FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tanken met motor aan
amdboydonderdag 10 augustus 2006 @ 17:25
Wat voor gevolgen heeft het? Ik heb al gezocht op google en er komen alleen de resultaten waar ik nou net niet naar zoek. Wie weet precies wat er gebeurt als je tankt terwijl de motor nog draaid, mijn vader zei dat het te maken had met vonken ofzo, gedetailleerde uitleg plz?
Wojworshebndonderdag 10 augustus 2006 @ 17:28
Met diesel geen enkel probleem
Barcaconiadonderdag 10 augustus 2006 @ 17:57
Ik tank zo vaak met de motor draaiende. Wel slechts een paar liter elke keer.

Ik werk bij een dealerbedrijf, en als een occasion voor een proefrit weg moet en de tank is leeg, en de accu ook, dan moet ik de starter gebruiken, en kan de motor bij het tankstation dus niet afgezet worden omdat hij dan niet meer start...

Tot nu toe is het nog nooit een probleem geweest, maar het is dan ook elke keer maar 4/5 liter.
lipjedonderdag 10 augustus 2006 @ 18:38
opzich moet je goed uitkijken met benzinedampen en vonken. Dan kan er een explosief mengsel ontstaan, wat dus aan een klein vonkje genoeg heeft. Over het algemeen tank je in de buitenlucht en is de concetratie benzinedamp te laag om op de vonk van de motor te kunnen reageren. Over het algemeen is deze damp al verwaaid voordat ie van de tank (bij het achterwiel) bij de motor (nabij het voorwiel) is. Wel uitkijken met een achterliggende moter en benzinetank.
Een tweede beveliging is op aanwezig bij de moderne tankstations: deze hebben een afzuiging van deze dampen op de slang zitten.
TR08donderdag 10 augustus 2006 @ 21:12
Theoretisch kan er gevaar zijn, in de praktijk valt het meestal mee. Met hogere temperaturen (in de buurt van je uitlaat en op zomerse dagen) wordt het risico hoger, met lage temperaturen wordt het veiliger. Het zal in de regel allemaal best goed gaan, maar ik sta niet graag in jouw schoenen als je op die manier de boel in brand laat vliegen zeg maar
Ik neem het risico in elk geval niet, tenzij ik er om wat voor reden echt niet onderuit kan. Dat is tot nog toe nooit gebeurd.
jochem8donderdag 10 augustus 2006 @ 21:58
Nooit geen problemen mee. Heb ook een tijdje kapotte accu gehad (aanduwen of jumpstarten) en bij het tanken gewoon laten draaien. Wel oppassn voor cajackers
lipjedonderdag 10 augustus 2006 @ 22:49
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:58 schreef jochem8 het volgende:
Nooit geen problemen mee. Heb ook een tijdje kapotte accu gehad (aanduwen of jumpstarten) en bij het tanken gewoon laten draaien. Wel oppassn voor carjackers
Jij hebt een scooter geen oto. T zijn dan ordinaire dieven
yupdonderdag 10 augustus 2006 @ 22:55
Een scooter kan je niet aanduwen (indien zo een automaat met vario)

Verder heb ik wel een paar keer met motor aan getankt, was wel een dieselbestelwagen. En ja dus gewoon 88 liter ofzo getankt... Geen enkel probleem.
allsystemshaltdonderdag 10 augustus 2006 @ 23:12
Het is zonde van je geld en het millieu *

*Morraalridder modus

En tenzij je dus een probleem met je accu hebt oid. is het imho ook nutteloos.
TR08vrijdag 11 augustus 2006 @ 07:28
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:58 schreef jochem8 het volgende:
Nooit geen
problemen mee.
Zie je wel het is dus een slecht plan dat nooit goed kan gaan
daheivrijdag 11 augustus 2006 @ 07:32
DIt kan geen kwaad in Nederland omdat hier bij elk tankstation de gassen weggezogen worden door de pomp.
Slappertjevrijdag 11 augustus 2006 @ 07:33
Met een auto maakt het geen fock uit, een brommer oid moet je wel uitzetten anders zit je met een fikkende Puch bij de pomp... vinden ze niet zo leuk
Dr_Flashvrijdag 11 augustus 2006 @ 08:45
ik vind het een beetje onzin. Net zoiets als uitgebreid gaan zitten schransen op de plee, doe je ook niet
TR08vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:46
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 07:32 schreef dahei het volgende:
DIt kan geen kwaad in Nederland omdat hier bij elk tankstation de gassen weggezogen worden door de pomp.
Alleen uit de tank, niet wat je knoeit, dus ook niet wat via via op je hete uitlaat loopt... Kun je ook duidelijk ruiken, ieder station stinkt naar brandstof.
Wojworshebnvrijdag 11 augustus 2006 @ 09:25
Nou onzin..s'winters kun je lekker de slang erin hangen en dan weer binnen gaan zitten met de kachel aan.
jochem8vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:26
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:49 schreef lipje het volgende:

[..]

Jij hebt een scooter geen oto. T zijn dan ordinaire dieven
Vroeger wel ooit gehad
Maar na mijn Ford Scorpio V6 is er nu een Sigma V6.
Met die Scorpio had ik dat probleem trouwens.
geelhoedvrijdag 11 augustus 2006 @ 10:08
Kan iemand me vertellen wat het voordeel van tanken met de motor aan is?
daheivrijdag 11 augustus 2006 @ 11:48
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:08 schreef geelhoed het volgende:
Kan iemand me vertellen wat het voordeel van tanken met de motor aan is?
Er kan dan iets meer in.
TR08vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:37
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 11:48 schreef dahei het volgende:

[..]

Er kan dan iets meer in.
Ja omdat er tijdens het tanken een koffiekopje uitloopt richting je benzine slurpende motor kan er inderdaad iets meer in voor de pomp uit slaat

Als je niet je tank tot de laatste druppel leeg gaat rijden is dit een weinig doorslaggevende reden om met draaiende motor te willen tanken.
amdboyvrijdag 11 augustus 2006 @ 17:52
Haha, ik vroeg het me gewoon af wat voor "gevaar" dat op leverd want het werd me nooit duidelijk genoeg uitgelegd...( het is ook een vreemde vraag ghehe )
KonnieKipkevrijdag 11 augustus 2006 @ 17:53
doe ik wel vaker, is beter voor de motor, dan opnieuw te hoeven starten...
UFOtjevrijdag 11 augustus 2006 @ 17:58
Tja.. bij de autosport in het algemeen kan het toch ook?
Krijg je daar nooit gezeik mee, een draaiende motor tijdens het tanken?

Dacht dat de motor altijd uit MOEST bij een tankstation, ivm veiligheid ed.
KonnieKipkevrijdag 11 augustus 2006 @ 18:19
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:58 schreef UFOtje het volgende:
Tja.. bij de autosport in het algemeen kan het toch ook?
Krijg je daar nooit gezeik mee, een draaiende motor tijdens het tanken?

Dacht dat de motor altijd uit MOEST bij een tankstation, ivm veiligheid ed.
Bij onbemande tankstations laat ik m altijd lopen, is beter voor het milieu en de ontsteking om hem te laten draaien. Scheelt 1x starten.
Omkronvrijdag 11 augustus 2006 @ 18:24
De Shell hier in de buurt ging flippen toen een automonteur (waarschijnlijk met goede redenen) de motor liet draaien.
UFOtjevrijdag 11 augustus 2006 @ 18:26
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:24 schreef Omkron het volgende:
De Shell hier in de buurt ging flippen toen een automonteur (waarschijnlijk met goede redenen) de motor liet draaien.
Terecht natuurlijk.
Elke mogelijkheid op ongelukken moet je daar zien te voorkomen.
Omkronvrijdag 11 augustus 2006 @ 18:28
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:26 schreef UFOtje het volgende:

[..]

Terecht natuurlijk.
Elke mogelijkheid op ongelukken moet je daar zien te voorkomen.
Overigens ging een anders shell (ook in de buurt0 flippen toen iemand zijn telefoon opnam tijdens tanken.
Barcaconiavrijdag 11 augustus 2006 @ 18:53
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:28 schreef Omkron het volgende:

[..]

Overigens ging een anders shell (ook in de buurt0 flippen toen iemand zijn telefoon opnam tijdens tanken.
Dat is ook en kwats, dat hebben ze geloof ik bij brainiac getest, en een telefoon gaf onder geen enkele omstandigheid een vonk, zoals gezegd werd door sommige pompen.
Sterke_Yerkevrijdag 11 augustus 2006 @ 21:52
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 17:57 schreef Barcaconia het volgende:
Ik tank zo vaak met de motor draaiende. Wel slechts een paar liter elke keer.

Ik werk bij een dealerbedrijf, en als een occasion voor een proefrit weg moet en de tank is leeg, en de accu ook, dan moet ik de starter gebruiken, en kan de motor bij het tankstation dus niet afgezet worden omdat hij dan niet meer start...

Tot nu toe is het nog nooit een probleem geweest, maar het is dan ook elke keer maar 4/5 liter.
Beetje autobedrijf heeft wel een mobiel starterspack, en eigenlijk ook wel een jerrycan benzine

[ Bericht 1% gewijzigd door Sterke_Yerke op 12-08-2006 00:10:22 ]
rivalzaterdag 12 augustus 2006 @ 08:28
ik zie geen gevaar! mensen die praten over vonken e.d. uit je tank komen heus geen vonken als je motor aanstaat! en als er ergens anders vonken vandaan komen(anders dan de auto). dan zouden die er ook zijn als je motor niet liep.
daheizaterdag 12 augustus 2006 @ 08:33
Weten jullie wel dat benzine in vloeibare vorm niet brandbaar is en dat de gassen worden weggezogen?
Ook is het een fabeltje dat het beter voor het milieu is om je auto aan te laten staan bij het tanken. Het schijnt dat als je 1 minuut je auto laat draaien dat dit slechter is voor het milieu dan dat je hem opnieuw start.
rivalzaterdag 12 augustus 2006 @ 08:43
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 08:33 schreef dahei het volgende:
dat de gassen worden weggezogen?
door wat?
yupzaterdag 12 augustus 2006 @ 10:41
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 08:43 schreef rival het volgende:

[..]

door wat?
Volgens mij heeft de slang van een pomp bij een station een damp-retourslang...
rivalzaterdag 12 augustus 2006 @ 10:51
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 10:41 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de slang van een pomp bij een station een damp-retourslang...
die dus afzuigt tegelijkertijd met tanken? ik zal er eens op letten
yupzaterdag 12 augustus 2006 @ 11:02
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 10:51 schreef rival het volgende:

[..]

die dus afzuigt tegelijkertijd met tanken? ik zal er eens op letten
Volgens mij kan je dat niet zien hoor, maar als het goed is hebben ze gewoon allemaal een damp-retourslang...
KonnieKipkezaterdag 12 augustus 2006 @ 11:03


[ Bericht 100% gewijzigd door KonnieKipke op 12-08-2006 11:04:02 ]
KonnieKipkezaterdag 12 augustus 2006 @ 11:03
Het is dat kleine gaatje in wat in de opening van het tankpistool zit.
rivalzaterdag 12 augustus 2006 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 11:02 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij kan je dat niet zien hoor, maar als het goed is hebben ze gewoon allemaal een damp-retourslang...
er zal dan toch nog een extra gat moeten zitten vlak boven of naast waar de benzine eruit komt.... kan namelijk niet via hetzelfde gat eruit komen en erin gezogen worden!.. en aangezien het wel moet werken.... zal het ook wel hard zuigen.. en zou je het moeten horen mits dichtbij genoeg
yupzaterdag 12 augustus 2006 @ 11:04
Oh ja kijk eens naar die ijkcontorle stickertjes op de pomp. Je weet wel met die datums erop enzo, staat er NL ijkwet en staat er goedgekeurd tot ofzo.

Staat er apart een stickertje voor de damp-retourslang... Die krijgen dus een aparte goedkeuring sticker...
Sterke_Yerkezondag 13 augustus 2006 @ 13:49
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 08:33 schreef dahei het volgende:
Weten jullie wel dat benzine in vloeibare vorm niet brandbaar
Devilnlmaandag 14 augustus 2006 @ 02:57
denk dat het meer temaken heeft met:
Auto loopt. dus trilt..
de slang heeft meer kans om uit je tank te donderen.. je morst.. boel moet schoon gemaakt worden.. Blah blah
Schlumbergermaandag 14 augustus 2006 @ 15:13
Het valt inderdaad echt enorm mee met die 'gevaren'. Bijna alle damp wordt afgezogen (inderdaad door de dampretourslang) , en wat er overblijft waait weg of is in ieder geval in een ongevaarlijke concentratie.

Dit betekent dat je dus bij wijze van spreken met je vlammende gasbrander pirouettes kan draaien tijdens het tanken

Overigens zie ik vaak genoeg truckers 500 liter diesel in hun tank gooien, terwijl ze er rustig een shaggie bij roken.
rivaldinsdag 15 augustus 2006 @ 07:53
whaha! bij ons in purmerend zit er een texaco waar de man van de pomp nog voor je tankt (en je ruiten schoon maakt)

wat denk je dat die malloot doet. met een Brandende sigaar in ze mond staat hij mijn auto vol te gooien!
Devilnldinsdag 15 augustus 2006 @ 16:19
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 15:13 schreef Schlumberger het volgende:
Het valt inderdaad echt enorm mee met die 'gevaren'. Bijna alle damp wordt afgezogen (inderdaad door de dampretourslang) , en wat er overblijft waait weg of is in ieder geval in een ongevaarlijke concentratie.

Dit betekent dat je dus bij wijze van spreken met je vlammende gasbrander pirouettes kan draaien tijdens het tanken

Overigens zie ik vaak genoeg truckers 500 liter diesel in hun tank gooien, terwijl ze er rustig een shaggie bij roken.
voordat diesel brand moet er heel wat gebeuren hoor
je kunt wel een peuk in je tank gooien zonder dat er wat gebeurt
Tis een "olie" he. brand niet zomaar
Turquaz52dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:56
is niet waar van dat gevonk.
Waarom denk je dat er Rubber om de Tankpistool zit en in het begin van de gat waar je het in stopt??
Dat is dat het niet in aanraking komt met het chasis, maar met het rubber

* (Teminste onze Carisma en Primera hebben rubber , onze Escort had plastic )
opgebaardedinsdag 15 augustus 2006 @ 23:58
on topic, is mij ooit één keer overkomen met benzine motor, tank was bijna leeg en na tanken weer helemaal vol en er was niks nada niente aan de hand
Schlumbergerwoensdag 16 augustus 2006 @ 00:25
Rubber om het tankpistool? Om het uiteinde? Ik heb dat nog nooit gezien....

