maar wat ik me dan afvraag, hou je dan wel genoeg van je partner als je dat kan? ik bedoel, als je echt van iemand houdt wil je toch geen ander meer?quote:op donderdag 10 augustus 2006 19:52 schreef erodome het volgende:
open relatie, elkaar de ruimte geven fantasieen te uiten en relatie's te verdiepen met anderen zonder dat er paniek ontstaat
kortom, gewoon elkaar laten leven, elkaar niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwen hebben dat de band staat als een huis en dat relatie's verdiepen met anderen daar geen enkel gevaar voor is.
lekker genieten van het leven en van elkaar.
om het heel simpel te zeggen en ja dat kan ik, graag zelfs(v)
tja, zo kan ik zeggen, als je echt, echt van iemand houdt, dan wil je dat persoon toch vrij laten, alles laten doen wat hem/haar eventueel gelukkig kan maken, waarom iemand ontzeggen om relatie's te verdiepen met anderen, of wanneer iemand zonder jou uit is even wat lekkers te pakken, wat kom jij daardoor tekort dan?quote:op donderdag 10 augustus 2006 20:05 schreef tarabass het volgende:
[..]
maar wat ik me dan afvraag, hou je dan wel genoeg van je partner als je dat kan? ik bedoel, als je echt van iemand houdt wil je toch geen ander meer?
ik denk dat dat per persoon verschilt. ik heb een bungeejump gedaan paar maand terug, en ik vind het geweldig. ik kan ook niet begrijpen dat sommigen het niks vinden.quote:op donderdag 10 augustus 2006 20:05 schreef tarabass het volgende:
[..]
maar wat ik me dan afvraag, hou je dan wel genoeg van je partner als je dat kan? ik bedoel, als je echt van iemand houdt wil je toch geen ander meer?
alleen zoenen ja?quote:op donderdag 10 augustus 2006 19:44 schreef p8 het volgende:
ik heb 2 jaar een open relatie gehad. zoenen met iemand anders mocht best
nou ik (m) hou ontzettend veel van mijn vriendin, ik zie ook weinig relaties om me heen waarvan ik denk dat ze beter gaan dan die van ons. maar toch ontmoet ik best af en toe vrouwen die ik behoorlijk leuk vind. het hebben van een vriendin betekent niet dat andere vrouwen ineens minder zijn, het betekent dat ik er voor kies voor mijn vriendin te gaan en iedereen kan zoiets op zijn eigen manier doen. als ik extra kontakt met die leuke vrouwen zou zoeken zou er best iets uit kunnen groeien op zich, maar ik kies er voor om dat niet te doen.quote:op donderdag 10 augustus 2006 20:05 schreef tarabass het volgende:
[..]
dat is het allerbelangrijkste punt wat je moet overdenken, nog voor je het ter sprake zou brengen in je relatie.quote:op donderdag 10 augustus 2006 22:16 schreef aventura het volgende:
het lijkt me ideaal, maar niet zo makkelijk uitvoerbaar. ik zou het zelf makkelijk kunnen maar...kan ik het aanzien dat mijn partner dan precies hetzelfde zou doen?
en dat is het idd, geen jaloesie, geen angst, alleen maar vertrouwen, openheid en liefde, ik vind het echt heerlijk.quote:op donderdag 10 augustus 2006 22:18 schreef sakura het volgende:
het is gewoon een bevrijding
helemaal mee eens, het hadden mijn woorden kunnen zijnquote:op donderdag 10 augustus 2006 20:13 schreef erodome het volgende:
[..]
tja, zo kan ik zeggen, als je echt, echt van iemand houdt, dan wil je dat persoon toch vrij laten, alles laten doen wat hem/haar eventueel gelukkig kan maken, waarom iemand ontzeggen om relatie's te verdiepen met anderen, of wanneer iemand zonder jou uit is even wat lekkers te pakken, wat kom jij daardoor tekort dan?
de liefde is juist innig diep, ik ben niet bang hem te verliezen om wat lichamelijks en zelfs niet om diepere banden met een ander, hij is mijn levenspartner en ik de zijne, ik voorspel rollatorrace's in het bejaardenhuis voor ons later
ik ben er eerder van overtuigd dat dat van nature per mens wel wat verschilt.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 10:58 schreef ozziecar het volgende:
-knip-
ik ben er van overtuigd dat de mens van nature niet monogaam is.
