abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40758962
Ik heb een nieuwe baan, via een uitzendbureau. Het uitzendbureau heeft mij de voorwaarden en dergelijke van het bedrijf waar ik ga werken uitgelegd. Ik vraag me af of drie van deze voorwaarden / regels eigenlijk wel legaal zijn.

Regel 1: als ik tijdens de eerste maand (waarin ik nog niet zelfstandig werk) 1x te laat kom, ziek ben, naar de dokter moet, een begrafenis heb (die heb ik, ga er dus maar niet heen), word ik per direct ontslagen. Ik mag letterlijk geen minuut missen omdat ik nog moet leren hoe alles moet. De begrafenis kan ik laten zitten, maar ik moet ook naar de huisarts. Dat zal ik dus een maand uit moeten stellen, wat ik vervelend vind.

Regel 2: als ik die maand overleef, gaan ze vervolgens bijhouden hoe vaak ik ziek ben. Bij de derde keer word ik wederom per direct ontslagen. Als ik 1x per jaar griep heb bijvoorbeeld, word ik dus in het derde jaar ontslagen, ze zetten de teller nooit meer op nul ofzo. Het maakt overigens niet uit hoe lang je ziek bent, alleen het aantal keren ziek melden wordt bijgehouden.

Regel 3: ik moet altijd een kwartier eerder beginnen met "voorbereidende werkzaamheden" dan dat ik officieel moet beginnen met werken en heb ook na het werk nog zo'n kwartier "afsluitende werkzaamheden". Eigenlijk werk ik dus iedere dag een half uur gratis?

Ik ben erg blij met mn baan en wil absoluut niet zeuren ofzo, dus als dit normaal & legaal is sorry dan. Ik heb alleen nog maar ervaring met simpel werk in winkels enzo, dus ik weet niet goed wat normaal is. Het uitzendbureau zei wel, dat het normaal is, maar ik vind het toch vreemd. Iedereen is toch wel eens ziek?
pi_40758976
WTF?

Welk uitzendbureau is dat
pi_40758977
hmm okay je werkt dus bij de gestappo dacht dat die al een poosje niet meer bestonden
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_40758999
Het zijn niet de regels van het uitzendbureau, het zijn de regels van waar ik ga werken (KPN).
pi_40759019
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:12 schreef Dipkip het volgende:
Het uitzendbureau zei wel, dat het normaal is, maar ik vind het toch vreemd.
Welk uitzendbureau? Die dingen die jij opsomt zijn dus absoluut niet normaal.
Old Tyme Hardcore!
pi_40759024
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:16 schreef Dipkip het volgende:
Het zijn niet de regels van het uitzendbureau, het zijn de regels van waar ik ga werken (KPN).
Lijkt me stug.
pi_40759030
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:16 schreef Dipkip het volgende:
die regels zijn werkelijk te zot voor woorden! als ik een contract met zulke belachelijke regels tegenkom dan kunnen ze die baan per direct in hun hol steken. (tenzij ik die luxe niet heb) als ik die luxe niet heb zou ik tekenen en DIRECT door solliciteren naar een andere job
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_40759041
Ik zou zeggen bekijk het dan maar, lekker werken is dat
pi_40759052
in je proeftijd bijvoorbeeld kunnen ze je ook altijd gewoon ontslaan, hoeven ze geeneens een reden voor te geven.
dus die regel van ziek zijn 1e maand snap ik wel.

regel 2 is wel erg raar ja! en pure discriminatie

regel 3 kan wel ja.
Krijg je je pauze(s) wel doorbetaald?
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_40759067
moeje naar die man gaan he... en zo je vuist in zijn anus rammen!
pi_40759068
Opbokken bij die hoerenkinderen.

De tering mogen ze krijgen en zeg dat tegen hun gezicht.

K***** uitzendbureau's, ik word helemaal ziek van die gasten. Ze denken dat ze koning zijn en de werknemers slaven, serieus ik geef je een tip en volg die aub op:

WERK NOOIT VOOR EEN UITZENDBUREAU, NOOIT.

Zo heb ik een keer gehad dat ik in de tweede week echt ziek was, gebeld en wat ik hoor: je begint net en dan ben je al ziek. Hele fucking discussie met die kankerwijf, zegt ze ok ik haal je tot eind van de week van de rooster weg. Ok gaan we het zo spelen? Is goed. Heb niks van me laten horen tot die dag, uitzendteef bellen, ik zeg tegen haar ik hoef je werk niet tot in de volgende leven doei.

Nu werk ik voor een echte baas en niet voor een of ander uitzendkneus. Bevalt me veel beter. Uitzendbureau's En geloof me dit is niet de enige ervaring van mij...

Het enige wat die uitzendkneuzen willen is jou tot het maximale uitknijpen... Ik hoop dat die flikkers voor altijd zulk werk moeten doen, gaan ze zien wat voor lolletje het is.
pi_40759085
Begrafenissen valt onder buitengewoon verlof: een begrafenis van een eerste graadsfamilielid mogen ze je nooit weigeren.

Ziekteverlof mag nooit reden zijn voor ontslag behalve als je je wekelijks ziek meld. Zelfs dan zijn ze gebonden aan bepaalde voorwaarden: Dossiervorming, passend ander werk aangeboden etc etc
pi_40759087
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:19 schreef SCH het volgende:
Lijkt me stug.
Hoezo, lijkt je stug. Ik kreeg het zwart op wit voor mn neus, en bij andere baantjes via dit uitzendbureau heb ik er nooit eerder wat over gehoord. De intercendente zei ook, dat het de regels van KPN zijn. Ik heb er vragen over gesteld (voorbeeld van 1x per jaar griep) en ze heeft heel jip&janneke bevestigd dat het zo werkt bij KPN. Dit is om te voorkomen dat mensen zich ziek melden, was de redenatie.

En het stond niet op een contract ofzo, ik heb éérst het werk aangenomen, en toen hebben ze me dat vertelt en laten lezen. Het stond niet op iets waar mijn handtekening op moest, ik kreeg het zeg maar samen met de routebeschrijving enzo.

En nee ik laat die baan niet zitten, heb zeer dringend geld nodig.
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:25:57 #14
146271 De_Piere
Op links ben ik de beste
pi_40759098
Als ik zo eens bedenk hoe dat tegenwoordig gaat zijn nieuwe en jonge medewerkers erg makkelijkals het om dicipline gaat. te laat komen of zomaar wegblijven zijn schering en inslag tegenwoordig. Op maandag middag vlak voor einde werktijd zeggen dat je morgen niet kunt komen om een één of andere stomme reden. Ze vinden het allemaal doodnormaal maar dat is niet zo natuurlijk. Ik heb hoofdpijn, ik ga naar huis heb ik al zo vaak gehoord. Je zou er zelf doodziek van worden.

Ik begrijp dan heel goed dat er bedrijven zijn die zulke regels hanteren die jij hebt genoemd. In werkelijkheid zal het allemaal best meevallen denk ik. Als jij een begrafenis hebt en je legt uit dat het een dierbaar persoon is, zullen ze je vast wel vrijaf geven. Ik denk dat ze gewoon aan willen geven dat er niet met ze gesold kan worden. Volgens mij moeten ze je zelfs vrij geven voor een begrafenis en als je naar de huisarts moet. Maar ik weet neit wat er in de CAO staat natuurlijk maar meestal is zoiets wel goed geregeld.
Met Ajax komt het helemaal goed en Zweden wordt wereldkampioen
pi_40759100
Natuurlijk mag dit niet.
pi_40759109
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:24 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Hoezo, lijkt je stug. Ik kreeg het zwart op wit voor mn neus, en bij andere baantjes via dit uitzendbureau heb ik er nooit eerder wat over gehoord. De intercendente zei ook, dat het de regels van KPN zijn. Ik heb er vragen over gesteld (voorbeeld van 1x per jaar griep) en ze heeft heel jip&janneke bevestigd dat het zo werkt bij KPN. Dit is om te voorkomen dat mensen zich ziek melden, was de redenatie.

En het stond niet op een contract ofzo, ik heb éérst het werk aangenomen, en toen hebben ze me dat vertelt en laten lezen. Het stond niet op iets waar mijn handtekening op moest, ik kreeg het zeg maar samen met de routebeschrijving enzo.

En nee ik laat die baan niet zitten, heb zeer dringend geld nodig.
Dit kunnen ze niet zwart op wit zetten omdat de flikkers dan problemen krijgen.

Moet je serieus eens naar de juiste instanties gaan met die brief van je en die flikkers bang maken, echt jammer dat je geld nodig had want dat zou pas lachen zijn.
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:25 schreef De_Piere het volgende:
Als ik zo eens bedenk hoe dat tegenwoordig gaat zijn nieuwe en jonge medewerkers erg makkelijkals het om dicipline gaat. te laat komen of zomaar wegblijven zijn schering en inslag tegenwoordig. Op maandag middag vlak voor einde werktijd zeggen dat je morgen niet kunt komen om een één of andere stomme reden. Ze vinden het allemaal doodnormaal maar dat is niet zo natuurlijk. Ik heb hoofdpijn, ik ga naar huis heb ik al zo vaak gehoord. Je zou er zelf doodziek van worden.

Ik begrijp dan heel goed dat er bedrijven zijn die zulke regels hanteren die jij hebt genoemd. In werkelijkheid zal het allemaal best meevallen denk ik. Als jij een begrafenis hebt en je legt uit dat het een dierbaar persoon is, zullen ze je vast wel vrijaf geven. Ik denk dat ze gewoon aan willen geven dat er niet met ze gesold kan worden. Volgens mij moeten ze je zelfs vrij geven voor een begrafenis en als je naar de huisarts moet. Maar ik weet neit wat er in de CAO staat natuurlijk maar meestal is zoiets wel goed geregeld.
De goeden lijden onder de kwaden.

Als je echt ziek bent reageren ze heel debiel. Serieus je hebt daar geen rechten je bent gewoon een fucking beest ofzo, ik heb voor verschillende uitzendbureau's gewerkt en echt serieus dat nooit meer. Ga liever zwart werken dan voor die teringlijers....
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:26:48 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40759110
Al deze regels zijn legaal:

Regel 1: omdat het via een uitzendbureau is kunnen ze per dag beslissen met je te stoppen. Dit is 1 van de voordelen van personeel via een uitzendbureau te nemen.

Regel 2: dit heeft te maken met wetgeving. Bij een uitzendcontract wordt het contract ontbonden bij ziekte. Wanneer je na de ziekte weer aan het werk gaat, gaat dan je tweede contract in. Een bedrijf mag een werknemer slechts 3 keer een tijdelijk/uitzendcontract aanbieden. De vierde keer is automatisch een contract voor onbepaalde tijd.

Regel 3: er zijn meer bedrijven waar dit zo is. Dit is vaak CAO geregeld.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:27:10 #18
153230 mars7427
Live Life to the Max
pi_40759117
Lijkt me een leuke voor de vakbond. Geen idee of je lid bent, maar nu jij het zwart op wit hebt, kun je ze altijd een kopietje sturen.
pi_40759119
Gewoon gaan werken daar en mocht je ziek worden heeft de KPN een probleem.
pi_40759123
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:22 schreef yup het volgende:
Het enige wat die uitzendkneuzen willen is jou tot het maximale uitknijpen... Ik hoop dat die flikkers voor altijd zulk werk moeten doen, gaan ze zien wat voor lolletje het is.
Of je scheert even alles over één kam. Ik werk via Recruit a Student en ik ben supertevreden.

Bovendien gaat dit topic niet over de regels van een uitzendbureau, maar van de opdrachtgever.
pi_40759133
Het is geen huppeldepupgraads begrafenis in dit geval, maar ook als mijn vader dood zou gaan zou het opgaan zei het uitzendbureau. Dit omdat die dag "training" niet in te halen zou zijn en ik dus nooit een goede werknemer zou kunnen worden, ofzo.

De kleine pauzes van een paar minuten krijg je wel gewoon loon voor, de lunchpauze niet.
pi_40759143
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:26 schreef sanger het volgende:
Bij een uitzendcontract wordt het contract ontbonden bij ziekte.
Ik heb bij mijn uzb toch gewoon een contract t/m 31 december van dit jaar. Als ik ziek ben, wordt heus mijn contract niet ontbonden.
pi_40759154
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:28 schreef Dipkip het volgende:
Het is geen huppeldepupgraads begrafenis in dit geval, maar ook als mijn vader dood zou gaan zou het opgaan zei het uitzendbureau. Dit omdat die dag "training" niet in te halen zou zijn en ik dus nooit een goede werknemer zou kunnen worden, ofzo.

De kleine pauzes van een paar minuten krijg je wel gewoon loon voor, de lunchpauze niet.
Ja knikken en wanneer 't echt zo is gewoon je recht opeisen.
pi_40759158
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:28 schreef Dipkip het volgende:

Wat een debielen kan je die training zogenaamd niet op een andere dag doen :s
pi_40759169
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:30 schreef sig000 het volgende:

[..]

Ja knikken en wanneer 't echt zo is gewoon je recht opeisen.
Dat zou ook mijn strategie zijn idd. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')