Offtopic: Overigens baal ik er echt van dat ik niet mag roken tijdens het werk - ik heb een bijbaantje als pompmonteur, en het schijnt dat Shell (e.d.) echt gigantische boetes opleggen als je op het terrein van de pomp een sigaret opsteekt. Ook al zit je nota bene in je auto.
PNGwoensdag 16 augustus 2006 @ 02:58
Astra Fs hebben dat probleem gehad. Erna modificatie tankdopring gehad tegen statische ontlading.
gatewaywoensdag 16 augustus 2006 @ 13:57
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 09:25 schreef Wojworshebn het volgende:
Nou onzin..s'winters kun je lekker de slang erin hangen en dan weer binnen gaan zitten met de kachel aan.
bij de pomp waar ik tankt werkt dat niet, want het handvat blijft niet vast zitten (je moet de hendel ingeknepen houden) en volgens mij is dat bij elk tankstation in NL zo (is verplicht dacht ik?)
jochem8woensdag 16 augustus 2006 @ 14:37
Kwestie van spijkertje ertussen.
Schlumbergerwoensdag 16 augustus 2006 @ 15:03
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 13:57 schreef gateway het volgende:

[..]

bij de pomp waar ik tankt werkt dat niet, want het handvat blijft niet vast zitten (je moet de hendel ingeknepen houden) en volgens mij is dat bij elk tankstation in NL zo (is verplicht dacht ik?)
Ik geloof dat het inderdaad niet meer mag bij 'publieke' tankstations. Bij eigen pompen (zoals bij een transportbedrijf of iets dergelijks) mag het wel. Bij mijn werk werkt het palletje namelijk nog gewoon
gatewaywoensdag 16 augustus 2006 @ 15:20
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 15:03 schreef Schlumberger het volgende:

[..]

Ik geloof dat het inderdaad niet meer mag bij 'publieke' tankstations. Bij eigen pompen (zoals bij een transportbedrijf of iets dergelijks) mag het wel. Bij mijn werk werkt het palletje namelijk nog gewoon
k, maar ik denk dat de meeste hier ''publiek'' tanken, dus het werkt niet meer, dus in de winter in je warme auto gaan zitten is er niet bij (of je moet een ander hebben die de hendel voor je vasthoudt of met een ijzerdraadje de boel vastzetten)
geelhoedwoensdag 16 augustus 2006 @ 15:54
Het in en uit de auto stappen is nou net het gevaarlijkste, je bouwt dan statische electriciteit op wat voor een vonk en een ontploffing kan zorgen als je het tankpistool weer beetpakt.
Schlumbergerdonderdag 17 augustus 2006 @ 01:14
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 15:54 schreef geelhoed het volgende:
Het in en uit de auto stappen is nou net het gevaarlijkste, je bouwt dan statische electriciteit op wat voor een vonk en een ontploffing kan zorgen als je het tankpistool weer beetpakt.
Ja, en dat schijnt vooral voor te komen bij vrouwen Door hun kleding (panties enzo) wordt er sneller statische elektriciteit opgebouwd.... althans, dat vertelde een collega.

Toch, met het oog op wat ik hiervoor in dit topic schreef: ik vind het echt bizar dat die dingen gebeuren, de beveiligingen zijn echt goed. Ik snap niet dat zo'n klein beetje elektriciteit de boel al in de hens kan zetten
gatewaydonderdag 17 augustus 2006 @ 11:20
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 01:14 schreef Schlumberger het volgende:

[..]

Ja, en dat schijnt vooral voor te komen bij vrouwen Door hun kleding (panties enzo) wordt er sneller statische elektriciteit opgebouwd.... althans, dat vertelde een collega.

Toch, met het oog op wat ik hiervoor in dit topic schreef: ik vind het echt bizar dat die dingen gebeuren, de beveiligingen zijn echt goed. Ik snap niet dat zo'n klein beetje elektriciteit de boel al in de hens kan zetten
kijk maar naar de vonkonsteking van een aansteker of gasfornuis.... das ook maar een beetje (okeej doet wel zeer aan je vingers) maar een flinke lading statische elektriciteit doet ook zeer
Kabbie_Kabbiedonderdag 17 augustus 2006 @ 19:17
Ik heb wel eens op internet een filmpje gezien van iemand die heel rusitg aan het tanken is totdat opeens de tank in de hens vliegt.

[ Bericht 39% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 17-08-2006 19:22:55 ]
Turquaz52donderdag 17 augustus 2006 @ 22:42
hebben jullie die ene clip dan gezien van de F1 die bij pits in fik vloog??
een pits monteur zat te tanken en ineens vloog de buis uit de tankgat. na 1 sec vloog alles in fik.

ff zoeken op video google (A)
gatewaydonderdag 17 augustus 2006 @ 23:13
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:42 schreef Turquaz52 het volgende:
hebben jullie die ene clip dan gezien van de F1 die bij pits in fik vloog??
een pits monteur zat te tanken en ineens vloog de buis uit de tankgat. na 1 sec vloog alles in fik.

ff zoeken op video google (A)
ja dat komt dan doordat de benzine (of wat ze ook tanken) op de hete uitlaat komt..... en dan vliegt alles in de hens!
Turquaz52vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:43
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 23:13 schreef gateway het volgende:

[..]

ja dat komt dan doordat de benzine (of wat ze ook tanken) op de hete uitlaat komt..... en dan vliegt alles in de hens!
wistk wel
glasbakwoensdag 23 augustus 2006 @ 09:16
Het nadeel is dat als je tankt met draaiende motor, het langer duurt voordat je tank vol is. Je hebt zelfs kans dat je daar helemaal niet meer wegkomt.

Weten de mensen hier trouwens dat je een diesel bij voorkeur aan het eind van de dag of ná een lange rit aftankt?

Diegene die het weet, mag het zeggen
geelhoedwoensdag 23 augustus 2006 @ 10:21
Nou zeg het maar. Koude diesel tanken ok maar waarom na een lange rit?
Barcaconiawoensdag 23 augustus 2006 @ 10:22
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 09:16 schreef glasbak het volgende:
Het nadeel is dat als je tankt met draaiende motor, het langer duurt voordat je tank vol is. Je hebt zelfs kans dat je daar helemaal niet meer wegkomt.

Weten de mensen hier trouwens dat je een diesel bij voorkeur aan het eind van de dag of ná een lange rit aftankt?

Diegene die het weet, mag het zeggen
Meteen na een lange rit. Anders komt er door de warmte een beetje condensvorming in je tank en dat is slecht. Als je hem meteen aftankt heb je dit niet.
GiSaEwoensdag 23 augustus 2006 @ 14:02
Ik kan dat nieteens. Mijn tankdop gaat er met de sleutel uit. (of ik moet de reservesleutel meenemen...)
gatewaywoensdag 23 augustus 2006 @ 16:22
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 10:22 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Meteen na een lange rit. Anders komt er door de warmte een beetje condensvorming in je tank en dat is slecht. Als je hem meteen aftankt heb je dit niet.
nog nooit gehoord en nog nooit last van gehad, ik tank wanneer dat nodig is, of dat nou na een lange rit is of na 5km (huis-tankstation)
glasbakvrijdag 25 augustus 2006 @ 15:21
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 10:22 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Meteen na een lange rit. Anders komt er door de warmte een beetje condensvorming in je tank en dat is slecht. Als je hem meteen aftankt heb je dit niet.
Helemaal goed.

Weet je ook waar die warmte vandaan komt?

Hebben alleen dieselmotoren hier last van of kennen benzine motoren dit probleem ook?
glasbakvrijdag 25 augustus 2006 @ 15:27
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:22 schreef gateway het volgende:

[..]

nog nooit gehoord en nog nooit last van gehad, ik tank wanneer dat nodig is, of dat nou na een lange rit is of na 5km (huis-tankstation)
In principe merk je er ook niet echt veel van. Er zit tenslotte niet voor niets een waterfilter/afscheiding in je brandstof systeem. Als je veel last hebt van condensvorming in je tank, zal die wat eerder aan vervanging/verschoning toe zijn.

Overigens merk je het nagenoeg niet als je het over een tankinhoud van 70 liter hebt. Het gaat pas echt merkbaar worden als je een tankinhoud van meer dan 300 liter hebt.