-knipperdeknip-
mijn mening, persoonlijk zou ik het niet trekken.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 11:00 schreef tr08 het volgende:
[..]
ik ben er eerder van overtuigd dat dat van nature per mens wel wat verschilt.
dat dus. ik zou niet weten hoe ik zou reageren wanneer mijn partner de lakens bevuilt heeft met een ander...quote:op donderdag 10 augustus 2006 22:16 schreef aventura het volgende:
het lijkt me ideaal, maar niet zo makkelijk uitvoerbaar. ik zou het zelf makkelijk kunnen maar...kan ik het aanzien dat mijn partner dan precies hetzelfde zou doen?
wat bedoelen jullie toch met dan heb je geen relatie meer, is bij jullie dan het enige wat jullie in een relatie bind de seks, die je alleen met elkaar mag hebben, is dat echt alles????quote:op vrijdag 11 augustus 2006 11:14 schreef acidburner het volgende:
ik zou het eigenlijk ook niet trekken. ofwel ben je samen ofwel niet ... dat open relatie gedoe is een leuke reden om effie buitenshuis te gaan flikflooien. mja dan heb je eigenlijk helemaal geen relatie he. ik vind het dus maar niks... maar ben vrij conservatief![]()
wie bepaald dat sex en liefde niet bij elkaar horen? omdat een paar mensen met een open relatie dit stellen horen ze niet bij elkaar? sex is een logisch gevolg van liefde in de natuur en liefde ontstaat met een reden. horen bij elkaar, elke biologie leraar kan je dat vertellen. dat de mensen tegenwoordig dankzij de vrijheid van de maatschappij menen dat sex en liefde gescheiden kunnen worden zegt slechts iets over de kwaliteit van de liefde in de relaties, niets over de scheiding daartussen. daarnaast heeft sex niet altijd met liefde te maken dankzij die vrijheid, betekent niet dat het normaal is dat de mensen met een open relatie (die dus liefde horen te voelen) behoefte hebben aan andere personen.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 22:57 schreef sakura het volgende:
ach, de meeste mensen hebben nog steeds het waan idee dat liefde en sex bij elkaar horen, maar iedereen met een open relatie zal dat zonder meer tegen spreken, omdat zij sex hebben gezet op de plaats waar het hoort. sex heeft namelijk niets met liefde te maken, enkel andersom liefde heeft wel met sex te maken.
maar ieder moet leven hoe hij zelf zich het lekkerste erbij voel, en voor ons is dat zonder meer een open relatie, waar sex dus geen beladen punt meer is, en jaloezie al jaren volledig niet bestaand meer is.
ik zal nooit mensen veroordelen die verwoede pogingen doen monogaam te leven, ik vind het alleen altijd zo ontzettend jammer dat ze de vrijheid van een open relatie moeten missen.
wij hadden al vrij snel die fantasie, maar fantasie in werkelijkheid omzetten is niet altijd even eenvoudig.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 23:01 schreef aventura het volgende:
het lijkt me mooi als je dat stadium kunt bereiken. ik ben iemand die niet erg jaloers is aangelegd. toch zou ik niet kunnen voorspellen hoe ik zou reageren als is mijn partner met iemand anders zou zien. ik zou niet staan te juichen. maar goed, ik neem aan dat er bij jullie eerst een heel proces is voorafgegaan. dus eerst een stabielere relatie, veel gesprekken en afspraken, etc.
sommige mensen hebben jaloezie en onzekerheid omdat het een natuurlijk proces is. je wil niet dat je partner met een ander neukt. jullie mensen maken ervan dat het juist goed is als je dat kwijt bent, geweldig! daarom duurde het ook zo lang bij o.a. jullie, dat komt niet omdat het zo geweldig en natuurlijk is.. uiteraard.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 23:33 schreef sakura het volgende:
we hebben er uiteindelijk een jaar of 2 over gedaan voor we de eerste stap met partnerruil gezet hebben. en wat een bevrijding was dat, alsof er een enorm gewicht plots van je afvalt, en een enorme donkere doek van je relatie afglijd, de donkere doek die elke monogame relatie heeft in de vorm van jalouzie en onzekerheid.
de mens is van nature niet monogaam, dat is door jarenlange invloed van de kerken bij de mensen ingestampt.quote:op zaterdag 12 augustus 2006 00:08 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
sommige mensen hebben jaloezie en onzekerheid omdat het een natuurlijk proces is. je wil niet dat je partner met een ander neukt. jullie mensen maken ervan dat het juist goed is als je dat kwijt bent, geweldig! daarom duurde het ook zo lang bij o.a. jullie, dat komt niet omdat het zo geweldig en natuurlijk is.. uiteraard.
niet iedereen die monogaam heeft heeft behoefte om het in de praktijk te brengen om met een ander te neuken. ze zien het vaak ook niet als een zwarte doek. ik ben er blij om dat ik en mijn vriendin monogaam zijn. ben vast niet de enige.
ach ja uit onderzoek blijkt dat 25% van de mensen vreemdgaat, dat is nog wel te overzien (zal wel een redelijke richtlijn zijn). 1/3e van de huwelijken gaat op den duur kapot, vind 2/3e dat slaagd voor een paar tientallen jaren toch wel een teken eigenlijk. dat is dus iets wat ik juist niet hoef toe te geven.quote:op zaterdag 12 augustus 2006 00:13 schreef sakura het volgende:
de mens is van nature niet monogaam, dat is door jarenlange invloed van de kerken bij de mensen ingestampt. dus niet gek dat het toch even nodig heeft om je aan dat juk te onttrekken.
maar even goede vrienden als jullie wel kiezen om monogaam te proberen te blijven. alleen zal je toe moeten geven dat dat een zeer groot deel van de mensen uiteindelijk niet lukt, en toch de natuur weer de overhand neemt.
ja zoenen kun je overalquote:
liefde en seks horen niet bij elkaar omdat dat gewoon zo is, want er zijn vele vormen van liefde die nooit met seks zullen worden gemengd, als je je oma een schatje vindt en erg van haar houdt dan wil je daar ook niet mee te bed toch?quote:op vrijdag 11 augustus 2006 23:22 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
wie bepaald dat sex en liefde niet bij elkaar horen? omdat een paar mensen met een open relatie dit stellen horen ze niet bij elkaar? sex is een logisch gevolg van liefde in de natuur en liefde ontstaat met een reden. horen bij elkaar, elke biologie leraar kan je dat vertellen. dat de mensen tegenwoordig dankzij de vrijheid van de maatschappij menen dat sex en liefde gescheiden kunnen worden zegt slechts iets over de kwaliteit van de liefde in de relaties, niets over de scheiding daartussen. daarnaast heeft sex niet altijd met liefde te maken dankzij die vrijheid, betekent niet dat het normaal is dat de mensen met een open relatie (die dus liefde horen te voelen) behoefte hebben aan andere personen.
en misschien zijn monogame personen (waaronder ik) wel niet zo dom en hoef je ons niet te 'redden' uit onze situatie. misschien zijn we wel gelukkig en wel gelukkig op een dusdanige manier dat we niet met anderen hoeven te neuken. dat we sex met onze partner hoger waarderen dan met anderen. misschien is het wel niet zo erg voor personen zoals ons om zo te leven, we kiezen erzelf voor en dat komt heus niet allemaal door 'maatschappelijke druk' of domheid.
hmm goed punt.... dat is inderdaad helemaal de reden. maar goed, ik ben in ieder geval nog niet zover dat ik haar op die manier kan "laten gaan". het is nog pril, dus misschien dat dat in de toekomst verandert. voor nu hou ik d'r graag voor mezelf, maar geen claimgedrag uiteraard. (beetje taai dat ze 2,5 week op vakantie is.... maarrrr goed, dat is een ander verhaal)quote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:22 schreef sakura het volgende:
het erge is juist het bedriegen en liegen, en het vertrouwen wat weg is in je relatie, want dat blijft niet bij dat ene uurtje, maar is blijvend en gaat nooit meer weg.
dat is juist het punt in een open relatie, daar sta je jezelf niet toe dat het meer word dan alleen sex, en die ruimte heb je dan dus ook, dat je sex met die persoon hebt.quote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:14 schreef ethiraseth het volgende:vind het sowieso beetje moeilijk iets. aan ene kant heb ik (heel klein) beetje iets van ach, tis maar sex, maar toch is er altijd die angst dat het meer dan sex wordt met een ander en daarmee een bedreiging voor onze relatie. dus voorlopig zal ik echt niet meer toestaan. in elk geval niet als het gebeurt als ik er niet bij ben. ben ik er bij dan kan het een andere situatie worden en het mischien wel toestaan. maar ben bang dat ik toch wat te jaloers ben aangelegd.
als mijn vriendin zoiets zou vertellen zou ik daar echt niet van kunnen genieten...quote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:22 schreef sakura het volgende:
als mijn vrouw met een ander in bed duikt, verteld ze me dat gewoon, en genieten er samen nog eens van van wat ze allemaal mee gemaakt heeft. (zelfde uiteraard als ik bij een andere vrouw het bed in duik)
dat hou ik me aan ene kant ook voor, maar toch stamp je aangeleerde monogamie er niet zomaar even uit. tis pas iets wat sinds enkele maanden speelt en ik merk gewoon dat ik nog steeds moeite heb met het een plaats geven en het echt helemaal te accepteren. het komt wel langzaam, maar daarvoor is meer tijd nodig en meer zekerheid in onze relatie (hebben pas 4 maanden wat, is voor mij persoonlijk nog te kort om al zó zeker te zijn dat ik zulke dingen aandurf).quote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:29 schreef sakura het volgende:
[..]
dat is juist het punt in een open relatie, daar sta je jezelf niet toe dat het meer word dan alleen sex, en die ruimte heb je dan dus ook, dat je sex met die persoon hebt.
ik ga zelf ook vrij veel met een vrouw om waar ik echt enorm goed mee op kan schieten, en had ik geen relatie, zou ik zeer zeker smoor verliefd op haar zijn, maar die ruimte geef ik mijzelf dus gewoon niet.
in de jaren zestig bleek al dit moois toch niet echt te werken hoor. het klinkt allemaal prachtig maar ik geloof er geen fuck van.quote:op vrijdag 11 augustus 2006 10:22 schreef erodome het volgende:
[..]
en dat is het idd, geen jaloesie, geen angst, alleen maar vertrouwen, openheid en liefde, ik vind het echt heerlijk.
we zijn dan ook nogsteeds net een stel verliefde pubers, dat na ruim 14 jaar samen zijn, we zijn graag heel innig met elkaar, lekker kleffen en doen, er bestaan nogsteeds geen dagen waarin we het vergeten om aan elkaar te laten weten dat we veel om elkaar geven, mijn hart maakt nogsteeds een sprongetje als ik hem weer zie na een dag werken.
mijn moeder moet daar altijd erg om lachen, als ik daar eens alleen ben en hij komt me ophalen dan ga ik nogsteeds helemaal glimmen als ik hem aan zie komen volgens mijn moeder, net als toen ik nog thuis woonde
natuurlijk is het niet in 1 keer van gewoon monogaam naar helemaal open gegaan, eerst eens wat aftasten en doen, veel praten, ook wel een downtje tussendoor gehad, maar niets wat niet met praten opgelost kon worden en uiteindelijk is het dit geworden, totaal open.
alhoewel de optie totaal open maar bar weinig gebruik van wordt gemaakt, we vinden het vooral erg leuk het samen te doen, maarja, we zijn dan ook echt 2 handen op 1 buik
ik vind het wel heel erg ver gaan om te zeggen dat élke monogame relatie die donkere doek heeft. kén jij iedere monogame relatie dan?quote:op vrijdag 11 augustus 2006 23:33 schreef sakura het volgende:
[..]
en wat een bevrijding was dat, alsof er een enorm gewicht plots van je afvalt, en een enorme donkere doek van je relatie afglijd, de donkere doek die elke monogame relatie heeft in de vorm van jalouzie en onzekerheid.
dat is idd een schoolvoorbeeld hoe het niet moet, en wat een open relatie absoluut niet is.quote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:45 schreef lovechild het volgende:
[..]
zonder te oordelen over het vriendje naast haar vaste relatie, vind ik het wel erg respectloos naar haar vaste vriend toe. volgens mij moet dit voorbeeld niet hét voorbeeld van een open relatie zijn...
dat stamp je er ook niet zomaar even uit, eeuwen doctrine zit diep geworteld (lang leve de kerkenquote:op zaterdag 12 augustus 2006 23:33 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
dat hou ik me aan ene kant ook voor, maar toch stamp je aangeleerde monogamie er niet zomaar even uit. tis pas iets wat sinds enkele maanden speelt en ik merk gewoon dat ik nog steeds moeite heb met het een plaats geven en het echt helemaal te accepteren. het komt wel langzaam, maar daarvoor is meer tijd nodig en meer zekerheid in onze relatie (hebben pas 4 maanden wat, is voor mij persoonlijk nog te kort om al zó zeker te zijn dat ik zulke dingen aandurf).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |