen,'' zegt zwemonderwijzer Joyce van Egdon. Maar onderling is er ook veel verschil. ''Sommige meisjes komen gewoon in bikini en anderen zwemmen in legging en T-shirt,'' glimlacht Joyce.
Bij het vrouwenzwemmen kan het zo zijn dat de zweminstructeur een man is en soms is er ook mannelijk personeel van het zwembad aanwezig. Ook hebben de eerste pottenkijkers zich al voor het raam gemeld, lacht Joyce: ''Als ze probeerden te kijken, ging ik er gewoon voor staan. De zwemsters gaven mij aanwijzingen waar de jongens stonden en dan schoof ik er voor.''
Het vrouwenzwemmen is populair. Zowel bij De Waterlelie als bij Sportplaza Mercator is een wachtlijst. Volgens Sedat Yüce komen er zelfs vrouwen uit België naar Amsterdam.
Toch staat het vrouwenzwemmen ook ter discussie, omdat het de integratie tussen allochtonen en autochtonen in de weg zou staan. ''Dan moeten ze eerst die mannen maar eens gaan opvoeden,'' zegt Joyce van Egdon: ''Het belangrijkste is toch dat die mensen leren zwemmen, of dat nou gescheiden is of niet.''
Het gemengd zwemmen zorgt volgens Sedat Yüce 'wel degelijk voor integratie': ''Door het zwemmen ontstaan er nieuwe vriendschappen, ook met Nederlandse dames. Als hun isolement doorbroken wordt zijn ze ook mondiger tegen hun mannen.''
Toch blijft het primaire doel van de vereniging, benadrukt de voorzitter, het aanbieden van leszwemmen. Yüce: ''Daarnaast is het goed voor hun sociale contacten, anders komen ze de deur niet meer uit. Je ziet dat bijvoorbeeld bij het verplicht stellen van het gemengd schoolzwemmen, daar komt bij de islamitische scholen bijna niemand meer.''
Het lijkt me nog beter ze gewoon als enige mogelijkheid te geven ze te laten zwemmen in een situatie zoals die nu is. Dit is Europa, hier zwemmen we zó.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:29 schreef -scorpione- het volgende:
Zelf voor laten betalen.
In sauna's hebben ze ook damesdagen hoor, omdat de (nederlandse) vrouwen te preuts zijn, moeten we die dan ook maar afschaffen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:31 schreef Ogrefish het volgende:
[..]
Het lijkt me nog beter ze gewoon als enige mogelijkheid te geven ze te laten zwemmen in een situatie zoals die nu is. Dit is Europa, hier zwemmen we zó.
Waarom? Als ze het kunnen financieren en wij kunnen dan de mogelijkheid bieden wat is er dan mis mee?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:31 schreef Ogrefish het volgende:
[..]
Het lijkt me nog beter ze gewoon als enige mogelijkheid te geven ze te laten zwemmen in een situatie zoals die nu is. Dit is Europa, hier zwemmen we zó.
Correct.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:33 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
In sauna's hebben ze ook damesdagen hoor, omdat de (nederlandse) vrouwen te preuts zijn, moeten we die dan ook maar afschaffen.
Als je er over nadenkt is het echt te bizar voor woorden: de dochter van mijn broer kan beslist niet zomaar naar een zwembad omdat die vrijwel zonder uitzondering zwaar geterroriseerd worden door kutmarokkaantjes, maar hun moeders en zusters moeten compleet van de buitenwereld gescheiden naar hartelust kunnen poedelen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:31 schreef Ogrefish het volgende:
[..]
Wuhaha, in trainingspak zwemmen. Daar is toch ook geen reet aan man.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:35 schreef tonks het volgende:
Mijn vader was sportleraar bij een zwembad/sporthal en daar kwamen ook moslima's die gingen dan in trainingspak zwemmen en in de sauna. Maar dat mocht naar een tijdje niet meer, weet niet waarom.
En kinderzwemmen, bejaardenzwemmen en gehandicaptenzwemmen dan?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:52 schreef longinus het volgende:
Dat is toch discriminatie, mannen en vrouwen anders behandelen.
Of is het juist geen discriminatie als het om moslims gaat
quote:''Ik zei: dat is prima, maar ik betaal het niet,'' aldus Valk.
jij hebt zeker ook problemen met de koosjer slager en joodse begraafplaatsenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:44 schreef buachaille het volgende:
De racistische Islam wil graag religieuze scheiding doorvoeren. Na de Islamitische slagerij, begraafplaats, school, etc. nu dus een Islamitisch zwembad. Goed gedaan links Nederland met jullie integratiebeleid.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:00 schreef sp3c het volgende:
hey er zijn nog nuchtere Hollanders
Sauna's zijn commerciel ingesteld, dit levert meer geld op dan dat het kost. Ik heb er geen bezwaar tegen dat ze gescheiden willen zwemmen als ze zelf maar voor de kosten opdraaien.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:33 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
In sauna's hebben ze ook damesdagen hoor, omdat de (nederlandse) vrouwen te preuts zijn, moeten we die dan ook maar afschaffen.
stemt daarom partij voor de vrijheid!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:19 schreef damian5700 het volgende:
Bovendien is het machtsmiddel 'discriminatie van een minderheid' wel een erg uitstekende vorm om aan bepaalde eisen gestalte te doen geven.
Spam!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:22 schreef Slayage het volgende:
[..]
stemt daarom partij voor de vrijheid!![]()
Wat racistisch is aan de Islam is dat het Fatima niet toegestaan is te trouwen met Kees omdat Kees toevallig geen Moslim is maar een ander of geen geloof aan hangt. Kennelijk kunnen moslimvrouwen alleen verliefd worden of moslimmannen of weten ze niet wat liefde is (die niet kijkt naar kleur, geloof etc.). Dit noem ik religieus racisme. Ik heb het gelijkheidsbeginsel overigens hoog in het vaandel staan daarom heb ik een hekel aan islamitische scholen. Ik vind namelijk deze godsdienst een fascistische religie (kan overigens ook van andere godsdiensten in hetzelfde of mindere mate worden gezegd dat wel). De Islam is onverenigbaar met de Nederlandse Grondwet. Komen we later nog op terug. Een typische moslim is wat mij betreft:quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
jij hebt zeker ook problemen met de koosjer slager en joodse begraafplaatsenzjjn er eigenlijk nou ook joodse basisscholen? en een gereformeerde basisschool mag natuurlijk wel, omdat het in jouw straatje past uiteraard, maar een islamitische daarentegen
![]()
mag ik hieruit concluderen dat je het gelijkheidsbeginsel niet zo hoog in het vaandel hebt zitten?
we hebben het hier niet eens over een islamitische zwembad, maar over een gordijn of what ever dat dicht getrokken wordt op bepaalde momenten, niets mis mee, ik denk dat de mensen die het willen hebben het geld zo kunnen ophoesten, dus dat is dan ook geregeld![]()
kan je ook effe uitleggen hoe de islam racistisch is?
hier heb je bv een typische moslim (van bommel heet ie btw)
[afbeelding]
En daar hebben we ook de kern van dit hele verhaal: de angst van de moslimman dat zijn vrouw vreemd gaat. De angst dat hij niet mans genoeg is om zijn vrouw bij hem te laten blijven en dat hij haar niet tevreden kan houden. Daarom moet de vrouw zich achter de man opstellen, zich verstoppen in lakens en niets alleen doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Geen haar op het hoofd van mijn vrouw die er aan denkt om samen met mannen te zwemmen.
Hij heeft het over "geen haar op het hoofd van mijn vrouw" en niet over "geen haar op mijn hoofd".quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:07 schreef -IksRee- het volgende:
En daar hebben we ook de kern van dit hele verhaal: de angst van de moslimman dat zijn vrouw vreemd gaat. De angst dat hij niet mans genoeg is om zijn vrouw bij hem te laten blijven en dat hij haar niet tevreden kan houden. Daarom moet de vrouw zich achter de man opstellen, zich verstoppen in lakens en niets alleen doen.
Spijker-kop.
Moslimmannen zijn bang voor vrouwen.
Ik weet dat het erg moeilijk voor je is, maar lees eens heel goed.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:07 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En daar hebben we ook de kern van dit hele verhaal: de angst van de moslimman dat zijn vrouw vreemd gaat. De angst dat hij niet mans genoeg is om zijn vrouw bij hem te laten blijven en dat hij haar niet tevreden kan houden. Daarom moet de vrouw zich achter de man opstellen, zich verstoppen in lakens en niets alleen doen.
Spijker-kop.
Moslimmannen zijn bang voor vrouwen.
Je bent gewoon bang. Bang dat je vrouw een andere man tegenkomt die ze leuker vindt als jij.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik weet dat het erg moeilijk voor je is, maar lees eens heel goed.![]()
Zullen we eens wedden dat dat komt omdat HIJ dat eist?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Hij heeft het over "geen haar op het hoofd van mijn vrouw" en niet over "geen haar op mijn hoofd".
Welnee. Dat doet de vrouw allemaal vrijwillig.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:14 schreef _The_General_ het volgende:
De man zal idd een groot gedeelte van dit probleem zijn. De vrouw als bezit zit diep in de Islam belevenis gebakken van veel Moslimmannen. Denk aan Burka, alleen maagd willen huwen, etc
Alsof iedere Moslima een burqa draagt...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:14 schreef _The_General_ het volgende:
De man zal idd een groot gedeelte van dit probleem zijn. De vrouw als bezit zit diep in de Islam belevenis gebakken van veel Moslimmannen. Denk aan Burka, alleen maagd willen huwen, etc
Ik heb het nergens over iedere Moslima, ik heb het over de vrouwen van de Moslim mannen die nog sterk hangen aan de vrouw als "bezit". En die vrouwen dragen in de regel Burka's.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Alsof iedere Moslima een burqa draagt...
100%.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:08 schreef -IksRee- het volgende:
Buiten dat wil ik dan ook graag een zwembad zonder moslimmannen.
Maar dat zullen een hoop zwembadexploitanten en bezoekers wel met me eens zijn.
Dit wilde ik ook zeggen. Waarom is het weer de Europeaan die zich moet aanpassen? Er zijn trouwens wel zwemlessen in Groningen voor alleen vrouwen/meisjes. Weer het bekende aandacht vragen. Ga eens eerst op onderzoek zou ik zeggen. er zijn dus wel zwemlessen / zwemverenigingen voor alleen vrouwen. Wanneer dan de vrouwen apart moeten dan ook graag die mannen apart. Dus niet meer in gemengde zwembaden komen moslimmannen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:31 schreef Ogrefish het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel een hééle kleine groep. Ik ben nog nooit een moslima in een Burka tegen gekomen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:18 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over iedere Moslima, ik heb het over de vrouwen van de Moslim mannen die nog sterk hangen aan de vrouw als "bezit". En die vrouwen dragen in de regel Burka's.
Dan woon je zeker niet in de randstad?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel een hééle kleine groep. Ik ben nog nooit een moslima in een Burka tegen gekomen.
Dat is haar goed recht. Jammer dan dat ze er een eind voor moet rijden. In Groningen is er wel één hoor. Zijn ook veel autochtonen. Neem aan dat ze juist graag tussen de Nederlandse vrouwen zit?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik ben er ook voor dat vrouwen integreren in het zwembad, met andere, niet islamitische, vrouwen welteverstaan.
Geen haar op het hoofd van mijn vrouw die er aan denkt om samen met mannen te zwemmen.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:08 schreef -IksRee- het volgende:
Buiten dat wil ik dan ook graag een zwembad zonder moslimmannen.
Maar dat zullen een hoop zwembadexploitanten en bezoekers wel met me eens zijn.
Amsterdam-Oostquote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:27 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Dan woon je zeker niet in de randstad?
Het is dus blijkbaar een probleem, omdat een ander (misschien dieper liggend) probleem niet kan voorkomen dat de vrouwen ergens anders mogen zwemmen?quote:"vrouwen mogen vaak van hun mannen nergens anders zwemmen dan bij ons,'' zegt Yüce
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |