(heb het citaat niet in het Duits kunnen vinden)quote:“ Ik have nothing against Islam because it educates the men in this division for me and promises them heaven if they fight and are killed in action. A very practical and attractive religion for soldiers.”
De Jihad als Endlösung...quote:“Kill the Jews wherever you find them. This pleases God, History and Religion. This saves your honor. God is with you.”
***quote:“We are not Afghanistan… We are the mighty people. Were they able to replace our hero Hajj Amin Al-Husseini?… There were a number of attempts to get rid of Hajj Amin, when they considered him an ally of the Nazis. But even so, he lived in Cairo, and participated in the 1948 War and I was one of his troops.”
Vind je dat ik hem weg moet halen? Ik vind de symboliek zo krachtig. Of is dat teveel gesuggereerd?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 00:46 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Ja
Die laatste foto heeft daar overigens niks mee te maken.
nee laat maar staan.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 00:48 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vind je dat ik hem weg moet halen? Ik vind de symboliek zo krachtig. Of is dat teveel gesuggereerd?
Ja en dat vraag ik me dus af. Het is een wat suggestieve link maar gezien de lijn van de geschiedenis wel een heel logische. Als Arafat sterk onder invloed van Al-Husseini stond, en diens nazi-sympathieën deelde, of in elk geval zijn ideologische afkeer van de joden, dan is het niet zo gek te bedenken dat de hele Palestijnse strijd met een nazi-sausje is overgoten.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:06 schreef descendent1 het volgende:
Klopt vrijwel allemaal wat in de OP staat; ik heb dr ook wel eens het één en ander over gelezen en zal ff binnenkort wat meer bronmateriaal opzoeken (als ik er aan denk).![]()
(hoewel die laatste foto er idd weinig mee te maken heeft.)
De Romeinen iig. "Avé"..quote:Arabische (en ook de westerse, dat weet ik wel zeker) wereld. Maar daar heb ik zo ff geen bewijzen voor.
Maar is er enige overblijfsel in de Palestijnse / pan-Arabische strijd van de nazistische leer anders dan jodenhaat en deze symboliek van de geheven arm?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja en dat vraag ik me dus af. Het is een wat suggestieve link maar gezien de lijn van de geschiedenis wel een heel logische. Als Arafat sterk onder invloed van Al-Husseini stond, en diens nazi-sympathieën deelde, of in elk geval zijn ideologische afkeer van de joden, dan is het niet zo gek te bedenken dat de hele Palestijnse strijd met een nazi-sausje is overgoten.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n houding (de hitlergroet dus) "per ongeluk" is gekozen, nota bene door Palestijnse veiligheidsagenten, zonder dat de connotatie met de Nazi's bekend was.
Het is maar symboliek, kan je zeggen, maar wel bewust gekozen symboliek.
Ik vind het een tamelijk gevoelig onderwerp, en wil dus ook niet gaan klojen met allerlei suggestieve verbanden. Wat ik gister las, was zo overduidelijk en zo ontzettend nieuw voor mij, ik had het idee dat deze historische link tussen pan-arabisme en nazisme jarenlang in de doofpot is gestopt. Een vergeten stukje geschiedenis, maar onmisbaar om het huidige conflict te begrijpen.
Tja, wat blijft er anders over van de nazi-leer als je die van alle decoratie ontdoet?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar is er enige overblijfsel in de Palestijnse / pan-Arabische strijd van de nazistische leer anders dan jodenhaat en deze symboliek van de geheven arm?
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja, wat blijft er anders over van de nazi-leer als je die van alle decoratie ontdoet?
De stichting van de staat Israel was natuurlijk niet de eerste ontmoeting van Arabieren en joden. Aangezien anti-semitisme in de westerse wereld van ver voor de nazi's is lijkt het me bepaald niet onwaarschijnlijk dat ook Arabisch anti-semitisme ouder is dan 70 jaar.quote:Punt is, dat als we de lijn doortrekken, de Arabische jodenhaat niet het gevolg is van een vrij toevallig ontstane politieke situatie (de stichting van de staat Israël) maar direct te verbinden is aan het antisemitisme van de nazi's.
Nou nou nou. Dat lijkt me toch niet. Je kan een hoop slechts melden over dictaturen in het Midden Oosten, maar vernietigingsprogramma's voor joden, vergelijkbaar met dergelijke programma's in nazi-Duitsland ..quote:De gewapende Palestijnse strijd ligt in het verlengde van de holocaust en is gestoeld op dezelfde principes als Hitlers vernietigingsdrang ten opzichte van de joden.
Huh? Niet onverlet is dubbelop, neem ik aan, maar welke oorspronkelijke intenties worden verhuld? Volgens mij is de hele situatie gewijzigd in '48, nogal radicaal, en doen intenties van voor '48 niet zo erg ter zake in de situatie daarna. Zonder flirt met nazi's hadden de Arabieren zich ook wel gekeerd tegen de joodse staat.quote:Dit laat niet onverlet dat de politieke situatie in het Midden-Oosten sinds 1948 oneindig veel complexer is geworden, maar dat mag de oorspronkelijke intenties niet verhullen, denk ik.
Waar? In Palestina? Bestond dat?quote:Al vóór 1948 was er een stabiele joodse gemeenschap in Palestina
Och, joden in moslimland zijn natuurlijk door de eeuwen heen altijd wat tweederangsburgers geweest. Vergelijkbaar met joden in christenland.quote:, rond Hebron (die was er al zo'n 2000 jaar, toen daar de Romeinen op bezoek kwamen, die de diaspora naar Europa in gang hebben gezet) en die gemeenschap is nooit een strobreed in de weg gelegd,
bron met veel interressante linksquote:Muhammed Amin al-Husseini [many spelling variations] was born in 1893 (or 1895), the son of the Mufti of Jerusalem and member of an esteemed, aristocratic family. The Husseinis were one of the richest and most powerful of all the rivalling clans in the Ottoman province known as the Judaean part of Palestine.
Amin al-Husseini studied religious law at al-Azhar University, Cairo, and attended the Istanbul School of Administration. In 1913 he went to Mecca on a pilgrimage, earning the honorary title of "Haj". He voluntarily joined the Ottoman Turkish army in World War I but returned to Jerusalem in 1917 and expediently switched sides to aid the victorious British. He acquired the reputation as a violent, fanatical anti-Zionist zealot and was jailed by the British for instigating a 1920 Arab attack against Jews who were praying at the Western Wall.
The first Palestine High Commissioner. Sir Herbert Samuel arrived in Palestine on July 1, 1920. He was a weak administrator who was too ready to compromise and appease the extremist, nationalistic Arab minority led by Haj Amin al-Husseini. When the existing Arab Mufti of Jerusalem (religious leader) died in 1921, Samuels was influenced by anti-Zionist British officials on his staff. He pardoned al-Husseini and, in January 1922, appointed him as the new Mufti, and even invented a new title of Grand Mufti. He was simultaneously made President of a newly created Supreme Muslim Council. Al-Husseini thereby became the religious and political leader of the Arabs.
The appointment of the young al-Husseini as Mufti was a seminal event. Prior to his rise to power, there were active Arab factions supporting cooperative development of Palestine involving Arabs and Jews. But al-Husseini would have none of that; he was devoted to driving Jews out of Palestine, without compromise, even if it set back the Arabs 1000 years.
Punt 1 lijkt me duidelijk. Voor islamisten is niets zo belangrijk als de islamitische gemeenschap, de oemma. Individualisme is iets voor verdorven westerlingen; (islamitische) gemeenschapszin, daar draait het om.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:54 schreef sigme het volgende:Groepsbelang boven individueel belang Onbetwist leiderschap Groot belang lichamelijke en fysieke kracht
Dat is er altijd al geweest, maar het is een feit dat joden het in islamitische landen veel beter hadden dan in Europa. Het felle antisemitisme waar Hitler berucht mee is geworden, vindt zijn oorsprong in Centraal- en Oost-Europa, zeker niet in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.quote:De stichting van de staat Israel was natuurlijk niet de eerste ontmoeting van Arabieren en joden. Aangezien anti-semitisme in de westerse wereld van ver voor de nazi's is lijkt het me bepaald niet onwaarschijnlijk dat ook Arabisch anti-semitisme ouder is dan 70 jaar.
Dat ze er niet zijn, wil niet zeggen dat de plannen niet worden gemaakt. Of in de hoofden van beleidsmakers ronddwarrelen. Als de president van Iran met droge ogen de holocaust durft te ontkennen en extremistische opiniemakers onder luid applaus van het Joodse Gevaar durven spreken, kijk ik nergens meer van op.quote:Nou nou nou. Dat lijkt me toch niet. Je kan een hoop slechts melden over dictaturen in het Midden Oosten, maar vernietigingsprogramma's voor joden, vergelijkbaar met dergelijke programma's in nazi-Duitsland ... Sterker nog, in de meeste Arabische landen wonen joden. Levend en wel.
foutjequote:Huh? Niet onverlet is dubbelop, neem ik aan,
Dat is rechtpraten wat krom is, de redenatie omdraaien. Ik zeg al dat de politieke situatie heel complex is geworden en je moet dus oppassen wat je zegt en concludeert. Maar als ik lees wat ik lees (check anders die link eens grondig) dan heeft Mr Al-Husseini niet alleen geflirt met de Nazi's, hij heeft intensief met ze samengewerkt en de plannen gingen nog veel verder, ware het niet dat Duitsland uiteindelijk de oorlog verloor.quote:maar welke oorspronkelijke intenties worden verhuld? Volgens mij is de hele situatie gewijzigd in '48, nogal radicaal, en doen intenties van voor '48 niet zo erg ter zake in de situatie daarna. Zonder flirt met nazi's hadden de Arabieren zich ook wel gekeerd tegen de joodse staat.
Geografisch gezien: ja. Je weet wat ik bedoel. Weliswaar Brits mandaatgebied, maar in de 20ste eeuw zwak geleid door onze westerburen theedrinkers, en met een invloedrijk zelfbestuur.quote:Waar? In Palestina? Bestond dat?
Die vergelijking gaat dus voor een groot gedeelte niet op. En je 'och' vind ik té vergoeilijkend overkomen.quote:Och, joden in moslimland zijn natuurlijk door de eeuwen heen altijd wat tweederangsburgers geweest. Vergelijkbaar met joden in christenland.
Waarvan akte.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:30 schreef Mutant01 het volgende:
De mufti had niet de macht om zoiets dergelijks te kunnen bewerkstelligen. De arabische wereld is sinds het Islamitische Rijk namelijk nooit een eenheid geweest. Afgezien daarvan zijn Iraniers geen Arabieren, ten tweede was het aantal arabieren dat vocht tegen de nazi's toch wel heel wat groter dan het aantal sympathisanten. De mufti had lokaal in het gebied macht en aanzin. Maar in Noord-Afrika zouden ze "he, mufti?" hebben gezegd.
Want?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:30 schreef Mutant01 het volgende:
Bovendien zou ik een andere bron gebruiken als ik jou was![]()
Ja, want volgens mij is het nazisme gebaseerd op een bepaalde rassenleer, die volgens mij bij het Moslimbroederschap niet terug te vinden is.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarvan akte.
En is het ook een karikatuur, te veronderstellen dat invloedrijke clubs als de Moslimbroederschap hun ideologie deels bij de nazi's vandaan hebben gehaald, of in elk geval sterk door hun ideeën zijn geïnspireerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |