LPG tanken genoeg...quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:47 schreef Binnetie het volgende:
Sindskort heb ik een auto met lpg installatie. Op mijn tomtom staan de POI's van alle lpg stations in Nederland, helaas werken deze POI's niet. Via google kwam ik een lijst tegen met een stuk of 80 lpg stations, maar er staat bijvoorbeeld nergens en lpg pomp in Zwolle, dus de betrouwbaarheid van de lijst lijkt me niet goed.
Ik meende dat via de website van de ANWB ergens een pagina was waar alle tankstations opstaan.
Kan iemand mij verder helpen? Want nu tank ik bij een pomp in Hoogeveen maar dat is voor mij 20 km omrijden.
Volgens mij is het in dichtbevokte gebieden (in centra enzo) verboden om LPG te verkopen i.v.m ontploffingsgevaar. De pomp bij mij in de buurt (van Shell) verkoopt iig geen LPGquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:50 schreef Kresj het volgende:
Over het algemeen de meeste tankstation buiten de bebouwde kom hebben wel lpg en soms ook binnen de bebouwde kom. Of zeg ik nu iets raars...
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_%28brandstof%29quote:Omdat LPG(-damp) gemengd met lucht (in een bepaalde verhouding) een gevaarlijk explosieve stof is (zie explosiegrens), mogen tankstations met LPG in Nederland niet in de directe omgeving van woningen gebouwd worden. Het transport van LPG kan gevaar opleveren bijvoorbeeld per spoor. Daarom probeert men dit transport te beperken.
binnen de beboude kom steeds minderquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:50 schreef Kresj het volgende:
Over het algemeen de meeste tankstation buiten de bebouwde kom hebben wel lpg en soms ook binnen de bebouwde kom. Of zeg ik nu iets raars...
Bij mij om de hoek wel en dat is aan de rand van een woonwijk in Haarlem.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mij is het in dichtbevokte gebieden (in centra enzo) verboden om LPG te verkopen i.v.m ontploffingsgevaar. De pomp bij mij in de buurt (van Shell) verkoopt iig geen LPG
Zie mijn edit van m'n post.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:53 schreef Everett het volgende:
[..]
Bij mij om de hoek wel en dat is aan de rand van een woonwijk in Haarlem.
quote:Omdat LPG(-damp) gemengd met lucht (in een bepaalde verhouding) een gevaarlijk explosieve stof is (zie explosiegrens), mogen tankstations met LPG in Nederland niet in de directe omgeving van woningen gebouwd worden. Het transport van LPG kan gevaar opleveren bijvoorbeeld per spoor. Daarom probeert men dit transport te beperken.
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:53 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
ik zag LPG
en jahoor.... mr Vlad is ook weer aanwezig
het station?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:05 schreef Binnetie het volgende:
In Hoogeveen is het idd zo gegaan, want het station staat minden in een woonwijk. Mijn andere vraag is waar je ook 's avonds kan tanken met pinpas. Heel vaak kan dit alleen maar tijdens openingstijden van de kassa en deze is vaak al dicht wanneer ik 's avonds naar huis rijd.
nu maar 51ct bij de BPquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:13 schreef haaahaha het volgende:
Vroeger kostte 1 liter gas 10 cent. Guldencent wel te verstaan.
BP is vrij prijzig. Valt me op dat LPG rond de kust van NH (regio Alkmaar - Bergen - Heemskerk) goedkoper is dan richting de ring A10 en A7. Verschil van soms dus 10ct/liter.quote:
Da's bij benzine en diesel ook zo hoor! Langs de snelweg betaal je de hoofdprijs....quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik heb een tijdlang voor zo'n 45ct/liter kunnen tanken, maar momenteel zit het rond de 47~48ct, maar aan de snelweg bij sommige pompen 55~57ct/liter!
Alleen is een duppie verschil op 1,50 of 1,40 relatief kleiner dan op 0,45 of 0,55quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:33 schreef mars7427 het volgende:
[..]
Da's bij benzine en diesel ook zo hoor! Langs de snelweg betaal je de hoofdprijs....
Je bedoeld die pomp vlak bij het station, bij die 1 of andere garage en fietsenzaak bij de rotonde? De pomp waar ik het over het is volgens mij een BP bij de Mc Dondals®. Je hebt ook nog de komas, maar die daar kan je niet tanken als de kassa dicht is. Is ook niet duur met gas...quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:12 schreef vlad het volgende:
[..]
het station?![]()
het waren er een stuk meerde BIM (die nu weg is) de ZDO, twee van de vele BP's en de texaco meende ik
![]()
die bij de kwikfit, station, fietsenwinkel is de texaco.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 13:27 schreef Binnetie het volgende:
[..]
Je bedoeld die pomp vlak bij het station, bij die 1 of andere garage en fietsenzaak bij de rotonde? De pomp waar ik het over het is volgens mij een BP bij de Mc Dondals®. Je hebt ook nog de komas, maar die daar kan je niet tanken als de kassa dicht is. Is ook niet duur met gas...
Ik ken Tinq wel, want ik tankte daar vroeger vaak benzine, maar LPG heb ik nog nooit gezien in Brabant...quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:37 schreef veldmuis het volgende:
http://www.tinq.nl/revo2/tinq/index.php?page=tinqlist&sort=5
Heb je daar bijvoorbeeld wat aan?
Zullen vast meer benzineboeren met zo'n lijst zijn.
Tinq heeft de LPG eruitgegooid omdat onbemande stations geen LPG mogen verkopen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:54 schreef Rolex1 het volgende:
[..]
Ik ken Tinq wel, want ik tankte daar vroeger vaak benzine, maar LPG heb ik nog nooit gezien in Brabant...
Dat klopt wel want op jouw lijst staan 3 LPG-punten, waarvan 2 in Nijmegen...
Ik weet wel, dat er boekjes zijn bij tankstations met alle LPG-stations in Nederland en Europa!
Het is wel een flinke explosie die je dan krijgt, als er bij zo'n vulpunt tijdens het vullen iets misgaat. De brandweer bestrijdt liever een omgevallen tankwagen met benzine, dan eentje met LPG.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
Njah, 1 keer heel kort.. gas ontbrand in 1 keer.. benzine of diesel veranderd in een onblusbare poel des doods met uren durende vlammen van deze grootte
Gas is vluchtiger, maar bevat minder energie..
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het spontaan bij een gescheurde tank explodeert, door de druk waaronder het spul verkeerd en de ontstane kou is de kans op een daadwerkelijke explosie misschien niet eens zo groot?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is wel een flinke explosie die je dan krijgt, als er bij zo'n vulpunt tijdens het vullen iets misgaat. De brandweer bestrijdt liever een omgevallen tankwagen met benzine, dan eentje met LPG.
Het duurt dan wel kort zo'n explosie, maar als dan zo'n 100 meter rondom alles zo'n beetje met de grond gelijk gemaakt wordt, is dat niet prettig.
Daarom, dat je na sluitingstijd bij de Makro ook geen gas kunt tanken...quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tinq heeft de LPG eruitgegooid omdat onbemande stations geen LPG mogen verkopen.
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
Njah, 1 keer heel kort.. gas ontbrand in 1 keer.. benzine of diesel veranderd in een onblusbare poel des doods met uren durende vlammen van deze grootte
Gas is vluchtiger, maar bevat minder energie..
Idd onder het mom van veiligheid want LPG stond in de nek van de overheid te hijgen (goedkope belasting en je betaalt geen reet aan de pomp, dus minder cashen voor de overheid). Ze zagen serieus dat er veel meer LPG auto's kwamen dus hebben ze er een stokje voor gestoken. Veiligheidmijnreet.nlquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:52 schreef vlad het volgende:
[..]
binnen de beboude kom steeds minderde overheid wil LPG tankstations uit de bebouwde kom weren onder het mom van veiligheid. Alleen tankstations met lopende vergunningen mogen nog LPG verkopen, maar geloof dat er geen nieuwe verguningen worden afgegeven voor verkoop van LPG binnen de bebouwde kom. (weet niet of dit per gemeente verschillend is, maar zo is het wel gegenaan in hoogeveen)
![]()
hmm, die 40% koppeltoename zou ik niet zo durven beweren, maar geen vermogensverlies klopt zekerquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 10:43 schreef yup het volgende:
[..]
En LPi installaties zorgen voor 0% vermogensverlies en tot 40% koppelwinst
Het ligt niet aan de brandstof, maar aan de installaties van vroeger dat gas zo een slecht imago heeft gekregen...
Gaarne een bron...quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 10:43 schreef yup het volgende:
En LPi installaties zorgen voor 0% vermogensverlies en tot 40% koppelwinst
Wat een onzin...quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 10:43 schreef yup het volgende:
[..]
Idd onder het mom van veiligheid want LPG stond in de nek van de overheid te hijgen (goedkope belasting en je betaalt geen reet aan de pomp, dus minder cashen voor de overheid). Ze zagen serieus dat er veel meer LPG auto's kwamen dus hebben ze er een stokje voor gestoken. Veiligheidmijnreet.nl
En zoals Vladovic zei:
LPG bevat meer power dan benzine, PLUS het heeft een hoger octaangehalte.
Pak een benzinemotor, en pas het zo aan dat het op LPG loopt. Opeens heeft het ding megaveel power. Maar dan gaat ie niet meer op benzine lopen...
En LPi installaties zorgen voor 0% vermogensverlies en tot 40% koppelwinst
Het ligt niet aan de brandstof, maar aan de installaties van vroeger dat gas zo een slecht imago heeft gekregen...
dat is onzin.quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:44 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Wat een onzin...
LPG heeft MINDER energie dan benzine. Daarom ook het hogere verbruik. Kijk maar eens op de site van gasfx.nl.
Dat van die verkooppraatjes ben ik het mee eens. Maar waarom zouden ze dan vermelden dat lpg minder energie heeft? Dat is dan niet logisch.quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:57 schreef vlad het volgende:
Je geeft Gasfx.nl als bron. Nou heb ik daarop gekeken en kon niets vinden over dat energie verhaal. Misschien kijk ik niet goed, maar lijkt me vreemd als het er zo op zal staan. Ook lijkt me die site niet de beste bron, omdat die site er nogal op gebouwd is om hun systeem te verkopen. Dus marketingpraatjes voert de boventoon daar![]()
wie is "Wij"?quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:11 schreef Sometimes het volgende:
Overigens, we gebuiken benzine en lpg in liters, niet in kilo's.
Per liter heeft lpg minder energie dan benzine. Mogelijk is dat per kilo anders, maar je tankt toch echt liters.
je rijd op gas en klaagt nog over een te groot bedrag. Misschien CNG een optie dan?quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:46 schreef Sometimes het volgende:
"Wij" zijn de mensen die regelmatig bij de brandstofpompen staan om tegen achterlating van een veel te groot bedrag een X aantal liters in ons voertuigen te gooien.
zeker waar. Maar dan moet je niet eerst zeggen dat een ander onzin verkoopt, terwijl diegene wel gelijk heeftquote:Op maandag 14 augustus 2006 11:12 schreef Sometimes het volgende:
Elke cent die je uitgeeft is er 1 teveel toch?
Technisch zal het allemaal best kloppen, maar we hebben het hier over praktisch gebruik (TS zoekt een lpg pomp in Zwolle).
dan nog is het geen onzin, maar moet die stelling iets uitgebreid wordenquote:Op maandag 14 augustus 2006 11:20 schreef Sometimes het volgende:
Nou, da's niet helemaal waar. De stelling "lpg bevat meer energie dan benzine" klopt alleen als er de eenheid "per kg" bij gezet wordt.
En dat was niet zo.
Ik wist trouwens niet dat het per kg andersom was, dus toch nog wat bijgeleerd vandaag.
toch kan dat 0% verlies aangetoond worden met meetwaardenquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:39 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik geloof ook niet in het 0% vermogensverlies verhaal.. mijn auto rijd prima op de Vialle LPi installatie, alleen als je op benzine rijd dan is er met name boven de 3000 rpm gewoon meer puf.
Nou hoeft dat met mijn auto eigenlijk nooit, dus in principe merk je er weinig van.. 'n vriend van me met dezelfde auto vergeleek op gas rijden alsof je de airco aan hebt... (S40 1.8i16v).
Tis ook niet erg ofzo, vind het alleen van die suffe beweringen altijdquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:43 schreef vlad het volgende:
[..]
toch kan dat 0% verlies aangetoond worden met meetwaardenalleen is dat gemeten onder de meest ideale omstandigheden (ECE ritcylcus met een optimaal afgesteld systeem.) dat zal in de praktijk iets minder zijn.
er zijn nog geen direct ingespoten autogas systemenquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:59 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Tis ook niet erg ofzo, vind het alleen van die suffe beweringen altijd
Zo had mijn vorige gas-bak een indirect ingespoten G3 installatie (luchtinlaat inspuiting) en daar had je zeker vermogensverlies, maar ook dat was geen probleem.
Ik zou daarom niet graag een auto die al krap in de PK's zit op gas gaan rijden, misschien wordt het dan zeuren en ga je je gaspedaal te veel gebruiken terwijl je op gas rijd...
Ah, nagoed, de injectoren zitten nu in het inlaatspruitstuk, gevoelsmatig redelijk directquote:Op maandag 14 augustus 2006 13:08 schreef vlad het volgende:
[..]
er zijn nog geen direct ingespoten autogas systemen![]()
en bij een "normaal" lpg systeem heb je inderdaad iets vermogensverlies, door het verhaal wat ik in een eerdere post verteld hebBij LPI is het vermogensverlies iig heel klein
![]()
backfire bij injectiesystemen (multi point) komt niet veel meer voor idd.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ah, nagoed, de injectoren zitten nu in het inlaatspruitstuk, gevoelsmatig redelijk direct
Ik had dus een monopoint injectiesysteem.. haperde ook wat meer als je hard optrok en dan op de motor ging remmen etc en je had kans op die backfires. LPi heeft dat ook niet meer toch? (tenzij je lekker injectors hebt, maar toch
Zie de link in mijn sig bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:37 schreef veldmuis het volgende:
http://www.tinq.nl/revo2/tinq/index.php?page=tinqlist&sort=5
Heb je daar bijvoorbeeld wat aan?
Zullen vast meer benzineboeren met zo'n lijst zijn.
De grap met LPG is dat het gewoon lachen is als je auto 1:8 loopt. Omdat je nog steeds DIK goedkoper rijdt dan met benzine...quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:59 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Tis ook niet erg ofzo, vind het alleen van die suffe beweringen altijd
Zo had mijn vorige gas-bak een indirect ingespoten G3 installatie (luchtinlaat inspuiting) en daar had je zeker vermogensverlies, maar ook dat was geen probleem.
Ik zou daarom niet graag een auto die al krap in de PK's zit op gas gaan rijden, misschien wordt het dan zeuren en ga je je gaspedaal te veel gebruiken terwijl je op gas rijd...
Behalve dan die Tinq in koekangequote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tinq heeft de LPG eruitgegooid omdat onbemande stations geen LPG mogen verkopen.
quote:Op maandag 30 juni 2008 15:16 schreef Roel0f het volgende:
[..]
Behalve dan die Tinq in koekangetussen hoogeveen en meppel. Tja dan noem je ook een gat, maar ze verkopen echt LPG, omdat deze Tinq de eigenaren op het terrein heeft wonen.
Om nog even terug te komen op het Verhaal van wel of geen LPG-stations in de bebouwde kom. Het mag, mits je gefundeert kan aan tonen dat het groepsrisico niet groter wordt, of dat door adequate maatregelen de risico's worden ondervangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |