quote:
Haha, ja natuurlijk
Om me dus goed voor te bereiden op het geven van bv ging ik naar een voorlichtingsavond. De lactatiedeskundige deed een rondje met "wie ben je en wat is jouw idee over bv geven". Toen het mijn beurt was vertelde ik dat ik graag bv wilde geven, maar dat ik al helemaal bedacht had dat ik het ging proberen, daar alles aan zoui doen, maar als het niet zou lukken ik dan toch gemakkelijk over zou stappen naar fv. Daar kreeg ik al een licht fronsende blik te verwerken.
Vervolgens vertelde een dame over aan aankomen drieling (
![]()
) en dat zij meer wilde weten over bv, maar dat het haar erg veel werk leek. Vervolgens vertelde de voorlichtingsdame haar dat ze misschien maar niet op vraag moest voeden, maar dat ze een schema in kon bouwen zodat ze dan het beste 1 voor 1 kon geven. Toen iemand opmerkte dat je dan omgerekend 9 uur per dag moest voeden (ervan uitgaande dat je 6 voedingen geeft v/e half uur is 3 uur maal 3 kids) wuifde ze dat weg als een non-argument.
Voor haar was er gewoon nooit een reden geldig om te stoppen met het geven van bv en dat hinderde mij gewoon.
Daarna begon ze over bv geven en stress. Dat als je stress hebt je melkproductie terug kan lopen. En dan je dan vooral niet moet stoppen.
Ik vroeg haar toen hoe je dat dan moet doen als je stress hebt voor langere tijd en je dus niet genoeg melk hebt om je kindje te voeden. Of je dan niet moest gaan beginnen met fv. NEE, zei ze ferm. Je moet dan gewoon de oorzaak van je stress aanpakken.
Ik zei toen dat dit niet altijd kon en vroeg wanneer je dan wel aan de bel moet trekken omdat je kindje wel genoeg eten nodig heeft. Weer begon ze over je probleem aanpakken.
Toen werd ik een beetje geirriteerd (
![]()
en vroeg haar hoe vrouwen in een rouwproces dit dan moesten doen. Mijn eigen moeder is nl van mij bevallen toen haar vader net een maand geleden overleden was. Zij had echt geen melk, en ook geen zin in het aanleggen en toestanden.
Het "probleem" aanpakken ging hier dus niet op.
Toen was ze eindelijk even uitgeluld. En daar ging het mij echt niet om hoor, om haar eruit te lullen, maar ik wilde gewoon eerlijke informatie en zij deed het bijna lijken alsof je een slechte moeder was als je wilde overstappen naar fv.
Zo, erg lang verhaal haha
![]()
, maar ik vond dat dus ontzettend irritant en werd (met dat verhaal van mijn eigen moeder in mn hoofd) steeds feller.