Ik vind het een vreemde manier van beredeneren, want bij elke hypotheek wil je graag HRA. Het punt van de halal-hypotheek is dat ze rente en teruggave andere namen geven. De constructie loopt dan vast op het gegeven van de HRA, maar dat vind ik wat anders dan de schuld van het mislukken bij de HRA te leggen. Deze hele hypotheekvorm was namelijk sowieso al een heel slecht idee. Je betaalt gewoon rente, je krijgt het ook terug, je noemt het alleen anders.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:35 schreef NewOrder het volgende:
Je moet het van een hoger niveau bekijken. Er is een reden waarom men bij het aanbieden van deze speciale hypotheek gebruik wil kunnen maken van de HRA, namelijk het feit dat door de HRA de huizenprijzen veel hoger zijn dan nodig en een hypotheek daardoor onbetaalbaar is. Zonder HRA zou dat probleem er niet zijn.
Nee, winst is iets wezenlijks anders dan rente.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:50 schreef Elfletterig het volgende:
Deze hele hypotheekvorm was namelijk sowieso al een heel slecht idee. Je betaalt gewoon rente, je krijgt het ook terug, je noemt het alleen anders.
Je kunt de HRA niet los zien van de problemen rondom deze hypotheekvorm.quote:Dat de HRA trouwens niet deugt, staat voor mij buiten kijf, maar dat is een andere discussie.
Natuurlijk kan dat! Het is eigenlijk ook niet meer dan een financieel truukje om het geen rente te noemen. Het komt feitelijk natuurlijk op hetzelfde neer.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als dit gunstiger is, nemen niet-Moslims toch ook gewoon zo'n Bilaa-Riba hypotheek?
quote:Op donderdag 24 juli 2008 20:33 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Nee, winst is iets wezenlijks anders dan rente.
Nee, het eerste probleem is dat je zonder rente geen lening af kunt sluiten. Dat lijkt me het meest prangende probleem.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind het een vreemde manier van beredeneren, want bij elke hypotheek wil je graag HRA. Het punt van de halal-hypotheek is dat ze rente en teruggave andere namen geven. De constructie loopt dan vast op het gegeven van de HRA, maar dat vind ik wat anders dan de schuld van het mislukken bij de HRA te leggen. Deze hele hypotheekvorm was namelijk sowieso al een heel slecht idee. Je betaalt gewoon rente, je krijgt het ook terug, je noemt het alleen anders.
Dat de HRA trouwens niet deugt, staat voor mij buiten kijf, maar dat is een andere discussie.
We zijn twee typen gelovigen (en dat weet jij ook, want ik heb je al na post 1 ingedeeld bij één van de twee typen):quote:Op donderdag 24 juli 2008 21:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat! Het is eigenlijk ook niet meer dan een financieel truukje om het geen rente te noemen. Het komt feitelijk natuurlijk op hetzelfde neer.
Verder is dat verbod op rente, net als in de Katholieke kerk, eigenlijk bedoeld tegen woekerrente, die veel mensen vroeger aan de afgrond bracht. De rente van tegenwoordig is weinig hoger dan de inflatie, inclusief belasting is hij nul. Dus in werkelijkheid krijg je helemaal niks voor je geld, geen probleem dus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |