Binnetie | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:47 |
Sindskort heb ik een auto met lpg installatie. Op mijn tomtom staan de POI's van alle lpg stations in Nederland, helaas werken deze POI's niet. Via google kwam ik een lijst tegen met een stuk of 80 lpg stations, maar er staat bijvoorbeeld nergens en lpg pomp in Zwolle, dus de betrouwbaarheid van de lijst lijkt me niet goed. Ik meende dat via de website van de ANWB ergens een pagina was waar alle tankstations opstaan. Kan iemand mij verder helpen? Want nu tank ik bij een pomp in Hoogeveen maar dat is voor mij 20 km omrijden. | |
WesHell | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:48 |
quote:LPG tanken genoeg... ![]() | |
Klonk | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:49 |
zo ongeveer elk tankstation verkoopt LPG. | |
Kresj | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:50 |
Over het algemeen de meeste tankstation buiten de bebouwde kom hebben wel lpg en soms ook binnen de bebouwde kom. Of zeg ik nu iets raars... | |
Gunner | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:52 |
quote:Volgens mij is het in dichtbevokte gebieden (in centra enzo) verboden om LPG te verkopen i.v.m ontploffingsgevaar. De pomp bij mij in de buurt (van Shell) verkoopt iig geen LPG quote:bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_%28brandstof%29 | |
vlad | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:52 |
quote:binnen de beboude kom steeds minder ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:53 |
ik zag LPG en jahoor.... mr Vlad is ook weer aanwezig ![]() | |
Everett | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:53 |
quote:Bij mij om de hoek wel en dat is aan de rand van een woonwijk in Haarlem. | |
Gunner | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:54 |
quote:Zie mijn edit van m'n post. quote: | |
vlad | vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:58 |
quote: ![]() | |
Binnetie | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:05 |
In Hoogeveen is het idd zo gegaan, want het station staat minden in een woonwijk. Mijn andere vraag is waar je ook 's avonds kan tanken met pinpas. Heel vaak kan dit alleen maar tijdens openingstijden van de kassa en deze is vaak al dicht wanneer ik 's avonds naar huis rijd. | |
mars7427 | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:07 |
Dat mag vaak niet, ook wegens veiligheid. Er moet iemand aanwezig zijn als de LPG pomp in gebruik is. Ik ken er wel één in Andelst, GLD. Maar of dat in de buurt is voor je .....? [ Bericht 1% gewijzigd door mars7427 op 11-08-2006 12:07:41 (typo) ] | |
NiGeLaToR | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:11 |
Tis voor mij ook geen probleem in principe. Enige irritante is dat je bij de ene pomp < 50ct/liter betaald en bij de ander > 50ct/liter. Ik heb een tijdlang voor zo'n 45ct/liter kunnen tanken, maar momenteel zit het rond de 47~48ct, maar aan de snelweg bij sommige pompen 55~57ct/liter! | |
vlad | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:12 |
quote:het station? ![]() het waren er een stuk meer ![]() ![]() | |
haaahaha | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:13 |
Vroeger kostte 1 liter gas 10 cent. Guldencent wel te verstaan. | |
sonny | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:13 |
Ik tank in de bebouwde kom (rondweg) in utrecht gewoon gas bij de BP, d'r loopt een parallelstraat naast de rondweg en daar staan gewoon huizen. Meestal tank ik bij de grotere merken en die hebben wel een LPG installatie staan. Voor de rest is het zoals de meesten hier zeggen, tanken op de snelweg. | |
sonny | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:14 |
quote:nu maar 51ct bij de BP ![]() | |
NiGeLaToR | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:16 |
quote:BP is vrij prijzig. Valt me op dat LPG rond de kust van NH (regio Alkmaar - Bergen - Heemskerk) goedkoper is dan richting de ring A10 en A7. Verschil van soms dus 10ct/liter. | |
mars7427 | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:33 |
quote:Da's bij benzine en diesel ook zo hoor! Langs de snelweg betaal je de hoofdprijs.... | |
veldmuis | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:37 |
http://www.tinq.nl/revo2/tinq/index.php?page=tinqlist&sort=5 Heb je daar bijvoorbeeld wat aan? Zullen vast meer benzineboeren met zo'n lijst zijn. | |
NiGeLaToR | vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:39 |
quote:Alleen is een duppie verschil op 1,50 of 1,40 relatief kleiner dan op 0,45 of 0,55 ![]() Gasrijders doen 't goedkoper ![]() | |
Binnetie | vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:27 |
quote:Je bedoeld die pomp vlak bij het station, bij die 1 of andere garage en fietsenzaak bij de rotonde? De pomp waar ik het over het is volgens mij een BP bij de Mc Dondals®. Je hebt ook nog de komas, maar die daar kan je niet tanken als de kassa dicht is. Is ook niet duur met gas... | |
vlad | vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:31 |
quote:die bij de kwikfit, station, fietsenwinkel is de texaco. Heeft de BP bij mcdonalds nog gas? die aan het haagje niet meer en die aan de mr cramerweg ook niet meer geloof ik. De ZDO, bij de DAF garage, nog wel geloof ik. ![]() | |
Binnetie | vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:50 |
Uhh jah ik heb er volgens mij gas ingegooit. Je kan er met zijn 4en geloof ik tegelijk gastanken. De prijs is op dit moment is daar 0,502 per liter... | |
Rolex1 | vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:54 |
quote:Ik ken Tinq wel, want ik tankte daar vroeger vaak benzine, maar LPG heb ik nog nooit gezien in Brabant... Dat klopt wel want op jouw lijst staan 3 LPG-punten, waarvan 2 in Nijmegen... Ik weet wel, dat er boekjes zijn bij tankstations met alle LPG-stations in Nederland en Europa! | |
#ANONIEM | vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:00 |
Meeste LPG-stations zul je idd buiten de bebouwde kom vinden, omdat vanwege risicobeleid er flinke afstanden tot LPG-tank en -vulpunt aangehouden moeten worden. De kans dat er iets verkeerd gaat is niet zo groot, maar als het verkeerd gaat, krijg je zoiets: ![]() | |
NiGeLaToR | vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:01 |
Njah, 1 keer heel kort.. gas ontbrand in 1 keer.. benzine of diesel veranderd in een onblusbare poel des doods met uren durende vlammen van deze grootte ![]() Gas is vluchtiger, maar bevat minder energie.. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:03 |
quote:Tinq heeft de LPG eruitgegooid omdat onbemande stations geen LPG mogen verkopen. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:04 |
quote:Het is wel een flinke explosie die je dan krijgt, als er bij zo'n vulpunt tijdens het vullen iets misgaat. De brandweer bestrijdt liever een omgevallen tankwagen met benzine, dan eentje met LPG. Het duurt dan wel kort zo'n explosie, maar als dan zo'n 100 meter rondom alles zo'n beetje met de grond gelijk gemaakt wordt, is dat niet prettig. | |
NiGeLaToR | vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:35 |
quote:Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het spontaan bij een gescheurde tank explodeert, door de druk waaronder het spul verkeerd en de ontstane kou is de kans op een daadwerkelijke explosie misschien niet eens zo groot? | |
Rolex1 | vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:16 |
quote:Daarom, dat je na sluitingstijd bij de Makro ook geen gas kunt tanken... ![]() | |
vlad | vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:20 |
quote: ![]() LPG bevat meer energie dan benzine ![]() LPG = +/- 45 MJ/kg Gasolie = +/- 46 MJ/kg Benzine = +/- 42 MJ/kg (even zo uit m'n hoofd. voor exacte cijfers kan je even googelen ![]() | |
Guilin | vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:21 |
Maart 2003 (PDF), maar toch een indicatie. | |
yup | zaterdag 12 augustus 2006 @ 10:43 |
quote:Idd onder het mom van veiligheid want LPG stond in de nek van de overheid te hijgen (goedkope belasting en je betaalt geen reet aan de pomp, dus minder cashen voor de overheid). Ze zagen serieus dat er veel meer LPG auto's kwamen dus hebben ze er een stokje voor gestoken. Veiligheidmijnreet.nl En zoals Vladovic zei: LPG bevat meer power dan benzine, PLUS het heeft een hoger octaangehalte. Pak een benzinemotor, en pas het zo aan dat het op LPG loopt. Opeens heeft het ding megaveel power. Maar dan gaat ie niet meer op benzine lopen... En LPi installaties zorgen voor 0% vermogensverlies en tot 40% koppelwinst ![]() Het ligt niet aan de brandstof, maar aan de installaties van vroeger dat gas zo een slecht imago heeft gekregen... | |
highway101 | zondag 13 augustus 2006 @ 17:02 |
Langs de snelweg vrijwel altijd Op doorgaande N-wegen vrijwel altijd Binnen de bebouwde kom vaak wel langs industrieterreinen niet altijd in woonwijken. Als je naar Duitsland wilt, heb je een groter probleem, want daar zijn, zeker langs de Autobahn, weinig LPG-tankstations. | |
Christus | zondag 13 augustus 2006 @ 20:53 |
Ik heb pasgeleden dit bestand gevonden.Of het klopt weet ik niet maar er zouden 4360 LPG tankstations door heel europa voor TomTom in moeten staan. Misschien heb je er iets aan ![]() | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 08:43 |
quote:hmm, die 40% koppeltoename zou ik niet zo durven beweren, maar geen vermogensverlies klopt zeker ![]() ![]() | |
DS4 | maandag 14 augustus 2006 @ 08:51 |
quote:Gaarne een bron... | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 09:44 |
quote:Wat een onzin... LPG heeft MINDER energie dan benzine. Daarom ook het hogere verbruik. Kijk maar eens op de site van gasfx.nl. 0% vermogensverlies klopt (in ieder geval in theorie). In de praktijk zal de ene auto ietsje meer vermogen hebben op benzine, en de andere meer op gas. Het is in ieder geval niet meer zoals vroeger. Koppelwinst? Waar moet dat dan vandaan komen? Onzin. Er is wel een mogelijkheid om meer brandstof in te spuiten en daarmee meer vermogen te genereren. Maar dat kan op benzine ook. Chiptunen noemen ze dat. Enne, voor het geval dat: ik rij zelf op lpg (Vialle LPi), en heb dat zelf in laten bouwen. Ben dus bepaald geen tegenstander van gas. Maar onzin verkondigen schiet niet op. Voor de topicstarter: op de site van www.bk-gas.nl kan je de pompstations zien waar lpg verkocht wordt. Deze lijst is niet uitputtend, maar vermeldt alleen Shell stations, en een enkel ander merk. | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 09:57 |
quote:dat is onzin. zoals ik in een aantal post hierboven heb genoemd bezit LPG meer energie dan benzine. Dus theoretisch zou gas meer vermogen kunnen genereren dan benzine. Het vermogensverlies bij LPG systemen wordt veroorzaakt doordat het gasvormig de verbrandingskamer ingaat. En gasvormig neemt het LPG meer volume in, zodat er uiteindelijk minder energie de verbrandingskamer ingaat. Met vermogensverlies tot gevolg. Met de huidige injectiesystemen wordt dit gecompenseerd door de aanstuurtijd van de injectoren aan te passen. Bij LPI systemen is het vermogensverlies nihil, omdat het LPG hierbij vloeibaar ingespoten wordt. Hierdoor neemt de brandstof minder volume in en gaat er net zoveel energie aan gas de verbrandingskamer in, als dat er aan benzine ingespoten zou worden. Ook heeft het LPI systeem het voordeel van inwendige koeling. (de warmte om het gas te verdampen wordt ontrokken van de gecomprimeerde lucht) 0% vermogensverlies klopt (in ieder geval in theorie). In de praktijk zal de ene auto ietsje meer vermogen hebben op benzine, en de andere meer op gas. Het is in ieder geval niet meer zoals vroeger. Je geeft Gasfx.nl als bron. Nou heb ik daarop gekeken en kon niets vinden over dat energie verhaal. Misschien kijk ik niet goed, maar lijkt me vreemd als het er zo op zal staan. Ook lijkt me die site niet de beste bron, omdat die site er nogal op gebouwd is om hun systeem te verkopen. Dus marketingpraatjes voert de boventoon daar ![]() | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 10:06 |
quote:Dat van die verkooppraatjes ben ik het mee eens. Maar waarom zouden ze dan vermelden dat lpg minder energie heeft? Dat is dan niet logisch. http://www.gasfx.nl/index.cfm?cOpenMenu=1602,1603&fnSelectedMenuID=1603&fnParentMenuID=0&fnPageID=1752 Ongeveer midden op de pagina staat het stuk over de energie. | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 10:11 |
Overigens, we gebuiken benzine en lpg in liters, niet in kilo's. Per liter heeft lpg minder energie dan benzine. Mogelijk is dat per kilo anders, maar je tankt toch echt liters. | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 10:15 |
Benzine 32,780 MJ/l Diesel 35,868 MJ/l LPG 24,400 MJ/l Bron: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2001/c01106.pdf | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 10:31 |
quote:wie is "Wij"? Normaal wordt Kg gebruikt om de hoeveelheid energie weer te geven, omdat volume (liters) afhankelijk is van temp en druk. en de marketinggedachte hierachter is, om de mensen wijs te maken dat LPG minder energie bevat dan benzine. Omdat het motorvermogen wel gelijk blijft t.o.v. benzine geeft volgens hun aan dat het systeem helemaal top is. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door vlad op 14-08-2006 10:41:49 ] | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 10:46 |
"Wij" zijn de mensen die regelmatig bij de brandstofpompen staan om tegen achterlating van een veel te groot bedrag een X aantal liters in ons voertuigen te gooien. | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 10:50 |
quote:je rijd op gas en klaagt nog over een te groot bedrag. Misschien CNG een optie dan? ![]() Maar dat is een hele andere insteek dat los staat van de technische kant ![]() | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 11:12 |
Elke cent die je uitgeeft is er 1 teveel toch? Technisch zal het allemaal best kloppen, maar we hebben het hier over praktisch gebruik (TS zoekt een lpg pomp in Zwolle). | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 11:18 |
quote:zeker waar. Maar dan moet je niet eerst zeggen dat een ander onzin verkoopt, terwijl diegene wel gelijk heeft ![]() | |
Sometimes | maandag 14 augustus 2006 @ 11:20 |
Nou, da's niet helemaal waar. De stelling "lpg bevat meer energie dan benzine" klopt alleen als er de eenheid "per kg" bij gezet wordt. En dat was niet zo. Ik wist trouwens niet dat het per kg andersom was, dus toch nog wat bijgeleerd vandaag. | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 11:23 |
quote:dan nog is het geen onzin, maar moet die stelling iets uitgebreid worden ![]() en dat het per Kg anders is komt, zoals gezegd, door de dichtheid. (temperatuur en druk invloeden) | |
NiGeLaToR | maandag 14 augustus 2006 @ 12:39 |
Ik geloof ook niet in het 0% vermogensverlies verhaal.. mijn auto rijd prima op de Vialle LPi installatie, alleen als je op benzine rijd dan is er met name boven de 3000 rpm gewoon meer puf. Nou hoeft dat met mijn auto eigenlijk nooit, dus in principe merk je er weinig van.. 'n vriend van me met dezelfde auto vergeleek op gas rijden alsof je de airco aan hebt... (S40 1.8i16v). | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 12:43 |
quote:toch kan dat 0% verlies aangetoond worden met meetwaarden ![]() | |
NiGeLaToR | maandag 14 augustus 2006 @ 12:59 |
quote:Tis ook niet erg ofzo, vind het alleen van die suffe beweringen altijd ![]() Zo had mijn vorige gas-bak een indirect ingespoten G3 installatie (luchtinlaat inspuiting) en daar had je zeker vermogensverlies, maar ook dat was geen probleem. Ik zou daarom niet graag een auto die al krap in de PK's zit op gas gaan rijden, misschien wordt het dan zeuren en ga je je gaspedaal te veel gebruiken terwijl je op gas rijd... | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 13:08 |
quote:er zijn nog geen direct ingespoten autogas systemen ![]() en bij een "normaal" lpg systeem heb je inderdaad iets vermogensverlies, door het verhaal wat ik in een eerdere post verteld heb ![]() ![]() | |
NiGeLaToR | maandag 14 augustus 2006 @ 16:43 |
quote:Ah, nagoed, de injectoren zitten nu in het inlaatspruitstuk, gevoelsmatig redelijk direct ![]() Ik had dus een monopoint injectiesysteem.. haperde ook wat meer als je hard optrok en dan op de motor ging remmen etc en je had kans op die backfires. LPi heeft dat ook niet meer toch? (tenzij je lekker injectors hebt, maar toch ![]() | |
vlad | maandag 14 augustus 2006 @ 16:52 |
quote:backfire bij injectiesystemen (multi point) komt niet veel meer voor idd. En zeker niet bij lekkende injectoren. (lekkende injectoren = rijker mengsel. en backfire ontstaat bij arm mengsel ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:27 |
quote:Zie de link in mijn sig bijvoorbeeld ![]() | |
yup | woensdag 16 augustus 2006 @ 18:27 |
quote:De grap met LPG is dat het gewoon lachen is als je auto 1:8 loopt. Omdat je nog steeds DIK goedkoper rijdt dan met benzine... Seat Leon 1.8 20VT op LPi zou ik willen, 180 beesten onder de kap ![]() ![]() ![]() | |
Roel0f | maandag 30 juni 2008 @ 15:16 |
quote:Behalve dan die Tinq in koekange ![]() Om nog even terug te komen op het Verhaal van wel of geen LPG-stations in de bebouwde kom. Het mag, mits je gefundeert kan aan tonen dat het groepsrisico niet groter wordt, of dat door adequate maatregelen de risico's worden ondervangen. | |
Turquaz52 | maandag 30 juni 2008 @ 23:35 |
quote: ![]() ![]() |