Zo'n contract moet altijd op te zeggen zijn. Heb je denk ik wel een maand opzeg termijn, maar dat is logisch. Daarnaast, als er een goed gesprek tussen leiding gevende gehouden wordt waarbij je aangeeft het niet meer naar je zin te hebben, wat voor zin heeft het dan nog om jou 9 maanden lang door te laten futten? Kan ie btr voor datzelfde geld een ander aannemen die het er wel naar z'n zin heeft...quote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:16 schreef Keiichi het volgende:
Staat er nergens in contract een opzegtermijn?
Op een of andere manier lijkt het me sterk dat je een jaarcontract totaal niet kan opzeggen.
Anders kun je altijd voor de ludieke manier gaan, er voor zorgen dat je op staande voet ontslagen word![]()
Het ergste wat ze kunnen doen is de schade die ze lijden op je verhalen.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:14 schreef Fling het volgende:
Mensen, ik heb een vraag en met Google kom ik er niet uit.
Ik heb bij mijn huidige werkgever enkele maanden geleden voor de tweede keer een jaarcontract gekregen. Nu heb ik het al een tijdje niet meer echt naar m'n zin en ik ben eens rond gaan kijken. Gesolliciteerd en jawel, aangenomen. Hoera!
Maar nu komt het: Dat jaarcontract mag ik niet tussentijds beëindigen. Ik moet dus officieel doorwerken tot 1 mei 2007. Ik ben van plan het gesprek aan te gaan met m'n leidinggevende en hoop dat we er op een schappelijke manier uit kunnen komen maar stel dat hij op z'n strepen gaat staan? Op verschillende sites (o.a. Intermediair.nl) vind ik het antwoord dat "het inderdaad niet mag" maar ik vraag me af: wat voor machtsmiddel heeft een werkgever dan? Aan ongemotiveerd personeel heb je ook niks en wat is het ergste wat ze kunnen doen; me ontslaan?![]()
Heb ik echt nog nooit van gehoord, en zal ook ongetwijfeld geen wettelijke grond hebben.quote:Gebruikelijke regel is dat jij je loon wat je in de resterende periode zou verdienen als schade aan het bedrijf moet betalen. Maar vaak staat er ook gewoon een omzegtermijn in zo'n contract.
Praat nou geen onzin.... Klik 'ns op het linkje in mijn vorige post.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 10:03 schreef Sakura het volgende:
Wettelijk heeft iedere werknemer 1 maand opzeg termijn. Een contract tussen werknemer en werkgever mag niet strijdig zijn met de wetgeving.
Wat er ook in dat contract staat, wetgeving gaat dus boven contract.
1 maand opzeg termijn dus.
[..]
Heb ik echt nog nooit van gehoord, en zal ook ongetwijfeld geen wettelijke grond hebben.
In het ergste geval kunnen ze eventueele studie kosten terugvorderen, mits je een studie overeenkomst getekend hebt.
Onzin. De wet gaat er vanuit dat een contract voor bepaalde ook echt voor bepaalde tijd is, en niet voor 'bepaalde tijd, behoudens opzegging'.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 10:03 schreef Sakura het volgende:
Wettelijk heeft iedere werknemer 1 maand opzeg termijn.
DAS Rechtbijstandquote:Op donderdag 10 augustus 2006 10:03 schreef Sakura het volgende:
Wettelijk heeft iedere werknemer 1 maand opzeg termijn. Een contract tussen werknemer en werkgever mag niet strijdig zijn met de wetgeving.
Wat er ook in dat contract staat, wetgeving gaat dus boven contract.
1 maand opzeg termijn dus.
[..]
Heb ik echt nog nooit van gehoord, en zal ook ongetwijfeld geen wettelijke grond hebben.
In het ergste geval kunnen ze eventueele studie kosten terugvorderen, mits je een studie overeenkomst getekend hebt.
bronquote:Ik heb een jaarcontract, maar kan elders een vaste baan krijgen. Kan ik mijn jaarcontract opzeggen?
In principe is het niet mogelijk een contract voor bepaalde tijd voortijdig te beëindigen, tenzij er uitdrukkelijk in het contract is opgenomen dat de arbeidsovereenkomst tussentijds opgezegd kan worden, het in de proeftijd gebeurt of wegens een dringende reden. Onder een dringende reden wordt verstaan, een reden die een ontslag op staande voet kan rechtvaardigen. De rechter bepaalt in dat geval altijd of die dringende reden inderdaad tot het ontslag van de werknemer mag leiden.
En natuurlijk kan altijd in onderling overleg worden besloten de overeenkomst te beëindigen.
Maar kan je dan niet stellen dat dat verrekent kan worden met het salaris wat ze jou niet meer hoeven te betalen?quote:Op donderdag 10 augustus 2006 11:50 schreef juliusbackpacking het volgende:
Waarschijnlijk zal er gewoon gestelt worden dat door jou vertrek iemand anders aangenomen moet worden, en die kosten zullen dus als schade worden gezien.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34665#p2quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:25 schreef 5112 het volgende:
[..]
Maar kan je dan niet stellen dat dat verrekent kan worden met het salaris wat ze jou niet meer hoeven te betalen?
Ik kan me voorstellen dat ze misschien wel wat extra zouden kunnen eisen omdat de nieuwe werknemer ingewerkt moet worden, maar om nu 100% van jouw salaris als schade te eisen lijkt me niet helemaal te rechtvaardigen....
Dat stukje had ik al eens gelezen, maar ik snap nog steeds niet waar dat bedrag vandaan komt. Is het standaard dat de werkgever dat bedrag krijgt toegewezen? Moet hij/zij dat niet eerst aantonen dat er werkelijk schade is ontstaan? en dat die schade dan ook werkelijk zo groot is?quote:Op donderdag 10 augustus 2006 13:01 schreef juliusbackpacking het volgende:
[..]
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34665#p2
Het gaat er niet om of het rechtvaardig is, het gaat erom wie in zijn recht staat.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 13:23 schreef 5112 het volgende:
[..]
Dat stukje had ik al eens gelezen, maar ik snap nog steeds niet waar dat bedrag vandaan komt. Is het standaard dat de werkgever dat bedrag krijgt toegewezen? Moet hij/zij dat niet eerst aantonen dat er werkelijk schade is ontstaan? en dat die schade dan ook werkelijk zo groot is?
Onzin, zie boven.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:29 schreef ..zapper het volgende:
Gewoon schriftelijk opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn, dit is de wettelijk vastgestelde maximum termijn voor een jaar contract.
Het gaat niet jouw inziens, maar om de wettelijke regeling en de uitleg daarvan in door de rechtsprekende instanties.quote:Een evt concurrentiebeding moet in relatie tot je contract staan en dat kan mi alleen als er sprake is van een contract voor onbetaalde tijd.
Mogelijkheid tot tussentijdse opzeggingquote:Op donderdag 10 augustus 2006 17:15 schreef ..zapper het volgende:
Wat jij wilt hoor, maar ik heb gelijk, je moet zoeken op arbeidsrecht, niet op recht inzake overeenkomsten, dat is namelijk appels met peren vergelijken.
Welk arbeidsrecht geeft jou gelijk?quote:Op donderdag 10 augustus 2006 17:15 schreef ..zapper het volgende:
Wat jij wilt hoor, maar ik heb gelijk, je moet zoeken op arbeidsrecht, niet op recht inzake overeenkomsten, dat is namelijk appels met peren vergelijken.
boek 7 burgerlijk wetboekquote:Artikel 667
1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;
b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.
3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
artikel 677 burgerlijk wetboekquote:2. De partij die opzegt tegen een eerdere dag dan tussen partijen geldt, is schadeplichtig.
3. Eveneens is schadeplichtig de partij die door opzet of schuld aan de wederpartij een dringende reden heeft gegeven om de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen, indien de wederpartij van die bevoegdheid heeft gebruik gemaakt of de rechter op die grond krachtens artikel 685 de arbeidsovereenkomst heeft ontbonden.
4. Ingeval een der partijen schadeplichtig is, heeft de wederpartij de keus de in artikel 680 genoemde gefixeerde schadevergoeding of een volledige schadevergoeding te vorderen.
Oftewel, of het loon over de niet gewerkte periode betalen, of indien de schade bewijsbaar groter is de echte schade.quote:Artikel 680
1. De gefixeerde schadevergoeding, bedoeld in artikel 677 lid 4, is gelijk aan het bedrag van het in geld vastgesteld loon voor de tijd, dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren.
Een tvp in een jaar oud topic.quote:
3 jaar oud topic zelfsquote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:31 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Een tvp in een jaar oud topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |