nomind | donderdag 17 augustus 2006 @ 05:54 |
bestaat er zoiets als goed en kwaad? of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs? is goed en kwaad tijd gebonden? | |
demonseeker14 | donderdag 17 augustus 2006 @ 05:59 |
ik denk dat goed en kwaad wel bestaat ja, maar dat het in mensen zelf zit. hoe goed of kwaad je het zelf wilt maken denk ik. maar toch zal goed en kwaad voor een ieder verschillen, voor de een zal een persoon als robin hood(even krom voorbeeld, maar je snapt me wel) goed zijn en voor de ander zal iemand die nooit wat fouts doet en heel erg liefhebbend is goed zijn. overigens zie ik kwaad niet altijd als fout. want als kwaad is dat je iemand wat aandoet voor wat hij/zij jou heeft aangedaan dan kan je naar mijn inziens niet spreken van kwaad maar van iets dat je goed recht is om te doen, nu moet je niet gelijk denken dat als iemand je vriendin een klap verkoopt dat je hem gelijk maar af moet maken, maar je snapt me wel. | |
rasor1 | donderdag 17 augustus 2006 @ 08:35 |
als goed en kwaad bestaan dan zijn deze zeker religie gebonden. aangezien religies elkaar niet dulden is een heldere definitie goed/kwaad lastig goed/kwaad kun je dan toetsen aan je eigen normen en waarden | |
Twpk | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:18 |
goed en kwaad zijn twee relatieve begrippen. je kunt niet zeggen: "dit is goed, en dat is kwaad". ik vind zelfs dat je niet mag stellen dat 9-11 een kwade aanslag was. ja, het is misschien kwaad vanuit onze positie gezien, maar als ik op een ander deel van de wereld leefde had ik er misschien anders over gedacht. ik vind dit goed, en dat vind ik kwaad is denk ik beter ![]() | |
nomind | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:25 |
wanneer je je niet identificeert met het zogenaamde westen of het oosten ('de andere kant'), hoe kijk je dan naar 9-11? | |
_Etter_ | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:26 |
kwaad bestaat wel, als je iemand iets aandoet wat die niet leuk vind doe je in principe kwaad. 9-11 is zodoende ook kwaad omdat je leed brengt bij mensen. ik ben juist afgestapt dat kwaad iets is van je eigen normen en waarden. zelfs als jij je voelt aangevallen en je daar iemand voor vermoord blijft kwaad, de vraag is alleen of het gerechtvaardigd kwaad dan is. | |
StupidByNature | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:26 |
quote:zoals het in je cultuur gebruikelijk is... | |
onemangang | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:30 |
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad? | |
Tatutatu | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:38 |
quote:het is de vloek? net als de zon, we kunnen niet zonder en het is een zegen gelijk ook een vloek, net als de regen. de dingen zijn zoals ze zijn. voor die katten is dat ''normaal'' gedrag en we kunnen ze niet daarin echt opvoeden. het is aard van het beestje? dus in onze ogen zijn het de grillen van de natuur en brengen net zoals de zon goede en slechte dingen voort...? in elk geval is er niet 1 passend antwoord daarop lijkt mij zo. | |
NanKing | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:41 |
quote: ![]() en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen? is het nog steeds het kwaad? ik geloof niet in een fundamenteel goed en kwaad. het is maar net hoe jouw levensvisie is, wat volgens jou goed en kwaad is. | |
Tatutatu | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:51 |
quote:ik denk dat er wel een soort algemene waarheid van goed- en kwaad bestaat, maar het is maar hoeverre een mens dat begrijpt en in hoeverre hij of zij daar wel of niet naar handelt.. je kan uit liefde of uit kwaadheid handelen en beide brengen zijn eigen vruchten voort. je kan ook verbitterd zijn/raken zodat je tussen beide zweeft als het ware. het is een soort van ''geven om'' of juist niet om iets geven.. | |
Dark_Killah | donderdag 17 augustus 2006 @ 09:58 |
topicflooder | |
_Etter_ | donderdag 17 augustus 2006 @ 10:04 |
quote:dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging. | |
NanKing | donderdag 17 augustus 2006 @ 10:06 |
quote:ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeen ![]() | |
_Etter_ | donderdag 17 augustus 2006 @ 10:17 |
quote:maar daar zie je juist op grote schaal wat dat uithaalt, als je het altijd denkt beter te weten. ![]() | |
descendent1 | donderdag 17 augustus 2006 @ 10:19 |
dat is in feite dezelfde vraag stellen als: bestaat er een universele onbetwistbare waarheid? | |
vdo28 | donderdag 17 augustus 2006 @ 10:41 |
goed en kwaad zijn menselijke percepties. wij zien alleen kwaad door het goede te kennen, of in ieder geval te benoemen. goed en kwaad zijn zeer subjectief, bekeken door onze ogen. | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:59 |
wanneer het goede en het kwade alleen maar relatieve kwesties zijn in ons leven, betekent dat dan ook dat iedereen maar moet doen wat hem/haar goeddunkt? hoe beoordelen we dan bijvoorbeeld iets als moord op ons kind? of het getuige zijn van het feit, dat iemand 'spontaan' op straat wordt doodgeschopt? | |
Fir3fly | vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:01 |
nogal een matige op. | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:08 |
mensen, dieren (dus alle levende wezens) doelbewust geestelijk en lichamelijk pijnigen, verminken en uiteindelijk vermoorden beschouw ik niet als relatief, in de zin van iemand kwaad doen. zoiets is gewoon ziek. | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:19 |
quote:hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie? | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:20 |
quote:allicht neutraal. aangenomen wordt dat een kat geen bewuste keuze kan maken hier. | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:35 |
![]() quote: | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:38 |
quote:ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen? | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:53 |
ik heb niets tegen de dood, ook niet tegen het doden van mensen en dieren. maar sommige mensen gaan hier geheel onbewust mee om. doden volkomen onnodig. berokkenen veel onnodig leed, omdat er niet echt wordt nagedacht., en ieder medegevoel blijkt te ontbreken. tijdens mijn tienertijd werd ik me dat spontaan bewust, terwijl het hele gezin (zes stuks) gewoon vlees aten. ik stopte met vlees eten, het is volkomen onnodig! ps muggen lopen het risico gedood te worden. quote: | |
Keromane | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:10 |
quote:goed is subjectief en tijdgebonden, kwaad is een emotie. | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:21 |
quote:biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden? ik weet zelf niet waar ik sta op dat gebied. aan de ene kant ben ik bewust van de ellende die bio-industrie met zich mee brengt en ben ik tegen het veroorzaken van lijden van dieren. aan de andere kant is het een ver van mijn bed show. als ik zelf de dieren zou moeten slachten zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten. muggen laat ik verder aan de natuur over. ik heb een paar huisdieren die er wel van houden. insecten dood ik zelf eigenlijk ook niet, zelfs geen vervelende insecten als muggen of enge insecten als wespen.. | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:39 |
ik eet ook geen biologisch vlees. vlees eten vind ik gewoon onnodig. ik weet niet of dat ik iemand kan of wil doden maar ik sluit het zeker ook niet uit. bijvoorbeeld, om iemand te verdedigen, die zomaar onnodig dodelijk wordt aangevallen. volg je hart, aai eens vaker een koe of een paard. quote: | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:43 |
quote:(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven? ![]() vlees eten is niet nodig, maar op zijn tijd vind ik het toch wel lekker. als ik toevallig buiten de deur eet is het bovendien veel makkelijker. de meeste eetgelegenheden zijn slecht voorzien qua vegetarische maaltijden helaas.. iemand verdedigen die dodelijk wordt aangevallen zie ik niet snel een mogelijkheid om iemand te doden. iemand is altijd uit te schakelen zonder diegene te doden. paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt.. | |
nomind | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:15 |
quote:het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'. het beste is niet zomaar iemand te doden, alleen maar omdat ie agressief doet. ik had het hier echt over noodweer, niet anders kunnen (het is gedood worden of doden). jammer dat er weinig of geen dieren bij je in de buurt zijn. wij wonen vlakbij een manege. | |
MisTerMoB | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:40 |
supertopic,zo een topicstarter kom je maar zelden tegen in je leven. | |
Alicey | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:46 |
quote:denk dat daar wel wat in zit. quote:ik denk dus dat die situaties niet echt zo voorkomen. als het mezelf betreft zou het best nog wel eens kunnen dat ik er dan voor kies gedood te worden.. quote:ach, ik heb zelf twee lieve dieren. ![]() | |
nomind | zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:31 |
bestaat er zoiets als goed en kwaad? - in ons denken wel. of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs? - het is een verhaal over eigen wijze van denken. is goed en kwaad tijd gebonden? - hier en nu zal blijken wat goed en kwaad is. hier en nu, zal jezelf verantwoordelijkheid moeten nemen. dat vraagt een hart en gezond verstand. een totale gevoeligheid. | |
mariatrepp | maandag 28 augustus 2006 @ 09:34 |
goed en kaad zijn zo met elkaar vervlochten in het menselijk bestaan dat elke poging het kwaad uit te roeien leidt tot echt kwaad. de verfllochtenheid van goed en kwaad leidt ook tot een paradoxaal bestaan - het thema en de reden voor alle kunst. over goed en kwaad, de amerikaanse en nederlandse neocons, en kinnegings boek de geografie van goed en kwaad, zie mijn onderzoek. | |
Causa | maandag 28 augustus 2006 @ 09:46 |
quote:het hoeft geen offer te zijn. het kan ook heel logisch zijn, een enorme opluchtig, veel voordeliger maar vooral heerlijk smakelijk ![]() | |
Causa | maandag 28 augustus 2006 @ 09:48 |
quote:zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien had ![]() | |
Alicey | maandag 28 augustus 2006 @ 09:56 |
quote:nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan. ![]() | |
Causa | maandag 28 augustus 2006 @ 09:58 |
quote:hahaha ![]() ![]() | |
Schonedal | maandag 28 augustus 2006 @ 22:51 |
ik eet alleen vegetarisch vlees, dat is vlees van vegetarisch levende dieren. koeien, schapen, varkens, allemaal vegetariers. | |
Tatutatu | dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:20 |
-edit doffy: ![]() [ Bericht 76% gewijzigd door Doffy op 29-08-2006 01:32:18 ] | |
koffiegast | dinsdag 29 augustus 2006 @ 05:19 |
goed en kwaad is net zoals lelijk en mooi, slim en dom, etc. meningen en verschilt per persoon, dat veel dingen op mekaar lijken komt naar me idee doordat we ons moeten aanpassen aan de omgeving om te kunnen overleven of simpel gezegd om bij de groep enigszins te behoren en niet zelf simpel verbannen te worden. hoe dan ook, als we denken dat goed en slecht voor sommige hetzelfde zijn...naar me idee valt dat niet egt te meten, je weet het dus niet exact. | |
Pangaea | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:13 |
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'. | |
Zzyzx | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:28 |
quote:lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin. | |
Pangaea | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:33 |
quote:de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt. | |
-Beestje- | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:05 |
quote:als ik nu naar buiten kijk is het duidelijk licht als ik een beetje kijk wat er goed en slecht gevonden wordt is wat voor de een goed is voor een ander puur slecht | |
Zzyzx | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:43 |
quote:ja, maar dat is niet relevant. | |
_Etter_ | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:04 |
net gezien bij de rvu op tv bij stof, heel verhaal over goed en kwaad. echt een super programma iedere week! http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=127 | |
mariatrepp | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:41 |
quote:bedankt voor de tip. het is me trouwens niet gelukt de tekst van het programma over goed en kwaad te downloaden, maar het wordt op 21-9- nog een keer uitgezonden. | |
NDAsilenced | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:11 |
kwaad=goed | |
Pangaea | vrijdag 1 september 2006 @ 01:14 |
quote:relevantie is een waardeoordeel. | |
Oud_student | vrijdag 1 september 2006 @ 07:36 |
quote:het is goed dat er kritische vragen worden gesteld. natuurlijk zijn er subjectieve punten mbt goed en kwaad. maar waar leidt een ver doorgevoerd scepticisme en relativisme toe ? stel dat je tot de conclusie komt dat er niet zoiets is als goed en kwaad, wat zijn dan de consequenties ? eerherstel voor hitler, stalin. mao en pol pot ? ![]() | |
SpecialK | vrijdag 1 september 2006 @ 10:03 |
quote:alleen maar omdat goed en kwaad subjectieve termen zijn die door de mensheid zijn uitgevonden betekent niet dat ze minder waarde hebben. het betekent alleen maar dat mensen moeten leren met 2 verschillende ogen naar de wereld te kijken... hun menselijke kant waarmee ze deel uit maken van een sociale structuur met normen en waarden en hun objectieve rationalistische kant. goed en kwaad zijn termen die je eigenlijk nooit vanuit de wetenschap kunt definieren. | |
mariatrepp | vrijdag 1 september 2006 @ 10:07 |
quote:nee geen eerherstel voor deze heren. alleen kom er niet met een zogenoemd "objectieve" argumentatie. je moet het van je eigen persoonlike waardensysteem beargumenteren. je staat dus inderdaad op drijfzand. maar het is niet anders. | |
Oud_student | vrijdag 1 september 2006 @ 12:57 |
quote:als dat het enige criterium is, dat je het vanuit je eigen persoonlijke waardensysteem moet kunnen beargumenteren dan is de ene mening (waardensysteem) niet beter dan de andere. sommige mensen hebben hun waardensysteem helemaal niet beargumenteerd, is hun mening daarom minder ? anderen daarentegen hebben hun waardensysteem uitgebreid beargumenteerd, zijn deze systemen beter? | |
mariatrepp | vrijdag 1 september 2006 @ 14:07 |
quote:ook de kwaliteit van een argumentatie is niet absoluut vast te stellen. wel zijn er bepaalde indicaties: hoe complex en gedifferentieerd is de argumenatie? hoevel diverse feiten kan de argumentatie goed verklaren? hoeveel mensen overtuigt deze argumentatie? hoeveel mensen worden weliswaar niet overtuigd, maar wel geinspireerd? inmiddels heb ik trouwens het programma van bas haring over goed en kwaad kunnen bekijken http://www.rvu.nl/rvu.php?i=1&n=1258 knap werk. hij legt complexe filosofie ( kant, bentham enz.) zeer simpel, maar niet simplistisch uit. | |
treez | vrijdag 1 september 2006 @ 16:41 |
waarom moet je goed handelen? om goed, beter te kunnen kwalifiseren is het wellicht nuttig te kijken naar het doel van het goed zijn. wat willen we bereiken met het goede? ik denk dat je goed als middel moet gebruiken tot het doel. en het uiteindelijke doel is gelukkig zijn. wat goed is, is dus dat wat je gelukkig maakt. en dan bedoel ik niet het vluchtige geluk, zoals bijv. het verwerven van materialistische dingen, maar het lang blijvende geluk, zoals hoe je je zou moeten voelen vlak voordat je dood gaat. een gevoel van yes! ik heb het toch mooi maar weer allemaal gedaan... ![]() | |
FuifDuif | vrijdag 1 september 2006 @ 20:02 |
is het in een badkuip verdrinken van een weerloze baby slecht (kwaad) in een samenleving waarin iets dergelijks niet wordt gezien als slecht? vanuit ons perspectief, met onze culturele denkwijze, uiteraard wel, maar dat is slechts een relatieve/subjectieve visie. | |
Alicey | vrijdag 1 september 2006 @ 20:17 |
(offtopic) hebben ze je weer los gelaten druifje? ![]() | |
treez | zaterdag 2 september 2006 @ 13:00 |
quote:als je zou horen dat een bepaalde groep mensen zoiets doet, zou je in eerste instantie zeggen, dat is slecht! toch moet je je afvragen, waarom is het slech? waarom zou iets of iemand zo iets doen? met het beantwoorden van die vragen kan je misschien meer inzicht krijgen in het hoe en waarom. stel dat je baby's zou vermoorden om een bepaalde groep mensen in stand te houden omdat er voor precies een bepaald aantal mensen net genoeg eten is. dan zou het vermoorden van die babies om genoeg eten te hebben voor de rest in de toekomst al minder slecht kunnen zijn. omdat je dat dan doet om een grotere groep mensen te sparen. (utilitarisme) het probleem doet zich dan echter voor, dat het moeilijk is een grens te bepalen, omdat het om eventuele toekomstige problemen gaat. zou je dan bijvoorbeeld 99 mensen opofferen om er 100 de volgende dag te redden, terwijl je niet met 100% zekerheid weet dat ze allemaal zouden omkomen? als het om mensen gaat ben ik het toch uiteindelijk met kant eens. hij heeft gezegt, dat je mensen nooit als middel mag gebruiken voor iets anders. zelfs niet als je hiermee een heleboel mensen kan redden. geen relatieve/subjectieve visie dus, het vermoorden van mensen is altijd slecht, als dit tot middel dient van een ander doel. | |
mariatrepp | zaterdag 2 september 2006 @ 15:26 |
quote:zelfs het kwaad van het verdrinken van een baby is een complexe zaak, zie gretchen in goethes faust. zij vermoordt haar baby, maar ...wordt toch gered uit genade. natuurlijk maakt dat haar daad niet goed, maar haar vertwijfelijngsdaad blijft complex en goethes god veroordeelt haar uiteindelijk niet. een kwade daad kan gedaan worden door iemand die zelf niet echt kwaad is..... | |
Spelkaartjes87 | zaterdag 2 september 2006 @ 15:35 |
quote:bestaat niet ![]() quote:subjectiviteit bestaat niet. ![]() maar goed, ''goed'' en ''kwaad'' is gedefinieerd door een paar mensen, dus ach, het is dus subjectief. quote:ja, moraal is altijd aan tijd/periode gebonden. hangt gewoon van de elite af. eerst de aristocraten, toen de kerk en nu de massa. maar goed, in de zomervakantie heb ik mijn tijd besteed aan nietzsche's ideeen over moraal. erg interessant en verhelderend. zeer treurig. erg eenzijdig als het om de wil tot macht gaat, maar wel leuk moraalfilosofie om te bestuderen. ![]() | |
treez | zaterdag 2 september 2006 @ 15:38 |
god vergeeft iedereen die kwade dingen doet, als je hier maar oprecht om vraagt. hem erbij gebruiken lijkt me dus niet zo goed om te bepalen wie goed is en wie slecht. ook komen goede mensen die niet in god geloven niet in de hemel en slechte mensen die in god geloven en om vergefenis hebben gevraagd wel. dit druist in tegen alles wat wij in onze samenleving rechtvaardig vinden en eveneens tegen het gemiddelde mens beeld over wat goed is en wat slecht.. | |
Spelkaartjes87 | zaterdag 2 september 2006 @ 15:42 |
quote:god ![]() ![]() | |
treez | zaterdag 2 september 2006 @ 15:53 |
quote:wat god vindt is niet van belang. om goed of slecht te bepalen heb je hem namelijk niet nodig. we hebben allemaal een stel hersens gekregen en hoewel het voor sommige moeilijker is dan voor andere kan iedereen prima bepalen (altijd uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) wat goed is en wat niet.. | |
Spelkaartjes87 | zaterdag 2 september 2006 @ 15:56 |
quote:hoe dan? als ik het prima vind dat mensen elkaar vrijwillig opeten is dat dan niet fout? | |
treez | zaterdag 2 september 2006 @ 16:18 |
quote:we hebben god niet nodig om uit te vinden wat goed is en wat slecht en wel om het volgende: is iets goed omdat: god zegt dat het goed is, of zegt god het omdat het goed is? als iets goed zou zijn omdat god zegt dat het goed is, zou betekenen dat wat god zegt arbitrair wordt. in het filmpje van de rvu komt het volgende voorbeeld naar voren: zouden wij oude dametjes omver schoppen als god zou zeggen dat het goed is? nee, dat zouden we niet doen. we weten namelijk dat het niet goed is. iets is dus al goed voordat god zegt dat het goed is en niet omdat god zegt dat het goed is. het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar god hebben we dus niet nodig om te beplaen wat goed is en wat slecht. | |
Spelkaartjes87 | zaterdag 2 september 2006 @ 16:27 |
quote:nee, het klinkt niet ingewikkeld, ik ken een klassieker, namelijk abraham en zijn zoon. maar abraham was toch van plan om zijn zoon te doden? hij wilde god toch gehoorzamen? dat was toch een test? als god zegt dat abraham zijn zoon moet doden, en hij doet dat vervolgens niet, dan is abraham niet loyaal. ![]() dus uiteindelijk bepaalt god toch wat ''goed'' en ''kwaad'' is? hij heeft zelfs een gelovige gevraagd om zijn eigen zoon te doden ![]() en hoe moet het dan met ongelovigen? ![]() ![]() | |
treez | zaterdag 2 september 2006 @ 16:45 |
quote:het enige wat ik met de stelling wilde laten zien is dat wat god vindt over goed en kwaad dus niet van belang is voor gelovigen. niet gelovigen gaan toch al niet naar de hemel en geloven ook niet dat je god nodig hebt. dus nee, je bent niet "kwaad" want de enige die dat zou vinden is god en die bestaat niet voor een ongelovige. verder is er moeiljik historische waarde aan de bijbel toe te kennen en moet je deze in mijn ogen meer zien als verhalen, geschreven door mensen, voor andere mensen. | |
Spelkaartjes87 | zaterdag 2 september 2006 @ 17:22 |
![]() | |
treez | donderdag 7 september 2006 @ 12:00 |
quote:ik vind religie heel interessant, maar ben zelf niet een gelovige. de theorie die door de meeste mensen van de christelijke kerk wordt aangehouden over wat goed en wat kwaad is, is de natuurrechtstheorie. deze theorie zegt niet dat iets goed is omdat god zegt dat het goed is (weer het dilemma van wat trouwens de goddelijkebevel theorie heet, "is iets goed omdat: god zegt dat het goed is, of zegt god het omdat het goed is?", wat socrates ooit bedacht heeft), maar geeft aan dat er absolute waarde zijn, die je door middel van de ratio (het kunnen denken en beredeneren) kunt ontdekken. de wereld is een rationele orde met ingebouwde morele waarden en doelen. het geheel werkt in een bepaald richting of naar een bepaald doel. dit hoofddoel bestaat uit kleinere dingen die elk hun eigen doel hebben, maar wel onderdeel zijn van het hoofddoel. om dus volgens het natuurrecht goed te leven, moet je dus conform dit grotere doel leven. doe je dit niet, dan leef je niet op de natuurlijke manier en ben je niet goed. en de rol van god in dit alles? die heeft de mens de ratio gegeven. zo kan de mens er zelf achter komen wat goed is en wat slecht. ofwel natuurlijk dan wel onnatuurlijk. de natuurrechttheorie, is lang één van de belangrijkste theorieen geweest voor de westerse filosofie (al vanaf plato), maar heeft met thomas van aquino zijn hoogtij dagen gehad tijdens het einde van de middeleeuwen. er is veel kritiek op de natuurrechttheorie, zo wordt bijvoorbeeld door de wetenschap, niet onderbouwd dat alles daadwerkelijk een doel heeft. en ook al zou er een doel zijn, betekend dit niet dat het te bereiken doel ook goed is. dit laatste wordt ook wel de "is and ought" problematiek genoemd. als dingen zo zijn, betekend dit niet automatisch dat dingen zo zouden moeten zijn. hoe kunnen we nu afleiden van wat "is", hoe het "zou moeten zijn"? er zijn uiteraard nog tal van andere theorieen over wat goed is en wat kwaad. de strijdt zal altijd gaan tussen het relatieve en absolute. is er een absoluut goed en slecht of is alles maar relatief. de enige manier om hier achter te komen is het bekijken van de theorieen en het checken of deze goed in elkaar zitten. ![]() | |
Ashavan | dinsdag 12 september 2006 @ 11:10 |
goed en kwaad is het ultieme terugkerende dualisme in ons dagelijks leven. een onderwerp dat vaak bediscussieerd is in allerlei vormen. zo ben ik mensen tegen gekomen die het afdeden als een filosofisch spelletje voor kinderen. een menselijke poging om het ultieme goed/kwaad dat gevormd is door een omnipotent wezen. zelf hou ik er een totaal andere visie aan over. in mijn belevenis is alles neutraal wat er in de wereld afspeelt. de mens neemt dit waar en beoordeelt de situatie, vormt er een mening over. maar de vraag is: "waar is die mening uit opgebouwd?". als een kind op de aarde wordt gezet is hij nog "puur". puur in de zin dat het nog niets heeft meegekregen over allerlei normen en waarden. iets wat later meegegeven wordt door zijn ouders en de maatschappij. daarnaast krijgt iedereen een dosis dogmatische invloeden mee, want hoe je het ook wend of keert er zijn overal religieuze invloeden die men onbewust oppakt of men nu gelovig is of niet. zodoende krijgt een mens de normen en waarden en ethiek die hij bezit. deze niet niets meer dan maatstaven die gehanteerd worden om meningen te vormen en dus zaken te be- of veroordelen. gelukkig zijn mensen in een constante staat van verandering en kijken ze in de loop der tijd anders tegen bepaalde zaken aan. hun normen, waarden en ethiek past zich aan en zo dus ook de maatstaven waarmee men situaties beoordeeld. goed en kwaad is een subjectieve beoordeling in de microkosmos van de mens en heeft totaal geen invloed op de macrokosmos. de wetten van de samenleving waren in het verleden niets meer dan een samenvatting van de alom geaccepteerde visies van alle mensen. nu is het langzaam aan omgekeerd en wordt er gezegd dat de wet leading is en dicteert wat wel en niet mag. een uitgebreidere discussie die ik al eens eerder gevoerd heb kan hier gevonden worden. vrij filosofisch allemaal ![]() als men over god begint te spreken dient men duidelijk te zien welke god. de god waar jezus over sprak was niets meer dan een allesomvattend fenomeen wat neutraal was en niet oordeelde. het was zowel goed als kwaad. de christelijke kerken hebben een satan gevormd om een tweestrijd te creeeren die oorspronkelijk niet in zulke mate bestond. natuurlijk sprak jezus over donkere delen in onszelf waar we mee on moesten leren gaan. maar de kerk sprak vervolgens dat het demonisch is en afgestoten...in feite dat we een deel van ons zelf afstoten. ik neig liever naar god de bron waar jezus over sprak. dit vanuit mijn kabbalistische achtergrond waarin god als ihvh beschreven staat. elke letter is symbool voor een element in de natuur...god is de natuur en alles is opgebouwd uit de elementen one way or another. daarnaast spreekt over elohim als zij die uit de lucht komen en in latere vertalingen gehanteerd werd als god. maar zelf zie ik elohim eerder als een titel aanduiding zoals de god van de oorlog of god van de liefde etc. maar goed begin nu af te dwalen. mijn excuses. | |
mariatrepp | dinsdag 12 september 2006 @ 15:08 |
leuke afdwaling. je hebt gelijk, op filosofisch niveau moet je de goed/kwaad -kwestie herformuleren tot de kwestie van het dualisme, of van het manicheisme. als ik het goed begrijp, is de kabbala toch juist niet dualistisch???ik ben ook een grote tegenstander van het dualisme. het dualisme is de denkvorm van populisten en nog erger volk. | |
Ashavan | dinsdag 12 september 2006 @ 15:20 |
alles is dualistisch. het is de ene keer alleen duidelijker dan een andere keer. het is wel zo dat het kaballa de balans probeert te vinden. de boom des levens bestaat uit drie pilaren waarbij links en rechts uitingen van het dualisme tonen. persoonlijk zie ik dat als extreme uitersten. en zoals verscheidene alcohol reclames op tv...."drink met mate" ![]() het is taak je niet door de uitersten te laten leiden noch je er aan te hechten. maar je kan niet ontkennen dat ze er zijn. net zo min als geboorte en sterven allebei aspecten zijn van het ene dat we leven noemen. maar de boom is toepasbaar in meerdere contexten waaronder het universum, pantheons, menselijke psyche, natuur etc. verklaren van het dualisme is maar één context waarin het geplaatst kan worden. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 september 2006 @ 15:34 |
goed en kwaad zijn woorden die allebei gezamelijk een neutraliteit vormen | |
mariatrepp | dinsdag 12 september 2006 @ 15:37 |
het echte dualisme/ manicheisme probeert een absolute scheiding aan te brengen tussen goed en kwaad. dat is heel gevaarlijk omdat alles wat leeft doordrongen is van zowel goed alsook kwaad. dualisme betekent reductie tot zwart/wit. reductie is altijd slecht . niet in de zin van kwaad, maar in de zin van minder. een kleurrijk leven is fijner, rijker, meer. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 september 2006 @ 15:43 |
quote:volgens het dualisme valt een kleurrijker leven ook onder goed en kwaad dus alsnog niet zo kleurrijk als je zou willen he! | |
treez | woensdag 13 september 2006 @ 13:10 |
quote:reductie tot zwart/wit geeft een minder kleurrijk leven. ![]() | |
mariatrepp | woensdag 13 september 2006 @ 14:18 |
quote:als reductie maar één stap van velen is, dan is reductie absoluut noodzakelijk- bijvoorbeeld om tot handelen te komen . het punt is, je moet afwisselen tussen reductie en complexiteit. dus soms even alles zwart/wit maken, en dan, zodra je weer tijd hebt voor reflectie het kleuren- en diepte-zien weer invoeren. afwisselen in de strategie- dat is pas kwaliteit. | |
Riverpoet-32 | zaterdag 16 september 2006 @ 20:00 |
goede vraag: goed en kwaad? maar zeer moeilijk te beantwoorden. je kan er namelijk vanuit zoveel kanten naar kijken. om er een paar te noemen. - een dogmatische manier: met leefregeltjes voor wat goed is en kwaad is. - een wetenschappelijke manier: wat biedt evolutionaire voordelen voor een soort, wat niet? - een persoonlijke manier: wat voelt het meest logische en beste aan voor mij zelf? ik zelf denk dat in de verschillende invalshoeken 'nuttige' elementen zitten, maar het blijft een moeilijk te vatten tegenstelling (boedhisten zouden trouwens zeggen dat die er niet is...lol). ik bedoel: wat 'goed' is voor een mens, kan misschien desastreus voor de rest van de natuur. persoonlijk vind ik dat er tegenwoordig op een veel te dualistische wijze naar dingen wordt gekeken, veel te zwart-wit (goed-slecht, zwart-blank, autochtoon-allochtoon, westen-islam etc.), ik vind de gradiaties, nuances, het grijze gebied veel belangrijker, alsmede dingen die samenbindend zijn, i.p.v. onderscheidend. laat ik de menselijke optiek maar als voorbeeld nemen, anders word het te veel omvattend: in mijn optiek is teveel in hokjes denken, zwart-wit denken, het wij-zij denken 'destructief', dus negatief, en zijn integrale zienswijzes, holistisch denken, respect voor gemeenschappelijke waarden 'constructief' dus positief. in de zin van: hier zijn mensen en de hele menselijke samenleving mee gebaat. | |
problematiQue | zaterdag 16 september 2006 @ 22:26 |
met dit soort dingen is het altijd dat er geen zwart of wit is, alleen verschillende kleuren grijs. |