abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40670324
Omdat ik toch niet stil kan zitten ben ik al tegelijk bezig met Pimp my door, de horretjes van het Mijn binnenluiken project en research om brandschilderen beter onder de knei te krijgen. Ben ik ook nog eens begonnen mijn werkbank verder af te maken.

Wat is r allemaal al gedaan?

Op maat zagen van de balken waar het blad van wordt samengesteld:

Afteken waar alle lammello's in komen om het blad uitterichten en iets te verstevigen.

De werkbank word L vorming dit is het hout voor het zij stuk:

Ook weer lammello's ingefreest

Het zijblad vastlijmen met constructie lijm

Het grote blad was me iets te groot, dus ik heb alle balken mee genomen naar mijn werk wat toen nog in Haarlem in een monumentaal pand aan het spaarne was.

Ik heb daar voor een dag of 2 een van de kelders ingepikt om het blad te lijmen

Thuis gekomen de constructielijmresten verwijderd van het blad.
pi_40670590
Langs de voorkant komen zogenaamde dogs te zitten. Dit zijn schuine gleuven in het werkblad waar je een dig in plaatst zodat je grote dingen kunt inklemmen. Een dog is niets meer dan een balkje met een verdikking zodat het niet door het werkblad op de grond valt.

Dit is de snel gemaakte frees mal die een hoek heeft van 7 graden.

Het frees resultaat van 1 van de gaten voor de dogs

Tegen de voorste balk komt eerst een dunnere lat gelijmt. Zodat de voorkant niet alleen extra dik is maar ook lekker dik.

De timmermans bankschroef maak ik ook helmaal zelf. Dit wordt het bewegende deel:

pi_40676263
Hé, die kolomboor heb ik ook staan. Goed project. Ik heb me eraf gemaakt door twee planken OSB plaat op elkaar te lijmen en te schroeven om zodoende een blad van 44 mm te krijgen. Erg kort door de bocht als dit zie, maar wel makkelijk en goedkoop te vervangen als er te veel onregelmatigheden in zitten.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 09:33:58 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40676295
Tnimble, jij had houtbewerkingsartiest moeten worden

Ga eens even kijken of ik hier wat dingen zie die ik ook kan gebruiken, wil mijn werkblad in de garage ook vervangen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40690973
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 09:33 schreef sanger het volgende:
Tnimble, jij had houtbewerkingsartiest moeten worden

Ga eens even kijken of ik hier wat dingen zie die ik ook kan gebruiken, wil mijn werkblad in de garage ook vervangen.
Toen ik naar de LTS ging heb ik lang getwijfet of ik de opleiding elektrotechniek, hout- of metaalbewerking zou gaan doen. Heb voor elektrotechniek omdat er op mijn school ook heel veel aan hout- en metaalbewerking gedaan werdt in de algemene jaren. In de vakgerichtejaren ben ik tevens bij de andere opleidingen blijven rondhangen Ben wel vanplan om over een tijdje ook een workshop / cursus beeldhouwen te gaan doen.
pi_40691074
Tijd voor poten! en ik wil er wel 3!

Op de tafelcircelzaag kun je heel erg mooi grote pennen maken aan hout. Heel snel en nauwkeurig! EErg een nette zaagsnede langs het begin daarna grof een aantal naast elkaar en de tussen stukjes zijwaards wegzagen.

De diepe gaten boor ik eerst met de speedboor. Daarna steekt ik het met de beitel recht uit. Het boren doe ik net een maatje kleiner dan de pennen zijn. Kan ik heel nauwkeurig de gaten recht steken.

Dit zijn de onderdelen van 1 poot

pi_40691245
De metrialen voor het onderstel waar je je lange materialen op kunt vleien.

De poten zitten met houtdraadbouten en een carroseriering vast. Zo kan de werkbank in 4 delen uit elkaar als het nodig is om hem te verplekken.

donderdag 10 augustus 2006 @ 22:55:39 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_40694298
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_40694372
Waarom heb je het blad niet gewoon van een groot stuk mdf gemaakt?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_40698248
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:57 schreef julekes het volgende:
Waarom heb je het blad niet gewoon van een groot stuk mdf gemaakt?
Omdat het blad nu tegen vocht en stoten kan en maar liefst 6cm dik is en aan de voorkant zelfs 9cm dik. Dit geeft veel gewicht net als de forse poten en onderstel. Hoe meer gewicht hoe steviger het saat en hoe meer minder het staat te schudden bij schaven en beitelen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:53:01 #11
91683 Blackhouse
Only in Kenya...
pi_40703924
Ik snap nog niet echt wat die lamello's zijn, zou je dat even kunnen toelichten (ik snap dat ze voor versteviging zijn, maar kan me er niet echt iets bij voorstellen)

Wat voor hout heb je gebruikt trouwens?
Oscar Mike Golf Whiskey Tango Foxtrot Bravo Bravo Quebec
pi_40712433
Lamello is een gepattenteerd systeem om houtverbindingen te lijmen. Het is vergelijkbaar met deuvels. Bij deuvels boor je 2 gaten waar je een rond houten pennetje inlijmd.

Bij lamello's frees je met een speciale lamello freesmachine een ovale spleet uit het hout.

De machine heeft een aanslag waardoor je altijd op de ingestelde afstand vanaf de rand van het hout freesd. Zodanig past je verbinding altijd goed.

IN de ovale spleet lijm je lamello bisquits. Deze zwellen op als ze met houtlijm in aanraking komen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:04:30 #13
91683 Blackhouse
Only in Kenya...
pi_40713174
bedankt voor de uitleg, mooi systeem
Oscar Mike Golf Whiskey Tango Foxtrot Bravo Bravo Quebec
pi_40756577
Die lamellos, is echt wereld's. Zag ze laatst voor het eerst bij iemand toen hij een keuken blad in twee delen aan elkaar wilde zetten. NAADLOOS!! Daar heeft hij voor mij een 3tal planken in 3 hoeken op die manie rook vastgezet. Leek wel of dat ding uit een suipper brede plank was gezaagd.

Ik lopo overigens wel te kwijlen als ik zie wat voor een verzameling aan gereedschap jij hebt staan hoor! Dat scheelt echt een berg. Het gaat sneller, beter, netter en je bent niet afhankelijk van anderen. Daarbij, je kunt het gewoon doen zoals het hoort ipv "knutselknutsel"
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_40776964
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 02:43 schreef Gompy58 het volgende:
Ik lopo overigens wel te kwijlen als ik zie wat voor een verzameling aan gereedschap jij hebt staan hoor! Dat scheelt echt een berg. Het gaat sneller, beter, netter en je bent niet afhankelijk van anderen. Daarbij, je kunt het gewoon doen zoals het hoort ipv "knutselknutsel"
pi_40778070
De verdikte voorkant aan het blad vastgezet

En het blad past

De balken voor de verdikkingen aan de kopsekanten gezaagt en gelijmt.

Tijd voor het vlak schaven en het schuren van het blad. Het schaven doe je alleen in de lengte richting en iets schuin op de balken. De schaaf stel je in op 0 tot 1 mm. Dus kun je elke bult er netjes afhalen.

Er komt een boel van af !

pi_40778258
Eerst projectje op de werktafel in wording. Zie je direct de werking van de dogs in de tafel.

pi_40778483
In de 17de eeuw kwam de Verlichting maar bij mij nu pas Dit is een Philips hoogglans reflector die 80% van het licht effectief voor het werkblad gebruikt en je kijkt nooi tegen het licht in en werkt starter loos. Dus geen hinderlijk geknipper bij het aanzetten en geen starter die kapot gaan. Het is ook dimbaar maar deze optie heb ik er niet bij gekozen.

Inmiddels is het blad afgelakt met een krasvaste polyurethaanlak.

zondag 13 augustus 2006 @ 22:12:22 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40778657
Vindt je het niet zonde dat je dadelijk op die mooie tafel gaat klussen? .
Damn .
pi_40779217
Nee hoor daar is die voor gemaakt
pi_40780018
Zoeentje wil ik ook maken

Is nog niet eens zo duur als een dikke plaat multiplaex denkik?
</post>
pi_40781018
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:43 schreef ElmowwW het volgende:
Zoeentje wil ik ook maken

Is nog niet eens zo duur als een dikke plaat multiplaex denkik?
Ja daar ben ik wel nieuwsgieruig naar, wat heeft die top tafel je nu gekost aan materiaal ? Al sik vragen mag

Soms zie je namelijk dingen als bijv. werkbanken in reclame krantjes enzomaar dan vraag ik me vaak af, kan je dat nu niet zelf maken ? Daar komt dan wel weer het nodige gereedschap om de hoek kijken, ( dat was wat ik een beetje bedoelde met m'n eerdere opmerking) en het ontbreken daaraan doet je dan dingen gewoon maar kopen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_40781363
Ik zal het nazien en een kostenplaatje posten.
  maandag 14 augustus 2006 @ 04:31:15 #24
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_40787285
Zoals gewoonlijk bij jou weer puur vakmanschap .
Allemaal zo nauwkeurig en met penga verbindingen enzo, helemaal top.
Ik zou er moeite mee hebben om te klussen op zo'n mooie tafel
  maandag 14 augustus 2006 @ 09:29:50 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40788837
Hij is mooi geworden Tnimble! Je hebt je naam als houtbewerkingsartiest weer waargemaakt

Die lamp is ook wel een knappe. Waar heb je die vandaan en wat kostte die?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')