Elkaar iets opdringen valt daar niet onder voor mij.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:43 schreef Bolter het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het begrip "relatie"?
Er zit een groot verschil tussen iemand de les lezen en je bezorgdheid uitspreken over een situatie.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:29 schreef Spindoc het volgende:
Ik zie het in ieder geval niet zitten om die ouders de les te gaan lezen. Dat ligt gewoon niet in m'n aard. Het zijn verder ook ontzettend aardige mensen. Alles kan en alles mag, al ligt daar waarschijnlijk ook meteen de kern van het hele probleem.
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 21:56 schreef loveli het volgende:
Jouw probleem: de mate waarin jij je ergert aan haar instelling (ze denkt anders dan jij, niet per se verkeerd).
Haar probleem: ze is erg kieskeurig met het zoeken van een baan, of onzeker, of...
Jullie probleem: dat er niet over gepraat kan worden zonder dat het bij beiden een verkeerde reactie teweeg brengt. Daardoor schieten jullie allebei in de verdediging van je eigen standpunt zonder echt te praten.
Oplossing: de eerste 2 problemen afzonderlijk bekijken vanuit het standpunt van de ander (bekijken, nit veroordelen), zodat je probleem 3 kunt oplossen.
Bereid je goed voor op wat je allemaal gaat zeggen enz en ga die gesprek met haar aan
Nou, dan pikken we deze er ff uit.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 22:09 schreef Maeksy het volgende:
[..]
Er zit een groot verschil tussen iemand de les lezen en je bezorgdheid uitspreken over een situatie.
Als alles kan en mag, zullen ze er waarschijnlijk geen problemen mee hebben dat jij voor je gevoelens en ideeën uitkomt.
Dat bedoel ik dus met niet jouw zaken! Op die manier heb je er echt niets over te zeggen vind ik.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 10:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou, dan pikken we deze er ff uit.
Leuke 2e post, TS, allemaal gelezen.
Het lijkt alsof vriendinlief een beetje angst heeft om een grote stap te zetten. Daarom kapt ze zelfs goede sollicitaties af omdat het gevoel niet goed is.
Dat is natuurlijk een grote flutreden, maar TS kan niet teveel tegen haar uitvaren, want dan is hij haar wel degelijk de les aan het lezen.
Ook geeft TS aan dat hij er niet lang mee wil wachten, en dat het nog wel een jaar kan duren voordat er actie uit de vriendin of de ouders komt.
Hij heeft gelijk als hij zegt dat dat een weggegooid jaar is.
Even iets dat ik op een forum las, als aansporing voor TS: Een jonge vrouw die haar baan kwijtraakte en een tijd in een uitkering zat vertelde hoe makkelijk ze in een patroon kwam van rustig opstaan, wandelen in het park... de dagen kwamen vanzelf vol, ook zonder baan.
Ik denk dat TS (als hij actie wil ondernemen) een paar dingen kan doen:
1) Als de vriendin een keer een baan heeft, blijft ze waarschijnlijk makkelijk hangen in dat patroon. De kunst is dus om haar daar te krijgen, ze blijft waarschijnlijk vanzelf.
2) Aanpassen houding vriendin. Erg kwaad worden (ruzie) is een optie. Is niet zo erg als het klinkt. Partners die elkaar niet kwijt willen kunnen door een ruzie gemotiveerd worden om iets te veranderen.
Vooral het gegeven dat ze op zoek is naar een 'goed gevoel' moet een flinke schop krijgen. Daarmee maakt ze het voor zichzelf onmogelijk.
3) Voorstellen om samen te gaan wonen. Maar... dan krijgt ze geen uitkering (woont samen) en jij betaalt het niet. Voorwaarde is dus een baan. Mag een klein baantje zijn. Uitzendbureaubaantje. Drie dagen per week. Anything. Maar wel een baan.
Ga desnoods met haar mee naar een uitzendbureau. Ze is onredelijk door 'op haar gevoel' alle banen af te keuren. Eis dat ze een baan daadwerkelijk uitprobeert, bijvoorbeeld een maand.
Ik vind het principieel onjuist om er vanuit te gaan dat 'het op een of andere manier niet in ze zit om te werken'. Daar is een woord voor en dat is 'uitvreten'.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:06 schreef Henny_Huisman het volgende:
Sommige mensen kunnen heel goed leren, halen met gemak een HBO of universitaire studie. Maar op de een of andere manier zit het niet in ze om te werken.
Mischien is dat bij je vriendin ook zo? Wellicht is ze op haar vrijheid gesteld, en is ze niet gemaakt om de hele dag in een kantoor of op welke werkplek dan ook 'vast' te zitten, en op haar horloge te kijken tot het 17.00 uur is en weer naar huis mag.
Ik heb het hier wel over een ultimatum waar ze zelf achter staat.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:09 schreef loveli het volgende:
Ja, stel een ultimatum, goed plan. Not.
Nou nee. Ten eerste omdat ze niet tot haar 65e 67e in de bijstand kan zitten om daarna de AOW in te gaan. Wie denkt dat dat haar vrijheid en haar goed recht is heeft het fout.quote:Wat is het doel? Dat de vriendin van TS nu aan het werk gaat omdat TS het wil?
Kritisch?quote:Ze mag best kritisch zijn met solliciteren, waarom is ze zo kritisch?
Goed punt.quote:Hij moet niet proberen haar te overtuigen van zijn gelijk, [...]
Het probleem is niet dat ze niet wil werken, maar misschien wel dat ze niet weet hoe ze de voor haar juiste baan kan vinden. Of dat ze opziet tegen de grote verandering. Of... iets totaal anders.
Bij deze.quote:Het is aan TS om met haar te praten op een manier, zodat zij zich veilig voelt [...]
Ik vind dat je best mag eisen dat je vriendin werkt of studeert.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 11:19 schreef hangplant het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met niet jouw zaken! Op die manier heb je er echt niets over te zeggen vind ik.
Tsja, en toch zijn er mensen die niet gemaakt zijn om te werken.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:33 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik vind het principieel onjuist om er vanuit te gaan dat 'het op een of andere manier niet in ze zit om te werken'. Daar is een woord voor en dat is 'uitvreten'.
Goh tsjongejonge, het zit niet in haar om op een kantoor te zitten.
Wat voor reactie verwacht je als je 1 miljard mensen die op dit moment aan het werk zijn de keus geeft tussen werk of het strand?
Iedereen wil vakantie, niemand wil werken. Daarom wordt onze tijd afgekocht met iets dat 'salaris' heet.
Je vergoeilijkt hier gewoon uitvreterij, niets meer en niets minder.
Ze is bang dat haar vriend een vooroordeel heeft (en niet geheel onterecht). Daardoor wordt het moeilijk om haar punt uit te leggen, wat dat ook mag zijn. Voor haar invullen dat ze weet dat ze een nietsnut is lijkt me gedachtenlezen en ik wist niet dat je die gave had.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:50 schreef mgerben het volgende:
Denk nog ff terug aan de OP: Zij is bang dat haar vriend (en anderen) haar een nietsnut vinden.
Waarom is ze daar bang voor?
Nou, omdat dat de enige kritiek is waar ze geen weerwoord op heeft... omdat ze het er diep in haar hart mee eens is, dus zichzelf een nietsnut vindt (niet geheel zonder reden).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |