abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:58:17 #226
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41323747
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 12:44 schreef Yess het volgende:
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv
werk zelf op consultatiebureau
lekker met je kindje knuffelen is ook heerlijk
daar laat je je kraamtijd toch niet door verzieken kom nou
als jij op een cb werkt hoo[ ik dta het niet hier is jij zou dan moeten weten dat BV het beste is in de meeste gevallen. En zoiets niet de kraam periode verziekt . vind je nogal kort door de bocht.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:02:40 #227
156279 Yess
mama van 3
pi_41323892
zoals ik al zei
we mogen een eigen mening hebben
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
pi_41323951
quote:
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv

Bevestigt mijn beeld van consulatiebureaus maar weer - niet iedereen die daar werkt weet waar ze het over hebben. en ja, dat zeg ik, die van plan is fv te geven . Ik vind dat er veel betere voorlichting gegeven zou moeten worden door cb, en daarvoor zou de opleiding wel eens aangepast mogen worden....
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 13:02 schreef Yess het volgende:
zoals ik al zei
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 15:56 schreef Martineke het volgende:
nou ja ze moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zo jammer. tis zo mooi
Eva
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:07:01 #229
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41324052
quote:
zoals ik al zei
lieverd ik geef zelf fv heb geen bv gegeven maar je komt hier zomaar even binnenwalsen en nogal koprt door de bocht ook.
Eigen mening prima! maar laat mensen wel in hun waarde, en daar waar jij anderen beschuldigt van mensen niet in hun waarde te laten dat ze eigen meningen mogen hebben gedraag je jezelf er niet naar.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:07:47 #230
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41324077
Yess, ze stopte volgens mij om een andere reden, namelijk dat ze dacht dat het niet voldoende was. En dat is onzin, de hoeveelheid die je kolft zegt niets over de hoeveelheid die een kindje drinkt. Wat doe jij voor werk op het consultatiebureau? De meeste CB zullen tegenwoordig toch echt wel proberen om vrouwen borstvoeding te laten geven aangezien gebleken is dat dat echt het beste is voor kinderen.
En natuurlijk, als het echt niet lukt of iemand wil het echt niet, dan moet je geen borstvoeding geven. Stress is voor niemand goed, maar je moet mensen er ook bij helpen en uitleg geven als ze dingen verkeerd zien.
Lekker douchen!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:08:10 #231
156279 Yess
mama van 3
pi_41324090
je moet ook voor kunnen stellen hoeveel vrouwen het proberen en echt niet lukt
dan is het leuk om dit te lezen denkje??
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:11:07 #232
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41324204
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 13:08 schreef Yess het volgende:
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
Maar als het echt niet lukt waarom zou je dan een topic lezen waarin tips worden gegeven en ervaringen worden uitgewisseld over borstvoeding. Er is hier ook een topic over flesvoeding, daar worden andere dingen besproken.
Lekker douchen!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:11:42 #233
156279 Yess
mama van 3
pi_41324228
PRECIES SJAK
pi_41324256
quote:
Aan laten praten is wel wat anders dan weloverwogen keuzes kunnen maken gebaseerd op reële informatie. Het lijkt mij best zinnig om te weten dat in het begin het kolven niet zo veel oplevert- en dat dat niets zegt over de 'productie' later, en dat bovendien een kindje er meer uit krijgt dan een kolf. Dat zou ik juist heel leuk vinden om te lezen, en vooral geruststellend. - Dát zou ik dus ook willen horen op een consultatiebureau in plaats van: 'joh, kan jou het schelen, ga toch lekker flesvoeden'
Eva
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:13:57 #235
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_41324321
Macka66 jessesdegetverderdegetver, bv is okë, maar dit is echt om van te ...
pi_41325436
quote:
En heb je wel een bedacht hoeveel van die vrouwen het wel gelukt was als ze betere informatie hadden gehad? Als de kraamverzorgster gewoon had verteld dat dat wat je kolft niet is wat de baby krijgt?
Als je dit niet wil lezen kan je beter dit topic overslaan. Dit is namelijk het borstvoedingstopic. Gek he, dat men het dan zonde vind als er door foutieve info iemand niet kan doen wat ze wil?
  woensdag 30 augustus 2006 @ 14:07:37 #237
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41326257
quote:
zoals ik al zei
en zou ik die eigen mening dan ook mogen hebben denk je? die zette ik immers neer in de laatste post, evenals dat ik haar in haar waarde laat.
dus waar jou post ineens vandaan komt mag joost weten, maar het sloeg nergens op.
pi_41326806
Ik vind de posts van Yess nogal belachelijk eerlijk gezegd, zeker voor een cb-medewerkster. Ik zou echt helemaal niets aan zo iemand hebben gehad, ik WIL namelijk graag borstvoeding geven. Als ik dan een opmerking krijg van: 'laat je kraambed niet verzieken joh, ga lekker flesvoeding geven' dan zou ik diegene echt om de oren willen slaan. Sorry hoor, maar je hebt nogal ouderwetse gedachten over borstvoeding. 'Flesvoeding is tegenwoordig ook zo goed joh, geef dat maar als je ook maar de kleinste tegenslag hebt met de borstvoeding' .. lekker advies!
(eerlijk gezegd zou zoiets JUIST mijn kraambed verzieken...verkeerde info zodat ik stop met de borstvoeding...)
pi_41328034
Het is zo ontzettend belangrijk dat je goede voorlichting krijgt vind ik. Het slagen van bv geven is daar toch wel mede van afhankelijk is mijn gevoel.
Dat een kraamhulp of een medewerker van een cb gaan roepen dat het allemaal geen zin heeft en dat je beter op fv over kunt stappen vind ik heel erg vreemd.

Daarentegen kreeg ik ook heel erg de kriebels v/d lactatiedeskundige op de bv voorlichtingsavond (brr, dat is een heel verhaal apart, maar daar werd ik ontzettend opstandig van )
Ben met haar nog in een heftige discussie verzeild geraakt haha, maar dat is een ander verhaal.

Uiteraard moet je mensen in hun waarde laten met hun keuze. Maar het lijkt me zo zonde om te denken dat bv niet mogelijk is simpelweg omdat je de feiten niet kent (en die je dus ook niet verteld worden door de kraamhulp of het cb).
pi_41328471
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 14:59 schreef Pixels24 het volgende:
Daarentegen kreeg ik ook heel erg de kriebels v/d lactatiedeskundige op de bv voorlichtingsavond (brr, dat is een heel verhaal apart, maar daar werd ik ontzettend opstandig van )
Ben met haar nog in een heftige discussie verzeild geraakt haha, maar dat is een ander verhaal.
Nou ben ik wel heel benieuwd
  † In Memoriam † woensdag 30 augustus 2006 @ 15:20:13 #241
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41328771
quote:
er zit tegenwoordig veel in kunstmatige zuigelingenvoeding maar het zal het nooit halen bij borstvoeding want dat is gewoon niet te evenaren
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_41329181
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 15:12 schreef owlet het volgende:

[..]

Nou ben ik wel heel benieuwd
Haha, ja natuurlijk

Om me dus goed voor te bereiden op het geven van bv ging ik naar een voorlichtingsavond. De lactatiedeskundige deed een rondje met "wie ben je en wat is jouw idee over bv geven". Toen het mijn beurt was vertelde ik dat ik graag bv wilde geven, maar dat ik al helemaal bedacht had dat ik het ging proberen, daar alles aan zoui doen, maar als het niet zou lukken ik dan toch gemakkelijk over zou stappen naar fv. Daar kreeg ik al een licht fronsende blik te verwerken.

Vervolgens vertelde een dame over aan aankomen drieling ( ) en dat zij meer wilde weten over bv, maar dat het haar erg veel werk leek. Vervolgens vertelde de voorlichtingsdame haar dat ze misschien maar niet op vraag moest voeden, maar dat ze een schema in kon bouwen zodat ze dan het beste 1 voor 1 kon geven. Toen iemand opmerkte dat je dan omgerekend 9 uur per dag moest voeden (ervan uitgaande dat je 6 voedingen geeft v/e half uur is 3 uur maal 3 kids) wuifde ze dat weg als een non-argument.

Voor haar was er gewoon nooit een reden geldig om te stoppen met het geven van bv en dat hinderde mij gewoon.

Daarna begon ze over bv geven en stress. Dat als je stress hebt je melkproductie terug kan lopen. En dan je dan vooral niet moet stoppen.
Ik vroeg haar toen hoe je dat dan moet doen als je stress hebt voor langere tijd en je dus niet genoeg melk hebt om je kindje te voeden. Of je dan niet moest gaan beginnen met fv. NEE, zei ze ferm. Je moet dan gewoon de oorzaak van je stress aanpakken.
Ik zei toen dat dit niet altijd kon en vroeg wanneer je dan wel aan de bel moet trekken omdat je kindje wel genoeg eten nodig heeft. Weer begon ze over je probleem aanpakken.
Toen werd ik een beetje geirriteerd ( en vroeg haar hoe vrouwen in een rouwproces dit dan moesten doen. Mijn eigen moeder is nl van mij bevallen toen haar vader net een maand geleden overleden was. Zij had echt geen melk, en ook geen zin in het aanleggen en toestanden.
Het "probleem" aanpakken ging hier dus niet op.
Toen was ze eindelijk even uitgeluld. En daar ging het mij echt niet om hoor, om haar eruit te lullen, maar ik wilde gewoon eerlijke informatie en zij deed het bijna lijken alsof je een slechte moeder was als je wilde overstappen naar fv.

Zo, erg lang verhaal haha , maar ik vond dat dus ontzettend irritant en werd (met dat verhaal van mijn eigen moeder in mn hoofd) steeds feller.
pi_41331171
Dezelfde vriendin waar ik het een tijdje eerder over had, heeft nu een nieuw 'probleem'... (ze vraagt vanalles aan mij en is nog steeds best onzeker over de borstvoeding, als haar zoontje een paar dagen wat vaker drinkt loopt gelijk alles in het honderd met haar andere kinderen lijkt het wel, dus is best zwaar voor haar) Ze laat volgens mij haar zoontje wekelijks wegen, nu is hij een week niet aangekomen (niet afgevallen, maar gewoon niet aangekomen) en zegt de cb-dame dat ze na ELKE voeding 100 ml kunstvoeding moet bijgeven.

Nou heb ik tegen haar gezegd dat dat helemaal niet slim is, en dat ze dan net zo goed de borstvoeding kan gaan afbouwen want dat dat het einde van de borstvoeding is. Maar wat is nou wel wijsheid? Is dit 'erg'? Ze vertelde dat haar zoontje sinds gisteren elke twee uur wil drinken, en maar niet wil slapen. Waarschijnlijk heeft hij dan gewoon steeds honger en kreeg hij niet genoeg aan wat hij nu kreeg.
(ze wil in ieder geval niet stoppen met de borstvoeding zei ze tegen me, dat wil ik er even bijzeggen)

Kan het niet zijn dat hij nu niet aangekomen is omdat hij in een groeispurt zit en dus meer nodig heeft? of is dat een rare gedachte?

In ieder geval vraag ik me af wat ik haar moet adviseren, ze gaat zowiezo niet zelf op internet om hulp vragen want zo'n persoontje is ze niet. Ik heb haar wel geadviseerd om iemand van het VBN te bellen, maar weet niet of ze dat doet. Denk het eigenlijk niet...

Wat zouden jullie (nebelung, poemojn en anderen.) haar adviseren? (als je de tijd/zin/puf hebt om te antwoorden natuurlijk )

Alvast hartelijk bedankt voor reacties!

Sorry dat ik trouwens niet op de anderen reageer, maar aangezien ik hier niet meer vaak kijk is het lastig bij te houden....

[ Bericht 0% gewijzigd door Suzanna op 30-08-2006 16:39:13 ]
pi_41331267
@ suzanna; ik ben dan geen nebelung of poemojn, maar volgens mij is het helemaal niet erg dat haar zoontje nu elke twee uur wil drinken. Borstvoeding mag je zo vaak geven als het kleintje erom vraagt. Ook ik vind die 100 ml na elke voeding erg heftig en kan me voorstellen dat ze daar onzeker over is.

Zou volgens mij best kunnen die groeispurt. Het kkwam bij mij zelfs weleens voor dat ze naar anderhalf uur weer wilde drinken. Hoe oud is het mannetje?
pi_41331316
Een aantal weken...ik weet niet precies hoeveel. ik bedoelde trouwens niet dat niemand mocht reageren behalve nebelung/poemojn hoor!

Maar is het ook normaal als ze een week niet aankomen? ik zou het namelijk niet weten, ik heb mijn kinderen nooit wekelijks gewogen eigenlijk. Ze gaf me wel aan dat ze de laatste dagen het erg druk had gehad (zieke kinderen etc.) en dat kan ook meetellen, maar dat was alleen de laatste dagen.

edit: hij is vier weken oud nu.

[ Bericht 4% gewijzigd door Suzanna op 30-08-2006 16:40:21 ]
pi_41331684
Niet aankomen in een weekje is niet abnormaal, als er maar over de tijd genomen een stijgende lijn te zien is.
Ik vind 100 ml Kv na elke voeding wel erg veel, het klinkt eerder alsof het kindje aan het regelen is en, hoe lastig ook met andere kinderen, als ze daar niet aan toe gaat geven dan blijft het emmeren omdat haar eigen productie niet mee groeit met het kind.
Wat ik zou doen is kijken of de kinderen niet een dagje ondergebracht kunnen worden (misschien op zondag, met papa weg?) zodat zij een dag lekker in bed of op de bank door kan brengen met de baby en hem zo veel aan kan leggen als hij wil, beide borsten per keer indien mogelijk.
En anders misschien eens kolven om te kijken of ze dat kan geven inplaats van kunstvoeding. ik weet niet of ze makkelijk kolft, het is natuurlijk wel weer een extra handeling boven op het voeden en het zou zonde zijn als ze door een kleine opbrengst nog extra onzeker gaat voelen.
Als het mijn kind zou zijn, maar ik ben een beetje huiverig met dit soort adviezen omdat ik de situatie verder niet ken natuurlijk, zou ik geen Kv bijgeven zolang het kind het verder goed doet (allert wanneer wakker, rustig wanneer slapend, niet geel, goede temp., genoeg plasluiers, geregeld gele poepluiers, etc.) en dan over een week of twee weken nog een keer wegen.
Verder veel aanleggen, proberen die productie zo snel mogelijk op te voeren.

Edit: vier weken oud... dan is om de twee uur drinken absoluut niet abnormaal, maar wel lastig natuurlijk.
Als ze zelf onder stress staat kan dat van invloed zijn op haar productie, wat ook weer kan verklaren waarom hij meer honger heeft. Aan toegeven en (sorry pixels kijken of er iets gedaan kan worden aan de oorzaak van de stress is dan in mijn ogen de beste oplossing.
pi_41333103
Ik ben het wel met je eens, owlet. Ik vind die dag rust met je kind samen wel een goed idee, maar weet niet of de vader daaraan mee wil werken. Hij is niet zo pro-borstvoeding namelijk...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 17:30:00 #248
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_41333147
tja.. ik zou ook Owlets raad opvolgen. En wat die vader betreft.. mischien moet hij dan nog beter voorgelicht worden?...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:35:03 #249
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_41337159
Mijn idee is ook; kinderen een dagje de deur uit en dan alleen met de baby en bij elke kik aanleggen. Een bv-dagje dus. (misschien ndere kinderen een dagje bij oma oid als papa niet mee wil werken?)

Pixels, van zulke mensen zou ik ook kriegel worden hoor!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 20:13:47 #250
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41337997
Tjonge, als je 100 ml kv na elke bv dan geef je nog eens een volledige voeding extra. Jetske is ook een weekje niet aangekomen (en niet afgevallen) in het begin. Tuurlijk vond ik dat vervelend maar ik zag ook dat ze in de lengte gegroeid was. De week daarna was ze gewoon weer 200 gram aangekomen. En 4 weken is zo klein nog... 100 ml per keer?? ik vind het echt veel.

Jetske heeft volgens mij ook haar regeldagen nu. Ze wil de hele dag eten, ik heb vandaag al 2 extra voedingen gegeven. Gelukkig heb ik altijd wat extra in de koelkast staan anders zou ik het echt niet volhouden, ik ben zo moe namelijk. Net vandaag (en morgen) heb ik namelijk afgesproken om naar de diploma uitreikingen van mijn leerlingen te gaan, dat betekent dat ik de hele middag weg ben. En dat valt me nu zwaar... Gelukkig heb ik dit weekend rust en dan ga ik waarschijnlijk dat dagje in bed liggen, goed plan van Owlet.
Lekker douchen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')