(heb het citaat niet in het Duits kunnen vinden)quote:“ Ik have nothing against Islam because it educates the men in this division for me and promises them heaven if they fight and are killed in action. A very practical and attractive religion for soldiers.”
De Jihad als Endlösung...quote:“Kill the Jews wherever you find them. This pleases God, History and Religion. This saves your honor. God is with you.”
***quote:“We are not Afghanistan… We are the mighty people. Were they able to replace our hero Hajj Amin Al-Husseini?… There were a number of attempts to get rid of Hajj Amin, when they considered him an ally of the Nazis. But even so, he lived in Cairo, and participated in the 1948 War and I was one of his troops.”
Vind je dat ik hem weg moet halen? Ik vind de symboliek zo krachtig. Of is dat teveel gesuggereerd?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 00:46 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Ja
Die laatste foto heeft daar overigens niks mee te maken.
nee laat maar staan.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 00:48 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vind je dat ik hem weg moet halen? Ik vind de symboliek zo krachtig. Of is dat teveel gesuggereerd?
Ja en dat vraag ik me dus af. Het is een wat suggestieve link maar gezien de lijn van de geschiedenis wel een heel logische. Als Arafat sterk onder invloed van Al-Husseini stond, en diens nazi-sympathieën deelde, of in elk geval zijn ideologische afkeer van de joden, dan is het niet zo gek te bedenken dat de hele Palestijnse strijd met een nazi-sausje is overgoten.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:06 schreef descendent1 het volgende:
Klopt vrijwel allemaal wat in de OP staat; ik heb dr ook wel eens het één en ander over gelezen en zal ff binnenkort wat meer bronmateriaal opzoeken (als ik er aan denk).![]()
(hoewel die laatste foto er idd weinig mee te maken heeft.)
De Romeinen iig. "Avé"..quote:Arabische (en ook de westerse, dat weet ik wel zeker) wereld. Maar daar heb ik zo ff geen bewijzen voor.
Maar is er enige overblijfsel in de Palestijnse / pan-Arabische strijd van de nazistische leer anders dan jodenhaat en deze symboliek van de geheven arm?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja en dat vraag ik me dus af. Het is een wat suggestieve link maar gezien de lijn van de geschiedenis wel een heel logische. Als Arafat sterk onder invloed van Al-Husseini stond, en diens nazi-sympathieën deelde, of in elk geval zijn ideologische afkeer van de joden, dan is het niet zo gek te bedenken dat de hele Palestijnse strijd met een nazi-sausje is overgoten.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n houding (de hitlergroet dus) "per ongeluk" is gekozen, nota bene door Palestijnse veiligheidsagenten, zonder dat de connotatie met de Nazi's bekend was.
Het is maar symboliek, kan je zeggen, maar wel bewust gekozen symboliek.
Ik vind het een tamelijk gevoelig onderwerp, en wil dus ook niet gaan klojen met allerlei suggestieve verbanden. Wat ik gister las, was zo overduidelijk en zo ontzettend nieuw voor mij, ik had het idee dat deze historische link tussen pan-arabisme en nazisme jarenlang in de doofpot is gestopt. Een vergeten stukje geschiedenis, maar onmisbaar om het huidige conflict te begrijpen.
Tja, wat blijft er anders over van de nazi-leer als je die van alle decoratie ontdoet?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar is er enige overblijfsel in de Palestijnse / pan-Arabische strijd van de nazistische leer anders dan jodenhaat en deze symboliek van de geheven arm?
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja, wat blijft er anders over van de nazi-leer als je die van alle decoratie ontdoet?
De stichting van de staat Israel was natuurlijk niet de eerste ontmoeting van Arabieren en joden. Aangezien anti-semitisme in de westerse wereld van ver voor de nazi's is lijkt het me bepaald niet onwaarschijnlijk dat ook Arabisch anti-semitisme ouder is dan 70 jaar.quote:Punt is, dat als we de lijn doortrekken, de Arabische jodenhaat niet het gevolg is van een vrij toevallig ontstane politieke situatie (de stichting van de staat Israël) maar direct te verbinden is aan het antisemitisme van de nazi's.
Nou nou nou. Dat lijkt me toch niet. Je kan een hoop slechts melden over dictaturen in het Midden Oosten, maar vernietigingsprogramma's voor joden, vergelijkbaar met dergelijke programma's in nazi-Duitsland ..quote:De gewapende Palestijnse strijd ligt in het verlengde van de holocaust en is gestoeld op dezelfde principes als Hitlers vernietigingsdrang ten opzichte van de joden.
Huh? Niet onverlet is dubbelop, neem ik aan, maar welke oorspronkelijke intenties worden verhuld? Volgens mij is de hele situatie gewijzigd in '48, nogal radicaal, en doen intenties van voor '48 niet zo erg ter zake in de situatie daarna. Zonder flirt met nazi's hadden de Arabieren zich ook wel gekeerd tegen de joodse staat.quote:Dit laat niet onverlet dat de politieke situatie in het Midden-Oosten sinds 1948 oneindig veel complexer is geworden, maar dat mag de oorspronkelijke intenties niet verhullen, denk ik.
Waar? In Palestina? Bestond dat?quote:Al vóór 1948 was er een stabiele joodse gemeenschap in Palestina
Och, joden in moslimland zijn natuurlijk door de eeuwen heen altijd wat tweederangsburgers geweest. Vergelijkbaar met joden in christenland.quote:, rond Hebron (die was er al zo'n 2000 jaar, toen daar de Romeinen op bezoek kwamen, die de diaspora naar Europa in gang hebben gezet) en die gemeenschap is nooit een strobreed in de weg gelegd,
bron met veel interressante linksquote:Muhammed Amin al-Husseini [many spelling variations] was born in 1893 (or 1895), the son of the Mufti of Jerusalem and member of an esteemed, aristocratic family. The Husseinis were one of the richest and most powerful of all the rivalling clans in the Ottoman province known as the Judaean part of Palestine.
Amin al-Husseini studied religious law at al-Azhar University, Cairo, and attended the Istanbul School of Administration. In 1913 he went to Mecca on a pilgrimage, earning the honorary title of "Haj". He voluntarily joined the Ottoman Turkish army in World War I but returned to Jerusalem in 1917 and expediently switched sides to aid the victorious British. He acquired the reputation as a violent, fanatical anti-Zionist zealot and was jailed by the British for instigating a 1920 Arab attack against Jews who were praying at the Western Wall.
The first Palestine High Commissioner. Sir Herbert Samuel arrived in Palestine on July 1, 1920. He was a weak administrator who was too ready to compromise and appease the extremist, nationalistic Arab minority led by Haj Amin al-Husseini. When the existing Arab Mufti of Jerusalem (religious leader) died in 1921, Samuels was influenced by anti-Zionist British officials on his staff. He pardoned al-Husseini and, in January 1922, appointed him as the new Mufti, and even invented a new title of Grand Mufti. He was simultaneously made President of a newly created Supreme Muslim Council. Al-Husseini thereby became the religious and political leader of the Arabs.
The appointment of the young al-Husseini as Mufti was a seminal event. Prior to his rise to power, there were active Arab factions supporting cooperative development of Palestine involving Arabs and Jews. But al-Husseini would have none of that; he was devoted to driving Jews out of Palestine, without compromise, even if it set back the Arabs 1000 years.
Punt 1 lijkt me duidelijk. Voor islamisten is niets zo belangrijk als de islamitische gemeenschap, de oemma. Individualisme is iets voor verdorven westerlingen; (islamitische) gemeenschapszin, daar draait het om.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:54 schreef sigme het volgende:Groepsbelang boven individueel belang Onbetwist leiderschap Groot belang lichamelijke en fysieke kracht
Dat is er altijd al geweest, maar het is een feit dat joden het in islamitische landen veel beter hadden dan in Europa. Het felle antisemitisme waar Hitler berucht mee is geworden, vindt zijn oorsprong in Centraal- en Oost-Europa, zeker niet in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.quote:De stichting van de staat Israel was natuurlijk niet de eerste ontmoeting van Arabieren en joden. Aangezien anti-semitisme in de westerse wereld van ver voor de nazi's is lijkt het me bepaald niet onwaarschijnlijk dat ook Arabisch anti-semitisme ouder is dan 70 jaar.
Dat ze er niet zijn, wil niet zeggen dat de plannen niet worden gemaakt. Of in de hoofden van beleidsmakers ronddwarrelen. Als de president van Iran met droge ogen de holocaust durft te ontkennen en extremistische opiniemakers onder luid applaus van het Joodse Gevaar durven spreken, kijk ik nergens meer van op.quote:Nou nou nou. Dat lijkt me toch niet. Je kan een hoop slechts melden over dictaturen in het Midden Oosten, maar vernietigingsprogramma's voor joden, vergelijkbaar met dergelijke programma's in nazi-Duitsland ... Sterker nog, in de meeste Arabische landen wonen joden. Levend en wel.
foutjequote:Huh? Niet onverlet is dubbelop, neem ik aan,
Dat is rechtpraten wat krom is, de redenatie omdraaien. Ik zeg al dat de politieke situatie heel complex is geworden en je moet dus oppassen wat je zegt en concludeert. Maar als ik lees wat ik lees (check anders die link eens grondig) dan heeft Mr Al-Husseini niet alleen geflirt met de Nazi's, hij heeft intensief met ze samengewerkt en de plannen gingen nog veel verder, ware het niet dat Duitsland uiteindelijk de oorlog verloor.quote:maar welke oorspronkelijke intenties worden verhuld? Volgens mij is de hele situatie gewijzigd in '48, nogal radicaal, en doen intenties van voor '48 niet zo erg ter zake in de situatie daarna. Zonder flirt met nazi's hadden de Arabieren zich ook wel gekeerd tegen de joodse staat.
Geografisch gezien: ja. Je weet wat ik bedoel. Weliswaar Brits mandaatgebied, maar in de 20ste eeuw zwak geleid door onze westerburen theedrinkers, en met een invloedrijk zelfbestuur.quote:Waar? In Palestina? Bestond dat?
Die vergelijking gaat dus voor een groot gedeelte niet op. En je 'och' vind ik té vergoeilijkend overkomen.quote:Och, joden in moslimland zijn natuurlijk door de eeuwen heen altijd wat tweederangsburgers geweest. Vergelijkbaar met joden in christenland.
Waarvan akte.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:30 schreef Mutant01 het volgende:
De mufti had niet de macht om zoiets dergelijks te kunnen bewerkstelligen. De arabische wereld is sinds het Islamitische Rijk namelijk nooit een eenheid geweest. Afgezien daarvan zijn Iraniers geen Arabieren, ten tweede was het aantal arabieren dat vocht tegen de nazi's toch wel heel wat groter dan het aantal sympathisanten. De mufti had lokaal in het gebied macht en aanzin. Maar in Noord-Afrika zouden ze "he, mufti?" hebben gezegd.
Want?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:30 schreef Mutant01 het volgende:
Bovendien zou ik een andere bron gebruiken als ik jou was![]()
Ja, want volgens mij is het nazisme gebaseerd op een bepaalde rassenleer, die volgens mij bij het Moslimbroederschap niet terug te vinden is.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarvan akte.
En is het ook een karikatuur, te veronderstellen dat invloedrijke clubs als de Moslimbroederschap hun ideologie deels bij de nazi's vandaan hebben gehaald, of in elk geval sterk door hun ideeën zijn geïnspireerd?
Wil je daarmee zeggen dat de bron voornamelijk onzin verkondigt? Kan je me meer over die specifieke bron vertellen?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik gebruik bij verhalen over Joden ook niet stormfront als bron.
Nee, maar wel dat die bron het in het extreme drijft. Dat is waar je altijd voor moet waken bij dit soort sites. Waaruit zou volgens jouw dan het nazisme blijken in het Moslimbroederschap? Hoeveel macht had de Mufti nu werkelijk?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wil je daarmee zeggen dat de bron voornamelijk onzin verkondigt? Kan je me meer over die specifieke bron vertellen?
Het gaat er ook niet om, de Arabieren te kakken te zetten. Het gaat erom dat het Arabische supranationalisme wel degelijk aantoonbare connecties heeft met het nazidom.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:14 schreef Mutant01 het volgende:
Geen enkele van die divisies is ooit ingezet. Terwijl er dus wel minstens 100.000 arabieren gestorven zijn die vochten tegen de nazi's.
Niet dus, zoals ik al eerder zei. Connecties is ook zo een vaag woord, want eerst stelde jezelf praktisch dat het Arabisch Supranationalisme voorkomt uit het nazisme. (Zoals je zei over het moslimbroederschap)quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:19 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om, de Arabieren te kakken te zetten. Het gaat erom dat het Arabische supranationalisme wel degelijk aantoonbare connecties heeft met het nazidom.
Ik weet niet wat je bron is maar google eens op de volgende operaties:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:14 schreef Mutant01 het volgende:
Geen enkele van die divisies is ooit ingezet.
Als je die bronnen hebt gevonden, kan je ze hier toch gewoon neergooien? Met url erbij?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:11 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je bron is maar google eens op de volgende operaties:
" Wegweiser", "Save", "Osterei", "Maibaum", "Maiglockchen"
Daarna vochten ze in Hongarije en op de Balkan. Dus hoe je daar bij komt ?
Ik ben niet zo van de lange quotes, maar hier kan het wel:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet dus, zoals ik al eerder zei. Connecties is ook zo een vaag woord, want eerst stelde jezelf praktisch dat het Arabisch Supranationalisme voorkomt uit het nazisme. (Zoals je zei over het moslimbroederschap)
Bron: http://www.corpse.org/issue_11/broken_news/lee.htmlquote:Back to the Beginning
The roots of the Muslim Brotherhood -- and, in many ways, the Nazi-Muslim axis -- go back to the organization's formation in Egypt in 1928. Marking the start of modern political Islam, or what is often referred to as "Islamic fundamentalism," the Brotherhood from the outset envisioned a time when an Islamic state would prevail in Egypt and other Arab countries, where the organization quickly established local branches. The growth of the Muslim Brotherhood coincided with the rise of fascist movements in Europe -- a parallel noted by Muhammad Sa'id al-'Ashmawy, former chief justice of Egypt's High Criminal Court, who decried "the perversion of Islam" and "the fascistic ideology" that infuses the world view of the Muslim Brothers, "their total (if not totalitarian) way of life ...[and] their fantastical reading of the Koran."
Youssef Nada, current board chairman of Al Taqwa, had joined the armed branch of the Muslim Brotherhood as a young man in Egypt during World War II. Nada and several of his cohorts in the Sunni Muslim fraternity were recruited by German military intelligence, which sought to undermine British colonial rule in the land of the sphinx. Hassan al-Banna, the Egyptian schoolteacher who founded the Muslim Brotherhood, also collaborated with spies of the Third Reich.
Advocating a pan-Islamic insurgency in British-controlled Palestine, the Brotherhood proclaimed their support for the Grand Mufti of Jerusalem, Haj Amin al-Husseini, in the late 1930s. The Grand Mufti, the preeminent religious figure among Palestinian Muslims, was the most notable Arab leader to seek an alliance with Nazi Germany, which was eager to extend its influence in the Middle East.
Although he loathed Arabs (he once described them as "lacquered half-apes who ought to be whipped"), Hitler understood that he and the Mufti shared the same rivals -- the British, the Jews and the Communists. Indicative of the old Arab adage, "The enemy of my enemy is my friend," they met in Berlin, where the Mufti lived in exile during the war. The Mufti agreed to help organize a special Muslim division of the Waffen SS. Powerful radio transmitters were put at the Mufti's disposal so that his pro-Axis propaganda could be heard throughout the Arab world.
A Mecca for Fascists
After the defeat of Nazi Germany, the Grand Mufti fled to Egypt. His arrival in 1946 was a precursor to a steady stream of Third Reich veterans who chose Cairo as a postwar hideout. The Egyptian capital became a safe haven for several thousand Nazi fugitives, including former SS Captain Alois Brunner, Adolf Eichmann's chief deputy. Convicted in absentia for war crimes, Brunner would later reside in Damascus, where he served as a security advisor for the Syrian government.
Several American fascists visited the Middle East during this period, including Francis Parker Yockey, who made his way to Cairo in the summer of 1953, a year after the corrupt Egyptian monarchy was overthrown by a military coup. The Brotherhood had played a major role in instigating the popular uprising that set the stage for the emergence of Col. Gamal Abdel Nasser as Egypt's new leader. But Nasser, who had little interest in mixing politics and religion, would subsequently have a falling out with the Islamic fundamentalist sect.
When Nasser wanted to overhaul Egypt's secret service, he asked the U.S. Central Intelligence Agency for assistance. But the U.S. government "found it highly impolitic to help him directly," CIA agent Miles Copeland recalled in a memoir; so the CIA instead secretly bankrolled more than 100 German espionage and military experts who trained Egyptian police and army units in the mid-1950s.
An American Reaches Out
During this period, the Grand Mufti maintained close relations with the burgeoning Nazi exile community in Cairo, while cultivating ties to right-wing extremists in the United States and other countries. H. Keith Thompson, a New York-based businessman and Nazi activist, was a confidant of the Mufti. "I did a couple of jobs for him, getting some documents from files that were otherwise unavailable," Thompson acknowledged in an interview.
Thompson also carried on a lively correspondence with Johannes von Leers, one of the Third Reich's most prolific Jew-baiters, who converted to Islam and changed his name to Omar Amin after he took up residence in Cairo in 1955. "If there is any hope to free the world from Jewish tyranny," Amin wrote Thompson, "it is with the Moslems, who stand steadfastly against Zionism, Colonialism and Imperialism." Formerly Goebbels' right-hand man, Amin became a top official in the Egyptian Information Ministry, which employed several European fascists who churned out hate literature and anti-Jewish broadcasts. Another German expatriate, Louis Heiden, alias Louis Al-Hadj, translated Hitler's Mein Kampf into Arabic.
The Egyptian government also published The Protocols of the Elders of Zion, the infamous anti-Semitic forgery that purports to reveal a Jewish master plan for taking over the world. A staple of Nazi propaganda, the Protocols also are quoted in Article 32 of the charter of Hamas, the hard-line Palestinian fundamentalist group that is supported by the Muslim Brotherhood -- even though Muslim scholars say such views are an anathema to mainstream Islam. "There are no historic roots for anti-Semitism in Islam," says Hasem Saghiyeh, a columnist at Al Hayat, a London-based Arab newspaper. "The process of translating books like The Protocols of the Elders of Zion on as popular a scale started in Nasser's Egypt, but only the Islamic fundamentalist movement incorporated them into its literature."
Nee, jij hebt kennelijk mijn stelling verworpen, dan wil ik wel eventjes zien waar dat staat.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:16 schreef _The_General_ het volgende:
Nee, het staat namelijk in IEDERE bron over Handschar en Kama dat ze gevochten hebben en waar. Er zijn hele boeken over geschreven, je ontkent het gewoon omdat het niet in je straatje past. Daarom vraag ik juist jou een om een bron over je bewering dat ze niet gevochten hebben!
Het moslimbroederschap heeft haar roots in de moderne wahabistische stroming, die ontstond heel vroeg aan het begin van de 20e eeuw. Tijdens de 1e wereldoorlog al zelfs, het nazisme was er toen nog niet eens.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:17 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de lange quotes, maar hier kan het wel:
[..]
Bron: http://www.corpse.org/issue_11/broken_news/lee.html
Kent iemand trouwens deze site: http://www.corpse.org ?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:17 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet zo van de lange quotes, maar hier kan het wel:
[..]
Bron: http://www.corpse.org/issue_11/broken_news/lee.html
Bron verzet.org,quote:De moslim Waffen-SS Divisies, waaronder de meest gekende de Bosnische Handzar- en Kama Divisies, waren ontsproten in het hoofd van SS-Reichsführer Heinrich Himmler eind 1942 begin 1943. Himmler had dringend nood aan kanonnenvlees en vanaf dan speelde religie, etnische afkomst al lang geen rol meer. Op 31 januari 1943 had het Zesde Leger van Maarschalk Paulus gecapituleerd in de Slag om Stalingrad wat de facto het begin van het einde inluidde van het 1000-jarige Derde Rijk. Daarnaast was Himmler tussen de 350 miljoen moslims van de wereld op zoek naar sympathie voor zijn anti-Britse en anti-semitische ideologie. Engeland hield vele gebieden gekoloniseerd in het Midden-Oosten zoals bv Egypte en... Palestina(!), of het waren voormalige Britse kolonies zoals Irak, Iran en Afghanistan. Een bondgenoot vond hij in de Groot-Moefti van Jeruzalem, Amin El Hoesseini.
Hedendaags extreemrechts -alsook fanatieke Zionisten- zien in de ontmoeting tussen Amin El Hoesseini, de Groot-Moefti van Jeruzalem, en Adolf Hitler het duivelspact tussen de islam en het nationaal-socialisme en het ultieme bewijs dat de moslims van de wereld neonazi's zouden zijn en gebruiken dit historisch verleden gretig vast als een instrument om de islam te demoniseren. De Nederlandse en Belgische islamdemoniseerders zouden beter in eigen hart kijken door zich bijvoorbeeld hun eigen Waffen-SS verleden blijvend te herinneren.
Hoe toepasselijk.quote:Hedendaags extreemrechts -alsook fanatieke Zionisten- zien in de ontmoeting tussen Amin El Hoesseini, de Groot-Moefti van Jeruzalem, en Adolf Hitler het duivelspact tussen de islam en het nationaal-socialisme en het ultieme bewijs dat de moslims van de wereld neonazi's zouden zijn en gebruiken dit historisch verleden gretig vast als een instrument om de islam te demoniseren. De Nederlandse en Belgische islamdemoniseerders zouden beter in eigen hart kijken door zich bijvoorbeeld hun eigen Waffen-SS verleden blijvend te herinneren.
Mwah. Ik zou heel graag een onderscheid willen maken tussen de politieke bewegingen die de islam als instrument gebruiken voor hun pan-arabische (pan-islamitische) ideaal, waarvan de Moslimbroederschap een prominent voorbeeld is, en 'de' moslimgemeenschap, die volgens mij vooral te lijden heeft onder deze verwerpelijke strategie.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |